90-luvun laman "uhrit"

58v.

Hohoi, kysymys niille joiden työelämä loppui 90-luvun lamaan. Tästä on aikaa jo parikymmentä vuotta, miten on mahdollista että jäitte kiinni sille vuosikymmenelle ettekä esimerkiksi kouluttautuneet ja hakeneet sellaiselle alalle jolla työllisyys olisi turvatumpi?

Itse en esimerkiksi nuorena tiennyt, että tässä iässä työskentelisin IT-osaajana. Sellaista ammattia ei ollut, mutta kiitos 90-luvun laman jouduin kouluttautumaan ja orientoitumaan työelämään uudelleen jo tutisti keski-ikäisenä. Monet ikätovereistani sen sijaan pitivät nörttien touhuja ohimenevänä marginaali-ilmiönä ja jäivät ruikuttamaan rakennemuutoksessa kadonneiden työpaikkojensa raunioille.

67

1977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitkäaikatyötön

      En kylläkään tunnista "IT-osaajaa" ammatiksi vieläkään ;-)

    • Huoh ...

      No, sellaiset esimerkiksi ylläpitävät sinunkin mahdollisuuttasi voida kirjoitella tälle palstalle ...

    • näin onnnn

      Mutta miksi hakeudut köyhien palstalle hyvin pärjänneenä patsastelemaan. Ihan vielä selvästi niitä 90-luvulla työelämästä saneeratuksi joutuneita ja sitä myötä myös syrjäytyneitä haet, joidenka edessä sitten katsot olevasi kykenevä vauraana patsapatstelemaan.
      No minä olen kylläkin tullut saneeratuksi kortistoon 90-luvun laman myötä joskin jo sen jälkimainingeissa 90-luvun puolenvälin jälkeen. Minulla on ollut monenlaista yrittämistä sen jälkeen. Joskin työnantajilta työpaikan kerjäämisen katsoin omalla kohdallani turhaksi, enkä myöskään mitään virallista yritystäkään ole edes aikonut perustaa. Alkuun tuli vähän takapakkiakin sijoituksissani ja yrittämisessäni, tai ainakin kaikki tekemiseni menivät harakoille. Mutta sittemmin ovat sijoitukseni lähteneet onnistumaan.
      Mitäänn IT-alaa en kyllä ole edes harkinnut, en vaikka koko ikäni olen elektronikkapuolen laitteita harrastellut ja rakennellut, ja sen alan koulutukseenkin olen aikanani satasannut, ja myös matematiikka on ollut vahvasti harrastuksenani vuosikymmenet. Ohjelmoitavien taskulaskinten ohjelmointi kylläkin oli kymmenkunta vuotta osaharrastuksenani.
      Mutta siis tämä netti on kylläkin avittanut minua tosipaljon juuri sitä kautta, että se on mahdollistanut kauppojen teon ja asioiden ja laskutuksien hoitamisen helposti ja edullisesti, ja vielä pienessä mittakaavassa olen pörssiäkin vähän pelannut juuri koneellani. Varsinainen motiivini nettiyhteyden hankkimiseen minulle tuli kuitenkin siitä, kun ei ollut enää uuden hankkimani HP:n ohjelmoitavan laskimen manuaali kirjallisessa mupodosa luettavissa.

      • A.P.

        Kenen neuvoja kannattaa kuunnella: niiden, jotka ovat selviytyneet elämässään eteenpäin, vai niiden jotka eivät ole?

        Ihmettelen miksi neuvojen antamiset tulkitaan usein patsasteluna, kettuiluna tai suoranaisena v*ttuiluna, vaikka useimpien tarkoituksena on yrittää jollain tavalla auttaa - joskus omalla esimerkillään, kertomalla miten itse on voittanut kovan kohtalon, rakennemuutokset, konkurssit, sairaudet, työttömyydet tai muut elämään kuuluvat koettelemukset.

        Joskus kyllä tuntuu, että tällä palstalla ei halutakaan neuvoja omaehtoiseen selviytymiseen, tai työllistymiseen liittyvissä asioissa. Oman tilanteen surkutteleminen, apaattisuuden lietsominen ja yhteiskunnan tulonsiirtoihin liittyvät kysymykset tuntuvat monista ilmeisesti mielekkäimmiltä.


      • ökkxjsyr
        A.P. kirjoitti:

        Kenen neuvoja kannattaa kuunnella: niiden, jotka ovat selviytyneet elämässään eteenpäin, vai niiden jotka eivät ole?

        Ihmettelen miksi neuvojen antamiset tulkitaan usein patsasteluna, kettuiluna tai suoranaisena v*ttuiluna, vaikka useimpien tarkoituksena on yrittää jollain tavalla auttaa - joskus omalla esimerkillään, kertomalla miten itse on voittanut kovan kohtalon, rakennemuutokset, konkurssit, sairaudet, työttömyydet tai muut elämään kuuluvat koettelemukset.

        Joskus kyllä tuntuu, että tällä palstalla ei halutakaan neuvoja omaehtoiseen selviytymiseen, tai työllistymiseen liittyvissä asioissa. Oman tilanteen surkutteleminen, apaattisuuden lietsominen ja yhteiskunnan tulonsiirtoihin liittyvät kysymykset tuntuvat monista ilmeisesti mielekkäimmiltä.

        "Hohoi, kysymys niille joiden työelämä loppui 90-luvun lamaan. Tästä on aikaa jo parikymmentä vuotta, miten on mahdollista että jäitte kiinni sille vuosikymmenelle ettekä esimerkiksi kouluttautuneet ja hakeneet sellaiselle alalle jolla työllisyys olisi turvatumpi?"

        Kun viesti alkaa noin, niin ei sitä ihan heti ole luettavissa neuvonannoksi, vaan nimenomaan patsasteluksi sillä, kuinka itse sattui, paino sanalla SATTUI, tekemään oikean ratkaisun. Kenelle neuvosi on tarkoitettu? Niille joitka eivät vieläkään ole tehneet mitään 90-luvun laman jälkeen? Eiköhän se ole jo hieman myöhäistä, kun alkavat olla jo eläkeiässä, kuten sinäkin. Myös tuo "ala, jolla työllisyys on turvatumpi" on ihan hakuammuntaa, joskus osuu, joskus ei. Kukaan ei tiedä varmaksi, millä alalla työllisyys on turvattua kymmenen vuoden päästä.

        Jos taas esitit tuon "neuvosi" nuoremmille, jotka nyt ovat siinä keski-iässä ja työttömiä, niin ei se ole ihan itsestäänselvää, että sen ikäiset voivat opiskella. Opiskelu on vasta huonopalkkaista hommaa on ja meidän ikäisillä on usein perheet elätettävänä, joten eipä silloin pahemmin ole mahdollisuutta elellä rahattomana monia vuosia koulun penkillä, vaikka halua todellakin olisi. Ja nykyäänhän on turha opiskella mitään parin-kolmen vuoden opintoja, kun niillä ei vielä ainakaan rahaa tienaa, pitäisi pidempään opiskella, että saisi palkkaakin. Ärsyttää vain tuollaiset "miksi ette" -alkuiset "neuvot", kun ihan kaikkensa tekisin, että opiskella pystyisin, paitsi en viitsi lapsiani teloittaa sen takia. Enkä tappaa nälkään tai antaa huostaan. Muu ei auta. Enkä tiedä auttaisiko huostakaan, vai joutuuko niistä silloinkin maksamaan elatusmaksuja.


      • näin onnnn
        ökkxjsyr kirjoitti:

        "Hohoi, kysymys niille joiden työelämä loppui 90-luvun lamaan. Tästä on aikaa jo parikymmentä vuotta, miten on mahdollista että jäitte kiinni sille vuosikymmenelle ettekä esimerkiksi kouluttautuneet ja hakeneet sellaiselle alalle jolla työllisyys olisi turvatumpi?"

        Kun viesti alkaa noin, niin ei sitä ihan heti ole luettavissa neuvonannoksi, vaan nimenomaan patsasteluksi sillä, kuinka itse sattui, paino sanalla SATTUI, tekemään oikean ratkaisun. Kenelle neuvosi on tarkoitettu? Niille joitka eivät vieläkään ole tehneet mitään 90-luvun laman jälkeen? Eiköhän se ole jo hieman myöhäistä, kun alkavat olla jo eläkeiässä, kuten sinäkin. Myös tuo "ala, jolla työllisyys on turvatumpi" on ihan hakuammuntaa, joskus osuu, joskus ei. Kukaan ei tiedä varmaksi, millä alalla työllisyys on turvattua kymmenen vuoden päästä.

        Jos taas esitit tuon "neuvosi" nuoremmille, jotka nyt ovat siinä keski-iässä ja työttömiä, niin ei se ole ihan itsestäänselvää, että sen ikäiset voivat opiskella. Opiskelu on vasta huonopalkkaista hommaa on ja meidän ikäisillä on usein perheet elätettävänä, joten eipä silloin pahemmin ole mahdollisuutta elellä rahattomana monia vuosia koulun penkillä, vaikka halua todellakin olisi. Ja nykyäänhän on turha opiskella mitään parin-kolmen vuoden opintoja, kun niillä ei vielä ainakaan rahaa tienaa, pitäisi pidempään opiskella, että saisi palkkaakin. Ärsyttää vain tuollaiset "miksi ette" -alkuiset "neuvot", kun ihan kaikkensa tekisin, että opiskella pystyisin, paitsi en viitsi lapsiani teloittaa sen takia. Enkä tappaa nälkään tai antaa huostaan. Muu ei auta. Enkä tiedä auttaisiko huostakaan, vai joutuuko niistä silloinkin maksamaan elatusmaksuja.

        Joo ei siinä minustakaan ollut aloittajalla tarkoituksena auttaa hyvillä neuvoillaan työttömäksi joutuneita keski-ikäisiä menestymään ja vaurastumaan. Ainakin minun on vaikea mitään sellaista tuosta aloituksesta tulkita, saati että siinä olisi yhtään mitään konkreettisempaa neuvoa miten ja mihin hakea ja mitä edellytetään iän y.m.s. suhteen jotta alkuunkaan kelpuutettaisiin.

        Minä olen kyllä saanut paskaa silmilleni koko ikänikin. Joskin sellaiset lähemmäs 20 vuodeksi sain sentään vaikinaisen työpaikan, joka ei tosin vastannut lainkaan koulutuksiani, ja ei palkkakaan ollut kuin jotain miesten teollisuuden keskiansioiden tasoa ja vähän altakin.
        Mutta sitten sitä paskaa silmille vasta alkoikin tulla, kun siitäkin työpaikasta vielä saneeratuksi tuli. Olinhan minä yksinäisenä pokamiehenä tehnyt vapaa-aikoinani vaikka mitä, mutta eihän niistä ollut mitään apua työpaikan haussa kun ei kuitenkaan ollut mitään suhteita alan bisneksiin. Ja kaiken päälle esim. musiikkilaitteiden audiopuolen huoltoja tuolloin lopettelivat musiikki-instrumenttienkin osalta. Se homma josta saneeratuksi tulin taasen oli sellainen, että ei siitä työkokemuksesta ollut mitään apua mihinkään työpaikkaan hakiessa.
        Se että sittemmin olen onnistunut näissä sijoitusbisneksissäni on taasen sen verran persoonakohtainenkin juttu, että ei siitä kyllä muille malliksi ole. Tämä on myös edellyttänyt itsensä likoon pistämistä monella tapaa, ja myös erkkomaista tai ainakin sosiaalisesti täysin syrjäytyneenä elämistäkin. Mahdollistahan tällainen kyllä on yksinäiselle perheettömälle miehelle, ja kyllä tällaiseenkin tottuu. Asuinpaikkakunta asuntoineenkin on tämän myötä minulla vaihdellut tarpeen mukaan. Nyt vasta olen päässyt siihen pisteeseen, että tätä nykyistä kämppääni ei minun tarvitse enää sijoitusbisneksieni vuoksi vaihtaa, kun tämän merkitys sijoitusmassassani on niin pieni. Toisaalta kyllä tässä silti huoliakin on monia, mutta saahan tässä myös toimintaa ja pieniä remonttikeikkojakin joskus teen.


      • PFEKlmfwefwef
        A.P. kirjoitti:

        Kenen neuvoja kannattaa kuunnella: niiden, jotka ovat selviytyneet elämässään eteenpäin, vai niiden jotka eivät ole?

