ENE-dieetti ruoka-aineilla

Alkuperäinen kirj.

Tulin tänne kertomaan tuloksia, eli aloitin ko. dieetin 1.8. seuraavilla mitoilla 172cm 120,5kg ja olen siis nainen. Muutama päivä meni alkuun potiessa päänsärkyä, mutta se korjaantui.

Hirveemmin ei nälkä ole yllättänyt ja olen juonut aina vähintään sen 2l nestettä päivässä. Repsahduksia ei ole ollut ja ihme kyllä, ei kyllä ole ollut mielitekojakaan. Sienet ovat olleet aina heikko kohtani ja nyt kuitenkin niitä saan syödä, joten kaikki hyvin :).

Olen aina pari kertaa viikossa punninnut itseni illalla, keskiviikkona ja sunnuntaina. Punnitsin siis itseni keskiviikkona ja painoni on nyt 106,8 kg.

Paino on pudonnut 1,5kk:n aikana kaikkiaan 13,7 kg ja olen paljon onnellisempi kuin aikoihin. Motivaatio on korkeella ja tästä on hyvä jatkaa. Koin iloisen yllätyksen viime viikonloppuna: oli pakko ostaa uudet housut, entinen kokoni oli sen 52 ja nyt mahduin helposti 48 kokoisiin housuihin!! :)

Tässä siis tämänhetkiset kuulumiseni. Miten muilla menee ja millaisiin tuloksiin olette päässyt?

21

24802

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sirpa-Tuulikki

      Hei vaan ! Kertoisitko mikä on ENE-dietti? Mahtava saavutus niin lyhyessä ajajssa.

    • Alkuperäinen kirj.

      "ENE-dieetti on erittäin niukkaenergiainen dieetti, jota voidaan käyttää lihavuuden hoidossa. silloin kun painoindeksi on yli 30. Dieetistä käytetään myös VLCD (Very Low Calorie Diet) -nimitystä.

      ENE-dieetissä käytetään ruuan tilalla ravintovalmistetta, joka sisältää tarpeelliset suojaravintoaineet ja jota käyttämällä energian saanti voidaan vähentää erittäin niukaksi, jolloin se sisältää vain noin 1700–2500 kJ eli 400–600 kcal päivässä. Elimistö menee paastotilaan, nälän tunne häviää ja laihtuminen on erittäin nopeaa."

      Lähde: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia00703

      Lääkärin kanssa kesällä oli puhetta siitä, että tuo ENE sopisi minulle parhaiten. Alkujaan oli puhe, että alkaisin pusseilla laihduttamaan (Nutrilett®, Nutrifast®, Modifast®, Naturdiet®, Allevo® ja Cambridge®), mutta vaihtoehtona oli myös ruoka-aineilla toteuttaa ko. dieettiä. Päivittäinen energiantarve pidetään siis n.800kcal:ssa, jolloin laihtuminen on väistämätöntä.

      Itse koin parhaimmaksi laihduttaa ruoka-aineilla ja olen siihen ollut enemmän kuin tyytyväinen, kun kuitenkin makuelämyksiä saa enemmän kuin pelkillä pusseillä laihduttaessa.

    • VLCD:llä-46 kg

      Oikeastaan virheellistä käyttää dieettisi kohdalla ENE-sanaa. Se kuitenkin liitetään nimenomaan ateriakorvikkeilla tapahtuvaan painonpudotukseen. Olet keventänyt ruokavaliotasi, kulutat enemmän kuin syöt jne. Siispä painosi on pudonnut, josta oikein suuret onnittelut!

      • Alkuperäinen kirj.

        Tiedän kyllä, mistä puhun tai sitten lääkäri ja hoitaja on puhuneet mulle väärin. Mulle on nimenomaan annettu ruokaohjeet, joissa puhutaan ruoka-aineilla toteutettavasta ENE-dieetistä. Minulle on sanottu, että ENE-dieetin voi toteuttaa kahdella eri tavalla, joko pusseilla tai sitten ruoka-aineilla. Eli kyseessä ei suinkaan ole vain ruokavalion kevennys.


    • Sirpa-Tuulikki

      Kiitos vastauksestasi. Täytyypä käydä lukemassa sieltä sivulta.Itse olen aloittanut viime viikolla pussikeittojen syönnin,olo on hyvä eikä ole nälkä.ENE on varmaan sitten se jolla jatkan kun ruokahan on hyvää. Kun vain oppisi pysymään kohtuudessa.Hyvää syksyä.

    • hmm......

      Jos olet pussikeitoilla, ateriakorvikkeilla, niin olet ENE-dieetillä jo nyt.....(engl. VLCD)

    • Sirpa-Tuulikki

      Niin taidan olla, mutta kuinka jatkaa sen niukkaenergisen ruokavalion pitämistä pussikeittojen jälkeen onkin se ongelma mikä minulla on.Turhaa sanoa että syö vain se minkä kulutat. Sen tiedän niinkuin moni muukin jotka ovat pudottaneet painoa monella eri tavalla. Itse pudotin lähes 30 kg P-vartijoissa muutama vuosi sitten ja suuri osa niistä kiloista on tulleet takaisin kun en jostain syystä jaksanut syödä niin paljon ja säännöllisesti.Kuinka helppoa se onkaan palata vanhoihin tapoihin.

      • Alkuperäinen kirj.

        Laitan sinulle tuon käyttämäni dieettiohjeen, jos olet kiinnostunut :). Tuon sain siis hoitajalta ensimmäisellä käyntikerralla, jota aloin heti toteuttamaan.

        -------------------------------------------------------------

        ERITTÄIN NIUKASTI ENERGIAA (=ENE) SISÄLTÄVÄ RUOKAVALIO TAVALLISIA RUOKA-AINEITA KÄYTTÄEN

        SYÖ PÄIVITTÄIN SEURAAVAT RUOKAMÄÄRÄT:

        VILJAVALMISTEET: Vain yksi näkkileipä tai 1,5dl puuroa. Ei ollenkaan riisiä eikä makaronia tai muuta pastaa.

        PERUNA: Ei lainkaan perunaa paaston aikana.

        KASVIKSET: 500-800G päivässä kurkkua,tomaattia, paprika, lehtisalaattia, erilaisia kaaleja, sipulia, kesä-kurpitsa, retiisiä, lehtiselleriä, sieniä SEKÄ 200-300g juureksia esim; porkkanaa, lanttua, selleriä, naurista ja punajuurta. Vain vähän herneitä ja maissia. Käytä juureksia monipuolisesti. Ei koko annosta porkanana koska siinä enemmän hiilihydraatteja.

        MARJAT JA HEDELMÄT: Marjoja tai hedelmiä vain mausteeksi 1-2 rkl/ päivä paaston aikana.

        LIHA JA KALA: Syö joka päivä 100g lihaa tai 150g kalaa. Liha vaihtoehtona voi olla myös broileria, lihahyytelöä tai kalkkunaa. Annos tällöin 100g/päivä.

        MAITOVALMISTEET: Joka päivä kolme lasillista (6dl) rasvatonta maitoa, piimää tai rasvatonta makeuttamatonta jugurttia. Jos syöt juustoa , valitse vähärasvainen laatu, rasvaa alle 10% (esim 5% Polar, raejuusto) 2 viipaletta juustoa vastaa 2 dl maitoa.

        RASVAT: Käytä rypsiöljyä ruuanvalmistuksessa tai salaatinkastikkeessa 1-2rkl päivässä. Ei muita rasvoja.

        JUOMAT: Juo laihdutuksen aikana runsaasti, ainakin 2 litraa päivässä esim; vettä, teetä, kahvia, sitruunanmehu sokeroimaton, vähäsuolaista kivennäisvettä(Vichy Novelle, Citronelle ym), yrttiteetä, ruusunmarjateetä, kalorittomia limonadeja(light-juomat),vähäsuolaista kasvislientä (Cedovital). Muistathan juoda kahvin ja teen ilman sokeria.

