Luin kirjasta (tunne lukkosi - vapaudun tunteiden vallasta) että
Tunnet usein ahdistusta sosiaalisissa tilanteissa ja siksi välttelet niitä. Koet olevasi erilainen, etkä siksi sovi joukkoon. Uusien ihmisten kanssa tunnet olosi epämukavaksi ja hermostuneeksi, etkä oikein tiedä mitä sanoisit. Pelkäät, että sanot tai teet jotain väärin. Saatat arkailla huomion kohteena olemista ja jännität esiintymistä.
Eikö tämä ole myös ujouden määritelmä? Onko siis kyse synnynnäisestä viasta vai opitusta lukosta? Oletteko pohtineet tätä?
Ujous = ulkopuolisuuden tunnelukko?
15
1048
Vastaukset
- +
Ei ujous ole synnynnäistä. Mulla esiintyy tuota yllä mainittua lukkoa vain koulussa.
- -
Ympäristöstä se johtuu ja elämän kokemuskesta kuinka ujo olen.
- sdfer
Positiivisten kokemusten puute. Niitä kokemuksia on vaikea hankkia jos on temperamentiltaan ujompi ja vetäytyvämpi. Temperamentiltaan ujommat myös ottavat negatiiviset kokemukset raskaammin, alkavat välttelemään ja pelkäämään kyseisiä tilanteita sen sijaan, että unohtaisivat, rohkaistuisivat ja yrittäisivät uudelleen. Oikeanlainen ympäristö, vanhempien suhtautuminen ja kannustus sekä harrastukset voivat rohkaista lasta ja hän voi päästä ujoudestaan, kun itsetunto on lähipiirin ja harrastusten avulla kasvanut vahvaksi ja näin uusien ja vaikeiden, mutta kasvattavien asioiden kohtaaminen on lapselle helpompaa, kokee ne positiivisempina ja näin hänestä voi kasvaa vahva, rohkea aikuinen.
Juuri näin. Mutta on erotettava ujous ja huono itsetunto. Ne ovat ihan eri asioita. Ujous/varautuneisuus on synnynnäinen temperamenttipiirre. Ja se on ihan yhtä hyvä kuin mikä tahansa muukin temperamenttipiirre. Länsimainen yhteiskunta vaan arvostaa ulospäinsuuntautuneisuutta joka taas johtaa ulospäinsuuntautuneiden ihmisten hyvään ja ujojen ihmisten huonoon itsetuntoon. Aasiassa taas arvostetaan ujoutta ja varovaisuutta ja liian ulospäinsuuntautuneita ihmisiä pidetään rasittavina ja ujous johtaa yleensä hyvään itsetuntoon.
- ujooon
Minusta ujous ei ole tempperementtia. On olemassa vaikea, helppo ja hitaasti lämpenevä tempperamentti. Ujous on leima.
- ujo piimä
Hitaasti lämpenevästä lapsesta tulee ujo, jos hän ei saa tarvitsemaansa tukea.
- uhuhhuhuhhhhu
tunnelukkotesti: www.tunnelukkosi.fi/testi.php
Jos on ujo niin kai se tällä selviää?- urpoujo
Muistaakseni olen tehnyt tämän ennekin, mutta tulokset kertoo paljon.
Tunnelukko Voimakkuus
Emotionaalinen estyneisyys erittäin vahva
Kaltoin kohtelu erittäin vahva
Hyväksynnän haku erittäin vahva
Uhrautuminen erittäin vahva
Ulkopuolisuus erittäin vahva
Rankaisevuus erittäin vahva
Epäonnistuminen erittäin vahva
Tunnevaje erittäin vahva
Alistuminen erittäin vahva
Pessimistisyys vahva
Vajavuus vahva
Riippuvuus vahva
Oikeutus keskivahva
Riittämätön itsekontrolli ei tunnelukkoa
Vaativuus ei tunnelukkoa
Kietoutuneisuus ei tunnelukkoa
Suojattomuus ei tunnelukkoa
Hylkääminen ei tunnelukkoa
- ujojojo
minusta ujous on synnynnäistä sillä itse olen ollut ujo niin kauan kuin muistan. harmi sinänsä sillä haluaisin kovasti päästä siitä eroon :c
- Siitä kyllä pääsee
Ollako nyt sitten ujo vaikka mistä ikäkaudesta saakka, siitä pääsee eroon.
Useimmiten lapset ovat avoimia ja ulospäinsuuntautuvia. milloin sitten tämä muuttuu vastakohdaksi? Minusta me kaikki synnymme hyvällä ja tarpeelllisella itsetunnolla tuntematta ujoutta tai muuta vastaavaa.
Mielestäni voidaan puhua hyvän tunnon jälkeen opitusta huonommuudentunteesta. Huonommuuden tunne on tavallisesti vanhempien "kouluttama olotila". Se on niin raskasta varsinkin kun huonommuus on voimakasta teini-iässä ja hallitsee elämää niin kauan kunnes siihen henkilö huomaa hakea apua.
Terveen itsetunnon kasvattaminen on suomalaiselle joskus vaikeaa, muttajokainen siihen kyllä kykenee.
Vapautuminen on sitten sitäkin ihanampaa.