        Ihmettelen miksi neuvojen antamiset tulkitaan usein patsasteluna, kettuiluna tai suoranaisena v*ttuiluna, vaikka useimpien tarkoituksena on yrittää jollain tavalla auttaa - joskus omalla esimerkillään, kertomalla miten itse on voittanut kovan kohtalon, rakennemuutokset, konkurssit, sairaudet, työttömyydet tai muut elämään kuuluvat koettelemukset.

        Joskus kyllä tuntuu, että tällä palstalla ei halutakaan neuvoja omaehtoiseen selviytymiseen, tai työllistymiseen liittyvissä asioissa. Oman tilanteen surkutteleminen, apaattisuuden lietsominen ja yhteiskunnan tulonsiirtoihin liittyvät kysymykset tuntuvat monista ilmeisesti mielekkäimmiltä.

        "Kenen neuvoja kannattaa kuunnella: niiden, jotka ovat selviytyneet elämässään eteenpäin, vai niiden jotka eivät ole?"

        Riippuu ongelmasta.

        Miten elämässä selvinnyt pystyy millään tavalla neuvomaan suuressa pulassa olevaa?

        Eihän hän itse ole koskaan ollut sellaisessa.


      • Huohlokausti
        PFEKlmfwefwef kirjoitti:

        "Kenen neuvoja kannattaa kuunnella: niiden, jotka ovat selviytyneet elämässään eteenpäin, vai niiden jotka eivät ole?"

        Riippuu ongelmasta.

        Miten elämässä selvinnyt pystyy millään tavalla neuvomaan suuressa pulassa olevaa?

        Eihän hän itse ole koskaan ollut sellaisessa.

        Esim. Miten tuollainen ihminen ymmärtää esim. "turhautumista"?

        Hän ei koskaan ole kohdannut estettä jonka yli hän ei ole päässyt ja joka ei ole lannistanut häntä.

        Kuinka hän voi neuvoa millään tavalla turhautunutta?

        Ei hän pysty neuvomaan. Pitäköön päänsä kiinni ja menköön jakamaan kokemuksia toisten onnistuneiden kanssa.


      • näin onnnn
        Huohlokausti kirjoitti:

        Esim. Miten tuollainen ihminen ymmärtää esim. "turhautumista"?

        Hän ei koskaan ole kohdannut estettä jonka yli hän ei ole päässyt ja joka ei ole lannistanut häntä.

        Kuinka hän voi neuvoa millään tavalla turhautunutta?

        Ei hän pysty neuvomaan. Pitäköön päänsä kiinni ja menköön jakamaan kokemuksia toisten onnistuneiden kanssa.

        Sanoisin että tässä on niin paljon perää tässä kommentissa. Tosin se on huomattava että eipä niitä neuvoja menestykseen oikeasti ole juuri kukaan tarjoamassakaan, ei siis ainakaan sellaisia neuvoja jotka myös oikeasti voisivat toimiakkin. Ihan tahallaankin menestymisen kannalta harhaan johtavia neuvoja kyllä on tarjolla paljonkin.


      • A.P.
        PFEKlmfwefwef kirjoitti:

        "Kenen neuvoja kannattaa kuunnella: niiden, jotka ovat selviytyneet elämässään eteenpäin, vai niiden jotka eivät ole?"

        Riippuu ongelmasta.

        Miten elämässä selvinnyt pystyy millään tavalla neuvomaan suuressa pulassa olevaa?

        Eihän hän itse ole koskaan ollut sellaisessa.

        Mistä sait käsityksen että en olisi itse koskaan kokenut ongelmia; potkuja, velkoja, työttömyyttä ja vähävaraisuutta?

        Nimenomaan niin minulle kävi 90-luvulla, hyvin palkattu teollisuustyö meni alta ja jouduimme köyhän, mutta velkaisen lapsiperheen asemaan. Kirpparit , penninvenytykset, kaurapuurot ja sukulaisten antamat avustukset ovat tulleet tutuksi. Vähällä oli ettei masennus ja apaattisuus olisi lannistanut siinä tilanteessa, mutta onneksi uskalsin tarttua tarjoukseen joka oli ihan jotain muuta kuin mikään siihen ikään turvalliseksi ja omakseni kokema.

        Sanomani kuitenkin on - jos minä olen onnistunut, niin sitten taatusti joku muukin samassa tilanteessa nyt kärvistelevä voi onnistua. Vähemmän puhetta, enemmän tekoja! Pohjalta ei ole muuta suuntaa kuin ylöspäin.


      • A.P.
        ökkxjsyr kirjoitti:

        "Hohoi, kysymys niille joiden työelämä loppui 90-luvun lamaan. Tästä on aikaa jo parikymmentä vuotta, miten on mahdollista että jäitte kiinni sille vuosikymmenelle ettekä esimerkiksi kouluttautuneet ja hakeneet sellaiselle alalle jolla työllisyys olisi turvatumpi?"

        Kun viesti alkaa noin, niin ei sitä ihan heti ole luettavissa neuvonannoksi, vaan nimenomaan patsasteluksi sillä, kuinka itse sattui, paino sanalla SATTUI, tekemään oikean ratkaisun. Kenelle neuvosi on tarkoitettu? Niille joitka eivät vieläkään ole tehneet mitään 90-luvun laman jälkeen? Eiköhän se ole jo hieman myöhäistä, kun alkavat olla jo eläkeiässä, kuten sinäkin. Myös tuo "ala, jolla työllisyys on turvatumpi" on ihan hakuammuntaa, joskus osuu, joskus ei. Kukaan ei tiedä varmaksi, millä alalla työllisyys on turvattua kymmenen vuoden päästä.

        Jos taas esitit tuon "neuvosi" nuoremmille, jotka nyt ovat siinä keski-iässä ja työttömiä, niin ei se ole ihan itsestäänselvää, että sen ikäiset voivat opiskella. Opiskelu on vasta huonopalkkaista hommaa on ja meidän ikäisillä on usein perheet elätettävänä, joten eipä silloin pahemmin ole mahdollisuutta elellä rahattomana monia vuosia koulun penkillä, vaikka halua todellakin olisi. Ja nykyäänhän on turha opiskella mitään parin-kolmen vuoden opintoja, kun niillä ei vielä ainakaan rahaa tienaa, pitäisi pidempään opiskella, että saisi palkkaakin. Ärsyttää vain tuollaiset "miksi ette" -alkuiset "neuvot", kun ihan kaikkensa tekisin, että opiskella pystyisin, paitsi en viitsi lapsiani teloittaa sen takia. Enkä tappaa nälkään tai antaa huostaan. Muu ei auta. Enkä tiedä auttaisiko huostakaan, vai joutuuko niistä silloinkin maksamaan elatusmaksuja.

        "Kenelle neuvosi on tarkoitettu? Niille joitka eivät vieläkään ole tehneet mitään 90-luvun laman jälkeen? Eiköhän se ole jo hieman myöhäistä, kun alkavat olla jo eläkeiässä, kuten sinäkin. Myös tuo "ala, jolla työllisyys on turvatumpi" on ihan hakuammuntaa, joskus osuu, joskus ei. Kukaan ei tiedä varmaksi, millä alalla työllisyys on turvattua kymmenen vuoden päästä."

        Tällä palstalla ollaan aina väärässä vaiheessa, joko on jo liian myöhäistä, tai sitten aletaan olemaan eläkeiässä, milloin on lapsia, milloin elätettäviä, ollaan masentuneita, tai sitten tarjolla olevat työt eivät vastaa odotuksia, eikä opiskelukaan "kannata".

        Olkaa. Omapahan on elämänne. Toivon kuitenkin, että ette siirrä asenteitanne seuraavalle sukupolvelle. Älkää myöskään ihmetelkö, mikäli asianne eivät tästä nykyisestä parannu, sillä aktiiviset rulettavat ja passiiviset pelkästään taantuvat.


      • Pitkäaikatyötön
        A.P. kirjoitti:

        Mistä sait käsityksen että en olisi itse koskaan kokenut ongelmia; potkuja, velkoja, työttömyyttä ja vähävaraisuutta?

        Nimenomaan niin minulle kävi 90-luvulla, hyvin palkattu teollisuustyö meni alta ja jouduimme köyhän, mutta velkaisen lapsiperheen asemaan. Kirpparit , penninvenytykset, kaurapuurot ja sukulaisten antamat avustukset ovat tulleet tutuksi. Vähällä oli ettei masennus ja apaattisuus olisi lannistanut siinä tilanteessa, mutta onneksi uskalsin tarttua tarjoukseen joka oli ihan jotain muuta kuin mikään siihen ikään turvalliseksi ja omakseni kokema.

        Sanomani kuitenkin on - jos minä olen onnistunut, niin sitten taatusti joku muukin samassa tilanteessa nyt kärvistelevä voi onnistua. Vähemmän puhetta, enemmän tekoja! Pohjalta ei ole muuta suuntaa kuin ylöspäin.

        "Sanomani kuitenkin on - jos minä olen onnistunut, niin sitten taatusti joku muukin samassa tilanteessa nyt kärvistelevä voi onnistua."

        Totta kai voi. Sinun menestyksesi ei silti ole tae toisen menestykselle. Kannustaminen on hyvää, syyllistäminen huonoa. Lama iski 20 vuotta sitten, kuten "ökkxjsyr" kirjoitti eilen ip. Sinä tartuit 'tarjoukseen', monelleko sitä tarjottiin? Väitätkö, ettei asiat voineet olla kenelläkään huonommin kuin sinulla?

        "Pohjalta ei ole muuta suuntaa kuin ylöspäin."

        Kyllä on. Pohjalla seisova voi kaatua, pahimmassa tapauksessa päätyy mullan alle ennenaikaisesti. Useimmiten kuitenkin jatketaan pohjalla kulkemista eli suunta on vaakatasossa. Osa kävelee, osa konttaa ja joku pystyy vain ryömimään. Osa kävelijöistä jaksaa yrittää pohjalta pois, mutta heistäkään kaikki eivät silti pääse ylöspäin.


      • OFkenwkjwefnefefw
        A.P. kirjoitti:

        Mistä sait käsityksen että en olisi itse koskaan kokenut ongelmia; potkuja, velkoja, työttömyyttä ja vähävaraisuutta?

        Nimenomaan niin minulle kävi 90-luvulla, hyvin palkattu teollisuustyö meni alta ja jouduimme köyhän, mutta velkaisen lapsiperheen asemaan. Kirpparit , penninvenytykset, kaurapuurot ja sukulaisten antamat avustukset ovat tulleet tutuksi. Vähällä oli ettei masennus ja apaattisuus olisi lannistanut siinä tilanteessa, mutta onneksi uskalsin tarttua tarjoukseen joka oli ihan jotain muuta kuin mikään siihen ikään turvalliseksi ja omakseni kokema.

        Sanomani kuitenkin on - jos minä olen onnistunut, niin sitten taatusti joku muukin samassa tilanteessa nyt kärvistelevä voi onnistua. Vähemmän puhetta, enemmän tekoja! Pohjalta ei ole muuta suuntaa kuin ylöspäin.

        "Vähällä oli ettei masennus ja apaattisuus olisi lannistanut siinä tilanteessa"

        No mitä sanottavaa sinulla on sellaiselle jonka masennus ja apaattisuus on lannistanut?


      • A.P.
        OFkenwkjwefnefefw kirjoitti:

        "Vähällä oli ettei masennus ja apaattisuus olisi lannistanut siinä tilanteessa"

        No mitä sanottavaa sinulla on sellaiselle jonka masennus ja apaattisuus on lannistanut?

        "Heikot sortuu elon tiellä" ?

        Mitä itse sanoisit? Jos joku on fiksoitunut masennukseen ja apaattisuuteen ikäänkuin lopullisena kohtalonaan jolle ei mitään voi, niin mitäpä siinä sitten enää sanomaan ? Jääköön omaan arvoonsa, auttamisella ja kannustamisellakin on rajansa. Ei ketään voi ulkopuolelta väkisin auttaa, vaan siinä tarvitaan myös omaa halua, päättäväisyyttä, sitoutumista ja tahtoa.


      • A.P. kirjoitti:

        "Heikot sortuu elon tiellä" ?

