Olen kysynyt samaa asiaa jo kerran aiemmin toisella keskustelufoorumilla. Palaute silloin oli lähinnä asian vierestä joten yritetäänpä uudestaan.
Eli jos uuden testamentin evankeliumeista poistettaisiin kaikki ne kertomukset joista on kirjoitettu vain yhdessä evankeliumissa. Ajatuksena se että vain ne kertomukset ovat luotettavia joista on kerrottu useammassa evankeliumissa.
Mitähän jäisi silloin uuteen testamenttiin jäljelle ja mitä kaikkea siitä jäisi pois?
Evankeliumit uusiksi
31
93
Vastaukset
- whiikari
No miksi ne sinun mielestäsi pitäisi poistaa.
Jos kaikki asiat olisivat tulleet selviksi yhdessä evankeliumissa, niin eihän niitä olisi tarvittu useita. Siksihän niitä varmaankin on useampi, koska ne täydentävät toisiaan.
Mikä sinua tässä asiassa häiritsee.Evankeliumit eivät täydennä toisiaan. Markuksen evankeliumin kirjoittaja ei voinut tietää mitä Matteuksen, Luukaksen, Johanneksen, Pietarin, Tuomaksen ja monen muun evankeliumin kirjoittajat tulevat kirjoittamaan. Luukkaan ja Matteuksen kirjoittajat tunsivat Markuksen evankeliumin ja Johanneksen kirjoittaja oli tietoinen aikaisemmista evankeliumeista.
Toisaalta on erittäin kummallista, että Luukkaan ja Matteuksen sisältämät kertomukset Jeesuksen syntymästä ovat erittäin ristiriitaisia. Ja Markus ei puhu Jeesuksen syntymästä halaistua sanaa.
Valtaosa alkuaikojen kristityistä sai kuulla vain yhtä evankeliumia.- whiikari
Zelig kirjoitti:
Evankeliumit eivät täydennä toisiaan. Markuksen evankeliumin kirjoittaja ei voinut tietää mitä Matteuksen, Luukaksen, Johanneksen, Pietarin, Tuomaksen ja monen muun evankeliumin kirjoittajat tulevat kirjoittamaan. Luukkaan ja Matteuksen kirjoittajat tunsivat Markuksen evankeliumin ja Johanneksen kirjoittaja oli tietoinen aikaisemmista evankeliumeista.
Toisaalta on erittäin kummallista, että Luukkaan ja Matteuksen sisältämät kertomukset Jeesuksen syntymästä ovat erittäin ristiriitaisia. Ja Markus ei puhu Jeesuksen syntymästä halaistua sanaa.
Valtaosa alkuaikojen kristityistä sai kuulla vain yhtä evankeliumia.Mikä se erittäin suuri ristiriita sitten on.
whiikari kirjoitti:
Mikä se erittäin suuri ristiriita sitten on.
Juu, opetuslasten nimet eivät täsmää. Mitä opetuslapset tekivät kun Jeesus meni taivaaseen? Ikävä lukea teosta, kun sisältönä on ihan mitä tahansa. Ei noitakaan voi selittää toisiaan täydentävinä, vaan toisistaan poikkeavina, niin että lukija ei voi tietää, miten kaikki oikeasti meni. Kun noin paljon poikkeavat toisistaan, voi helposti tulla ajatus, että Raamatussa valehdellaan
- PSARI
helsinkijokkeri kirjoitti:
Juu, opetuslasten nimet eivät täsmää. Mitä opetuslapset tekivät kun Jeesus meni taivaaseen? Ikävä lukea teosta, kun sisältönä on ihan mitä tahansa. Ei noitakaan voi selittää toisiaan täydentävinä, vaan toisistaan poikkeavina, niin että lukija ei voi tietää, miten kaikki oikeasti meni. Kun noin paljon poikkeavat toisistaan, voi helposti tulla ajatus, että Raamatussa valehdellaan
helsinkijokkeri,
Apostolien tekojen mukaan Pietari lähti Jerusalemista Herodes Agrippan (k. v. 44) vainojen jälkeen. Raamattu kertoo Pietarin Jerusalemin jälkeisistä vuosista vähän. Muiden lähteiden tieto on ristiriitaista, joka johtunee siitä, että on kyse useammasta Pietarista. Pietarin on väitetty olleen opetuslasten johtohahmo ja olleen aina ensimmäisenä kertomassa asioista näiltä jotain kysyttäessä. Opetuslasten loppu oli tuskainen.
