Oho!!

Nittaminax

perunan keittämisestä ei saa siis puhua. Eli otetaan puhdas kattila ja puhtaat perunat jotka laitetaan veteen, mutta jos kyseessä on uudet perunat miten se tehdään. Kelpaako nyt?

59

98

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuulia Vierto

Miksei perunan keittämisestä saa puhua?

• Oletan että siksi, että se saa aloittajan näyttämään naurettavalta.
        Vaan mistäpä minä sen tiedän.
        H.

• hunksz kirjoitti:

Oletan että siksi, että se saa aloittajan näyttämään naurettavalta.
        H.

Mutta, katsellaanpa, eiköhän nimmareita kerry, kenen sitten lieneekään.
        H.

• pimpompim
        hunksz kirjoitti:

Oletan että siksi, että se saa aloittajan näyttämään naurettavalta.
        H.

Mitäs naurettavaa sinä kirjoitit kun viestisi demeterille poistettiin, menikö navanalusosastoon?

• pimpompim kirjoitti:

Mitäs naurettavaa sinä kirjoitit kun viestisi demeterille poistettiin, menikö navanalusosastoon?

"pimpompim"

Poistoja tulee ja menee.
        Ja niin on jo vuosia tapahtunut.
        Ja saa tapahtua.
        Ei se minua masenna.
        H.

• zaxcsa
        pimpompim kirjoitti:

svenska talande bättre folk

• suomi kieli paras
        zaxcsa kirjoitti:

Ihan on ollut suomeksi.

16:45, tänään

Kommentoi keskusteluun
        Kuorot, Karaoket ja muut koiruudet.: "demeter" Minä ilolla annan aatteeni lentää.. Kuunsiltaan kun katseesi luot. Laita valosi pois, ja anna kuun, varjojaan katseesees heitää. Et sä sa...

• zaxcsa kirjoitti:

"zaxcsa"

Sepä se minä olen.
        Äiti ja Isä eivät kylläkään osanneet, mutta minäpä opettelin.
        Sähköasentajan parempi poika, mutta, velikin on opetellut.
        Taidamme olla olleet ihan eliittiä?
        Mihinkä meitä vertaisit?

h.

• 9+5
        hunksz kirjoitti:

"zaxcsa"

Sepä se minä olen.
        Äiti ja Isä eivät kylläkään osanneet, mutta minäpä opettelin.
        Sähköasentajan parempi poika, mutta, velikin on opetellut.
        Taidamme olla olleet ihan eliittiä?
        Mihinkä meitä vertaisit?

h.

Ilman muuta isoja sammakoita pienessä lätäkössä.

• 9+5 kirjoitti:

Ilman muuta isoja sammakoita pienessä lätäkössä.

"9 5"

Ihan hyvä, harva osaa arvostaa toisten vanhempia, monet kyllä haukkua.
        Kiitos, vanhempieni puolesta.
        H.

• eimen.

Uudet potut pannaan kiehumaan kiehuvaan veteen.

• Miksi? Sori yksinkertainen kysymys.

• eimen.
        Nittaminax kirjoitti:

Miksi? Sori yksinkertainen kysymys.

En tiedä miksi, niin vain on neuvottu.

• eimen.

• ei-m
        Nittaminax kirjoitti:

Hmmm...en ole itse huomannut mitään eroa miten uudet potut on keitetty.

Minulle kyllä jo äiti opetti. Mutta hän olikin ruokakoulunsa läpikäynyt.

• ei-m kirjoitti:

Minulle kyllä jo äiti opetti. Mutta hän olikin ruokakoulunsa läpikäynyt.

Ruokakoulun?

• En minä ole koskaan uutta perunaa laittanut kuumaan veteen.
      Kylmään niinkun vanhankin, keittäähän niitä ei tarvi kauaakaan.
      Eikä ole hajonnut tai mitään muutakaan. Suolaan lisään aina uusiin perunoihin.
      Vihertyneet perunat on aina heitetty pois.

• Kerran kokeilin ja ne perunat siitä miksikään muuttuneet. Siitä olen tietoinen että se vihreä väri on myrkyllistä ja niitä ei kannata edes keittää, roskiin vain.
        Suolaa tuppaan laittamaan myös vanhoihin. Liekö vaan tapa tai tottumus.

• Nittaminax kirjoitti:

Kerran kokeilin ja ne perunat siitä miksikään muuttuneet. Siitä olen tietoinen että se vihreä väri on myrkyllistä ja niitä ei kannata edes keittää, roskiin vain.
        Suolaa tuppaan laittamaan myös vanhoihin. Liekö vaan tapa tai tottumus.

Just äsken söin nakit ja muussin, että oli hyvvää :))
        Oli siellä jotain vihreääkin mukana, muttei perunoissa tai nakeissa :)

• tulisilla kirjoitti:

Just äsken söin nakit ja muussin, että oli hyvvää :))
        Oli siellä jotain vihreääkin mukana, muttei perunoissa tai nakeissa :)

He he..:) tais olla jottain vihannesta.

• "tulisilla"

Tarviikohan minun ajatella mitään uusiksi?
        H.

• Tulatuulantulatulate
        hunksz kirjoitti:

"tulisilla"

Tarviikohan minun ajatella mitään uusiksi?
        H.

OOKKO HUNKS SAUNONUT KOSKAAN KOTIHARJUN SAUNASSA?

• kotitalousopettaja..

Jos on edes jonkun kotitalouskoulun käynyt, tietää kyllä kuinka uudet perunat keitetään eli ei noin.

• kotitalousopettaja.. kirjoitti:

Jos on edes jonkun kotitalouskoulun käynyt, tietää kyllä kuinka uudet perunat keitetään eli ei noin.

Eli siis miten niitä ei saa keittää ja oliko vastauksesi minulle.

• Tulatuulantulatulate kirjoitti:

"Tulatuulantulatulate"

En ole, ohi olen kyllä kävellyt.
        Pippeli on liian pieni.
        H.

• kotitalousopettaja..
        Nittaminax kirjoitti:

Eli siis miten niitä ei saa keittää ja oliko vastauksesi minulle.

Vastaus oli tulisille ja uudet perunat laitetaan aina kiehuvaan, suolalla maustettuun veteen.

Vastaus oli tulisille ja uudet perunat laitetaan aina kiehuvaan, suolalla maustettuun veteen.

Senkö takia ettei ne vettyisi, vai miksi? Eikö lajikekin jo määrää miten kiinteä perunan malto on? Ruotsista meille tilataan mauttomia rehuperunoita hirveät määrät keväisin, mitkä ei kelpaa ruotsalaisille, kunnes saadaan oman maan varhaisperunoita.

• 9+5
        Tulatuulantulatulate kirjoitti:

Onk se se sauna, missä vasta on oven päällä saippua seinissä ja häkäluukku kynnyksen alla?

Kotitalousopettajalle
        Kiitos vaan tiedosta käväisin hakemassa matot pihalta ja senkin ihan ilman kotitaluskouluja, ihan vaan maalaisjärjellä.
        ja mitä niihin perunoihin tulee, niin, en ole koskaan laittanut kuumaan veteen vaan ihan niinkuin vanhatkin perunat mutta suolan olen lisännyt ja hyvää tuli.

Ja hunksille vielä tähän samaan pötköön että ihan vapaasti saat ajatella uusiksi ihan mitä haluat.

• Ja kylläpäs perunamuusin teko uusista potuista on hankalaa. Oletteko koskaan erehtyneet niin tekemään. Muusista tulee tosi liisteriä. Sillä kittais vaikka ikkunat.

• .,,.

En tietenkään ole yrittänyt.

• maarina1 ejk

Olen kerran erehtynyt....

• .,,. kirjoitti:

En tietenkään ole yrittänyt.

Minäpä olen eikä hävetä kertoa yhtään. Kaikki pitää oppia kantapään kautta.

• vaivaavain

Kerran tein. en tee toista kertaa.

• vaivaavain kirjoitti:

Kerran tein. en tee toista kertaa.

Maarinalle ja sinulle. Nuorikkona tein ja ukko raukka yritti sitä syödä kastikkeen kera ja urheasti sen nielikin. Mutta kyllä hävetti ja tänään onneksi sille episodille nauretaan. :D

• Nittaminax kirjoitti:

Maarinalle ja sinulle. Nuorikkona tein ja ukko raukka yritti sitä syödä kastikkeen kera ja urheasti sen nielikin. Mutta kyllä hävetti ja tänään onneksi sille episodille nauretaan. :D

Kyllä sitä on kaikenlaista sattunut nuorikkona minullekkin, en viitsi edes täällä paljastaa...

• eihän kansakoulussa
        maarina1 kirjoitti:

Kyllä sitä on kaikenlaista sattunut nuorikkona minullekkin, en viitsi edes täällä paljastaa...

Et ole kotitalousopetusta saanut sinäkään?

• eihän kansakoulussa kirjoitti:

Et ole kotitalousopetusta saanut sinäkään?

Ikävä tuottaa pettymys sinulle, kyllä kansakoulussa kotitalousopetusta on ollut.

• maarina1 kirjoitti:

Ikävä tuottaa pettymys sinulle, kyllä kansakoulussa kotitalousopetusta on ollut.

"maarina"

Aloitus ei ole oikein oikeille.
        H.

• hunksz kirjoitti:

"maarina"

Aloitus ei ole oikein oikeille.
        H.

Ikävä kyllä, tänään on tällane päivä....

• SAS*

Ei peruniota kannata keittämällä kypsyttää kuin isolle porukalle. Minä kypsytän perunani näin: pesen 4 pientä perunaa, laitan ne muovilautaseen, samanlainen lautanen kanneksi. Sitten mikroon neljäksi minuutiksi.
      Ei muuta kuin kuorin perunat ja syön kastikkeen ym lisukkeiden kanssa.
      Mikroperunoissa säästyy aikaa ja energiaa.

• No en ole koskaan yrittänyt kypsentää pottujani mikrossa, mutta kai se sit noinkin käy, mutta säästääkö se energiaa oikeasti.

• SAS*
        Nittaminax kirjoitti:

No en ole koskaan yrittänyt kypsentää pottujani mikrossa, mutta kai se sit noinkin käy, mutta säästääkö se energiaa oikeasti.

Sähköliesi ja mikro kuluttavat sähköä saman verran. Mikro on päällä 4 minuuttia, sähköliesi vähintään puoli tuntia.

• SAS* kirjoitti:

Sähköliesi ja mikro kuluttavat sähköä saman verran. Mikro on päällä 4 minuuttia, sähköliesi vähintään puoli tuntia.

En tiedä montako kilowattia liesi kuluttaa mutta mikro ainakin meillä kuluttaa sen 750kwh joten vaikea arvioida kunpi sitten on halvempi, mutta sen tiedän etten taatusti saa perunaani 4 minuutissa kypsäksi mikrossa.

• SAS*
        Nittaminax kirjoitti:

En tiedä montako kilowattia liesi kuluttaa mutta mikro ainakin meillä kuluttaa sen 750kwh joten vaikea arvioida kunpi sitten on halvempi, mutta sen tiedän etten taatusti saa perunaani 4 minuutissa kypsäksi mikrossa.

Tiedät vain kokeilemalla. 4 pientä perunaa ja 4 minuuttia.
        Tulee kypsiksi, on tietoa.

• SAS* kirjoitti:

Tiedät vain kokeilemalla. 4 pientä perunaa ja 4 minuuttia.
        Tulee kypsiksi, on tietoa.

Pitääpä joskus kokeilla, mutta tiedä miten se sähkölaskussa sit näkyy jos niin tekee joka ikinen päivä.

• mimmimummi

Kukaan ei näämmäs keitä perunoita höyrykattilassa...siis tavallisessa teräskattilassa..siinä höyryosassa. Keitän aina perunat siinä ...eivät lillu vedessä...ja jää kaikki ravintoaineet..melkein

• No ei ole koskaan tullut kokeiltua jos siis tarkoitat ettei kyse ole painekattilasta.

• olenkuulllut
        Nittaminax kirjoitti:

No ei ole koskaan tullut kokeiltua jos siis tarkoitat ettei kyse ole painekattilasta.

Mitä hyvää siinä painekattilassa on? Verrattuna muihin kattiloihin?

• mimmimummi
        Nittaminax kirjoitti:

No ei ole koskaan tullut kokeiltua jos siis tarkoitat ettei kyse ole painekattilasta.

Ei painekattila...vaan kerroskattila...tavallinen. Vesi laitetaan kattilaan ja reikäosa-kattila siihen päälle perunoineen...ja kansi päälle. Ei tarvi niin vahtia aikaakaan..
        Oon vuosikaudet tottunut tekemään niin.

• olenkuulllut kirjoitti:

Mitä hyvää siinä painekattilassa on? Verrattuna muihin kattiloihin?

En minä tiedä oikeastaan muutaku et kun paine kypsyttää nopeammin kuin tavallinen. jotain sellaista. En omista moista kapinetta, mutta jos joku sulle kertoisi jolla sellanen on.

• mimmimummi kirjoitti:

Ei painekattila...vaan kerroskattila...tavallinen. Vesi laitetaan kattilaan ja reikäosa-kattila siihen päälle perunoineen...ja kansi päälle. Ei tarvi niin vahtia aikaakaan..

Ahaaa...joo on mulla sellanen systeemi ja toisinaan keitän siinä nakkeja tai vihanneksia. Hyvä systeemi, kun vain muistais sitä aina käyttää. :)

• ,,,,,,,,,,,
        mimmimummi kirjoitti:

mimmimummulle

Siihenhän kävisi vanha alumiininen mehumaijakin. Kiinalaisravintolatkin, jotkut, käyttävät niitä riisikeittiminä.

• henrjii

potut kiehuvaan veteen, ja sekuntikello käteen, ei yli 20;minuutin keittämistä.
      Mustalaisen munat kiehui yli tunnin, eikä yhtään pehmennyt.

• Loppuihan sä aherrus taas tältäkin päivältä ja nälkä niin et näköö haittaa.
      Kuulin niin rankan peruna reseptin tänään et pakko kertoo.
      Aivan tosissan kaveri väitti et oli vartissa kalakeiton väsännyt,kun tinkattiin niin paljastui seuraavaa.
      Eihän poikamiehen taloures aina oo jääkaappi täynnä,mut miehet on luovia ja fiksuja kokeilijoita.
      Otetaan pakkasesta jäisiä ranskalaisia, lojautetaan ne kiehuvaan veteen ja avataan tonnikala purkki ja sekaan vaan.
      Vartissa valmista ja säästyneen ajan voi käyttää uusien reseptien kehittelyyn.

• Hetero(

Uunimakkara juustolla

makkaraan viilto, syntyneeseen rakooon koskenlaskijaa ja 20 min uuniin 175 asteeseen. Kylmä uuni ja siitä 20min.
        Pois ja sinappia juuston päälle.

Hinta noin euro ja sähkön kulutus

• Uskaltaisinpa jopa väittää et tuollaista sörsseliä ei koiratkaan söis ja silti ne tulis kipeeksi. :)))

• Nittaminax kirjoitti:

Uskaltaisinpa jopa väittää et tuollaista sörsseliä ei koiratkaan söis ja silti ne tulis kipeeksi. :)))

Kyseinen kokki väitti syöneensä ja oli totta ilmavaivoista päätellen

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      12
      2373
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      122
      1237
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1185
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      51
      1013
    5. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      242
      1010
    6. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      63
      914
    7. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      806
    8. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      84
      786
    9. solmussa solmussa

Tilanne solmussa. Umpisommussa🫢
      Ikävä
      35
      719
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      46
      709
    Aihe