        MONIVITAMIINIVALMISTEET: Multivita tai Multitabs *1 tabl./päiv

        LISÄKSI SAA SYÖDÄ RUOKAVALIOON SOPIVIA KASVIKSIA.
        Seuraavissa kasviksissa on niin vähän energiaa, että niitä voi syödä vapaasti kaikilla aterioilla ja välipaloilla.
        kurkkua,tomaattia, paprika, salaatit, kaalit, kurpitsat,retiisiä, pinaatti, nokkonen, parsa, purjo, sellerit, raparperi, sienet, maustevihannekset( persilja,tilli, yrtit)

        ENE-DIEETTI= PAASTO on tarkoitettu toteutettavaksi terveenä. Jos sairastut esimerkiksi flunssaan, on paastoaminen keskeytettävä sairauden ajaksi.

        --------------------------------------------------------------

        Tsemppiä sinulle Sirpa-Tuulikki!

        Juuri tänään juttelin hoitajan kanssa. ENE-dieetti on nyt kestänyt kohta 2kk:tta, joten menen verikokeisiin tässä viikon sisällä, jossa katsotaan normaali verenkuva ja että ei ole tullut mitään puutostiloja.


      • Hanu10

        12 vuotta sitten pudotin painoni karppaamalla 12 kg 68:aan. Se sujui lopulta helposti, kun olin riittävän tiukka hiilihydraattien rajoittamisessa. Ensin vain vähensin niitä, mutta se ei riittänyt. sitten kun olin tarkkana, että en syönyt niitä yli 20 g päivässä, alkoi painoi pudota vauhdilla. Huono puoli oli se, että myös lihakset lähtivät. Hauiksissa oli aikamoiset "allit" kuurin loputtua. Toivottavasti aivoista ei lähtenyt ainesta, koska tuntui, että muisti huononi ja järki väheni.
        Nyt on painoa tullut eläkkeelle jäätyäni taas lisää 5 kg eli se on 73 kg ja painoindeksi 28. Aion aloittaa ENE-dieeetin karppaamisen sijasta, jotta välttyisin lihasten surkastumiselta. Mistähän saisin selkeät ohjeet siitä, paljonko pitäisi syödä proteiineja päivässä? Aion syödä jugurttia, rahkaa, raejuustoa ja kananmunaa proteiinitankkauksena plus se mitä varsinaisesta ruuasta tulee (kana, kala, liha).


    • no jo on...

      "ENE-DIEETTI= PAASTO on tarkoitettu toteutettavaksi terveenä. Jos sairastut esimerkiksi flunssaan, on paastoaminen keskeytettävä sairauden ajaksi."

      ENE-dieetti EI ole mikään paasto!


      Jos tuo on jossain virallisissa papereissa niin ilmoita sinne että jakavat ihan huuhaa-"tietoa". ENE ei todellakaan ole mikään paasto!

      "PERUNA: Ei lainkaan perunaa paaston aikana." Miksi tämä sana paasto mainitaan tässä yhteydessä?

      Onko tämä kenties sen hoitajan (onko hän diabeteshoitaja vai mikä??`) ihan itse laatima lista?


      Ja ateriakorvikkeilla kun suoritetaan tätä _oikeaa_ VLCD/ENE-dieettiä, niin sitä ei tarvitse esim. flunssan takia keskeyttää.

      (itse olen ollut laihd.lääk. P.M:n ryhmässä, taisi olla ihan niitä ensimmäisiä ryhmiä, Meilahden sairaalan tiloissa, ja kyllä siellä tehtiin ihan heti alussa selväksi mikä ja mitä on VLCD/ENE ja mitä se ei ole)

      Jostain arvauskeskuksestako sinä olet nuo hoitajan ohjeet saanut?

      Tuossa on muutama aiva räikeä, selkeä virhe, mm. tuo että ENE=paasto, kun se ei sitä missään tapauksessa ole. Paasto on paasto ja ENE on ENE.
      Huomaat kaiketi itsekin ristiriidan? Tuo mitä olet lainannut tuolta Terv.kirjastosta, tuo teksi on oikein!


      "Alkuperäinen kirj.
      19.9.2011 21:35
      0
      Sulje
      "ENE-dieetti on erittäin niukkaenergiainen dieetti, jota voidaan käyttää lihavuuden hoidossa. silloin kun painoindeksi on yli 30. Dieetistä käytetään myös VLCD (Very Low Calorie Diet) -nimitystä.

      ENE-dieetissä käytetään ruuan tilalla ravintovalmistetta, joka sisältää tarpeelliset suojaravintoaineet ja jota käyttämällä energian saanti voidaan vähentää erittäin niukaksi, jolloin se sisältää vain noin 1700–2500 kJ eli 400–600 kcal päivässä. Elimistö menee paastotilaan, nälän tunne häviää ja laihtuminen on erittäin nopeaa."

      Lähde: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia00703"

      Huomio etenkiin kohtaan "ENE-dieetissä käytetään ruuan TILALLA ravintovalmisteita.." jne.

      • Alkuperäinen kirj.

        Mua on hoidettu erittäin hyvin niin lääkärin kuin hoitajankin toimesta. On törkeää väittää, että terveyskeskus on "arvauskeskus" vailla parempaa tietoa siitä, millä paikkakunnalla asun ja leimaamalla osaavan henkilökunnan ammattitaidottomaksi. Ennemmin kuitenkin luotan terveyskeskuksen henkilökuntaan kuin netin keskustelupalstalaisen inttämiseen esim. onko ENE paasto vai ei.

        Kysyit sitä, onko tämä diabeteshoitajan oma laatima lista. Vastaus on, että ei ole. Tuo sama lista löytyy kyllä netistäkin ja käytetään mm. myös laihdutusleikkaukseen jonottavilla ihmisillä.

        Lisäksi haluaisin tietää, mitä varten juuri sinun saamasi ohjeet ENE-dieetistä ovat ne oikeat? Sinulla on toiminut laihdutus omalla tavalla ja minulla taas tällä tavalla.

        Olen tosiaan tuon kopioinut terveyskirjaston sivuilta, mutta se ei poista sitä faktaa, että ruoka-aineilla voi toteuttaa ENE-dieettiä, vaikkakaan sitä siellä ei lue.


    • Alkuperäinen kirj.

      Ja taas väliaikatietoja. Nyt paino on siis pudonnut 120,5kg:sta alle sataseen eli 97,8kg:een :). Punnitsin jälkimmäisen tuloksen eilen. Paino on pudonnut 22,7kg tämän 3,5kk:n aikana. Kuluneen kuukauden olen vähän vähemmän eneillyt, mutta edelleen en kuitenkaan syö perunaa, makaronia, enkä riisiä. Myös herkkuihin en ole palannut.

    • -35 kg

      Jep, ENE ei tod. ole paasto.

    • Kaavis

      Kokolailla saman ohjeen sain ENE- diettiin juuri tällä viikolla tayssista. Sekään ei liene paikka jossa arvaillaan asioita?

    • A123H123J

      Kuulostaa nälkä dieetiltä. Tällaisia dieettejä on satoja. Yksikään niistä ei toimi pysyvään painon pudotukseen jos ei tehdä täydellistä ruokaremonttia.
      Kuulostaa aina huonolta, jos puhutaan tiukasta kaloria määrästä.
      Joihinkin dieetteihin on sitouduttava ostamaan ruoat systeemin kautta, jolloin se tulee kalliiksi. Vähähiilihydraattinen ruokavalio ei aiheuta minkäänlaisia ylimääräisiä kustannuksia.
      Ihminen voi syödä hyvin eikä tarvitse olla nälissään, terveys paranee ja paino putoaa siinä ohessa.
      Esimerkiksi face book:sa on kyseisä VHH keskustelu foorumeita useita.
      Kannatta poiketa tutustumassa, jos kiinnostaa.

      • totuudentorvi53

        Kyseistä ohjetahan suositellaan jos painoindeksi on yli 30 , jonka jälkeen alkaa varsinainen painonhallinta


      • lkfdjljsdlfj

      • veijo03608763

    • Ihanaakeväänaikaa

      Kiitos alkuperäiselle kirjoittajalle. Tämänkaltainen ENE dietti sopii mulle paremmin kuin pussikuuri. Sillä pussit aiheuttivat mahaongelmia. Kirjoittelen kun olen kokeillut useamman viikon. Jos en muista niin kyselkää.

      • Moikkeliis

        No mites meni?


    • veijo07638763

      Vanha aloitus koskien pelleilydieettiä

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe