Matteuksen evankeliumi on tulvillaan viittauksia pyhiin kirjoituksiin (ts. Vanhaan Testamenttiin). Tämä oli tyypillistä tuon ajan juutalaiselle kirjallisuudelle. Vahvistusta tälle väitteelle löytyy mm. Kuolleen meren kirjakääröistä sekä muista apokalyptisistä kirjoituksista.
Esimerkkejä:
A:
Hoosea 11:1 Kun Israel oli nuori, rakastin minä sitä, ja Egyptistä minä kutsuin poikani.
Vs.
Matt. 2:15 Ja hän oli siellä Herodeksen kuolemaan asti; että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo: "Egyptistä minä kutsuin poikani"
-Matteuksen evankeliumin kirjoittaja on muuttanut Israelin tulevaisuuden messiaaksi
B)
Jesaja 11:1 Mutta Iisain kannosta puhkeaa virpi, ja vesa versoo hänen juuristansa (hepr.nezer).
Vs.
Matt. 2:23 Ja sinne tultuaan hän asettui asumaan kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret; että kävisi toteen, mikä profeettain kautta on puhuttu: "Hän on kutsuttava Nasaretilaiseksi" (hepr. nozri).
Matteuksen evankeliumi, VT ja profetiat
70
114
Vastaukset
C)
Matt. 1:23 "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.
Vs.
Jesaja 7:14 Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.
- Huomionarvoista on se, että heprealainen teksti sanoo “nuori nainen tulee raskaaksi” toisin kuin kreikankielinen Septuaginta, jossa lukee ‘neitsyt’. Samoin aikamuoto on vaihtunut.
D)
Matt. 2:11 Niin he menivät huoneeseen ja näkivät lapsen ynnä Marian, hänen äitinsä. Ja he lankesivat maahan ja kumarsivat häntä, avasivat aarteensa ja antoivat hänelle lahjoja: kultaa ja suitsuketta ja mirhaa.
Vs.
Psal. 72:10-11 Tarsiin ja saarten kuninkaat tuovat lahjoja, Saban ja Seban kuninkaat veroa maksavat. Häntä kumartavat kaikki kuninkaat, kaikki kansakunnat palvelevat häntä.
Ja
Jesaja 60:6 Kamelien paljous peittää sinut, Midianin ja Eefan varsat; kaikki tulevat Sabasta, kantavat kultaa ja suitsutusta ja Herran ylistystä ilmoittavat.
- Kamelit löysivät tiensä myös Jeesuksen syntymätarinaan. ‘Herran ylistystä ilmoittavat’ on Septuaginta-versiossa käännetty sanalla ‘evangelizein’. Polvistuneet kuninkaat ilmaantuivat Mt:een polvistuneina tietäjinä.
E)
4.Moos. 24:15-17
Ja hän puhkesi lausumaan ja sanoi: "Näin puhuu Bileam, Beorin poika, näin puhuu mies, jonka silmä on avattu.
Näin puhuu hän, joka kuulee Jumalan puheen ja saa tietonsa Korkeimmalta, joka näkee Kaikkivaltiaan näkyjä, joka lankeaa loveen ja jonka silmät avataan:
Minä näen hänet, en kuitenkaan nyt, minä katselen häntä, en kuitenkaan läheltä. Tähti nousee Jaakobista, ja valtikka kohoaa Israelista.
Vs.
Matt. 2:2 He kysyivät: "Missä se juutalaisten kuningas on, joka nyt on syntynyt? Me näimme hänen tähtensä nousevan taivaalle ja tulimme osoittamaan hänelle kunnioitustamme."
Ja
Psalmit 2:9 Rautaisella valtikalla sinä heidät muserrat, niinkuin saviastian sinä särjet heidät."
-Filonin mukaan Bileam on itämaan tietäjä. Valtikka on kreikankielisessä käännöksessä ‘mies’. ‘Kohoaa’ sana on käännetty kreikan sanasta ‘anastenai’. Paavali käytti tätä sanaa kuolleistanousemisen yhteydessä.Lähdeaineistoa löytyy kirjasta "Scripting Jesus" -L.Michael White
- mieti sitä
Mitä oikein ajat takaa?
- varaudu siihen..
" Mitä oikein ajat takaa? "
Että Raamatun profetiat toteutuvat !! Jäljellä on enää lopunajan proffat !- dikduk
Toteutuneita profetioita on hyvin vaikea löytää. Tarkkaan ottaen ei taida olla yhtään. Profeetat esim ennustivat paluun Babelista mutta aika meni väärin samoin valloittajille luvattu kohtalo ja sekin että palaajat eivät perustaneetkaan "ikuista asutusta " .
- ed.
Zelig kirjoitti:
Ai, mitkä profetiat? Niitäkö tässä odotellaan?
Niitä odotellaan ja eletään siinnä ohessa ihan normisti..
Tälle maailmalle se aika ei ole mitään kivaa..
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Jes.24.html#o64
Uskovat odottavat Jeesuksen paluuta ja karitsan häitä !
- öhöm?
Toteutuneita profetioita on hyvin vaikea löytää. Tarkkaan ottaen ei taida olla yhtään.
_________
Onneksi löysin sen yhden.
Babylonin kukistumista koskeva profetia.
Jesaja ennusti noin 200 vuotta etukäteen yksityiskohtaisesti ja tarkasti, kuinka Meedo-Persia kukistaisi Babylonin. Profetiasta kävi ilmi, että valloittajan nimi olisi Kyyros ja jopa että taktiikkana olisi kuivattaa vallihautana toimiva joki ja astua linnoitettuun kaupunkiin avoimista porteista. Kaikki tämä täyttyi täsmällisesti. (Jesaja 44:27–45:2.) Jesaja ennusti oikein senkin, että Babylon jäisi lopulta aivan asumattomaksi (Jesaja 13:17–22).- löytyy kyllä
Ai vaikeako ?
Tuossa muutama..
http://www.whoisjesus-really.com/finnish/preview.htm
Lehdistä voit lukea loput ! - dikduk
Babylonia ei muuttunut asumattomaksi koskaan eikä harvaan asutuksikaan ennen kuin 500 vuotta myöhemmin eli aikaan jolloin Juudakin taas oli hävitetty, eikä Juudan vangeiksi viejiä itseään koskaan viety vankeina minnekään .Sylilapsia ei murskattu ja Persia oli muutenkin lempeä valloittaja.
Sanot "jopa että taktiikkana olisi kuivattaa vallihautana toimiva joki ja astua linnoitettuun kaupunkiin avoimista porteista. Kaikki tämä täyttyi täsmällisesti" Jesaja ennustaa näin .Jes43:14 Näin sanoo Herra, teidän lunastajanne, Israelin Pyhä: -- Minkä teen Babylonille, teen teidän tähtenne. Minä murran kaikki sen portit, ja valitukseksi muuttuvat kaldealaisten ilohuudot."
Niin ei käynyt . - öhöm?
dikduk kirjoitti:
Babylonia ei muuttunut asumattomaksi koskaan eikä harvaan asutuksikaan ennen kuin 500 vuotta myöhemmin eli aikaan jolloin Juudakin taas oli hävitetty, eikä Juudan vangeiksi viejiä itseään koskaan viety vankeina minnekään .Sylilapsia ei murskattu ja Persia oli muutenkin lempeä valloittaja.
Sanot "jopa että taktiikkana olisi kuivattaa vallihautana toimiva joki ja astua linnoitettuun kaupunkiin avoimista porteista. Kaikki tämä täyttyi täsmällisesti" Jesaja ennustaa näin .Jes43:14 Näin sanoo Herra, teidän lunastajanne, Israelin Pyhä: -- Minkä teen Babylonille, teen teidän tähtenne. Minä murran kaikki sen portit, ja valitukseksi muuttuvat kaldealaisten ilohuudot."
Niin ei käynyt .Babylonia ei muuttunut asumattomaksi koskaan ...
Sanot "jopa että taktiikkana olisi kuivattaa vallihautana toimiva joki ja astua linnoitettuun kaupunkiin avoimista porteista...
..Minä murran kaikki sen portit, ja valitukseksi muuttuvat kaldealaisten ilohuudot."
Niin ei käynyt . ___________________________________________________________
No, käy katsomassa miltä näyttää paikan päällä.
Kerro ihmeessä miten sitten kävi, jos kerran tiedät. öhöm? kirjoitti:
Babylonia ei muuttunut asumattomaksi koskaan ...
Sanot "jopa että taktiikkana olisi kuivattaa vallihautana toimiva joki ja astua linnoitettuun kaupunkiin avoimista porteista...
