On tää nyt kirkon palsta, jos täällä vallitseva ajattelu on, ettei Jumalasta ole mitään todisteita. Ajatushan on aivan absurdi. Ellei Jumalasta ole mitään todisteita, niin kirkothan voisi lopettaa siihen paikkaan.
Kuinka voi olla uskoa, ellei ole mitään todisteita uskon kohteesta.
Minusta usko itsessään on se suurin todiste.
Ei siis uskottelu, toiveajattelu, tai isiltä peritty traditio, vaan usko.
Kyllä luterilainenkin kirkko teoriassa ainakin opettaa, että uskon synnyttää Jumala. No eikö se sitten jo pelkästään ole todiste.
Mitäs jos kirkon virallisetkin edustajat nyt teorian sijaan kertoisitte muutaman todisteen. Mikä teidän mielestänne todistaa Jumalasta.
Tämä seurakunta täällä väittää, ettei todisteita Jumalasta ole.
Jumalasta on todisteita ...vai ...miten se nyt meni ..
47
102
Vastaukset
- whiikari
Väite, ettei Jumalasta ole todisteita ei siis sovi teoriankaan tasolla luterilaiseen ajatteluun, koska luterilainen oppi opettaa Jumalan synnyttävän uskon ihmisessä. Mikäli Jumala synnyttää uskon, kuinka joku voi samaanaikaan väittää, ettei Jumalasta ole todisteita.
Ja tämä oli nyt vain teoriaa.
Puhumattakaan käytännön todisteista. Joista voisi aloittaa toisen ketjun. - vankka usko
Eli kun muslimeilla on vankka usko Allahiin ja uskon synnyttää jumala, niin silloin tämä todistaa, että Allahin täytyy olla olemassa. Siis sinun logiikallasi. Muutenhan muslimeille ei voisi sellaista uskoa syntyä.
Ja kun hinduilla on vankka usko Brahmaniin ja uskon synnyttää jumala, täytyy Brahmaninkin olla totta, koska muuten ei voisi syntyä uskoa Brahmaniin.
Joten siis sekä Allah, Brahman että raamatun Julmala ovat todistettavasti kaikki samalla lailla totta, mikä taas ei todellakaan tunnu kovinkaan uskottavalta. - Faroutreality
Jos Jumalasta olisi olemassa yksikin todiste, emme puhuisi uskosta emmekä uskonnosta, vaan tiedosta. Mutta edelleenkin puhumme vain kristinuskosta, emme mistään kristintiedosta.
- whiikari
Minä puhun nyt vain pelkästään teoriatasolla tällä kertaa.
Nimittäin väite, ettei Jumalasta ole todistetta on teoriassakin vastoin luterilaista ja nimenomaan luterilaista oppia.
Luterilaisuus kun ei korosta ratkaisukristillisyyttä, jolloin ihminen omilla teoillaan vaikuttaisi uskon syntymiseen.
Luterilaisuus opettaa uskon syntyvän Jumalan vaikuttamana.
Siihen oppiin ei mahdu siis edes teoriatasolla väite Jumalasta, josta ei ole todisteita. - Faroutreality
Minä taas puhun ihan faktatasolla. Kukaan ei ole koskaan esittänyt mistään jumalista mitään todisteita. Minä tiedän tämän ja koko maailma tietää tämän. Jos jumalasta olisi esitetty todiste, niin koko maailma tietäisi myöskin sen, koska kaikki maailman tiedotusvälineet olisivat kirkuneet jättiotsikoin koko ihmiskunnan historian suurinta ja mullistavinta uutista: "JUMALAN OLEMASSAOLO TODISTETTU!!!".
Mutte eipä ole moisia uutisia missään koskaan esitetty ja sen vuoksi puhumme edelleenkin kristinuskosta, emme kristintiedosta. Sillä seikalla mitä luterilaisuus opettaa uskon syntymisestä ja jumalasta, ei tietenkään ole mitään tekemistä minkäänlaisten faktojen kanssa. Sehän on kaikki pelkkää uskonnon ikiomaa mytologiaa.
Tietenkin uskonto lähtee omassa mytologiassaan aina siitä, että tämän tietyn jumalan olemassaolo olisi ikään kuin selviö, jota ei edes tarvitse millään tavalla yrittää perustella tai todistella, tai jos tarvitsee niin siihen riittävät pyhät kirjoitukset. Tämä mytologinen teoria- eli fantasiataso ei tietenkään millään tavalla vaikuta tunnettuun todellisuuteen, kuten siihen että mistään jumalista ei ole koskaan esitetty mitään todisteita. (Ja tässä yhteydessä tarkoitetaan todisteilla siis kovia, kaikki tieteelliset kriteerit täyttäviä faktoja, eikä omia taikauskoisia fantasioita eikä päänsisäisiä kivoja itsesuggestio-fiiliksiä.).- eräs uskova
Aivan, enkä ymmärrä, miksi uskova tarvitsisi mitään todisteita. Ainakin minulle riittää oma sisäinen tunne ja varmuus. Uskon, että se on lahja Korkeimmalta, ja että saan sen kautta elää Hänen yhteydessään. Tämä on pelkkää uskoa, eikä sen tarvitse muuta ollakaan.
- eräs uskova
eräs uskova kirjoitti:
Aivan, enkä ymmärrä, miksi uskova tarvitsisi mitään todisteita. Ainakin minulle riittää oma sisäinen tunne ja varmuus. Uskon, että se on lahja Korkeimmalta, ja että saan sen kautta elää Hänen yhteydessään. Tämä on pelkkää uskoa, eikä sen tarvitse muuta ollakaan.
Sanonpa vielä, että aivoillani ajatellen tiedän Jumalan voivan olla yhtä lailla olemassa kuin olematta. Se ei vaikuta uskooni. Uskoni kun asuu sydämessä, ei aivoissa.
- Aivoja käyttävä
eräs uskova kirjoitti:
Sanonpa vielä, että aivoillani ajatellen tiedän Jumalan voivan olla yhtä lailla olemassa kuin olematta. Se ei vaikuta uskooni. Uskoni kun asuu sydämessä, ei aivoissa.
Minun sydämeni on lihas, joka pumppaa verta elimistööni. Eikä siellä
sydämessä voi asua mitään eikä ketään, kun siellä vain virtaa verta. - eräs uskova
Aivoja käyttävä kirjoitti:
Minun sydämeni on lihas, joka pumppaa verta elimistööni. Eikä siellä
sydämessä voi asua mitään eikä ketään, kun siellä vain virtaa verta.Heheh, arvasin, että joku tulisi sanomaan noin.:)
- Ruutinkirja
Et tunne faktoja mitä Israelin Jumala sanassaan puhuu. Siellä on kerrottu (Vanha Testamentti) juutalaisen kansan vaiheista se, mitä ns. maallinen historiankirjoituskin kertoo.
Vanhassa Testamentissa se on tosin ollut kirjoitettuna etukäteen.
Haluan lisätä, että olen 99% varma ettet nöyrry toteamaan tätä. Asia on toteamisen paikka, uskoa ei enää tarvitse silloin kun voi nähdä.
Mutta 99% ateistiksi itseään väittävistä
-ei lue Raamattua huolella ja avoimesti
-hokee samoja "tarvitsen tieteellisen kovia faktoja"-sloganeita myöntämättä, että sellainen asia kuin Jumalan olemassaolo ei kuulu empiirisesti selitettävän tieteen piiriin. Siihen kuuluu että jokin asia voidaan toistaa, luomista kun ei tulla tässä tuntemassamme ajassa toistamaan niin teidänkaltaisille ajattelijoille kelpaavia todisteita ei tule.
-määrittelee päivästä toiseen ja hetkestä hetkeen alkuliemimytologiaan uskomattomat ihmiset fantasiaan uskoviksi/ todellisuuden kieltäjiksi/ ajatteluun kykenemättömiksi ...
-ei tunne juutalaisen kansan historiaa
-ei halua tuntea sitä
-ei halua missään nimessä kuulla Jeesukseen paluusta kertovia, toteutumistaan odottavia profetioita.
Sanasta ne kaikki löytyy, joten älkää vaihtako sitä pornolehtiin vaan piilottakaa talteen ja lukekaa sitten, kun Jeesus on toteuttanut seurakunnan ylösoton ja mietitte, mistä voi tietää mitä vielä tulee tapahtumaan.
Upea vastaus "Faroutreality"! whiikari on nyt vähän ihmeissään, kun itsestäänselvä Jumala ei olekaan niin itsestäänselvä kuin on annettu ymmärtää. Niinhän se on kaikkialla, kukin uskoo niihin omiin jumaliinsa kuin ne olisivat totta. Mutta emmehän me usko, että ne huuhaa -jumalat ovat totta?
Siksi kai on pakko epäillä ihan samasta syystä tätä meille mainostettua Jumalaa. Kaikki jumalat ovat näkymättömiä. Eikä kukaan ole nähnyt eikä kuullut niistä mitään muuta kuin omassa mielessään jotkut. Onkohan se jotenkin surkuhupaisaa? Koko maailma uskoo kuka mihinkin.- mää vaan
whiikari
Suurin todiste on Rakkaus, mikä tulee Uskon kautta, että on toivoa Rakkauteen.
Ei Jumalan todistamisesta ole mitään kirjoituksissa.
Sitä ei tarvitse tehdä.
`Minä olen, mikä minä olen.`
Koita Rakas mielummin todistaa kirjoitukset todeksi.
Uskoasi sinun ei tarvitse todistaa, jos sinulla on sitä. - whiikari
Aloitus ei ollut heitto ateisteille, joten en nyt kommetoi heille tässä ketjussa.
Aloitus oli heitto itseään Jumalaan uskoviksi kutsuville luterilaisille. ;)
Ja kuten sanoin teoriatasolla. "Jumalaan uskoviksi kutsuvat luterilaiset" pysyvät visusti piilossa ja ovat hiljaa tästä aiheesta. Ei edes "teoriatasolla" tuu mitään esille. Pitääkö Jumalan todellisuudesta keskustella teoriassa vai ihan käytännön elämän tasolla?
Oon joskus ehdottanut, että rukoilisitte ja puhuisitte vaikka jollekin puulle, ja luultavasti vaikutus käytännössä olisi sama. Puu on kuitenkin todellisempi kuin Jumala. Miksi jumalia on niin paljon, vaikka yksikin riittäisi? Eikö se yksi sitten ole osannut vakuuttaa olevansa olemassa, kun ihmiset ovat keksineet jumalia itse? Varsin heikko esitys Jumalalta.- eräs uskova
Onhan tuolla minulta pari kommenttia, ja olen Jumalaan uskova luterilainen.
- whiikari
eräs uskova kirjoitti:
Onhan tuolla minulta pari kommenttia, ja olen Jumalaan uskova luterilainen.
Arvoisa eräs uskova.
Minusta sinun kommenttisi nyt syövät toisensa, enkä oikein ymmärrä mihin sinä pyrit. Käytännössä tosin luulen arvailevani mihin pyrit. :)
No sanot edelleen, ettei Jumalasta ole mitään todisteita. Ja että kuitenkin uskot sinäkin, koska sinulla on joku tunne siitä ja omilla aivoillasi ajattelt Jumalan olevan.
No tuota tuota. Jos sinulla on joku tunne. Mistäs se tämä tunne on sitten tullut. Eikö tunteenkin tulemiseen tarvita joku todiste jostakin. Tai sitten tunne voi olla aivan kuviteltu. Tunne voi jopa johtaa harhaan.
Jos sinä taas aivan aivoillasi ja järjelläsi olet tähän uskoon päätynyt, niin siihenhän sitten vasta kovasti todisteita pitäisikin olla esittää :)
Anteeksi. Myönnän suoraan, että hiukan härnään sinua tahallani. Mutta joskus asioissa vain on sellaisia hauskoja ristiriitoja, että onhan niihin pakko puuttua. - eräs uskova
whiikari kirjoitti:
Arvoisa eräs uskova.
Minusta sinun kommenttisi nyt syövät toisensa, enkä oikein ymmärrä mihin sinä pyrit. Käytännössä tosin luulen arvailevani mihin pyrit. :)
No sanot edelleen, ettei Jumalasta ole mitään todisteita. Ja että kuitenkin uskot sinäkin, koska sinulla on joku tunne siitä ja omilla aivoillasi ajattelt Jumalan olevan.
No tuota tuota. Jos sinulla on joku tunne. Mistäs se tämä tunne on sitten tullut. Eikö tunteenkin tulemiseen tarvita joku todiste jostakin. Tai sitten tunne voi olla aivan kuviteltu. Tunne voi jopa johtaa harhaan.
Jos sinä taas aivan aivoillasi ja järjelläsi olet tähän uskoon päätynyt, niin siihenhän sitten vasta kovasti todisteita pitäisikin olla esittää :)
Anteeksi. Myönnän suoraan, että hiukan härnään sinua tahallani. Mutta joskus asioissa vain on sellaisia hauskoja ristiriitoja, että onhan niihin pakko puuttua.Hei! Puheissani ei ole mitään ristiriitaa. Et ilmeisesti vain ymmärtänyt, mitä sanoin, ja sen lisäksi luit huolimattomasti. Sanoin nimittäin, että aivoillani en suinkaan ajattele Jumalan olevan olemassa, vaan että Hän voi joko olla olemassa tai sitten ei.
Toisin sanoen, aivoni ovat agnostiset, mutta sydämeni uskoo, ja sen uskon rinnalla aivojen mielipide on toisarvoinen. Usko on sitä voimakkaampi.
Kerroin myös, mistä uskon tunteen Jumalan olemassaolosta tulleen. Sanoin, että se on lahja Korkeimmalta. Sanoin myös, että kaikki on pelkkää uskoa. Siis sekin, että uskoo Jumalan vaikuttavan uskon, on pelkkää uskoa, eikä se ole todiste mistään muusta kuin että ihminen uskoo noin. Jos ei uskoisi Jumalaan, voisi uskoa sen tunteen tulleen jostain muusta syystä.
Tuntuu vähän tyhmältä yrittää selittää uudelleen asia, jonka jo sanoin. Jos et kykyne ymmärtämään tuota, en mahda mitään.
Ihmettelen vain, miksi sinulle pitäisi olla todisteita. Miksei usko riitä?
Ihmettelen myös, miten tämä ajattelutapani on sinulle ilmeisesti vieras. Käsittääkseni se ei ole mitenkään harvinainen uskovilla.
Ja miksi vihjailet minun "pyrkivän" johonkin? Tuota voisi pitää loukkaavana. Kirjoitin niin suoraan sydämestäni kuin kirjoittaa voi. - whiikari
eräs uskova kirjoitti:
Hei! Puheissani ei ole mitään ristiriitaa. Et ilmeisesti vain ymmärtänyt, mitä sanoin, ja sen lisäksi luit huolimattomasti. Sanoin nimittäin, että aivoillani en suinkaan ajattele Jumalan olevan olemassa, vaan että Hän voi joko olla olemassa tai sitten ei.
Toisin sanoen, aivoni ovat agnostiset, mutta sydämeni uskoo, ja sen uskon rinnalla aivojen mielipide on toisarvoinen. Usko on sitä voimakkaampi.
Kerroin myös, mistä uskon tunteen Jumalan olemassaolosta tulleen. Sanoin, että se on lahja Korkeimmalta. Sanoin myös, että kaikki on pelkkää uskoa. Siis sekin, että uskoo Jumalan vaikuttavan uskon, on pelkkää uskoa, eikä se ole todiste mistään muusta kuin että ihminen uskoo noin. Jos ei uskoisi Jumalaan, voisi uskoa sen tunteen tulleen jostain muusta syystä.
Tuntuu vähän tyhmältä yrittää selittää uudelleen asia, jonka jo sanoin. Jos et kykyne ymmärtämään tuota, en mahda mitään.
Ihmettelen vain, miksi sinulle pitäisi olla todisteita. Miksei usko riitä?
Ihmettelen myös, miten tämä ajattelutapani on sinulle ilmeisesti vieras. Käsittääkseni se ei ole mitenkään harvinainen uskovilla.
Ja miksi vihjailet minun "pyrkivän" johonkin? Tuota voisi pitää loukkaavana. Kirjoitin niin suoraan sydämestäni kuin kirjoittaa voi.Ok. Anteeksi jos loukkasin. Saatoin jopa sekoittaa sinut johonkin toiseen kirjoittajaan.
No en tenttaa sinua enempää. Pääasia jos uskot Jumalaan.
Aivan sitten millä mekanismilla vain.
Anteeksi, "eräs uskova", huomasin kyllä ne. Mutta tässä tullaankin siihen, että miten muslimit ovat saaneet "oman sisäisen tunteen ja varmuuden" Allahin olemassaolosta? Hehän pitävät kuitenkin muita vääräuskoisina, joten ei oo sama jumala. Eli jokaiseen jumalaan kukin saa tunteen, että se on todellinen.
En pidä sitä todellisena, kyseessä on pakko olla joku psykoosi tai ainakin suggestio. Tai opetus. Monethan uskovat ufoihinkin, ja heilläkin on sisäinen varmuus asiasta. Mulla on eräs tuttu, joten tiedän kyllä. Hänen mukaansa taannoisen Aif Francen koneen oli kaapannut ufoalus ja vienyt sfääreihin. Meren pojassahan se sitten olikin. Mutta toki uskoa saa mihin haluaa, onko se sitten järkevää? Mutta järjestähän ei olekaan kysymys?
Jumala on uskovien mukaan hyvin voimallinen, joten ihmetellä täytyy, miksi niin suuren vaikutuksen omaaava ei saa mitään tunnetta olemassaolostaan muille?- eräs uskova
Ihmiskunnan enemmistö uskoo ja on aina uskonut jumaliin. Se on ihmisen luontainen reaktio elämään ja olemassaoloon. Minusta suggestion tai "psykoosin" vallassa ovat ennemminkin ne, jotka eivät usko.
Et tunnu oikein ymmärtävän, että tässä on kysymys uskonasioista. Vähän sama kuin rakkauden kohdalla. Rakastat, vaikka siinä ei olisi mitään "järkeä". - whiikari
eräs uskova kirjoitti:
Ihmiskunnan enemmistö uskoo ja on aina uskonut jumaliin. Se on ihmisen luontainen reaktio elämään ja olemassaoloon. Minusta suggestion tai "psykoosin" vallassa ovat ennemminkin ne, jotka eivät usko.
Et tunnu oikein ymmärtävän, että tässä on kysymys uskonasioista. Vähän sama kuin rakkauden kohdalla. Rakastat, vaikka siinä ei olisi mitään "järkeä".Mihin sinä sitten eräs uskova oikein uskot. Kerrotko hiukan omasta henkilökohtaisesta uskostasi.
Miksi sinulle on niin tärkeää, ettei Jumalasta olisi mitään todistetta, vaikka haluatkin lukeutua Jumalaan uskoviin.
Millä perustelet Jumalan olemassolon, ellei sinulla ole mitään todistetta. - eräs uskova
whiikari kirjoitti:
Mihin sinä sitten eräs uskova oikein uskot. Kerrotko hiukan omasta henkilökohtaisesta uskostasi.
Miksi sinulle on niin tärkeää, ettei Jumalasta olisi mitään todistetta, vaikka haluatkin lukeutua Jumalaan uskoviin.
Millä perustelet Jumalan olemassolon, ellei sinulla ole mitään todistetta.Jos alkaisin kertoa henkilökohtaisesta uskostani yksityiskohtaisemmin, siihen menisi ainakin puoli sivua. Olen mielestäni kertonut siitä tarpeeksi tämän keskustelun aiheeseen liittyen tuolla ylempänä.
Ei minulle suinkaan ole tärkeää, ettei Jumalasta olisi mitään todisteita, vaan niitä ei yksinkertaisesti vain ole. Kaikki lepää pelkän uskon varassa.
Enkä "halua lukeutua Jumalaan uskoviin", vaan lukeudun, koska uskon.
En perustele Jumalan olemassaoloa. Miksi pitäisi yrittää perustella sellaista, mitä ei voi perustella? "Perustelut" olisivat uskomuksia tai uskoa.
Olet kuin Tuomas, joka ei uskonut, ennenkuin näki naulojen jäljet Jeesuksen käsissä. - whiikari
eräs uskova kirjoitti:
Jos alkaisin kertoa henkilökohtaisesta uskostani yksityiskohtaisemmin, siihen menisi ainakin puoli sivua. Olen mielestäni kertonut siitä tarpeeksi tämän keskustelun aiheeseen liittyen tuolla ylempänä.
Ei minulle suinkaan ole tärkeää, ettei Jumalasta olisi mitään todisteita, vaan niitä ei yksinkertaisesti vain ole. Kaikki lepää pelkän uskon varassa.
Enkä "halua lukeutua Jumalaan uskoviin", vaan lukeudun, koska uskon.
En perustele Jumalan olemassaoloa. Miksi pitäisi yrittää perustella sellaista, mitä ei voi perustella? "Perustelut" olisivat uskomuksia tai uskoa.
Olet kuin Tuomas, joka ei uskonut, ennenkuin näki naulojen jäljet Jeesuksen käsissä.Ajamme nyt hiukan eri asiaa.
Tokihan Jumalaan saa uskoa aivan miten vain. Olen aivan samaa mieltä, että uskoa on hyvin vaikea perustella ja todistaa.
Mutta ajatukseni nyt lähti liikkeelle oikeastaan aivan vastakkaisesta lähtökohdasta.
Palstalla on joitakuita tai jokunen Jumalaan uskovaksi ilmoittautuva kirjoittaja, joka tuntuu aivankuin pitävän vääränä sitä, että jollakulla Jumalaan uskovalla onkin jokin todiste kerrottavanaan. Tämä asenne häiritsee tai ihmetyttää.
Kuinka henkilö, joka sanoo uskovansa Jumalan olevan, samaan aikaan tuntuu pääasiallisesti taistelevan niitä vastaan, joilla on jokin kokemusperäinen todiste Jumalasta kerrottavanaan.
Ja itse koen hyvin vahvasti uskon nimenomaan itsessään olevan todiste. Koen sen Jumalan synnyttämäksi ja ylläpitämäksi.
En omassa kokemusmaailmassani löydä itseäni uskomasta ja toimimasta kuten toimin, ellei se olisi jostakin muualta minuun tullut.
Joten omalla kohdallani diaknoosi itsestäni on.
- Joko on olemassa Jumala, joka tämän on alkuunpannut ja vaikuttaa tämän edelleen
- Tai sitten olen psyykkisellä tasolla harhainen, jonkinlaisen psykoosin vallassa. - vänkyrä...
whiikari kirjoitti:
Ajamme nyt hiukan eri asiaa.
Tokihan Jumalaan saa uskoa aivan miten vain. Olen aivan samaa mieltä, että uskoa on hyvin vaikea perustella ja todistaa.
Mutta ajatukseni nyt lähti liikkeelle oikeastaan aivan vastakkaisesta lähtökohdasta.
Palstalla on joitakuita tai jokunen Jumalaan uskovaksi ilmoittautuva kirjoittaja, joka tuntuu aivankuin pitävän vääränä sitä, että jollakulla Jumalaan uskovalla onkin jokin todiste kerrottavanaan. Tämä asenne häiritsee tai ihmetyttää.
Kuinka henkilö, joka sanoo uskovansa Jumalan olevan, samaan aikaan tuntuu pääasiallisesti taistelevan niitä vastaan, joilla on jokin kokemusperäinen todiste Jumalasta kerrottavanaan.
Ja itse koen hyvin vahvasti uskon nimenomaan itsessään olevan todiste. Koen sen Jumalan synnyttämäksi ja ylläpitämäksi.
En omassa kokemusmaailmassani löydä itseäni uskomasta ja toimimasta kuten toimin, ellei se olisi jostakin muualta minuun tullut.
Joten omalla kohdallani diaknoosi itsestäni on.
- Joko on olemassa Jumala, joka tämän on alkuunpannut ja vaikuttaa tämän edelleen
- Tai sitten olen psyykkisellä tasolla harhainen, jonkinlaisen psykoosin vallassa."pitävän vääränä sitä, että jollakulla Jumalaan uskovalla onkin jokin todiste kerrottavanaan"
Minä en ole huomannut tuollaista. Todisteiden perään on kyselty, mutta niitä ei ole kenelläkään ollut esittää. Jos jollakulla todella olisi jokin todiste, sitä tuskin pidettäisiin vääränä ja se varmaan ylittäisi maailmanlaajuisen uutiskynnyksen. Mutta kun...
"kokemusperäinen todiste Jumalasta kerrottavanaan"
Tässä lähestyt ongelman ydintä. Kenenkään yksilön kokemusperäinen todiste ei ole todiste siinä mielessä, että sitä voitaisiin objektiivisesti arvioida ja todeta oikeaksi tai vääräksi, riittäväksi tai riittämättömäksi. Se on lopultakin vain uskoa, kuten "eräs uskova" erinomaisesti yrittää sinulle esittääkin.
"koen hyvin vahvasti uskon nimenomaan itsessään olevan todiste"
Sinun kokemuksenasi tuo on ihan hyvä. Mutta se ei ole todiste siten kuin todiste yleisemmin ymmärretään. Tai sitten myös Allah on olemassa, kuten "vankka usko" sanoo tuolla ylempänä. Miten on, onko Allah mielestäsi olemassa?
Tiedän, ettet aio vastata muille kuin uskoviksi tunnustautuville, mutta tämän halusin todeta siitäkin huolimatta, etten aio luokitella itseäni keskustelun vuoksi mitenkään. Mutta silti minua ihmetyttää sama, mikä "erästä uskovaa" eli "Ihmettelen vain, miksi sinulle pitäisi olla todisteita. Miksei usko riitä?". Miksi uskovien on tarvis löytää todisteita uskonsa kohteista, eihän se enää olisi silloin uskoa vaan tietoa. Eikö siis usko riitäkään uskoville, jotka väittävät asioiden olevan todistettavissa? - eräs uskova
whiikari kirjoitti:
Ajamme nyt hiukan eri asiaa.