        Mitä itse sanoisit? Jos joku on fiksoitunut masennukseen ja apaattisuuteen ikäänkuin lopullisena kohtalonaan jolle ei mitään voi, niin mitäpä siinä sitten enää sanomaan ? Jääköön omaan arvoonsa, auttamisella ja kannustamisellakin on rajansa. Ei ketään voi ulkopuolelta väkisin auttaa, vaan siinä tarvitaan myös omaa halua, päättäväisyyttä, sitoutumista ja tahtoa.

        Tuo on itsekorostusta....


      • Kukkomies kirjoitti:

        Tuo on itsekorostusta....

        .... itsekorostusta jonka tarkoitus on vain ja ainoastaan ottaa kantaa omaan itseen, ja omaan pärjäämisen ja suojella sitä.

        Yhtälailla heikko sortuu elontiellä kun huumeparonien vasallit teloittavat brasiliassa kylän asukkaita. Se on niin että pärjääminen on niin vitun tärkeää että sen edessä kaikki muu on toissijaista. Heikko sortuu.

        Hoetaan tätä mantrana, heikko sortuu elontiellä.

        Entä jos heikkoja ei olekaan, vaan kaikki päättävät pärjätä keinolla millä hyvänsä?

        Lakiin uskominen on heikkoutta. Älä tee sitä.

        Toisista huolehtiminen on heikkoutta. Älä tee sitäkään.

        Piittaminen, lahjoittaminen on sinulta pois, heikkoutta. Älä tee sitä.

        Syyllisyyden näkeminen itsessä ja häpeäminen on heikkoutta. Älä tee sitä.


      • Kukkomies kirjoitti:

        .... itsekorostusta jonka tarkoitus on vain ja ainoastaan ottaa kantaa omaan itseen, ja omaan pärjäämisen ja suojella sitä.

        Yhtälailla heikko sortuu elontiellä kun huumeparonien vasallit teloittavat brasiliassa kylän asukkaita. Se on niin että pärjääminen on niin vitun tärkeää että sen edessä kaikki muu on toissijaista. Heikko sortuu.

        Hoetaan tätä mantrana, heikko sortuu elontiellä.

        Entä jos heikkoja ei olekaan, vaan kaikki päättävät pärjätä keinolla millä hyvänsä?

        Lakiin uskominen on heikkoutta. Älä tee sitä.

        Toisista huolehtiminen on heikkoutta. Älä tee sitäkään.

        Piittaminen, lahjoittaminen on sinulta pois, heikkoutta. Älä tee sitä.

        Syyllisyyden näkeminen itsessä ja häpeäminen on heikkoutta. Älä tee sitä.

        ELi siis, masentuneet ja lannistuneet pitää vapauttaa moraalista ja kaikesta siitä mikä pidättelee heitä toimimasta omaksi edukseen.

        Elämä on peli, ja jos sinulla ei ole mitään hävittävää käytä sitä hyväksesi. Vasta hyväosaisena olevan tarvii alkaa miettiä moraalisia kannanottoja ja vain hyväosaiset pitävät yllä jonkinlaista "Hyvinvointimoraalia" omaksi turvakseen.


      • Kukkomies kirjoitti:

        ELi siis, masentuneet ja lannistuneet pitää vapauttaa moraalista ja kaikesta siitä mikä pidättelee heitä toimimasta omaksi edukseen.

        Elämä on peli, ja jos sinulla ei ole mitään hävittävää käytä sitä hyväksesi. Vasta hyväosaisena olevan tarvii alkaa miettiä moraalisia kannanottoja ja vain hyväosaiset pitävät yllä jonkinlaista "Hyvinvointimoraalia" omaksi turvakseen.

        Avopotilas = palkkasotilas.


      • A.P.
        Kukkomies kirjoitti:

        ELi siis, masentuneet ja lannistuneet pitää vapauttaa moraalista ja kaikesta siitä mikä pidättelee heitä toimimasta omaksi edukseen.

        Elämä on peli, ja jos sinulla ei ole mitään hävittävää käytä sitä hyväksesi. Vasta hyväosaisena olevan tarvii alkaa miettiä moraalisia kannanottoja ja vain hyväosaiset pitävät yllä jonkinlaista "Hyvinvointimoraalia" omaksi turvakseen.

        Frustroitunutta puhetta.

        Eihän tuo neuvomasi sovi mitenkään masentuneen ja lannistuneen kuvioihin. . Eikös tässä masentunut ja lannistunut todettu jo niin passiiviseksi , että mikään tekeminen ei suju? En ymmärrä miksi pitäisi mennä rikoksen tielle jos virtaa riittäisi johonkin rakentavampaan ja kestävämpäänkinkin yhteiskunnan ja yksilön itsensä kannalta?


      • sepre fi
        Kukkomies kirjoitti:

        .... itsekorostusta jonka tarkoitus on vain ja ainoastaan ottaa kantaa omaan itseen, ja omaan pärjäämisen ja suojella sitä.

        Yhtälailla heikko sortuu elontiellä kun huumeparonien vasallit teloittavat brasiliassa kylän asukkaita. Se on niin että pärjääminen on niin vitun tärkeää että sen edessä kaikki muu on toissijaista. Heikko sortuu.

        Hoetaan tätä mantrana, heikko sortuu elontiellä.

        Entä jos heikkoja ei olekaan, vaan kaikki päättävät pärjätä keinolla millä hyvänsä?

        Lakiin uskominen on heikkoutta. Älä tee sitä.

        Toisista huolehtiminen on heikkoutta. Älä tee sitäkään.

        Piittaminen, lahjoittaminen on sinulta pois, heikkoutta. Älä tee sitä.

        Syyllisyyden näkeminen itsessä ja häpeäminen on heikkoutta. Älä tee sitä.

        Olet lukenut kummisetäsi...Sääli ettei muut ole =(


      • aika ei ole tärkeää
        OFkenwkjwefnefefw kirjoitti:

        "Vähällä oli ettei masennus ja apaattisuus olisi lannistanut siinä tilanteessa"

        No mitä sanottavaa sinulla on sellaiselle jonka masennus ja apaattisuus on lannistanut?

        Esim se, että jumala ei lupaa elämää täällä vaan taivaassa.

        Tarkoittaa, että sulla on yks elämä eikä mitään hävittävää...
        Encoreja ei tule täällä, joten oleppa hyvä ja pelaa loppuun
        asti.

        itte ainakin päätin mennä päivän kerrallaan,
        tää on mun elämä ja mul on vaan tää yks..
        Siksi teen vain niitä asioita joita haluun ja mihin uskon.

        Sanon sinulle, että jatka samaan malliin päivä kerrallaan,
        niin minäkin teen.


      • A.P. kirjoitti:

        Frustroitunutta puhetta.

        Eihän tuo neuvomasi sovi mitenkään masentuneen ja lannistuneen kuvioihin. . Eikös tässä masentunut ja lannistunut todettu jo niin passiiviseksi , että mikään tekeminen ei suju? En ymmärrä miksi pitäisi mennä rikoksen tielle jos virtaa riittäisi johonkin rakentavampaan ja kestävämpäänkinkin yhteiskunnan ja yksilön itsensä kannalta?

        "Eikös tässä masentunut ja lannistunut todettu jo niin passiiviseksi , että mikään tekeminen ei suju?"

        Masennus on kokonaisvaltainen tila, mutta se toimii aina sillä "ohjelmoinnilla" joka ihmisessä on.

        Muuttamalla ohjelmointia ei masennusta kenties voi lopettaa - mutta sen voi kierouttaa ihmisen selviytymistä edesauttavaksi katkeruudeksi, julmuudeksi ja välinpitämättömyydeksi.

        Te haluatte että masentuneet ovat passiivisia, koska se on halpaa ja jopa lääketehtaille tuottoisaa ja pitää yllä psykologipalveluja. Ja masentunut passiivi on poissa jaloista eikä aiheuta ongelma.

        Se on hyvinvointiyhteisön intressien mukaista, ja siksi hyvinvointiyhteisö opettaa ja kannustaa passiiviseen masennukseen eikä siihen mikä auttaa yksilöä.


      • Kukkomies kirjoitti:

        "Eikös tässä masentunut ja lannistunut todettu jo niin passiiviseksi , että mikään tekeminen ei suju?"

        Masennus on kokonaisvaltainen tila, mutta se toimii aina sillä "ohjelmoinnilla" joka ihmisessä on.

        Muuttamalla ohjelmointia ei masennusta kenties voi lopettaa - mutta sen voi kierouttaa ihmisen selviytymistä edesauttavaksi katkeruudeksi, julmuudeksi ja välinpitämättömyydeksi.

        Te haluatte että masentuneet ovat passiivisia, koska se on halpaa ja jopa lääketehtaille tuottoisaa ja pitää yllä psykologipalveluja. Ja masentunut passiivi on poissa jaloista eikä aiheuta ongelma.

        Se on hyvinvointiyhteisön intressien mukaista, ja siksi hyvinvointiyhteisö opettaa ja kannustaa passiiviseen masennukseen eikä siihen mikä auttaa yksilöä.

        Hyvinvointiyhteisön salainen, kielletty toive ja tabu on että jos masentunut ei voi parantua - olisi parempi että hän tappaisi itsensä.

        Tämä myös siinä tapauksessa hyvinvointiyhteisön oma itsekeskeinen toiminta on syy ja asia joka pitäisi korjata että masennus voi loppua.


      • Edna
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        "Sanomani kuitenkin on - jos minä olen onnistunut, niin sitten taatusti joku muukin samassa tilanteessa nyt kärvistelevä voi onnistua."

        Totta kai voi. Sinun menestyksesi ei silti ole tae toisen menestykselle. Kannustaminen on hyvää, syyllistäminen huonoa. Lama iski 20 vuotta sitten, kuten "ökkxjsyr" kirjoitti eilen ip. Sinä tartuit 'tarjoukseen', monelleko sitä tarjottiin? Väitätkö, ettei asiat voineet olla kenelläkään huonommin kuin sinulla?

        "Pohjalta ei ole muuta suuntaa kuin ylöspäin."

        Kyllä on. Pohjalla seisova voi kaatua, pahimmassa tapauksessa päätyy mullan alle ennenaikaisesti. Useimmiten kuitenkin jatketaan pohjalla kulkemista eli suunta on vaakatasossa. Osa kävelee, osa konttaa ja joku pystyy vain ryömimään. Osa kävelijöistä jaksaa yrittää pohjalta pois, mutta heistäkään kaikki eivät silti pääse ylöspäin.

        Hyvä teksti, Pitkäaikaistyötön! Naulan kantaan.
        Suomessa tapahtuu n.1000 itsemurhaa JOKA VUOSI. Suurin osa heistä lienee niitä, joille pohjalta oli vain yksi suunta: mullan alle.
        Käännetään itsemurhan tehneet vaikkapa lentokoneonnettomuuden uhreiksi. Jos Suomessa iskeytyisi maahan joka ikinen vuosi viisi täyttä isoa koneellista, jokohan asioihin tartuttaisiin.
        Nyt, kun masentuneet jätetään koppeihinsa selviytymään yksin, ongelma on pois silmistä.
        Tällainen hyvinvointivaltio.
        Kiitos ajastanne.

        jk. en muuten muista, että 90-luvun alussa olisi vouhotettu syrjäytyneistä nuorista kuten nyt. Ongelmat olivat silloin aika paljon pahempia nuorten näkökulmasta.


    • Arpaix

      Minusta tuntuu että opiskella voi jokainen keski-ikäinen ja opiskelu on hauskaa. Itse olen muuttanut Suomeen v 2001 Ranskasta, ja tehnyt vaan pätkätyöt sesonkkityöt Lapissa turistikeskuksissa, kun muut työt ei ollu ja minulla ei ole korkea tutkintoa, vaan keskiasteinen. Mutta nyt olin saanut hyvää työpaikkaa, vaan iltatyö 4 tuntia illalla, ja päivällä voin vaikka jotain opiskella. Työ minulle loppuu talvella. niin kesällä haen Helsingin tai Jyväskylään yliopistoon, 40 vuotiaana! Lapsia ei ole ja puoliso minua tukee. Mutta ajattelen opiskella työn ohella. Töitä voi olla osaaiakinen tai etätyö. Minusta keskiikä ei ole vielä eläkeikä ja opiskella voi vaikka 40-50vuotiaat yliopistossa. Ei ole mikään ikäraja ja Suomessa ovat erinömäiset opiskelumahdollisuudet. Itse käyn myös kursseissa Avoimessa yliopistossa. Avoin yliopisto auttaa sitten pääsykokeessa, ja myös työnsaannissa, kun hakee töitä, missä vaaditaan yliopiston tutkinto, ja minulla ei ole, mutta kävin ainakin 8 kursseissa avoimessa, ja kerron että ensi kesä teen pääsykokeet, niin työantaja ottaa töihin. Myös kursit kun "startti yrittäjäksi" ATK, ja todistukset niistä, hyvin auttavat. Samoin kielitaito, ja todistukset kielikokeesta..kaikki auttaa. Itse sain nyt vaikka vaan pätkätyö, ja osaaikainen, mutta erittäin hyvää palkkaa, se on enim ATK ala. Suosittelen opiskelua vaikka 40v iässä.

