Mies, joka ei ole koskaan seurustellut?

outoko?

Naiset, voisitko kiinnostua ja alkaa seurustella miehen kanssa, joka ei ole koskaan seurustellut? Olen tavannut erään mukavan miehen ja vaikka en ole sitä vielä suoraan kysynyt niin luulen ettei hän ole koskaan seurustellut. Ikääkin on kohta kolmekymmentä. Mies on komea, mutta ujon oloinen. En vaan voi sille mitään, että miehen kokemattomuus on pienoinen turn-off minulle. Väistämättä tulee mieleen ajatuksia, että miehessä täytyy olla jotain vikaa kun kukaan nainen ei ole häntä "huolinut" Mitä te muut naiset ajattelette ja saa miehetkin kommentoida. Hukkaanko hyvän ja potentiaalisen miehen seurustelemattomuuden takia?

69

7390

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cranky_geek

Ethän sä tiedä miksi tuo mies on ollut sinkkuna. Jos mies vaikuttaa sinusta hyvältä, niin miksi antaisit ennakkoluulojen estää sinua? Mieshän voi olla vaikka minkälainen helmi ja jos nyt käytät edes pari kolme kuukautta lähemmän tuttavuuden tekemiseen, niin mitä oikeastaan voit edes menettää? Hyvin marginaalisesti aikaa, koska jos nyt päätät jättää homman sikseen, niin olisit todennäköisesti muutenkin jonkin aikaa sinkkuna sen sijaan, että selvittäisit voisiko tässä olla jotain ainesta kunnon suhteeseen. Ajattele asiaa vaikka niin päin, että entä jos oletkin löytänyt jotain erityistä, jonka arvoa kukaan muu nainen ei ole vielä ymmärtänyt.

Eihän sekään takaa oikeastaan yhtään mitään, vaikka mies olisi seurustellut paljon. Moni seurustellut tekee jopa sen virheen, että vertaa sinua entisiinsä ja olettaa sinun pitävän samanlaisista asioista. Tässä sinulla olisi tuore ja kartoittamaton mies, jota kukaan tai hyvin harva nainen on päässyt muovailemaan omille tavoilleen. Mies siis omaksuu nyt oppinsa seurustelusta sinulta.

Minusta tuollaisen potentiaalin harakoille heittäminen ilman pienintäkään yritystä olisi aikamoista tuhlausta, kun miettii kuinka vaikeaa tuollasta potentiaalia on löytää.

• Ms_MariElla

Ihan hyvän mainospuheen pidit, myönnetään. Mutta kyllä silti naisena vähän epäilyttää. Periaatteessa tuo on mahdollista, että mies on kohdannut ymmärtämättömiä naisia. Tai sitten sellaisia naisia, joiden kanssa hän ei ole sopinut yhteen. Mutta mutta... jos ikää on lähemmäs 30 v, niin siihen mennessä miehellä on ollut vuosikausia aikaa hakea seuraa yrityksen ja erehdyksen kautta. Jos on tullut erehdyksiä erehdyksen jälkeen ja aina vain uusia pakkeja, niin se alkaa vihjata siihen suuntaan, että miehessä ehkä onkin jotain vikaa, joka ei heti päälle päin näy. Tai sitten kyse on siitä, että mies ei osaa toimia naisten kanssa ja on hyvin epävarma. Itse en ainakaan pidä sitä minään ideaalitilanteena, että mies omaksuu oppinsa seurustelusta minulta... en oikein haluaisi olla opettaja suhteessa.

• ATM:n puollustaja
        Ms_MariElla kirjoitti:

Ihan hyvän mainospuheen pidit, myönnetään. Mutta kyllä silti naisena vähän epäilyttää. Periaatteessa tuo on mahdollista, että mies on kohdannut ymmärtämättömiä naisia. Tai sitten sellaisia naisia, joiden kanssa hän ei ole sopinut yhteen. Mutta mutta... jos ikää on lähemmäs 30 v, niin siihen mennessä miehellä on ollut vuosikausia aikaa hakea seuraa yrityksen ja erehdyksen kautta. Jos on tullut erehdyksiä erehdyksen jälkeen ja aina vain uusia pakkeja, niin se alkaa vihjata siihen suuntaan, että miehessä ehkä onkin jotain vikaa, joka ei heti päälle päin näy. Tai sitten kyse on siitä, että mies ei osaa toimia naisten kanssa ja on hyvin epävarma. Itse en ainakaan pidä sitä minään ideaalitilanteena, että mies omaksuu oppinsa seurustelusta minulta... en oikein haluaisi olla opettaja suhteessa.

Eli sun mielestä riskittömämpi vaihtoehto on mies jolla takana useita suhteita jotka on päättyneet sen toisen osapuolen aloitteesta? Siinähän ei voi olla mitään vikaa kun on kokemusta...

• Cranky_geek
        Ms_MariElla kirjoitti:

Sitten sun tarvii vaan antaa olla ja uskoa siihen mitä tunnet, jos kerran niin vahvasti olet tuolla kannalla. Tämän asian voi selittää monella tavalla kummin päin vaan ja mikä tahansa näistä skenaarioista voi toteutua sitten käytännössä. Itse kyllä käyttäisin sen pari kolme kuukautta ja ottaisin asiasta selvää sillä ainoalla tavalla jolla oikeasti voi.

Oletko muuten tullut ajatelleeksi, että yksi syy siihen miksi joillakin suhteet aina epäonnistuvat on siinä, että yrittää joka kerta samanlaisia miehiä ja tekee asiat aina muutenkin samalla tavalla.

• alkup.

Hyviä kommentteja sinulla cranky_geek. Olen siis alkuperäinen kirjoittaja. Haluaisin kyllä antaa miehelle mahdollisuuden enkä lytätä heti suoralta kädeltä tätä juttua. Kokemus vain on siitä, että jos ei heti nappaa kympillä niin silloin ei nappaa myöhemminkään. Olen ollut rakastunut ja tiedän miltä se tuntuu. Mutta ehkä tosiaan katson vielä, voisiko tästä jotain tulla...mies vaikuttaa muuten niin hyvältä kumppaniehdokkaalta ja on ulkonäöllisesti sitä mitä haluan :)

• 66666666666666666666
        Ms_MariElla kirjoitti:

" miehellä on ollut vuosikausia aikaa hakea seuraa yrityksen ja erehdyksen kautta. Jos on tullut erehdyksiä erehdyksen jälkeen ja aina vain uusia pakkeja, niin se alkaa vihjata siihen suuntaan, että miehessä ehkä onkin jotain vikaa, joka ei heti päälle päin näy."

