polvi kipeytyy uidessa, muttei juostessa

oijfoijf243iojf

Olen juossut nyt kerran viikossa 15km lenkin. Olen tehnyt tätä ehkä viitisen vuotta. Juoksun jälkeen jalat ovat hieman pökkelöt mutta mitään kipuja ei ole.

Sen sijaan olen hiljattain aloittanut uintiharrastuksen ja jo tunnin altaassa polskimisen jälkeen alkaa toisessa polvessa tuntua kipua. Yleensä tulee nilkuttaen lähdettyä uimahallilta. Seuraavana aamuna kipu on poissa.

Olen uimahallissa ollut uimakoulussa ja siellä aina välillä keskitytään potkujen parantamiseen ja ohje on, että 'potkun pitää lähteä lantiosta', eli potkutapa ei ole itselle 'luonnollinen' vaan yritän kehittää sitä paremmaksi.

Mitäs teille tulee tästä mielene?

2

3731

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt pitäisi tietää, mitä uintilajia olet uinut, ja minkälaisella tekniikalla.

Rintauinnissa (kansankielellä "sammakkouinnissa") oikealla tekniikalla potkaistaessa polveen kohdistuu kiertävä liike, joka voi kipeyttää polvea, mikäli sitä tukevat lihakset ja nivelsiteet eivät ole kunnossa. Tähän auttaa suorempi, perhos/delffiinityyppinen potku. Kilpasääntöjen vastainen, mutta kuntouimarin ei tarvitse noista välittää.

Toinen mahdollisuus on, että polvi pääsee johonkin suuntaan liikkumaan yli, mikä kipeyttää sitä. Esimerkiksi vaikka ihanteellisessa potkutyylissä jalka perhos/delffiini- ja vuoropotkussa selän suuntaan potkaistessaan liikkuu vähän yli (taipuu eteenpäin), tätä kannattaa varoa, mikäli liike tuottaa kipua. Tätä voi yrittää estää teippaamalla tai käyttämällä polvitukea.

Muitakin mahdollisia syitä varmasti on. Mikäli paikalla on seuravalmentajia tai uimaopettajia, niin kannattaa kysyä. (Ryhmien ohjaajilla on usein kiire, mutta ainahan voi kokeilla, useimmat kuitenkin keskustelevat uinnista ja uintitekniikasta mielellään.) Myös monet (joskin eivät kaikki) uintivalvojat tietävät paljon uinnista ja heiltä voi kysyä tekniikkapalautetta.

• Itselläni on sama ongelma polvenkanssa jos uin rinulia, siinä on niin voimakas sivupotku et se rasittaa. Joten olen siirtynyt vapariin ja selkään. Kokeileppa vaparia äläkä ui rinulia ollenkaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko sulla

suoja työ paikka? 🤔🤷‍♂️
      Ikävä
      34
      3956
    2. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      13
      1879
    3. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      63
      1354
    4. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      95
      1286
    5. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      68
      1175
    6. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      5
      1031
    7. Koska tajusit silloin aikanaan

että olin ihastunut sinuun? 🤭😍 Taisin olla aika läpinäkyvä 🫣❤️
      Ikävä
      47
      941
    8. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      331
      894
    9. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      26
      881
    10. En haluaisi kaiken kuihtuvan pois

ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?
      Ikävä
      39
      872
    Aihe