Aika varata joulun reissu?

joulumatka

Jestas, ollaan jo lokakuussa! Monet vuodet olen suunnitellut että vielä joskus vietän semmoisen karkulaisen joulun jossakin mahdollisimman epäjouluisessa paikassa ja tämä vuosi sopisi siihen kun lapset perheineen viettävät joka tapauksessa joulua appivanhempien luona. Kertokaapa jos teillä on mukava joulumatkan kokemus! Niistä yksin vietetyistä korpijouluista en nyt kovin piittaisi kuulla, sillä niitäkin tähän ikään tullen on ehtinyt viettää jo monia. Koskaan en ole sen sijaan ollut joulua missään "lämpimässä" enkä toisaalta risteilylläkään tai hotellijoulua viettänyt. Minne 6- kymppiset sinkut suunnistavat vai odotettako kiltisti kutsua sukulaisten joulupöytään tai että jälki kasvulla on teille pyhinä aikaa sen verran että lahjat käydään hakemassa? Allekirjoittanut on kapina mielilalan vallassa ollut jo pidemmän aikaa, elämä kuluu niin nopeasti ettei sitä sopivampaa ajan kohtaa voi loputtomiin odottaa. Näkee sitten tämänkin puolen, ehkä osaa arvostaa perinteitä sen jälkeen? Kertokaa millaisen jolulureissun tekisitte uudestaankin?

39

332

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Leningrad.

Ylivoimaisesti parhaat joulut oli itärajan takana. Siellä ei ollut mitään uskontoläppää, ei joulupukkia, ei yksinkertaisesti vietetty mitään joulua. Oikein mukavaa ja rauhaisaa.

Pitää löytää paikka, missä ei ole kristittyjä paasaamassa hoosiannaa, eikä kauppamiehet joulupukkeineen. En tiedä, onko sellaisia paikkoja oikein enää missään.Ehkä joku pieni saarivaltio tyynellä merellä.

Joulu on ehkä typerin aika vuodesta. Sotkettu kaupallisuus, uskontoläppä ja kansanperinteet käsittämättömäksi solkuksi. Ilman kaupallisuutta, koko hommaa ei enää olisi ollenkaan, aivan sekopäistä huuhaata kaikkinensa.

=DW=

• Jouluaatto on meillä ollut vakio jo monta vuotta, sen vietämme yhdessä lasten ja tyttären perheen (anoppi ja anopin äiti mukaan luettuna) tyttären kotona (pienet lapset ja isot tilat). Joskus takavuosina, ennen lapsenlapsia, käväisin Suomessa joulua viettämässä Mamman ja siskojen kaa mutta ei niitä lapsuuden jouluja voi uudelleen luoda, uudet on puitteet sielläkin.

Joulu on fantastinen, ihana, lämmin ja ihmisiä yhdistävä aika, todellinen valon juhla joka katkaisee sopivasti talven pimeyden.

• Olen jouluihminen. Vuoteni jakautuu perioideihin, jossa kevättä alan viettämään maaliskuussa Hollannissa, kesä menee mökkeillen, syksy on vakiintunut toiseksi Hollannin matkaksi, josta teemme matkoja lähimaihin.

Joulu ehdottomasti Suomessa ja kotona.

Olen joskus ehdottanut matkaa joulunajaksi jonnee kauas, mutta kaikki läheiseni ovat sen heti alkumetreillä tyrmänneet. No saahan sitä miettiä, en lähtisi ulkomaille, mutta Suomesta löytyy erilaisia joulutarjouksia ja hotellipaketteja. En taitaisi viihtyä jossain teennäisesti rakennetussa joulutunnelmassa. Itse tehtynä, ruoat, koristelut yms. joulu on joulu ; )

No, en osaa neuvoa, minä köpötän korvessa mieluiten.

• Olen ollut kolme joulua pois kotoa, kaksi niistä ulkomailla.
      Olihan ne ihan ookoo, mutta en samoihin paikkoihin enää menisi, eikä se kaikissa tapauksissa olisi enää mahdollistakaan.

Jos nyt huomaisin olevani yksin joulun aikaan, niin varmaan lähtisin johonkin Keski-Euroopan kaupunkiin (vaikkapa Barcelonaan tai Lissaboniin tai Roomaan tai Nizzaan...). Noissa paikoissa voi yksin kulkea eikä välttämättä ole yksin, ja ihania kulinaarisia nautintoja löytyy kinkku-laatikko-perinteen tilalle. Ilmatkin saattaa olla ihan siedettäviä.

