Johanneksen evankeliumi

Hyvä kysymys

Minkä takia Jeesuksen sanoista tulee niin kodikas olo?

Tämä ei nyt ole kysymys kirkolle, vaan ihan muille Johanneksen evankeliumin lukijoille.

Sinänsä siis mielenkiintoista, että siitä yritetään sanoa, että se on täysin sepitetty ja Jeesuksen suuhun laitettu sanat. Minkä takia sellaisesta kirjasta siis tulee näin kodikas olo? Itse en esim. lapsena ole lukenut sitä.

En ole mikään suuruskovainen enkä mikään ja silti se on erittäin voimakkaasti puhutteleva. Vaikka tämä onkin myöhäisin evankeliumeista, jotain outoa taikaa siinä on. Siellä on monia kohtia, joista ikään kuin muistan Hänet. Onko se pelkkää Johanneksen kertomistaitoa? Tuskinpa. Onko Jumala sirotellut Raamattuun sanoja, joista muistamme Hänet.

9

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo. taidat olla rakkausihmisiä, joten sulle tulee hyvä olo lukea sellaista. Muissa evankeluimeissahan Jeesus uhkaa helwet, mutta ei Johanneksessa. Toinen asia sitten, että ei se taida olla Johanneksen kirjoittama. Kuka lie kiva ihminen asialla.

      Ja kuka niitä kenenkään sanoja kymmenien vuosien päästä kovin hyvin muistaa. Tästä taaksepäin 70- luvulle, niin mitä muistatte puhuttaneen? Se on lyhyin aika evankeliumieiden kirjoittamisista Jeesuksen jälkeen.

    • Tämä taitaa olla sitä paljon puhuttua kristillista rakkautta. Kun joku esittää ihan hyvän kommentin, niin sitten ryhdytään heittämään lokaa kyseisen henkilön päälle. Todellakin kristillisten arvojen mukaista toimintaa.

      Nyt kun tähän kirjoitan joku sana myös Johanneksen evankeliumista. Minulle Johanneksen evankeliumin erilaiset kielimaailma verrattuna muihin evankeliumeihin avaa toisenlaisen näkökulman kristillisen kirkon alkumetreille. Yksi syy tähän on se, että evankeliumi on syntynyt erilaisessa yhteisössä ja yhteisön käyttämä kieli on ollut muista evankeliumeista poikkeavaa. Johanneksen evankeliumi sisältää todella hienoja kielikuvia Jeesuksen merkityksestä.

      Hannu Lehdeskoski
      Pastori

      • whiikari

        Johanneksen evankeliumi on evankeliumeista se, joka tuo esille Jeesuksen nimenomaan Jumalan Poikana siis Jeesuksen Jumaluuden.

        No miten se tuo sinulle erilaisen näkökulman ja mihin ?

        Ja mikä se Jeesuksen merkitys mielestäsi on ?

        Kun sanoo jotain, niin kannattaa sanoa se asia, eikä vain vihjailla :)


      • EL. A kim

        Hande

        Johannes on yksi opetuslapsista, niinkuin ne 11 muutakin.

        Jos Johanneksen sana on sinulle tärkeä, niin pidä se.

        Mutta:

        `Minulla on muitakin, jotka eivät kuulu tähän laumaan.`.


    • whiikari

      Johanneksen evankeliumistahan puhutaan usein pienoisraamattuna.
      On varmaan totta, että raamatun kirjoista Johanneksen evankeliumi on se, kirja, johon evankeliumin sanoma ja raamatun sanoma on tiivistetyimmin koottuna.
      Itse pidän Johanneksen evankeliumista, koska siinä Jeesus on esitetty selkeimmin Jumalallisesta näkökulmasta käsin.
      Mikäli uskoo sen, mitä Johanneksen evankeliumi Jeesuksesta kertoo, ei voi päätyä mihinkään muuhun kuin Jeesuksen Jumaluuteen.
      Tai hänen hulluuteensa.
      Kuten ateismista kristityksi kääntynyt C.S. Lewis sen sanoo.

    • PSARI

      Johanneksen evankeliumista yleistä tietoa:

      Matteuksen, Markuksen ja Luukkaan evankeliumien mukaan Jeesuksen toiminta kesti vuoden ja ne kertovat vain yhdestä matkasta Jerusalemiin, mutta Johanneksen evankeliumin mukaan toiminta kesti 3 vuotta, sillä Johannes mainitsee 3 pääsiäistä (Joh.2:13; 6:4; 11:55) ja 4 matkaa Jerusalemiin (Joh.2:13;5:1;7:10;12:2).

      Matt., Mark. ja Luuk. mukaan Jeesus puhdisti temppelin toimintansa lopulla, mutta Johanneksen evankeliumin mukaan toimintansa alussa.

      Matt., Mark. ja Luuk. mukaan Jeesuksen viimeinen ateria oli pääsiäisateria, mutta Johanneksen evankeliumin mukaan Jeesus kuolee todellisena pääsiäislampaana jo ennen juhlan hetkeä, jolloin pääsiäislampaat teurastetaan (Joh.18:28; 19:14).

      Johanneksen evankeliumin teologia - minä ja Isä olemme yhtä - on puolestaan ristiriidassa Paavalin teologian kanssa.

      Neitseestä syntymisteema ja ikuisen Jumalan ihmiseksi tuleminen ovat kaksi eri asiaa, eikä Raamattu yhdistä niitä, näin ei tee Johanneksen evankeliumikaan, vaan puhuu ikuisen Sanan tulemisesta lihaksi. Paavali ei kirjoita mitään Jeesuksen neitseestä syntymästä, eikä hän edes mainitse Jeesuksen äidin tai isän nimeä. vaan mainitsee Jeesuksen syntyneen naisesta, Gal. 4.

