Miksi aikuisen on kirkon jäsenyyteen päästäkseen käytävä joku rippikoulu. Vauvat vain kastellaan. Eikö aikuisellekkin riittäisi pelkkä kastelu.
Vauvaahan ei kuitenkaan eroteta kirkosta, vaikkei se sitten käviskään myöhemmin sitä rippimiskoulua.
aikuisrippikoulu miksi
16
77
Vastaukset
- kokeilkaa...
Kirkollisveronmaksajista on huutava pula. Sen aikuisrippikoulun voi käydä hetkessä keskustelemalla papin kanssa.
- tosi ko vesi
Kato, aikuiselta vaadhitan kuitenkhin hiukka enemmän.
Vauvoilla on helpommin pestävät synnit kuiteskhi.- EL a. Kim
tosi ko vesi
:)
Jep :)
Vauvojen tassut on helpompi pestä :)
Kirkon jäsenyys perustuu kaste- lähetys- ja opetuskäskyyn (Matt 28:16-20). Kaste on ovi seurakuntaan, mutta siihen kuuluu myös se, että henkilö saa opetusta siitä, mitä kaste ja uskomme on.
Vauvakasteen kohdalla opetus tapahtuu jälkikäteen sen sitoumuksen perusteella, johon vanhemmat ja kummit kasteen hetkellä sitoutuvat. Aikuinen kirkkoonliittyjä sitä vastoin saa opetuksen liittymisen yhteydessä.
Ketään ei eroteta kirkosta, mutta rippikoulun käymättömällä kirkon jäsenellä ei ole kaikkia kirkon jäsenen oikeuksia.
Antti-pappi- erotkaa lahkosta
"Ketään ei eroteta kirkosta, mutta rippikoulun käymättömällä kirkon jäsenellä ei ole kaikkia kirkon jäsenen oikeuksia."
Ja kirkko ahneuksissaan kuitenkin perii rippikoulun käymättömältä samalla tavalla kirkollisveroa kuin niiltä jäseniltä, joilla ovat "kaikki kirkon jäsenen oikeudet".
Valtion on lopetettava kirkollisveron keräys lut lahkolle !!!!!!! - kyselen
Miksi aikuisena kirkkoon liittyvän pitää rippikoulun ohella saada itselleen kaksi kummia? Jos kummien "virka" on huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta, kun kastettava on pikkupiltti, niin mihin heitä tarvitsee aikuinen, joka joutuu joka tapauksessa riparin käymään?
- EL. a. k. im
Antsa.
Joo.
Vaikka se ei olisi sanan mukaista. Niin kyrkka saa duunailla omiakin jutskii.
Jos mä astun kyrkkaan, niin en mä tule sinne omistajan elkein, vaan vieraan.
Tuolla jossakin "whiikari" kysyi (en löydä enää ko. viestiä), että ateisti on vain mikäli ateistiksi synnytään. Enhän minä itseäni ole kastanut vaan vanhempani ovat halunneet kastaa ja liitäneet alunperin kirkkoon. Ei minulta ole kysytty päätöstä, liitynkö vai en kirkon jäseneksi! Kun olin kirkon jäsen niin en koskaan uskonut kuuluvani kirkkoon tai uskonut uskonsanomaan. En ole koskaan lukenut Raamattua (mitä nyt sitä rippileirillä joskus selailtiin), koska sen alkuhöpinät jo pitäisi ihmisen kyseenalaistaa mikäli omistaa omat aivonsa. Pitäisi kysyä, jos kerran "Alussa Jumala loi taivaan ja maan" (en muista miten se luki Raamatussa) niin kuka loi Jumalan ja kuka oli näkemässä Jumalan luomisen, kun Jumala ei ollut vielä tässä vaiheessa luonut ihmistä ja Raamattuhan perustuu uskovaisten mukaan "silminnäkijöiden" kertomukseen!
Rippileirin kävin ehkä vain siksi, koska se kuuluu tähän "anti-sekulaariseen" suomalaiseen kulttuuriin ja "kun muutkin sen kävivät". Minusta se on vain "tapa", mutta sen ei tule olla mitään muuta. Joku kirkon edustaja varmasti pahoittelee kollegansa taitoja, ettei saanut minuun uskoa? :) Onkohan se lopulta rippileirin edellytyskään? Tällöinhän se olisi lähinnä "keskitysleiri"?
Toisaalta olen sitä mieltä että rippikoulun tai -leirin kävisi ne, jotka sen haluaisivat käydä vasta aikuisiällä eikä vielä 15-vuotiaana sellaisesta puhuttaisi kenellekään vielä mitään.