• Ei sinkkuna vaan kaksin.

Tenavamme ovat toisaalla ja tapaamisemme rytmittyvät käytännön tilanteiden mukaan.

Viimeiset joulut olemme olleet virolaisissa kylpylöissä.
      Kaksi viimeistä Kalev Spa:ssa.

Sitä ennen olimme kaksi joulua Espanjan asunnollamme jossa toinen penska kävi porukoineen yhtenä jouluna.
      Rakensivat riivatut kaakon puolelle talon riistäen meiltä tärkeän talvisen aamuauringon.
      Ei viitsi olla kun kylppäri on asunnon kylmin paikka ja pahimmillaan kämpän aamulämpö lämmittämättä on 14 astetta.

Joulu sinänsä ei merkitse minulle mitään.
      Espanjassa se kuitenkin on tapahtumarikkaampi ja värikkäämpi.

Normaalisti olisin varannut joulun jo ainakin kuukausi sitten mutta toukokuinen revohka pani uusiksi paljon muutakin.

• the man

Vaikea kysymys. Mihin sitä lähtisi? En ole koskaan talviaikaan lähtenyt minnekään. Jouluna istun kotona ja luen kirjoja. En ole myöskään koskaan "viettänyt" joulua.

Syödään mitä huvittaa, eikä taatusti mitään perinteisiä jouluruokia. Inhoan niitä laatikoita, kinkkua ja muuta mitä jotkut eivät voi olla jouluisin ahtamatta sisäänsä, koska niin "kuuluu" tehdä.

Mutta jos sitä nyt jonnekin lähtisi (eikä lentokammoa olisi) niin Kuubaan.

• joulumatka

Voi juku, Kuuba olisikin hieno juttu!
        Vastanneille kiitos, kerroitte omista jouluperinteistä johon totean että paljon alle kaksikymppisestä olen järjestänyt joulun juhlan läheisille, perheelle, sukulaisille, yksinäisille ja koettanut tehdä siitä kauniin, vaikka itse en todellakaan pidä joulusta. Jouluruokia teen ja itse syön väkisin,koettaen karttaa parhaani mukaan koska ne eivät minulle maistu. Ainut joulun oma herkku on luumutorttu.
        Mutta ketään, kenenkään joulua en halua loukata!
        Vietän hyvin paljon aikaa kotona kirjojen parissa ja aina pitää mukanakin olla lukemista ja ilolla olen ottanut vastaan nämä uudet sähköisen kirjan edut. Mikä nyt houkuttaa olisi olla ventovieraana outojen ihmisten ja asioiden keskellä, ketään palvelematta ja omaan tahtiin eläen, siksi sydän sykähti kun ajattelin eksoottista Kuubaa johon en ehken yksinään kuitenkaan uskalla? Joka kerran minäkin hiukan lentoa kammoan, vaikka paljonkin lentelen kun lapset kaikki asuvat kaukana kotimaasta.

• joulumatka kirjoitti:

Vastanneille kiitos, kerroitte omista jouluperinteistä johon totean että paljon alle kaksikymppisestä olen järjestänyt joulun juhlan läheisille, perheelle, sukulaisille, yksinäisille ja koettanut tehdä siitä kauniin, vaikka itse en todellakaan pidä joulusta. Jouluruokia teen ja itse syön väkisin,koettaen karttaa parhaani mukaan koska ne eivät minulle maistu. Ainut joulun oma herkku on luumutorttu.
        Vietän hyvin paljon aikaa kotona kirjojen parissa ja aina pitää mukanakin olla lukemista ja ilolla olen ottanut vastaan nämä uudet sähköisen kirjan edut. Mikä nyt houkuttaa olisi olla ventovieraana outojen ihmisten ja asioiden keskellä, ketään palvelematta ja omaan tahtiin eläen, siksi sydän sykähti kun ajattelin eksoottista Kuubaa johon en ehken yksinään kuitenkaan uskalla? Joka kerran minäkin hiukan lentoa kammoan, vaikka paljonkin lentelen kun lapset kaikki asuvat kaukana kotimaasta.

Joulu Kuubassa?
        On niin umpikommunistinen maa että epäilen ainakin joulun näkyvää viettoa.

