"NIIN KUIN LAPSI" (Mark.10:13-16)
-Mark. 10:15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle." -
Täällä on mietitty paljon, miksi lapsi sopii esikuvaksi Jumalan valtakuntaan pyrkiville.
Tässä muutama ajatus:
>>> "Pari viikoa sitten tutkimme raamattupiirissämme kastekysymystä.
Eräs osallistujista arveli, että lasten "TULEMINEN" Jeesuksen tykö edellyttää, että lapsen on oltava kävelytaitoinen ja ymmärtävässä iässä, jotta voisi tulla Jeesuksen tykö.
Tarkoittiko Jeesus tätä"?
(Tapio522)> "Vauva ei kykene uskomaan eikä ottamaan vastaan yhtään mitään"...."Jumala uudestisynnyttää ihmisen Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen voimalla ja kautta (Joh 1:11-14, 3. luku. 1 Piet 1:23, Jaak 1:18). Tähän tarvitaan asianomaiselta ymmärrystä ja Jumalan Sanan kuulemista/lukemista".
(jaikal) "Ymmärtänet, miten lapsikin tulee ensin kuulla ja ymmärtää sanan sisältö ja sen jälkeen lapsi uskoo ehdoitta"..."Vauvankin tulee aikuistua ja kuulla Jumalan aivoitus pelastumisesta ja ....u-s-k-o-a....... kuultuun.." (ml231) > "Aivan pienet lapset ja sylivauvathan eivät kykene vielä uskomaan, jotenka siunatkaamme heitä samoin kuten Jeesuskin toimi! Täytyy siis olla hieman varttuneempi kuin sylivauva jotta kykenisi ottamaan evankeliumin sanoman Jeesuksesta uskossa vastaan omana vapahtajanaan, ja jonka perusteella sitten voitaisiin hänet kastaa! Vauvat eivät siis siihen vielä kykene"!(mathetes)> "Onko aikuisilla sitten erikoinen "kyky" uskoa, joka lapselta puuttuu? (Tapio522) raamattutunti vetoaa järkeemme: "Järki hoiii"! (raamattutunti)
"NIIN KUIN LAPSI" (Mark.10:13-16)
123
226
Vastaukset
Voit tarkistaa lainaukset ja asiayhteydet ketjusta:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10158702- näin se on
Tapio se jaksaa jankata samaa asiaa!
"> "Onko aikuisilla sitten erikoinen "kyky" uskoa, joka lapselta puuttuu? (Tapio522)"
Koskahan Tapio ymmärtää, että uskomiseen ei tarvita mitään erityistä
kykyä tai tiettyä ikää.
Jumala vaikuttaa kuulijassa uskon, kun hän avaa sydämensä ottamaan vastaan kuulemansa sanan:
"Usko tulee kuulemisesta." Room 10:17.
"Kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi;
niille jotka uskoivat Hänen nimeensä."
Mutta pelkkä kuuleminenkaan ei synnytä uskoa, ellei kuulija halua
ottaa sanaa vastaan:
Hebr 4:2
"Sillä heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa
sulautunut heihin."
Siksi onkin erikoista, että kirkko kastaa KAIKKI vauvat ja väitää, että
he uskovat!
Eiväthän edes kaikki aikuiset usko, joten kirkon oppi perustuu sille
OLETUKSELLE, että vauvat uskovat!!
Tapio yrittää luikerrelle Jumalan ilmoituksesa sanomalla, että "Jumalallehan on kaikki mahdollista".
Tuolla perusteellahan olisi sitten turhaa saarnata evankeliumia tai
kastaa ketään, jos Jumala hoitaisi sen asian omalla valtasuuruudellaan!
Mutta sitkeästi Tapio yrittää löytää porsaanreikiä omalle harha-opilleen.
Lapsi on esikuvana meille aikuisille siinä, että hän ei saivartele tai etsi
kiertoteitä kuulemalleen sanalle, kuten Tapio tekee, vaan uskoo hel-
posti aikuisen puhetta ja noudattaa sitä.
Tapiolla taitaa olla saivartelemisen armolahja mutta ei tottelemisen taitoa:
"Nouse, mitä viivyttelet; ANNA KASTAA ITSESI..."
"Aivan pienet lapset ja sylivauvathan eivät kykene vielä uskomaan"
"Onko aikuisilla sitten erikoinen "kyky" uskoa, joka lapselta puuttuu?"
-
Kyky uskoa? Se kyky uskoa ei ole meistä itsestämme, joten pienen lapsen kohdalla ei ole mittän ongelmaa. Usko, jonka Jumala lahjoittaa, on jotain ihan muuta kuin meidän uskomme tai kykymme. Jumala lahjoittaa uskon niin lapselle kuin aikuisellekkin.
Mihin Jumala tarvii meidän ymmärrystämme? Jos Jumala kerran uskon lahjoittaa, niin eikö Hän lahjoita myös ymmärrystä?
Miksi me sitten aikuisenakin Jumalan Sanan edessä rukoilemme ymmärrystä, jos kerran meidän oma ymmärryksemme riittää?
Usko on lahja ja ymmärrys uskon asioihin on lahja. Kaikki on armosta.
-
2. Korinttolaiskirje 3
4 Tämmöinen luottamus meillä on Kristuksen kautta Jumalaan;
5 ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta,
6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.jari-pek-ka, kiitos valaisevasta sananpaikasta!
Sopii hyvin aiheeseemme.
Pienet lapset eivät tosiaankaan ole mikään ongelma.
Ongelmana ovat aikuiset, jotka eivät salli pieniä lapsia tuotavan Jeesuksen tykö.Tapio522 kirjoitti:
jari-pek-ka, kiitos valaisevasta sananpaikasta!
Sopii hyvin aiheeseemme.
Ongelmana ovat aikuiset, jotka eivät salli pieniä lapsia tuotavan Jeesuksen tykö.Joo. Uskosta on tullut liian minäkeskeistä. Minä uskon, minä teen, minä sitä minä tätä. Raamattu puhuu aivan toisin.
Mikä osa sitten jää minulle? Onko se minusta, että alan etsiä Jumalaa? Ei, sekin on Jumalan teko. Se on jo Pyhän Hengen työtä sekin, että alamme etsiä Jumalaa.
Ainoa, jonka voisi kuvitella olevan meistä, on se kun avaamme sydämemme Jumalalle ja annamme Pyhän Hengen tulla. Mutta sekään ei ole meidän tekomme. Senkin on saanut aikaan Pyhä Henki.
Se tässä onkin niin hienoa, kun kenellekkään ei jää kerrassaan mitään saumaa kerskata, koska kaikki on lahjaa Jumalalta.
Kunnia Herralle.jari-pek-ka kirjoitti:
Joo. Uskosta on tullut liian minäkeskeistä. Minä uskon, minä teen, minä sitä minä tätä. Raamattu puhuu aivan toisin.
Mikä osa sitten jää minulle? Onko se minusta, että alan etsiä Jumalaa? Ei, sekin on Jumalan teko. Se on jo Pyhän Hengen työtä sekin, että alamme etsiä Jumalaa.
Ainoa, jonka voisi kuvitella olevan meistä, on se kun avaamme sydämemme Jumalalle ja annamme Pyhän Hengen tulla. Mutta sekään ei ole meidän tekomme. Senkin on saanut aikaan Pyhä Henki.
Se tässä onkin niin hienoa, kun kenellekkään ei jää kerrassaan mitään saumaa kerskata, koska kaikki on lahjaa Jumalalta.
Kunnia Herralle.Vielä vähän jatkoa.
Jos Jumala on aloittanut jossakin ihmisessä hyvän työnsä, kutsuen tätä ihmistä yhteyteensä, niin ainoa mikä varmuudella tässä prosesssissa voi olla meidän oma tekomme on pois lähteminen, Jumalalle selän kääntäminen, armon hylkääminen ja halpana pitäminen.jari-pek-ka kirjoitti:
Joo. Uskosta on tullut liian minäkeskeistä. Minä uskon, minä teen, minä sitä minä tätä. Raamattu puhuu aivan toisin.
Kunnia Herralle.Tervehdys Jari Pekka.
Niin, tuosta asiasta olen erimieltä. Jos ajattelemme, että usko on Jumalasta kiinni,- ei ihmisestä, niin Jumala saa syyttää itseään jumalattomien ihmisten menosta.
Mutta,- asia ei tietenkään ole noin. Jumala ohjaa sata varmasti asioita ja ihmisen tietoisuutta niin, että hänelle tulee mahdollisuus uskoa Jumalan aivoitukseen. Tuo ohjaus on kyllä 100% Jumalan teko,- ei ihmisen.
Todellisuus,- jota ei tule hukata, niin usko tulee ihmiseen kuulemisesta/asian tiedostamisesta ja ihmiselle jää uskooko vaiko hylkää asian,- johon Jumala tahtoo ihmisen uskovan.
Vauvakasteoppihan kuvittelee, että usko on Jumalasta kiinni ja näin Jumala on antanut vauvalle uskon. Uskon asiaan,- jota vauva ei ole edes kuullut,- puhumattakaan että ymmärtäisi.
Ajatteleppa laittomuutta ja luopumista uskosta. Onko se Jumalan teko vaiko ihmisen. Tai jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, j-o-t-k-a.......u-s-k-o-v-a-t.. hänen nimeensä.
Siis Jumala ohjaa ihmiselle tilanteet ja ymmärryksen ja ihmiselle jää uskoko ihminen vaiko hylkää.ml213 kirjoitti:
Tervehdys Jari Pekka.
Niin, tuosta asiasta olen erimieltä. Jos ajattelemme, että usko on Jumalasta kiinni,- ei ihmisestä, niin Jumala saa syyttää itseään jumalattomien ihmisten menosta.
Mutta,- asia ei tietenkään ole noin. Jumala ohjaa sata varmasti asioita ja ihmisen tietoisuutta niin, että hänelle tulee mahdollisuus uskoa Jumalan aivoitukseen. Tuo ohjaus on kyllä 100% Jumalan teko,- ei ihmisen.
Todellisuus,- jota ei tule hukata, niin usko tulee ihmiseen kuulemisesta/asian tiedostamisesta ja ihmiselle jää uskooko vaiko hylkää asian,- johon Jumala tahtoo ihmisen uskovan.
Vauvakasteoppihan kuvittelee, että usko on Jumalasta kiinni ja näin Jumala on antanut vauvalle uskon. Uskon asiaan,- jota vauva ei ole edes kuullut,- puhumattakaan että ymmärtäisi.
Ajatteleppa laittomuutta ja luopumista uskosta. Onko se Jumalan teko vaiko ihmisen. Tai jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, j-o-t-k-a.......u-s-k-o-v-a-t.. hänen nimeensä.
Siis Jumala ohjaa ihmiselle tilanteet ja ymmärryksen ja ihmiselle jää uskoko ihminen vaiko hylkää.Tervehdys vaan ml213
Toki voi olla eri mieltä, siihen on vapaus kaikilla.- nbäin se on
Tapio522 kirjoitti:
Sopii hyvin aiheeseemme.
Ongelmana ovat aikuiset, jotka eivät salli pieniä lapsia tuotavan Jeesuksen tykö.Ketähän Tapio tarkoitat noilla vanhemmilla, jotka eivät salli pieniä
lapsia tuotavan Jeesusksen luo.
Tarkoitako tuolla "tuomisella" vauvan kastamista?
Silloin olet harhassa. Me tuomme lapsemme rukouksessa Hänen tykönsä ja
pyydämme Jumalan siunausta lapsillemme. Ei siihen tarvitse sotkea
kastetta.
Eikös juuri itse kirkkolaitos edellytä vauvan kastamista, jotta tämä kelpaisi
Jumalalle?
Kastamaton vauva on kadotettu!!!! Toisinsanoen kirkko "estää" opillaan
lasten taivaskelpoisuuden! - jaikal.se
Tapio522 kirjoitti:
Sopii hyvin aiheeseemme.
Ongelmana ovat aikuiset, jotka eivät salli pieniä lapsia tuotavan Jeesuksen tykö.Minä sanoisin samasta asiasta näin:
Ongelma ei ole pienet viattomat lapset koska he ovat sellaisinaan Jumalalle kelvolliset. Ongelma on aikuiset jotka vauvakasteopeillaan estävät nuoriksi aikuisiksi varttuneita "lapsia" tulemasta Jeesuksen luokse. Miten on? Kuinka moni nuori aikuinen luottaa "kasteen armoliittoon" ja ajattelee sen riittävän Jumalalle? nbäin se on kirjoitti:
Ketähän Tapio tarkoitat noilla vanhemmilla, jotka eivät salli pieniä
lapsia tuotavan Jeesusksen luo.
Tarkoitako tuolla "tuomisella" vauvan kastamista?
Silloin olet harhassa. Me tuomme lapsemme rukouksessa Hänen tykönsä ja
pyydämme Jumalan siunausta lapsillemme. Ei siihen tarvitse sotkea
kastetta.
Eikös juuri itse kirkkolaitos edellytä vauvan kastamista, jotta tämä kelpaisi
Jumalalle?
Kastamaton vauva on kadotettu!!!! Toisinsanoen kirkko "estää" opillaan
lasten taivaskelpoisuuden!nim. "nbäin se on", miksi opetuslapset moittivat (estelivät) tuojia (Mark.10:13)?
- Niko.
jari-pek-ka kirjoitti:
Kunnia Herralle.jari-pek-ka, usko syntyy kuulemisesta Jumalan Sanan kautta. Jumalan Sana synnyttää kuulemisen, tämä kuuleminen synnyttää uskon. Se on Jumalan teko, että meidän henkemme on syttynyt kuulemaan ja sieluumme on syttynyt uskon tuli!
Paavali kysyykin kirjeessään Roomalaisille, että kuinka ihmiset voisivat uskoa elleivät he ole kuulleet.
Sen vuoksihan Jeesus lähetti opetuslapsensa tekemään opetuslapsia kaikista kansoista. Evankeliumia Jeesuksesta, ylösnousseesta, Hän lähetti opetuslapsensa maailmaan viemään!
Jokainen jonka sydän syttyy kuulemaan Jumalan Sanan voimasta ja sen kautta niin, että he uskovat ylösnousseeseen Kristukseen, heidät kastettiin Jeesuksen opetuslapsiksi. Kaste on aina sitoutumista Kristuksen opetuslapseuteen, sillä heidät jotka kastettiin tulee opettaa pitämään kaikki se minkä Jeesus käski. Näin ihminen kasvaa "vahvaan ruokaan".
Kuten nyt huomaamme, se että annamme nyt kastaa itsemme Kristukseen, ei lopulta olekaan meidän ansioksemme luettavissa, sillä toimimme Hänen tahtonsa ja käskynsä mukaan vain ja ainoastaan siksi, että me USKOMME. Usko on Jumalan teko. Koska me uskomme, siksi me teemme Hänen käskynsä mukaan ja annamme kastaa itsemme.
Kasteelle tulevat ovat heitä "jotka tunsivat piston sydämessään" kuten Pietari sanoi.
Kuinka ihminen voisi siis millään teolla ansaita pelastusta, sillä Kristus on kuollut, jotta meidän ei tarvitsisi omien käsien hyvien töin pyrkiä Jumalan vanhurskautta saavuttamaan, vaan että vanhurskaaksi luettaisiin nyt heidät jotka uskovat!
Eikö se jos jokin ole teoin pelastumista, että vauvan ikuisuusosoite määrätään pelkän toisen ihmisen suorittaman kasteen teon mukaan. Tämä on se syy miksi luterilaisuudessa on hätäkaste.
Raamattu ei opeta sellaista. - ml213.
jari-pek-ka kirjoitti:
Kunnia Herralle.Tervehdys.En tunne taustaasi Jari Pekka kovinkaan laajasti ja siksi kysäisen. Oletko ottanut kasteen uudestisyntymäsi jälkeen, vai ajatteletko vauvakasteen korvaavan tämän kasteen ottamisen?
Tapio522 kirjoitti:
nim. "nbäin se on", miksi opetuslapset moittivat (estelivät) tuojia (Mark.10:13)?
* Ja jos toivatkin, eikä Jeesus heitä estänyt, mutta ei Hän kastanut vauvoja eikä lapsiakaan, otti kyllä syliinsä ja siunasi. kaikki tohina ja hulina vauvakasteesta on KOKONAAN ihmisten liisämä toimi, on ikäänkuin käytwetty hyväksi Jeesusken asennetta lapsia ja vauvoja kohtaan. Jeesus ei koskaan eikä missään kastanut, eikä käskenyt kastaa vauvoja.
* Avauksesi otikkona oleva Raamatun kohta ei edellytä millään tavalla kastamaan vauvoja. Siinä Jeesus ainoastaan vetoaa lapsenmielisyyteen, niikuin lapsi vanhemmilleen on totttelevainen ja kuuliainen, ja uskoo miä hänelle opetetaan, eikä ala nurisemaan, yleensä ja terveessä kotiympäristössä.
* Meillä aikuisilla pitää olla samanlainen suhde Jumalaan, Isäämme, olla uskollinen ja kuuliainen Sanalle. Ja tehän juuri ette tuota Jeesuksen kehoitusta tottele, vaan väännätte tyhjästä vauvakasteen, ettekä ole lapsenmielisiä ja usko, kun Jeesus sanoo; " < Joka uskoo ja kasteaan, se pelastuu, mutta joka ei USKO se tulitaan kadotukseen.>" Kastamattomuuden takia siis ketään ei tuomita , vaan uskomattomuuden vuoksi jää pois taivaan ihanuudesta. Miksi et Tapio voi uskoa tuota niin kuin se on kirjoitettu, vääntelemättä totuutta epäraamtulliseksi vauvakasteeksi ?Niko. kirjoitti:
jari-pek-ka, usko syntyy kuulemisesta Jumalan Sanan kautta. Jumalan Sana synnyttää kuulemisen, tämä kuuleminen synnyttää uskon. Se on Jumalan teko, että meidän henkemme on syttynyt kuulemaan ja sieluumme on syttynyt uskon tuli!
Paavali kysyykin kirjeessään Roomalaisille, että kuinka ihmiset voisivat uskoa elleivät he ole kuulleet.
Sen vuoksihan Jeesus lähetti opetuslapsensa tekemään opetuslapsia kaikista kansoista. Evankeliumia Jeesuksesta, ylösnousseesta, Hän lähetti opetuslapsensa maailmaan viemään!
Jokainen jonka sydän syttyy kuulemaan Jumalan Sanan voimasta ja sen kautta niin, että he uskovat ylösnousseeseen Kristukseen, heidät kastettiin Jeesuksen opetuslapsiksi. Kaste on aina sitoutumista Kristuksen opetuslapseuteen, sillä heidät jotka kastettiin tulee opettaa pitämään kaikki se minkä Jeesus käski. Näin ihminen kasvaa "vahvaan ruokaan".
Kuten nyt huomaamme, se että annamme nyt kastaa itsemme Kristukseen, ei lopulta olekaan meidän ansioksemme luettavissa, sillä toimimme Hänen tahtonsa ja käskynsä mukaan vain ja ainoastaan siksi, että me USKOMME. Usko on Jumalan teko. Koska me uskomme, siksi me teemme Hänen käskynsä mukaan ja annamme kastaa itsemme.
Kasteelle tulevat ovat heitä "jotka tunsivat piston sydämessään" kuten Pietari sanoi.
Kuinka ihminen voisi siis millään teolla ansaita pelastusta, sillä Kristus on kuollut, jotta meidän ei tarvitsisi omien käsien hyvien töin pyrkiä Jumalan vanhurskautta saavuttamaan, vaan että vanhurskaaksi luettaisiin nyt heidät jotka uskovat!
Eikö se jos jokin ole teoin pelastumista, että vauvan ikuisuusosoite määrätään pelkän toisen ihmisen suorittaman kasteen teon mukaan. Tämä on se syy miksi luterilaisuudessa on hätäkaste.
Raamattu ei opeta sellaista.>>Eikö se jos jokin ole teoin pelastumista, että vauvan ikuisuusosoite määrätään pelkän toisen ihmisen suorittaman kasteen teon mukaan. Tämä on se syy miksi luterilaisuudessa on hätäkaste.