      • näin onnnn

        Minä uskon että asenteet ovatkin tervehtyneet siinä määrin että 40-50 vuotiaita ei enää pidetä liian vanhoina, ja hyvä niin. Se vaan että vielä 90-luvun laman aikoihin työnantajapuolella oli niin monissa paikoissa vanhasta tottumuksesta sellainen meininki, että aina kun uusi työntekijä otetaan niin se on ainakin alta 3-kymppinen eikä ainakaan 40 . Tähän menoon oli niin totuttu 70-luvulla kun suuria nuoria ikäluokkia puski työmarkkinoille, ja niistä sai valita mieleisimpiä.
        Aloittaja kuitenkin puhuu 90-luvulla saneeratuksi tulleista. Ja jos on silloin ollut esim 40 vuotias, niin nyt on sitten jo 51-61 vuotias. Eli kyllä näitä varmasti vieläkin pidetään liian vanhoina, vaikka ei mitään erityisempää terveyspuolen haittaa olisikaan.


      • jgvjvhjkkl

        Arpaix, nostan sinulle hattua.

        Olet ns. "mahdoton yhtälö": mamu, nainen ja 40, ja silti sinulla on sisua ponnistella elämässäsi eteenpäin toisin kuin näillä tuleen makaamaan jääneillä palstavätyksillä, joilla ei ole muuta kuin valittaminen, iso arsenaali tekosyitä ja vihamielinen asenne paremmin pärjääviä kohtaan.

        Vive la lady française!


      • Fenmlfkwemklwefmefw
        jgvjvhjkkl kirjoitti:

        Arpaix, nostan sinulle hattua.

        Olet ns. "mahdoton yhtälö": mamu, nainen ja 40, ja silti sinulla on sisua ponnistella elämässäsi eteenpäin toisin kuin näillä tuleen makaamaan jääneillä palstavätyksillä, joilla ei ole muuta kuin valittaminen, iso arsenaali tekosyitä ja vihamielinen asenne paremmin pärjääviä kohtaan.

        Vive la lady française!

        Winners never quit and quitters never win but those who never win and never quit are idiots.


    • ylimielinen hippi

      Minä kaaduin -93, mutta työskentelen nykyisin ulosottomiehenä. Voisiko paremmin pyyhkiä sinunkaan pyllyä.

      • Alimiehinen pappi:)

        Hei ulosottomies. Olen pyyhkinyt pyllyäni vuodesta 1992 selaisilla papereilla kuin perintätoimistot lähettelevät sekä ulosottomiehetkin aika ajoin. Jouduin laman uhriksi 90 luvun alussa ja velkoihin. Tyhjästä on paha nyhjäistä. Niinpä pimeillä töillä elätin perheeni, päivärahat ja tuet pistimme säästöön ulkomaille ja perintäkirjeet keräsin talven ajan. Kesällä kesämökillä ne olivat mukavia pers pyyhkeitä ja saunan sytykkeitä.
        Osa veloista vanheni. Mutta perkutit olivat juonia muutamat toimistot. Eivät hakeneet velalle oikeuden päätöstä, ne eivät ole vanhentuneet vieläkään. Ups. Se tietää sitä että vessapaperi ei lopu minulta :D Sikareita poltan, muuten ja aikas kalliita. Tarjoaisin sinullekin jos kävisit. Näkisit samalla meidän uuden 60" taulu telkkarin. Muija sen osti, ihan sosiaalisilla tuilla joita säästetty, muijalla ei ole ulosottoja, puhdas nainen.


      • KLFmewklfmklwfmkwefe
        Alimiehinen pappi:) kirjoitti:

        Hei ulosottomies. Olen pyyhkinyt pyllyäni vuodesta 1992 selaisilla papereilla kuin perintätoimistot lähettelevät sekä ulosottomiehetkin aika ajoin. Jouduin laman uhriksi 90 luvun alussa ja velkoihin. Tyhjästä on paha nyhjäistä. Niinpä pimeillä töillä elätin perheeni, päivärahat ja tuet pistimme säästöön ulkomaille ja perintäkirjeet keräsin talven ajan. Kesällä kesämökillä ne olivat mukavia pers pyyhkeitä ja saunan sytykkeitä.
        Osa veloista vanheni. Mutta perkutit olivat juonia muutamat toimistot. Eivät hakeneet velalle oikeuden päätöstä, ne eivät ole vanhentuneet vieläkään. Ups. Se tietää sitä että vessapaperi ei lopu minulta :D Sikareita poltan, muuten ja aikas kalliita. Tarjoaisin sinullekin jos kävisit. Näkisit samalla meidän uuden 60" taulu telkkarin. Muija sen osti, ihan sosiaalisilla tuilla joita säästetty, muijalla ei ole ulosottoja, puhdas nainen.

        Tuokin on vitun typerää, kaikin puolin.

        Yhteisön kannattaisi myöntää että velka ja velkominen ei ole pyhää ja johtaa juurikin harmaaseen talouteen. Velkojariskin konketisoiminen velkojien tappioiksi saattaisi laittaa heidätkin miettimään sitä että mikä elämässä on oleellista.

        Nyt esim. velkojat eivät jaksa miettiä työllisyys/palkkausasioita vaikka se saattaisi olla heidän kannaltaan erittäin merkittävä asia joka takaa sen että papereista on heillekin jotain hyötyä.

        Nyt kukaan ei saa mitään koska kenelläkään ei ole edes mahdollisuutta saada mitään. Ne jotka pystyisivät velkojaan maksamaan työllä takaisin eivät tee niin koska töistä ei ole heille mitään hyötyä.

        Kohtuullistamalla velkoja saisivat kaikki jotain, niin työntekijä, verottaja kuin velkojakin. Kaikkien osapuolten kohtuuton ahneus kuitenkin lukitsee koko systeemin syöksykierteeseen.

        Tarvittasiiin suuri resetti koko systeemille, ja mielestäni ihmisten johdonmukainen konkurssittaminen ja velkojen mitätöiminen reaaliomaisuuden rahaksi muutettua olisi helvetin tervehdyttävä temppu kansantaloudellisestikin. Muuttuisi moni työ kannattavaksi kun ei tarvi maksella siivuja sinne sun tänne.

        Irti velkakahleesta, terve kansakunta ja kansantalous muodostuu vapaista kansalaisista jotka pyrkivät rakentamaan omaa elämäänsä - eikä sellaisista velkojista jota roikuttavat ihmisiä pakkoköyhyydessä kun ei kannata rakentaa velkakahleessa "omaa" eli toisten varallisuutta.


      • just jooooooooo
        KLFmewklfmklwfmkwefe kirjoitti:

        Tuokin on vitun typerää, kaikin puolin.

        Yhteisön kannattaisi myöntää että velka ja velkominen ei ole pyhää ja johtaa juurikin harmaaseen talouteen. Velkojariskin konketisoiminen velkojien tappioiksi saattaisi laittaa heidätkin miettimään sitä että mikä elämässä on oleellista.

        Nyt esim. velkojat eivät jaksa miettiä työllisyys/palkkausasioita vaikka se saattaisi olla heidän kannaltaan erittäin merkittävä asia joka takaa sen että papereista on heillekin jotain hyötyä.

        Nyt kukaan ei saa mitään koska kenelläkään ei ole edes mahdollisuutta saada mitään. Ne jotka pystyisivät velkojaan maksamaan työllä takaisin eivät tee niin koska töistä ei ole heille mitään hyötyä.

        Kohtuullistamalla velkoja saisivat kaikki jotain, niin työntekijä, verottaja kuin velkojakin. Kaikkien osapuolten kohtuuton ahneus kuitenkin lukitsee koko systeemin syöksykierteeseen.

        Tarvittasiiin suuri resetti koko systeemille, ja mielestäni ihmisten johdonmukainen konkurssittaminen ja velkojen mitätöiminen reaaliomaisuuden rahaksi muutettua olisi helvetin tervehdyttävä temppu kansantaloudellisestikin. Muuttuisi moni työ kannattavaksi kun ei tarvi maksella siivuja sinne sun tänne.

        Irti velkakahleesta, terve kansakunta ja kansantalous muodostuu vapaista kansalaisista jotka pyrkivät rakentamaan omaa elämäänsä - eikä sellaisista velkojista jota roikuttavat ihmisiä pakkoköyhyydessä kun ei kannata rakentaa velkakahleessa "omaa" eli toisten varallisuutta.

        Haluaisin huomauttaa sinulle hyvin tunnetusta konkurssitapauksesta, eli Kreikan valtiosta. Surutta nimenomaan elivät yli varojensa. Muut sitten pannaan maksumiehiksi. Lasku Kreikan lystinpidosta tulee joka tapauksessa ainakin inflaation kautta rokottamaan niiltä, jotka eivät yli varojensa ole eläneet.
        Näin siinä satavarmasti aina käy, jos tiedetään että velat kuitenkin kuitataan konkurssin myötä mitättömiksi ja se on sitten sillä siisti. Konkurssitehtailusta tulis pääelinkeino, kaikki velvoitteet ja verot jätettäisiin maksamatta ja varoja siirrettäisiin ulkomaille jossa ne olisivat turvassa, kun konkurssilla selvitettäisiin asia. Tuottaviin asioihin investoimisesta tämä olisi pois, ja pian olisi koko valtio köyhtynyt surkeaan takapajuiseen tilaan. Politikot painaisivat uutta rahaa ja sillä hoitaisivat julkista puolta niin kauan kuin tämä näin mennen nopeasti arvoansa menettävä raha ylipäätänsä enää olisi minkään arvoista.


      • ylimielinen hippi
        Alimiehinen pappi:) kirjoitti:

        Hei ulosottomies. Olen pyyhkinyt pyllyäni vuodesta 1992 selaisilla papereilla kuin perintätoimistot lähettelevät sekä ulosottomiehetkin aika ajoin. Jouduin laman uhriksi 90 luvun alussa ja velkoihin. Tyhjästä on paha nyhjäistä. Niinpä pimeillä töillä elätin perheeni, päivärahat ja tuet pistimme säästöön ulkomaille ja perintäkirjeet keräsin talven ajan. Kesällä kesämökillä ne olivat mukavia pers pyyhkeitä ja saunan sytykkeitä.
        Osa veloista vanheni. Mutta perkutit olivat juonia muutamat toimistot. Eivät hakeneet velalle oikeuden päätöstä, ne eivät ole vanhentuneet vieläkään. Ups. Se tietää sitä että vessapaperi ei lopu minulta :D Sikareita poltan, muuten ja aikas kalliita. Tarjoaisin sinullekin jos kävisit. Näkisit samalla meidän uuden 60" taulu telkkarin. Muija sen osti, ihan sosiaalisilla tuilla joita säästetty, muijalla ei ole ulosottoja, puhdas nainen.

        Eihän toki mua henkilökohtaisesti sinun velat ja velkojen kiertely kiinnosta pätkääkään. Teen vaan työtäni ja saan siitä palkan:) Ulkkarin homma on suurimmaksi osaksi kevyttä ja siistiä sisätyötä.

        Koitan muistaa taas pian laittaa sulle lisää vessapaperia. Ite pyyhin meluummin pehmeämmällä.