Andrea ristiinnaulittiin X-muotoiseen ristiin Kreikassa.
Bartolomeus nyljettiin elävänä.
(Simon?) Pietari ristiinnaulittiin ylösalaisin Roomassa.
Jaakob Vanhurskaan (Jeesuksen veli) kurkku viillettiin auki Herodeksen Agrippan vainoissa. Toisten tietojen mukaan hänet kivitettiin ensin ja iskettiin nuijalla kuoliaaksi.
Johannes Sebedeuksen poika mestattiin Efesoksessa.
Matteus ristiinnaulittiin Kreikassa.
Tuomas Didymos kuoli marttyyrina Intiassa.
Jaakob Alfeuksen poika kivitettiin kuoliaaksi.
Juudas Iskariot teki itsemurhan, hirttäytyi, jäi vaunujen alle tai kuoli luonnollisesti. PSARI kirjoitti:
helsinkijokkeri,
Apostolien tekojen mukaan Pietari lähti Jerusalemista Herodes Agrippan (k. v. 44) vainojen jälkeen. Raamattu kertoo Pietarin Jerusalemin jälkeisistä vuosista vähän. Muiden lähteiden tieto on ristiriitaista, joka johtunee siitä, että on kyse useammasta Pietarista. Pietarin on väitetty olleen opetuslasten johtohahmo ja olleen aina ensimmäisenä kertomassa asioista näiltä jotain kysyttäessä. Opetuslasten loppu oli tuskainen.
Andrea ristiinnaulittiin X-muotoiseen ristiin Kreikassa.
Bartolomeus nyljettiin elävänä.
(Simon?) Pietari ristiinnaulittiin ylösalaisin Roomassa.
Jaakob Vanhurskaan (Jeesuksen veli) kurkku viillettiin auki Herodeksen Agrippan vainoissa. Toisten tietojen mukaan hänet kivitettiin ensin ja iskettiin nuijalla kuoliaaksi.
Johannes Sebedeuksen poika mestattiin Efesoksessa.
Matteus ristiinnaulittiin Kreikassa.
Tuomas Didymos kuoli marttyyrina Intiassa.
Jaakob Alfeuksen poika kivitettiin kuoliaaksi.
Juudas Iskariot teki itsemurhan, hirttäytyi, jäi vaunujen alle tai kuoli luonnollisesti.Kiitos PSARI, tiedoista. Lisäksi kiitän aiemmasta viestistäsi, jossa annoit kommentin ulkonäöstäni!
whiikari kirjoitti:
Mikä se erittäin suuri ristiriita sitten on.
Toisessa on paimenet kedolla, toisessa on Augustuksen käsky, toisessa lapsenmurha, toisessa Egyptin matka etc.
Jumalan inspiroima aika epätarkkaa informaatiota.- Ev. lut.
Zelig kirjoitti:
Evankeliumit eivät täydennä toisiaan. Markuksen evankeliumin kirjoittaja ei voinut tietää mitä Matteuksen, Luukaksen, Johanneksen, Pietarin, Tuomaksen ja monen muun evankeliumin kirjoittajat tulevat kirjoittamaan. Luukkaan ja Matteuksen kirjoittajat tunsivat Markuksen evankeliumin ja Johanneksen kirjoittaja oli tietoinen aikaisemmista evankeliumeista.
Toisaalta on erittäin kummallista, että Luukkaan ja Matteuksen sisältämät kertomukset Jeesuksen syntymästä ovat erittäin ristiriitaisia. Ja Markus ei puhu Jeesuksen syntymästä halaistua sanaa.
Valtaosa alkuaikojen kristityistä sai kuulla vain yhtä evankeliumia.Alkuaikojen kristittyjen Raamattu oli Vanha testamentti.
Zelig kirjoitti:
Toisessa on paimenet kedolla, toisessa on Augustuksen käsky, toisessa lapsenmurha, toisessa Egyptin matka etc.
