Olen jo reilun kuuden vuoden ajan kärsinyt erittäin kuivista silmistä, sekä kasvojen (molemmat puolet silmistä alaspäin) päivittäisestä puutumisesta. Olen ravannu eri silmälääreillä ja neurologeilla. Silmälääkärit ovat todenneet, että kyynelnestettä ei erity ollenkaan ja silmätippojen kanssa jotenkin pärjään, mutta tuskaa on. käytän parin tunnin välein visine silmätippoja ja aamuin illoin oftagel pohjaista takrolimuusitippaa. Neurologin mielestä kasvojeni lihaksissa on jokin häiriö, joka varmasti pitää paikkaansa, mutta luulen myös että hermoissakin on jotain häikkää..Olisi kiva tietää kärsiikö joku muukin tällaisista vaivoista tai onko joku kuullut tällaisesta?
jatkuva kasvojen puutuminen ja kuivat silmät
5
409
Vastaukset
- T
No mulla kans tuntuu naama puutuneelle silmistä alaspäin ja pussit silmien alla on suuret ja punertavat, aina töissä ollessa oireet pahenee. Siellä on hometta, olen aika varma koska siellä sataa sisään, vois sanoo.
On myös nivelkipuja, yskää, nenä vuotaa, väsymystä ja huimausta.- Tähtäin lyhyellä
Minulla on puutunut naaman vasen puoli päänahkaa myöten. Tapahtuma tulee aaltona, kestää vajaan minuutin, menee ohi, ja voi toistua eripituisten aikojen jälkeen. Olen pitänyt henkisiä syitä (jopa iloa) tämän aiheuttajana.
Nyt koko ilmiö on hiljaa kadonnut. Elämä sinänsä on vaikeampaa kuin koskaan, mutta puutuminen on poissa. Olisiko jokin niskan tai hartian jännitys avainsyynä?
- hoozee
T, oireesi kuulostavat kyllä homeen aiheuttamilta.. Mulla vaan ei ole mitään muita oireita kuin nämä kaksi.. Mitään hartioiden jäykkyyttää ei ole.. ja puutuminen tuntuu koko ajan, ei tule aaltoina..
- jozzucca
Sjögrenin synroomassa on neurologisia oireita. Kuitenkin vahvin viittaus Sjögreniin on kyynelnesteen puuttuminen. Onko sinulla myös kuiva suu?
Tuossa vähän tietoa sairaudesta....
"Kuka sairastuu?
Sjögren-potilaat ovat pääasiassa naisia (N:M 9:1). Oireet ilmaantuvat 35-45 -vuotiaille, mutta oikea diagnoosi tehdään keskimäärin vasta 10 vuoden kuluttua, vaihdevuosi-ikäisenä. Tauti voi kuitenkin puhjeta jo lapsena tai vasta vanhuusiässä. Kyseessä on yleensä hitaasti etenevä sairaus, johon ei toistaiseksi ole ole parantavaa hoitoa. Oireenmukaisella hoidolla (keinokyyneleet, -sylki, särkylääkkeet, tarvittaessa kortisoni, oxiklorini ja sytostaatit) pyritään estämään vakavat silmä- ja keuhkotulehdukset, mahalaukun, suolistokanavan sekä suun sairauksien puhkeaminen.
Sjögren-tutkimusta tehdään Euroopassa, Amerikassa ja Japanissa. Maailmanlaajuiseen käyttöön tarkoitettujen EU-kriteereiden avulla tauti tunnistetaan entistä paremmin ja aikaisemmassa vaiheessa. Professori Yrjö Konttisen johtamassa kansainvälisessä tutkimuksessa selvitettiin DHEA-hormonin puutteellisen tuotannon vaikutusta ulkoeritteisiin rauhasiin. Tietyn perityn reaktiotavan omaava immuunijärjestelmä DHEA:n puutoksen lisäksi altistaa Sjögrenin syndrooman puhkeamiselle. Sairauden syy onkin siis sisäeritykseen liittyvä etävaikutus ja limakalvojen kuivuus seurausta sairaudesta.
Miten tauti todetaan
Käytössä olevien EU-kriteerien mukaan tutkitaan silmät ja lepokyynelerityksen määrä (Shirmer-1-testi). Verikokeilla etsitään Sjögrenin syndrooma -vasta-aineita ja reumatekijää, joita ei kuitenkaan ole kaikilla sairastuneilla. Hammaslääkäri voi mitata syljenerityksen ja syljen koostumuksen muuttumisen. Voidaan myös käyttää sylkirauhasten varjoaine- tai isotooppitutkimusta. Diagnoosin varmistamiseksi otetaan polikliinisesti näyte pienistä sylkirauhasista alahuulen sisäpinnalta. Sairastuneelta löytyy tulehdussolukkoa yhden tai useamman sylkirauhasen ympäriltä. Silmä-, hammas- tai terveyskeskuslääkäri ei voi yksin tehdä diagnoosia. Diagnoosin tekee aina reumalääkäri."
Lähde: http://www.kolumbus.fi/sjogrenin.syndrooma/ - hoozee
Sjögren on testattu, ei ollut se..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka672385- 661367
Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww691130EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje41097- 77803
Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi19780Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta82660- 43658
Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe23615- 27581