Poika perheineen vietti 5 viikon loman vanhempien mökillä.
Vanhemmat muualla. Eläkeläiset voivat olla mökillään milloin haluavat. Pojan perheen loma-aika on vain pieni tauko mökkeilyssä.
Ennen lähtöä anoppi selvitti miniälle, missä on eri taloustavarat, miten kannattaa toimia ahtaissa ympyröissä, kuinka on vietävä tuhkatkin peäsätä aina silloin tällöin. Mikä ämpäri on tiskivedelle, mikä puhtaalle.
Lopuksi anoppi toivoi, että miniä ei pyyhkisi pölyjä kostealla vanhasta piirongista.
Silloin miniä sai tarpeekseen ja tuhahti, luuliko anoppi todellakin, että hän on tullut tänne siivoamaan ja huushollaamaan!
Loman loputtua anoppi sai todeta, että miniä ei todellakaan ollut tuhlannut aikaansa taloustöihin.
Itsekäs ja narsistinen anoppi ei halua enää ensi kesänä samaa järjestelyä.
Miten lomaillaan?
18
603
Vastaukset
- oppeliini
Poika siis tuli VANHEMPIENSA mokille jättäen sotkunsa siivoamatta?
Vanhemmilla ei ole mitään velvollisuutta antaa tuon tapahtua toista kertaa. Pojalle ja hänen perheelleen on pysyvä porttikielto vanhempien omaisuuteen.
Poika voi ja hänen kuuluisikin vuokrata loma-ajakseen mokki haluamaltaan seudulta. Mokki, jossa siivouspalvelu pelaa. Tälloin hänen ei itse tarvitse käyttää aikaansa siivoukseen, sen tekee maksusta mokin vuokraaja.
JA kaikki ovat tyytyväisiä: vuokraaja saa tulonsa (elinkeinonsa), poika huolettoman loman ja appi ja anoppi saavat nauttia omasta, omilla ansioillaan hankitusta (tai perityn) mokistään milloin tahaansa haluavat. (ilman että poikansa perheen vierailun jälkeen he joutuvat palaamaan sikolättiin).
JA anoppi saa pudottaa itsekkyyden narsistin viitan. - anoppi minäkin
Hei, tietysti kukin siivoaa jälkensä.
Mietin vain, miksi talouden hoito-ohjeet annettiin vain yhdelle ihmiselle: miniälle eikä koko mökkiporukalle. Itse olisin ensisijaisesti puhunut omalle lapselleni eli tässä tapauksessa pojalleni.
Jos aikuiset ihmiset ei voi/viitsi/halua siivota itse, palkatkoon siivoojan. - swanholm
Me vietämme aikaa appivanhempien pyynnöstä aikaa heidän mökillään; eivät enää itse oikein jaksa pitää paikkoja kunnossa...
Hirvittävät ohjeet kaikesta ihan perussetistä ja juuri miniälle..ei koskaan omalle kultapojulle.
Nyt ei enää huvita käydä siellä; kaikki aika menee siivoamiseen.
Sauna on pestävä joka käyttökerran jälkeen (siis joka ilta), ulkohuussi tyhjennettävä kerran viikossa (ei missään tapauksessa saisi niin tehdä, kompostoituminen ei ehdi käynnistyä ja raaka kakka siis kipataan maahan).
Viikonloppuna siten ehkä muutama tunti rentoa olemista ja kokkailua.
Taitaapa käydä niin, että emme enää pistelehdi siellä vaikka kuinka pyytäisivät!
Sääli, että ihana mökkipaikka tulee siis menemään myyntiin siksi, ettei anoppi luota tervejärkisten aikuisten ihmisten osaavan pitää paikat paremmassa kunnossa kuin hän ikinä!- mk
Kesömökillä saunaa ei tarvitse pestä joka kerta saunomisen jälkeen vaan kesäällä kerran ja syksyllä kun mökki laitetaan taviteloille niin hyvä tulee. Itse en ainakaan saunan jälkeen rupea hikoilemaan saunassa ja kun on puulämmitteinen sauna niin pesällinen puita vielä sen jälkeen kun on saunottu niin kuivuu sauna hyvin ja niin edelleen. Itsekki köyn äitini mökillä ja mökki kyllä siivotaan mutta silloin kun lähdetään pois ja kaikki hommia tehdään mutta omaan tahtiin ja silloin kun huvittaa ja siellä mökillähän otetaan rennosti eikä se saa olla mikään työleiri.
- mk
Olkaa mökillä niinkuin itse haluatte ja jos tulee sanomista niin sanotte ihan rauhallisesti mökin omistajalle että kaymme mökillä mutta haluamma touhuta oman tavan mukaan ja jos se ei käy niin sitten emme käy siellä koska jos puudetään mikille ja siellä ei ole muita niin ei niitä ohjeita tarvitse noudattaa vaan tehdään niinkuin itse parhaaksi näette. Kanattaa tehdä asiat seläväksi eikä tehdä ohjeiden mukaan koska jokainen perhe toimii omalla tavallaan.
- Mummunmarkkamummu
mk kirjoitti:
Olkaa mökillä niinkuin itse haluatte ja jos tulee sanomista niin sanotte ihan rauhallisesti mökin omistajalle että kaymme mökillä mutta haluamma touhuta oman tavan mukaan ja jos se ei käy niin sitten emme käy siellä koska jos puudetään mikille ja siellä ei ole muita niin ei niitä ohjeita tarvitse noudattaa vaan tehdään niinkuin itse parhaaksi näette. Kanattaa tehdä asiat seläväksi eikä tehdä ohjeiden mukaan koska jokainen perhe toimii omalla tavallaan.
Et vissiin ymmärtänyt aloittajaa samalla tavalla kuin minä. Minun käsittääkseni kirjoittaja on anoppi, joka on toivonut poikansa perheelle hyvää lomaa ja sen onnistumiseksi antanut ohjeita.
Tämä "itserakas ja narsistinen" anoppi on aivan oikeassa. Hänellä on määräämisvalta omalla mökillään, siellä toimitaan hänen määräystensä mukaan.
Pojan perhe vuokratkoon tai ostakoon mökkinsä muualta ja miniä toimikoon siellä omien näkemystensä mukaisesti.
Minun on kyllä myönnettävä, että kun meidän lasten perheet haluavat käyttää mökkiämme (1-2 kertaa vuodessa, pari päivää/perhe), laitan heille niin pitkälle kuin pystyn kaiken valmiiksi: saunavedet kannettuina, tulipesät sytyttämistä vaille, puhtaat lakanat petattuina, kaapit täynnä ruokaa ja kylmiä juomiakin sopivasti. Ja teen sen erittäin mielelläni! Ikinä en ole edes vihjannut, että heidän pitäisi jostain huolehtia, mutta heidän jälkeensä ovat puulaatikot aina täynnä, sadevesitynnyrit pesty ja saunaan vedet kannettu valmiiksi, kasvimaat ja kukkamaat kasteltu ja salaattia, tilliä, sipulia, perunaa ja porkkanaa syöty! ;-) Grillihiilivarasto täydennetty, joskus jopa pajukkoja raivattu tai vene huollettu.
Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa, sanon minä vakaumuksen syvällä rintaäänellä.
- mitäs poika tekee?
Eipä tarinassa sinänsä mitään uutta ole, koska mielensä voi sukumökeillä pahoittaa kuka vain ja millä keinoin tahansa. Olkootkin, että mökki on vielä appivanhempien nimissä, niin me suomalaiset asetamme mökkeilylle mitä muhkeimmat haasteet. Ja sitten ne mökit repsahtavat vuosien saatossa silkasta sukulaisten välisestä uppinikaisuudesta, sillä periksi ei tavoitteissa ja unelmissa anneta.
Tosin en tässä tarinassa aivan ymmärtänyt, miksi miniän on vastattava mökistä. Poikahan sinne oli myös tulossa ja ainakin meillä mökkityöt on aina jaettu kahden kesken kuin sälytetty yksi huseeraamaan ympäriinsä olipa anoppi mitä mieltä tahansa kelle se lepo kuuluisi ja kelle ei. Ja jos poika olisi tottunut toimimaan mökillä ei anopin olisi tarvinnut selittää mitään, vaan luottaa pojan kyllä viime kädessä vastaavan mökistä.
Tosi sääli, että siivoton mökki lykättiin miniän vastuulle ja anopilla meni maku koko mökin lainaamiseen. Ehdottaisin silti niin anopille kuin miniälle peileihn katsomista, koska se poika pyörii siinä joka tapauksessa välissä ja nauttii mitä ilmeisemmin vapaamatkustajan viattomasta roolista kahden naisen kyräillessä joutavista.- Soleisolei**
Leikkasikohan poika pihanurmikkoa, tekikö saunapuita?
Miksei vaimo?
Miksi aina miehet? - pläääääääääääääääh
Soleisolei** kirjoitti:
Leikkasikohan poika pihanurmikkoa, tekikö saunapuita?
Miksei vaimo?
Miksi aina miehet?Hei luulisi miehen osaavan toimia mökillä paremmin jo valmiiksi jos on siellä enemmän käynyt? Selittämiseen ei menisi edes niin kauan aikaa. Paitsi jos perheessä miesväelle kaikki tipahtaa vaan taivaasta kuin manulle illallinen niin eihän se poikakaan siitä sitten sen enempää tajua.
Kyllästyttää tuo ainainen poru noista miesten töistä kun tosiasiassa kaikissa perheissä mitkä minä tiedän myös nainen osallistuu halko- ja risusavottaan, vesien kantoon ja niiden iänikuisten renkaiden vaihtoon ja mitä nyt ikinä keksitte. Silti saa lukea kuinka miehen arvolle sopivaa ei ole viedä sitä roskapussia eikä tiskata pyynnöstä.
- Kaupunkiloma
Parasta olisi, jos miehellä olisi varaa palkata taloudenhoitaja ja renki.
Loppuisi tämäkin ruikutus kerralla.
Naisten palkoilla ei piikoja pestata.
On myös ihan turhaa mennä mökille muka lomailemaan, kun taloustyöt kuitenkin on tehtävä.- mk
Kyllä mökillä ne taloustyöt on aika pieni ja itsekkin käytän kerrtakäyttöastioita ja takka hoitaa tiskaamisen ja mökillä kaikki taloustyöt on ihan minimissä ja sitten kun lähdetään niin siivotaan mökki seuraavaa kertaa varten. Mökillä hommia tehdään omaksi iloksi ei väkisi ja jos ei huvita tehdä mitää niin vedtään lonkkaa ja otetaan olutta.
- Loma miniälläkin
mk kirjoitti:
Kyllä mökillä ne taloustyöt on aika pieni ja itsekkin käytän kerrtakäyttöastioita ja takka hoitaa tiskaamisen ja mökillä kaikki taloustyöt on ihan minimissä ja sitten kun lähdetään niin siivotaan mökki seuraavaa kertaa varten. Mökillä hommia tehdään omaksi iloksi ei väkisi ja jos ei huvita tehdä mitää niin vedtään lonkkaa ja otetaan olutta.
Edellä kirjoituksissa ollaan sitä mieltä, että pieninkin taloustyö mökillä on vaimon orjuuttamista,, puhumattakaan, että pois lähdettäessä siivottaisiin jäljet.
Aloittaja oli neuvonut, missä mitäkin pidetään. Pahasta sekin, kun ei ollut pojalleen kastrullikaappia osoittanut. Miniää oli sillä rasittanut, poloista.
Kotonako ei taloustöitä tehdä? Pitää mennä täyshoitolaan, jos ei meinaa itseään kotihommilla rasittaa loman aikana.
Mökeillähän kaikki on alkeellisempaa ja työläämpää.
- OutoOtusko
Minä en ainakaan suostuisi lähtemään 5 viikoksi mieheni vanhempien mökille, jos kaikki hommat olisi sälytetty minun vastuulleni. Että poika vain vetää lonkkaa ja miniä kokkaa, siivoaa ja tyhjentää jopa tuhkatkin pesästä. Haloo!!
Tässä taas mammanpojan äiti vedättää miniäänsä 6 - 0. Kaikki syy on miniässä.
Ehkä he, KOKO PERHE, vain kettuillessaan jättivät mökin sotkuiseksi, kun ovat kyllästyneet siivoushullun nipottaja-anopin vouhkaamiseen.
Yleensäkin tuo, että mennään "toisten nurkkiin" oleilemaan, on jo riski. Minä en edes haluaisi mennä anopin/apen kaapeille kolistelemaan omin toimin. Pyytäisin kyllä mieheni suorittamaan kaikki em. toimet, varsinkin jos on tiedossa anopin pikkutarkkuus.
Mitähän sille piirongille kävi, kun ihan kostealla pyyhittiin? Ensin käsketään siivota, sitten valitetaan siitäkin, kun pölyjä pyyhitään....... ? Enpä usko, että yhdellä kostealla pyyhkimisellä mikään perintöpiironki heti pilalle menee. - Kaupungissa kesät
Eipä rouva paljon vaivaa siivouksessa nähnyt jos 5 viikon aikana pyyhki kerran pölyjä.
Mihin perustuu se käsitys, ettei omistaja olisi siivonnut ennen nuorten tuloa? Eikö nykynuorten kodeissa siivota tai tehdä taloustöitä?