      • just jooooooooo kirjoitti:

        Haluaisin huomauttaa sinulle hyvin tunnetusta konkurssitapauksesta, eli Kreikan valtiosta. Surutta nimenomaan elivät yli varojensa. Muut sitten pannaan maksumiehiksi. Lasku Kreikan lystinpidosta tulee joka tapauksessa ainakin inflaation kautta rokottamaan niiltä, jotka eivät yli varojensa ole eläneet.
        Näin siinä satavarmasti aina käy, jos tiedetään että velat kuitenkin kuitataan konkurssin myötä mitättömiksi ja se on sitten sillä siisti. Konkurssitehtailusta tulis pääelinkeino, kaikki velvoitteet ja verot jätettäisiin maksamatta ja varoja siirrettäisiin ulkomaille jossa ne olisivat turvassa, kun konkurssilla selvitettäisiin asia. Tuottaviin asioihin investoimisesta tämä olisi pois, ja pian olisi koko valtio köyhtynyt surkeaan takapajuiseen tilaan. Politikot painaisivat uutta rahaa ja sillä hoitaisivat julkista puolta niin kauan kuin tämä näin mennen nopeasti arvoansa menettävä raha ylipäätänsä enää olisi minkään arvoista.

        ... "Muut pistetään maksumiehiksi".

        Kuka pistää? Tietääkseni me olemme itsenäinen kansakunta joka päättää omista asioistaan, myös siitä että onko meillä EU-hallinto jolle pyllistelemme kuin ne olisivat maailman johtajia.

        Jos olet antanut omalta osaltasi kansallisen päätäntävallan sellaisille ihmiselle jotka edustavat Kreikka-hyysäystä

        ON SE SINUN VIKASI.


      • Kukkomies kirjoitti:

        ... "Muut pistetään maksumiehiksi".

        Kuka pistää? Tietääkseni me olemme itsenäinen kansakunta joka päättää omista asioistaan, myös siitä että onko meillä EU-hallinto jolle pyllistelemme kuin ne olisivat maailman johtajia.

        Jos olet antanut omalta osaltasi kansallisen päätäntävallan sellaisille ihmiselle jotka edustavat Kreikka-hyysäystä

        ON SE SINUN VIKASI.

        Siis oikeasti, jos olette niin välinpitämättömiä hallinnollista korruptiota vastaan että annatte sen puhua omalla suullanne ja nakkelette niskoja ja olette pikkusen vihasia siitä että tämä hallinto pelastaa velka-Kreikkaa... ettekä tee muuta ... niin silloin te ette hoida omaa osuuttanne DEMOKRATIASSA sillä tavalla joka tuottasi teille mieluisan tuloksen.

        Mutta te olette idiootteja ja haluatte nähdä vian aina muissa, ja kiertää vastuun. Siksi se on "Joku" joka makselee Kreikan-velkoja, vaikka itseasiassa se olet juuri sinä itse joka sitä maksaa koska valitset toimia niinkuin toimit.

        Te ette näe kahleitanne.


      • just jooooooooooooo
        Kukkomies kirjoitti:

        Siis oikeasti, jos olette niin välinpitämättömiä hallinnollista korruptiota vastaan että annatte sen puhua omalla suullanne ja nakkelette niskoja ja olette pikkusen vihasia siitä että tämä hallinto pelastaa velka-Kreikkaa... ettekä tee muuta ... niin silloin te ette hoida omaa osuuttanne DEMOKRATIASSA sillä tavalla joka tuottasi teille mieluisan tuloksen.

        Mutta te olette idiootteja ja haluatte nähdä vian aina muissa, ja kiertää vastuun. Siksi se on "Joku" joka makselee Kreikan-velkoja, vaikka itseasiassa se olet juuri sinä itse joka sitä maksaa koska valitset toimia niinkuin toimit.

        Te ette näe kahleitanne.

        No ne virheet on jo tehty enkä todellakaan minä ole niitä ollut tekemässä, enkä ole antanut sellaiseen tukeani. Päinvastoin siitä asti kun alkoi tulla tietoja siitä miten monet maat ihan virallisestikkin ylittivät sen sovitun 3% budejettivajerajan olen tätä asiaa pitänyt törkeänä ja todella merkittävänä. Sensijaan valtamediassa ei tätä paljon missään edes noteerattu, saati että sitä joku olisi pitänyt tärkeänä asiana. Samoin olen aina sanonut että noissa etelän maissa kuten Italiassa on perinteisesti totuttu kattamaan julkisia menoja seteleitä painamalla tai uutta velkarahaa ottamalla, ja että ei siellä ikinä edes pystyttäisi muuttamaan näitä tapoja tuosta vaan yhtäkkiä euroon siirtymisen yhteydessä, ja näin se on juuri käynyt.

        Se vaan että ei tästä tilanteesta nyt ole mahdollista mitenkään enää selvitä ilman että lasku tulee aina, jos ei yhtä kautta niin sitten se tulee toista kautta. Tässä tilanteessa on valittava huonoista vaihtoehdoista se vähiten huono, ja se ei välttämättä ole Kreikan asettaminen nyt tässä vaiheessa velkasaneeraukseen ja ulos eurosta.

        Se Barasson ehdottama järjestely tähän tilanteeseen jossa kaikki euromaat saisivat rahaa käyttöönsä samalla korolla on kyllä minusta aivan törkeä ehdotus. Siitä ei muuta seuraisi kuin se, että samat törsäilijämaat jatkaisivat velaksi elämistä niin kauan kunnes koko eurooppa ajautuisi korkojenkin vielä noustessa velkasaneeraukseen, ja se sitten tietäisi eurovaluutan loppua. Lopputulema eurovaluuttakokoeilusta olisi näin mennen se, että törsäilijämaat olisivat päässeet elämään leveästi sen kokeilun ajan ja rikastumaankin vähän toisten kustannuksella.

        Onhan Kreikassa varallisuutta ja osaavat elää leveästi. Tässä Kreikan maisemista.

        http://www.youtube.com/watch?v=aRzn8NBOspg&feature=BFa&list=FL6PISoFnqSZqKnmdXEGMqmQ&lf=BFp


      • Anonyymi
        just jooooooooo kirjoitti:

        Haluaisin huomauttaa sinulle hyvin tunnetusta konkurssitapauksesta, eli Kreikan valtiosta. Surutta nimenomaan elivät yli varojensa. Muut sitten pannaan maksumiehiksi. Lasku Kreikan lystinpidosta tulee joka tapauksessa ainakin inflaation kautta rokottamaan niiltä, jotka eivät yli varojensa ole eläneet.
        Näin siinä satavarmasti aina käy, jos tiedetään että velat kuitenkin kuitataan konkurssin myötä mitättömiksi ja se on sitten sillä siisti. Konkurssitehtailusta tulis pääelinkeino, kaikki velvoitteet ja verot jätettäisiin maksamatta ja varoja siirrettäisiin ulkomaille jossa ne olisivat turvassa, kun konkurssilla selvitettäisiin asia. Tuottaviin asioihin investoimisesta tämä olisi pois, ja pian olisi koko valtio köyhtynyt surkeaan takapajuiseen tilaan. Politikot painaisivat uutta rahaa ja sillä hoitaisivat julkista puolta niin kauan kuin tämä näin mennen nopeasti arvoansa menettävä raha ylipäätänsä enää olisi minkään arvoista.

        Se lasku Euroopan muille veronmaksajille oli n. 300 mrd € ja Kreikka sitten
        makselee niitä pikku hiljaa takaisin vuoteen 2070 asti . Oliko hyvin hoidettu ?


      • Anonyymi
        Kukkomies kirjoitti:

        ... "Muut pistetään maksumiehiksi".

        Kuka pistää? Tietääkseni me olemme itsenäinen kansakunta joka päättää omista asioistaan, myös siitä että onko meillä EU-hallinto jolle pyllistelemme kuin ne olisivat maailman johtajia.

        Jos olet antanut omalta osaltasi kansallisen päätäntävallan sellaisille ihmiselle jotka edustavat Kreikka-hyysäystä

        ON SE SINUN VIKASI.

        Ketju on jo vanha mutta kirjoitan kuitenkin. - 90 - luvun laman uhrit he eivät itse aiheuttaneet velkaantumistaan. Pankit tarjosivat asiakkailleen valuuttaluottoja yrittäjät yksityisetkin ottivat niitä korko oli kohtuullinen. Talous oli kuumentunut ja Suomi devalvoi markan
        Kaikille valallisille tuli yhdessä yössä lisävelkaa sitten kiinteistöjen arvot putosivat joten pankit vaativat lisä vakuutta. Lainaa sai 18 prosentin korolla jos oli vakuutta monella ei ollut ja korot olivat aivan hirveitä. Sitten alkoi ulosotot taloja myytiin pilkkahinnalla ja velat lankesivat velallisten niskaan. Osa tappoi itsensä. Siitä alkoi 30 vuotta kestänyt velkavankeus ne jotka eivät päättäneet päiviään maksoivat 2000 luvulle asti velkojaan. Kunnes tuli laki että velat vanhenevat. Näitä ihmisiä sitten moititaan että syy oli heissä ei ollut. Se oli laillinen ryöstö


    • Sori nyt

      Minusta on väärin puhua uhrista.

      Ihmiset ottivat velkaa yli oman rajansa tuhlasivat.
      Lainarahalla laittoivat ranttaliksi vaikkei tilaajia ollut yrityksellä
      välttämättä kuin yksi.

      Ja jos menikin hommat reisille niin okei.. Sitten meni.
      Mutta se ei oikeuta työikäistä ja työkuntoista ihmistä jäämään
      paikoilleen makaamaan ja valittamaan.

      Tiedän ihmisiä jotka jäivät velkaa 350 000 markkaa se ei
      ole... Ja se on paljon, mutta tämä ihminen hankki uuden
      elämän ja maksoi velkansa...Toiset siksummat taas menivät
      sanerauksiin etc.

      Jos olisin terve ja menttänyt kaiken,
      alottaisin alusta nyt kun jalat on amputoitu
      niin ei löydy heti sopivaa paikkaa... Pitänee siis kouluttautua,
      kun säryt lakkaa.

      Mutta älkää nyt lamaa syyttäkö omista kämmeistä koska sitähän
      tuo oli ja on.

      Nykyaikanakin on vastaavia otetaan velkaa enemmän
      kuin kestetään ja jos velkarahalla elää,
      niin ei siinä ole selityksellä sijaa....

      Anteeksi nyt kaikki uhrit jotka oikeasti kokevat, että
      eivät joutuneet työttömiksi omaa ahneuttaa ja tyhmyyttään.
      Olin minäkin työttömänä laman aikaan lähes vuoden..mutta
      jatkoin silti 1992 töitä 13 kuukautta meni aikuiskoulutuskeskuksessa.

      • että näinnnnn

        No voihan ne ohjelmillaan sinulle tukea jonkun työpaikan tai yrittäjäksikin vaikka sitten pyöträtulissa olisit. Se vaan että se tehdään sitten jonkun terveemmän kustannuksella joka vastaavasti jää vaille työtä. Ja mikä tärkeintä, tuskin sinusta on mihinkään oikeasti tuottavaan työhön tai toimintaan saati miksikään ruudinkeksijäksi, vaan puuhastelusi tulee enemmänkin vaan tapahtumaan oikeasti tuottavan toiminnan kustannuksella.


    • .k.

      " sellaiselle alalle jolla työllisyys olisi turvatumpi? "

      Kun ei sellaisia ole.

      • Anonyymi

        Kymmenen vuoden päästä eli 2022 on monella alalla valtava työvoimapula.
        Kannattaa kouluttautua niille aloille eli hoitoala, putkimies, sähkömies.


    • p1993

      Siitä kärsitään vieläkin.

    • hjiuouik

      Mitä teki lähellä viittäkymppiä oleva - 80 luvulla. Valtion maksettaviin kulutuksiin oli vaikea päästä jo silloin ikääntyneen. Joten hän osti itselleen ammatin. Silloin oli paljon maksullisia koulutuksia. Sairaanhoitajaksikin pääsi , jos suostui maksamaan koulutuksesta useita tuhansia ja kymmeniä tuhansiakin. maksulliset koulutukset päättyivät -90 luvulla.

    • Anonyymi

      Ei se lama ole ohi vieläkään monen osalta. Nyt on elokuu 2022 ja yössä muistuu mieleen se aika. Elämä muuttui täysin, ennen oli töitä ja kaikki oli hyvin.