      Johanneksen evankeliumin alussa (1:45) Filippus sanoo Jeesusta "Joosefin pojaksi Nasaretista". Johanneksen evankeliumilla ei ilmoita Jeesuksen syntypaikkana Beetlehemiä. Juutalaiset sanoivat: "Ei kai messias Galileasta tule! Kirjoituksissahan sanotaan, että Messias on Daavidin jälkeläinen ja tulee Betlehemistä..." Joh.7:41-42.

      Evankeliumit esittävät haudalle saapuneet naiset eri lailla:
      Mark.: Maria Magdaleena ja Maria, Jaakobin äiti ja Salome (16:1)
      Matt.: Maria Magdaleena ja "se toinen Maria" (28:1)
      Luuk.: Maria Magdaleena, Johanna, Maria, Jaakobin äiti sekä "muut naiset heidän kanssaan" (24:10)
      Joh.: Maria Magdaleena, 20:1

      Maria Magdaleenan on mainittu kaikissa evankeliumeissa, ja hauta oli tyhjä naisten tai yhden naisen saapuessa haudalle viikon ensimmäisenä päivänä aamuvarhaisella. Tosin ajankohta kuvataan myös eri tavoin eri evankeliumeissa. Markuksen mukaan kohta auringon noustua, Johanneksen mukaan, kun vielä oli pimeä/hämärä eli ennen kuin aurinko oli noussut.

      Luukkaan mukaan naiset hankkivat haudalle tuomansa yrtit ennen sapatin alkua (23:56) kun taas Markuksessa naiset ostivat ne sapatin jälkeen.

      Mark.: Haudassa oli yksi nuorukainen. Kivi oli vieritetty, kiven suuruus mainitaan

      Matt.: Enkeli tuli alas taivaasta, vieritti kiven pois haudan suulta vasta siinä vaiheessa, kun naiset olivat haudan luona: "enkeli kääntyi naisten puoleen: 'älkää te pelätkö'". Naiset olivat siten paikalla ja näkivät miten enkeli vieritti kiven pois. Enkeli (tai nuorukainen) ei ollut Matteuksen mukaan haudassa vaan istui vierittämänsä kiven päälle ja kehotti naisia katsomaan hautaa, jossa Jeesus oli ollut.

      Luuk.: Haudassa seisoi 2 miestä, kivi oli vieritetty pois ennen kuin naiset olivat tulleet

      Joh. 20:1-3 kerrotaan, että haudan suulla ei ollut kiveä enää, enkeliä ei mainita, Maria Magdaleena kävi haudalla ja nähtyään kiven pois vieritetyksi hän juoksi kertomaan Pietarille ja "sille rakkaalle" opetuslapselle. Jakeesta 20:11 eteenpäin kuitenkin kerrotaan Maria Magdaleenan kurkistaneen hautaan ja nähneensä 2 enkeliä istumassa haudassa siinä missä Jeesuksen ruumis oli ollut.

      Markuksen ja Matteuksen Jeesus käskee opetuslapsiaan menemään Galileaan (Mark.16:7, Matt.28:7, vrt. Mark.14:28, Matt.26:32 "Ylösnoustuani minä menen teidän edellänne Galileaan". Galileassa heidän piti kohdata ylösnoussut Jeesus (Mark. loppuu 16:9, sen jälkeinen loppuosa on myöhemmin lisätty).

      Luukkaan evankeliumissa ei ole Jeesuksen lupausta Galileaan menosta ylösnousemuksensa jälkeen. Luuk. käsketään oppilaitaan pysymään Jerusalemissa, kunnes he saavat Pyhän Hengen. Luuk. Jeesuksen ilmestymiset tapahtuvat Jerusalemissa ja sen lähellä eli Luuk. evankeliumi ei kerro mitään Galileassa tapahtuville ylösnousseen ilmestymiselle.

      Johanneksen evankeliumi ainoana kertoo ylösnousseen ilmestymisestä sekä Galileassa että Jerusalemissa.

      Jeesuksesta ja aviorikoksesta kiinniotetusta naisesta kertova teksti on lisätty Johanneksen evankeliumiin.

      • Historiikki.

        Johanneksen evankeliumi on muuten aikaisin raamtun (UT) kirjoituksista josta
        on mitään todistetta. n.100-luvulta. Muut tekstit on kopioitu "pyhän hengen inspiroimana" 300-600-luvuilla.


      • judstaer
        Historiikki. kirjoitti:

        Johanneksen evankeliumi on muuten aikaisin raamtun (UT) kirjoituksista josta
        on mitään todistetta. n.100-luvulta. Muut tekstit on kopioitu "pyhän hengen inspiroimana" 300-600-luvuilla.

        Alku oikein, loppu puppua! Luehan tekstihistoria uudelleen.


    • S e. R U . b a Abel

      Hyvä kysymys

      Toi on aika vaikea juttu Selittää.

      Mutta:

      `Johannes tuli tykönne, ilman virhettä, eikä hän teille kelvannut.`.

      Johanneksen kirje viittaa Paavalin kirjeeseen.

      Ne on ne käärmeet..

      `Ja minun jälkeeni tulee yksi, jonka kengän pauloja en ole kelvollinen sitomaan.`.

      Johannes Kastaja on käärme. Ja on Jeesuksen sukulainen.

      Eli toinen kastaa vedellä, ja toinen tulella.

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4378
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      149
      3165
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      48
      2492
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      50
      2417
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

      Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      98
      2085
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1883
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1616
    8. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      23
      1612
    9. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      154
      1451
    10. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      34
      1253
    Aihe