Ikävä on olla taloudessa, jossa ei sormea nosta 5 viikkoon, koska huushoilli on miehen vanhempien. Riittikö astiat?
Miksi kaikkien mielestä aviomies vain makaa tekemättä mitään? Mihin se päättely perustuu?
Olisiko anopin pitänyt opastaa jokaista perheenjäsentä erikseen? Olisiko ollut reilumpaa, jos anoppi olisi kertonut yhdelle yhden asian ja toiselle toisen?
Miksi appivanhempien lainaama mökki tuntuu kaikkien mielestä inhottavalta ja vastenmieliseltä kuten koko lomailukin? Nuorten ei kai ollut pakko olla siellä koko loma-aikaansa? Toivottavasti he eivät enää mene kärsimään sinne ensi vuonna.
Mökkeilystä tulisi oikeastaan luopua. Se on vanha jäänne, agraariyhteiskunnan peruja. Maalle luontoon! Huoh.
Miksi mennä kantamaan kaivosta vettä, juoksemaan puusehen, pilkkomaan saunapuita? Pakkotyötä!
Onneksi monien perheiden lapset eivät enää suostu hautautumaan metsiin lomillaan. Pitäkööt vanhat mökkinsä! Perikunta voi sen sitten myydä aikanaan.- mk
Ei ist ävettä tarvitae kantaa jos mökillä sähköt on koska pumpun saa kaivoon ja niin edelleen. Äidilläni on mökki ja siellä ei ole koskaan kannettu vettä koska on rinnetontti niin auluaoíkoina pumpattiin jäevestä käsipumpulla vesi tynnyriin saunan nurkalle ja serynnyri riittävän korkealla niin vesi tulee raanasta saunaan ja nyt kun sähköt oolut -95 lähtien niin sähköpummppu hoitaa homman. Se puiden pikkominen on hyvää hyötyliikuntaa ja kun kotona ei ole noita kivoja puuhasteluja ja ainakin minä tykkään kesällä olla mökillä kun on kaikkea puuhasteluja. Kun omaksi iloksi tekee niin ei se mikään työleiriole ja kerkiää järvelle ja rentoutuakkin kerkiää. Kun kaataa puut keväällä ja pikkoo syksyllä niin on seuraavaksi kesäksi puita ja aina köytyy kavereirta jotka lähtevät viikonlopuksi mökille puutalkoisiin ja hauskanpitoon.
- Kaupungissa kesät
Sinä olet ihan ilmeinen seuranpettäjä. Tässä haukutaan kilpaa inhottavia isovanhempia, jotka luovuttavat mökkinsä kersojen käyttöön loma-ajaksi. Lomalla maataan nurmikolla, ja inhottavaa on, jos saunapuita ei ole tarpeeksi tai mummu ei ole ostanut kylliksi paperilautasia kaappiin.
Tietenkään nuorten ei tarvitse tehdä mitään, eikä varsinkaan ostaa rahalla edes vessapaperia, sehän olisi ihan mummun paapomista.
Todellinen ihminen ei "puuhastele" yhtään mitään mummun mökillä. Sehän olisi selvästi mummun palvelemista. Mummun asia on huolehtia, että vie tuhkatkin pesästä. On tietenkin kurjaa, kun hella ei vedä, kun se on täynnä tuhkaa, mutta onneksi ne puutkin ovat pian lopussa.
Pääasia, että päästään haukkumaan, että käski saamari vielä tuhkatkin korjata, ja pölyt pyyhkiä. Viisi viikkoa pitäisi itse tehdä taloustöitä, että mummu sitten selviää vähemmällä, kun saa taas luvan tulla mökillensä.
Kyllä mummut sitten ovat laiskoja! - Ajattelennäin
Varmasti hyvä kummallekin, että anoppikaan ei ko järjestelyä halua - eikä varmaan miniäkään.
Pojastahan tässä ei ollut puhettakaan, näköjään.
Mutta käsitykseni on että jos mökki on jonkun se on jonkun, elikkäs silloin sinne ei tarvitse muita päästää oleilemaan, ei edes omia aikuisia lapsia. - Marikki vaan
Olen ilmeisesti Hanna Hanhi, koska minulla on aivan loistavat appivanhemmat:)
Eivät ohjeista, eivätkä puutu elämäämme. Mökin siivoamme itsestään selvyytenä jälkeemme, jotta muidenkin sisarusten on sinne mukava tulla.
Niin metsä vastaa, kuin sinne huutaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121226
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1201091- 136979
- 96812
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten305782Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait81686Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54626Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48589- 75514