Raamattu ei opeta sellaista.ml213. kirjoitti:
Tervehdys.En tunne taustaasi Jari Pekka kovinkaan laajasti ja siksi kysäisen. Oletko ottanut kasteen uudestisyntymäsi jälkeen, vai ajatteletko vauvakasteen korvaavan tämän kasteen ottamisen?
ml213.
En ole ottanut uutta kastetta, enkä ajattele, että vauvakaste korvaa mitään.
Mulla on hyvä omatunto tässä asiassa, eikä minua häiritse yhtään jos joku ottaa aikuiskasteen.- ml213.
jari-pek-ka kirjoitti:
ml213.
En ole ottanut uutta kastetta, enkä ajattele, että vauvakaste korvaa mitään.
Mulla on hyvä omatunto tässä asiassa, eikä minua häiritse yhtään jos joku ottaa aikuiskasteen.Jari Pekka. Toki ihminen saa pysyä ja uskoa vauvakasteeseen/oppiin, mutta itse pidän harmilisena sitä kun tämän opin omaksujat eivät usko Jumalan sanaan kirjaimellisesti.
Ymmärrän ja uskon ja pidän erittäin tärkeänä,- koska siihen liittyy Jumalan viisaus, miten ihmisen on omaksuttava/sisäistettävä käyttäytyminen tai mielikuva,- joka tulee sanojen sisällöstä. Esim. antakaa kastaa itsenne, niin tuo ei sovellu vauvakasteeseen.
Taas oma pohdintansa on, tuleeko Raamatun ilmoituksia ottaa niin kirjaimellisesti.Esim, oko Kristus Jumala vai Jumalan tai ottaako kasteen sydämen uskostaan vai mieltääkö, että on kai minut kastettu vauvana.
Tai 38- Raamatussa on;" Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö",- taas alkuperäinen ilmoitus on, - "Jos vihastutte, älkää syntiä tehkö". Huomaatko mikä valtava ero ja miten eritavalla ne ohjaavat ihmisen mieltä,- joka uskoo kirjaimellisesti. Ensimmäinen versio kehoittaa vihastumaan,- joka taas on Kristuksen mielisyyden/rakkauden vastaista ja taas alkuperäinen on kasvattava muotoinen Kristuksen mielisyyteen.
Niin, itse pidän tärkeänä uskoa sanojen sisältöön ja siitä tulevaan ihmisen ohjaukseen,- koska sillä on vaikutuksensa kokonaisuuteen. Mutta, ymmärrän toki vauvakasteen armoon uskovia ihmisiä. Niko. kirjoitti:
jari-pek-ka, usko syntyy kuulemisesta Jumalan Sanan kautta. Jumalan Sana synnyttää kuulemisen, tämä kuuleminen synnyttää uskon. Se on Jumalan teko, että meidän henkemme on syttynyt kuulemaan ja sieluumme on syttynyt uskon tuli!
Raamattu ei opeta sellaista.Niko. :"Eikö se jos jokin ole teoin pelastumista, että vauvan ikuisuusosoite määrätään pelkän toisen ihmisen suorittaman kasteen teon mukaan".
>>>>>>>>>>>>
Kaste ei ole ihmisteko, eikä pelkkää vettä!
Mitä Room.6:1-14 sanoo kasteen OLEVAN:
"...OLEMME hänen kuolemaansa kastetut" (3)
"...OLEMME yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan..." (4).
"...OLEMME hänen kanssaan .....yhtäläisessä ylösnousemuksessa" (5).
--
Uskon, "niin kuin on kirjoitettu".
-Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemasta ( Room 6:3) ja osalliseksi Kristuksen ylösnousemuksesta (Room 6:5).
- Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja synteihin kuolleesta olotilasta (Room 6:4-5, Kol 2:12-13).- raamattutunti
Tapio522 kirjoitti:
Niko. :"Eikö se jos jokin ole teoin pelastumista, että vauvan ikuisuusosoite määrätään pelkän toisen ihmisen suorittaman kasteen teon mukaan".
>>>>>>>>>>>>
--
-Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemasta ( Room 6:3) ja osalliseksi Kristuksen ylösnousemuksesta (Room 6:5).
- Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja synteihin kuolleesta olotilasta (Room 6:4-5, Kol 2:12-13).Tapio hoi! Oletko koskaan pysähtynyt ajattelemaan, mitä sinulle vastataan?
Sinä kelaat noita samoja patenttivastauksia etkä viitsi lainkaan pohtia
sitä, kenelle nuo Room 6 luvun lauseet on sanottu ja puhutaanko niissä lainkaan vauvakasteesta!
Sanottiinko ne vauvanakastetuille?
Mitä on vauvan vanha ihminen ja milloin hän on tehnyt rikoksia tai syntejä, joten miten hänen pitää luopua enisestä elämästään??
Äidin kohdussako hän teki syntiä?
Sinä otat nuo uskovana kastetuille roomalaisille tarkoitetut sanat ja yrität soveltaa niitä vauvakasteeseen, mutta se vaikuttaa aika epä-
toivoiselta.
Sinun vastauksesi vaikuttavat robotin automaattivastauksilta, joita sinä
toistat viikosta toiseen.
Et edes pyri pohtimaan raamatullista kastetta, vaan olet ilmeisesti täällä
käännytystarkoituksessa.
Pysähtyisit edes joskus pohtimaan edes sitä, miten Rooman uskovat vanurskautettiin:
Room 4:1
"Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet,...."
Robotin kanssa on hankalaa käydä keskustelua. - Niko.
Tapio522 kirjoitti:
Niko. :"Eikö se jos jokin ole teoin pelastumista, että vauvan ikuisuusosoite määrätään pelkän toisen ihmisen suorittaman kasteen teon mukaan".
>>>>>>>>>>>>
--
- Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja synteihin kuolleesta olotilasta (Room 6:4-5, Kol 2:12-13).Tapio, lainaamasi minun kirjoitus oli nimenomaan tarkoitettu tähdentämään sitä väärää väitettä/kuvitelmaa, että kun uskoon tullut ihminen ottaa kasteen -> sitä ei tule eikä voi väittää "tekojen kautta pelastumiseksi".
Ikävä kyllä sellaista väitettä monet tuntuvat viljelevän...
""""Terveet vauvat eivät ole kuuroja. Onko Suomalaiselle vauvalle saman tekevää kuuleeko hän ilosanoman Suomenkielellä vaiko Armenian kiellellä??"
Tapio.Kertoisitko omin sanoin kuvaten miten ymmärrät tuon asian.* Eivät ole kuuroja, mutta eivät ymmärrä ääntiöitä, eivät saa selvää sanoista, eivät ymmärrä puhetta, vauvat siis !
* Tapio kysyy, "mikä aikuislla sitten on joku kkyky uskoa jota vauvalla ei ole? Ihmisellä itsellään ei olekkaan kykyä lähestyä Jumalaa ja uskoa Häneen. Olemme Jumalan vihollisia. vauvakin on itsessään Aadamin lankeemusken kautta, mutta Kristuksen ansion perusteella vauava on Jumalalle otollinen Kristuksen ansion tähden sellaisenaan, siihen ei kaste sovi mitenkään, ei millään muotoa, koska se on kokonaan ihmisen tekemsin varassa, eikä se usko tai Pyhä henki tule siihen kastevateen luulemisen ja olettamusten kauttakaan. Ja itse omakohtaisesti vauvan on mahdoton omaksua ja uskoa Jumalaan, se on sula mahdottomuus, eikä Jumalakaan sitä vaadi, koska vauva on Hänelle kelvollinen Kristuksen, Poikansa ristin työn kautta sellaisenaan.
Eikä aikuisellakaan ole mitään erkoista kykyä, uskoa. Raamattu sanoo, ellei Jumala vedä ihmistä, ei kukaan voi tlla Jumalan tykö. Ei vauvat eikä aikuiset. vauvan ei tarvitse, ja akuisella ei ole omaa tahtoa eikä halua tulla tuntemaan Jumala omatoimisesti. Mutta kun Jumala vetää, (etsikko aika) aikuinen tahtomatta joutuu kosketuksiin hengellisyyden kanssa tavalla taikka toisella, ja Jumala voi tämän tehdä ihmiselle kahdesti, jopa kolmasti. Siksi poispoikenneetkin voivat tulla uudestaan. Mutta Jumalan pitää vetää, ja Pyhä henki on se, joka näyttää synnin vanhurskauden ja tuomion. Ja niin PH: johdattaa syntisen Kristuksen luokse, pelastumaan, saamaan syntinsä anteeksi, uudestisyntymään, ja Pyhän Hengen osallisuuteen.
* Jeesus sanoo; " Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu, mutyta joka ei USKO se tuomitaan kadotukseen." kaste on siis uskon seurauksena toimitettava ulkoinen , upottamalla suoritettava uskovien kaste, jossa uskova liittyy Kristuksen ruumiiseen, ulsopäin näkyvään Kristuksen suumiiseen, eli seurakuntaan. Raamatun mukaan. Pitäisi uskoa Jeesusta, eikä luottaa uudestisyntymättömiin ulkoaoppineisiin teologeihin. Joskin heitä voi olla uudestisyntyneitäkin, mutta eivät saa ääntään kuuluviin uskoamttomien ulkolultaisten muotojumalisten joukossa,
* Sanoudu jo Tapio isen perinnäisssäännöistä, ja anna Kristuksen valaista, ja vapauttaa perinteen kirouksesta ja ahtaudesta. Totuus tekee vapaaksi, ja Jeesus on totuus, kenet Poika tekee vapaaksi, hän on todella vapaa.- eenokki 12
Mohikaanin markkinoima helluntaihenki vetää kaulalle kiedotusta narusta jokaisen joka hyväksyy mohikaanin kaltaisten lahkolaisten opit selityksineen.
Tämän voi hengen silmillä nähdä vaikka mohikaanin ääntelyä ei voi kuullakaan.
Mohikaanien eli uudestikastajien uudestisyntyminen perustuu kokemukseen ei kasvuun jota uudestisyntyminen on ja joka tapahtuu kasteessa, missä Pyhä Henki vaikuttaa siis niin kasteessa kuin sen jälkeenkin.