      • Anonyymi

        Mutta jos huonoina aikoina suostui ottamaan vastaan pienipalkkaisen työn, niin sai
        edes jonkinlaisen ansion ja sitten vuosikymmeniä myöhemmin eläkkeenkin.
        Mullakin oli paljon kavereita, jotka ei ammattimiehinä suostuneet menemään töihin
        jos ei saa "vähintään sen summan palkkaa" Eli jäivät liiton korvauksille ja myöhemmin
        kaikenlaisille tukiaisille . He saavat nyt eläkkeellä pikkuisen yli takuueläkkeen verran
        käteensä rahaa . Mutta pienipalkkaisessa työssä ollut saa tuplasti sen.


    • Anonyymi

      Monella on vielä tänä päivänäkin noilta ajoilta tulleet ulosottovelat ja velat ylipäätäänkin, ettei niistä selviä, vaikka kuinka tekisi töitä.
      Ja monen ei tosiaan kannatakaan tehdä töitä enää ainakaan rahallisessa mielessä, koska suurin osa palkasta menisi ulosottovelkojalle.
      Eräskin tuttavani joutui tuolloin lamasta johtuneisiin ongelmiin ja velkaa jäi niin älyttömät määrät, että hän sanoikin jokunen vuosi sitten, että hänellä ei ole mitään mahdollisuutta päästä niin hyväpalkkaiseen työhön edes kovalla koulutuksella, että hän voisi selvitä niistä. Kun velathan kasvavat vielä korkoa ja kuten sanonta "Korkoa koron päälle" kuuluukin. Hänenkin täytyisi saada jo nettonakin useampi tuhat palkkaa, esimerkiksi 4000€ nettopalkastakaan hänelle ei jäisi paljoa päälle tonnia velkojien jälkeen käteen. Joten, parempi hänen on sitten vain olla ja nauttia/yrittää nauttia muulla tavoin loppuelämästään miten nyt voikin.
      Niin se vaan menee.
      Ja tietty tulihan tuosta lamasta muitakin ongelmia ihmisille.

    • Anonyymi

      90- luvun lamasta ei seurannut vain massatyöttömyyttä, konkursseja ja velkaantumista.

      90- luvun laman seurauksena itse TYÖELÄMÄ muuttui radikaalisti ja pysyvästi. Työelämän pysyväksi jäänyt paskentuminen on se minkä jalkoihin 90- luvun laman jälkeiset sukupolvet ja silloin työttömiksi joutuneet jäivät.

      Työttömyydestä tuli 90- luvun laman jälkeen bisnes. Työttömistä tehtiin elinkeino ja hyödyke. Työelämä paskennettiin pysyvästi eikä tätä ongelmaa koskaan korjattu. Koska sitä ei haluttu korjata silloin, eikä haluta korjata vieläkään.

      Kaikenlainen työntekijöitä ja työttömiä riistävä silpputyö alkoi rehottaa kaikkialla. Työttömiä hyppyyttäviä vuokratyöfirmoja sikisi kuin syöpäkasvaimia kaikkialle.
      Normaalin perinteisen työelämän kylkeen kasvatettiin tahallisesti massiivinen pseudotyösektori, sekä verorahoilla ruokittava syöpäkasvain nimeltä "työllisyyspalvelut". Mikä tarkoitti myös sosiaalipummiyrittäjyyden rehottamista.

      Tämän kaiken tarkoitus oli siivota työttömyystilastot. Työtön itse on tässä kuviossa pelkkä hyväksikäytettävä hyödyke -kaikkien pelle- jonka kustannuksella toiset nyhtävät oman elantonsa.

      Siksi työttömiä ihmisiä alettiin järjestelmällisesti leimata henkilöinä moniongelmaisiksi. Aivan tietoisesti ja tarkoituksella tavoitteena oli luoda mielikuva työttömyydestä työttömän henkilökohtaisena ongelmana. Työttömille alettiin keksiä keinotekoisia ongelmia ja "palveluntarpeita" jotta työvoimapalveluilla ja sosiaalipummiyrittäjillä riittää "kuntoutettavia" työttömiä ressukoita asiakkaita. Tämä toiminta vastaa työllisyyspalveluiden, työttömiä riistävien ikiharjoittelijoita ja työkokeilijoita riistävien työnantajien ja työttömyydellä ja työttömillä ihmisillä bisnestä tekevien tarpeisiin. Kuvio käännettin tahallaan päin vastoin "työttömien palvelemiseksi" kuten kaikissa hyväksikäyttötilanteissa.

      Hyväsikäyttäjä esiintyy aina hyväntekijänä, auttajana ja palvelijana.

      Työllisyyspalvelut ja sosiaalipummiyrittäjät ITSE TARVITSEVAT "moniongelmaisia" työttömiä. Ilman moniongelmaisia työttömiä heidän oma toimeentulonsa on uhattuna. Tähän tarkoitukseen kyhättiin kasaan työttömien stigmatisointikoneisto (te- palvelut Typpeineen moppeineen mopineen yms) jonka tehtävä oli painostaa ja aivopestä työttömät itsekin uskomaan että työttömyys johtuu heidän henkilökohtaisista ongelmistaan #elämänhallinta #päihderiippuvuudet #mielenterveyshäiriöt #vajaa sitä ja tätä- kuntoisuudet

      ---

      Ennen 90- luvun lamaa työelämä tarkoitti pääsääntöisesti tervettä, normaalia, selkeää perinteistä työnantajan ja työntekijän välillä tapahtuvaa työehtosopimuksiin perustuvaa työsuhdetta sekä yksityisellä että julkisella puolella.

      Työvoimatoimisto toimi työnvälittäjänä mikä sen tehtävä kuuluukin olla.

      ---

      90- luvun laman seurauksena työvoimatoimistosta eli TE- toimistosta tehtiin työttömien valvonta- ja rangaistuskoneisto. Sillä ei ole mitään tekemistä työnvälityksen kanssa.

      Te- palvelut typpeineen ja moppeineen ovat käytännössä kriminaalihuollon valvontakoneiston ja vanhanaikaisen mielisairaanhoidon välimuoto. Työttömiä alettiin vahtia kuin rikollisia joiden on velvoittavasti taloudellisten rangaistusten uhalla juostava säännöllisesti raportoimassa ja selittelemässä elämänsä asioita ehdonalaisvalvojalleen. Ja toisaalta työvoimapalveluiden asiakuus merkitsee myös samaa kuin psykiatrin arvioitavana juokseminen. Työnvälityksen sijasta työvoimapalveluissa työtön pääsee loputtoman ongelmakeskeisen syväanalysoinnin kohteeksi henkilönä, jonkun random mitään osaamattoman tumpelon vajakin toimesta.

      ---

      90- luvun laman jälkeen poliitikoille tuli paniikki korjata kammottavat yhä kasvavat työttömyystilastot keinolla millä hyvänsä. "Työttömyyden hoidosta" tehtiin poliittinen keppihevonen. Eri puolueet alkoivat kilpailla työttömyystilastojen siistimisellä, eikä keinoja kaihdettu. Oikealla työllisyyden kasvulla ja elinkeinoelämän tervehdyttämisellä ei ollut mitään väliä koska tuon aikakauden poliitikot olivat ongelman edessä täysin avuttomia nössöjä. Ja välinpitämättömiä. Ei niitä oikeasti kinnostanut koko asia. Eikä kiinnosta vieläkään.

      Pääasia 90- luvun spedepoliitikoille oli että eri puolueet pääsivät patsastelemaan julkisuudessa "parantuneilla" työttömyystilastoilla ja houkuttelemaan äänestäjiä. Sinisilmäisille äänestäjille heräteltiin valhellista toivoa työllisyyden kasvusta ja työttömien mahdollisuudesta toimeentulon kasvuun. Ääniä ropisi milloin minkäkin "työttömyyttä hoitaneen" puolueen laariin. Sen mukaan kuka valehteli uskottavimmin toivoa työttömille siitä, että kyllä se polku kohta sinne työelämään aukee.

      • Anonyymi

        "Työelämä paskennettiin pysyvästi eikä tätä ongelmaa koskaan korjattu. Koska sitä ei haluttu korjata silloin, eikä haluta korjata vieläkään."

        Ja tässä kohtaa aloimme kuulla poliitikoiltamme kasvattavaa valistusta siitä että perinteiseen työelämään ei ole enää paluuta. Tervettä työelämän mallia puolustavat leimattiin menneisyyteen haikaileviksi junteiksi jotka potevat muutosvastarintaa eivätkä halua modernisoitua kun eivät ymmärrä että maailma muuttuu.

        Ihmiset jotka alkoivat kritisoida työelämän paskentamista (nimenomaan työntekijän kannalta, sekä työttömien hyväksikäytön kannalta) ja tempputyöllisyysmalleja leimattiin jarruksi kehityksen rattaissa.

        Julkisessa keskustelussa alettiin viljellä puheita "työelämän muurroksesta" johon tyhmät menneessä maailmassa elävät juntit heinähatut eivät ole ikäänkuin psykologisesti valmiita. Alettiin puhua "työmarkkinoiden uudistumisesta" kun tosiasiassa kyse oli työmarkkinoiden paskentaminen. Syitä massatyöttömyysongelmalle keksittiin teknologian kehityksestä, automatisaatiosta ja robotisaatiosta ja vanhojen ammattien hävitessä historiaan. Mikä on tietysi aivan bulsshittia. Kuka tahansa sopeutuu maailman muuttumiseen, vanhojen ammattien katoamiseen. Kuka tahansa on valmis opiskelemaan ja opettelemaan uuden ammatin jos toisenkin muuttuvassa maailmassa. Ei se ole koskaan mikään ongelma ollut.

        90- luvun laman jälkeen tapahtuneen elinkeinoelämän, työelämän (=työttömyyselämän) paskentamisen seurauksena ilmaantunut työntekijöidne ja työttömien hyväksikäyttö ja riisto ei todellakaan selity työelämän muuroksella ja modernisoitumsella. Hyväksikäyttö ja riisto on hyväksikäyttöä ja riistoa.

        Normaalin terveen työelämän puolustaminen ja hyväksikäytön vastustaminen ei tarkoita menneeseen aikaan haikailua ja muutsvastarintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Työelämä paskennettiin pysyvästi eikä tätä ongelmaa koskaan korjattu. Koska sitä ei haluttu korjata silloin, eikä haluta korjata vieläkään."

        Ja tässä kohtaa aloimme kuulla poliitikoiltamme kasvattavaa valistusta siitä että perinteiseen työelämään ei ole enää paluuta. Tervettä työelämän mallia puolustavat leimattiin menneisyyteen haikaileviksi junteiksi jotka potevat muutosvastarintaa eivätkä halua modernisoitua kun eivät ymmärrä että maailma muuttuu.

        Ihmiset jotka alkoivat kritisoida työelämän paskentamista (nimenomaan työntekijän kannalta, sekä työttömien hyväksikäytön kannalta) ja tempputyöllisyysmalleja leimattiin jarruksi kehityksen rattaissa.

        Julkisessa keskustelussa alettiin viljellä puheita "työelämän muurroksesta" johon tyhmät menneessä maailmassa elävät juntit heinähatut eivät ole ikäänkuin psykologisesti valmiita. Alettiin puhua "työmarkkinoiden uudistumisesta" kun tosiasiassa kyse oli työmarkkinoiden paskentaminen. Syitä massatyöttömyysongelmalle keksittiin teknologian kehityksestä, automatisaatiosta ja robotisaatiosta ja vanhojen ammattien hävitessä historiaan. Mikä on tietysi aivan bulsshittia. Kuka tahansa sopeutuu maailman muuttumiseen, vanhojen ammattien katoamiseen. Kuka tahansa on valmis opiskelemaan ja opettelemaan uuden ammatin jos toisenkin muuttuvassa maailmassa. Ei se ole koskaan mikään ongelma ollut.

        90- luvun laman jälkeen tapahtuneen elinkeinoelämän, työelämän (=työttömyyselämän) paskentamisen seurauksena ilmaantunut työntekijöidne ja työttömien hyväksikäyttö ja riisto ei todellakaan selity työelämän muuroksella ja modernisoitumsella. Hyväksikäyttö ja riisto on hyväksikäyttöä ja riistoa.

        Normaalin terveen työelämän puolustaminen ja hyväksikäytön vastustaminen ei tarkoita menneeseen aikaan haikailua ja muutsvastarintaa.

        Tällaisesta jorinasta tuli arkipäivää julkisessa keskustelussa kun poliitikkomme yrittivät mukamas ratkoa tätä ikuista aivopähkinää, massatyöttömyysongelmaa.