..Minä murran kaikki sen portit, ja valitukseksi muuttuvat kaldealaisten ilohuudot."
Kerro ihmeessä miten sitten kävi, jos kerran tiedät.Häkellyttävää itsekeskeisyyttä kuvitella, että pari tuhatta vuotta vanhan tarinan olisi tarkoitus kertoa tästä ajasta.
- dikduk
öhöm? kirjoitti:
Babylonia ei muuttunut asumattomaksi koskaan ...
Kerro ihmeessä miten sitten kävi, jos kerran tiedät.Babylonia oli suuri valtakunta eikä koskaan muuttunut asumattomaksi, ei sen pääkaupunkikaan, ennen kuin varsin myöhään, aikaan jolloin Juuda itsekin oli taas voitettu uuden suurmahdin toimesta.
Näkymiä tuolta alueelta on tv:ssä lähes joka uutislähetyksessä, ei ole tarvis lähteä paikan päälle.Tiedätkö mikä alue muodosti Babylonian? - ehheeehheehehhe
dikduk kirjoitti:
Babylonia oli suuri valtakunta eikä koskaan muuttunut asumattomaksi, ei sen pääkaupunkikaan, ennen kuin varsin myöhään, aikaan jolloin Juuda itsekin oli taas voitettu uuden suurmahdin toimesta.
Näkymiä tuolta alueelta on tv:ssä lähes joka uutislähetyksessä, ei ole tarvis lähteä paikan päälle.Tiedätkö mikä alue muodosti Babylonian?Babylonia oli suuri valtakunta eikä koskaan muuttunut asumattomaksi, ei sen pääkaupunkikaan, ennen kuin varsin myöhään...
käsitätkö mitä kirjoitat- et todellakaan
naurua hehheeheeeheheehehhee ehheeehheehehhe kirjoitti:
Babylonia oli suuri valtakunta eikä koskaan muuttunut asumattomaksi, ei sen pääkaupunkikaan, ennen kuin varsin myöhään...
naurua hehheeheeeheheehehheeNiin, dikduk on aivan oikeassa. Babylonian alue ei todellakaan ole asumaton.
- dikduk
ehheeehheehehhe kirjoitti:
Babylonia oli suuri valtakunta eikä koskaan muuttunut asumattomaksi, ei sen pääkaupunkikaan, ennen kuin varsin myöhään...
naurua hehheeheeeheheehehheeBabylonian alue ei koskaan muuttunut asumattomaksi ja sen pääkaupunkina aikoinaan toiminut kaupunki vasta 800-900 vuotta myöhemmin eikä siis sen kansan aikaan jota tuholla uhattiin, mutta sen sijaan juutalaiset joiden vuoksi kosto Babylonialle luvattiin, olivat jo kauan sitä ennen menettäneet sekä maansa että pääkaunkinsa joiden ei enää pitänyt tuhoutua lainkaan. Osa juutalaisista pakeni tuolloin Babyloniaan, jossa oli useita suuria ja merkittäviä juutalaiskeskuksia . Eli asutus jota ei pitänyt edes olla,asutti kymmeniä tuhansia juutalaisiakin .
Babylonialaisille ei kostettu , sen lapsia ei tapettu ,sen jumalat eivät unohtuneet vaan päinvastoin valloittaja alkoi kunnioittaa niitä omiensa lisäksi .Babylonian asukkaat sulatuivat myöhemmin vähitellen muihin kansoihin normaaliin tapaan.
Voit vapaasti , jos hekotukseltasi kykenet, esittää yhden profetian joka todella toteutui sellaisena kuin piti .
- confus..
Alla on profeetta Hesekielin profetia Israelin uudestisyntymisestä, mikä tapahtui 14.5.1948
1 Herran käsi tarttui minuun, ja Herran henki vei minut kauas pois ja laski minut keskelle laaksoa, joka oli täynnä kuolleitten luita. 2 Hän kuljetti minua yltympäri niiden ylitse, ja minä näin, että luita oli laaksossa hyvin paljon ja että ne olivat rutikuivia.
3 Herra sanoi minulle: "Ihminen, voivatko nämä luut herätä eloon?" Minä vastasin: "Herra, sinä sen tiedät." 4 Hän sanoi: "Sano profeetan sana näille luille, sano niille: Te kuivat luut, kuulkaa Herran sana! 5 Näin sanoo Herra Jumala näille luille: Minä annan teihin hengen, niin että te heräätte eloon. 6 Minä panen teihin jänteet, kasvatan ympärillenne lihan ja peitän teidät nahalla, ja minä annan teihin hengen, niin että te heräätte eloon. Silloin te tiedätte, että minä olen Herra."
7 Minä puhuin saamani käskyn mukaan, ja minun vielä puhuessani alkoi kuulua kovaa kalinaa, kun luut lähenivät toisiaan ja liittyivät yhteen nivel niveleltä. 8 Minä näin, että niiden päälle kasvoi jänteet ja liha ja että nämä saivat nahan ympärilleen, mutta elämää niissä ei ollut.
9 Herra sanoi minulle: "Ihminen, kutsu sanallasi henkeä ja sano sille: Näin sanoo Herra Jumala: Tule, henki, tule taivaan neljältä tuulelta ja mene näihin surmattuihin, niin että ne heräävät eloon." 10 Minä puhuin niin kuin Herra minua käski, ja luihin tuli henki. Ne heräsivät eloon ja nousivat maasta, ja siinä oli luvuton ihmisjoukko.
11 Herra sanoi minulle: "Ihminen, nämä luut ovat Israelin kansa. Kaikki israelilaiset sanovat: 'Luumme ovat kuivettuneet, toivomme on mennyt, me olemme hukassa.' 12 Sen tähden julista heille: Näin sanoo Herra Jumala: Minä aukaisen teidän hautanne, päästän teidät, oman kansani, haudoistanne ja vien teidät Israelin maahan. 13 Te tiedätte silloin, että minä olen Herra, kun minä aukaisen hautanne ja päästän teidät, kansani, haudoistanne. 14 Minä panen teihin henkeni, niin että te heräätte eloon, ja vien teidät maahanne. Silloin te tiedätte, että minä, Herra, teen sen minkä olen luvannut tehdä. Näin sanoo Herra."- dikduk
Ennustus koski samaa mitä Jesaja ja Jeremia ennustivat , eli kahden kuningaskunnan pakkosiirrettyjen paluuta . Hyppäämällä kesken kaiken yhden paluun yli ,unohtamalla välillä syntyneen uuden valtion ja senkin tuhon, josta oli ennustettu että niin ei koskaan enää tapahdu ja päätymällä 2500 vuotta myöhempään ajankohtaan saa muka täyttyneen ennustuksen .
- elakim
confus..
Toi Hesekielin profetia viittaa natsisaksan jutskiin.
`Ja Danielilta kysyttiin. Vainko uskomalla Jumalaasi olet päässyt täältä leijonan luolasta pois.`.
`Heidät laitettiin kuumaan uuniin, eivätkä he vahingoittuneet.` - Ruutinkirja
Amen. Ja tämä oli Hesekiel, perään voi lisätä Jeremian ja Psalmit. Tv7:n Raamatunopettajan David Pawsonin opetus oliko Matteuksen vai Markuksen evankeliumista, oli aivan huippu.
Israelin eli viikunapuun ihme on mennyt perille, mutta olen ihmetellyt vuosia mitä se tarkoittaa että muut puut puhkeavat lehteen?
Pawson vertaa hyvin kansantajuisesti, että kun katselet talvella puunrunkoja sisältävää pusikkoa, et osaa kovin nopeasti sanoa mikä on paju, mikä vaahtera tai raita. Mutta kun puihin tulee lehdet, erotat mitä lajia ne ovat.
Nationalismin nousu ympäri maailmaa tapahtuu siis samana aikakautena kuin Israelin valtion uudelleen syntyminen ja profiloituminen Israelina. - dikduk
Ruutinkirja kirjoitti:
Amen. Ja tämä oli Hesekiel, perään voi lisätä Jeremian ja Psalmit. Tv7:n Raamatunopettajan David Pawsonin opetus oliko Matteuksen vai Markuksen evankeliumista, oli aivan huippu.
Israelin eli viikunapuun ihme on mennyt perille, mutta olen ihmetellyt vuosia mitä se tarkoittaa että muut puut puhkeavat lehteen?
Pawson vertaa hyvin kansantajuisesti, että kun katselet talvella puunrunkoja sisältävää pusikkoa, et osaa kovin nopeasti sanoa mikä on paju, mikä vaahtera tai raita. Mutta kun puihin tulee lehdet, erotat mitä lajia ne ovat.