Parannuskin on lahkoissa sijoitettu ja väitetty tapahtuma ennen kastetta (lahkon kastetta) eikä sekään ole jatkumo aina kuolemaan asti.
Uudestikastajat eivät tarvitse parannusta, ei kastetta, ei pelastustakaan koska he uskonsa kautta sen avulla tekevät kaiken tarvittavan ja me tiedämme sen niintä väitöksistä mitä ovat levitelleet ympäri maailman, mutta uudestikastajien jätösten halu on ihmisten tiedossa eivätkä ihmiset halua mennä helluntailaisten tilaisuuksiin ei ainakaan selvinpäin.
Mohikaani ei ole vapaa vaan yksi kirouksen lapsi vailla pelastusta eikä sellaista törköturpaa usko kukaan muu kuin joku vähä älyinen mohikaanin kaltainen harhaoppinen. - eenokki 12
* Eivät ole kuuroja, mutta eivät ymmärrä ääntiöitä, eivät saa selvää sanoista, eivät ymmärrä puhetta, vauvat siis !...
no myönnät kuitenkin lasten ymmärtävän kerakkeita.onhan se suuri myönnytys palstan itse uskoiselle fariseuksella. - kiire pois
leahimn kirjoitti:
Tuli tuossa mieleeni,onko hellareilla sitten
ala ikärajaa kuinka pieninä lapset saa kastaa?Eiköhän se ala-ikäraja ole se, että kun lapsi alkaa kertomaan uskostaan Jeesukseen ja haluaa tulla kastetuksi, se voidaan tehdä, mikäli vanhemmat
antavat siihen suostumuksensa.
Nuorin tuntemani lapsi, joka on kastettu vanhempiensa mukana, oli 8 vuotias.
Hän oli uskossa ja on sitä vielä tänäkin päivänä.
Mutta periaatteena on se, että kasteen kanssa ei kannata hätäillä! - eenokki 12
kiire pois kirjoitti:
Eiköhän se ala-ikäraja ole se, että kun lapsi alkaa kertomaan uskostaan Jeesukseen ja haluaa tulla kastetuksi, se voidaan tehdä, mikäli vanhemmat
Mutta periaatteena on se, että kasteen kanssa ei kannata hätäillä!Ilman lapsen hyväksyntää, missä se nyt on!! ja nyt sitä viedään lapsi vanhempien suostumuksella tai pakottamana uudestikasteelle.
Jos lapsi 8 vuotias alkaa puhumaan helluntailaisille ja vanhemmilleen väärästä opista ja synnin elämästä niin se todistaisi että lapsi on uskomassa ja todistaa vanhemmilleen heidän olevan isästä perkkeleestä
Jos lapsi viedään väkisin lahkon kasteelle syyllistyy vanhemmat ja koko lahkoseurakunta rikokseen ja heidät pitäisi viedä kaikki härkävaunuissa haagiin tuomittavaksi. - eikö vain
kiire pois kirjoitti:
Eiköhän se ala-ikäraja ole se, että kun lapsi alkaa kertomaan uskostaan Jeesukseen ja haluaa tulla kastetuksi, se voidaan tehdä, mikäli vanhemmat
Mutta periaatteena on se, että kasteen kanssa ei kannata hätäillä!nim.kiire pois,"eiköhän se ala-ikäraja ole se, että kun lapsi alkaa kertomaan uskostaan Jeesukseen ja haluaa tulla kastetuksi, se voidaan tehdä MIKÄLI VANHEMMAT antavat suostumuksensa. Elikä teilläkin on kuitenkin kiinni VANHEMMISTA, niinkuin luterilaisillakin?
eenokki 12 kirjoitti:
Mohikaanin markkinoima helluntaihenki vetää kaulalle kiedotusta narusta jokaisen joka hyväksyy mohikaanin kaltaisten lahkolaisten opit selityksineen.
Tämän voi hengen silmillä nähdä vaikka mohikaanin ääntelyä ei voi kuullakaan.
Mohikaanien eli uudestikastajien uudestisyntyminen perustuu kokemukseen ei kasvuun jota uudestisyntyminen on ja joka tapahtuu kasteessa, missä Pyhä Henki vaikuttaa siis niin kasteessa kuin sen jälkeenkin.
Parannuskin on lahkoissa sijoitettu ja väitetty tapahtuma ennen kastetta (lahkon kastetta) eikä sekään ole jatkumo aina kuolemaan asti.
Uudestikastajat eivät tarvitse parannusta, ei kastetta, ei pelastustakaan koska he uskonsa kautta sen avulla tekevät kaiken tarvittavan ja me tiedämme sen niintä väitöksistä mitä ovat levitelleet ympäri maailman, mutta uudestikastajien jätösten halu on ihmisten tiedossa eivätkä ihmiset halua mennä helluntailaisten tilaisuuksiin ei ainakaan selvinpäin.
Mohikaani ei ole vapaa vaan yksi kirouksen lapsi vailla pelastusta eikä sellaista törköturpaa usko kukaan muu kuin joku vähä älyinen mohikaanin kaltainen harhaoppinen.* eenokilla on aivan väärä näkemys helluntailaisuudesta. Juuri siksi, että helluntailaisuus perustuu kailta osin Raamattuun, yksikertaiseen evankeliumiin, se on niin helppoa, että sen voi vaikka juostessa lukea. Siinä ei ole mitään omatekoista, kaikki voidaan perustella Raamatun sanalla.
* kaikki lähtee siitä, että ihminen kokee olevansa syntinen ja tarvitsee apua parantukaseen sielun sairaudesta, syyllisyydestä Jumalan edessä. Jeesus opettaa, että, "Joka ei synny uudestaan ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."
* Hän opettaa; " Joka ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi nähdä taivasten valtakuntaa."
* Nyt pitää löytää asiayhteys Jeesuksen opetukselle, syntyä " vedestä ja Hengestä"! Mitä vettä Jeesus tarkoittaa, Hän ei mainitse siitä mitään tässä yhteydessä, ei Hän sano, että vesi olisi kastevesi? Joka niin väittää, puhuu täysin Raamattua vastaan, sillä Raamattua pitää tulkita Raamatulla itsellään.
* Mistä vedestä siis Jeesus tässä tapauksessa puhuu. Siihen löytyy Raamatullinen asiayhteys Joh. 4: 10. " Jeesus vastasi hänelle, (Samarialaiselle naiselle, lue myös edelliset jakeet asiayhteyden vuoksi) "Jos sinä tuntisit Jumalan lahjan ja hänet, joka sanoo sinulle: 'Anna minulle juotavaa', niin sinä pyytäisit häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä.>"
* Tähän selittää asiayhteyden siihen veteen, josta kun Jeesus sanoo, "vedestä ja Hengestä." ? Vesi joka uudestisyntymisessä on mukana, on Jeesusken antamaa "ELÄVÄÄ VETTÄ"! Se on sitä vettä, kun Jeesus ristillä ollessaan puhkaistiin keihäällä Hänen sydämesnsä, siitä sanotaan, että "Heti siitä vuoti verta ja vettä." Siellä avattiin elvänveden lähde, ja sitä vettä Jeesus tarjoaa janooville. Hän vain voi antaa vettä joka uudestisynyttää elävään uskoon.
* Toisessa paikassa Jeesus tarjoaa jälleen elämän vettä lahjaksi, " Joka tahtoo, tulkoon ja juokoon, ja ottakoon elämän vettä lahjaksi, ja tämän Hän tarjosi juhlien viimeisenä päivänä, sanotaan että Hän huusi ja sanoi. Jesaja jo puhuu tästä vedestä jota Vapahtaja tulisi aikanaan antmaan janooville, kaipaaville syntislle ishmisille. Jes.55:1. " Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen. Tekin joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilaman hinnatta, viiniä ja maitoa."
* Toisessa kohdassa Jesja kehoittaa ammentamaan " ilolla" pelastuksen lähteestä."
* Nämä Raamatun totuudet sulkee täysin pois kasteveden, niin vauva- kuin uskovienkin kasteen uudestisyntymisen vetenä.
* Eikä uudestisyntyminen voiskaan olla mitään ulkonaista, eikä lainkaan ihmisten aikaan saamaa. Uudestisyntymä on kokonaan Jumalan teko, Hän antaa voiman tulla Jumalan lapseksi, ja näin on jokaisen joka on Hengestä syntynyt, sanoo Jeesus, 1Kor. 12:13. on selkeä Paavalin opetus Hengestä syntymisestä sisäisesti, ja siinä maintaan, että saa juoda Henkeä, eli elävää vettä jota vain Jeesus voi antaa.
* kaste kristukseen, eli seurakuntaan on kokonaan eriasia kuin uudestisyntyminen. Sillä vain UUDESTISYNTYNEET voidaan kastaa uskovien kasteella ja liittää Kristukseen, = seurakuntaan, siinä vaiheessa pitää olla jo sisäisesti Hengessä liitetty Kristukseen, uskovien kaste liittää näkyvään ulkoiseen Kristuksen ruumiiseen, seurakuntaan. Mikä siis vielä voisi olla epäselvää, jota ei voisi juostessa lukea?
* On vain kysymys, että uskomme Jumalaan ja uskomme Jeesuskeen, niin kuin on Sanassa Kirjoitettu, lisäämällä siihen mitään omaamme tai ottamalla pois siitä mitään mitä Jumala on valittujen palvelijoidensa kautta Raamattuun kirjoittanut.eikö vain kirjoitti:
nim.kiire pois,"eiköhän se ala-ikäraja ole se, että kun lapsi alkaa kertomaan uskostaan Jeesukseen ja haluaa tulla kastetuksi, se voidaan tehdä MIKÄLI VANHEMMAT antavat suostumuksensa. Elikä teilläkin on kuitenkin kiinni VANHEMMISTA, niinkuin luterilaisillakin?
* Ei ole, vastoin lapsen tahtoa häntä ei pakotateta kasteelle, hän saa itse valita ajan, koska on valmis ja ymmärtää mistä kasteessa on kyse.
* Jos pakotettaisiin kasteelle, silloin emme olisi vauvakasteen hyväsyjää Raamatullisempia.