Todennäköisesti jotain vikoja löytyy joka miehestä oli mies sitten seurustellut tai ei ja vaikka kuinka hyvän näköinen.

Se on jännä juttu miten naiset aina ilman muuta olettavat miehen yrittäneen iskeä itselleen naisia. Tämä ilmeisesti johtuu yksinkertaisesti siitä, että naiset pyörivät niiden miesten seurassa jotka heitä aina piitrittävät ja ovat iskemässä seurakseen. Naisen lie mahdoton asettua miehen osaan tai oivaltaa sitä, että mies jää melko varmasti kokonaankin naisetta jos hän ei aktiivisesti naisia yritä. Näin siksi kun naisia aina ympäröi heitä iskemään pyrkivät miehet, ja naiset siis aina myös kelpaavatkin miehille ainakin joksikin aikaa vakipantaviksikin vähintäänkin silloin kun nuoria ja kauneimmillaan ovat.

Mutta on siis kuitenkin olemassa miehiä jotka eivät koskaankaan ole naista lähestyneet tai yrittäneet iskeä, eikä nämä miehet välttämättä siksi ole olleet lähestymättä naisia, että ovat pahan näköisiä tai että heillä on edes n.s. huono itsetunto. Joka itsetunto kylläkin naisten suhteen helposti muodostuu huonoksi jos tykkänään ilman naisia elää pitkään, mutta vain siis naisten suhteen näinkin mennen.
        Tähän vailla naisseuraa elämiseen ei välttämättä tarvita muuta syytä kuin se, että ei ole ollut miehen mielestä vähänkään sopivia naisia saatavilla sellaisia joita lähestyä. Se että tällainen tila sitten voi pitkittyä vaikka kuinka moniksi vuosiksi johtuu taasen tästä n.s. parisuhde/seksi- markkinoilta syrjäyttävään kierteeseen myös ihan huomaamattaankin ajautumisesta.

Sinulla on kuitenkin sen lajin asenteet tällaisia miehiä kohtaan ja parisuhde/seksikokeneisuutesikin on ilmeisesti sen verran korkeata luokkaa, että sinun lie parasta unohtaa tämä mies.

• visva valuu
        alkup. kirjoitti:

Hyviä kommentteja sinulla cranky_geek. Olen siis alkuperäinen kirjoittaja. Haluaisin kyllä antaa miehelle mahdollisuuden enkä lytätä heti suoralta kädeltä tätä juttua. Kokemus vain on siitä, että jos ei heti nappaa kympillä niin silloin ei nappaa myöhemminkään. Olen ollut rakastunut ja tiedän miltä se tuntuu. Mutta ehkä tosiaan katson vielä, voisiko tästä jotain tulla...mies vaikuttaa muuten niin hyvältä kumppaniehdokkaalta ja on ulkonäöllisesti sitä mitä haluan :)

Se kunnon fiksu mies ei sinua huoli, ihan siitä syystä, että olet kävelevä v-kannatin, jolla ei ole yhtään elävää aivosolua jäljellä ja luulen, ettei niitä ole koskaan ollutkaan.
        Miksi olet tällä sinkut-palstalla, kun et kerta sitä alapäätäsi käyttämällä ole miestä saanut...haha, yritä ymmärtää, että mies haluaa kunnon naisen ja se on nykyaikana tosi vaikeaa.
        Moni mies nauttii sinkuudesta.
        Minä en haluaisi visvaista lutkaa.

• Aukko teoriassa
        Ms_MariElla kirjoitti:

Hei. Olen yli 20-vuotias nuori mies ja päätin etten tästä eteenpäin keskity tyttöystävän etsintään vaan omaan menestykseeni jotta voin tarjota tulevaisuudessa perheelleni paremman elintason ja täten paremman mahdollisuuden jälkeläisteni tulokselliseen kouluttautumiseen (Sehän se tärkeintä on, yhteiskuntaan integroituminen.). Jos olisin tämän vuoksi siis vielä 30-vuotiaanakin kokematon parisuhteessa, tekeekö se sinun teoriassasi minusta siis huonomman miehen kuin vaikkapa verrattuna mieheen joka on vaihtanut naista aina puolen vuoden välein ja voi 30-vuotiaana kehuskella olevansa "parisuhteen veteraani".

See where I'm coming here?

• En ole nyt varma yritätkö vaan ärsyttää palstan poikia vai kysytkö tosissasi, mutta vastaan että saatat hukata. Tunnen muutamia tuotakin vanhempia miehiä, jotka eivät ole koskaan seurustelleet (mm. veljeni) eikä niissä ihmisinä ole varsinaisesti mitään vikaa. Ei se selviä muutakuin tutustumalla paremmin.
      Voihan se olla, että hän on ollut se joka ei ole "huolinut".

Parempi kokematon kuin sellainen joka luulee olevansa valmis pakkaus.

• 5+6

Ooh, nainen joka allekirjoittaa mahdollisuuden, ettei parisuhdekokematon mies välttämättä ole viallinen. Respect.

Voitko kuvailla veljesi olemusta ja luonnetta? Onko hän sellainen kliseinen atm-nörtti kuin ikisinkkuuteen helposti liitetään?

• 5+6 kirjoitti:

Ooh, nainen joka allekirjoittaa mahdollisuuden, ettei parisuhdekokematon mies välttämättä ole viallinen. Respect.

Voitko kuvailla veljesi olemusta ja luonnetta? Onko hän sellainen kliseinen atm-nörtti kuin ikisinkkuuteen helposti liitetään?

Hänellä on vain särkynyt sydän. Ja muutama paha tapa.

Ja tohon mat-lässytykseen mä en lähde ollenkaan mukaan.

• TrueLoveTest

Sun pitää testata sitä, rakastaako se sua todella.