Nationalismin nousu ympäri maailmaa tapahtuu siis samana aikakautena kuin Israelin valtion uudelleen syntyminen ja profiloituminen Israelina."Nationalismin nousu ympäri maailmaa tapahtuu siis samana aikakautena kuin Israelin valtion uudelleen syntyminen ja profiloituminen Israelina. " syy ja seurasu ovat päinvastaiset : sionismi syntyi Euroopan nationalistisen liikehdinnän innostamana .Toinen sionismiin syvästi vaikuttanut aate oli sosialismi .
Pawson voi olla hyvinkin kansantajuinen, mutta Israelista ja juutalaisuudesta hän tietää yhtä vähän kuin karhu geometriasta.
Vai niin. Ennustus? Että oikein "METSÄNPEIKOT siellä hyppelevät", siellä Baabelin jäljelle jääneissä paikoissa. Kaikkea sitä kuulekin! Mutta kai se on totetunut, kun kerran suuri profeetta Jesaja niin näki. Vai näkikö ja kuuliko ihan väärin?
Jesaja näki näköjään myös, että maa on litteän oloinen, ei pyöreä pallo. Jes 44:24. "Minä Herra... jännitin taivaan, LEVITIN MAAN". Kyllä on outoa, kerrassaan nuo Jesajan jutut. Ja aika kaukaa haettua, jos Baabel tulee "öhöm?" :n Jesajoista mieleen. Vai oonko ihan ääliö, kun en näe yhteyttä?- confus..
Jesaja kuten muutkin profetiat sisältävät symboliikkaa. Käsitteetkin ovat silloisen maailmakuvan mukaisia. LEVITIN MAAN voi yhtä hyvin käsittää pallon päälle levitetyksi. Alla kuitenkin Jesajan ajankohtaisempi profetia mietittäväksi.
1 Katso: Herra hävittää maan ja autioittaa sen,
runtelee sen kasvot ja lyö hajalle sen asukkaat.
2 Samalla tavoin käy papin kuin kansankin,
niin isännän kuin orjankin,
niin emännän kuin orjattaren,
niin myyjän kuin ostajan,
niin lainan antajan kuin sen saajan,
niin velkojan kuin velallisenkin.
3 Autioksi maa autioituu,
tyhjäksi se ryöstetään.
Näin on Herra puhunut.
4 Maa kulottuu ja kuivuu,
maanpiiri riutuu ja kuivuu,
maan lailla taivaskin riutuu.
5 Maa muuttuu saastaiseksi jalkojen alla,
sillä sen asukkaat ovat hylänneet lain,
rikkoneet käskyt,
tehneet tyhjäksi ikuisen liiton.
6 Siksi kirous syö maan, sen asukkaat saavat maksaa teoistaan. Siksi maan asukkaat käyvät vähiin, vain muutama harva jää jäljelle ihmisen suvusta.- Ruutinkirja
Olen ymmärtänyt aivan samalla tavalla.
Ja muinainen Pangaea oli kokonainen, yksi manner. Tästähän Raamattu puhuu kertoessaan "maan neljästä kulmasta". Jotenkin ymmärtäisin, jos eläisin vuonna 1700 ja jotakin, että Jumalan kieltäjät irvailee maan litteydestä. Mut eletään 2000-lukua, nyt tiedetään Pangaeasta ja mannerlaattojen liikkumisesta joten Raamattu on ihan selkeä.
Ja niinpä ovat ihmiset itse rikkoneet Jumalan antamat ensimmäiset käskyt viljellä ja varjella maata. Katsotaan vaikka Alankomaita, jossa lihaa syödään vielä enemmän kuin Suomessa, eläinten rehu tuodaan Etelä-Amerikasta olkoot vaikka miten riistävä sotilashallitus, joka pakottaa omia kansalaisiaan myymään sadon eurooppalaisille lähes ilmaiseksi.
Eläimiä Hollannissa on aivan liikaa, lantaa ei mahduta levittämään omalle viljelysmaalle, pohjavedet ovat pilalla ja ..... kuskataan mereen tai rahtialuksilla Pohjois-Afrikkaan.
Ihmisen ahneus saastuttaa lopunaikana maan. - the idiotismos
Ruutinkirja kirjoitti:
Olen ymmärtänyt aivan samalla tavalla.
Ja muinainen Pangaea oli kokonainen, yksi manner. Tästähän Raamattu puhuu kertoessaan "maan neljästä kulmasta". Jotenkin ymmärtäisin, jos eläisin vuonna 1700 ja jotakin, että Jumalan kieltäjät irvailee maan litteydestä. Mut eletään 2000-lukua, nyt tiedetään Pangaeasta ja mannerlaattojen liikkumisesta joten Raamattu on ihan selkeä.
Ja niinpä ovat ihmiset itse rikkoneet Jumalan antamat ensimmäiset käskyt viljellä ja varjella maata. Katsotaan vaikka Alankomaita, jossa lihaa syödään vielä enemmän kuin Suomessa, eläinten rehu tuodaan Etelä-Amerikasta olkoot vaikka miten riistävä sotilashallitus, joka pakottaa omia kansalaisiaan myymään sadon eurooppalaisille lähes ilmaiseksi.
Eläimiä Hollannissa on aivan liikaa, lantaa ei mahduta levittämään omalle viljelysmaalle, pohjavedet ovat pilalla ja ..... kuskataan mereen tai rahtialuksilla Pohjois-Afrikkaan.
Ihmisen ahneus saastuttaa lopunaikana maan.et taida käydä kaikilla pöntöillä?
- ajankohtaisempi prof
5 Maa muuttuu saastaiseksi jalkojen alla,
sillä sen asukkaat ovat hylänneet lain,
rikkoneet käskyt,
tehneet tyhjäksi ikuisen liiton
Jaa, taas ovat ne vanhan testamentin lait ja käskyt voimassa, vai kuinka?
Pitäisikö ottaa orja?
niin isännän kuin orjankin,
niin emännän kuin orjattaren,- elakim
ajankohtaisempi prof
Èlkää himoitko mitään, mikä on veljenne omaisuutta. Elkää hänen vaimoaan, tai hänen palvelusväkeään.`.
Se ei tarkoita, etteikö voisi ottaa vastaan veljensä palvelijaa,tai vaimoa.
`Jos veljenne kuolee, niin ottakoon hänen veljensä hänen vaimonsa.`.
``Koetelkaa kaikki henget. Pitäkää se, minkä hyväksi havaitsette.`.
Että ei se estä ottamasta vastaan myöskään veljen palvelusväkeä vastaan, jos heitä kohdellaan huonosti.
- dikduk
Moab siis murskataan , harmi vaan että sitä ei ole ollut 2400 vuoteen.
- elakim
A: `Isillenne olin vihainen, enkä sitä kadu.`. `Mutta käännän vielä katseeni lapsien puoleen.`.
B): `Ja se vesa on oleva ilon aihe kaikille Daavidin jälkeläisille.`. Ajattelin lähinnä herättää keskustelua VT:n kirjoituksista, joita Matteuksen evankeliumin kirjoittaja on hyödyntänyt laatiessaan Jeesus-tarinaansa.
Kyse on mielestäni siitä, että Matteuksen evankeliumin kirjoittanut on luonut profetioita, jotka eivät ole olleet profetioita tai sitten laittanut hänen Jeesuksensa tekemään aiemmin profetioituja asioita.- dikduk
UT:n ennustuksina esittämät ovat sellaisia jotka eivät ole profetioita,ne ovat psalmeista irrotettuja laulujen jakeita, tai kohtia joissa kuvataan Israelin kansan jotain mennyttä vaihetta tms. Mitään messiaaseen liittyvistä profetioista, joita varten messiasta odotettiin ja yhä odotetaan, ei liitetty Jeesukseen eikä tietysti toteutunut Susi ja lammas eivät käy yhdessä laitumella vaan päin vastoin Jeesuksen kannattajat alkoivat vainota juutalaisia.
"Kyse on mielestäni siitä, että Matteuksen evankeliumin kirjoittanut on luonut profetioita, jotka eivät ole olleet profetioita tai sitten laittanut hänen Jeesuksensa tekemään aiemmin profetioituja asioita. "
Jumala lähetti Jeesuksen toteuttamaan profetiat, ei Matteuksella ole siihen osaa, eikä arpaa.
Gal 4:
4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
5 lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
Mateus 8:
16 Mutta illan tultua tuotiin hänen tykönsä monta riivattua. Ja hän ajoi henget ulos sanalla, ja kaikki sairaat hän paransi;
17 että kävisi toteen, mikä on puhuttu profeetta Esaiaan kautta, joka sanoo: "Hän otti päällensä meidän sairautemme ja kantoi meidän tautimme"
Siinä vain pari esimerkkiä ennustuksista.
