Tiettävästi vielä nykyaikanakin on jäänne vanhoillis adventismin ajoilta jalkojen pesurituaali 7. päivän adventistien hengen kohotus temppeleissä ja tälläistä rituaalia ei edes kristinuskossa suoriteta.
Tietävätkö edes seurakunnan jäsenet että onko pesurituaalin tarkoitus
puhdistautua synnneistä lähimmäisiä kohtaan vai pestä likaiset jalat?
Jalkojen pesurituaalin tarkoitus
18
87
Vastaukset
Jalkojen pesu oli tapa aina aterian yhteydessä itämailla ennen.
Silloin kai istuttiin lattialla filtin päällä jalat ristissä ja syötiin.
Oli miellyttävämpää jos kaikilla oli puhtaat jalat.
Jalkojen pesu kuului tietysti palveluväen hommiin.
1 Moos 18:4, 19:2, 24:32, 43:24, Tuom 19:21, 1 Sam 25:41, Luuk 7:44.
Sandaalit hiekkamaassa tekivät jalat aina sellaisen näköiseksi.
Jalkasienistä yms -hiestäkään ei niissä olosuhteissa harmia ollut.
Hiekka ja lika, pöly.
Jeesus teki kuitenkin yllätyksen ja näytti esimerkin ehtoolliselle.
Hän kaikkein suurimpana pesi oppilaittensa jalat.
Joh 13:4-17.
Kyse on että Jeesus antoi esimerkin nöyryydestä että -myös keskinäisten riitojen sopimisesta siten.
Siihen ei pysty osallistumaan muutenkuin ko. mielialalla ettei pidä mitään ketään vastaan ja ettei ole mitään ylpeyttä.
Tavallisesti osallistujat ottavat hyvät jalkakylvyt ennen tilaisuutta.
Yhden pastorin naama oli hauskan näköinen kun kerran joutui haistamaan jaffiksiani, mutta pestävä oli. Heh.
Olin uniohtanut jalkakylvyn.
Jeesus on sanonut ehtoollisesta "Niin usein kuin te sitä vietätte....."
Muuta velvoitella ei ole olemassa edes ehtoolliseen !
Sitä saa viettää tai ei vietä, ja jalat saa pestä tai ei pestä.
Ei sinne ketään vaadita, pakoteta, eikä ketään ulos suljeta.
En ole itse kirkonkirjoillakaan ja toiminnassa mukana ollut 1.6.2006 jälkeen.
yst. jari- kynsisieni
Jarille!
Oletko eronnut ihan oikeasti Adventtikirkon jäsenyydestä mielihalujesi vuoksi vai onko sinut erotettu?
Miksi et ymmärrä kysymystä etkä vastaa siiheen? kynsisieni kirjoitti:
Jarille!
Oletko eronnut ihan oikeasti Adventtikirkon jäsenyydestä mielihalujesi vuoksi vai onko sinut erotettu?
Miksi et ymmärrä kysymystä etkä vastaa siiheen?Inhimillistä syistä uupumuksen mm. seurauksina olen jäänyt pois hengellisistä tehtävistäni 1.6.2006 (kaksituhattakuusi) ja kirkonkirjoistakin hiukan myöhemmin.
Kirkonkirjoihin piisaa kevyt ranneliike kunhan niin tahtoo ja jakselehtii.
Erotettu minua ei ole. Olen kantanut 100% vastuuni tai jättänyt paikkani.
Niin pitää tehdä joka paikassa aina.
Päämisteri voi yhtenä kauniina aamuna että akka ei tykkää ministeritouhustaan enää ja perhesyistä jättää tehtävänsä. esim. mm.
Kannoin 100 % vastuuni ja yhtenä kauniina aamuna soitin srk vanhimmalle 31.5.2006 että otan etäisyyttä ja huilainen uupumusta.
Ihminen on vanha-aatami kun hengestä irti päästää, lankeemukseni on ollut täydellinen, olen ollut siitä aina rehellinen jokaiselle ihmiselle.
Kun uskovainen lankeaa, lankeaa kunnolla ja ottaa hiukan aikaa kun on valmis Jumalan Hengen puhuttelussa taas järjestykseen.
Evankeliumi ja sen tehtävät eivät ole olleet minulle yleyden ja kunnian asioita.
Olen ollut rehellinen Jumalan ja ihmisten edessä 100% aina.
Olenko ymmärtänyt kysymyksen oikein ?
- Ja vastannut siihen?
jari
Lisäys;
Lisää aiheesta täältä:
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/6
yst. jariKyse ei ole mistään vanhoillisadventismista, vaan Jeesuksen opetuksesta Joh. 13. luvussa, jota adventtikirkko seuraa. Vanhan kirkon ajalla lähes kaikki kristityt seurasivat tätä asetusta, vaikka nykyään se on vähemmistössä.
Jalkojenpesu on nöyrää palvelua ja teologisesti kasteliiton uudistus, joka kuvaa sitä, että Jeesus pesee meidät puhtaaksi synnistä, kun katuen tulemme hänen luokseen uudestaan ja uudestaan.
Suosittelen lukemaan, mitä Jeesus itse asiasta sanoo (Joh. 13).- nöyrä kirjanoppinut
Mikähän lienee seurakuntalaisten mielipide likaisten jalkojen pesusta ihan oikeasti?
Timo Flinkin mielestä: #Jalkojenpesu on nöyrää palvelua #
Joo, uskokoon ken haluaa että adventistit ovat:
- nöyriä palvelijoita toisilleen
Katso mitä mieltä Jeesus oli kirjanoppineista ja fariseuksista.
Kysessä on jalkojen pesurituaali. - .,.
nöyrä kirjanoppinut kirjoitti:
Mikähän lienee seurakuntalaisten mielipide likaisten jalkojen pesusta ihan oikeasti?
Kysessä on jalkojen pesurituaali.Kyse onkin kultista.
- pyh!
Kysessä on jalkojen pesurituaali.Sinä pilkkaat Jeesusta ja hänen opetustaan.
- pyh!
Kysessä on jalkojen pesurituaali.Me tiedämme, mitä mieltä Jeesus on SINUSTA. Olet inhottava nikolaiitta.
- .,.
Adventismi on tee se näin, tee se noin, mene sinne tule tänne.
"Me adventistit ollaan oikeassa kun teemme sen näin.
Jeesuskin teki niin"
Mutta uskosta siinä ei ole kyse.
Eikä varsinkaan kristinuskosta.- pyh!
Puhut potaskaa. Kyse on Jeesuksen käskystä. Jos sinulle Jeesus ei kuulu kristinuskoon, niin sinun kristinuskosi on tasan pakanuutta.
Jeesuksen sanat Johanneksen evankeliumissa:
Joh. 13:12-17 "Pestyään heidän jalkansa Jeesus puki viitan ylleen ja asettui taas aterialle. Hän sanoi heille: "Ymmärrättekö te, mitä teille tein? Te puhuttelette minua opettajaksi ja herraksi, ja oikein teette: sehän minä olen. Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille. Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat."
Eikä kai kukaan väitä, että Jeesus ja Johanneksen evankeliumi ei kuuluisi kristinuskoon?TimoFlink kirjoitti:
Jeesuksen sanat Johanneksen evankeliumissa:
Joh. 13:12-17 "Pestyään heidän jalkansa Jeesus puki viitan ylleen ja asettui taas aterialle. Hän sanoi heille: "Ymmärrättekö te, mitä teille tein? Te puhuttelette minua opettajaksi ja herraksi, ja oikein teette: sehän minä olen. Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille. Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat."
Eikä kai kukaan väitä, että Jeesus ja Johanneksen evankeliumi ei kuuluisi kristinuskoon?Alun kysymys ja väite ettei "tällaista rituaalia -- kristinuskossa suoriteta" osoittaa tietämättömyyttä kristillisten kirkkojen käytännöstä.
On olemassa kymmeniä kirkkoja, joiden seurakunnallisiin toimituksiin jalkojen pesu jossakin muodossa kuuluu - Raamatun kehotus siihen on sen verran selvä.
Monissa näistä kirkoista piispa pesee seurakunnan jäsenten jalkoja tai pappien jalkoja, mutta on myös monia kirkkoja, joissa jäsenet pesevät toistensa jalkoja.
Ainakin seuraavien kirkkojen piirissä jalkojenpesua jossakin muodossa on: Roomalaiskatolinen kirkko, useat ortodoksisiset kirkot, monet luterilaiset, metodisti ja baptisti kirkot, Anglikaaninen kirkko, useat helluntaiseurakunnat, veljesseurakunta (joilta Adventtikirkko sen taisi periä), jotkut pietistiseen herätykseen kuuluvat ryhmät, jne.
Tässä ei siis ole kysymys kovin kummallisesta asiasta ja olisi ehkä fiksumpaa jutella siitä, kuinka jalkojenpesu olisi sopivinta tai järkevintä tänä aikana suorittaa - senhän ei tarvitse tapahtua Adventtikirkon mallin mukaan. Sitäpaitsi jalkojenpesusta pois jäämisestä ei kukaan tätä nykyä tee numeroa. Sehän on kunkin omasta valinnasta (ja joskus terveydellisistä syistä) kiinni.
Kai- .
Kai_A kirjoitti:
Alun kysymys ja väite ettei "tällaista rituaalia -- kristinuskossa suoriteta" osoittaa tietämättömyyttä kristillisten kirkkojen käytännöstä.
On olemassa kymmeniä kirkkoja, joiden seurakunnallisiin toimituksiin jalkojen pesu jossakin muodossa kuuluu - Raamatun kehotus siihen on sen verran selvä.
Monissa näistä kirkoista piispa pesee seurakunnan jäsenten jalkoja tai pappien jalkoja, mutta on myös monia kirkkoja, joissa jäsenet pesevät toistensa jalkoja.
Ainakin seuraavien kirkkojen piirissä jalkojenpesua jossakin muodossa on: Roomalaiskatolinen kirkko, useat ortodoksisiset kirkot, monet luterilaiset, metodisti ja baptisti kirkot, Anglikaaninen kirkko, useat helluntaiseurakunnat, veljesseurakunta (joilta Adventtikirkko sen taisi periä), jotkut pietistiseen herätykseen kuuluvat ryhmät, jne.
Tässä ei siis ole kysymys kovin kummallisesta asiasta ja olisi ehkä fiksumpaa jutella siitä, kuinka jalkojenpesu olisi sopivinta tai järkevintä tänä aikana suorittaa - senhän ei tarvitse tapahtua Adventtikirkon mallin mukaan. Sitäpaitsi jalkojenpesusta pois jäämisestä ei kukaan tätä nykyä tee numeroa. Sehän on kunkin omasta valinnasta (ja joskus terveydellisistä syistä) kiinni.
KaiJeesus ylimpänä osoitti alemmilleen esimerkkiä...
Siksi adventistit kin pesevät itseään halvempien jalat????
Muutenhan on vaikeaa löytää esimerkistä Jeesuksen tekoon verrattavissa olemista.
Mutta se on a-kirkon yksityisasia mitä keskenään puuhaavat, on tosi kanssa.
Muille tehty perustelu kyllä ontuu.
Adventismilla on legalistinen ongelma == he itse eivät ole määrätyt meitä opettamaan; ovat vieraita paimenia - pyh!
. kirjoitti:
Jeesus ylimpänä osoitti alemmilleen esimerkkiä...
Siksi adventistit kin pesevät itseään halvempien jalat????
Muutenhan on vaikeaa löytää esimerkistä Jeesuksen tekoon verrattavissa olemista.
Mutta se on a-kirkon yksityisasia mitä keskenään puuhaavat, on tosi kanssa.
Muille tehty perustelu kyllä ontuu.
Adventismilla on legalistinen ongelma == he itse eivät ole määrätyt meitä opettamaan; ovat vieraita paimeniaOlet uppiniskainen ja kuriton totuuden vastustaja. Kaikki tiedämme, miten se loppuu.
- Valon Viesti
Kai_A kirjoitti:
Alun kysymys ja väite ettei "tällaista rituaalia -- kristinuskossa suoriteta" osoittaa tietämättömyyttä kristillisten kirkkojen käytännöstä.
KaiOn olemassa kymmeniä alkoholistejakin, jotka ovat rituualistaan riippuvaisia, kuten eräät kultit.
Adventismi onkin vain rituaaliuskonto. Hengetön sellainen.
Jeesus tuli vapauttamaan, mutta adventistit tahtovat kahlita, kuten farisealaiset aikanaan.
Sääli jos jalkojen pesu on sinulle vain rituaali. Minun jalkani pestään päivittäin ja ihan tositarkoituksella. Se on esikuva siitä, että annan Jeesuksen pestä jalkani hengellisessä mielessä.
Joh.13:9 Silloin Simon Pietari sanoi: "Herra, älä pese vain jalkojani, pese myös kädet ja pää."
10 Tähän Jeesus vastasi: "Se, joka on kylpenyt, ei tarvitse pesua, hän on jo puhdas.* Ja te olette puhtaita, ette kuitenkaan kaikki." [Osassa käsikirjoituksia:"Se, joka on kylpenyt, tarvitsee vain jalkojen pesun, muutoin hän on jo puhdas."]- eepu*
Ehtoollinen - jalkainpesu;
http://suomi24kristinuskomme.phpbb.fi/viewtopic.php?f=2&t=11#p52
*
”Vapahtaja nousi ehtoolliselta ja riisui vaippansa, otti liinavaatteen ja vyötti sillä itsensä.
Sitten hän kaatoi vettä pesumaljaan ja rupesi pesemään opetuslastensa jalkoja ja pyyhkimään niitä liinavaatteella, jolla oli vyöttäytynyt.
Niin hän tuli Simon Pietarin kohdalle, ja tämä sanoi hänelle: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?"
Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät." Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani."
Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani."
Simon Pietari sanoi hänelle (hädissään): "Herra, älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös kädet ja pää."
Jeesus sanoi hänelle:
"Joka on kylpenyt (viittaa; ”UPOTUSKASTETTU”), ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ....... ette kuitenkaan kaikki." Sillä hän tiesi kavaltajansa; sentähden hän sanoi: "Ette kaikki ole puhtaat."
Kun hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle, sanoi hän heille: "Ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt?
Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.
Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.
Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.
Jos te tämän tiedätte, niin olette autuaat, jos te sen teette.” (Ks. Joh.13.Luku)
*
Vapahtaja sanoo: "Joka on kylpenyt [joka on uskonmukaisesti (Apt.2:38) upotuskastettu], ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas;"!
Jalkojen pesu on siis niiden syntien (lankeemuksien) pois pesemistä Kristuksessa, joita matkanteon
vielä täällä kestäessä/aikana on meille jostain syystä aiheutunut.
(jalkain pesu on jatkoa upotuskaste-pesulle)
”Sillä seitsemästi vanhurskas lankeaa ja nousee jälleen, mutta jumalattomat suistuvat onnettomuuteen.” (Sananl. 24:16)
Kun on käynyt (Apt.2:38) uskonmukaisella upotuskasteella, niin Riittää, että jalat pestään!
-- Vapahtaja siis tarkoitti kylpemisellä (Apt.2:38) uskonmukaista upotuskastetta!
Ehtoollisella pestään toistemme jalat, ne synnit pois (saadaan syntien anteeksiantamus Kristuksen veressä), joita matkanteon vielä täällä kestäessämme/aikana on aiheutunut!
Jalkojen pesu on siis pesua/puhdistusta, upotuskasteen jälkeen tulleista synneistä, Vapahtajan Nimeen!
*
♥ MARANATA! ♥
*
Katso lisää:
KASTEENSANOMA USKOVALLE; "ETTÄ LAIN VANHURSKAUS TÄYTETTÄISIIN MEISSÄ"!
http://suomi24kristinuskomme.phpbb.fi/viewtopic.php?f=2&t=11
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin33811705IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3597946Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut932983Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?982248Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1532187Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?81646- 1101261
Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin541096Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus26908MUISTATTEKO SEN?
Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk312782