Heti huomenna kerrot sille, kuinka työpaikallasi sinulla oli seksisuhde varatun pomosi kanssa, jol on myös perhe. Jos se tuomitsee sut, se ei aidosti rakasta sua. Mut jos se vaan kiihottuu siitä, niin sit sä voit opettaa sen tavoille, vaikka se oiskin parisuhdekokematon.

• Oksennus yökkkk

Hyppää kaivoon, olet alimman kastin lutkien lutka.
        Hajoa!

• Sivusta seurannut

Mistä päättelet että mies ei olisi koskaan seurustellut? Itseni perusteella voin sanoa että saatan vakuttaa ujolta tietyissä tilanteissa vaikka omaankin seurustelukokemusta.

• Viivi32v.

Homo tai impotentti. Usko mua.

• Anonyymi

Tai Aseksuaali.Ei perheen perustaminen ja siihen liittyvät koukerot kiinnosta tippaakaan.

• Seurustelematon mies

Itse olen tuon ikäinen mies ja käytännössä vailla seurustelukokemuksia. Olen introvertti luonne ja kypsyin vasta reilusti yli parikymppisenä sosiaalisessa mielessä sellaiseksi, että olisin voinut seurustella. Nyt kun olen tietoistesti panostanut sosiaalisuuteen, minua ei enää erota joukosta millään.

Aloitteita on ollut puolin ja toisin, mutta aloin etsiä aktiivisesti niin myöhään, että vapaata, kiinnostunutta ja kiinnostavaa naista ei ole vielä tullut vastaan.

Taustani on mikä on, ja saattaisi säikäyttää jonkun, mutta nyt kun se on historiaa, epäsosiaalisuuden tilalla on kaiken kokemani myötä huima itsetunto. Vaikeudet kasvattavat.

Tässä tasapainossa kokemattomuus ei enää jännitä, enkä koe tarvetta tehdä siitä numeroa, mutta en myöskään aio salailla sitä, kunhan sopiva nainen löytyy. Enkä todellakaan ole luovuttamassa.

Eli suosittelen antamaan mahdollisuuden, voit löytää helmenkin.

• tuula-neiti

Mieluummin ottaisin kokemattoman miehen kun itsekin olen kokematon seurusteluasioissa. Jos miehellä olisi paljon kokemusta, hän saattaisi odottaa minultakin (introvertiltä) vaikka minkälaisia juttuja itsestäänselvyyksinä.

• Reipas Mies

No tässä nyt tulee se eteen että kokeneempi naine odottaa poikaystävä-kanditaatiltaan sitä tiettyä tatsia, kykyä viedä syhteen etenemistä-jota nyt kokematon mies ei osaa "johtaa". Tämä siis antaa tylsyän miehen tunteen ja muutenkin "ei kiinnostava suhde alku" miehen tunteen naiselle?

Samat virheet naisen kanssa toki osaa tehdä naisasiamestarit, lukuisine mokineen ja kiertoineen. Eivä miehet ole niin viisaita tunne-jutuissa mitä naiset usein vaativat-hyvällä tahdollaan.

Mikäli tämä ps-kokemusta vähän omaava mies aidosti rakastuu sinuun niin mitä hän voisi enempää antaa?

Aidoimmillaan itsensä, tunteensa- asia mihin kulahtaneet baarimiehet eivät enää taivu- helppoja naisia on helposti saatu ei enää tarvetta leperrellä turhia.

Vähän kokemusta omaava mies voi nähdä naisensa aivan toisessa valossa-elämänsä parhaassa valossa.

okei, romantisoin kun muistelin omia vaiheitani tähän topikkiin heijastaen.

Eli Ap, anna aikaa ja mahdollisuus miehelle- se voi olla teidän yhteinen alku.

• naineN.

Nimenomaan! Se mitä naisena kaipaan on, että mies olisi se aktiivisempi osapuoli joka veisi juttua eteenpäin. Mielenkiintoni lopahtaa melko pian jos huomaan, ettei mies saa mitään aikaiseksi. Itsevarmuus on se asia, joka on äärimmäisen ihailtava piirre miehessä. Olen sellainen nainen joka ihan mielellään olisi se heikompi osapuoli suhteessa. Tarkoitan siis henkisiä ominaisuuksia. Haluan miehen, joka johtaa ja suojelee minua. Mies joka olisi Mies eikä hiiri. Vaadinko liikaa?

• 66666666666666666666
        naineN. kirjoitti:

Nimenomaan! Se mitä naisena kaipaan on, että mies olisi se aktiivisempi osapuoli joka veisi juttua eteenpäin. Mielenkiintoni lopahtaa melko pian jos huomaan, ettei mies saa mitään aikaiseksi. Itsevarmuus on se asia, joka on äärimmäisen ihailtava piirre miehessä. Olen sellainen nainen joka ihan mielellään olisi se heikompi osapuoli suhteessa. Tarkoitan siis henkisiä ominaisuuksia. Haluan miehen, joka johtaa ja suojelee minua. Mies joka olisi Mies eikä hiiri. Vaadinko liikaa?

Jos olet hyvän näköinen nainen ja vähänkin osaat flirttailla, niin kyllä se mies siitä lakkaa hiiri olemasta.

• ei huva
        naineN. kirjoitti:

Hyvä että meitä ihmisiä on erilaisia! Itseäni ei taas kiinnosta naiset jotka vaan heittäytyy täysin miehen vietäväksi, olettaa että toinen tekee aina automaattisesti kaiken eikä ikinä saa sanottua omaa mielipidettään mistään.

• nainenN.
        ei huva kirjoitti:

Hyvä että meitä ihmisiä on erilaisia! Itseäni ei taas kiinnosta naiset jotka vaan heittäytyy täysin miehen vietäväksi, olettaa että toinen tekee aina automaattisesti kaiken eikä ikinä saa sanottua omaa mielipidettään mistään.

Sanoinko ettei minulla ole omia mielipiteitä? En sanonut. Sanoin että haluan miehen joka on suhteessa Mies, auktoriteetti. Minulla on paljonkin omia mielipiteitä ja vahvoja sellaisia. Mutta en siltikään halua olla se johtaja suhteessa.