Näitä profetioita Jeesus edelleenkin toteuttaa, tänäkin päivänä.Jumalanhullu kirjoitti:
"Kyse on mielestäni siitä, että Matteuksen evankeliumin kirjoittanut on luonut profetioita, jotka eivät ole olleet profetioita tai sitten laittanut hänen Jeesuksensa tekemään aiemmin profetioituja asioita. "
Jumala lähetti Jeesuksen toteuttamaan profetiat, ei Matteuksella ole siihen osaa, eikä arpaa.
Gal 4:
4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
5 lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
Mateus 8:
16 Mutta illan tultua tuotiin hänen tykönsä monta riivattua. Ja hän ajoi henget ulos sanalla, ja kaikki sairaat hän paransi;
17 että kävisi toteen, mikä on puhuttu profeetta Esaiaan kautta, joka sanoo: "Hän otti päällensä meidän sairautemme ja kantoi meidän tautimme"
Siinä vain pari esimerkkiä ennustuksista.
Näitä profetioita Jeesus edelleenkin toteuttaa, tänäkin päivänä.Jesaja 53 ei kerro Messiaasta ja Jeesuksen piti olla Messias.
Galataiskirje ja Matteus on kirjoitettu Jeesuksen kuoleman jälkeen.
Jälkeenpäin on helppo kirjoittaa profetioita.- Ruutinkirja
dikduk kirjoitti:
UT:n ennustuksina esittämät ovat sellaisia jotka eivät ole profetioita,ne ovat psalmeista irrotettuja laulujen jakeita, tai kohtia joissa kuvataan Israelin kansan jotain mennyttä vaihetta tms. Mitään messiaaseen liittyvistä profetioista, joita varten messiasta odotettiin ja yhä odotetaan, ei liitetty Jeesukseen eikä tietysti toteutunut Susi ja lammas eivät käy yhdessä laitumella vaan päin vastoin Jeesuksen kannattajat alkoivat vainota juutalaisia.
Mitä UT mainitsee ennustuksina, ovat sitä. Mm. Psalmin 22 ennustuksen mukaan tapahtui, että ristiinnaulitun Jeesuksen vaatetta ei revitty ja jaettu tavan mukaan ristiinnaulitsijoiden kesken.
Siitä heitettiin arpaa, mikä oli ennustettu ja mikä oli poikkeuksellista. Jumala on kirjoituttanut VT:n profetiat ihmisillä, jotta Raamattua tutkivat henkilöt voivat nähdä Jumalan teot ja vakuuttua Jumalan luotettavuudesta.
Ristiinnaulitut yleensä kuolivat hitaammin kuin Jeesus ja sapatin lähestyessä sotilaat tuomittujen kuolemaa nopeuttaakseen murskasivat heidän sääriluunsa. He havatsivat Jeesuksen jo kuolleen ja siksi jättivät Hänen säärensä murskaamatta. Tämäkin on ennustettu 2 Moos. 12:46 ja 4 Moos. 9:12, joissa Jumala antaa säädökset pääsiäisen uhrilampaasta. Ne olivat esikuvia, Jeesus täytti kaikki uhritehtävät meidän puolestamme Jumalan säädöksen mukaan. - Ruutinkirja
dikduk kirjoitti:
Vasta vihan ajan jälkeen, kun Jeesus on palannut Kuninkaana maan päälle, toteutuu se, että susi ja lammas käyvät yhdessä.
Zelig kirjoitti:
Jesaja 53 ei kerro Messiaasta ja Jeesuksen piti olla Messias.
Galataiskirje ja Matteus on kirjoitettu Jeesuksen kuoleman jälkeen.
Jälkeenpäin on helppo kirjoittaa profetioita.Heprealaiskirje 13:8 sanoo Jeesuksen olevan sama aina. (Eilen, tänään ja iankaikkisesti)
Hän, Jeesus toteuttaa profetioita edelleenkin, esim parantajana. Ja tulee pian.
t:Jh
- confus..
Jesaj 53 on profetia kärsivästä Messiaasta l. Jeesuksesta, joka kantoi maailman synnit. Vasta Jeesuksen (Messiaan) toinen tulemus tuo maailmaan rauhan valtakunnan (tuhatvuotinen valtakunta), jossa Jeesus (Messias) hallitsee. 1000 vuottakin voi olla pitkä aika, koska Jumlalle 1 päivä on kuin 1000 vuotta tai 1000 vuotta kuin yksi päivä.
Vanha testamentti (Vanha liitto) on lain aikaa. Vanhan testamentin profetiat puhuvat paljon Jumalan suuresta pelastussuunnitelmasta langenneelle ihmiskunnalle. Pelastussuunitelma huipentuu Jeesuksen sovitustyöhön Ristillä. Uuusi Testamentti käsittelee armon aikaa (Uusi liitto).
1. Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?
2. Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
3. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
4. Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
5. mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
6. Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
7. Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
8. Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.
9. Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
10. Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
11. Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
12. Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta. - dikduk
Noissa tulkinnoissasi on kristinuskon teologiaa sellaisena kuin se sen ensi vuosisatoina rakennettiin mutta joka on heprealaiselle raamatulle tyyystin tuntematonta. Ei ole sellaista asiaa kuin maailman synti eikä messias kanna kenenkään syntejä vaan vapauttaa oman kansansa maallisista uhista. Messias ei tule kahta kertaa, hänhän on tavallinen ihminen joka elää vain kerran.
VT ei puhu yhtään mitään ihmiskunnan pelastamisesta -mistä se pitäisi pelastaa?Messiaalle ei myös luvata mitään palkintoa ." sen sijaan se josta luku 53 kertoo, saa mammonaa, mainetta ja omia poikia ne palkkiot joita hyvästä elämästä sai (Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa",) tuonpuoleisessa ei ollut tarjolla palkkiota.- confus..
Vanha ja uusi testamentti pitää kokonaisuudessaan tajuta Jumalan ilmoitukseksi. Vanha testamentti sisätää esim. kertomuksen syntiinlankeemuksesta, jonka seurauksena pahuus ja kuolema saivat vallan maailamassa.
Profeettojensa kautta Jumala ilmoitti pelastussuunnitelmansa ihmisille. Pelastussuunitelma huipentui Jeesuksen ristinkuolemaan jossa Jeesus sovitti maailman synnit. Jeesus voitti myös kuoleman nousemalla kuolleista kolmantena päivänä. Uskomalla tähän Jeesuksen pelastusssnomaan ja Evankeliumeihin ihmisille on myös avattu tie kuolemanjälkeiseen elämään Jumalan yhteydessä.
”Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän.”
Em. ilmoitus evankeliumeissa on selvä sanoma siitä, että Jeesus kerran tulee takaisin Messiaana kukistamaan pahan vallan maailmassa. Jeesus on myös Vanhan testamentin profetioiden lupaama messias.
Joskus pahuus maailmasta siis tulee katoamaan kuten profetioissakin ilmotetaan. confus.. kirjoitti:
Vanha ja uusi testamentti pitää kokonaisuudessaan tajuta Jumalan ilmoitukseksi. Vanha testamentti sisätää esim. kertomuksen syntiinlankeemuksesta, jonka seurauksena pahuus ja kuolema saivat vallan maailamassa.
Profeettojensa kautta Jumala ilmoitti pelastussuunnitelmansa ihmisille. Pelastussuunitelma huipentui Jeesuksen ristinkuolemaan jossa Jeesus sovitti maailman synnit. Jeesus voitti myös kuoleman nousemalla kuolleista kolmantena päivänä. Uskomalla tähän Jeesuksen pelastusssnomaan ja Evankeliumeihin ihmisille on myös avattu tie kuolemanjälkeiseen elämään Jumalan yhteydessä.
”Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän.”
Em. ilmoitus evankeliumeissa on selvä sanoma siitä, että Jeesus kerran tulee takaisin Messiaana kukistamaan pahan vallan maailmassa. Jeesus on myös Vanhan testamentin profetioiden lupaama messias.
Joskus pahuus maailmasta siis tulee katoamaan kuten profetioissakin ilmotetaan.Pitää tajuta? Kaikkivaltiaan pelastussuunnitelma?
Onko kyse nyt jostain OIKEASTI kaiken suunnittelijasta vai jostain paikallisesta palopäälliköstä?- dikduk
confus.. kirjoitti:
Joskus pahuus maailmasta siis tulee katoamaan kuten profetioissakin ilmotetaan.Juutalaisuus ymmärtää omat kertomuksensa toisin. Profeetat eivät ilmoita mitään "pelastussuunitelmaa " , eikä ole "maailman syntiä ".
