Ratkaisuateismi?

Kristitty45

On olemassa ratkaisukristillisyyttä. Onko olemassa myös ratkaisuateismia? Ratkaisukristillisyyttä edustavat mm. vapaat uskonsuunnat eli ns. lahkot ja kirkon herätysliikkeistä viidesläisyys. Ratkaisukristillisyyden mukaan ihminen ei ole koskaan lapsesta asti kristitty, korkeintaan vain nimikristitty, vaan hänen pitää ymmärtävään ikään tullessaan tehdä oman tahdon ratkaisu, mikä vasta tekee hänestä oikean kristityn. Entä ateisti? Tekeekö hänkin ratkaisun, jonka kellonajan ja päivämäärän hän voi kertoa muille?

21

73

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sivusta seuraan.

Kaikkihan ovat syntyjään ateisteja. Uskontoa tosin aletaan tuputtamaan sitten jo alle kouluikäisenä.

• Ex-fundis

Jos on olemassa ratkaisukristillisyyttä, on olemassa myös ratkaisuateismia. Näin ainakin ratkaisukristityt itse näyttävät ajattelevan.

• goddeloos

"Entä ateisti? Tekeekö hänkin ratkaisun, jonka kellonajan ja päivämäärän hän voi kertoa muille? "
      - Voit päässäsi miettiä ratkaisuja asiaan kuin asiaan. Minä (ateisti) en vain usko jumalaasi (tai muihinkaan yliluonnollisiin asioihin), se ero meissä on... Ratkaisuateismisi voit työntää takaisin sinne pimeään reikään mistä sen keksitkin...

• "Tekeekö hänkin ratkaisun, jonka kellonajan ja päivämäärän hän voi kertoa muille?"

Voi tuokin kai olla mahdollista. Siis se, että ex-uskova muistaa paikan ja ajan jolloin usko lopullisesti päättyi ja Raamattu siirtyi sinne Harry Potterin viereen kunniapaikaltaan.

Muutoin uskonnottomaan elämänkatsomukseen ei tarvita mitään päätöksiä, se on varsin luonnollinen seuraus siitä, että jättää ottamatta todesta Jumalasta syötetyt tarinat.

• Ratkaisuateisti

Erosin kirkosta silloin TV:n homoillan jälkeen. En halua kuulua kirkkoon, joka syrjii seksuaalisia vähemmistöjä, enkä usko heidän homojenkiusaaja -jumalaansa. Olenko ratkaisuateisti?

• Ratkaisuateisti kirjoitti:

Erosin kirkosta silloin TV:n homoillan jälkeen. En halua kuulua kirkkoon, joka syrjii seksuaalisia vähemmistöjä, enkä usko heidän homojenkiusaaja -jumalaansa. Olenko ratkaisuateisti?

Ihan miten haluat... Jos et usko jumalaan, on oikein ja kohtuullista, ettet tue organisaatiota, joka sellaista olettaa jäseniltään.

• voi jee näitä
        Ratkaisuateisti kirjoitti:

:D :D Onko ateisti siis yhtä kuin ei kuulua kirkkoon :D

• ???
        UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

Ihan miten haluat... Jos et usko jumalaan, on oikein ja kohtuullista, ettet tue organisaatiota, joka sellaista olettaa jäseniltään.

Mitä tarkoitat "jumalalla"?

• Kristitty45
        voi jee näitä kirjoitti:

Joku on sanonut (en muista kuka) että jolla ei ole kirkkoa äitinä, hänellä ei ole Jumalaa isänä.

• voi jee näitä kirjoitti:

Nimim. ratkaisuateisti kirjoittaa: "...enkä usko heidän homojenkiusaaja -jumalaansa."

• ???

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jumala

Tarkoitat siis "jumalalla" aivan samaa kuin sanakirjakin sen kuvailee??? Olen huomannut että käytännössä sanalla jumala saatetaan tarkoittaa kuitenkin mitä tahansa. Jumalia on yhtä paljon kuin on ihmisiäkin, ja kaikki ovat erilaisia.

• ??? kirjoitti:

Tarkoitat siis "jumalalla" aivan samaa kuin sanakirjakin sen kuvailee??? Olen huomannut että käytännössä sanalla jumala saatetaan tarkoittaa kuitenkin mitä tahansa. Jumalia on yhtä paljon kuin on ihmisiäkin, ja kaikki ovat erilaisia.

Vai niin. Sinulla on siis ihan oma määritelmä. Yllättävää ;o)

Vastasin kyllä tuolle "ratkaisuateistille", mutta voi sen minun lauseeni ottaa yleisenäkin kannanottona:

"Jos ei usko jumalaan, on oikein ja kohtuullista, ettei tue organisaatiota, joka sellaista olettaa jäseniltään."

(Muutettu aktiivista passiiviksi oikeasti, eikä niin, että ensimmäisen persoonan voisi kuvitella agentiksi)

• Kristitty45

Vai niin. Sinulla on siis ihan oma määritelmä. Yllättävää ;o)

Vastasin kyllä tuolle "ratkaisuateistille", mutta voi sen minun lauseeni ottaa yleisenäkin kannanottona:

"Jos ei usko jumalaan, on oikein ja kohtuullista, ettei tue organisaatiota, joka sellaista olettaa jäseniltään."

