polvi kipeytyy uidessa, muttei juostessa

oijfoijf243iojf

Olen juossut nyt kerran viikossa 15km lenkin. Olen tehnyt tätä ehkä viitisen vuotta. Juoksun jälkeen jalat ovat hieman pökkelöt mutta mitään kipuja ei ole.

Sen sijaan olen hiljattain aloittanut uintiharrastuksen ja jo tunnin altaassa polskimisen jälkeen alkaa toisessa polvessa tuntua kipua. Yleensä tulee nilkuttaen lähdettyä uimahallilta. Seuraavana aamuna kipu on poissa.

Olen uimahallissa ollut uimakoulussa ja siellä aina välillä keskitytään potkujen parantamiseen ja ohje on, että 'potkun pitää lähteä lantiosta', eli potkutapa ei ole itselle 'luonnollinen' vaan yritän kehittää sitä paremmaksi.

Mitäs teille tulee tästä mielene?

2

3317

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt pitäisi tietää, mitä uintilajia olet uinut, ja minkälaisella tekniikalla.

Rintauinnissa (kansankielellä "sammakkouinnissa") oikealla tekniikalla potkaistaessa polveen kohdistuu kiertävä liike, joka voi kipeyttää polvea, mikäli sitä tukevat lihakset ja nivelsiteet eivät ole kunnossa. Tähän auttaa suorempi, perhos/delffiinityyppinen potku. Kilpasääntöjen vastainen, mutta kuntouimarin ei tarvitse noista välittää.

Toinen mahdollisuus on, että polvi pääsee johonkin suuntaan liikkumaan yli, mikä kipeyttää sitä. Esimerkiksi vaikka ihanteellisessa potkutyylissä jalka perhos/delffiini- ja vuoropotkussa selän suuntaan potkaistessaan liikkuu vähän yli (taipuu eteenpäin), tätä kannattaa varoa, mikäli liike tuottaa kipua. Tätä voi yrittää estää teippaamalla tai käyttämällä polvitukea.

Muitakin mahdollisia syitä varmasti on. Mikäli paikalla on seuravalmentajia tai uimaopettajia, niin kannattaa kysyä. (Ryhmien ohjaajilla on usein kiire, mutta ainahan voi kokeilla, useimmat kuitenkin keskustelevat uinnista ja uintitekniikasta mielellään.) Myös monet (joskin eivät kaikki) uintivalvojat tietävät paljon uinnista ja heiltä voi kysyä tekniikkapalautetta.

• Itselläni on sama ongelma polvenkanssa jos uin rinulia, siinä on niin voimakas sivupotku et se rasittaa. Joten olen siirtynyt vapariin ja selkään. Kokeileppa vaparia äläkä ui rinulia ollenkaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2648
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      204
      1682
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1610
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1471
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1232
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      67