Jumalan inspiroima aika epätarkkaa informaatiota.Niin, mutta mikä on evankeliumin kirjoittajalle ollut oleellista? Tähän on niin monta eri näkökulmaa.
Raamatussa Jumalan san on kietoutunut ihmisen sanoihin. Siitä on kyse,
Antti-pappi- matmarkluukjohnjesse
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Niin, mutta mikä on evankeliumin kirjoittajalle ollut oleellista? Tähän on niin monta eri näkökulmaa.
Raamatussa Jumalan san on kietoutunut ihmisen sanoihin. Siitä on kyse,
Antti-pappiAntti
Siihen ei ole montaa näkökulmaa.
Siihen on yksi vastaus.
Evankeliumin kirjoittajat tunsivat Jeesuksen, ja kirjoittivat siitä ilosanomasta.
Apostoliuus on eri asia. UT:ssä on valhe aposteleita.
Mutta evankeliumin julistajat ovat aitoja.
`Pitääkää se minkä hyväksi toteatte.`. kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Niin, mutta mikä on evankeliumin kirjoittajalle ollut oleellista? Tähän on niin monta eri näkökulmaa.
Raamatussa Jumalan san on kietoutunut ihmisen sanoihin. Siitä on kyse,
Antti-pappiOlen Marcus Borgin kannalla. Hän sanoi, että Raamatun kirjat kertovat meille siitä miten eri aikoina ihmiset ovat kokeneet Jumalan.
Jos kaikkivaltias olisi päättänyt kirjoittaa tai kustantaa kirjan niin hän olisi varmaan tarkkana kaverina varmistanut, että detaljit ovat kohdallaan ja silloin olisi yksi evankeliumi riittänyt.
- Ehdottomasti se
Vauvakaste.
- PSARI
34563456,
Evankeliumit lyhenisivät todella paljon, jos ne pistettäisiin uusiksi. Niihin pitäisi laittaa myös Jeesusten nimet oikeaan alkuperäismuotoonsa, sillä jokainen evankeliumiteksti kertoo eri Jeesuksesta.
Vanhimmasta evankeliumista Markus sisältää 150 kirjoitusta Vanhasta testamentista. Virheellistä tekstiä on maantieteessä että kulttuurissa ja ne osoittavat, että nämä kohdat on lisätty tekstiin sekä alkuperäinen evankeliumi on muutettu Roomaa koskevasta Juudeaa koskevaksi. Lisäykset on saatettu tehdä Roomassa henkilön taholta, joka ei tuntenut Juudeaa maantieteellisesti, eikä juutalaisuutta. Alkuperäistekstissä juutalaisuudesta ei ole ollut mitään tietoa.
Markuksen evankeliumin 622:sta jakeesta 406 on Matteuksesta ja Luukkaasta, 145 jaetta pelkästään Matteuksesta, 60 jaetta Luukkaasta ja vain 51 jaetta sen omia.
"Jolla on korvat, se kuulkoon!", jae ei sisälly vanhimpiin käsikirjoituksiin. Markuksen evankeliumi loppui ja-keeseen 16:8 ja Jeesuksen ilmestyminen opetuslapsilleen kuoleman jälkeen on lisätty. Vanhimpien säilyneiden käsikirjoitusten tyyli poikkeaa muusta evankeliumitekstistä ja joissakin versioissa loppuosan tekstit ovat jopa erilaisia jakeen 16:8 jälkeen ja sisältö vaihtelee suuresti.
200-luvulla vaikuttanut Origenes lainasi Matteuksen, Luukkaan ja Johanneksen evankeliumien ylösnousemuskertomuksia, mutta ei lainannut mitään Markuksen evankeliumista jakeen 16:8 jälkeen. Siitä voi päätellä, ettei evankeliumissa ollut muita jakeita Rooman tapahtumien osalta.
Evankeliumiteksteihin pitäisi ottaa mukaan myös Qumranista löydetty Matteuksen evankeliumiteksti sekä myös Apokryfinen Markuksen evankeliumiteksti, sillä siinä kerrotaan Markuksen olleen Serapiksen palvoja ja se toimii yhtenä todisteena alkukristittyjen Serapiksen palvonnasta.