Tokihan Jumalaan saa uskoa aivan miten vain. Olen aivan samaa mieltä, että uskoa on hyvin vaikea perustella ja todistaa.
Mutta ajatukseni nyt lähti liikkeelle oikeastaan aivan vastakkaisesta lähtökohdasta.
Palstalla on joitakuita tai jokunen Jumalaan uskovaksi ilmoittautuva kirjoittaja, joka tuntuu aivankuin pitävän vääränä sitä, että jollakulla Jumalaan uskovalla onkin jokin todiste kerrottavanaan. Tämä asenne häiritsee tai ihmetyttää.
Kuinka henkilö, joka sanoo uskovansa Jumalan olevan, samaan aikaan tuntuu pääasiallisesti taistelevan niitä vastaan, joilla on jokin kokemusperäinen todiste Jumalasta kerrottavanaan.
Ja itse koen hyvin vahvasti uskon nimenomaan itsessään olevan todiste. Koen sen Jumalan synnyttämäksi ja ylläpitämäksi.
En omassa kokemusmaailmassani löydä itseäni uskomasta ja toimimasta kuten toimin, ellei se olisi jostakin muualta minuun tullut.
Joten omalla kohdallani diaknoosi itsestäni on.
- Joko on olemassa Jumala, joka tämän on alkuunpannut ja vaikuttaa tämän edelleen
- Tai sitten olen psyykkisellä tasolla harhainen, jonkinlaisen psykoosin vallassa.Ok.
"Ja itse koen hyvin vahvasti uskon nimenomaan itsessään olevan todiste. Koen sen Jumalan synnyttämäksi ja ylläpitämäksi.
En omassa kokemusmaailmassani löydä itseäni uskomasta ja toimimasta kuten toimin, ellei se olisi jostakin muualta minuun tullut."
Tuo on myös minun kokemukseni. En pidä sitä kuitenkaan objektiivisena todisteena Jumalan olemassaolosta, vaan subjektiivisena kokemuksena ja tulkintana. Usko on väistämättä subjektiivista. - whiikari
vänkyrä... kirjoitti:
"pitävän vääränä sitä, että jollakulla Jumalaan uskovalla onkin jokin todiste kerrottavanaan"
Minä en ole huomannut tuollaista. Todisteiden perään on kyselty, mutta niitä ei ole kenelläkään ollut esittää. Jos jollakulla todella olisi jokin todiste, sitä tuskin pidettäisiin vääränä ja se varmaan ylittäisi maailmanlaajuisen uutiskynnyksen. Mutta kun...
"kokemusperäinen todiste Jumalasta kerrottavanaan"
Tässä lähestyt ongelman ydintä. Kenenkään yksilön kokemusperäinen todiste ei ole todiste siinä mielessä, että sitä voitaisiin objektiivisesti arvioida ja todeta oikeaksi tai vääräksi, riittäväksi tai riittämättömäksi. Se on lopultakin vain uskoa, kuten "eräs uskova" erinomaisesti yrittää sinulle esittääkin.
"koen hyvin vahvasti uskon nimenomaan itsessään olevan todiste"
Sinun kokemuksenasi tuo on ihan hyvä. Mutta se ei ole todiste siten kuin todiste yleisemmin ymmärretään. Tai sitten myös Allah on olemassa, kuten "vankka usko" sanoo tuolla ylempänä. Miten on, onko Allah mielestäsi olemassa?
Tiedän, ettet aio vastata muille kuin uskoviksi tunnustautuville, mutta tämän halusin todeta siitäkin huolimatta, etten aio luokitella itseäni keskustelun vuoksi mitenkään. Mutta silti minua ihmetyttää sama, mikä "erästä uskovaa" eli "Ihmettelen vain, miksi sinulle pitäisi olla todisteita. Miksei usko riitä?". Miksi uskovien on tarvis löytää todisteita uskonsa kohteista, eihän se enää olisi silloin uskoa vaan tietoa. Eikö siis usko riitäkään uskoville, jotka väittävät asioiden olevan todistettavissa?Haluan määritellä uskoa.
Mutta nyt palaan asiaan tauon jälkeen.
Ehkä avaan huomenna toisen ketjun, missä sitten vastaan ateisteille ja muille määrittelemättömillekkin tapauksille :D - Enemmistöt
eräs uskova kirjoitti:
Ihmiskunnan enemmistö uskoo ja on aina uskonut jumaliin. Se on ihmisen luontainen reaktio elämään ja olemassaoloon. Minusta suggestion tai "psykoosin" vallassa ovat ennemminkin ne, jotka eivät usko.
Et tunnu oikein ymmärtävän, että tässä on kysymys uskonasioista. Vähän sama kuin rakkauden kohdalla. Rakastat, vaikka siinä ei olisi mitään "järkeä".Ihmiskunnan enemmistö ei ole koskaan uskonut raamatun Jumalaan.
Miljardit ihmiset ovat kylläkin uskoneet Zeukseen, Anubikseen, Thoriin, Apolloniin,
Mithraan, Viracochaan, Svarogiin, Belenokseen, Shivaan, Brahmaan ja Allahiin.
Ovatko nämä kaikki miljardit ihmiset siis olleet luontaisesti viisaita ja valaistuneita ja oikean totuuden vallassa? Vaiko kenties mahdollisesti valheiden, itsesuggestion, harhojen ja taikauskoisten luulojen vallassa? Ovatko ne ihmiset jotka eivät ole uskoneet edellä mainittuihin, miljardien ihmisten täytenä totena pitämiin asioihin siis olleet "psykoosin" vallassa? Vai kenties oikeassa ja viisaita, eivätkä harhoihin sokeasti uskoneita taikauskoisia typeryksiä? - eräs uskova
Enemmistöt kirjoitti:
Ihmiskunnan enemmistö ei ole koskaan uskonut raamatun Jumalaan.
Miljardit ihmiset ovat kylläkin uskoneet Zeukseen, Anubikseen, Thoriin, Apolloniin,
Mithraan, Viracochaan, Svarogiin, Belenokseen, Shivaan, Brahmaan ja Allahiin.
Ovatko nämä kaikki miljardit ihmiset siis olleet luontaisesti viisaita ja valaistuneita ja oikean totuuden vallassa? Vaiko kenties mahdollisesti valheiden, itsesuggestion, harhojen ja taikauskoisten luulojen vallassa? Ovatko ne ihmiset jotka eivät ole uskoneet edellä mainittuihin, miljardien ihmisten täytenä totena pitämiin asioihin siis olleet "psykoosin" vallassa? Vai kenties oikeassa ja viisaita, eivätkä harhoihin sokeasti uskoneita taikauskoisia typeryksiä?Ihmiset ovat toteuttaneet ihmisyyttään uskoessaan jumaliin. Se, joka ei usko, kieltää osan ihmisluonnostaan, mutta tämä on vain minun mielipiteeni.
- oho!
eräs uskova kirjoitti:
Ihmiset ovat toteuttaneet ihmisyyttään uskoessaan jumaliin. Se, joka ei usko, kieltää osan ihmisluonnostaan, mutta tämä on vain minun mielipiteeni.
Ihmiset ovat uskoneet maailmanselityksenä myös sotkanmunaan, haltijoihin ja palvoneet karhuja, muutamia mainitakseni. Enemmänkin kuin usko jumaliin, ihmiselle on tyypillistä pyrkimys selittää maailmaa.
Kaikki ihmiset kaikkina aikoina eivät ole tarvinneet mitään erityisiä jumalia osaksi maailmanselitystään, eivätkä missään tapauksessa ole uskoneet pelkästään luojajumaliin. Nykypäivänä aika monet selittävät maailmaa luonnontieteellisinä ilmiöinä eivätkä tarvitse minkäänlaisia jumalia maailmanselitykseensä. Eivät välttämättä edes henkilökohtaisen pelastusopin vartijoiksi.
Siksi on aika erikoista ajatella, että uskomatta jättämisellä kieltäisi jotain ihmisluonnostaan. Se, ettei joku usko jumaliin, on vain toisenlainen tapa selittää maailmaa eikä erityisesti ihmisluonnon vastainen tapa. - eräs uskova
oho! kirjoitti:
Ihmiset ovat uskoneet maailmanselityksenä myös sotkanmunaan, haltijoihin ja palvoneet karhuja, muutamia mainitakseni. Enemmänkin kuin usko jumaliin, ihmiselle on tyypillistä pyrkimys selittää maailmaa.