Kuolemaa ei tarvitse voittaa, ei se ole mikään vihollinen , kristinusko kai uskoo että jumala on luonut kaiken, paitsi ei kuolemaa jota vastaan hän joutuu taistelemaan kunnes jotenkin jollain teolla onnistuu sen lyömään. Ajatus on varsin outo, homeopaattinen :ongelma voitetaan pienemmellä määrällä sitä itseään.
Juutalainen messias, joka on tavallinen ihminen, elää vain kerran eikä kukista mitään "pahan valtaa," jollaista ei ylipäänsä ole, jollei ajatella inhimilisiä toimijoita jotka voivat aiheuttaa pahaa, hitlereitä ja polpotteja. - pieni huom
dikduk kirjoitti:
Juutalaisuus ymmärtää omat kertomuksensa toisin. Profeetat eivät ilmoita mitään "pelastussuunitelmaa " , eikä ole "maailman syntiä ".
Kuolemaa ei tarvitse voittaa, ei se ole mikään vihollinen , kristinusko kai uskoo että jumala on luonut kaiken, paitsi ei kuolemaa jota vastaan hän joutuu taistelemaan kunnes jotenkin jollain teolla onnistuu sen lyömään. Ajatus on varsin outo, homeopaattinen :ongelma voitetaan pienemmellä määrällä sitä itseään.
Juutalainen messias, joka on tavallinen ihminen, elää vain kerran eikä kukista mitään "pahan valtaa," jollaista ei ylipäänsä ole, jollei ajatella inhimilisiä toimijoita jotka voivat aiheuttaa pahaa, hitlereitä ja polpotteja.No eivät tietenkään ymmärrä, kun ei heistä suurin osa ottanut Jeesusta vastaan ja sekin mainitaan siellä. Ja se, että nyt sitten pakanoille toistaiseksi. Nyt kun on oltu länsimaissa, käy vähän samalla tapaa, länsimaalaiset eivät ota enää vastaan, kolmannessa maailmassa otetaan. Lopulta juutalaiset ottavat Raamatun mukaan Kristuksen vastaan.
Mielenkiintoista seurata näitä toteutumisia. pieni huom kirjoitti:
No eivät tietenkään ymmärrä, kun ei heistä suurin osa ottanut Jeesusta vastaan ja sekin mainitaan siellä. Ja se, että nyt sitten pakanoille toistaiseksi. Nyt kun on oltu länsimaissa, käy vähän samalla tapaa, länsimaalaiset eivät ota enää vastaan, kolmannessa maailmassa otetaan. Lopulta juutalaiset ottavat Raamatun mukaan Kristuksen vastaan.
Mielenkiintoista seurata näitä toteutumisia.Eikä kestänyt kuin 2000 vuotta.
- dikduk
pieni huom kirjoitti:
No eivät tietenkään ymmärrä, kun ei heistä suurin osa ottanut Jeesusta vastaan ja sekin mainitaan siellä. Ja se, että nyt sitten pakanoille toistaiseksi. Nyt kun on oltu länsimaissa, käy vähän samalla tapaa, länsimaalaiset eivät ota enää vastaan, kolmannessa maailmassa otetaan. Lopulta juutalaiset ottavat Raamatun mukaan Kristuksen vastaan.
Mielenkiintoista seurata näitä toteutumisia.Juutalaisuuuteen ei tule uutta jumalaa , heprealaiset kirjoitukset eivät puhu Jeesuksesta eivätkä määrää ottamaan oikeatakaan messiasta vastaan millään erityisellä tavalla. Krisnusko on luonut opin jossa on jumalmessias, joka on koko uskonnon perusta ja palvonnan kohde, juutalaisuudessa messias ei ole mitenkään pääasia eikä järjestä uskontoon kuluvia asioita.
- Ruutinkirja
Zelig kirjoitti:
Eikä kestänyt kuin 2000 vuotta.
Niin.
Parituhatta vuotta on kestänyt, so?
Kun seurakunta on temmattu, juutalaiset ottavat Kristuksen vastaan. Todennäköisesti eturintamassa viimeisten pelastumattomien evankelioimisessa ovat uudestisyntyneet, Kristuksen hyväksyneet juutalaiset.
- confus..
Juutalaiset paitsi messiaaniset juutalaiset eivät tunnusta Jeesusta Messiaaksi. Loppujen lopuksi muidenkin juutalaisten silmiltä putoavat suomukset.
Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista.
Sak. 12:10
Profetia kertoo Juutalaisten kääntymisestä.
Kuten sanoin Raamattu on ymmärrettävä kokonaisuutena, johon kuuluu sekä vanha että uusi testamentti. Ilman Uuta testamenttia ei ymmärrä vanhaakaan testamenttia. Raamattua kannattaa tutkia rukoillen, että sen sanoma avautuu Pyhän Hengen johdattamana. - dikduk
Juutalaiset eivät lävistäneet Jeesusta jos sitä tarkoitat ja vain oikeasti kuollutta valitetaan.Juutalaisuus on monoteistinen uskonto, Jahvella ei siis ole poikaa eikä muita jumalia ole.
Ketään ei tarvitse tunnustaa messiaaksi,tai saa alkaa palvoa siksi että hänen uskotaan messias, henkilö joka on messias, tekee työnsä ja asia on siinä.
Suomuksia ei ole, vaan juuri juutalaisuushan pitää kiinni omasta ja alkuperäisestä.
Kristinuskon kirjat eivät tietenkään kuulu juutalaisuuteen. Juutalaisuuden historia on kuitenkin polyteistinen. Arkeologiset kaivaukset ovat paljastaneet Jahven ja hänen vaimolleen Asheralle rakennetun temppelin.
saatana esitellään VT:n yhtenä Jahven pojista. Juutalaisuudesta tuli monoteistinen vasta tiukemman linja jahvistien myötä. On jopa esitetty, että Elohim ja Jahve ovat alkuperiltään kaksi eri jumaluutta.- dikduk
Israelin uskonto oli alunperin polyteistinen mutta juutalaisuus on se uskonto joka syntyi Babelin jälkeen , toisen temppelin aikaan.Se oli jo monoteistinen .
Satan ei ollut Jahven poika vaan "ben elohim", enkelit olivat myös benei elohim, mutta ei benei Jahve. El ja Jahve olivat alunperin 2 eri jumaluutta, jumalaa nimeltä elohim ei ole ollut , se on yleisnimi kaikille jumaluuksille ja ehkä hengille .
- ards
UT:ssa ei ole virheitä. VT:n ja UT:n mukaan Jeesus oli jo luomistyössä mukana.
Joh.8:56 Aabraham, teidän isänne, riemuitsi siitä, että hän oli näkevä minun päiväni; ja hän näki sen ja iloitsi."
8:57 Niin juutalaiset sanoivat hänelle: "Et ole vielä viidenkymmenen vuoden vanha, ja olet nähnyt Aabrahamin!"
8:58 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut."
8:59 Silloin he poimivat kiviä heittääksensä häntä niillä; mutta Jeesus lymysi ja lähti pyhäköstä.
Ylitsekäymätön este kaikille niille, jotka eivät ole pyytäneet eivätkä saaneet Jumalalta uskoa Jeesukseen, syntien anteeksisaamiseen ja evankeliumiin, on, että kukaan heistä ei voi eikä halua tunnustaa Jeesusta siksi mikä hän oli ja on eli Kristukseksi Jumalan Pojaksi. Näihin kuuluvat aikajärjestyksessä mm juutalaiset, gnostilaiset, Muhammed ja islaminuskoiset (Koraani: joka palvoo Jeesusta Jumalana joutuu helvettiin) sekä ne aikamme liberaaliteologit ja papit, joiden mielestä neitseestäsyntyminen, Jeesuksen Raamatun mukainen jumaluus ja ylösnousemus ovat mahdottomuuksia. Apostolien ja muiden alkuseurakunnan silminnäkijöiden todistuksesta huolimatta. Lisäksi on todennäköistä sekin, että äiti Maria kertoi kokemuksensa suoraan lääkäri Luukakselle.- dikduk
Jesaja ilmoittaa että Jahve loi yksin eikä ketään ollut hänen rinnallaan.Kumpi teksti valehtelee?
Yksi huomio Mariasta: jos hän uskoi synnyttänensä "neitseellisesti"miksi hän huolestui pojastaan ja pyysi tätä kotiin julkisten esiintymisein sijaan, eikö olisi pitänyt rohkaista ? Itse asiassa oppia neitseestäsyntymisestä ei vielä ollut Jeesuksen eläessä. dikduk kirjoitti:
Jesaja ilmoittaa että Jahve loi yksin eikä ketään ollut hänen rinnallaan.Kumpi teksti valehtelee?
Yksi huomio Mariasta: jos hän uskoi synnyttänensä "neitseellisesti"miksi hän huolestui pojastaan ja pyysi tätä kotiin julkisten esiintymisein sijaan, eikö olisi pitänyt rohkaista ? Itse asiassa oppia neitseestäsyntymisestä ei vielä ollut Jeesuksen eläessä.Neitseestäsyntymis-profetia on Septuagintasta, ei heprealaisessa versiossa.
- dikduk
Zelig kirjoitti:
Neitseestäsyntymis-profetia on Septuagintasta, ei heprealaisessa versiossa.
Niin on, septuagintaahan kristityt käyttivät eivätkä heprealaisia tekstejä .
- ards
dikduk kirjoitti:
Yksi huomio Mariasta: jos hän uskoi synnyttänensä "neitseellisesti"miksi hän huolestui pojastaan ja pyysi tätä kotiin julkisten esiintymisein sijaan, eikö olisi pitänyt rohkaista ? Itse asiassa oppia neitseestäsyntymisestä ei vielä ollut Jeesuksen eläessä."Jesaja ilmoittaa että Jahve loi yksin eikä ketään ollut hänen rinnallaan.Kumpi teksti valehtelee?"
Alkuteksteissä (Mooses) käytetään monikkomuotoa Elohim kun puhutaan Jumalasta luojana.
Katsoin lähteestä, että myös Jesajan hebreankielisessä tekstissä puhutaan neitsyestä. - ards
ards kirjoitti:
"Jesaja ilmoittaa että Jahve loi yksin eikä ketään ollut hänen rinnallaan.Kumpi teksti valehtelee?"
Alkuteksteissä (Mooses) käytetään monikkomuotoa Elohim kun puhutaan Jumalasta luojana.
Katsoin lähteestä, että myös Jesajan hebreankielisessä tekstissä puhutaan neitsyestä." Itse asiassa oppia neitseestäsyntymisestä ei vielä ollut Jeesuksen eläessä."
Itse asiassa sanot Marian ja Luukaksen yhteistä todistusta valheeksiko?! - ards
ards kirjoitti:
"Jesaja ilmoittaa että Jahve loi yksin eikä ketään ollut hänen rinnallaan.Kumpi teksti valehtelee?"
Katsoin lähteestä, että myös Jesajan hebreankielisessä tekstissä puhutaan neitsyestä.Jeesus ja hänen jumaluutensa koko Raamatussa:
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/hae/Jesus_divinity.html - dikduk
ards kirjoitti:
Katsoin lähteestä, että myös Jesajan hebreankielisessä tekstissä puhutaan neitsyestä.Ei puhuta, käytetty sana 'almah tarkoittaa nuorta naista eikä se anna mitään informaatiota siitä onko nainen seksuaalisestia kokenut vai kokematon.Sana on feminiinimuoto sanasta nuori mies ,"'elem".
Jesaja puhuu kuningas Aahaalle tuon ajan tilanteesta , Israel on Damaskon kanssa liittoutuneena hyökkäämässä Juudaan. Nuoren naisen synnyttämä poika ei ehtisi oppia erottamaan hyvää pahasta kun tuo liittoutuma jo olisi hajonnut.
VT:ssä on 2 keskenään ristiriitaista luomistarinaa, toisessa luojana on elohim, toisessa Jahve , mutta Jesaja ilmoittaa että luomisen teki Jahve yksin. - dikduk
ards kirjoitti:
" Itse asiassa oppia neitseestäsyntymisestä ei vielä ollut Jeesuksen eläessä."
Itse asiassa sanot Marian ja Luukaksen yhteistä todistusta valheeksiko?!Evankeliumit on kirjoitettu sukupolvi Jeesuksen kuoleman jälkeen niitä ennen eli ja kirjoitti mm Paavali .Evankeliumit ei ole historianteos vaan uuden uskonnon sanomaa levittävää kirjallisuutta.
ards kirjoitti:
Katsoin lähteestä, että myös Jesajan hebreankielisessä tekstissä puhutaan neitsyestä.http://en.wikipedia.org/wiki/Isaiah_7:14#Translations
Lähteesi on kristillinen, vai mitä?
- dikduk
varsin merkillinen lainakokoelma VT:stä jonka sanoma on, että on vain yksi jumala ,Jahve.
En mitenkään kiistä sitä etteikö kristinuskossa olisi isä Jumala ja poika Jumala, Jeesus, mutta VT:ssä tai juutalaisuudessa ei näin ole, siinä on vain Jahve, jolla ei ole poikaa eikä ketään rinnakkaistoimijaa. - confus..
Kristitylle on aivan selvää vanhan ja uuden testamentin muodostama jatkumo l. uudessa testamentissa toteutuvat vanhan tetsamentin profetiat Jeesuksessa Kristuksessa.
Tämän keskustelun kulussa on itullut selväksi, että Jesaja viittasi Jeesukseen profetioissaan ja Sakarias juutalaaistenkin kääntymykseen. Jumala on suuressa rakkaudessaan valmistanut ihmiselle myös pelastuksen kun Jeesus sovitti ristinpuulla ihmisen synnit. Vain uskomalla Jeesuksn sovitustyöhön ja ylösnousemukseen ihminen pelastuu kadotustuomiolta l. iankaikkiselta tuskalta. Helvettiin viitataan vanhassa ja uudessa testamentissa esimerkiksi:
Jes.24 Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet. Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.
Minä sanon teille, että niin idästä kuin lännestä tulee monia, jotka taivasten valtakunnassa käyvät aterialle yhdessä Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin kanssa. 12. Mutta ne, joiden oli määrä periä valtakunta, heitetään ulos pimeyteen. Siellä itketään ja kiristellään hampaita." Matt.8:11-12) Millä tavalla se on tullut selväksi? Jesaja puhuu toisesta ajasta, eikä mainitse Jeesusta nimeltä eikä myöskään mainitse messiasta.
- confus..
Alla oleva Jeremian profetiakin kertoo Messiaan tulemisesta. Profetoissa ei Jeesusta nimeltä välttämättä mainita, mutta kun lukee uuden testamentin evankeliumeja ymmärtää myös kenestä vanhan testamentin profetiat kertovat. Alla olevan profetian kaksi viimeistä jaetta näyttävät olevan tämän päivän todellisuutta.
Jeremia 23 LUKU
1 "Voi paimenia, jotka hukuttavat ja hajottavat minun laitumeni lampaat, sanoo Herra.
2 Sentähden näin sanoo Herra, Israelin Jumala, paimenista, jotka kaitsevat minun kansaani: Te olette hajottaneet minun lampaani ja karkoittaneet ne pois ettekä ole pitäneet niistä huolta. Katso, minä pidän huolen teidän pahain tekojenne rankaisemisesta, sanoo Herra.
3 Ja minä kokoan lampaitteni tähteet kaikista maista, joihin olen ne karkoittanut, ja tuon ne takaisin laitumelleen, ja ne ovat hedelmälliset ja lisääntyvät.
4 Ja minä herätän heille paimenia, ja ne kaitsevat heitä; eivät he enää pelkää eivätkä säiky, eikä heistä yhtäkään puutu, sanoo Herra.
5 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä herätän Daavidille vanhurskaan vesan; hän on hallitseva kuninkaana ja menestyvä, ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa.
6 Hänen päivinänsä pelastetaan Juuda ja Israel asuu turvassa. Ja tämä on hänen nimensä, jolla häntä kutsutaan: 'Herra on meidän vanhurskautemme'.
7 Sentähden, katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin ei enää sanota: 'Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti israelilaiset Egyptin maasta',
8 vaan: 'Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti ja toi Israelin heimon jälkeläiset pohjoisesta maasta ja kaikista muista maista, joihin minä olin heidät karkoittanut'. Ja niin he saavat asua omassa maassansa." confus.. kirjoitti:
Alla oleva Jeremian profetiakin kertoo Messiaan tulemisesta. Profetoissa ei Jeesusta nimeltä välttämättä mainita, mutta kun lukee uuden testamentin evankeliumeja ymmärtää myös kenestä vanhan testamentin profetiat kertovat. Alla olevan profetian kaksi viimeistä jaetta näyttävät olevan tämän päivän todellisuutta.
Jeremia 23 LUKU
1 "Voi paimenia, jotka hukuttavat ja hajottavat minun laitumeni lampaat, sanoo Herra.