Evankeliumiteksteihin voitaisiin lisätä myös kaikki historiallinen tieto.
Pietarin väitetään kuolleen marttyyrinä Roomassa v. 63-64 tienoilla. Rooman Pietari oli todennäköisesti Kyrenaikasta Pentapoliksesta ja roomalainen käyden koulunsa Aleksandriassa. Pietari oli ehkä kotimaassaan kirjoittaessaan Babyloniasta kirjeen, jonka alussa lähettää terveisiä myös pojaltaan Markukselta. Kirkko väittää tosin, että kirjeen Babylon tarkoittaisi Roomaa, mutta näin ei ole, sillä Pietari kirjoitti kirjeensä Egyptissä sijaitsevassa Babyloniassa, joka on kuuluisa siitä, että Joosef, Maria ja Jeesus lapsi asuivat pakomatkallaan Herodes Suurta tässä Babylonian kaupungissa asuen luolassa, jonne Niilin tulvavesi ylsi. Joosefin kerrotaan tehneen tiiliä ja muuranneen niitä kaupungin muuriin.
Markuksen kerrotaan syntyneen Pentapoliksessa Kyrenaikan maakunnassa, joka oli Rooman valtakunnan provinssi. Pietari lienee kotoisin samalta alueelta. Pietarin hauta on Via Cornelian ulosmenotien varrella Roomassa.
Evankeliumeissa Pietarin kerrotaan olleen kalastaja. Tämän ammattiryhmän henkilöt eivät kuitenkaan harrasta-neet opiskelemista ollessaan varattomia. Kalastuksella elätettiin koko perhe isovanhempia ja lapsia myöten, siksi aikaa ei jäänyt juurikaan opiskelemiseen. Pietarista käytetään Apostolien teoissa sanaa oppimaton, jolla viitataan kalastaja Pietariin. Joissakin teksteissä on, että Pietari osasi lukea ja kirjoittaa, joten hän on ollut joku toinen Pietari.
Apostolien tekojen mukaan Pietari johti Jerusalemin seurakuntaa Jeesuksen kuoleman jälkeen. Hän on ollut kuitenkin eri henkilö kuin oppimaton Pietari, joka kalasti tai eri Pietari, joka johti 50-luvun alussa Rooman kirkkoa sen ensimmäisenä paavina eli kaikkien kirkkojen johtajana.Olivatpa tämän palstan seltykset evankeliumeista oikeita, tai vääriä, yksi on varmaa.
Nimittäin se, että Jeesus Kristus on sama aina.
Hän tekee yhäkin niitä tekoja, joista kerrotaan evankeliumeissa, tai koko Ut:ssa.
Pelastussanoma löytyy kyllä UT:sta jokaiselle etsivälle.
Ja Jumalan ihmetyöt Jeesuksen Kristuksen ja Pyhän Hengen kautta ovat todellisuutta uskovien keskuudessa.
Joh. 14:12
Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,
- 38 käännös
Joh. 7:
38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
Biblia
38 Joka uskoo minun päälleni, niinkuin Raamattu sanoo, hänen kohdustansa pitää vuotaman elämän veden virrat.
- joka uskoo Jeesukseen niin, kuin Raamatu opettaa, hänen siusimmästän on juokseva elävän (elämän ) veden virrat
- 38 käännös on huono, koska lausejärjestys on väärä.
Tulee tuntea Jeesus niin, kuin Hänet on Raamatussa on ilmoitettu, se synnyttää todellisen uskon hengen, jossa kaikki on mahdollista Jeesuksen kautta.Millä perusteella Qumranista on löydetty Matteuksen evankeliumiteksti?
http://en.wikipedia.org/wiki/Dead_Sea_Scrolls#Dead_Sea_Scrolls_.28books_found.29- PSARI
Zelig kirjoitti:
Millä perusteella Qumranista on löydetty Matteuksen evankeliumiteksti?
http://en.wikipedia.org/wiki/Dead_Sea_Scrolls#Dead_Sea_Scrolls_.28books_found.29Zelig,
Oheisessa linkissä kyseinen Matteuksen evankeliumi, joka on löydetty Qumranista. Se on käännetty arameankieliseksi.
http://www.sacrednamemovement.com/snLetter040402.html - kukkox3
PSARI
Ei Pietari osannut kalastaa.