        "Toinen jo käsillä oleva kysymys on paikallinen joustavuus työehdoissa. Suomessa on kymmeniä tuhansia yrittäjiä, jotka olisivat periaatteessa valmiita palkkaamaan työntekijän – moni jopa nykyisellä kustannustasolla – mutta ei uskalla. Estämme paikalliset joustot niin pitkälle, että valitsemme monen suomalaisen puolesta hänelle pitkäaikaisen työttömyyden joustoja sisältävän työsuhteen sijaan. Harva tekisi tällaisen valinnan vapaaehtoisesti omalta kohdaltaan."

        https://www.alexstubb.com/tyo-muuttuu-olemmeko-valmiit/

        Ikuinen ihmetyksen aihe on mikä suomalaisia työnantajia niin kovin pelottaa työntekijän normaalissa palkkaamisessa? Missä se riski piilee?

        Millä tavoin normaalit työehtosopimusten mukaiset työsuhteet ovat yrittäjille riski? Eivät mitenkään. Työsopimuksiin voidaan aivan vapaasti sopia koeajasta, jonka aikana työsopimuksen voi puolin ja toisin ilman riskejä purkaa. Koeaika voi pisimmillään olla jopa puoli vuotta. eiköhän puolen vuodne aikana opita tuntemaan puolin ja toisin että pelittääkö homma vai ei.

        Puheet perinteisistä työsuhdemalleista jäykkinä ja joustamattomina on täyttä paskaa. Poliitikot joilla ei ole moraalista ongelmaa ihmisten riiston ja hyväksikäytön suhteen, viljelevät mieluusti kauniita puheita vapaasta sopimisesta, joustavuudesta työehdoissa, luottamuksesta ja yhteisymmärryksestä. Jos työehdoissa onkin uudelleenarvioinnin varaa, nämä puheet ovat vain ja ainoastaan hyväksikäytön ja toisten ahdingon hyväksikäytön petaamista jotta jo menestyneet menestyisivät vielä paremmin.

        Ja täytyy sanoa että vasuripuolueet eivät ole yhtään tämän parempia. Heidän ongelmanratkaisukeinonsa vain perustuvat kuntouttavaan työtoimintaan koska työttömyys on ongelma siksi koska työttömillä ei ole tekemistä.

        Työttömät ihmiset eivät todellakaan ole työttömyyden syy. Tämän ketjun aloitus on ilmisevä provo tietysti. Mutta yllättävät moni vielä tänä päivänäkin tosissan kuvittelee että työttömyys johtuu työttömien ihmisten henkilökohtaissita ongelmista.

        Työttömyys on poliittisin päätöksin ja poliittisin motiivein kasaan kyhätty helvetinkone ja ikiliikkuja jonka rattaisiin ovat lukemattomat aivan normaalit ihmiset jääneet polkemaan kuin juoksuhiekkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällaisesta jorinasta tuli arkipäivää julkisessa keskustelussa kun poliitikkomme yrittivät mukamas ratkoa tätä ikuista aivopähkinää, massatyöttömyysongelmaa.

        "Toinen jo käsillä oleva kysymys on paikallinen joustavuus työehdoissa. Suomessa on kymmeniä tuhansia yrittäjiä, jotka olisivat periaatteessa valmiita palkkaamaan työntekijän – moni jopa nykyisellä kustannustasolla – mutta ei uskalla. Estämme paikalliset joustot niin pitkälle, että valitsemme monen suomalaisen puolesta hänelle pitkäaikaisen työttömyyden joustoja sisältävän työsuhteen sijaan. Harva tekisi tällaisen valinnan vapaaehtoisesti omalta kohdaltaan."

        https://www.alexstubb.com/tyo-muuttuu-olemmeko-valmiit/

        Ikuinen ihmetyksen aihe on mikä suomalaisia työnantajia niin kovin pelottaa työntekijän normaalissa palkkaamisessa? Missä se riski piilee?

        Millä tavoin normaalit työehtosopimusten mukaiset työsuhteet ovat yrittäjille riski? Eivät mitenkään. Työsopimuksiin voidaan aivan vapaasti sopia koeajasta, jonka aikana työsopimuksen voi puolin ja toisin ilman riskejä purkaa. Koeaika voi pisimmillään olla jopa puoli vuotta. eiköhän puolen vuodne aikana opita tuntemaan puolin ja toisin että pelittääkö homma vai ei.

        Puheet perinteisistä työsuhdemalleista jäykkinä ja joustamattomina on täyttä paskaa. Poliitikot joilla ei ole moraalista ongelmaa ihmisten riiston ja hyväksikäytön suhteen, viljelevät mieluusti kauniita puheita vapaasta sopimisesta, joustavuudesta työehdoissa, luottamuksesta ja yhteisymmärryksestä. Jos työehdoissa onkin uudelleenarvioinnin varaa, nämä puheet ovat vain ja ainoastaan hyväksikäytön ja toisten ahdingon hyväksikäytön petaamista jotta jo menestyneet menestyisivät vielä paremmin.

        Ja täytyy sanoa että vasuripuolueet eivät ole yhtään tämän parempia. Heidän ongelmanratkaisukeinonsa vain perustuvat kuntouttavaan työtoimintaan koska työttömyys on ongelma siksi koska työttömillä ei ole tekemistä.

        Työttömät ihmiset eivät todellakaan ole työttömyyden syy. Tämän ketjun aloitus on ilmisevä provo tietysti. Mutta yllättävät moni vielä tänä päivänäkin tosissan kuvittelee että työttömyys johtuu työttömien ihmisten henkilökohtaissita ongelmista.

        Työttömyys on poliittisin päätöksin ja poliittisin motiivein kasaan kyhätty helvetinkone ja ikiliikkuja jonka rattaisiin ovat lukemattomat aivan normaalit ihmiset jääneet polkemaan kuin juoksuhiekkaan.

        "Estämme paikalliset joustot niin pitkälle, että valitsemme monen suomalaisen puolesta hänelle pitkäaikaisen työttömyyden joustoja sisältävän työsuhteen sijaan."

        Mitä helvettiä tässä sanotaan? Ei saa tolkkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällaisesta jorinasta tuli arkipäivää julkisessa keskustelussa kun poliitikkomme yrittivät mukamas ratkoa tätä ikuista aivopähkinää, massatyöttömyysongelmaa.

        "Toinen jo käsillä oleva kysymys on paikallinen joustavuus työehdoissa. Suomessa on kymmeniä tuhansia yrittäjiä, jotka olisivat periaatteessa valmiita palkkaamaan työntekijän – moni jopa nykyisellä kustannustasolla – mutta ei uskalla. Estämme paikalliset joustot niin pitkälle, että valitsemme monen suomalaisen puolesta hänelle pitkäaikaisen työttömyyden joustoja sisältävän työsuhteen sijaan. Harva tekisi tällaisen valinnan vapaaehtoisesti omalta kohdaltaan."

        https://www.alexstubb.com/tyo-muuttuu-olemmeko-valmiit/

        Ikuinen ihmetyksen aihe on mikä suomalaisia työnantajia niin kovin pelottaa työntekijän normaalissa palkkaamisessa? Missä se riski piilee?

        Millä tavoin normaalit työehtosopimusten mukaiset työsuhteet ovat yrittäjille riski? Eivät mitenkään. Työsopimuksiin voidaan aivan vapaasti sopia koeajasta, jonka aikana työsopimuksen voi puolin ja toisin ilman riskejä purkaa. Koeaika voi pisimmillään olla jopa puoli vuotta. eiköhän puolen vuodne aikana opita tuntemaan puolin ja toisin että pelittääkö homma vai ei.

        Puheet perinteisistä työsuhdemalleista jäykkinä ja joustamattomina on täyttä paskaa. Poliitikot joilla ei ole moraalista ongelmaa ihmisten riiston ja hyväksikäytön suhteen, viljelevät mieluusti kauniita puheita vapaasta sopimisesta, joustavuudesta työehdoissa, luottamuksesta ja yhteisymmärryksestä. Jos työehdoissa onkin uudelleenarvioinnin varaa, nämä puheet ovat vain ja ainoastaan hyväksikäytön ja toisten ahdingon hyväksikäytön petaamista jotta jo menestyneet menestyisivät vielä paremmin.

        Ja täytyy sanoa että vasuripuolueet eivät ole yhtään tämän parempia. Heidän ongelmanratkaisukeinonsa vain perustuvat kuntouttavaan työtoimintaan koska työttömyys on ongelma siksi koska työttömillä ei ole tekemistä.

        Työttömät ihmiset eivät todellakaan ole työttömyyden syy. Tämän ketjun aloitus on ilmisevä provo tietysti. Mutta yllättävät moni vielä tänä päivänäkin tosissan kuvittelee että työttömyys johtuu työttömien ihmisten henkilökohtaissita ongelmista.

        Työttömyys on poliittisin päätöksin ja poliittisin motiivein kasaan kyhätty helvetinkone ja ikiliikkuja jonka rattaisiin ovat lukemattomat aivan normaalit ihmiset jääneet polkemaan kuin juoksuhiekkaan.

        https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/tyosopimus/koeaika

        https://bisnes.fi/tyontekijan-irtisanominen-koeajalla/

        Työntekijän irtisanominen koeajalla on varsin helppoa. Työntekijälle tulee vain ilmoittaa, mielellään kirjallisesti, että hänet on irtisanottu, kertoa irtisanomisen syy, sekä järjestää työntekijän kuuleminen.

        https://www.minilex.fi/a/koeaika-työsopimuksessa

        Miksi ei työnantajat muka uskalla työllistää työttömiä? Mikä niin kovin pelottaa?


    • Anonyymi

      " jäitte kiinni sille vuosikymmenelle ettekä esimerkiksi kouluttautuneet ja hakeneet sellaiselle alalle jolla työllisyys olisi turvatumpi?"

      Näitä koulutuksen autuaaksi tekevää voimaa hehkuttavatkin elävät ihan omassa satumaailmassaan. Koulutus ei ole Suomessa taannut enää aikoihin yhtään mitään. Muuta kuin massiiviset opintolainat.

      On myöskin paskapuhetta hehkuttaa Suomalaisen koulutuksen upeutta. Opetustaso on Suomessa ainakin ammatillisessa koulutuksesa aivan luokattoman huonoa. Koulussa ei kertakaikkiaan opi mitään. Koska kukaan ei opeta mitään.

      Edes Suomen kouluttamat korkeasti koulutetut ulkomaalaiset eivät lopulta työllisty Suomeen. Palkat eivät ole kilpailukykyisiä, tai sitten töitä ei huutavasta työvoimapulasta huolimatta ei vain löydy.

      Monilla on useampi ammattitutkinto takataskussa mutta työllistämishaluisia työnantajia ei ole tullut eteen ensimmäistäkään. Keski- ikä häämöttää jo horisontissa mutta aivan normaali terve ja työkykyinen kouluttautunut ihminen ei vain kelpaa. Ja tällaisia työttömiä on ruokoton määrä suomessa.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17521494/meneeko-muilla-yhta-huonosti

      Ja virallisen narratiivin mukaan vika palaa aina työttömään itseensä. Hän on itse "vaikeasti työllistettävä".

      Suomi on alkanut näyttäytyä koko ajan yhä enemmän ja enemmän vain keisarilta jolla ei ole vaatteita. Ehkä tämä lottovoitto- Suomen pakonomainen hehkutus maailman parhaana onnellisimpana ja upeimana lintukotona kielii enemmän sitä että paljon on pielessä kuin että täällä tosiasiassa asiat olisi mitä parhaimmalla tavalla.

      • Anonyymi

        Ei pidä kuitenkaan antaa työttömyyden lannistaa itseään. Jos ei heti löydy sopivaa
        ammattia mihin kouluttautuisi niin voi toki pitää välivuoden lepäillen ja sitten
        pyrkiä kahta suuremmalla tarmolla kohti uusia seikkailuja , koulutusta ja töitä.
        Nykymaailmassa ei enää yksi ammatti tärppää vaan on hyvä olla moniosaaja.
        Missään tapauksessa ei pidä luhistua ja jäädä tukiaisten armoille.


      • Anonyymi

        "ettekä esimerkiksi kouluttautuneet ja hakeneet sellaiselle alalle jolla työllisyys olisi turvatumpi?"

        Millä aloilla työllisyys on turvatumpi?