Jo lapsesta saakka opittu käyttäytymismuoto, että ei saa olla esillä, toisten pitää saada olla ensin, ja se, että sinä olet tyhmä ja huono ja saamaton ja kykenemätön ja vaikka mitä, jättää juuri ne jäljet, jotka pakottavat ihmisen tuntemaan itsensä huonommaksi.
oltko sittenkään huonompi kuin muut. Etsi myönteisiä piirteitä itsstäsi, opettele vastaamaan kun sinua moititaan, opettele olemeen toisten vertainen.- Siitä kyllä pääsee
Valitettavasti koko suomalainen yhteiskunta tuntuu suosivan alemmuutta ja alistumista. Me koko kansa olemme maailman kansojen ohelle erittäin merkittävä ja huomioon otettava kansa.
Meidän tulee muuttaa ajatusmaailmaamme myönteiseksi. Etsiä asioiden myönteinen osa ja ottaa asiat sellaisina kuin ne tulevat. Tunteet tulevat ja menevät. Ajatiukset tulevat ja menevät. Pakottamaan ei tarvitse ruveta itseään. Keskittyminen juuri tämän hetkiseen asiaan kerrallaan auttaa siirtämään oman itsen kontrolloinnin sivuun.
Siten jää aikaa kasvaa tähän päivään ja kokea juuri tapahtuvia asioita. Huominen on vasta tulossa ja mennyttä ei kannata ruveta pohtimaan.
Menneestä olemme kaikki selvinneet elävänä. Onnea matkaan!
- oliskiva tietää
Olisi kyllä omalla kohdallakin todella mukava tietä, että mistä tällainen ujous ja epävarmuus ja vetäytyvyys sosiaalisissa tilanteissa on oikeastaan peräisin. Ujo olen ollut niin kauan, kuin jaksan muistaa. Aina olen ollut herkkä kritiikille ja pelännyt muiden mielipiteitä minusta. Vaikka itsetunto muuten onkin iän myötä vahvistunut (omien mielipiteiden ja persoonallisuuden kehittyessä) niin sosiaalisissa tilanteissa se tuntuu jotenkin "taantuvan", mitään selkeää syytä ei vaan ole, että miksi tällainen tunne tulee.
Pitäisi varmaan vanhempien kanssa keskustella asiasta, että millainen sitä oikeastaan on ollut ihan pienenä ja miten siitä on kehittnyt ja tällaiseksi tullut. Jos vaan uskaltaisi ottaa asian puheeksi, kun se on itsellekin niin paha paikka miettiä ja häpeällinen asia. - ehkujo?
En ees jaksanu tehä tota testii loppuu... ;D
- famizzu
Psykologiaa jonkin verran lukiossa lukeneena voin kertoa että sillä on pohja temperamentissä. Temperamentti puolestaan on osin perinnöllinen ja muodostuu osin ympäristön vaikutuksen alaisena. Ujoudella voi siis olla pohja molemmissa tekijöissä.
Itse olen ollut ujo niin kauan kuin jaksan muistaa. Vanhemmiltani olen kuullut tarinoita siitä, kuinka muutaman vuoden iässä aina leikin yksin leikkipuistossa, en puhua pukahtanutkaan muille lapsille tai mennyt leikkiin mukaan jos pyydettiin. Ainakaan tietääkseni en mitään niin traumaattista ollut ennen tuta ikää kokenut, että se olisi vaikuttanut ulospäinsuuntautuneisuuteeni joten todennäiköisesti itse olen tämän ominaisuuden muuta kautta hankkinut.
Monesti olen miettinyt ujouttani ja mikä siihen on vienyt - tai miksen ole kasvanut siitä pois. En kiellä ettenkö olisi tullut huimasti rohkeammaksi kun vertaa siihen mikä olin joitakin vuosia takaperin, mutta silti ujous on minulle kaikista herkin paikka ja se tuntuu rajoittavan elämääni enemmän kuin mikään muu. Itsetunto minulla on hyvä enkä pahemmin välitä mitä muut minusta ajattelevat.
Sosiaaliset tilanteet kutienkin tuottavat ongelmia. En yksinkertaisesti keksi mitään sanottavaa tai puheenaihetta. Kaikista pahimpia ovat kaksinkeskiset keskustelut, joissa ei ole kolmatta osapuolta työntämässä keskustelua eteenpäin. Paniikki iskee kun yritän väkisin vääntää jotain ulos suustani ja monesti tulee vielä jälkeenkinpäin mietittyä mitä idioottimaista tuli taas suustaan päästettyä. Kaikista pahin ongelma luonnollisesti on tuntemattomien/puolituttujen kanssa, mutta kavereidenkin kanssa näitä tulee vastaan. Kaksinkeskisiä tilanteita tulee juuri tästä syystä kovasti välteltyä.
Ihmissuhteisiinhan tämä luonteenpiirre on suuresti vaikuttanut. Kavereita on jonkun verran, muttei ystäviä lainkaan. Lisäksi kavereillakin on omat porukkansa joide ulkopuolelle minä jään, mistä syystä suurin osa ajastani tulee vietettyä yksin. Myös tulevaisuus pelottaa. Yliopisto olisi haavena, mutta mitenhän mahdan siellä pärjätä, jäänkö kokonaan ilman kavereita? Ja mitä sen jälkeen? Mistä löydän työpaikan jossa viihdyn? Kuka ylipäätään haluaa palkata ihmisen joka ei kykene minkäänlaiseen sosiaaliseen vuorovaikutukseen? - jennifer_78
Kiitos tästä oli apua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113475MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681878Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin801188Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768