Kaikki ihmiset kaikkina aikoina eivät ole tarvinneet mitään erityisiä jumalia osaksi maailmanselitystään, eivätkä missään tapauksessa ole uskoneet pelkästään luojajumaliin. Nykypäivänä aika monet selittävät maailmaa luonnontieteellisinä ilmiöinä eivätkä tarvitse minkäänlaisia jumalia maailmanselitykseensä. Eivät välttämättä edes henkilökohtaisen pelastusopin vartijoiksi.
Siksi on aika erikoista ajatella, että uskomatta jättämisellä kieltäisi jotain ihmisluonnostaan. Se, ettei joku usko jumaliin, on vain toisenlainen tapa selittää maailmaa eikä erityisesti ihmisluonnon vastainen tapa.Maailman selittäminen on uskontojen toissijainen tehtävä. Ensisijaisesti ne selittävät ihmistä itseään, antavat hänelle identiteetin ja turvallisuudentunnetta arvaamattoman elämän keskellä.
Ihmiset ovat tajunneet jo varhain elävänsä itseään suurempien voimien armoilla. Heillä on ollut tarve identifioida jotenkin nuo voimat ja toimia niin, että hyvät voimat olisivat heille suosiollisia eivätkä pahat voimat pääsisi vahingoittamaan.
Ihmisestä itsestään ja hänen "pelastuksestaan" on uskonnoissa kysymys.
Jos kääntää katseensa pois ihmisestä ja näkee uskonnot vain maailmanselityksinä, kieltää sen osan itseään, joka tarvitsee uskontoa. - oho!
eräs uskova kirjoitti:
Maailman selittäminen on uskontojen toissijainen tehtävä. Ensisijaisesti ne selittävät ihmistä itseään, antavat hänelle identiteetin ja turvallisuudentunnetta arvaamattoman elämän keskellä.
Ihmiset ovat tajunneet jo varhain elävänsä itseään suurempien voimien armoilla. Heillä on ollut tarve identifioida jotenkin nuo voimat ja toimia niin, että hyvät voimat olisivat heille suosiollisia eivätkä pahat voimat pääsisi vahingoittamaan.
Ihmisestä itsestään ja hänen "pelastuksestaan" on uskonnoissa kysymys.
Jos kääntää katseensa pois ihmisestä ja näkee uskonnot vain maailmanselityksinä, kieltää sen osan itseään, joka tarvitsee uskontoa.En sanoisi, että ensisijaisesti ihmisestä itsestään on kyse, jos pohditaan, että homma taisi saada alkunsa sotkanmunasta tai luomisella tomusta ja kylkiluusta. Minusta se kertoo ihmisen halusta ymmärtää, mikä tämä juttu on. Ja siinä sivussa ymmärtää omaa paikkaansa jutussa. Kaikkihan eivät, kuten sanoin, tarvitse uskoa maailmanselitykseensä.
Ihmisestä on tosiaan kyse useimmissa uskonnoissa. Mutta aiemmin puhuit uskosta, siis siitä niin oleellisesti eri asiasta. Uskonnot ovat järjestelmiä ja niiden täytyy toimiakseen pystyä osoittamaan ihmiselle jokin paikka systeemissä, kuka niitä muuten kannattaisi?
Jos ihminen katsoo, että maailmankaikkeus näyttää syntyneen alkuräjähdyksestä ja etenee siitä hissukseen, tai että maailmankaikkeus on ikuisessa syklissä, niin mihin siinä tarvitsisi jumaluskoa. Jos ei siis omaan henkilökohtaiseen pelastukseensa.
Ei ihmisessä ole mitään koloa, joka täyttyy vain uskolla tai uskonnolla. On ihmisiä, jotka pääsevät vaelluksensa läpi ihan ilman tarvetta uskoon, ja voivat silti olla varsin syvällisesti pohtivia ihmisiä. He vain eivät usko jumaliin, ei siinä sen kummempaa, eivät he jää jostain oleellisesta paitsi. Mutta on myös niitä ihmisiä, jotka tarvitsevat jonkun suuremman, auktoriteetin, jumalhahmon maailmanselitykseensä. Se ei tarkoita, että he saisivat jotain enemmän kuin ensinmainitut. He saavat ja kokevat erilaisia asioita ja ajatuksia, mutta eivät enemmän tai vähemmän kuin ei-uskovatkaan. Sehän tässä on ongelma, että moni ajattelee, että jos joku toinen uskoo/ei usko, niin se toinen jää jotenkin vähemmälle. Mutta ei sen niin tarvitse olla, sen toisen maailmankuva on erilainen, ei enemmän eikä vähemmän. Erilaisuuden hyväksyminen vaan on monille vaikeaa, kun on helpompi ajatella, että jokin on paremmin tai heikommin. - eräs uskova
oho! kirjoitti:
En sanoisi, että ensisijaisesti ihmisestä itsestään on kyse, jos pohditaan, että homma taisi saada alkunsa sotkanmunasta tai luomisella tomusta ja kylkiluusta. Minusta se kertoo ihmisen halusta ymmärtää, mikä tämä juttu on. Ja siinä sivussa ymmärtää omaa paikkaansa jutussa. Kaikkihan eivät, kuten sanoin, tarvitse uskoa maailmanselitykseensä.
Ihmisestä on tosiaan kyse useimmissa uskonnoissa. Mutta aiemmin puhuit uskosta, siis siitä niin oleellisesti eri asiasta. Uskonnot ovat järjestelmiä ja niiden täytyy toimiakseen pystyä osoittamaan ihmiselle jokin paikka systeemissä, kuka niitä muuten kannattaisi?
Jos ihminen katsoo, että maailmankaikkeus näyttää syntyneen alkuräjähdyksestä ja etenee siitä hissukseen, tai että maailmankaikkeus on ikuisessa syklissä, niin mihin siinä tarvitsisi jumaluskoa. Jos ei siis omaan henkilökohtaiseen pelastukseensa.
Ei ihmisessä ole mitään koloa, joka täyttyy vain uskolla tai uskonnolla. On ihmisiä, jotka pääsevät vaelluksensa läpi ihan ilman tarvetta uskoon, ja voivat silti olla varsin syvällisesti pohtivia ihmisiä. He vain eivät usko jumaliin, ei siinä sen kummempaa, eivät he jää jostain oleellisesta paitsi. Mutta on myös niitä ihmisiä, jotka tarvitsevat jonkun suuremman, auktoriteetin, jumalhahmon maailmanselitykseensä. Se ei tarkoita, että he saisivat jotain enemmän kuin ensinmainitut. He saavat ja kokevat erilaisia asioita ja ajatuksia, mutta eivät enemmän tai vähemmän kuin ei-uskovatkaan. Sehän tässä on ongelma, että moni ajattelee, että jos joku toinen uskoo/ei usko, niin se toinen jää jotenkin vähemmälle. Mutta ei sen niin tarvitse olla, sen toisen maailmankuva on erilainen, ei enemmän eikä vähemmän. Erilaisuuden hyväksyminen vaan on monille vaikeaa, kun on helpompi ajatella, että jokin on paremmin tai heikommin.Sanoin tuossa aiemmin, että "tämä on vain minun mielipiteeni". En siis väittänyt sen olevan mikään objektiivinen totuus. Objektiivista totuutta tästä asiasta tuskin kukaan edes tietää.
Mielestäni ihmisessä on luontainen tarve uskonnollisuuteen, mutta hän voi kieltää tuon tarpeen itsessään ja voida silti ihan hyvin. Samalla tavalla kuin ihmisessä on luontainen tarve toteuttaa seksuaalisuuttaan, mutta hän voi kieltää sen ja korvata sen jollakin muulla, ja voida silti ihan hyvin, vrt. monet munkit ja nunnat. - oho!
eräs uskova kirjoitti:
Sanoin tuossa aiemmin, että "tämä on vain minun mielipiteeni". En siis väittänyt sen olevan mikään objektiivinen totuus. Objektiivista totuutta tästä asiasta tuskin kukaan edes tietää.
Mielestäni ihmisessä on luontainen tarve uskonnollisuuteen, mutta hän voi kieltää tuon tarpeen itsessään ja voida silti ihan hyvin. Samalla tavalla kuin ihmisessä on luontainen tarve toteuttaa seksuaalisuuttaan, mutta hän voi kieltää sen ja korvata sen jollakin muulla, ja voida silti ihan hyvin, vrt. monet munkit ja nunnat.Tiedän, että sanoit sen mielipiteeksesi. Kommentoin asiaa silti, koska se oli mielestäni kommentoinnin väärti. Ja olen siis eri mieltä kanssasi, että ei ole olemassa mitään kaikki ihmiset kattavaa uskonlokeroa tai uskontolokeroa, jonka täyttämättömyys olisi jotenkin ihmisyyden kieltämistä.
Kuten muuten ei ole kaikki ihmiset kattavaa seksuaalisuustarvettakaan, on olemassa myös aseksuaaleiksi kutsuttuja ihmisiä http://fi.wikipedia.org/wiki/Aseksuaalisuus, "Monien aseksuaaleiksi itsensä määrittelevien mielestä kyse on vain seksuaalisesta suuntautumisesta, koska seksuaalisen halun puuttuminen ei aiheuta heille mitään ongelmia". Kyse ei ole seksuaalisuuden kieltämisestä eikä jotenkin vähemmyydestä suhteessa niihin, jotka seksuaalisuuttaan toteuttavat perinteisemmin ymmärretyllä tavalla. Kyse on vain erilaisuudesta ja esimerkkisi seksuaalisuudestakin osoittaa sen, mitä aiemmin sanoin, eli toisenlaisuus on monille merkki heikommuudesta/paremmuudesta, kun se todennäköisesti on vain erilaisuutta. Siihen ei tarvitsisi liittää määreitä "luontaisuudesta" tai "luontaisuuden kieltämisestä", mutta niin me monesti haluamme tehdä, koska se helpottaa todellisuuden jäsentämistä.
Sama pätee uskonnollisuuteen tai tarpeeseen uskoa. Ei sellaista yleismaailmallisesti ole, puhumattakaan kaikkia koskevaa tarvetta jumaluskontoihin, eikä jumaliin uskomattomuus ole siis minkään kieltämistä itsessään. - eräs uskova
oho! kirjoitti:
Tiedän, että sanoit sen mielipiteeksesi. Kommentoin asiaa silti, koska se oli mielestäni kommentoinnin väärti. Ja olen siis eri mieltä kanssasi, että ei ole olemassa mitään kaikki ihmiset kattavaa uskonlokeroa tai uskontolokeroa, jonka täyttämättömyys olisi jotenkin ihmisyyden kieltämistä.
Kuten muuten ei ole kaikki ihmiset kattavaa seksuaalisuustarvettakaan, on olemassa myös aseksuaaleiksi kutsuttuja ihmisiä http://fi.wikipedia.org/wiki/Aseksuaalisuus, "Monien aseksuaaleiksi itsensä määrittelevien mielestä kyse on vain seksuaalisesta suuntautumisesta, koska seksuaalisen halun puuttuminen ei aiheuta heille mitään ongelmia". Kyse ei ole seksuaalisuuden kieltämisestä eikä jotenkin vähemmyydestä suhteessa niihin, jotka seksuaalisuuttaan toteuttavat perinteisemmin ymmärretyllä tavalla. Kyse on vain erilaisuudesta ja esimerkkisi seksuaalisuudestakin osoittaa sen, mitä aiemmin sanoin, eli toisenlaisuus on monille merkki heikommuudesta/paremmuudesta, kun se todennäköisesti on vain erilaisuutta. Siihen ei tarvitsisi liittää määreitä "luontaisuudesta" tai "luontaisuuden kieltämisestä", mutta niin me monesti haluamme tehdä, koska se helpottaa todellisuuden jäsentämistä.
Sama pätee uskonnollisuuteen tai tarpeeseen uskoa. Ei sellaista yleismaailmallisesti ole, puhumattakaan kaikkia koskevaa tarvetta jumaluskontoihin, eikä jumaliin uskomattomuus ole siis minkään kieltämistä itsessään.En saa selvää, onko tuo mielestäsi vain sinun mielipiteesi vaiko objektiivinen totuus.
Jos pidät sitä vain omana mielipiteenäsi, sitten olemme yhtä mieltä siitä, että kummallakin on mielipiteensä mutta kumpikaan ei tiedä totuutta asiasta. - oho!
eräs uskova kirjoitti:
En saa selvää, onko tuo mielestäsi vain sinun mielipiteesi vaiko objektiivinen totuus.
Jos pidät sitä vain omana mielipiteenäsi, sitten olemme yhtä mieltä siitä, että kummallakin on mielipiteensä mutta kumpikaan ei tiedä totuutta asiasta.Yritin sanoa, että se on mielipiteeni, kas näin "olen siis eri mieltä kanssasi, että". Perustan kuitenkin mielipiteeni siihen, että kuten esimerkkisi seksuaalisuudestakin itse asiassa osoittaa, toisenlaisuus ei ole vähemmyyttä, eikä paremmuutta.
Perustan mielipiteeni myös siihen, että jos olettamasi ihmiselle luonteenomainen uskonnollisuus (ja kääntöpuolena sen puute itsensä kieltämisenä) olisi jotain todistettavaa ja kaikille ominaista, sen puuttumista esim. ateisteilta pidettäisiin varmasti laajasti ongelmana. Näin ei kuitenkaan ihmisen tutkimiseen keskittyvässä tieteessä asiaa nähdä. Uskonnollisen viitekehyksen omaavat tutkijat tietysti saattavat sitä mieltä ollakin, mutta yleisemmin ei taida olla olemassa näkökulmaa, joka pitäisi uskonnollisuuden tai jumaluskon puuttumista ihmisessä itsensä kieltämisenä. Mihin sinä perustat oman mielipiteesi?
- PSARI
whiikari,
onhan toki jumalista todisteita. Eihän siihen tarvita muuta kuin kirjoittaa Raamatun jumala-arvonimen omaavan henkilön etunimi jokaiseen jumala sanan perään Raamattuun ja sen jälkeen etsiä jokaisen hauta sekä ottaa mahdollisesti jäljelle jääneistä luista dna, jonka perusteella kukin aikakautensa jumala voidaan tunnistaa.
Monet näistä jumalista nousivat taivaaseen siten, että heidät kannettiin pilviverhossa kuten Jeesuskin Jerusalemissa elikkä tuo pilviverho on oikein käännettynä verhoilla ympäröity katoksellinen kantotuoli, jonka suojissa jumalat istuivat kuten Jeesuskin heitä kannettaessa arvonsa mukaisesti. Jumalan eli hallitsijan kasvoja ei saanut nähdä, ja jos joku näki, hän sai kuolemanrangaistuksen.
Taivaaseen astuminen kolmantena päivänä kuolleista tarkoitti myös sitä, että kolmen päivän suruajan jälkeen vainaja kannettiin käärinliinoissaan ylös vuorenrinteelle kalliohautaan, jonka lattialle tai tasaiselle alustalle vainaja laitettiin ja ruumis sai mädätä siinä vuoden päivät, kunnes se oli mädäntynyt, jonka jälkeen luut otettiin vainajalta ja pestiin. Luut laitettiin luuarkkuun eli ossuaariin ja ossuaari työnnettiin leivinuunimaisiin syvennyksiin. Taivas tarkoittaa kukkulaa tai korkeampaa paikkaa. Palava pensas on oikein käännettynä nuotio Raamatussa.
Kyllä jumalista on siis todisteita, kun vain vähän viitsi nähdä vaivaa ja avata vanhoja hautoja ja kaivaa pyramideja!
Jumala arvonimen omaavat jo ammoin kuolleet Raamatun kaikki juutalaisten jumalat ovat vaiti kuten myös alkukristittyjen jumala Serapis Uuden Testamentin puolelta, eikä näistä todellisuudessa ole tämän päivän ihmisille olemassa mitään todisteita,
mutta Hän, jota teidän pitäisi kunnioittaa ei ole kuollut, vaan elää. Hän on Pyhä Olevainen, jota ei pidä sotkea Raamatun ihmis- ja pakanjumaliin, joita nyt harhaoppisesti rukoilette ja palvotte kirkoissa ja kappeleissa harjoittamalla myös kuvan palvontaa alttaritaulun edessä.
Pyhä Olevainen on Hän, joka kauttani kertoo tulevat ja menneet sekä parantaa joitakin sairauksia käyttäen minua myös meediona elävien toisia auttavien toisessa ulottuvuudessa olevien Pyhien Olevaisten ja ihmisten väliseen kommunikointiin.
Kukaan ei saa ikuista elämää, mutta joidenkin ihmisten kohdalla elämää voidaan jatkaa vähän pitempään parantamalla hänen sairautensa jostakin erityisestä syystä. Esimerkkinä eräs isä, jolla oli munuaissyöpä, ja jonka vaimo oli synnyttänyt pienen pojan perheeseen. Pyhä Olevainen paransi häneltä syövän kauttani tämän vienen vastasyntyneen pojan takia, joka ei isäänsä olisi oppinut muuten tuntemaan, sillä isä olisi kuollut lyhyessä ajassa syöpään. Tapauksia on kohdallani lukuisia, mutta niistä ei tarvitse kirjoitella, eikä todistella kenellekkään mitään. Raha ei pidä olla itseistarkoitus hätää kärsivien auttamisessa, vaan salainen ilmaistyö ja pyydän kaikkia parannettuja vaikenemaan asiastaan. Jotkut haluavat välttämättä kiittää jollain tavoin, jolloin pyydän heitä liittämään kädet yhteen ja olemaan hiljaa hetken aikaa, vailla sanoja - se riittää!
