Diabetes ja sukellus

CMAS P1

Hei!

Olen itse käynyt sukelluskurssin ja puolisonikin haluaisi käydä, mutta ongelma on se, että hänellä on diabetes (nuoruustyypin). Olen seurassani kysellyt, että mitä mieltä ovat siitä estääkö tämä sukeltamisen kouluttajista (M2-luokitus) toinen sanoo, että estää ja toinen sanoo, että ei. Mitä mieltä täällä ollaan, mikä on tilanne?

2

729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • CMAS P2

      Riippuu lääkäristä. Jos jotain sattuu diabeetikolle tai tän sukellusparille, vastuu on (kai) lääkärillä kuka on luvan antanut. Sama kai lienee ampuma-asepuolella. Sukeltaa ja sukelluslaitteita voi ostaa ilman mitään lupia tai koulutuksia jos vain haluaa.

      Aikoinani joissain papereissa oli maininta masennuksesta tms., joten YTHS:n lääkäri vaati psykiatrin lausunnon. Sain "puhtaat" paperit ja sukelluskelpoisuuden.

      Ja vaikka olisi miten terveen paperit, pitää uskaltaa sanoa jos vaikka epäilee omaa sen hetkistä kuntoaan (flunssa tms.) Avoimuus kunniaan, sillä salaisuudet paljastuvat aina ennen pitkää...

    • Divefire

      Diabetes on nykyään subjektiivinen kontraindikaatio, mikä tarkoittaa sitä, että riippuu tilanteesta. Yleensä koulutustaho vaatii siitä lääkärin lausunnon.

      Lääkäri antaa vain lausunnon hänen käsityksestään laitesukeltamisen sopivuudesta henkilölle, käsityksestään siihen sisältyvästä (lisä)riskistä ja mahdollisesti asiaan liittyviä ohjeita. Lääkäri ei "anna lupaa" tai "kiellä" sukeltamista, koskapa hänellä ei tällaiseen ole mitään lain suomaa valtaa.

      Vain jos lääkäri on tehnyt selkeän virhearvion, voidaan hänen (ehkä mahdollisesti, en tiedä ennakkotapausta) katsoa johonkin syyllistyneen, mutta kyllä vastuu on viime kädessä sukeltajalla itsellään. Katsos elämme Suomessa emmekä Amerikan Yhdysvalloissa, ja vaikka meillä monet uusavuttomat yhteiskunnan vastuuta joka asiaan huutavatkin niin onneksi meillä vielä tunnetaan yksilönvastuusta edes rippeet.

      Se on sitten kokonaan toinen juttu miten erilaiset sidosryhmät (esimerkiksi koulutusorganisaatio) suhtautuvat asiaan. Mitä luultavimmin sukellusseura tai muu kouluttava taho ei ota koulutukseensa henkilöä, jonka lääkärintodistuksessa lukee, että laitesukeltamista ei suositella sairaudesta johtuen. (Tietenkin nykyisellä terveydentilavakuutuspolitiikan aikakaudella asia on helppo salata, mutta kuten sanoit, tuppaavat ne esiin tulemaan lopulta, ja aloittajan tapauksessa salailu on tietysti myöhäistä).

      Mitä tähän tulee "Sukeltaa ja sukelluslaitteita voi ostaa ilman mitään lupia tai koulutuksia jos vain haluaa":
      Jeps, sukeltaminen tosiaan on oikeus kenelle tahansa ja jokainen vastaa asian suhteen lopulta itsestään (oppilas-kouluttaja -suhteet poikkeuksena). Mitä tulee laitteiden ostoon niin taitavat aika monessa paikassa palveluja tarjotakseen ensin vaatia yleisesti hyväksyttyä todistusta tarvittavasta kelpoisuudesta. Varmaan aina löytyy liikkeenharjoittajia tai yksityisiä myyjiä, jotka myyvät kenelle vain, eikä se edes ole laitonta, mutta monessa paikassa törmää varmasti ongelmiin. Sama koskee esimerkiksi ulkomaisia sukellussafareita ja muita vastaavia palveluja.

      Aloittajalle: Lääkärin juttusille. Jos lääkäri sanoo, että asia on ok, tuskin ämkakkoset asialle nikottelevat. Jos sanoo, että ei ok, niin kannattaa varmaan sitä mielipidettä kunnioittaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      168
      1639
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      105
      948
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      76
      762
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      651
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      447
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe