Hevosen/ponin näykkiminen

HevosHarrastaja

Hei!
Tallilla, jossa käyn ratsastamassa on yksi hevonen joka näykkii..
Hevonen on tosi helppo ratsastaa, ja muutenkin mukava, mutta välillä näykkii..
Pelkään, kun se näykkii, ja en uskalla laittaa sille varusteita hyvin..
Omia kokemuksia?
Kertokaa millä saan pelon pois! :)

5

391

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HevosHarrastaja

Ei kukaan kommentoi? ;(

• sälä

Laita hepalle riimu heti kun menet karsinaan, ja kytke se riimunnarulla kiinni joko karsinaan tai käytävälle. Älä koskaan anna sille makupaloja suoraan kädestä. Jos kyseisellä tallilla ylipäänsä on lupa antaa makupaloja (leipää, porkkanoita, omenia), kannattaa ne laittaa suoraan ruokakuppiin. Makupaloilla saa hevosen opetettua helposti huonoille tavoille. Kannattaa myös kysäistä tallin henkilökunnalta lisäohjeita kuinka kyseisen hevosen kanssa tulisi toimia.

• jepjepjoojooo

näytät sille hepalle et sä et siedä näykkimistä. Mä aina hellästi läpsäsen ponia/hevosta turvalle jos se näykkäsee/yrittää näykkästä ja murahdan että ei.. Eipä oo ponit mua paljoo enää näykkiny, kun oon eleillä kertonu et mä olen se pomo enkä kattele näykkimisii :)

• oönölkn

Tärkeää on saada se hevonen ymmärtämään että näykkiminen ei ole hyväksyttävää. Kuten edellä sanottiin, kun hevonen edes kääntää päänsä kohti sinua aikeinaan purra, läppäise sitä turvalle. Ei liian kovaa, kevytkin kosketus saa hevosen vetäytymään.

• Innis

Hevosta ei saa koskaan lyödä päähän!
      Pyydä avuksi joku kokenut hevosen hoitaja, jonka tiedät varmasti pärjäävän äkäisemmänkin ponin tai hevosen kanssa. Seuraa muutenkin kokeneempien hoitajien työskentelyä. Toisinaan näykkivä, jopa potkiva hevonen on usein rento ja tyytyväinen kokeneen hevosimisen seurassa, koska he toimivat rauhassa, ovat rentoja ja itsevarmoja. Hevoset ovat mainioita ihmistuntijoita, ja näkevät ihmisestä heti, saako pieni hampaiden esittely ihmisen perääntymään, jolloin saa taas hetken olla omassa rauhassa.
      Pelko häviää kokemuksen ja ajan kanssa. On tärkeää, että saa harjoitella hoitamista ensin kiltin ja kärvisällisen hevosen kanssa. Kun oppii, ja saa lisää itsevarmuutta, on toisinaan äksymmänkin hevosen hoitaminen helpompaa. Harjaa, taluta, satuloi, ja touhua hevosten kanssa aina kun vain sinulle tarjoutuu mahdollisuus, niin saat lisää kokemusta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      174
      1182
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      867
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      803
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      45
      619
    6. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      559
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      301
      554
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      225
      538
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      51
      519
    10. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      502
    Aihe