Se turisti ei olis saanut yhtään muikkua ylös, jos ei Jeesus olisi auttanut.
Pietari on ihan narri.
`Ja ennenkuin kukko kiekuu kolmasti.`. PSARI kirjoitti:
Zelig,
Oheisessa linkissä kyseinen Matteuksen evankeliumi, joka on löydetty Qumranista. Se on käännetty arameankieliseksi.
http://www.sacrednamemovement.com/snLetter040402.htmlMissä se arameankielinen Mt on? Sitä ei ole tuossa linkissä eikä tuossa wikipedian listassa.
En aivan kykene seuraamaan logiikkaasi. Jos esim.kolarin silmännäkijäksi sattuu poliisi, hän voi nähdä ammattilaisena sellaisia yksityiskohtia, joita muut eivät hoksaa. Ovatko nämä poliisin näkemät yksityiskohdat valetta?
Toisaalta evankeljumit täydentävät toisiaan ja niissä on painopisteenä erilaisia painotuksia. Esim. Matteuksen evankeljumi on suunnattu erityisesti juutalaisväestölle. Kaikki mitä evankeljumeissa lukee kuuluu olla siellä, ei enempää ei vähempää.Evankeliumien kirjoittajat eivät ole silminäkijöitä. Alapas kirjoittaa ilman kirjallisia lähteitä Watergate-skandaalista ja Nixonin erosta. Mitäs luulet, tuleeko historiallisesti tarkkaa tekstiä?
Zelig kirjoitti:
Evankeliumien kirjoittajat eivät ole silminäkijöitä. Alapas kirjoittaa ilman kirjallisia lähteitä Watergate-skandaalista ja Nixonin erosta. Mitäs luulet, tuleeko historiallisesti tarkkaa tekstiä?
Minä taas uskon Raamatun mukaan että he ovat. Markus kirjoitti silmännäkijä Pietarin selostuksen mukaan. Luukas haastatteli henkilöitä, ”jotka alusta alkaen olivat silminnäkijöitä”. Matteus ja Johannes taas olivat itse opetuslapsia.
juhani1965 kirjoitti:
Minä taas uskon Raamatun mukaan että he ovat. Markus kirjoitti silmännäkijä Pietarin selostuksen mukaan. Luukas haastatteli henkilöitä, ”jotka alusta alkaen olivat silminnäkijöitä”. Matteus ja Johannes taas olivat itse opetuslapsia.
Juhani...Ei edes luterilaisten pappien tai oikeastaan kenenkään mielestä evankeliumit ole niiden kirjoittamia, joiden niitten " väitetään" olleen. On ollut 4 evankeliumia ja niille on päätetty antaa nuo nimet. Opetuslasten kanssa niillä ei ole mitään tekemistä.
- חתן
juhani1965
Kyllä.
Kaikkien kirjoituksien tulee olla siellä. Ei vähempää, eikä enempää.
Muuten ei tulisi toteen: `Valittujakin eksytetään, jos mahdollista.`.
Että kyllä ne kirjoitukset valideja ovat, vaikka osa on tarkoitettu eksyttämään.
Matteuksen evankeliumi on kirjoitettu Jeesuksen duuneista Juutalaisten parissa. Eli sitä ei ole kirjoitettu Juutalaisille.
Korkea veisu, ja useampi hebrealaiskirje on suunnattu suoraan Juutalaisille. - mää vaan
Zelig kirjoitti:
Evankeliumien kirjoittajat eivät ole silminäkijöitä. Alapas kirjoittaa ilman kirjallisia lähteitä Watergate-skandaalista ja Nixonin erosta. Mitäs luulet, tuleeko historiallisesti tarkkaa tekstiä?
Zelig
En mä ainakaan tohon voi vastata.
Mä olen vain peltomies joka lunastettiin, kun olin vielä pieni. juhani1965 kirjoitti:
Minä taas uskon Raamatun mukaan että he ovat. Markus kirjoitti silmännäkijä Pietarin selostuksen mukaan. Luukas haastatteli henkilöitä, ”jotka alusta alkaen olivat silminnäkijöitä”. Matteus ja Johannes taas olivat itse opetuslapsia.
@Juhani
Mave on oikeassa. Evankeliumien kirjoittajia ei tiedetä. Tämä on tiedetty jo toisella vuosisadalla.
Ihan esimerkiksi Johanneksen evankeliumin lopussa sanotaan näin:
"Tästä sai veljien keskuudessa alkunsa käsitys, ettei se opetuslapsi kuole. Jeesus ei kuitenkaan sanonut Pietarille, ettei tämä opetuslapsi kuole. Hän sanoi: "Mitä se sinulle kuuluu, vaikka tahtoisin hänen jäävän tänne aina siihen asti kun tulen?"
Juuri tämä opetuslapsi todistaa kaikesta tästä. Hän on tämän kirjoittanut, ja me tiedämme, että hänen todistuksensa on luotettava."
Suomeksi: "Me" tiedämme, että hän on kuollut, joten hän ei ole tätä kirjoittanut.
- elakim
34563456
Uudessa testamentissa on väärien apostoleiden tekstejä. Se on varma!
Mutta ei sieltä tarvitse poistaa mitään.
Ei muuten olisi sana toteutunut: `Ja paljon on valheprofeettoja jo tullut.`.
Ne vaan pitää tykittää ihan kylmästi suohon, että oikea sana saa sijan.
Mutta ei nuutä valhe apostoleita kannata syyttää. Koska ne teki duuninsa, niinkuin oli kirjoitettu.
Jos ne jatkaa sitä sontaa, niin tulee patalappua. Silloin on lupa ampua. - body
Evankeliumit on ihmisten kertomaa ja kun eri ihmiset asioita kertovat, ne eivät voi koskaan olla ihan samanlaisia.
Siinä on ihmisen kynän jälki ja niin sen pitääkin olla.
Kukin ihminen näkee ja kokee asian aina omalta kantiltaan ja kukin kertoo sen omien kokemusten kautta. Juuri näin hyvin pitkälle, mitä tässä keskusteluketjussa on ollut.
Raamatussa olevat neljä evankeliumia ovat eräänlaisia ikkunoita Jeesuksen aikaan ja elämään. Ne ovat tärkeitä ikkunoita, mutta muitakin kokemuksia varmasti oli jo silloin.
Mun mielestä neljä evankeliumia on hyvä esimerkki nykyiseen peruskysymykseen: Mitä Raamattu siitä sanoo? Aika monta asiaa se sanoo!
Raaatuntutkimus ja siihen liittyvä kirjallisuus on tosi mielenkiintoista. Kannattaa tutustua. Sitä on ihan "kansankielelläkin" eli esim. Johdatus Raamattuun ja Arkielämä Raamatun aikaan (tms.) .
Antti-pappi- whiikari
Voisikohan joku aloittaa vaikka omat ketjunsa aina jostakin kokemastaan ristiriidasta, koska nyt tästä ei oikein selvene, mikä se niin ristiriitaiselta tuntuu. Silloinhan siihen ketjuun jollakulla voisi olla vastauskin johonkin tiettyyn asiaan tai niin pois päin.
Eli siis tyyliin: Jeesuksen veden päällä kävely on ristiriitaista koska ...jne... - judstaer
Jos aloittajan esittämä karsinta tehtävisiin, Johanneksen evankeliumista jäisi jäljelle vain pari lyhyttä kertomusta (temppelin puhdistus, ruokkimisihme) ja kärsimyshistoria. Mutta miksi ihmeessä niin tehtäisiin?
Yleisen käsityksen mukaan Markus on vanhin. Matteus ja Luukas ovat käyttäneet sitä hyväkseen. Heillä oli myös Jeesuksen puheita sisältävä lähde (Logia, Q) ja kummallakin erityisainesta. Johannes on eri ajalta ja tyyliltään täysin erilainen. whiikari. Ihan näin äkkiseltään tuli mieleen se, että jos olisi vain Johanneksen evankeliumi, niin ei juuri tiedettäisi hwelvetistä. Onhan siinä melkoinen ristiriita muihin verrattuna. Jopa perustavaa laatua oleva!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä433703- 362404
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?321955- 191709
- 171669
- 231588
Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?
Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai971499- 241447
- 221399
Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?
Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko921332