        Lentävät lauseet ovat sinkoilleet sinne ja tänne 90- luvulta asti:

        "Kun suuret ikäluokat lähtevät massoittain eläkkeelle ja vanhenevat, avautuu soster- aloille työpaikkoja, Soter- aloilla on huutava työvoimapula"

        Joku hokee tuota jorinaa vieläkin kuin heikkopäinen vaikka suuret ikäluokat alkavat olla jo mullan alla. Eläkkeellä he ovat olleet jo pitkän aikaa.

        Ysärillä jo lakkoiltiin mm oman työharjoitteluni aikana koska työvoimaa ei voitu palkata tarpeeksi. Oli työvoimapula silloinkin. Huutava työvoimapula. Haamuhoitajat ja alivoimalla hoitaminen on jatkunut tähän päivään asti. Ei siksi etteikö hoitajia olisi ollut tarjolla, vaan siksi koska rekrytointikielto.

        Tämäkin pistettiin ja pistetään edelleen työhaluttomien hoitajien piikkiin: kun "tämä ala ei kiinnosta".

        Kaiken maailman horinoita ollaan kuultu kuinka työvoimaa tavitaan juuri nyt metallialoilla tai milloin milläkin timpurialoilla. tulkaa vain työvoimakoulutukseen niin sitä kautta sitten työllistytte.

        Kuinkahan monta miljoonaa suomalaista on juossut vuosien varrella erilaisissa työvoimakoulutuksissa raatamassa ilmaiseksi työnantajille jonkun työprojektin jonka työnantaja tarvitsee tehdyksi. Sitten kun pitäisi se työsopimus tehdä, tuleekin rekrytointikielto, tai sitten olit vain huono työvoimakoulutusopiskelja?

        Tämä on ollut aivan jäätävää paskaa kolkyt vuotta putkeen. Että jotkut kehtaavat vielä syyllistää työttömiä työttömyydestä. Riistotyö ja työttömyys on Suomen häpeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä kuitenkaan antaa työttömyyden lannistaa itseään. Jos ei heti löydy sopivaa
        ammattia mihin kouluttautuisi niin voi toki pitää välivuoden lepäillen ja sitten
        pyrkiä kahta suuremmalla tarmolla kohti uusia seikkailuja , koulutusta ja töitä.
        Nykymaailmassa ei enää yksi ammatti tärppää vaan on hyvä olla moniosaaja.
        Missään tapauksessa ei pidä luhistua ja jäädä tukiaisten armoille.

        Juu kiitos tuossakin hyvä esimerkki näistä ikuisista lentävistä lauseista kuinka ei kannata lannistua. koska kyllä sitten kohta tärppää. Kouluttauduammattiin aloillejjossaontyövoimapula nii.

        Nykymaailmassa ei yksiammattienää riitä. Kouluttautua pitää ja uudistua jatkuvasti. Nii.

        Otat positiivisen asenteen kun sua käytetään hyväksi ja kustaan silmään ja pidetään pilkkana kolkyt vuotta putkeen. Älä lannistu.

        Tukiainen?

        Saatanan keskiaikainen mulkku ei osaa eds puhua 2000- luvun kieltä.

        Tee palvelus yhteiskunnalle, ja vedä itsesi jojoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu kiitos tuossakin hyvä esimerkki näistä ikuisista lentävistä lauseista kuinka ei kannata lannistua. koska kyllä sitten kohta tärppää. Kouluttauduammattiin aloillejjossaontyövoimapula nii.

        Nykymaailmassa ei yksiammattienää riitä. Kouluttautua pitää ja uudistua jatkuvasti. Nii.

        Otat positiivisen asenteen kun sua käytetään hyväksi ja kustaan silmään ja pidetään pilkkana kolkyt vuotta putkeen. Älä lannistu.

        Tukiainen?

        Saatanan keskiaikainen mulkku ei osaa eds puhua 2000- luvun kieltä.

        Tee palvelus yhteiskunnalle, ja vedä itsesi jojoon.

        Tälläistä voi suoltaa vain katkera duunari, joka ei opi enää mitään uutta.


    • Anonyymi

      Mikä on tää nykyinen osa-aika työ siitä saa pientä palkkaa. Sitte Kela maksaa asumistukea ja soviteltua päivärahaa. Suora tuki yrittäjille palkkatuki. Asumistuki menee isoille vuokrafimoille suora tuki taas vuokranantajille
      Ompa hieno järjestelmä. Eikö olisi järkevää maksaa työntekijälle kunnon palkkaa että sillä tulee Suomessa toimeen
      Ei tarvita veronmaksajien varoja maksaa että nämä yllä mainitsemat saa ilmaista rahaa. Jokaiselle palkka jolla pärjää ilman tukia

    • Anonyymi

      Silloinen työnantajani meni konkkaan. Kaakkois-Suomen pajan toiminta loppui.
      Vuodeksi Järvenpäähän metallia tuhoamaan.
      Sitten hankkiuduin Savonlinnassa toimivaan metallialan yritykseen. Perhe oli koko ajan pääosoitteessamme K-S:n rajakaupungissa.
      Siellä meni 6-vuotta. Sitten työsopimukseni purettiin ilman pitävää syytä.
      Lyhyen työttömyyden jälkeen menin Varkauteen määräaikaiseen työhön. Kesti 7kk.
      Loppuhenkoset kotikaupunkini naapurissa ja sitten pensselit lopullisesti santaan,
      Nimimerkki: Metallin sekatyöläinen.

    • Anonyymi

      Minä olen yksi niistä 1990 tippuneista.
      Noin 1994 loppui työt, uutta ei löytynyt. ei ollut töitä palkalla.
      Olen terve, raitis, normaali ihminen. Ei ongelmia tai syrjäytymistä, ei sairauksia, tai mielenterv. häiriöitä.
      Vaikka aina näistä ongelmista työttömiä syyllistetään, jostain syystä? Kai hallinto vierittää omaa vastuuta alaspäin ??? näin ??
      Kävin lukuisia ns. Työttömyys kursseja, eri aiheista. Niissä oli vain se idea, että pysyi ansiosidonnaisella.
      Lopulta tipuin ansiosidonnaiselta työmarkkinatuelle jne, jne. Köyhyys oli ja on edelleen se malli elää.
      Silloin 1990 L 2000 luvun alussa, myös hysteerinen akkani ja eroon yllyttävät mielipuoliset sukulaiset ja eronneet yh;t lopulta varasti minulta perheen. Kun olin työtön niin en en enää kelvannut, jne. Päälleni yritettiin paskantaa ja sylkeä. Se oli törkeydessään jopa huvittavaa !!
      Jouduin tuhoisaan perheen silvontaan, se perhe siis tarkoituksellisesti tuhottiin.
      Olin hyvä isä silloin, ajattelin perheen etua jne.
      Olin ulkopuolisena tähän tuhoon, yh kulttuurin uhri. Jossa lapsetkin vieroitetaan..
      ( miehellä ei ole oikeuksia - on vaan se tehty syyllisyys,,, muiden tekoihin.. jne.. ja lapsetkin ohjataan tähän vihaan.. vääristelyyn jne. siis sairasta mieletöntä tuhoa vain...).

      Olin muutamassa toistaiseksi, töissä 2000 luvulla. Mutta se tyhjäpäinen työpelleily ei kiinnostanut.. Tyhjää luvattiin, tyhjää tehtiin ja huonolla palkalla määräaikaisena..
      Myöhemmin sain karenssin ja olin ilman työmarkkinatukea noin 6 vuotta se oli se iki -karenssi. Te tem palvelut minulle !!
      Sitten lopulta menin lopettamaan karenssiin vieläkin mielettömämpään toimintaan, täysin järjettömään kuntouttavaan työtoimintaan.
      Istuin kuntouttava rangaistuksen Pääsin takaisin työmarkkinatuelle.
      Eläkkeelle en pääse kuin 64v. iässä.. Roikun siis työttömänä vieläkin.
      Vanhoja ihmisiä tunnen paljon, jotka roikkuu työttöminä 50 - 64v. välin... Ne armahtavat entiset eläkeputket kun on poistettu !!
      Tälläistä se on monenkin kohdalla, kun kunnollisia rehellisiä töitä ei ole tarjolla.
      On vain kaikenlaista pelleilyä, vääristelyä ja turha puheita...
      Aikuinen ei oikein kehtaa pelleillä.

      • Anonyymi

        Aikatavalla samat kuviot on olleet minullakin.
        Ja jostain syystä minun työpanokseni ei ole kelvannut palkalla.
        Ja ilmaiseksi en ole tehnyt......
        Kun markkinataloudessa se työ maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikatavalla samat kuviot on olleet minullakin.
        Ja jostain syystä minun työpanokseni ei ole kelvannut palkalla.
        Ja ilmaiseksi en ole tehnyt......
        Kun markkinataloudessa se työ maksaa.

        Jos olisin ollut kotiseuturakas niin jäätyäni työttömäksi 1989 niin se olotila olisi ollut pysyvä.
        Perhe jäi pääosoitteeseen ja minä menin töihin sinne missä sitä oli tarjolla.
        Olin 56v ikäinen tuossa alkutilanteessa.
        Seuraava vastentahtoinen katkos työsuhteessani tapahtui 1996. Se oli sentään vain 120km:n päässä pääosoitteestani.


    • Anonyymi

      Monellehan tuli tuolloin niin isot ulosottovelat, ettei niitä saa maksettua millään pois, vaikka kuinka tekisi töitä. Siinäkään tapauksessa, vaikka kouluttautuisikin uudelleen ja hyväpalkkaiselle alalle.
      Ja ihan ymmärrettävääkin, mitä intoa on tehdä töitä, jos ulosottovirasto vie aina sen 2/3 palkasta. 3000 euron palkastakin jäisi vain tonni elämiseen ja silti tosiaan olet velkaa lopun ikääsi.

      • Anonyymi

        Siitä 90-luvun lamasta lienee jo 30 vuotta, joten velkojen luulisi jo vanhentuneen.
        Eihän ne siellä ulosotossakaan maailman tappiin säily.
        Jättivelkoja on ihan turha maksaa, kun ne ei lopu koskaan.


    • Se 90-luvun lama tuli heti Holkerin sinipunahallituksen jälkeen. 2010-luvulla syöksyttiin taas syvään taantumaan. Vallassa oli - muistanette minkä sortin hallitus? Sinipunaahan se Kataisen-Urpilaisen hallitus oli. Sattumaako vain? - no, tiedä häntä, mutta taas on luvassa sinipunaa. Jotkut uskovat porvarihallitukseen, minä pelkään sinipunaa. Mikä ihmeen musta taika siinä sinipunassa on? Jostain syystä sinipuna kuitenkin on ollut Suomelle kohtalokas. Epäilen, että syynä on kansallisvastaisen oikeistolaisen globalismin ja kansallisvastaisen vasemmistolaisen globalismin yhdistelmä. Sitä on taas luvassa: massamaahanmuuttoa työperäiseksi naamioituna, EU-federalismia, urbaania monikulttuurisuutta, ylikansallista ilmastopolitiikkaa ja yltiöliberaaliutta oikeistolaisittain ja vasemmistolaisittain.

    • Anonyymi

      Jep. Ysärillä puhuttiin siitä koulutuksesta.. Itse ajattelin, että kaikilla jotain koulutusta oli. Joko opistotason tms. tutkinto tai sitten työ oli opettanut tekijäänsä ja ihminen osasi siksi työnsä.

      Nyt koulutus takaa lähinnä opintovelat kuten joku sanoi. Löysin töitä ja vuosituhannen vaihteessa sain työpaikan +10v ajaksi. Nyt olen ollut pätkätöissä 10v. Vielä en ole karenssia saanut. Saa nähdä miten muijan käy! Eläkkeeseen on muutamia vuosia, mutta kuntouttavaan en mene enkä kursseille tms.

      • Anonyymi

        Onko se "kuntouttava" todella vain "päämäärätöntä lorvailua" kuten usea kertoo ?
        Eihän kukaan ammattitaitoinen, aikuinen ihminen halua alistua sellaiseen.
        Eikö jo nimestäkin ilmene, että se on tarkoitettu vain moniongelmaisille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      136
      1583
    2. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1182
    3. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      101
      1180
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      80
      1064
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      882
    6. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      799
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      89
      772
    8. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      78
      762
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      73
      694
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      135
      657
    Aihe