Minun lapsillani ei ole ristiäisiä ja saavat minun puolestani liittyä mihin uskontokuntaan tahansa kun täyttävät 18 vuotta, jos niikseen haluavat ja niin sen tulisi ollakin. Siihen asti meidän lapset eivät saa puhua uskonnosta sanaakaan ja talvi- ja kevätjuhlista saavat lintsata isän luvalla, mikäli en sitten laita heitä "kotiopetukseen" (vaihtoehto nykyisin valtiolliselle peruskoululle)! :D Lapsen on mahdotonta Suomessa käydä uskonnoista neutraalissa peruskoulussa, koska Suomi on kerran hyvin "anti-sekulaarinen" kouluopetuksineen!! Ruokarukoukset ovat vielä nykypäivän muotia!- whiikari
Viittaat a-82 tuossa viestisi alussa jotenkin minuun. Selvennätkö pikkuisen, mitä olen mielestäsi sanonut. En aivan saanut selvää.
- ristitty
Erosin kirkosta vaikka olen kristitty. Nyt en voi siis mennä ehtoolliselle, koska se kuuluu vain kirkon jäsenille! Eli ehtoollinen on käytännössä maksullinen! Pitää maksaa verot jotta voi käydä ehtoollisella. Tämä on ollut raskainta tässä erossa. En ollut aiemmin tätä tajunnut enkä ajatellut. Olin siinä uskossa, että ehtoollinen on kristityn etuoikeus.
- toinen ristitty
Jos sinut on kastettu ja olet saanut opetusta (käynyt rippikoulun ja konfirmoitu) niin saat käydä ehtoolliselta. Eihän kukaan siellä kysy kuulutko kirkkoon vai et...
Tuollainen rajaus ja kielto on nyt sinun omissa asenteissasi. Armo kuuluu kaikille. - Kristitty___
Mikäli eroat kirkosta, eroat myös kirkon ehtoollisyhteydestä. Kirkko on Kristuksen ruumis, ja kristityt ovat sen jäsenet. Jos irtisanoo jäsenyytensä, ei enää voi ottaa vastaan pyhiä sakramentteja. Tämä on paitsi kirkkojärjestyksen myös luterilaisten tunnustuskirjojen yksiselitteinen kanta.
Ainoa tie takaisin ehtoollisyhteyteen on paluu Kristuksen kirkon jäseneksi. Kristitty___ kirjoitti:
Mikäli eroat kirkosta, eroat myös kirkon ehtoollisyhteydestä. Kirkko on Kristuksen ruumis, ja kristityt ovat sen jäsenet. Jos irtisanoo jäsenyytensä, ei enää voi ottaa vastaan pyhiä sakramentteja. Tämä on paitsi kirkkojärjestyksen myös luterilaisten tunnustuskirjojen yksiselitteinen kanta.
Ainoa tie takaisin ehtoollisyhteyteen on paluu Kristuksen kirkon jäseneksi.LOL!!
- Kristitty___
Kiitos tästä huomattavan älyllisestä ja sisällöltään rikkaasta panoksesta käytävään keskusteluun!
Ja koska et kuitenkaan tajunnut, niin ylle kirjoittamani oli sarkasmia. Katso vaikka wikipediasta, mitä se tarkoittaa.
Ihan vakavasti puhuen, jos sinun ainoa antisi keskusteluun on "LOL!!", niin kannattaisikohan ihan vaikka mennä joillekin teinifoorumeille öyhöttämään? Tuollainen "keskustelu" sopii paremmin niihin yhteyksiin.- Kristitty___
Ja viestihän oli tietenkin tarkoitettu nimimerkille ateisti1982. Toki sen kuka tahansa voi sisällöstä päätelläkin.
Anteeksi nauratti vain sinun ehdottomuutesi, että jostakin kirkon eroamisesta tulee sellainen ongelma, ettei tämä entinen kirkon jäsen sovi samalle penkkiriville teidän uskoon hurahtaneiden kanssa vaan sen ois istuttava miltein lattialla. :)
Haluatteko Suomeen "Kristillisten moskeijaa", jonne ei saa jalkaansa laittaa muut kuin ne "oikeasti uskovat"!! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss1407939Kaipaisin nyt kosketusta
jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.323140Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa
Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole3872221Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729422841770Kerrostaloihin ilmalämpöpumput
Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih1481607Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh211441- 1001239
- 151228
En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek1371152- 181122