• ei huva
        nainenN. kirjoitti:

Sanoinko ettei minulla ole omia mielipiteitä? En sanonut. Sanoin että haluan miehen joka on suhteessa Mies, auktoriteetti. Minulla on paljonkin omia mielipiteitä ja vahvoja sellaisia. Mutta en siltikään halua olla se johtaja suhteessa.

Miksi otit tuon henkilökohtasesti? Kerroin vaan minkä tyyppisistä naisista minä en pidä.

Kerrohan, minkä takia parisuhteessa toisen pitäisi olla "johtaja"? Tuota en ymmärrä miksi toisen täytyisi olla jonkilaisella korokkeella, toisen yläpuolella.

• Mies 28v
        ei huva kirjoitti:

Juuri näin!

Minulta ei puutu itsevarmuutta, ja voin olla romanttisella tavalla vievä mies, mutta silti kumppanikseni päästäkseen naisen pitää saada minut uskomaan, että tarvittaessa selviytyisi perheen pään roolista siinä missä minäkin.

"Tarvittaessa" tarkoittaa vaikkapa tilannetta, jossa minä olen vakavasti sairas tai muuten kriittisellä hetkellä estynyt hoitamasta asioita. Haluan voida luottaa siihen, että tuollaisessa tilanteessa nainen pystyy tekemään sellaisia ratkaisuja, jotka minä hyväksyisin ei siksi, että rakastaisin niiden tekijää, vaan siksi, että en usko, että olisi pystynyt parempaan.

• Meillä on rakkautta

Se tässä naurattaa ja tosiaan ilkeettää, että se on vaan se kalu ja pillu, siis niitä vaan seurustelussa tarvitaan ei minkäänlaista suhteen kehittelyä ja rakkauden
        kehittymistä, ei vaan suoraan petiin ketarat levälleen. Voi s.....tana sentään, mitä huoria on koko palsta täynnä.

• eräs mies
        ei huva kirjoitti:

Miksi otit tuon henkilökohtasesti? Kerroin vaan minkä tyyppisistä naisista minä en pidä.

Kerrohan, minkä takia parisuhteessa toisen pitäisi olla "johtaja"? Tuota en ymmärrä miksi toisen täytyisi olla jonkilaisella korokkeella, toisen yläpuolella.

On näitä nähty. Miehen pitää olla Johtaja ja johtaa naista tasan tarkkaan naisen haluamaan suuntaan.

Tuo on erityisesti sellaisten kovettuneiden naisten ongelma, jotka tietävät jyräävänsä kaiken, mutta itsetunto on niin heikko etteivät voi sallia sitä itselleen.

Pysyn kaukana Suurta Johtajaa etsivistä naisista, ovat kaikki tavalla tai toisella rikki

• vmvmj
        eräs mies kirjoitti:

On näitä nähty. Miehen pitää olla Johtaja ja johtaa naista tasan tarkkaan naisen haluamaan suuntaan.

Tuo on erityisesti sellaisten kovettuneiden naisten ongelma, jotka tietävät jyräävänsä kaiken, mutta itsetunto on niin heikko etteivät voi sallia sitä itselleen.

Pysyn kaukana Suurta Johtajaa etsivistä naisista, ovat kaikki tavalla tai toisella rikki

Arvatkaa mitä: Suuri Johtaja löytyy Pohjois-Koreasta.

• djghkdfgkdj
        ei huva kirjoitti:

Se taitaa lähteä monen naisen jostain vaistonvaraisesta reaktiosta; jos mies ei osaa johtaa ja tehdä päätöksiä, miten se tuo safkan pöytään vääntäessään toisten miesten kanssa asioista? En ole siis ollenkaan sitä mieltä että näin se pitääkin olla, mutta epäilen jostain tuollaisesta olevan kyse.

• 5+11

Voisin ja aionkin.

• 11+6

Niin se vain on, että parempi vaikka valehdella olleensa naimisissa vuosia mutta eronneensa koska ei kestänyt enää vaimon juopottelua ja pihtaamista.

Itse olen jo yli kolmenkymmenen enkä ole seurustellut. Kyllä se olen ollut minä joka on ne naiset jättänyt, paitsi silloin kun olen paljastanut tuon seurustelemattomuuteni.

Omasta kokemuksesta annan sem neuvon miehille, että joko valehdelkaa naisille tai älkää kertoko mitään.

Ruma valhe voittaa kauniin totuuden.

• w4h6e56j

Ensin sanot ettet ole seurustellut ja sitten puhut kokemuksista ja jättämisestä???

• 16+2

Miten 0 epäonnistunutta seurustelua voisi olla huonompi kuin vaikka 5 tai 10 EPÄONNISTUNUTTA suhdetta? Eikö enempikin pitäisi sanoa, että jos on paljon epäonnistuneita suhteita tuskin onnistuu jatkossakaan?

Muutenkin uskoisin, että valtaosa suhteista kaatuu johonkin ihan muihin syihin kuin "seurustelukokemattomuuteen". Ei siihen nyt mitään vuosikausien kokemusta tarvita, että osaa huomioida kumppaniaan. Ja lopulta jokainen nainen on yksilö kuitenkin eli mies joutuu sopeutumaan uuden naisen tapoihin joka tapauksessa, oli aiempaa seurustelukokemusta tai ei.

Ja noin mtien "viaton" mies voisi olla vielä sinkku lähes 30-kymppisenä?
      -No eipä se mieheltä vaadikkuin pientä ujoutta naisten suhteen ja saumat on aika lähellä nollaa edes haaveilla seurustelusta. Tai sit vaan nauttii sinkkuelämästä vähän liian pitkään (tai opiskele vähän liian aktiivisesti tms) ja yhtäkkiä 25 vuotiaana tajuaa, että juna meni jo, kun kaikki ympärillä seurustelee jo.

• kuittaan

"ja yhtäkkiä 25 vuotiaana tajuaa, että juna meni jo, kun kaikki ympärillä seurustelee jo. "

Juna meni meikäläisen kohdalla kymmenisen vuotta sitten. Onneksi tajusin olla haikailematta sen perään. Seuraavassa elämässä sitten.