2 Sentähden näin sanoo Herra, Israelin Jumala, paimenista, jotka kaitsevat minun kansaani: Te olette hajottaneet minun lampaani ja karkoittaneet ne pois ettekä ole pitäneet niistä huolta. Katso, minä pidän huolen teidän pahain tekojenne rankaisemisesta, sanoo Herra.
3 Ja minä kokoan lampaitteni tähteet kaikista maista, joihin olen ne karkoittanut, ja tuon ne takaisin laitumelleen, ja ne ovat hedelmälliset ja lisääntyvät.
4 Ja minä herätän heille paimenia, ja ne kaitsevat heitä; eivät he enää pelkää eivätkä säiky, eikä heistä yhtäkään puutu, sanoo Herra.
5 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä herätän Daavidille vanhurskaan vesan; hän on hallitseva kuninkaana ja menestyvä, ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa.
6 Hänen päivinänsä pelastetaan Juuda ja Israel asuu turvassa. Ja tämä on hänen nimensä, jolla häntä kutsutaan: 'Herra on meidän vanhurskautemme'.
7 Sentähden, katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin ei enää sanota: 'Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti israelilaiset Egyptin maasta',
8 vaan: 'Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti ja toi Israelin heimon jälkeläiset pohjoisesta maasta ja kaikista muista maista, joihin minä olin heidät karkoittanut'. Ja niin he saavat asua omassa maassansa.""hän on hallitseva kuninkaana ja menestyvä,"
- ristiinnaulittu messias menestyvä? kuningas?
"Hänen päivinänsä pelastetaan Juuda ja Israel asuu turvassa."
-??? 40 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen Jerusalem oli raunioina.
Upeaa!!! Itseitsensä kumoava kirjoitus!!- dikduk
confus.. kirjoitti:
Jeremia 23 LUKU
8 vaan: 'Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti ja toi Israelin heimon jälkeläiset pohjoisesta maasta ja kaikista muista maista, joihin minä olin heidät karkoittanut'. Ja niin he saavat asua omassa maassansa."Maanpako jonka alkamisesta ja päättymisestä Jeremia koko ajan puhuu, ei vielä ollut edes alkanut ,otat luvun alun ja erotat sen lopusta jossa kuvataan tuon ajan tilannetta.Nyt siis nykyinen Israel on se joka tuhotaan ja jonka jälkeen alkaa pakkosiirto? "minä tempaisen teidät maastanne ja paiskaan luotani pois -- teidät ja tämän kaupungin, jonka minä annoin teille ja teidän isillenne." Jer 23:39
Eksiiliä edeltäneet profeetat ja hallitsijat olivat ne joita Jeremia koko ajan haukkui huonoiksi paimeniksi. - confus..
Zelig kirjoitti:
"hän on hallitseva kuninkaana ja menestyvä,"
- ristiinnaulittu messias menestyvä? kuningas?
"Hänen päivinänsä pelastetaan Juuda ja Israel asuu turvassa."
-??? 40 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen Jerusalem oli raunioina.
Upeaa!!! Itseitsensä kumoava kirjoitus!!Niin roomalaisten tuhottua Jerusalemin n.70 jKr juutalaiset ajettiin omasta maastaan. Tuo hajaannus alkoi päättymään v.1948. Tuo tuleva Messias tarkoittaa Jeesuksen toista tulemusta, josta Matteus, Markus ja Luukas evamkeliumeissaan kirjoittavat. Seuratkaa ajanmerkkejä mm. Jumalan omaisuuskansan Israelin vaiheita,
24 "Mutta noina päivinä, tuon ahdingon jälkeen, aurinko pimenee eikä kuu anna valoaan, [Matt. 24:29-36; Luuk. 21:25-33 : Luuk. 13:24,25: Matt. 24:29 ]
25 tähtiä putoaa taivaalta ja taivaiden voimat järkkyvät.
26 Silloin nähdään Ihmisen Pojan tulevan pilvien keskellä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan, [Matt. 24:30 ; Mark. 14:62]
27 ja silloin hän lähettää enkelinsä ja kokoaa valitut neljältä ilmansuunnalta, maan ja taivaan ääriä myöten. [Jes. 27:13; Matt. 13:41; 1. Kor. 15:52; 1. Tess. 4:16]
28 "Ottakaa oppia vertauskuvasta, jonka viikunapuu tarjoaa: kun sen oksa virkoaa ja alkaa tulla lehteen, te tiedätte, että kesä on lähellä.
29 Samalla tavoin te nähdessänne tämän tapahtuvan tiedätte, että se aika on lähellä, aivan ovella.
30 Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu. [Mark. 9:1]
31 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa. [Ps. 102:27, Ps. 119:89; Jes. 40:8; Matt. 5:18; Hepr. 1:11]
32 Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa eikä edes Poika, ei kukaan muu kuin Isä.
Samaan tapahtumaan viittaa:
Danielin kirja 2:44
Mutta niiden kuningasten päivinä on taivaan Jumala pystyttävä valtakunnan, joka on kukistumaton iankaikkisesti ja jonka valtaa ei toiselle kansalle anneta. Se on musertava kaikki ne muut valtakunnat ja tekevä niistä lopun, mutta se itse on pysyvä iankaikkisesti,
Ps. 2:2 profetoi: ”Maan kuninkaat nousevat, ruhtinaat yhdessä neuvottelevat Herraa ja hänen voideltuansa vastaan.”
Ilm
15 "Minä tulen kuin varas. Autuas se, joka valvoo ja pitää huolen vaatteistaan, ettei joutuisi häpeään, kulkemaan alasti kaikkien nähden."
16 [i] Henget kokosivat kuninkaat paikkaan, jonka nimi on hepreaksi Harmageddon* - confus..
dikduk kirjoitti:
Maanpako jonka alkamisesta ja päättymisestä Jeremia koko ajan puhuu, ei vielä ollut edes alkanut ,otat luvun alun ja erotat sen lopusta jossa kuvataan tuon ajan tilannetta.Nyt siis nykyinen Israel on se joka tuhotaan ja jonka jälkeen alkaa pakkosiirto? "minä tempaisen teidät maastanne ja paiskaan luotani pois -- teidät ja tämän kaupungin, jonka minä annoin teille ja teidän isillenne." Jer 23:39
Eksiiliä edeltäneet profeetat ja hallitsijat olivat ne joita Jeremia koko ajan haukkui huonoiksi paimeniksi.Eksiili siis alkoi 70 jKr. Se alkoi päättymään v. 1948 Israelin valtion syntyessä uudelleen yhtenä valtiona. Huonoihin paimeniin varmaan kuului ennen hajaanusta hallinneet esim. Herodeksen suku ja aikaisemmat. Nyt alkavat vasta kuolleet luut kokoontua kuten Hesekiel profetoi. Israelin hengellinen herääminen tapahtuu Israelin kääntymyksessä Sak 12:10.
- dikduk
confus.. kirjoitti:
Eksiili siis alkoi 70 jKr. Se alkoi päättymään v. 1948 Israelin valtion syntyessä uudelleen yhtenä valtiona. Huonoihin paimeniin varmaan kuului ennen hajaanusta hallinneet esim. Herodeksen suku ja aikaisemmat. Nyt alkavat vasta kuolleet luut kokoontua kuten Hesekiel profetoi. Israelin hengellinen herääminen tapahtuu Israelin kääntymyksessä Sak 12:10.
Eksiili oli nk Babelin vankeus ja Jeremia nimeää huonot paimenet ja lupaa paluun 70 vuoden kuluttua.Israel oli jo tuolloin menettänyt itsenäisyytensä ja assyyrit vieneet osan sen asukkaista pakkosiirtolaisina samoille alueille minne babylonialaiset juuri veivät osaa juutalaisista.
Vuonna 70 hävitettiin temppeli, mutta ei kansaa ajettu maanpakoon vaan vankeuteen joutuivat vain kapinaan osalliset. Uusi kapinakin kyettiin Palestiinassa alkamaan jo 60 vuotta myöhemmin .
Herodes oli huono hallitsija mutta ei enää itsenäisen maan , joten hänen haukkumisensa olisi ollut turhaa, profeettoja ei tuolloin enää ollut , profetia oli lakannut Malachiin eikä ollut epäjumanpalveluakaan.Vai arveletko että oli, mutta esim Jeesus unohti haukkua epäjumalien palvelijoita? Kaikki Jeremian mainitsemat huonot hallitsijat ja väärät profeetat sekä epäjumalien palvojat kuuluivat häneen omaan aikaansa.
