suvun kanssa sujut

lokakuu47*

Monellako teistä on suvun kanssa asiat kunnossa tai sitten ei.
Sitähän sanotaan et suku on pahin.

Itse en ois muutama vuosi sitten vielä uskonut et näin käy että kaikki riitelee kaikkien kanssa.
Ja kukaan ei ole väärässä ja suljetaan ovet lopullisesti,ei ole asiaa sen ja sen luo kun se ja se teki sitä ja tätä.
Itse olen joutunut kateuden kohteeksi,suvun vanhimpana,vaikka aina olen ollut heihin päin kallellaan auttaen milloin mitenkin.
Miten muilla?

26

160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Selkee peli.

Kun ei väleissä tai tekemisissä, ei riitoja yhtään mistään. Hyvä meininki.

=DW=

• Ei riitoja jos ei juuri tapaamisiakaan.
      Parin serkun kanssa jutellaan ja yhden luona käyn kylässä.
      Muiden kanssa moikataan kohdattaessa.
      Eli hyvät on, enempää en haluaiskaan.

• Lämpimät välit sisarusten kesken, yksi serkuista kuin sisko, kaikki feississä kavereita. Ei riitoja paitsi yhden narsistisen mustan lampaan kaa joka ryösti Mamman arkkurahat ja käytti hyväkseen kaikkien sisarustensa myötätuntoa.

• the man

Välit on ihan kunnossa. Niitä ei näet ole. Tai sanotaanko niin, että välimatka on riittävän pitkä.

Koska vanhemmat ovat kuolleet, niin ei tarvitse olla missään tekemisissä muiden sukulaisten kanssa. Onneksi.

• mitä????

Tehän nyt kummallisia ootte. Miks teillä on lähimpien kanssa välit poikki?

• the man

Miten niin lähimpien? Ei sukulaiset kaikille ihmisille niitä lähimpiä ole. Puoliso on eri juttu kuin muu suku. Puolison tai seurustelukumppanin voi valita, sukulaisia ei. Vissi ero.

• tuulatauer
        the man kirjoitti:

Miten niin lähimpien? Ei sukulaiset kaikille ihmisille niitä lähimpiä ole. Puoliso on eri juttu kuin muu suku. Puolison tai seurustelukumppanin voi valita, sukulaisia ei. Vissi ero.

No vieraat ihmisetkö ne lähimpiä ovat? Hehheh!

• the man
        tuulatauer kirjoitti:

No vieraat ihmisetkö ne lähimpiä ovat? Hehheh!

En minä vieraan ihmisen kanssa asu. Ihan tutuksi ollaan tultu.

• 20+5

En tule toimeen äitini kanssa, vieläkään.
      Ei hänellä ole dementiaa, kuntokin kuin parikymmentä vuotta nuoremmalla, on 90v.
      Hän on narsisti, piirteet vain korostuvat vanhemmiten.
      Jos kirjoittaisin mitä olen joutunut hänen vuokseen kärsimään ei kukaan uskoisi.
      Jo äidinäiti oli samanlainen.
      Joku tietysti kysyy mikä itse luulen olevani, enkö ole samaa sukua.
      En "valitettavasti", huono kohtelu ja jatkuva mollaaminen tekivät minusta kynnysmaton.
      Valitettava asia, minulla on lasteni kanssa hyvät välit. Myös muiden sukulaisteni ja sisarusteni kanssa pärjään hyvin.

• Mua vanhemmat alkavat olla kuolleet kaikki. Veljen kanssa välit hyvät, en usko että huonoja olisivat muidenkaan kanssa, jos yhteyttä tulisi enemmän pidettyä. En ole missään naamakirjoissa tai vastaavissa joten yhteydenpitoon aktivoitukoon se jolla siihen on tarve.

• Suku-ja perhesuhteet ovat kuin ystävyyssuhteetkin vaalimisen arvoisia. Ihmisellä ei ole koskaan liikaa sukua tai liikaa ystäviä, siis liikaa läheisiä ihmisiä. Sukulaiset ja saman perheen jäsenet eivät todellakaan tulleet valituiksi siihen rooliin, mutta yhteiset geenit ja yhteiset intressit yhdistävät.

Olen itse sukurakas ja facebookissani ovat omat lapset, siskot ja veljet, serkut, veljien ja siskojen lapset, pikkuserkut ja lähes melkein kaikki suku, etenkin kauempana asuvat. En seuraile heidän elämäänsä kovinkaan tarkasti, katselen valokuvia ja lähettelen terkkuja...ja onnittelen merkkipäivienjohdosta :) (Tämä viimeinen kommentti koskee kaukaisempia sukulaisia ja etenkin nuorempaa polvea, paitsi lapsiani).

Luulen että olen sukua hobbiteille :)

• Paloma.se.co kirjoitti:

Suku-ja perhesuhteet ovat kuin ystävyyssuhteetkin vaalimisen arvoisia. Ihmisellä ei ole koskaan liikaa sukua tai liikaa ystäviä, siis liikaa läheisiä ihmisiä. Sukulaiset ja saman perheen jäsenet eivät todellakaan tulleet valituiksi siihen rooliin, mutta yhteiset geenit ja yhteiset intressit yhdistävät.

Olen itse sukurakas ja facebookissani ovat omat lapset, siskot ja veljet, serkut, veljien ja siskojen lapset, pikkuserkut ja lähes melkein kaikki suku, etenkin kauempana asuvat. En seuraile heidän elämäänsä kovinkaan tarkasti, katselen valokuvia ja lähettelen terkkuja...ja onnittelen merkkipäivienjohdosta :) (Tämä viimeinen kommentti koskee kaukaisempia sukulaisia ja etenkin nuorempaa polvea, paitsi lapsiani).

Luulen että olen sukua hobbiteille :)

Olen aina ihmetellyt tuota mantraa ettei ole koskaan liikaa ystäviä.
        Ihmisiä haalitaan ympärille, mutta miten sitten oikeasti ne kaikki ihmissuhteet hoidetaan.

Meillä on pieni piiri omia, ja kaikki ollaan sitä mieltä että ei se määrä vaan se laatu.
        Mun porukoista ei ole enään kun sisko hänen miehensä ja tyttärensä perhe.
        Ja on ihan sopivasti yhtään enempää en kaipaa.

Ystäviä on ollut ja matkalle jääneet kuka mistäkin syystä.
        Tämän hetkisiä on juuri riittävästi. Yksikin enemmän olisi liikaa.

• tulisilla kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt tuota mantraa ettei ole koskaan liikaa ystäviä.
        Ihmisiä haalitaan ympärille, mutta miten sitten oikeasti ne kaikki ihmissuhteet hoidetaan.

Meillä on pieni piiri omia, ja kaikki ollaan sitä mieltä että ei se määrä vaan se laatu.
        Mun porukoista ei ole enään kun sisko hänen miehensä ja tyttärensä perhe.
        Ja on ihan sopivasti yhtään enempää en kaipaa.

Ystäviä on ollut ja matkalle jääneet kuka mistäkin syystä.
        Tämän hetkisiä on juuri riittävästi. Yksikin enemmän olisi liikaa.

"Mitä useampi sen hauskempaa" (the more the merrier) on tuttu sananparsi ja se ei sulje ihmisiä ulos piiristään vain sen takia että yksikin lisää olisi liikaa. Tämähän on täysin luonnekysymys ja siihen ei ole oikeaa tai väärää vastausta, Sinä olet onnellinen pienessä piirissä valikoituja sukulaisia ja ystäviä, minä tykkään sekä laadusta että määrästä ja suhteet hoidetaan silleen niinkuin jaksetaan, ei mitään painetta siitä että pitäisi aina olla kontaktia, muta ilahdun joka kerta kun joku ystävä ilmoittaa olemassaolostaan tai haluaa tietää kuulumisiani.

Oveni ovat auki niin sukulaisille kuin ystävillekin, tutuille ja joskus jopa vähemmänkin tutuille. Ihmiset ympärilläni ovat ainoa rikkauteni.

• Oman sukuni ja luonnollisesti lapseni ovat minulle rakkaita, emme riitele. Ex-sukuni erkanee koko ajan kauemmaksi, mutta kun ei ole kontakteja ei ole riitojakaan.

Äsken vein esikoistani ilta koneelle hänelle soitti ex-mieheni sisko ja kertoi keskustelun kuluessa kuin ohimennen miehensä kuolleen viime kuussa. Ei ollut ilmoittanut ainoalle veljelleen asiasta kun ulkomaanpuhelut tulevat niin kalliiksi.

Olimme luonnollisesti pahoillamme, mutta nauruksi se väkisin meni kun sisar vielä pyysi esikoistani ilmoittamaan isälleen miehensä poismenosta.

• eetttttttttttttttttt

Jos ei pidä yhteyyttä sukulaisiin harmittaa niin paljon ettei edes tiedosta asiaa itsekään. Tai ei pysty myöntää.
      Miks pitää riidellä omien lähimpiensä kanssa? Mitä pahaa he on sulle tehneet.

• the man

Miksi sukulaisten kanssa pitäisi olla tekemisissä? En minä heidän kanssaan riitele, en vaan näe mitään syytä olla tekemisissä.

• demeter

Minulla on iso suku, viisi sisarusta ja paljon serkkuja. Useimpien kanssa olen tullut (riittävän) hyvin toimeen. Sitten on tietysti nämä puolisoitten suvut, joiden kanssa on syytä olla väleissä ihan käytännön asioitten vuoksi.
      On minulla kokemuksia välirikostakin, toinen kesti muutaman vuoden, toinen jäi voimaan, kun vastapuoli kuoli. Joskus luonne-erot ovat sovittamattomia, mutta ei niiden silti tarvitse vihanpitoa olla.

En tiedä olenko sukurakas perinteisessä mielessä, mutta olen kyllä kiinnostunut suvustani ja sen historiasta (ei siis mikään merkittävä suku). Toivon, että joskus ehtisin tehdä edes alkeellisen sukupuun meidän pienille... Tosin muistelen, että sellaisen tekeminen kuului peruskoulun opetusohjelmaankin.

• Iltaa dementer!

Imuroin facebookista sukupuuohjelman ja olen aloittanut oman sukuni puun rakentelun.

• demeter
        korpikirjailija kirjoitti:

Iltaa dementer!

Imuroin facebookista sukupuuohjelman ja olen aloittanut oman sukuni puun rakentelun.

Kiitos tiedosta, korppis. Kiinnostaisi tosiaan alkaa ja kun mulla on näitä tuttuja, jotka ovat sitä hommaa tehneet ja arkistot täällä lähellä niin ei pitäisi olla vaikeata.

• jocus*
        demeter kirjoitti:

Kiitos tiedosta, korppis. Kiinnostaisi tosiaan alkaa ja kun mulla on näitä tuttuja, jotka ovat sitä hommaa tehneet ja arkistot täällä lähellä niin ei pitäisi olla vaikeata.

Yksi mielestäni toimiva ohjelma on MyHeritage (http://www.myheritage.com/FP/Company/family-pages-beta.php?lang=FI). Netistä saa ilmaisen aloitusversion, jolla pääsee hyvään alkuun, ja ohjelman voi päivittää myöhemmin maksulliseksi, jos näkee tarpeelliseksi.

Mielenkiintoinen ominaisuus MyHeritagessa on, että kun lisää sukupuuhun henkilön, ohjelma ilmoittaa, jos jossakin muussa samalla ohjelmalla tehdyssä sukupuussa on henkilö jo mainittu. Näin voi päästä suoraan lukemaan muiden tekemistä sukututkimuksista esi- ja jälkipolvia, ja sitä kautta voi löytyä uusia sukulaisia.

Peruskoulussa tehdään minimissään vain parin kolmen esipolven mittainen sukupuu.

• demeter
        jocus* kirjoitti:

Yksi mielestäni toimiva ohjelma on MyHeritage (http://www.myheritage.com/FP/Company/family-pages-beta.php?lang=FI). Netistä saa ilmaisen aloitusversion, jolla pääsee hyvään alkuun, ja ohjelman voi päivittää myöhemmin maksulliseksi, jos näkee tarpeelliseksi.

Mielenkiintoinen ominaisuus MyHeritagessa on, että kun lisää sukupuuhun henkilön, ohjelma ilmoittaa, jos jossakin muussa samalla ohjelmalla tehdyssä sukupuussa on henkilö jo mainittu. Näin voi päästä suoraan lukemaan muiden tekemistä sukututkimuksista esi- ja jälkipolvia, ja sitä kautta voi löytyä uusia sukulaisia.

Peruskoulussa tehdään minimissään vain parin kolmen esipolven mittainen sukupuu.

Kiitos jocus*. Olen ehtinyt vieraantua tuosta kuviosta (sukututkimus) ja pelkään, ettei mun luonnolla kovin pitkälle pääse. Minun täytyisi varmasti kääntyä tuttujen tutkijoitten puoleen. Ja äidin suvusta on kyllä jotakin julkaistukin.

Tuota epäilinkin,ettei peruskoulussa tuon enempää tehdä, mutta hyvä niinkin.

Kotipaikkakunnallani oli henkilö, joka kartoitti silloisen kirkonkylän kaikkien talojen historian 1800-luvulta vuoteen 1939. Hän teki sen omalla kustannuksellaan, vaivojaan säästämättä, vain kirjan painokuluihin kotiseutuyhdistys osallistui. Näitä sankareita on varmasti muitakin ja onhan se yksittäiseltä ihmiseltä todellinen kulttuuriteko, jonka arvoa ei välttämättä edes tiedosteta.

• jocus* kirjoitti:

"jocus*"

Hauska on huomata että saa sitten maksaakin.
        Vanhukset eivät aina sitä huomaa.
        H.

• jahunen j

Olen haistatellut vitut lähes kaikille ( 6 ). Ei ole paljon yhteyttä pidetty.

• gtyuuuuiiiiiiiiikkjg

No noin monessa sun sukulaisessa vika ja suusko ei ole vikaa?

• isän perintö

Isäni kuoli 21 vuotta sitten ja hänen perintötaloaan ja maitaan ei ole pystytty jakamaan kuin vasta tänä vuonna, joka sekin johti siihen, että sisarvainajani lapset lunastivat talon ja minä maita ympäriltä, eli yhdessä kiinni ollaan vielä varmaan monta sukupolvea....
      Serkkuja ja kaukaisempia sukulaisia tulee harvemmin nähtyä, mutta aina silloin ovat yhteiset mukavat lapsuuden muistot päällimmäisinä, kuinka siinä voisi riidellä.
      Kun on oikeastaan vähän sukulaisia niin ei ole varaa menettää niitä.

• ihan normaalia

Oli kaikenlaista riitaan viisissäkymmenissä, mutta nyt ollaan taas sovussa ja huomaa, miten ihanaa kun on sisaruksia, vanhenemme yhdessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      14
      3170
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      123
      1359
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      93
      1248
    4. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      257
      1092
    5. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      55
      1067
    6. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      66
      994
    7. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      891
    8. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      41
      872
    9. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      84
      831
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      48
      778
    Aihe