Lakatkaa ihmiset etsimästä jumalaanne ihmisten kirjoittamista teksteistä ja kuunnelkaa sisintänne, niin pääsette oikean "jumalanne" Pyhän Olevaisen luo jo eläissänne. Pyhä Olevaisuus on lähellänne, mutta ette ymmärrä sitä, ja se on sellaisessa ulottuvuudessa ja materiaa, jota ei osata vielä tutkia ja siksi sitä ei tunneta vielä.
Turha etisä, jos etsitte väärästä paikasta eli itsenne ulkopuolelta tietoa, sillä tieto on teidän sisällänne! - juutas.
Parahin whiikari,
Kertoisitko nyt sitten, mitä todisteita Jumalasta tai jumalista on? Asiahan on erittäin mielenkiintoinen ja merkittävä. Sillä kuten itse kirjoitat: " Ellei Jumalasta ole mitään todisteita, niin kirkothan voisi lopettaa siihen paikkaan.".
Mikä sinun omasta mielestäsi todistaa Jumalasta, ja nimenomaan kristinuskon Jumalasta?
Jos usko todistaa Jumalasta, silloin kaikki muutkin uskot todistavat omista jumalistaan, eikö?
Kuitenkin kaipaisin kovasti jotain muutakin todistetta kuin ihmisten subjektiivinen jumalusko. Mihin todisteisiin sinun uskosi perustuu?- whiikari
Niinkuin jo kirjoitin, aloitin tämän ketjun ns. teoriatasolta. Olisi niin mielenkiintoista, kun näihin todella osallistuisi kirkon virallinenkin edustus, mutta ehkä sitä ei kannata niin suuresti toivoa.
Halusin siis pääasiassa näpäyttää kirkon virallisella opetuksella " Jumala synnyttää uskon ihmisessä, Ihminen ei itse siihen voi vaikuttaa "
Mikäli tämän allekirjoittaa, silloin ei voi samaan aikaan pyrkiä vakuuttamaan muita siitä, ettei Jumalasta ole todisteita. Muutoinhan kumoaa tuon kirkon virallisen opin.
Tämä oli siis näpäytys siihen suuntaan.
Todisteista Jumalasta käytännössä.
Ehkä pitäisi aloittaa sitä varten toinen ketju.
Ehkä aloitan sellaisen vaikka huomenissa.
Nyt on pian poistuttava loppupäiväksi kauemmaksi koneesta.
whiikari
Kyselet konkreettisia todisteita uskon kohteesta, Jumalasta.
Kristinuskohan lähtee siitä, ettei ihminen voi järjellä käsittää Jumalaa.
Minulle konkreettisena todisteena Jumalan olemassa olosta ovat Hänen tekonsa. Esimerkiksi ihmisen ja luonnon luominen ja kehittyminen jatkuu edelleen.
mono kuoppala
nuorisotyönohjaaja- juutas.
Parahin mono,
Haluaisin käsitellä hieman tarkemmin noita jumalatodisteita.
"Minulle konkreettisena todisteena Jumalan olemassa olosta ovat Hänen tekonsa."
- Mitkä ovat noita Jumalan tekoja? Mistä ne tunnistaa nimenomaan Jumalan teoksi, eikä esimerkiksi luonnonilmiöiksi tai jonkun toisen jumalan teoksi?
"Esimerkiksi ihmisen ja luonnon luominen ja kehittyminen jatkuu edelleen. "
- Tarkoitatko tuolla evoluutiolla? Miten se liittyy Jumalaan? juutas. kirjoitti:
Parahin mono,
Haluaisin käsitellä hieman tarkemmin noita jumalatodisteita.
"Minulle konkreettisena todisteena Jumalan olemassa olosta ovat Hänen tekonsa."
- Mitkä ovat noita Jumalan tekoja? Mistä ne tunnistaa nimenomaan Jumalan teoksi, eikä esimerkiksi luonnonilmiöiksi tai jonkun toisen jumalan teoksi?
"Esimerkiksi ihmisen ja luonnon luominen ja kehittyminen jatkuu edelleen. "
- Tarkoitatko tuolla evoluutiolla? Miten se liittyy Jumalaan?Hyvä juutas.
Hienoa, että haluat käsitellä asiaa tarkemmin.
Kysyt: ” Mistä ne tunnistaa nimenomaan Jumalan teoksi, eikä esimerkiksi luonnonilmiöiksi tai jonkun toisen jumalan teoksi? Tarkoitatko tuolla evoluutiolla? Miten se liittyy Jumalaan?”
Maailmassa tapahtuu edelleen asioita, joita tiede ei voi selittää. En myöskään näe evoluutiota ja Jumalan tekoja toisistaan erillisinä.
Oletko koskaan ajatellut, että evoluutio voisi olla Jumalan tapa toimia?
Elämässä tapahtuu aika ajoin asioita jotka tunnistan Jumalan teoksi. Joku toinen voi puhua kohtalosta, sallimuksesta tmv. Kerron esimerkin tältä viikolta.
Minulle tuli vahva tunne siitä, että pitäisi soittaa henkilölle, johon en ole ollut yhteydessä kesän jälkeen. Hän vastasi itkuisena puheluuni ja kertoi, että oli hyvä kun soitin, sillä hänellä itsellään ei ollut voimia ottaa yhteyttä kehenkään.
Mistä ajattelet, että syntyi tuo vanha tunne, tarve soittaa ko. henkilölle, vaikka en tiennyt hänen tilanteestaan yhtään mitään?
mono kuoppala
nuorisotyönohjaaja- Gagarin
Jos uskot maailmankaikkeuden olevan todiste Jumalasta, seuraavaksi sinun pitää todistaa, miksi oletat sen olevan juuri Raamatun Jumala. Sinulla on yhtä paljon todisteita kuin heillä, jotka väittivät maailman olevan Zeuksen tai Poseidonin luoma. Tämä ei ole kovinkaan otollinen keskustelun lähtökohdaksi, vielä vähemmän väittelyn.
- juutas.
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hyvä juutas.
Hienoa, että haluat käsitellä asiaa tarkemmin.
Kysyt: ” Mistä ne tunnistaa nimenomaan Jumalan teoksi, eikä esimerkiksi luonnonilmiöiksi tai jonkun toisen jumalan teoksi? Tarkoitatko tuolla evoluutiolla? Miten se liittyy Jumalaan?”
Maailmassa tapahtuu edelleen asioita, joita tiede ei voi selittää. En myöskään näe evoluutiota ja Jumalan tekoja toisistaan erillisinä.
Oletko koskaan ajatellut, että evoluutio voisi olla Jumalan tapa toimia?
Elämässä tapahtuu aika ajoin asioita jotka tunnistan Jumalan teoksi. Joku toinen voi puhua kohtalosta, sallimuksesta tmv. Kerron esimerkin tältä viikolta.
Minulle tuli vahva tunne siitä, että pitäisi soittaa henkilölle, johon en ole ollut yhteydessä kesän jälkeen. Hän vastasi itkuisena puheluuni ja kertoi, että oli hyvä kun soitin, sillä hänellä itsellään ei ollut voimia ottaa yhteyttä kehenkään.
Mistä ajattelet, että syntyi tuo vanha tunne, tarve soittaa ko. henkilölle, vaikka en tiennyt hänen tilanteestaan yhtään mitään?
mono kuoppala
nuorisotyönohjaajaParahin mono,
Aihehan on mitä mielenkiintoisin. Keskustelua siitä kuitenkin on valitettavan harvoin.
"Maailmassa tapahtuu edelleen asioita, joita tiede ei voi selittää"
- Tarkoitatko, että ne asiat, joita tiede ei voi vielä selittää, ovat Jumalan tekoja. Esimerkiksi kun joskus ennen ei osattu selittää salamoiden syntyä tai maanjäristyksiä, niitä pidettiin jumalan tekoina. Tosin ei enää, yleisesti ainakaan. Lähinnä esität, että tietämättömyys jostain ilmiöstä on todiste jumalasta.
Onhan sinulle varmaan käsite "aukkojen jumala" tuttu? http://fi.wikipedia.org/wiki/Aukkojen_jumala
"Minulle tuli vahva tunne siitä, että pitäisi soittaa henkilölle, johon en ole ollut yhteydessä kesän jälkeen"
- Siis kun tulee tunne, että pitäisi olla yhteydessä henkilöön, johon ei ole vähään aikaan yhteydessä, kyseessä on Jumalan teko? Ja nimenomaan kristinuskon Jumalan? Sattuman mahdollisuus on ilmeisesti pois suljettu?
Sen sijaan, että Jumala olisi vaikka antanut voimia tuolle henkilölle, hän ajatteli, että pannaanpas Mono soittamaan?
Entä ne kaikki voimattomat, joihin ei tule tarvetta ottaa yhteyttä, vaikka hätä olisi? Onko se puolestaan Jumalan olemattomuudesta, tai laiminlyönneistä.
Jotenkin nuo nuo kerrotut jumalakokemukset eivät minua vielä vakuuta Jahven olemassaolosta. - O.p E. ra att ori
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hyvä juutas.
Hienoa, että haluat käsitellä asiaa tarkemmin.
Kysyt: ” Mistä ne tunnistaa nimenomaan Jumalan teoksi, eikä esimerkiksi luonnonilmiöiksi tai jonkun toisen jumalan teoksi? Tarkoitatko tuolla evoluutiolla? Miten se liittyy Jumalaan?”
Maailmassa tapahtuu edelleen asioita, joita tiede ei voi selittää. En myöskään näe evoluutiota ja Jumalan tekoja toisistaan erillisinä.
Oletko koskaan ajatellut, että evoluutio voisi olla Jumalan tapa toimia?
Elämässä tapahtuu aika ajoin asioita jotka tunnistan Jumalan teoksi. Joku toinen voi puhua kohtalosta, sallimuksesta tmv. Kerron esimerkin tältä viikolta.
Minulle tuli vahva tunne siitä, että pitäisi soittaa henkilölle, johon en ole ollut yhteydessä kesän jälkeen. Hän vastasi itkuisena puheluuni ja kertoi, että oli hyvä kun soitin, sillä hänellä itsellään ei ollut voimia ottaa yhteyttä kehenkään.
Mistä ajattelet, että syntyi tuo vanha tunne, tarve soittaa ko. henkilölle, vaikka en tiennyt hänen tilanteestaan yhtään mitään?
mono kuoppala
nuorisotyönohjaajamono kuoppala
:)
Hyvä että soitit :)
Jatka samaa rataa. - Gagarin
juutas. kirjoitti:
Parahin mono,
Aihehan on mitä mielenkiintoisin. Keskustelua siitä kuitenkin on valitettavan harvoin.
"Maailmassa tapahtuu edelleen asioita, joita tiede ei voi selittää"
- Tarkoitatko, että ne asiat, joita tiede ei voi vielä selittää, ovat Jumalan tekoja. Esimerkiksi kun joskus ennen ei osattu selittää salamoiden syntyä tai maanjäristyksiä, niitä pidettiin jumalan tekoina. Tosin ei enää, yleisesti ainakaan. Lähinnä esität, että tietämättömyys jostain ilmiöstä on todiste jumalasta.
Onhan sinulle varmaan käsite "aukkojen jumala" tuttu? http://fi.wikipedia.org/wiki/Aukkojen_jumala
"Minulle tuli vahva tunne siitä, että pitäisi soittaa henkilölle, johon en ole ollut yhteydessä kesän jälkeen"
- Siis kun tulee tunne, että pitäisi olla yhteydessä henkilöön, johon ei ole vähään aikaan yhteydessä, kyseessä on Jumalan teko? Ja nimenomaan kristinuskon Jumalan? Sattuman mahdollisuus on ilmeisesti pois suljettu?
Sen sijaan, että Jumala olisi vaikka antanut voimia tuolle henkilölle, hän ajatteli, että pannaanpas Mono soittamaan?
Entä ne kaikki voimattomat, joihin ei tule tarvetta ottaa yhteyttä, vaikka hätä olisi? Onko se puolestaan Jumalan olemattomuudesta, tai laiminlyönneistä.
Jotenkin nuo nuo kerrotut jumalakokemukset eivät minua vielä vakuuta Jahven olemassaolosta.Vastauksesta seuraa mielenkiintoisia lisäkysymyksiä, johon toivon Mono Kuoppalan vastaavan.
Pidät todisteena Jumalan eksistenssistä tunnetta, että pitäisi soittaa kaverillesi, jolla ei ole voimia tehdä sitä itse?? Mietihän hetki mitä sanoit, niin huomat väitteesi onttouden; Jumalasi todistaa hyvyytensä ja olemassaolonsa laittamalla SINUT soittamaan kaverillesi? Eikö hän samalla vaivalla olisi voinut auttaa ystävääsi suoraan? Samalla kun hän laittoi sinut soittamaan ilmeisesti masentuneelle ystävällesi, hän antaa lapsien kuolla lastenklinikalla, vaikka siellä jos jossain rukoillaan Jumalasi apua.
Jahvella täytyy olla prioriteetit pahasti hukassa tai sitten hän on todella pikkumainen sadisti joka tyytyy kiusaamaan ja härnäämään ihmisiä lapsellisella piiloisilla ololla ja jakamalla epämääräisiä vinkkejä; "Huhuu, täälläköhän se Jahve, mörkö tai Paavo Lipponen tänään luuraa?"- retoriikalla?
Samalla, kun tsunami pyyhkäisee muutaman satatuhatta ihmistä kuolemaan, Jumalasi näkee paremmaksi olla tekemättä mitään, mutta päättää kuitenkin ilmestyä:
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/jeesuksen-kasvot-ilmestyivat-pistaasipahkinaan---katso-kuvat/art-1288358455914.html
Tai, kun lento-onnettomuudessa kuolee 154 hmistä ja YKSI pelastuu, se on todiste Jumalan olemassaolosta? Ilmeisesti Jahvelle oli taas kerran tärkeämpää ilmestyä ja antaa todiste itsestään (tällä kertaa IHAN oikeaan paikkaan. God luettuna väärinpäin on Dog):
http://media.photobucket.com/image/dog ass jesus /o0mel0o/Inutil/jesus-jesus-dog-ass-demotivational-.jpg
- PSARI
Jotta ymmärtäisi Raamatun jumala-käsitteen, pitää tuntea, mistä jumala käsite on saanut alkunsa.
Eri alueilla oli oma baal, joka erosi muista paikannimen tai erityisen ominaisuuden mukaan. Ei tiedetty, mistä sade ja tuuli syntyy tai aurinko tulee ja ajateltiin, että on oltava joku henki, joka synnyttää ilmiöt. Sana Baal tuli käyttöön viittaamaan näkymätöntä tekijää. Lopulta uskottiin jonkun tietyn Baalin omistavan elämää ylläpitävän joen, kallion, sateen ja tuulen ja häneltä pyydettiin apua. Taivaan Baal antoi sadetta ja Baal-Hamman oli Auringon jumala.
Baal on hepreaksi el (= isäntä, omistaja, mestari, herra) ja oli korkein jumala ja jumalten kuningas. Raamatun VT:ssä on n. 190 jaetta Baalista.
Jokainen Raamatun jumala on alkuperäisissä tekstissä nimetty ja valitun kansan Siinain jumala oli esimerkiksi nimeltään (= kaivosjohtaja) El-Eternal eli jumala Eternal, joka antoi 10 käskyä Moosekselle sanansaattajansa välityksellä, koska hallitsijan kasvoja kukaan ei saanut nähdä.
Ugaritin savitaulujen mukaan Baal oli Asheran ja viljan jumala Dagonin poika. Hänestä tuli pääjumala vastustaessaan vesien kaaosta ja voittaessa ne. Uhka oli pelottanut Ēlin neuvoston jumalia. He ottivat Baalin ikuiseksi pääjumalakseen eli kuninkaakseen.
Papit toimittivat Baal kulttiin kuuluvia palvontamenoja, kuten suitsukkeiden polttoa ja elävien ihmisten uhrausta. Kulttiin kuului myös juhla, jossa osana hedelmällisyysriittiiä oli kuolema ja ylösnousemus, josta ne on otettu suoraan kristinuskoon.
Baal kultti oli Kanaanin maalta eli juutalaisten luvatusta maasta lähtöisin ja levisi ympäri Välimerta. Israelin (Isra-El) 10 heimoa olivat Baalin palvojia. Galilean Beetlehemin aluetta hallinnut Zebulon oli Baal-Zebub. Jehova eli Jahve oli myös Baalin palvoja ja uhrasi jopa oman poikansa. - Rööki suussa
Mä en usko et ois olemassa mitää yliluonnollista muuta kuin elämä, elämä on tärkein ja mahtavin asia kaikesta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432141Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151399Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141376Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711245Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21938Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist162828Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19796- 75732
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57716Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101665