• eroeroero

Ja kaikki ympärillä eroaa melkein heti tai tulee avioero ja avioerolapset...haha

• 66666666666666666666
        kuittaan kirjoitti:

"ja yhtäkkiä 25 vuotiaana tajuaa, että juna meni jo, kun kaikki ympärillä seurustelee jo. "

Juna meni meikäläisen kohdalla kymmenisen vuotta sitten. Onneksi tajusin olla haikailematta sen perään. Seuraavassa elämässä sitten.

Se on täysin totta miten helposti ja huomaamattakin se juna näiden asioiden suhteen voi mieheltä mennä ohi.
        Usein puhutaan siitä naisten suhteen toiselle kierrokselle pääsemisen mahdollisuudesta, eli siitä kun alkaa tulla niitä parisuhteestaan eronneita ja jätettyjä ja jo kauneimman nuoruutensa eläneitä naisia uudelle kierrokselle ainakin periaatteessa saataville. Kyllähän tällaista jätettyä naista tietenkin markkinoille tulee, mutta se vaan on parisuhteiden suhteen kokematon mies jo tästä syystä näille jätetyillekkin naisille turn-off. Nämä naisethan tietenkin haikailevat ja itkevät niiden miesten perään joidenka jättämiksi ovat tulleet, ja toisaalta he halveksivat naisettomia miehiä joiden he katsovat olevan välttämättä sellaisia jotka eivät kenellekkään naiselle ole kelvanneet. Lisäksi tällainen jo jätetyksi tullut ja ainakin jo kauneimman nuoruutensa muiden miesten kanssa elänyt, ja ehkä lapsetkin jo näille miehille tehnyt, ja siihen hommaan enää haluton ja ehkä jo kykenemätönkin nainen on myös naisettomalle poikamihellekkin jokseenkin tarpeeton otus ja myös turn-offkin.

• eytieryie

Jos on ollut joskus suhteessa, tulee kyllä itsellekin mieleen, että silloin on nähnyt mitä erilaisia ongelmia ja kiistoja suhteessa tulee, ja miten selvitellä niitä.

En sano ollenkaan, että seurustelematon mies olisi lopullisesti täysin pihalla ps-asioista, mutta jonkunlaiselta takamatkalta se lähtee. Ja hankaloittaa itsensä markkinointia myöskin.

• karua mutta totta

Eihän kyse olekaan siitä, että osaako huomioida kumppaniaan oikein. Siis osaako "seurustella" Kyse on ennemminkin siitä, että sellaisessa ihmisessä täytyy olla jotain vikaa. Se ajatus, että mies ei ole suosittu vaan ATM joka ei ole kelvannut naisille. Tietenkin voidaan ihmetellä miten voi saada sitä kokemusta, jos ei kelpaa koskaan sen takia vain että ei ole aiempaa kokemusta. Se on noidankehä.

Mutta katsokaas jossain vaiheessa ihminen tulee siihen ikään ettei seurustelemattomuutta katsota enää hyvällä. Nuorella parikymppisellä se vielä on ihan ok ja suht normaaliakin. Mutta jos ikä lähestyy kolmeakymmentä tai yli niin ikävä kyllä juna alkaa siinä vaiheessa olla mennyt jo ohi. Ihmissuhdekokemukset ja seksikokemukset tulisi hankkia nuorena.

• Mies 28v

"Mutta katsokaas jossain vaiheessa ihminen tulee siihen ikään ettei seurustelemattomuutta katsota enää hyvällä. Nuorella parikymppisellä se vielä on ihan ok ja suht normaaliakin. Mutta jos ikä lähestyy kolmeakymmentä tai yli niin ikävä kyllä juna alkaa siinä vaiheessa olla mennyt jo ohi. Ihmissuhdekokemukset ja seksikokemukset tulisi hankkia nuorena. "

Kuka ei katso hyvällä? Kenen mielestä kokemukset tulisi hankkia nuorena?

Vastaushan on tietysti: enemmistön, suuren massan, "normaalien".

Kyse on mielestäni pohjimmiltaan siitä, tyytykö menemään "helposti" massan mukana, vai uskaltaako ottaa vastuun omasta elämästään ja antaa mahdolliisuuden sillekin, mille se suuri kasvoton enemmistö ei ehkä antaisi. Itse en kelpuuttaisi naista, joka ei osaa ajatella omilla avoillaan ja tehdä ratkaisujaan itse.

• Ketarat levällään

MIKSI LUTKA ET OLE PÄÄSSYT NAIMISIIN, VAIKKA OLET PEUHANNUT KETARAT LEVÄLLÄÄN NUORESTA ASTI, NYT LIENET JO RYPPYINEN KÄYTETTY RUSINA.

• lalalaa

kokemattoman miehen kannattaa ottaa kokematon nainen esim. teinityttö

• surtsurtsurt

Ihmisissä näkee valtavan määrän erilaisia luonteenpiirteitä, sinällään hauskaa että yksi voi lähestulkoon estää parinmuodostuksen. Minusta on kuitenkin olemassa huonompia ja vaikeammin havaittavia ominaisuuksia kuin ujous, joten kokeile pois. Minusta olisi huolestuttavampaa jos vaikka kolmekymppisellä olisi takana kymmenen hieman vakavampaa suhdetta.

• Reipas Mies

"Ihmissuhdekokemukset ja seksikokemukset tulisi hankkia nuorena. "

Tässä on kyse suhteen tasa-arvoon pyrkimisessä, nainen ei halunne tuntea itseään "kokeneemmaksi" kuin mies, jolla siis tulee olla ps-cv siinä kuosissa että kelpaa esitellä oman ikäisille kumppani kanditaateille.

"Kuka ei katso hyvällä? Kenen mielestä kokemukset tulisi hankkia nuorena?"

Se että mies ei ole kyennyt iskemään naistaan aikaisemmin viestii siitä että miehen taidot olla parisuhteessa naisen kanssa ovat pakostakkin vaillinaiset ja tekevät naisen elämän tälläisen miehen kanssa sitä kautta liian vaikeaksi.

Se että nämä baari-saannit sotkee perusmiehen konseptin: tulee henkseleitä paukutettua "saannin" jälkeen vaikka dooris manaa selän takana ettei ikinä halua ko. miestä nähdäkkään...