* Saarnaaja Pauli Karppinen on tullut uskoon 4 vuotiaana, ja myös kastettu silloin. Ja on tänäänkin palava ja Sanan tunteva Sanan julistaja. Ikäraja on siis täysin yksilöllinen itse kunkin kohdalla. Mikään ikä ei estä kastamasta, jos ja kun vaan ymmärtää kasteen merkityksen, ja on ymmärtänyt sitä ennen uudestisyntymisen sisäisessä yhteydessä Kristukseen, ja siinäkin Pyhä Henki varmasti auttaa vilpitöntä ihmistä löytämään totuuden joka on Jeesuksessa Kristuksessa.- kiire pois
eikö vain kirjoitti:
nim.kiire pois,"eiköhän se ala-ikäraja ole se, että kun lapsi alkaa kertomaan uskostaan Jeesukseen ja haluaa tulla kastetuksi, se voidaan tehdä MIKÄLI VANHEMMAT antavat suostumuksensa. Elikä teilläkin on kuitenkin kiinni VANHEMMISTA, niinkuin luterilaisillakin?
Etkö tiedä, että Suomen laki edellyttää vanhempien suostumusta, mikäli ala-
ikäinen kastetaan!
Mutta ketään lasta ei kasteta pelkästään vanhempien käskystä, kuten
vauvakasteessa, vaan lapsen on itse haluttava tulla kastetuksi.
>>> raamattutunti vetoaa järkeemme: "Järki hoiii"! (raamattutunti)
- eenokki 12
hei Tapio! Sinähän liissasit sen russakan käypä nyt sen "vuohen" kimppuun taitaa jo odottaa sinua?
- raamattutunti
Aamen!
Kerrankin Tapio on oikeassa, sillä nuo "järjen päätelmät" eli kirkko-isien
keksimät selitykset ja teoriat on hajoitettava Jumalan sanalla.
Siinä saavat kyytiä vauvakaste, Neitsyt Marian palvonta, kiirastuli-oppi,
paavin asema ja monet muut keskiajalta peräisin olevat harha-opit.
Yksi pahimmista harhoista on se, että Augsburgin tunnustuksessa vauvat
määritellään kadotetuiksi, ellei heitä kasteta väkisin.
Lapsi sopii hyvin esikuvaksi meille aikuisille, kuten Tapio aivan oikein sanoo aloituksessaan,
Siksi me samme jättää heidät taivaallisen Isämme syliin:
"minun taivaallinen Isäni, joka on heidät minulle antanut; eikä kukaan
voi riistää heitä minun Isäni kädestä." * Tapio, miksi et sitten luovu jo, järkiperäisestä vauvakasteesta, sehän on ihmisjärjen spekulointia Raamatulla? Olet vaan niin itsepäinen ja ylpeä "oikeaoppisuudesta, jota kirkko ja on luonut satoja vuosia, ja on perintesinen ja pernnäissääntöinen isiltä peritty usko. Uskossa Jeesuskeen on kaikki ihan OK, mutta miksi vauvakaste pitää sekoittaa pelastuksen todellisuuden.
* Joku tuolla oli sitä mieltä, että uudestisyntymiseen kasvetaan, niinhän se on, kun alku on asetettu silloin, kun ei itse voi käsittää eikä vastaan ottaa mitään henegllistä. Niin sitten taas selitetään järjenpäätelmin, että uudestisyntyminen tapahtuu uskossa kasvamisen myötä.
* uudestisyntyminen tapahtuu Raamatun mukaan siinä hetkessä, kun Sana saarnan tai lukemisen kautta uskossa sulautuu tajuntaan, silloin sydän avautuu Kristukselle ja Hän käy sisälle ja "aterioi" syntinsä anteeksi saaneen kanssa, ja on näin uusi luomus siinä hetkessä. Uskossa sitten kasvetaan, ja se on henlilökohtainen prosessi joakisen uudestisyntyneen kohdalla.
* Eihän luonnolline vauvakaan synny vuoien myötä, vaan siinä hetkssä, tässä ja nyt. Joskus voi mennä muutama tuntikin, ennenkuin äiti saa ähdä rakkaansa ja iloita uudesta elämästä, joka on juuri saanut syliinsä, ja ilo vauvasta on niin suuri, että siinä unohtaa kivut ja säryt ja raskausajan vaivat.
* Näin on silloin myös, kun me saadaan uudestisyntyä, Joskus voi olla, että pitää rukoilla ja keskustella sieluhoitajan tai kenen tahansa uskovaisen kanssa, ennenkuin tämä uudestisyntyminen tapahtuu, ja sen kyllä sitten hän, joka sen kokee, teitää ja musitaa hetken, jolloin kohtasi Jeesuksen ja sai painot pois tunnolta ja syntitaakan heittää Kristuksen harteille, ja saa olla vapaa, niin kuin ei koskaan ennen ole kokenut sellaista vapautta.
* Siksi olisi ihan tarpeellista kokea tuo uudestaan, saada yhtyä Jeesuskeen ansirakkauden murtamana ja itkeä/nauraa Jeesuksen rakastavasta läheisyydestä ja Hänen ksoketuksestaan tuntoomme. Ja vain sitä kautta ihminen voi syntyä uudesti, että tuntomme uudistuu, omantunnonkin vartijaksi tulee Jeesus ja Jumalan Sana. Vain Jeesus voi kirvoittaa tuntomme uuteen elämään, sitä ei ulkoapäin voi mitenkään saada, ei sellaista toimenpidettä ole olemassakaan. Vain Jeesuksella ainoalla on antaa elävää vettä, jota saa Hengestä jonka Jumala antaa voimaksi kun uudestisynnytään.
- eikö vain
Koska vauva jos mikä on itsessään ansioton, miksi sitten ei saisi kastaa, ja kaste on Jumalan puolelta kaikki valmista!
- kyllä vain
Nim. "eikö vain".
Luuletko todella, että Jumalan puolesta kaikki ei ole valmista, ellei vauvaa kasteta???
Kuka sen vauvan on riistänyt Jumalan kämmeneltä? kyllä vain kirjoitti:
Nim. "eikö vain".
Luuletko todella, että Jumalan puolesta kaikki ei ole valmista, ellei vauvaa kasteta???
Kuka sen vauvan on riistänyt Jumalan kämmeneltä?Kysyt: "Kuka sen vauvan on riistänyt Jumalan kämmeneltä"?>>>>>>>>>>>>>
Ihminenhän on luonnostaan "viha lapsi" (Ef.2:3)- eiks juu
Tapio522 kirjoitti:
Kysyt: "Kuka sen vauvan on riistänyt Jumalan kämmeneltä"?>>>>>>>>>>>>>
Ihminenhän on luonnostaan "viha lapsi" (Ef.2:3)Pieni korjaus Tapion kirjoitukseen.
Tapio:Ihminenhän on luonnostaan "viha lapsi" (Ef.2:3)
Tapio tarkoitti varmaan sitä, että hän on LAPSEN VIHAAJA!!!
Sitähän nämä vauvakaste-intoilijat ovat! Tapio522 kirjoitti:
Kysyt: "Kuka sen vauvan on riistänyt Jumalan kämmeneltä"?>>>>>>>>>>>>>
Ihminenhän on luonnostaan "viha lapsi" (Ef.2:3)Ef 2
1. Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,
2. joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
3. joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;
Tässä puhutaan ihmisistä, jotka ovat kuolleet tekemiinsä rikoksiin ja synteihin (jae 1). Tällainen hengellisesti kuollut ihminen vaeltaa tämän maailman menon mukaan (jae 2). Tuo "vaeltaminen" on nimenomaan noihin lihan himoihin "kääntymisen" (ana strefo) seurauksena tapahtuvaa vaeltamista (jae 3).kalamos kirjoitti:
Ef 2
1. Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,
2. joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
3. joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;
Tässä puhutaan ihmisistä, jotka ovat kuolleet tekemiinsä rikoksiin ja synteihin (jae 1). Tällainen hengellisesti kuollut ihminen vaeltaa tämän maailman menon mukaan (jae 2). Tuo "vaeltaminen" on nimenomaan noihin lihan himoihin "kääntymisen" (ana strefo) seurauksena tapahtuvaa vaeltamista (jae 3).KUOLEMASTA ELÄMÄÄN
Ef.2:1-10
>>>>>>>>
Syntiin langennut ihminen on kuollut (1.Moos. 2:17).
Kuolema merkitsi hengellistä kuolemaa; eroa Jumalasta ja kykenemättömyytenä hyvään (Room.7:14-23).
Efesolaiskirjeessä sanotaan kuolleiksi erityisesti pakanoita (Ef. 2:11); ”jotka olivat kuolleet rikoksiinsa ja synteihinsä” (Ef.2:1).
Ennen ”eläviksi tekemistä” efesolaiset olivat luonnostaan vihan lapsia "NIINKUIN MUUTKIN” (Ef.2:3).
Siis syntyessään ihminen on hengellisesti kuollut ja vihan lapsi.
Jokaisen "lihasta syntyneen" (Joh. 3:6) on synnyttävä "vedestä ja Hengestä" (Joh. 3:5).
Vasta Pyhä Henki tekee "kuolleen" ihmisen eläväksi (2. Kor. 3:6).Tapio522 kirjoitti:
KUOLEMASTA ELÄMÄÄN
Ef.2:1-10
>>>>>>>>
Syntiin langennut ihminen on kuollut (1.Moos. 2:17).
Kuolema merkitsi hengellistä kuolemaa; eroa Jumalasta ja kykenemättömyytenä hyvään (Room.7:14-23).
Efesolaiskirjeessä sanotaan kuolleiksi erityisesti pakanoita (Ef. 2:11); ”jotka olivat kuolleet rikoksiinsa ja synteihinsä” (Ef.2:1).
Ennen ”eläviksi tekemistä” efesolaiset olivat luonnostaan vihan lapsia "NIINKUIN MUUTKIN” (Ef.2:3).
Siis syntyessään ihminen on hengellisesti kuollut ja vihan lapsi.
Jokaisen "lihasta syntyneen" (Joh. 3:6) on synnyttävä "vedestä ja Hengestä" (Joh. 3:5).
Vasta Pyhä Henki tekee "kuolleen" ihmisen eläväksi (2. Kor. 3:6).Viimeistä kappalettasi lukuunottamatta kirjoitit mielestäni aivan oikein. Mutta ihminen ei suinkaan ole syntyessään kuollut ja vihan lapsi. Et tainnut ottaa vakavasti sitä, mitä juuri edellä kirjoitin jakeista Ef 2:1-3. Ihminen siis kuolee (hengellisesti) TEKEMIINSÄ synteihin ja rikoksiin. Ja siitä poiskääntymisestä alkaa vaellus maailman menon mukaan. Tuo vaeltamiseksi käännetty alkutekstin sana tarkoittaa juuri tätä poiskääntymistä.
>>>Miksi sinun mielestäsi lapsi sopii esikuvaksi Jumalan valtakuntaan pyrkiville?
Minä olen ryhtynyt pohtimaan erään palstalaisen tapaan vähän syvemmin tätä vauvakasteasiaa. Sinä Tapio et ole vielä vastannut kysymykeeni. Miten on?
LUOPIO VAUVAN VAI ITSENSÄ PUOLESTA?
Miten sinä selität tätä asiaa? Uskotko sinä jonkun vauvan puolesta?
Entä uskotko vielä kummina vauvana kastetun puolesta kun hän on varttunut 20 vuotiaaksi? Kumpi vastaa Jumalalle 20 vuotiaan uskosta, 20 vuotias itse vaiko hänen kumminsa?
Minä olen joskus kuullut luterilaisten selittävän että kummit uskovat vauvan puolesta. En tiedä selittävätkö he tänäkin päivänä kummien uskovan vauvojen puolesta. Mutta jos näin on, usein kummit eivät kuitenkaan itse ole uskossa. Miten he sitten voivat uskoa vauvan puolesta? Entä jos vauva myöhemmin vartuttuaan aikuiseksi ei usko Jeesukseen? Mikä silloin on kummin tila? Onko kummi nyt luopio aikuiseksi varttuneen vauvan uskottomuuden tähden? Vai onko aikuiseksi varttunut vauva nyt luopio kummin puolesta?
Tästä seuraa seuraavaa päättelyä vauvakasteen tiimoilta....
Jos vauvana kastetut ihmiset eivät usko aikuisena Jeesukseen.....niin
Jos heidän kummit ovat kuitenkin itse uskossa, he eivät voi olla luopioita, ... eivät ainakaan omasta puolestaan, mutta vauvan puolesta, ehkä??? Mutta jos kummit eivät ole uskossa, he eivät ole luopioita omasta puolestaan mikäli he eivät ole koskaan tulleet uskoon. Mutta vauvan puolesta, jolle he ovat kummeja, he ovat luopioita mikäli vauva ei enää usko tultuaan aikuiseksi.
Koska vauva ei ole voinut itse uskoa aktiivisesti kastetilaisuudessaan, kummit eivät voi olla luopioita vauvan puolesta jos vauva ei aikuisena uskoisikaan. Eihän vauva ole koskaan ollutkaan uskossa josta olisi voinut luopua.
Mikäli sitten vauva uskoo Jeesukseen vartuttuaan aikuiseksi, mutta kummi ei usko, onko aikuiseksi varttunut vauvana kastettu henkilö nyt luopio kummin uskomattomuuden tähden?
Jos kummi uskoi vauvan puolesta hänen kastetilaisuudessa, mutta
vauvan vartuttua aikuiseksi kummi ei enää usko, missä vaiheessa kummin usko/uskottomuus lakkasi olemasta vauvan uskoa? Missä vaiheessa siis kummin usko vauvan puolesta kääntyi vauvan omalle vastuulle niin että vauvan täytyy itse uskoa omasta puolestaan pelastuakseen?
Mistä Raamatusta löytyy sielun pelastava usko toisen ihmisen puolesta? Löytyykö Raamatusta vauvan puolesta luopiokummi?jaikal, pohdit:
"Mistä Raamatusta löytyy sielun pelastava usko toisen ihmisen puolesta"?
"Löytyykö Raamatusta vauvan puolesta luopiokummi? on minulle liian monimutkaista"!- raamattutunti
Taidat taas OLETTAA omiasi.
Eihän tuossa ole kirjoitettu, että kaikki suomalaiset lapset ottavat vastaan
Jumalan valtakunnan, ja vauvoistahan tuossa ei puhuta mitään!!!
Eikä sanota edes, että kaikki lapset ottavat automaattisesti vastaan Jumalan valtakunnan, kun pappi ripottelee vettä heidän päähänsdä!
Oppisi perustuu OLETTAMUKSIIN! Tapio522.
Olen samaa mieltä kanssasi tästä asiasta. Jaikal on väärässä, hän on harhautunut. Niinkuin monessa muussakin asiassa.
Hänhän on synnitön ja puhdas, kuten Jeesus oli eläessään maan päällä.
Ja nämä olivat hänen omat sanansa, jos oikein muistan.- jaikal.se
Sinä siis Tapio uskot vauvan puolesta?
Pelastuuko vauva sinun uskollasi vartuttuaan aikuiseksi?
Jos pelastuu sinun mielestäsi, näytä Raamatun Sanasta toisen puolesta pelastava usko.
Jos ihminen ei pelastu kummin uskolla, missä vaiheessa varttuvan nuoren ihmisen täytyy itse uskoa pelastuakseen? jaikal.se kirjoitti:
Jos pelastuu sinun mielestäsi, näytä Raamatun Sanasta toisen puolesta pelastava usko.
Jos ihminen ei pelastu kummin uskolla, missä vaiheessa varttuvan nuoren ihmisen täytyy itse uskoa pelastuakseen?jaikal.se: "Sinä siis Tapio uskot vauvan puolesta"?
>>>>>>>>>>
Mistä näin päättelet?- Te eksytte.
Mitä sanoo Raamattu? Mark.4:13. Ja hän sanoi heille: Ette käsitä nätä vertausta; kuinka sitten voitte ymmärtää kaikki muut vertaukset. Tämäkin Raamatun paikka on Jeesuksen vertaus. Matt.18:1-4.Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: Kuka on suurin taivasten valtakunnassa? Niin hän kutsui tykönsä lapsen, ja asetti sen heidän keskellensä ja sanoi: Totisesti ninä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan. Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.
- jaikal.se
Tapio522 kirjoitti:
jaikal.se: "Sinä siis Tapio uskot vauvan puolesta"?
>>>>>>>>>>
Mistä näin päättelet?>>>Mistä näin päättelet?
- jaikal.se
Te eksytte. kirjoitti:
Mitä sanoo Raamattu? Mark.4:13. Ja hän sanoi heille: Ette käsitä nätä vertausta; kuinka sitten voitte ymmärtää kaikki muut vertaukset. Tämäkin Raamatun paikka on Jeesuksen vertaus. Matt.18:1-4.Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: Kuka on suurin taivasten valtakunnassa? Niin hän kutsui tykönsä lapsen, ja asetti sen heidän keskellensä ja sanoi: Totisesti ninä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan. Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.
Oikea nöyryys on sitä että ihminen tottelee Jumalaa mitä Jumala hänelle ikinä puhuukaan. Lapsi tottelee vanhempiaan, tekee heidän käskyjensä mukaan ja seuraa heitä. Silloin lapsi on nöyrä. Tätä nöyryyttä Jeesus perään kuuluttaa meiltä aikuisilta.
>>>Totisesti ninä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan. Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa. Te eksytte. kirjoitti:
Alla oleva teksti on lainaus rov. Matti Väisäseltä!
Jeesus vastaa kysymykseen, kun on suurin taivasten valtakunnassa (Matt. 18:1-14; Mark. 9:33-37; Luuk. 9:46-48). Jeesus asettaa lapsen aikuiselle esikuvaksi ja sanoo: ”Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan” (Matt. 18:3).
Kysymyksessä ei ollut varttunut lapsi, vaan pienokainen (mikros = pieni, vähäinen) (Matt. 18:6).
Koko esikuva menettää merkityksensä, jos kertomuksen lapsi ajatellaan itsenäisiin tahdonratkaisuihin kypsyneeksi.
Kysymyksessä oli vanhan liiton armolupauksista osallinen lapsi, joka uskoi.
Jeesus varoitti: ”Mutta jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä (mikros = pieni, vähäinen), jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi, että hänen kaulaansa pantaisiin myllynkivi ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen” (Matt. 18:6).
Kertomuksessa mainitaan, että Jeesus ”kutsui luokseen lapsen” (Matt. 18:2). Tästä maininnasta ei käy ilmi, tuliko lapsi itse vai tuotiinko hänet. Jeesus kutsui tykönsä sellaisen lapsen, joka oli paikalla.
Vertauskohdan kärki ei suuntaudu lapsen kävelytaitoon tai muihin avuihin, vaan ’lapsen kaltaisuuteen’.
Siinä suhteessa kaikkein lapsenmielisin on paras esikuva, kun taas itsenäisiin tahdonratkaisuihin pystyvä henkilö on Jeesuksen antaman esikuvan vastakohta. (257)
(Matti Väisänen)jaikal.se kirjoitti:
Jos ihminen ei pelastu kummin uskolla, missä vaiheessa varttuvan nuoren ihmisen täytyy itse uskoa pelastuakseen?Miten sitten jaikal,nämä toisen kerran kastetut.
Siis lapsi joka on saanut kasteen vauvana,
ja ottaa helluntailaisen kasteen aikuisena.
Siis onko raamatussa mainintaa tästä?
Kahteen kertaan kastetuista?
Eikö se ollutkin VAIN yksi kaste??????????
Miten on kahteen kertaan kastettujen taivaaseen
pääsyn laita?- Niko.
leahimn kirjoitti:
Miten sitten jaikal,nämä toisen kerran kastetut.
pääsyn laita?Ei ole kuin yksi kaste Jeesukseen, se mistä Raamattu puhuu ja opettaa.
- jaikal.se
leahimn kirjoitti:
pääsyn laita?Raamattu ei mainitse vauvakastetta.
Raamattu ei myöskään mainitse helluntailaisten kastetta.
Raamattu mainitsee uskovan upotuskasteen. Tätä kastetta Raamattu sanoo hautaustoimitukseksi. Olemme kasteessa haudatut Kristuksen kuolemaan. Tämä on siis se YKSI KASTE.
Vauvana kastettu ei ole kastettu Raamatullisella yhdellä kasteella.