(Muutettu aktiivista passiiviksi oikeasti, eikä niin, että ensimmäisen persoonan voisi kuvitella agentiksi)

Kirkkoon kuuluu paljon myös ateisteja. Toiset nimittävät itseään kulttuurikristityiksi. He eivät usko henkiolentoihin mutta arvostavat perinnettään ja kulttuuria minkä vaikutuspiiriin ovat syntyneet. Ateistien lisäksi kirkkoon kuuluu agnostikkoja, liberaaliuskovaisia, fundamentalisteja ja vaikka mitä. Monet kuitenkin uskovat erilaiseen jumalaan kuin mitä kirkko opettaa. Jumalalle asetetaan erilaisia ominaisuuksia. Joku uskoo rakkauteen, mikä sekin katsotaan jumalaksi ja sitäkin voidaan perustella jopa Raamatulla. Jumalalla ei suinkaan aina tarkoiteta mitään persoonallista henkiolentoa. Jumalasta puhuttaessa käteen tulee viuhka erilaisia käsityksiä, tuntemuksia ja ideologioita. Raamatunkin Jumala on sanoin kuvaamaton, joten kaikki määritelmät hänestä ovat loppujen lopuksi vääriä.

• Kristitty45 kirjoitti:

Kirkkoon kuuluu paljon myös ateisteja. Toiset nimittävät itseään kulttuurikristityiksi. He eivät usko henkiolentoihin mutta arvostavat perinnettään ja kulttuuria minkä vaikutuspiiriin ovat syntyneet. Ateistien lisäksi kirkkoon kuuluu agnostikkoja, liberaaliuskovaisia, fundamentalisteja ja vaikka mitä. Monet kuitenkin uskovat erilaiseen jumalaan kuin mitä kirkko opettaa. Jumalalle asetetaan erilaisia ominaisuuksia. Joku uskoo rakkauteen, mikä sekin katsotaan jumalaksi ja sitäkin voidaan perustella jopa Raamatulla. Jumalalla ei suinkaan aina tarkoiteta mitään persoonallista henkiolentoa. Jumalasta puhuttaessa käteen tulee viuhka erilaisia käsityksiä, tuntemuksia ja ideologioita. Raamatunkin Jumala on sanoin kuvaamaton, joten kaikki määritelmät hänestä ovat loppujen lopuksi vääriä.

Miksi sellaisen ihmisen pitäisi kuulua kirkkoon, joka tietää itse, ettei usko mihinkään noista jumalista ja jonka elämässä ei jumalusko ja kirkolliset toimitukset aiheuta muuta kuin joko hilpeyttä, myötähäpeää tai hämmennystä?

• Kristitty45 kirjoitti:

Joku on sanonut (en muista kuka) että jolla ei ole kirkkoa äitinä, hänellä ei ole Jumalaa isänä.

Thascius Caecilius Cyprianus. Joskus 1800 vuotta sitten...

• Kristitty45

Miksi sellaisen ihmisen pitäisi kuulua kirkkoon, joka tietää itse, ettei usko mihinkään noista jumalista ja jonka elämässä ei jumalusko ja kirkolliset toimitukset aiheuta muuta kuin joko hilpeyttä, myötähäpeää tai hämmennystä?

Ei pidäkään kuulua kirkkoon, mutta jos kuitenkin jostakin syystä haluaa siihen kuulua, niin mikä estää?

• Kristitty45

Thascius Caecilius Cyprianus. Joskus 1800 vuotta sitten...

Etkö sinä usko mihinkään: elämään, rakkauteen, lähimmäisiin, itseesi? Entäs käytkö homeopaatilla parannuttamassa vaivojasi, vai käytkö lääkärissä?

• Kristitty45

Ratkaisusuomalainen?

Ratkaisukristillisyyttä voidaan verrata ratkaisusuomalaisuuteen. Kukaan ei ole syntymästään saakka uskossa, toisin sanoen kristitty, vaan hänen täytyy tehdä vanhempana ns. ymmärtävässä iässä ratkaisu tullakseen kristityksi. Kukaan ei ole myöskään syntymästään ideologialtaan suomalainen, korkeintaan hän on vain nimisuomalainen samalla tavalla kuin nimikristittykin. Ihmisen on tehtävä aikuisena ratkaisu tullakseen oikeaksi suomalaiseksi ja liityttävä kaiketi Perussuomalaisiin:)

• Mä en tiedä kelloaikaa, milloin tajusin että uskoin ihan vääriin asioihin, Jumalaan ja Jeesukseen. Tajusin siis vain, että en ollutkaan koskaan todennut jumalasta mitään ja Raamatussa ei voi olla mikään jumala, vaan ihmisten keksimiä tarinoita alistamisesta, sadismista ja sodista.

Tein järjen ratkaisun, mutta tarkka aika ei oo tiedossa.

• EL. a. K.IM

Kristitty45

On olemassa ratkaisuateismia.

Sitä kutsutaan Jeesukseksi :)

Ei täs nyt kellonaikoi jaksa tsiigailla. Mut kyllä se kukko laulaa sit kolmasti :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4796
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      201
      2581
    3. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1687
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      29
      1635
    5. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      24
      1477
    6. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      29
      1405
    7. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1227
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      148
      1104
    9. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      8
      984
    10. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      962
    Aihe