Eli pelkässä saannilla ei pysty mies vetämään mitään suuntaan mitä se arki sen naisen kanssa on jos seurustelu kokemusta ei ole. Nuorena "saa" naisen kanssa viel opetella, 30v korvilla se on tulos tai kiitos moi ulos sitten.

Se on niin äärimmäisen tärkeää että mies osaa "johtaa" sen naisen tapailun kohti seurustelua kunhan tuntuu että homma natsaa yhdessä.

• vanhapiikanen

Mitä painoarvoa mies saa ottaessaan llutkan, joka on sitä kokemusta hankkinut roppakaupalla ja pää on tyhjä tynnyri.
        Sellaista ei fiksu mies katso, pelkästään panomies, joka haluaa vaan sitä yhtä ja samaa jalkoväliä rynkyttää.
        Olet vanhapiika!

• huvittavaa...
        vanhapiikanen kirjoitti:

Mitä painoarvoa mies saa ottaessaan llutkan, joka on sitä kokemusta hankkinut roppakaupalla ja pää on tyhjä tynnyri.
        Sellaista ei fiksu mies katso, pelkästään panomies, joka haluaa vaan sitä yhtä ja samaa jalkoväliä rynkyttää.
        Olet vanhapiika!

Hahhah! Oletko kenties hieman katkera nim. vanhapiikanen kun sinulla ei ole miestä? Oletko edes koskaan saanut miestä. Epäilen suuresti..

• huono tuuri

Olen kohta nelikymppinen mies ja en ole seurustellut päivääkään.
      Tuntuu kummalta ettei olisi mitään saumoja vieläkin onnistua,minulla on muuten asiat taatusti paremmin kuin yli sadallatuhannella naimisissa olevalla tai eronneella suomalaisella miehellä (poislukien että kumppani puuttuu)
      Olen varakas,hoikka,terveet elämän tavat ja harrastukset omaava savuton ja alkoton työssä oleva lapseton mies.Oppisin ja haluaisin pitää kuin kukkaa kämmenellä naista jonka toivon vielä löytävän.
      Parikymppisenä poikasena tuntui etten pärjää tyttö markkinoilla muille pojille ja juomattoman etsintä lopahti alkumetreillä ja arvelin että kyllä löydän aivan tuurilla naisen itselleni,ja nyt ollaan tässä tilanteessa.

Itse ottaisin paljon mieluummin naisen jolla on mahdollisimman vähän suhteita takana(aivan päinvastanen kanta kuin naisilla)

Mitä vähempi suhteita takana sitä tasapainoisempi henkilö.Paljot suhteet antavat naisesta kevytkenkäisen mielikuvan joka hetken mielijohteesta ihastuu ja kohta eroaa .

Mitä ihmeen opeteltavaa muuten on parisuhteessa elämisessä jota ei voisi oppia myöhemmälläkin iällä.

• tuula-neiti

Olet aviomiesainesta.

• Älyn haamu

Heikoltahan se näyttää kaltaisteni kannalta. Huono tuuri kun olen 170-senttinen, alle 70-kiloinen pygmi. Lisäksi vielä mielenterveysongelmat, köyhyys ja kaverittomuus.

Rumaan naiseen en silti aio koskaan tyytyä. Mieluummin yksin kuin huonossa suhteessa naisen kanssa joka ei todellakaan miellytä. Jääpähän enemmän aikaa puuhastella yksin outoja :-)

• Älyn haamu

jutellaan

• No hei...

Voisiko kukaan nainen seurustella 31v miehen kanssa, joka ei ole koskaan oikeastikaan seurustellut, jolla ei ole koskaan ollut ystäviä ja joka vielä kaiken lisäksi on ylpeä siitä. Hän kertoo asian ensimmäisillä treffeillä naiselle ja kehuskelee. Kyselee samaa myös naiselta, ja toivoo tämän olevan neitsyt. Mitä olette siis Minusta mieltä?

• dhgkdjhgkjd

En ole nainen, mutta ensimmäisenä tuossa ihmetyttää, että eikö ole kiinnostanut hankkia ystäviä ja naista? Ja miksi kehuskella asialla?

• ryppy otsassa

Vuodet vierähti huomaamatta kun oli muuta tekemistä kuin pillun perässä juosta. En silti ala kiireellä naista ja lapsia hommaileen. Jos ei ehdi niin ei voi mitään.

• n---28v

noin kauan sinkkuna olleet miehet ovat itsekeskeisiä,omahyväisiä ja kiukuttelevia pikkupoikia. ei ne ymmärrä naisia ollenkaan,vaativat täydellisyyttä ulkonäön ja luonteen suhteen. on kaksi karmeaa kokemusta ,eikä ikinä enää!! niille tekisi hyvää opetella parisuhdetta jonkun puuman kanssa, jolla kärsivällisyyttä ja mielenkiintoa opettaa näitä rakkauden saloihin.

• mahdoton vaatimus

Naisen on oltava kauniimpi kuin itse olen ja luonteensa sellainen, että hänestä on iloa vanhana ja ryppyisenäkin.

Eikä saa haista niin kuin olisi ämpärillä kaadettu kemikaaleja päälle. Se on vastenmielistä.

Näistä en tingi.

• Yks ATM

Miten ATM pääsee opiskelemaan parisuhdetta puuman kanssa?

• minikorento

itse olen avoliitossa miehen kanssa, joka ei ole ennen minua seurustellut ja oli melkein kolmenkymmenen kun tavattiin.
      Ja aivan ihana mies onkin!
      Ei vain kelpuuttanut ketä tahansa naista kumppanikseen. Ja mielestäni se on hyvä piirre miehessä.