Jeremia päättää kirjoituksensa kuvaamalla Juudan viimeisen kuninkaan kohtaloa, hänet sokaistiin vietiin vangiksi Babeliin jossa "hän sai Baabelin kuninkaalta elatuksensa, vakinaisen elatuksen, mitä kunakin päivänä tarvitsi, kuolinpäiväänsä asti, niin kauan kuin eli."
ja aloitti sen:
"Jeremian, Hilkian pojan, sanat. Tämä oli Anatotissa, Benjaminin maassa, asuvia pappeja.
2 Hänelle tuli Herran sana Juudan kuninkaan Joosian, Aamonin pojan, päivinä, tämän kolmantenatoista hallitusvuotena,
3 ja tuli vielä Juudan kuninkaan Joojakimin, Joosian pojan, päivinä ja aina Juudan kuninkaan Sidkian, Joosian pojan, yhdennentoista vuoden loppumiseen asti, jolloin Jerusalemin asukkaat viidentenä kuukautena vietiin pakkosiirtolaisuuteen " ja kaikki siltä väliltä puhuu tuosta ajasta, ei muusta. confus.. kirjoitti:
Niin roomalaisten tuhottua Jerusalemin n.70 jKr juutalaiset ajettiin omasta maastaan. Tuo hajaannus alkoi päättymään v.1948. Tuo tuleva Messias tarkoittaa Jeesuksen toista tulemusta, josta Matteus, Markus ja Luukas evamkeliumeissaan kirjoittavat. Seuratkaa ajanmerkkejä mm. Jumalan omaisuuskansan Israelin vaiheita,
24 "Mutta noina päivinä, tuon ahdingon jälkeen, aurinko pimenee eikä kuu anna valoaan, [Matt. 24:29-36; Luuk. 21:25-33 : Luuk. 13:24,25: Matt. 24:29 ]
25 tähtiä putoaa taivaalta ja taivaiden voimat järkkyvät.
26 Silloin nähdään Ihmisen Pojan tulevan pilvien keskellä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan, [Matt. 24:30 ; Mark. 14:62]
27 ja silloin hän lähettää enkelinsä ja kokoaa valitut neljältä ilmansuunnalta, maan ja taivaan ääriä myöten. [Jes. 27:13; Matt. 13:41; 1. Kor. 15:52; 1. Tess. 4:16]
28 "Ottakaa oppia vertauskuvasta, jonka viikunapuu tarjoaa: kun sen oksa virkoaa ja alkaa tulla lehteen, te tiedätte, että kesä on lähellä.
29 Samalla tavoin te nähdessänne tämän tapahtuvan tiedätte, että se aika on lähellä, aivan ovella.
30 Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu. [Mark. 9:1]
31 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa. [Ps. 102:27, Ps. 119:89; Jes. 40:8; Matt. 5:18; Hepr. 1:11]
32 Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa eikä edes Poika, ei kukaan muu kuin Isä.
Samaan tapahtumaan viittaa:
Danielin kirja 2:44
Mutta niiden kuningasten päivinä on taivaan Jumala pystyttävä valtakunnan, joka on kukistumaton iankaikkisesti ja jonka valtaa ei toiselle kansalle anneta. Se on musertava kaikki ne muut valtakunnat ja tekevä niistä lopun, mutta se itse on pysyvä iankaikkisesti,
Ps. 2:2 profetoi: ”Maan kuninkaat nousevat, ruhtinaat yhdessä neuvottelevat Herraa ja hänen voideltuansa vastaan.”
Ilm
15 "Minä tulen kuin varas. Autuas se, joka valvoo ja pitää huolen vaatteistaan, ettei joutuisi häpeään, kulkemaan alasti kaikkien nähden."
16 [i] Henget kokosivat kuninkaat paikkaan, jonka nimi on hepreaksi Harmageddon*"29 Samalla tavoin te nähdessänne tämän tapahtuvan tiedätte, että se aika on lähellä, aivan ovella.
30 Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu."
- Totisesti myös Paavali (kunnon eskatologin tavoin) varoitteli PIAN tulevasta mullistuksesta. Jeesuksen tavoin hänkin oli VARMA siitä, että he elävät lopunaikoja. Paavali joutui jopa selittelemään seurakunnilleen sitä, että jotkut olivat kuolleet ennen kuin Ihmisen Poika saapuu pelastamaan vanhurskaat.
Jeesus ja Paavali puhuivat omasta ajastaan, eivät vuodesta 1948 tai ajasta sen jälkeen.
- PSARI
Keskustelussa on unohdettu kokonaan, että VT:n ja UT:n kertomukset eivät liitty toisiinsa muutoin kuin, että ne on laitettu Raamattuun siten, että ne liittyisivät toisiinsa.
Babylonin kohdalla on unohdettu, että Raamattu puhuu kahdesta eri Babyloniasta eli Jordania-Irak akselillä sekä Egyptissä sijainneesta Babyloniasta, joka oli tärkeä rajakaupunki. Baabelin eli Babylonian torneja rakennettiin Baalin kultin pohjalta molempiin kaupunkeihin. Ne olivat nimeltään zikkurat -nimisiä pyramidien kaltaisia torneja, jotka eivät olleet hautamonumentteja kuten pyramidit, vaan olivat taivaan kappaleiden tähystystorneja. Zikkurat oli neliön mallinen pohjaltaan ja siitä se sitten kohosi vähitellen taivaaseen eli mahdollisimman korkealle ylös.
Mitä noihin lopunaikoihin tulee, niin Karitsa tarkoittaa Raamatussa lasta. Ilmestyskirja on täysin väärässä paikassa ollessaan UT:n puolella, sillä siinä kerrottu Jeesus on Jeesus Jehozadakinpoika. Hän oli juutaalisten pakkosiirtolaisuuden päätyttyä ensimmäinen ylipappi Jerusalemin suuressa temppelissä. Ilmestyskirjan Jeesus Kristus nimi on väärä ja siinä kristus sana pitäisi kirjoittaa sanalla kristos eli voideltu. Nimi on siis Jeesus Voideltu tai Pyhä Henki Jeesus, sillä ensimmäiseksi Jerusalemin jälleenrakennetun temppelin ylipapiksi voitelussa hän sai arvonimen pyhä henki.
Esra syrjäytti Jeesus Jehozadakin pojan ylipappeudesta ja hän on ainut Israelin puolella oleva Jeesus, joka on ristiinnaulittu noin 515 eaa.
Profeetta oli ainoastaan jumalan eli hallitsijaksi voitelun jälkeen jumala arvonimen saaneen kuninkaan lähin alainen. Profeetta voideltiin virkaansa ja hän sai samanlaisen kaavun, mitä jumala ja pyhä henki heidät virkoihinsa voitelun jälkeen merkkinä korkeimmasta virka-asemasta.
Profeetan tehtäviin kuului kertoa hallitsijan eli jumalan päättämistä asioista, jotka profeetta kertoi kansalle, eli vaikkapa että nyt hallitsija päätti parin viikon päästä hyökätä Egyptiin.
Raamatun lyhyttä aikaväliä koskevat ennustukset eivät koske mitenkään tämän päivän ihmisiä, eikä niillä ole mitään tekemistä tämän päivän ihmisten kanssa. Ammoin tapahtuneet asiat ovat menneet ja olleet. Raamattua pitäisi lukea ainoastaan vain yhtenä juutalaisten historiasta kertovana heimokirjana, joka alkaa yhden juutalaisheimon alkuvaiheista noin 2 000-luvulta eaa., jossa heimon kantaisä nimeltään Jumala asettui asumaan autioon paikkaan Tomun maassa eli Nubiassa (nub = kulta), raivasi peltonsa, kesytti eläimiä ja teki puolisonsa kanssa lapsen Aatamin, joka otti puolisokseen Eevan. Näille syntyi pojat, jotka ottivat itselleen vaimoja Raamatun mukaan ja se tarkoittaa sitä, että Jumalan luomistyön eli uudisraivauksen aikaan oli paljon muitakin ihmisiä jo olemassa.
Raamattuun pitäisi laittaa kaikki tunnetut evankeliumit, joita on noin 70.
Teen parhaillaan uutta kirjaa, jossa on kaikki Raamatusta poisjätetyt jumala sanan jälkeen olevat jumalien oikeat nimet... vai antaisiko sittenkin ihmisten uskoa yhteen jumalaan...?! jottei kirkko kaadu ja sen tekemä kaikki muu hyvä työ eri yhteiskunnan aloilla lopu, sillä sitä työtä arvostan suuresti ja kunnioitan.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä433703- 362404
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?321955- 191709
- 171669
- 231588
Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?
Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai971499- 241447
- 221399
Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?
Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko921332