Varovainen avautuminen, esimerkiksi mahdollisuus kahden huoneen kontrolloituun vuokraukseen, ei vielä merkitse varsinaista markkinataloutta.

Helmikuisen kiertomatkan perusteella uskallan luvata että hymyileviä, iloisia kavereita riittää.

Paikalliset ovat kiitollisia jos otatte mukaan kyniä, saippuoita, shampoota, hyväkuntoisia, käytettyjä vaatteita.
        Eivät ne ahdistele mutta näyttävät merkein mitä toivoisivat olettaen ettette kuitenkaan puhu espanjaa.

• the man
        laiska-lasse kirjoitti:

Joulu Kuubassa?
        On niin umpikommunistinen maa että epäilen ainakin joulun näkyvää viettoa.

Varovainen avautuminen, esimerkiksi mahdollisuus kahden huoneen kontrolloituun vuokraukseen, ei vielä merkitse varsinaista markkinataloutta.

Helmikuisen kiertomatkan perusteella uskallan luvata että hymyileviä, iloisia kavereita riittää.

Paikalliset ovat kiitollisia jos otatte mukaan kyniä, saippuoita, shampoota, hyväkuntoisia, käytettyjä vaatteita.
        Eivät ne ahdistele mutta näyttävät merkein mitä toivoisivat olettaen ettette kuitenkaan puhu espanjaa.

laiska-lasse

Kun ei joulunvietto kiinnosta Suomessa, niin miksi se Kuubassakaan kiinnostaisi?

Tässä vähän outo uutinen yli kymmenen vuoden takaa. Eihän joulu mikään kristittyjen juhla ole. Kyllä sitä on vietetty jo ennen kristinuskoa. Siinä on myös sekaisin kaikenlaista jeesuksista joulupukkiin.

http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9712/971215/9712150394.html

• the man
        joulumatka kirjoitti:

joulumatka.

Tässä hiukan tietoa joulumatkasta Kuubaan. Aika kallista, mutta varmaan sen arvoista.

http://www.aventura.fi/combo_kuuba.htm

• Joulun vietän kotona issekseen ilman mitään paineita ja nautin talvesta ja rauhasta.
      Reissut tehdään muina aikoina.
      Koskaan en ole kaivannut jouluksi pois. Silloinhan koko elämä rauhoittuu.

• Ainoa juhla suomessa jota arvostan,ain olen kaivannu jouluksi Suomeen.
        Ei oo paineita lahjoista ja muista krääsästä.
        Kattelen kuusta ja sen kauneutta,nautin kynttilöittten läikkyvästä valosta ja ennen kaikkea rauhasta.
        Tuskin tänävuonna eres lähren yhteenkään tapamiseen.

• koti-kiusattu kirjoitti:

Ainoa juhla suomessa jota arvostan,ain olen kaivannu jouluksi Suomeen.
        Kattelen kuusta ja sen kauneutta,nautin kynttilöittten läikkyvästä valosta ja ennen kaikkea rauhasta.

Ikinä en lähtisi jouluna pois Suomesta, se on varma juttu.
        Nautin juuri noista samoista asioista kuin sinäkin ja kaunis musiikki siihen vielä lisänä.

• Anceli kirjoitti:

Nautin juuri noista samoista asioista kuin sinäkin ja kaunis musiikki siihen vielä lisänä.

No just ,kaivaurutaan oikein syvälle hankeen ja ollaan myrtseinä kun myyntitykki tulee matkaa kaupittelemaan.

Ainoa juhla suomessa jota arvostan,ain olen kaivannu jouluksi Suomeen.

Joulun alkaa kun Turussa julistetaan se joulurauha ja pikkuhiljaa maailma hiljenee.
        Vaikkei liikkuis missään niin tietää ja tuntee hiljaisuuden.
        Mielessä yks joulu kun lähdin illalla kävelemään. Kaupungissa ei liikkunut ketään, ei edes joulupukkia. Yhtäkkiä isoja lumihiutaleita hiljalleen alkoi leijua taivaalta.
        Mulle tuli syvä rauha ja onnentunne jostain.
        Se oli sitä joulurauhaa parhaimmillaan.