Kannattaisi kysellä varovasti, että miksi hän ei ole aikaisemmin seurustellut. Onko syynä ujous, se ettei hän halua seurustella kenenkään idiootin kanssa vai mikä on?
      Tutustu rohkeasti tähän mieheen. Ei sitä tiedä onko hän se unelmien mies vai se mies jota et ikinä tahtoisi vierellesi. Ei tuollainen asia selviä muuta kuin kokeilemalla :)

• hyvispahis

Olen itse seurustellut miehen kanssa, joka ei ollut vielä kolmekymppisenäkään seurustellut kenenkään kanssa. Hänellä syitä seurustelemattomuuteen:

- ujous
      - koulukiusaaminen
      - asuminen pienellä paikkakunnalla, jossa parhaat naiset alkoi seurustella jo teini-iässä ja heillä oli lapsiakin jo vähän päälle kaksikymppisenä
      - harrastuksia, jotka veivät aikaa
      - tehnyt paljon työtä
      - valmistuttuaan ammattiin muuttanut usein paikkakunnalta toiselle, joten kaveripiiri on suppea
      - huonot kokemukset kavereiden avioliitoista, jotka päättyneet kaikki eroon

• En huolisi.

Eihän atm edes tiedä miltä tavallinen nainen näyttää alastomana, eikä yhtään kiinnosta olla jonkun alempitasoisen miehen yökinnän kohteena.

• Naisasialooseri.

Tavallinen nainen ei tarkoita löysämahaista/perseistä riipputissiä

• Itseasissa.
        Naisasialooseri. kirjoitti:

Tavallinen nainen ei tarkoita löysämahaista/perseistä riipputissiä

Kyllä tarkoittaa. Tavallisilla naisilla harvoin on siksbäkkiä ja juoksijan pyllyä, joten kyllä ne aika pehmeitä paikkoja on. Ja jos on vähänkin isommat tissit, niin tottakai ne riippuvat. Paitsi silikonit. Mutta näinhän se taas tuli todistettua ettei atm edes tiedä sitä miltä tavallinen nainen näyttää, saati tuntuu. Pysykää vain kaukana niistä. Minusta ne voisi siirtää jonnekin omalle aidatulle alueelle, kun itsekin täällä uhkailevat väkivaltaisuudellaan.

Tuolla oli avaus jostain tutkimuksesta, johon vastasi 40 000 naista. Sen mukaan naiset toivovat, että miehellä olisi kokemusta muutamasta parisuhteesta, mutta sänkykavereita saa maksimissaan olla kuusi.

• 37v mies

onko muuten asiallista naisen kysyä heti ensimmäisen kymmenminuuttisen aikana oletko seurustellut ennen.
      minusta kysymys on epäasiallinen heti kärkeen.

• Jaska'

Jahas, sama laulu taas raikaa ties kuin monetta vuotta.
      Onko ämmien päähän mahdotonta mahtua sellaista asiaa, että ehkäpä tuo mies onkin juuri se joka ei ole huolinut näitä tarjolla olevia naisia. Bimpot haluaa välttämättä nähdä tämänkin asian toisinpäin... Mun esimerkiksi on äärimmäisen vaikea löytää kiinostavaa naista, koska heitä nyt vain sattuu olemaan ehkäpä noin yksi tuhannessa. Tarvitseeko ihmetellä jos en oo parisuhteessa ollu,,, Yrittäkää enemmän ja ottakaa vaikka sitten vitun silikoonit jos ette muuten minua kykene iskemään.

• Hyi hitto

Kuka tommosta huolisi? Parempi että ryömit takaisin luolaasi.

• Jaska'
        Hyi hitto kirjoitti:

Kuka tommosta huolisi? Parempi että ryömit takaisin luolaasi.

Tunnen paljon ikisinkkuja myöskin itseni lisäks ja me ollaan suurin osa hyvin elämässä menestyviä ja toisten kunnioittamia ihmisiä. Me tiedetään mitä me elämältä halutaan. Saadaan myöskin naista niin halutessaan. Ei meillä ole tarvetta mitään hätäapu akkaa lähtee völjäämään. Sitä haluu joko kaiken tai sitten ei mitään parisuhdetta. Vakipanoja saa kyllä järjestymään ilmankin, että tarvii koko elämää laittaa pyörimään jonkun naisen ympärillä(kulissikaveriliitot). Tottakai oikea parisuhde on parempi jos tuntee joka solullaan, et se on tässä. Näitä tuntemuksia vaan ei ihan joka tyttö herätä itsellisessä miehessä joka tietää mitä etsii. Esimerkikisi palstalla kirjoittanut xena on kertonut ettei ole koskaan elämässään ollut rakastunut. Silti hän on elänyt avioliitossa, No vittu onnea,! Minusta nyt vaan ei tohon ole.! Väitän että ne teidän "harjottelu kulissi kaveriliitot" on käytännössä olleet vakipanosuhteita joissa mitään aitoja tunteita ole koskaan ollutkaan.
        Yhtä ei saada, niin otetaampa siitä vierestä heti seuraava. Jep jep, kuinkas sattuikaan "se oikea " heti siihen. vittu mitä sakkia. Ja sitten kirjotellaan paskaa netissä ihmisistä jotka oikeesti tuntee elämää ja oikeita tunteita.

• Mies1985

Jos mies on saanut ns.naamapakkeja koko elämänsä ajan tai esim.nettitreffien kirjoitteluihin on vastattu vain sirkkujen sirinällä niin miten silloin voi ajatella että naiset olisivat tonkineet miehestä jonkun vian? Eiväthän naiset silloin tiedä siitä miehestä helvettiäkään!
      Vasta sitten kun mies olisi kelpuutettu seurusteluun kuuluviin asioihin kuten vällyjen väliin ja muutenkin hengattu, voisi joku nainen olla löytänyt jotain vikaa.

Jos mies on saanut pelkkiä pakkeja niin sitten ne on saatu naisilta jotka tietävät hänestä vielä vähemmän kuin sinä nyt luultavasti tiedät.

• rfd

Kyllä miehenkin pitää edes jonkun näkönen olla. Naamapakki tarkoittaa , että on saanut pakit rumuuden takia?

• -xy-

Heh! Jos kaikki naiset ajattelisivat samalla tavalla, niin heterosuhteita ei enää olisi ollenkaan, sillä jostainhan sitä on aloitettava. =P

• Anonyymi

aika vanha kirjoitus vuodelta 2011

• Anonyymi

Itse olen jo useamman kuukauden päälle 30 vuotis mies tai poika (miksi sitä nyt kukannennii sannoo) ja en ole koskaan seurustellut tai ollut minkäänlaisessa parisuhteessa yhden illan jutusta tai maksullisesta seksikokemuksesta nyt puhumattakaan. Eli täysin kokematon kaikin puolin. Pakkeja ja pelkkiä yksisuuntaisia ihastuksia on kuitenkin vuosiin varrella sattunut.

