polvi kipeytyy uidessa, muttei juostessa

oijfoijf243iojf

Olen juossut nyt kerran viikossa 15km lenkin. Olen tehnyt tätä ehkä viitisen vuotta. Juoksun jälkeen jalat ovat hieman pökkelöt mutta mitään kipuja ei ole.

Sen sijaan olen hiljattain aloittanut uintiharrastuksen ja jo tunnin altaassa polskimisen jälkeen alkaa toisessa polvessa tuntua kipua. Yleensä tulee nilkuttaen lähdettyä uimahallilta. Seuraavana aamuna kipu on poissa.

Olen uimahallissa ollut uimakoulussa ja siellä aina välillä keskitytään potkujen parantamiseen ja ohje on, että 'potkun pitää lähteä lantiosta', eli potkutapa ei ole itselle 'luonnollinen' vaan yritän kehittää sitä paremmaksi.

Mitäs teille tulee tästä mielene?

2

3195

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt pitäisi tietää, mitä uintilajia olet uinut, ja minkälaisella tekniikalla.

Rintauinnissa (kansankielellä "sammakkouinnissa") oikealla tekniikalla potkaistaessa polveen kohdistuu kiertävä liike, joka voi kipeyttää polvea, mikäli sitä tukevat lihakset ja nivelsiteet eivät ole kunnossa. Tähän auttaa suorempi, perhos/delffiinityyppinen potku. Kilpasääntöjen vastainen, mutta kuntouimarin ei tarvitse noista välittää.

Toinen mahdollisuus on, että polvi pääsee johonkin suuntaan liikkumaan yli, mikä kipeyttää sitä. Esimerkiksi vaikka ihanteellisessa potkutyylissä jalka perhos/delffiini- ja vuoropotkussa selän suuntaan potkaistessaan liikkuu vähän yli (taipuu eteenpäin), tätä kannattaa varoa, mikäli liike tuottaa kipua. Tätä voi yrittää estää teippaamalla tai käyttämällä polvitukea.

Muitakin mahdollisia syitä varmasti on. Mikäli paikalla on seuravalmentajia tai uimaopettajia, niin kannattaa kysyä. (Ryhmien ohjaajilla on usein kiire, mutta ainahan voi kokeilla, useimmat kuitenkin keskustelevat uinnista ja uintitekniikasta mielellään.) Myös monet (joskin eivät kaikki) uintivalvojat tietävät paljon uinnista ja heiltä voi kysyä tekniikkapalautetta.

• Itselläni on sama ongelma polvenkanssa jos uin rinulia, siinä on niin voimakas sivupotku et se rasittaa. Joten olen siirtynyt vapariin ja selkään. Kokeileppa vaparia äläkä ui rinulia ollenkaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jäätävä epävarmuus

Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      85
      2057
    2. Ainakin hän on elossa

ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      43
      1630
    3. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      62
      1351
    4. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      74
      1158
    5. Mitä hellittelynimiä

Sinulla on kaivatustasi?
      Ikävä
      77
      1131
    6. Pitsaa selliiä

Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon
      Kuhmo
      26
      1094
    7. Tiedätkö et olet

Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      44
      1052
    8. Mitä meille oikein

Tapahtuu vai tapahtuuko mitään?
      Ikävä
      59
      1041
    9. Olet vain kiltimpi

Ja rauhallisempi ja rakastavampi. Se vetoaa
      Ikävä
      37
      893
    10. Teki mieli

Huutaa meidän nimet tänne, niin ei jäisi epäselvyyttä. Ikävä sinua urpo.
      Ikävä
      39
      864
    Aihe