• tulisilla kirjoitti:

Joulun alkaa kun Turussa julistetaan se joulurauha ja pikkuhiljaa maailma hiljenee.
        Vaikkei liikkuis missään niin tietää ja tuntee hiljaisuuden.
        Mielessä yks joulu kun lähdin illalla kävelemään. Kaupungissa ei liikkunut ketään, ei edes joulupukkia. Yhtäkkiä isoja lumihiutaleita hiljalleen alkoi leijua taivaalta.
        Mulle tuli syvä rauha ja onnentunne jostain.
        Se oli sitä joulurauhaa parhaimmillaan.

Joulurauhan julistus jäi jo pentuna mieleen ja kuuluu munkin jouluun vaikken uskis ookkaan.
        Aattoiltana piti myös ajella tyhjäs kaupunkis joulupukkeja kattelemassa.

No just ,kaivaurutaan oikein syvälle hankeen ja ollaan myrtseinä kun myyntitykki tulee matkaa kaupittelemaan.

Tehdään lumilinna ja ympäröidään se lumipalloaidalla, jätetään niin pieni aukko, että vaan me sun kanssa mahdutaan siitä sisälle. Ja heitellään lumipalloilla jos vaan joku erehtyy yrittämäänkään sisäpuolelle myymään matkoja Kanarialle tai Thaimaahan.

• Anceli kirjoitti:

Nii määki

• jospa laivalle

Karkulaisen joulua se tämäkin akka suunnittelee.

Koko joulun hömpötys on alkanut tympimään ja ne jouluruuatkin on niin kamalia.
      No joo, toki niitä nyt yhdellä aterilla voi syödä, mutta ei enempää.

• joulumatka

Sinä ja the man taidatte oivaltaa mitä ajan takaa, että joulu olkoon ok sille kuka sitä tahtoo viettää mutta kaikki eivät siitä perusta. Kirkko on myös tunkenut joulun pakanallisen keskitalven juhlan kanssa samaan muottiin ja suuri osa joulun perinteistä onkin pakanallista alkuperää.
        Kuuban matka on kyllä liian kallis, mutta kiitos linkistä!

• Jännä tuo Kuuba. Alkoi ihan naurattaa kun tasan tarkkaan tiedän että meidän isäntää ei sinne mukaan sais, jouluna ainakaan. Toisaalta jotain Dubaitakin olisi turha tarjota. Kotona ollaan tänä jouluna kun on odotettavissa että lapsetkin pääsevät tulemaan vanhaan kotiin joulunviettoon.

Tuota ihmettelen miten teistä moni ei tykkää jouluisista ruoista. Minusta on kiva kokata perinteiset laatikot ja sekametelisopat jouluksi ja paistaa tortut ja piparit. Kinkunpalan ostan kun sitä menee niin vähän mutta oltava on. Lipeäkala on minulta usein unohtunut, mutta ensi jouluna aion sitäkin pöytään laittaa - helpompaa kuin ennenvanhaan kun äiti avannolla aloitti turskan liotuksen...

Olen tottunut kaikkiruokaiseksi eikä muukaan perhe nirsoile. Niin kauan syödään ja lämmitetään jouluruokia kun niitä riittää, jotain saatetaan tehdä lisääkin. Pääasia on kuitenkin joulun rauha, kynttilät ja kuusen tuoksu.

Voidaan hyvinkin ensi vuonna olla ihan jossain muualla, kukapa tietää. Eikä silloin haikailla kotimaan joulun perään.

• joulumatka

Onneksi tykkäät niistä jouluruoista. Itsekin niitä valmistan ja muille maistuvat mutta itselleni riittää yksi jouluinen ateria. Kinkku ja muut lihat ellottavat todella ja vatsa on pömppö ja kipeä jo yhden jouluruokailun jälkeen. Mutta jokainen tulkoon autuaaksi omalla joulun vietollaan.
        Kuubaan ei ole järjellä ajatellen varaa kun koko veronpalautus menisi siihen, mutta laivaristeily voisi olla mukava.

• the man
        joulumatka kirjoitti:

Onneksi tykkäät niistä jouluruoista. Itsekin niitä valmistan ja muille maistuvat mutta itselleni riittää yksi jouluinen ateria. Kinkku ja muut lihat ellottavat todella ja vatsa on pömppö ja kipeä jo yhden jouluruokailun jälkeen. Mutta jokainen tulkoon autuaaksi omalla joulun vietollaan.
        Kuubaan ei ole järjellä ajatellen varaa kun koko veronpalautus menisi siihen, mutta laivaristeily voisi olla mukava.

Kuubanreissu on ollut haaveenani jo toistakymmenä vuotta, mutta aina on pihiys iskenyt. Niin ja se lentomatka arveluttaa. Meitä lentokammoisia taitaa olla aika paljon.

Muutama vuosi sitten Pelle Miljoona, eli Petri Tiili, kertoi jossain haastattelussa, että siellä on niin fantastisia ihmisiä ja varsinkin muusikoita, että hän siksi kävi siellä usein musiikkia tekemässä. Nyttemmin hän on tainnut suunnata vuotuiset reissunsa jonnekin Aasian maihin. Pelle sanoi, ettei Kuubassa kannata elvistellä, vaan olla vaatimaton kuten kuubalaiset itsekin ovat.

• En tiedä muusikoista enkä elvistelystä mutta kadun kansa on, puutteellisista puitteistaan huolimatta, käsittämättömän iloista ja ystävällistä.

Asunto-olot ovat meidän mittapuumme mukaan kurjat, varsinkin maaseudulla.
      Tavallisten hyödykkeiden puutteista huolimatta porukka on varsin siistiä.
      Kansanpesokauppojen tarjonta on hyvin niukkaa eikä pelkillä valtion annoksilla tavallinen tallaaja elä.

Turistipesoilla jo jotain saakin.

Paikkakuntien välisessä liikenteessä velvoitteellisella liftauksella on tärkeä osuus.
      Kaikki ajopelit ovat täynnä.

Kuubaan menoa harkitsevia kehoittaisin välttämään All Inclusive paikkoja.
      Niissä ovat kanadalaiset dollareineen pilanneet paikalliset.

Itse liimaamistamme merkeistä huolimatta ei yksikään kortti tullut Suomeen.
      Yksi orkideamerkki edustaa suunnilleen yhden päivän palkkaa paikalliselle.

Pelkkä Havannakin antaa hieman yksipuolisen kuvan mutta on mielstäni muutaman päivän arvoinen.

Kaikkinensa, Kuuba on ainoa kommunistimaa johon voisin ajatella muuttamista. Vähäisen kokemukseni perusteella jopa mielelläni.

• the man

Tuossa matkalinkissäni:

"Alkupäivät Havannassa suomalaisen oppaamme johdolla, jatkokohde englanninkielisin palveluin. Oppaana toimii
        20 vuotta Kuubassa asunut muusikko Peter Loman."

- Aika hyvin jos jo 20 vuotta on maassa viihtynyt. Grand old lady Omara Portuondo on tulossa Suomeen konsertoimaan. Olen joskus aikoinaan hänen konsertissaan ollut. Silloin hänellä oli vain kitaristi säestämässä, mutta muutenhan hänet tunnetaan Buena Vista Social Clubin laulusolistina.

Nyt iski Kuuba-kuume.

• 1943

Yksi suosikkikaupungeistani on Lontoo ja siellä olen viettänyt yhden joulunkin. En tosin yksin, vaan kolmen nuoren kanssa. Jouluaattona söimme pubissa ja siellä oli moni yksin viettämässä aikaansa. Huomiota kiinnitti se, että pöytiin oli valmiiksi katettu myös yhdelle henkilölle. Ei tehty kuten Suomessa eli viety pois lautasta, kun saapuikin vain yksi asiakas. Joulupäivänä julkinen liikenne oli pysähdyksissä, mutta muuten oli touhua vaikka minkälaista. Voisin kuvitella, että menisin yksinkin Lontooseen, jos elämäntilanne olisi toinen. Viime aikoina on muodostunut sellainen tapa,että aaton olen lasteni kanssa, ehkä joulupäivänkin. Loppujoulun vietän ystäväni luona. Moni läheinen henkilö on kuollut joulun aikoihin, joulu muissa ympyröissä on ollut virkistävää. Suru ei ole vienyt ihmisä kokonaan.

• Pekka 's

Mun tekee jälleen mieleni Pariisiin.

• Late 's

Myös minulla on tehnyt aiemminkin mieli...

• isapelli

Ikimuistoinen oli joulu -80-luvulla Las Palmasissa . Meidät oli pyydetty aattoillaliselle paikallisen perheen luo.
      Ruokapöytä oli runsas kaikinpuolin ilman suomalaisia laatikoita yms.
      Erikoista oli perheen miesten kokoontuminen ruokailun jälkeen pelaamaan korttia omaan huoneeseen sikaria tuprutellen. Naisten jäädessä pohtimaan omia juttujaan.

• eukko.

Kerran olen joulun viettänyt Teneriffalla, Puerto de la Cruzissa. Olin lasteni kanssa siellä ja olihan se erilainen joulu. Hotellissa oli hyvä jouluillallinen ja ohjelmaa. Säätkin olivat hyvät.
        Voisin viettää joulua vaikka yksinkin jossain ulkomailla, ei haittaisi yhtään ja pääsisi pois tästä hässäkästä täällä, mikä tarttuu, vaikka ei haluaisi mukaan mennäkään.
        Loppujen lopuksi nautin yksinolosta ja miksei siis joulunakin.

• Nuorempana opiskeluvuosina oli tapa viettää joulun ja uudenvuoden aika ulkosaaristossa talvimyrskyissä.

Työvuosina en ole enää lomia jouluaikaan saanut ja nytkin osaeläkkeellä juuri noilla pyhäviikoilla on töitä. Kun eläköidyn kokonaan, voisi kai jatkaa tuota nuoruuden traditiota.

• sitroen.

Eipä taida tulla reissua tehtyä tänäkään jouluna. Paitsi ehkä Ouluun. Vaan yhtä tylsää se on olla siellä kämpässä yksikseen kuin täälläkin.

Matkoista vielä: just vein varmaan 5 kilon nipun vanhoja matkaesitteitä ja karttoja paperinkeräykseen. Kai niitä uusia saa jos juolahtaa mieleen johonkin vielä joskus lähteä.

• "sitroen"

Uutiset kertovat että Japanilaisviranomaisilla on alkanut säteillä.
        He antavat 10 000 :lle ilmaiset lentoliput, heille jotka haluavat tutustua todelliseen säteilyyn. Kunhan eivät mene liian lähelle.
        Uskoisin sinun nauttivan vierailusta ja toivotan onnea arvontaan.
        H.

• hunksz kirjoitti:

"sitroen"

Uutiset kertovat että Japanilaisviranomaisilla on alkanut säteillä.
        He antavat 10 000 :lle ilmaiset lentoliput, heille jotka haluavat tutustua todelliseen säteilyyn. Kunhan eivät mene liian lähelle.
        Uskoisin sinun nauttivan vierailusta ja toivotan onnea arvontaan.
        H.

Sattumalta olen löytänyt netistä sivustoja, joista selviää riittävän hyvin entisen ammattini varjopuolet enkä kiusallakaan pyri niistä osalliseksi. Luovun mahdollisesta voitostani Sinun hyväksesi.

Muuten mennä jouluna tein matkan kämpän katolle. Monenakin päivänä. Joulupäivänä noin klo 11 sain lumiurakan katolla päätökseen, pakkasta oli 24 astetta. Sitten alkoi maassa lumen siirto rautalapion ja kolan kanssa portaitten edestä...
        Maaliskuun alussa sama uusiksi...
        Alkaisi riittämään näillä kymmenillä. Enimmäkseen ei ole tarvinnut katoilta lumia tiputella.

• Pirre*

Eihän nyt jouluksi mihinkään, jotain rajaa sentäs..ja perinteitä pitää pitää yllä..:)

• Joululomailijat

Olemme viettäneet useamman joulun ja uuden vuoden lomaillen Thaimaassa, Malesiassa, Vietnamissa ja Suomen Lapissa.

Tulevana jouluna taas Thaikuissa, 4 sukupolvea ja 22 lämpimästä joulusta nauttivaa lähdössä porukalla sinivalkoisin siivin :D

• Pessi Misti

huh, neljässä sukupolvessa on mukana varmasti autettavat vanhukset ja perään katsottavat rääkkyvät mukulat. Siinä sitä joulun rauhaa.

• huhahhei ja huh

Pessi Misti

Noin se varmaan on monilla. Mahdollisuus tuohon minullakin, vaan aion nauttia ihan muualla. :-))))))

• "Pessi Misti"

Aloitus taisi olla loman ajoituksen suunnittelussa?
      Jäikö jotain huomaamatta?
      Vai pitikö laittaa kiukku ja keljutus?
      H.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      14
      3170
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      123
      1359
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      93
      1248
    4. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      257
      1092
    5. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      55
      1067
    6. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      66
      994
    7. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      891
    8. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      41
      872
    9. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      84
      831
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      48
      778
    Aihe