Raotetaanpa hiukkasen tätä elämänstooria tännehin, kun kerta jo pantiin alulle:
      Suoranaisia naamapakkeja on tullut 16 vuoden aikana ainakin kolme, ensimmäinen ihastumineseni ja samalla tähän mennessä yhä voimakkain tuli siis 14 vuotiaana, missä iässä monet alkavat hankkia niitä ensimmäisiä seurustelukokemuksiaan. Naamapakkien lisäksi on ollut myös kolme
      osittain lievempiä ihastuksia, joiden eteen en tehnyt ns. mitään ihastuksentunnustuksia tai oikeen muutakaan, kun tuntui ettei kannatakaan... Ja yksi näistä lievemmistä ihastuksista meni viime kesänä naimisiin, mikä tuli täysin puskista, sillä en ollut koskaan nähnyt häntä seurustelevan miehen kanssa. Toki hänestä näki muuten, ettei ollut mitenkään kiinnostunut.

Puolestaan näistä naamapakkien antaneista naisista myös yksi oli parisuhteessa (tuokin tieto parisuhteesta tuli mulle ihan puskista eli ihastuksen kohteelta itseltään), mukavasti sitä vaan tuntee jotenkin häpeää kun nainen ilmoittaa siitä minulle, toki ystävällisesti ja kaikin puolin asiallisesti ettei sen puoleen. Ite vaan siinä ajattelee, että tulipa taas sohlattua joka kyllä osataan, kun oon hieman ujo muutenkin niissä ihmissuhde- ja erityisesti parisuhdeasioissa.. 🤦‍♂️
      Toki muutamien tuttujen kaverieni yms. kanssa on mukava heittää läppää, joten tuon ujouden voisi liittää ehkä enemmänkin uusien kaveri/ystävyysuhteiden luomiseen, ja uusien seurustelusuhteiden luomiseen sitten liittyy se syvempi ujous.

Eli yhteensä semmoset kuus kunnollista kappaletta ihastusta mitkä ei antaneet vastakaikua, tosin yhdestä (naamapakki ei kysseessä) en oo ihan satavarma mutta kuitennii meleko varma ja siitäkin on 10 v aikaa. Mielestäni en ole mikään erityinen komistus ja multa ehkä puuttu se tietty karisma, jonka ansiosta joillakin ikäisilläni miehellä on naisia jopa haitaksi asti, eli ne pahimmillaan kärsivät ollessaan esim. hyvässä suhteessa jonkun kanssa ja sitten vähän väliä joku tulisesti ihastuu häneen ja miehen hermoja usein koetellaan sekä testaillaan... perusteellisestikkin...
      Ikinä en ole ainakaan itse kokenut, että kukaan olisi ihastunut minuun, kuolaamisesta nyt puhumattakaan 🤣🤣, vaikka en jatkuvasti sisällä nyhvötäkkään. Baarissakin käyn aina silloin tällöin, mutta juominen ei hirveesti inspaa ja eikä sitä voi tehdä, kun jollain sinne baariin on päästäväkin eli tapauksessani autolla.
      Useat sanoo minua kiltiksi, kuten esim. äitini ja läheinen serkkuni. Monelta suunnalta olen myös kuullut, että kiltillä miehellä on voi olla usein takkusta naismarkkinoilla, enkä nyt tarkoita sitä, että itselleni olisi suoranaisesti näin sanottu, vaan yleisellä tasolla mitä TV:stä, näiltä keskustelufoorumeilta jne... on toitotettu.
      Ja naiset taas kuulemma syttyisivät jotenkin sellaisesta pilkettä silmäkulmassa olevasta itsevarmasta, ehkä hieman rivosta ja komeasta pelimiehestä, joka on vähemmän "kiltti".

Ja nyt rupeaa tuntumaan synkältä, kuten pian alempanahin...........................................

Minua hieman ihmetyttää se, että pitäisi tietää joku parisuhteen toimintamalli/kaava, jota tämän ketjun perusteella monet naiset tuntuvat odottaa mieheltä, joilla varsinkin on kokemusta aikaisemmista suhteista. Itse ummikkona ainakin voin olla hyvillä mielin siitä, että en pysty ohjaamaan tai näyttämään naiselle tätä kaavaa, kun ei oo mistä näyttää.. :D Kato, ei tarvihe ottoo paeneita. 😁
      Ja minusta näin omakohtaisena mielipiteenä sanoen tällainen malli- tai kaava-ajattelu on aika turhaa, kun jokainen suhde on omanlaisensa ja jokaisella niistä on "se oma kaavansa" kuten jokaisella ihmiselläkin.

Mutta aika synkältä (yllättävänkin synkältä) tuntuu ketjun aloituksen tienoilla nousut seikka naisten kaipaavan sekä arvostavan ikäisiltäni pojilta sitä kokemusta ja se kokemattomuus heijastelisi miehen jostakin viasta. Itse taas kuvittelin tuon jotenkin toisin päin, että naiset pitäisivät miehen kokemattomuutta hyvänä ja jopa arvokkaanakin asiana.

Että sellasia, saishan tätä tarinoida vaikka miten paljon, mutta ei nyt ennee jaksa.
      PS. mitenköhän ap:lle kävi tuon tilanteen kanssa, siitähän on jo jotain 14 vuotta aikaa, kiinnostais tietää??? 🤔😉
      Mutta vaikka alotus on jo mahollisesti vanhentunu, niin ketjun aihehan ei vanhane koskaan, joten muiltahin vaan rohkeesti uusia postauksia tänne!!!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      174
      2139
    2. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      313
      1819
    3. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      93
      1587
    4. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      82
      1268
    5. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      200
      1230
    6. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      67
      1170
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      25
      1101
    8. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      48
      1027
    9. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      73
      986
    10. Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea

Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei
      Maatila ja metsä
      24
      972
    Aihe