Vasta uskoon tullut henkilö voi kastattaa itsensä Raamatullisella kasteella. Ikärajaa ei Raamattu ole kasteelle pannut. Mutta Raamattu sanoo: "Ottakoon kukin teistä kasteen"......
Ei niin että vietäisiin joku toinen kasteelle. - jaikal.se
leahimn kirjoitti:
pääsyn laita?>>>Miten on kahteen kertaan kastettujen taivaaseen
pääsyn laita? - raamattutunti
leahimn kirjoitti:
pääsyn laita?Eikö "leahim" tunne Raamattua?
Ap 19 kerrotaan Efeson uskovista, jotka oli kastettu Johannes
kastajan kasteella, mutta Paavali kastoi heidät toiseen kertaan Herran
Jeesuksen nimeen!!! Tällä YJHHDELLÄ raamatullisella kasteella.
Vauvakastehan ei ole raamatullinen kaste, vaan se on vain siunaus! - raamattutunti
Tapio522 kirjoitti:
Alla oleva teksti on lainaus rov. Matti Väisäseltä!
Jeesus vastaa kysymykseen, kun on suurin taivasten valtakunnassa (Matt. 18:1-14; Mark. 9:33-37; Luuk. 9:46-48). Jeesus asettaa lapsen aikuiselle esikuvaksi ja sanoo: ”Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan” (Matt. 18:3).
Kysymyksessä ei ollut varttunut lapsi, vaan pienokainen (mikros = pieni, vähäinen) (Matt. 18:6).
Koko esikuva menettää merkityksensä, jos kertomuksen lapsi ajatellaan itsenäisiin tahdonratkaisuihin kypsyneeksi.
Kysymyksessä oli vanhan liiton armolupauksista osallinen lapsi, joka uskoi.
Jeesus varoitti: ”Mutta jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä (mikros = pieni, vähäinen), jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi, että hänen kaulaansa pantaisiin myllynkivi ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen” (Matt. 18:6).
Kertomuksessa mainitaan, että Jeesus ”kutsui luokseen lapsen” (Matt. 18:2). Tästä maininnasta ei käy ilmi, tuliko lapsi itse vai tuotiinko hänet. Jeesus kutsui tykönsä sellaisen lapsen, joka oli paikalla.
Vertauskohdan kärki ei suuntaudu lapsen kävelytaitoon tai muihin avuihin, vaan ’lapsen kaltaisuuteen’.
Siinä suhteessa kaikkein lapsenmielisin on paras esikuva, kun taas itsenäisiin tahdonratkaisuihin pystyvä henkilö on Jeesuksen antaman esikuvan vastakohta. (257)
(Matti Väisänen)Väisänen OLETTAA , jotta saisi tukea vauva-kaste-opilleen.
Nuo lapset olivat sen ikäisiä, että osasivat puhua, huutaa Hoosiannaa ja heittää palmunoksia Jeesuksen eteen:
Matt 21:15.
Joten täytyy jälleen todeta, että professori on pahasti mennyt
harhaan.
Mutta tuo on kyllä totta:
"Koko esikuva menettää merkityksensä, jos kertomuksen lapsi ajatellaan itsenäisiin tahdonratkaisuihin kypsyneeksi. "
Vauvakaste-opiltahan putoaa pohja pois, jos noudatetaan raamatullista neuvoa:
"Ottakoon kukin teistä kasteen", siis vapaaehtoisesti ja
omasta tahdosta!
Raamattuhan ei tunne tuollaista pakollista vauvakastetta! leahimn kirjoitti:
pääsyn laita?UUDESTIKASTAMINEN
Uudelleen kastaminen on vastoin Sanaa. On vain YKSI KASTE (Ef. 4:5).
Kasteessa Pyhä Henki liittää meidät Kristuksen ruumiiseen (1. Kor. 12:13).
Hän tekee sen vain kerran, eikä aina uudestaan. Hän ei irroita meitä ja oksasta sitten aina uudelleen milloin päätämme mennä kasteelle.
Jumala armossaan on toiminut (alkuperäisessä) kasteessamme. Se on se kaste, jonka Hän tunnustaa. Kaste pysyy aina oikeana, vaikka emme uskoisikkaan. Ei usko ole kastetta varten, vaan kaste uskoa vartenTe eksytte. kirjoitti:
KUKA ON SUURIN?
Mark. 9:33-37 (Rinnakkaisteksti: Matt.18:1-10)
--
9:36 Ja hän otti lapsen ja asetti sen heidän keskellensä; ja otettuaan sen syliinsä hän sanoi heille:
9:37 "Joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut; ja joka minut ottaa tykönsä, se ei ota tykönsä minua, vaan hänet, joka on minut lähettänyt".
--
Saavuttuaan Kapernaumiin Jeesus kysyy opetuslapsiltaan, mitä he tiellä keskustelivat.
Mutta opetuslapset vaikenevat häpeissään (33,34), koska he olivat tietoisia siitä, etteivät heidän kunnianhimoiset haaveensa olleet puhtaat Jeesuksen silmissä. He luulottelivat liian suuria itsestään.
Jeesus on jo edellä puhunut taivasten valtakunnan ilmestymisen olevan lähellä (Mark. 9:1, Matt. 16:27,28).
Kukin opetuslapsista olisi nyt toivonut pääsevänsä siinä valtakunnassa parhaalle paikalle. Tämä saa heidät nyt kyselemään Jeesukselta:
”Kuka on suurin taivasten valtakunnassa (34)?” (Matt. 18:1)
Jeesus asettaa esikuvaksi sylilapsen (j. 36,37)). Heidän tulisi nöyrtyä lapsen kaltaiseksi.
Lapsi ei pidä itseään suurena ja suostuu luottamuksella vanhempiensa kasvatettavaksi.
Samoin nöyrä ihminen on riippuvainen Jumalasta. Hän ottaa todesta Jumalan sanan ja käskyt, eikä jätä siitä mitään pois.
Lapsenkaltaiseksi tuleminen ja sellaisena pysyminen vaatii ylpeän mielemme jatkuvaa nöyrtymistä.
Jeesus sanoo: "Jos joku tahtoo olla ensimmäinen, on hänen oltava kaikista viimeinen ja kaikkien palvelija” (35).
>>>>--
Jeesus varoittaa meitä viettelemästä lapsia pois uskosta (Matt.18:6).
Vietteleminen tarkoittaa esim. rakkaudettomuutta ja välinpitämättömyyttä.
Pieni lapsi ei tavoittele valtaa ja asemaa eikä laskelmoi. Hän on täysin riippuvainen vanhemmistaan ja muista aikuisista.Tapio522 kirjoitti:
KUKA ON SUURIN?
--
9:36 Ja hän otti lapsen ja asetti sen heidän keskellensä; ja otettuaan sen syliinsä hän sanoi heille:
9:37 "Joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut; ja joka minut ottaa tykönsä, se ei ota tykönsä minua, vaan hänet, joka on minut lähettänyt".
--
Saavuttuaan Kapernaumiin Jeesus kysyy opetuslapsiltaan, mitä he tiellä keskustelivat.
Mutta opetuslapset vaikenevat häpeissään (33,34), koska he olivat tietoisia siitä, etteivät heidän kunnianhimoiset haaveensa olleet puhtaat Jeesuksen silmissä. He luulottelivat liian suuria itsestään.
Jeesus on jo edellä puhunut taivasten valtakunnan ilmestymisen olevan lähellä (Mark. 9:1, Matt. 16:27,28).
Kukin opetuslapsista olisi nyt toivonut pääsevänsä siinä valtakunnassa parhaalle paikalle. Tämä saa heidät nyt kyselemään Jeesukselta:
Jeesus asettaa esikuvaksi sylilapsen (j. 36,37)). Heidän tulisi nöyrtyä lapsen kaltaiseksi.
Lapsi ei pidä itseään suurena ja suostuu luottamuksella vanhempiensa kasvatettavaksi.
Samoin nöyrä ihminen on riippuvainen Jumalasta. Hän ottaa todesta Jumalan sanan ja käskyt, eikä jätä siitä mitään pois.
Lapsenkaltaiseksi tuleminen ja sellaisena pysyminen vaatii ylpeän mielemme jatkuvaa nöyrtymistä.
Jeesus sanoo: "Jos joku tahtoo olla ensimmäinen, on hänen oltava kaikista viimeinen ja kaikkien palvelija” (35).
>>>>--
Pieni lapsi ei tavoittele valtaa ja asemaa eikä laskelmoi. Hän on täysin riippuvainen vanhemmistaan ja muista aikuisista.Muutama sana lapsen kaltaisuudesta.
Mar 9:37 "Joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut; ja joka minut ottaa tykönsä, se ei ota tykönsä minua, vaan hänet, joka on minut lähettänyt".
Jumalan Pojan on lähettänyt hänen Isänsä.
Sanoit Tapio:
>>>Pieni lapsi ei tavoittele valtaa ja asemaa eikä laskelmoi. Hän on täysin riippuvainen vanhemmistaan ja muista aikuisista.- Niko.
Tapio522 kirjoitti:
UUDESTIKASTAMINEN
Hän tekee sen vain kerran, eikä aina uudestaan. Hän ei irroita meitä ja oksasta sitten aina uudelleen milloin päätämme mennä kasteelle.
Jumala armossaan on toiminut (alkuperäisessä) kasteessamme. Se on se kaste, jonka Hän tunnustaa. Kaste pysyy aina oikeana, vaikka emme uskoisikkaan. Ei usko ole kastetta varten, vaan kaste uskoa vartenKyse ei ole uudesti kastamisesta vaan ainoasta ja ensimmäisestä kasteeta Kristukseen Raamatullisen ja apostolisen ohjeen ja mallin mukaan, Kristuksen käskyn mukaan.
- Niko.
Tapio522 kirjoitti:
UUDESTIKASTAMINEN
Jumala armossaan on toiminut (alkuperäisessä) kasteessamme. Se on se kaste, jonka Hän tunnustaa. Kaste pysyy aina oikeana, vaikka emme uskoisikkaan. Ei usko ole kastetta varten, vaan kaste uskoa vartenHuomaan, että kysymys kasteesta pohdituttaa sinua paljon ja kenties olet kastekipuillutkin asian tiimoilta?
Samoin oli minun laita vuosia sitten.
Kovasti kipuilin ja pohdin omaa "luterilaisena saamaani vauvakastetta", mietin olinko todella kastettu Kristukseen kuten Jeesuksen käsky on.
Koska sydämeni janosi tässä asiassa Jumalan tahtoa koin asian välillä hyvinkin raskaaksi ja kipuilin asian tiimoilta paljon.
Luin paljon alan kirjallisuutta ja tutkin Sanaa.
En tuntunut löytävän kuitenkaan täydellistä vastausta sydämeni kysymyksille.
En ennenkuin annoin asian Herralle!
Rukoilin monet kerrat asiasta Jumalaa, pyysin asiaan vastausta ja vastausta nimenomaan selvää sellaista!
Jumala kuuli rukoukseni ja antoi selvät ja henkilökohtaiset vastaukset minulle jopa kaksin kappalein!
Nyt tiesin, mikä oli kysymykseni kohdalla Jumalan tahto.
Vastaukset saatuani otin välittömästi kasteen Jeesukseen Kristukseen, vaikka paikallisseurakuntani teologia tässä asiassa oli aivan eri!
Mutta ihmisten mielipiteillä ei ollut mitään väliä, vain Jumalan!
Antaakaa ihmiset kysymyksenne Herralle, Hän kyllä antaa vastauksensa, ei ainoastaan kasteasiassa vaan ihan jokaisessa asiassa! Tapio522 kirjoitti:
UUDESTIKASTAMINEN
Jumala armossaan on toiminut (alkuperäisessä) kasteessamme. Se on se kaste, jonka Hän tunnustaa. Kaste pysyy aina oikeana, vaikka emme uskoisikkaan. Ei usko ole kastetta varten, vaan kaste uskoa vartenTapio.
Käytit tätä Raamatun paikkaa:
Ef. 4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
Ajatellaan tätä kokonaisuutena, ei vain kasteen osalta. Yksi Herra. Meillä ei voi olla kuin yksi oikea Herra Jumala, muut jumalat on epäjumalia.
Yksi usko. On yksi ainoa oikea usko, Jeesuksen usko. Muu "usko" on omaa uskoa. Oma usko ei pelasta, vain Jeesuksen usko pelastaa.
Yksi kaste. On vain yksi oikea kaste. Kaste Kristukseen, kaste Jeesuksen nimeen. Kaikki muut kasteet, jotka ei ole Jeesuksen nimeen, eivät ole Jumalasta.
On siis kyse ennenkaikkea oikeasta ja väärästä. Yksi oikea Jumala, yksi oikea usko, yksi oikea kaste.
-
Minut on kastettu vauvana Jeesuksen nimeen. Yksi oikea kaste.
Ajatellaan, että olisin ollut lapsena uskossa ja sitten luopunut ja elänyt ilman Jumalaa. Sitten jälleen Jumala armossaan palauttaisi minut takaisin uskontielle. Nyt kysyn tuohon Raamatun kohtaan vedoten. Onko se Jumala, jonka luokse sain palata, se sama Jumala, vai joku toinen? (yksi Herra).
Onko se usko, jonka sain Herralta, joku toinen, vai se sama usko? (yksi usko)
Onko se kaste, jonka sain lapsena edelleenkin sama, vai onko se mitätöity?
(yksi kaste).
Jos olen palannut Jumalan tykö, niin en ole palannut kasteen armoon, vaan olen palannut Jumalan armoon.
Lapsella on jo heti taipumus uskoa. Vanhemmilla onkin tehtävä vain tukea tuota uskoa. Mutta usein vanhemmat viettelevät lapsen pois uskosta.
Jumala ei irrota oksaa Kristusruumiista, mutta jos joku itse tahtoo irrottautua, niin sellainen oksa kuivuu ja sellaiset oksat kootaan yhteen ja ne palavat. Se on se ihmisen oma teko, jos kääntää selkänsä Jumalalle.
Kaste ei pelasta ketään. Pieni kastamaton lapsikin pelastuu.
Näin Muroma kertoo kasteesta. Aiheena on uudestisyntyminen, mutta kasteesta on myös opetusta.
http://www.youtube.com/watch?v=8GeMWmnuXa4&feature=related- Isän lapset
Tapio522 kirjoitti:
KUKA ON SUURIN?
--
--
>>>>--
Pieni lapsi ei tavoittele valtaa ja asemaa eikä laskelmoi. Hän on täysin riippuvainen vanhemmistaan ja muista aikuisista.Hienoa, että sinä, Tapio, ymmärrät sen, kuinka Jeesus arvosti ja rakasti lapsia!
Hän jopa asetti lapset meille esi-kuvaksi ja Jeesus ei missään
vaiheessa vaatinut näitä lapsia kastettavaksi!!
Miksi tässä asiassa ette voi noudattaa Hänen esimerkkiään?
Miksi vauvat pitää kastaa, jotta "heidät otettaisiin Jumalan lapseksi"???
Miksi heidän ei anneta olla Jumalan kämmenellä ja kasvaa rauhassa
ilman mitään vaatimuksia? - AAMEN !
Tapio522 kirjoitti:
UUDESTIKASTAMINEN
Jumala armossaan on toiminut (alkuperäisessä) kasteessamme. Se on se kaste, jonka Hän tunnustaa. Kaste pysyy aina oikeana, vaikka emme uskoisikkaan. Ei usko ole kastetta varten, vaan kaste uskoa vartenAAMEN
- Niko.
Tapio, sen vuoksi, että lapsi uskoo isään, ei epäile ja luottaa isäänsä kaikessa rakastaen isäänsä yli kaiken.
Huomaan, että tahdot tehdä Mark 10:15 jakeesta kasteteologiaa, mutta huomaathan silloin tärkeän yksityiskohdan, nimittäin sen, että Jeesus nimenomaan sanoi: "joka ei OTA VASTAAN Jumalan valtakuntaa ".
Jumalan valtakunta tulee OTTAA VASTAAN kuten lapsi. Kun kuulemme Sanan, otamme sen vastaa kun uskomme siihen!
Kuinka voimme ottaa vastaan mitään ellemme ole siitä kuulleet?
Lopuksi sanon, että Jeesuksen antamassa esimerkissä lapset eivät ole sylivauvoja vaan hyvin todennäköisesti lähempänä 10v ikää. Tämä sen vuoksi, että lapset toivat Herran tykö isät, eivät äidit. Tämä tulee ilmi alkukielen maskuliini sanasta.Niko:
"Lopuksi sanon, että Jeesuksen antamassa esimerkissä lapset eivät ole sylivauvoja vaan hyvin todennäköisesti lähempänä 10v ikää".
>>><
Asettiko Jeesus Jumalan valtakuntaan pyrkiville esikuvaksi lähempänä 10v ikää olevan" lapsen?"
Millä perusteella Jeesus teki mielestäsi tällaisen rajauksen?- Niko.
Tapio522 kirjoitti:
Niko:
"Lopuksi sanon, että Jeesuksen antamassa esimerkissä lapset eivät ole sylivauvoja vaan hyvin todennäköisesti lähempänä 10v ikää".
>>><
Asettiko Jeesus Jumalan valtakuntaan pyrkiville esikuvaksi lähempänä 10v ikää olevan" lapsen?"
Millä perusteella Jeesus teki mielestäsi tällaisen rajauksen?Eikö Jeesus opettanut sydämen asenteesta? Lapseuteen meidät on kutsuttu ja ottamaan Jumalan Valtakunta vastaan kuten lapsi.
- jaikal.se
Tapio522 kirjoitti:
Niko:
>>><
Millä perusteella Jeesus teki mielestäsi tällaisen rajauksen?Jeesus piti puheensa kaukana asunnoista asmattomilla seuduilla.
Pienten sylivauvojen vienti erämaahan ei ole uskottavaa eikä luultavaa. Siitä olisi seurannut suuret vaikeudet. Ymmärrät varmaan mitkä. Lapset, jotka olivat vanhempiensa mukana, täytyivät olla vähän varttuneempia lapsia. Tuo erämaahan mukaan otetun lapsen ikä 10 vuotta on hyvin todennäköinen. jaikal.se kirjoitti:
Jeesus piti puheensa kaukana asunnoista asmattomilla seuduilla.
Pienten sylivauvojen vienti erämaahan ei ole uskottavaa eikä luultavaa. Siitä olisi seurannut suuret vaikeudet. Ymmärrät varmaan mitkä. Lapset, jotka olivat vanhempiensa mukana, täytyivät olla vähän varttuneempia lapsia. Tuo erämaahan mukaan otetun lapsen ikä 10 vuotta on hyvin todennäköinen.Matti Väisänen:
Lapsia ’tuotiin’ (Mark. 10:13) eli kannettiin Jeesuksen tykö. Opetuslapset moittivat tuojia.
Mutta Jeesus suorastaan närkästyi siitä ja sanoi: ”Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.” (Mark. 10:14).
Matteus ja Markus käyttävät Jeesuksen tykö tuoduista lapsista sanaa paidion, jota Uusi Testamentti käyttää 0-12 vuotiaista, kuten esim. Johannes Kastajasta 8 päivän vanhana (Luuk. 1:59) ja Markus 12-vuotiaasta tytöstä (Mark. 5:39-40).
Luukkaan sanavalinta on mielenkiintoinen: ”Jeesuksen luo tuotiin myös pieniä lapsia” (kai ta brefee) (Luuk. 18:15). Luukkaan ’pienistä lapsista’ käyttämä sana brefos tarkoittaa ’äskensyntynyttä’, ’vauvaa’. Samaa sanaa käytetään myös sikiöstä.
Luukaan maininnasta, että Jeesus siunasi myös pieniä lapsia, käy ilmi, että kysymyksessä olivat lapset sylivauvoista jonkin verran isompiin asti, siis kaikki lapsenmieliset. (259)
Muille Jeesus sanoi: ”Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse.” (Luuk. 18:17).
Mitä nämä sanat sisältävät? Lasten viattomuudesta tai esikuvallisesta nöyryydestä ei ole kysymys.
Lapset eivät kuuluneet luonnostaan Jumalan valtakuntaan, vaan heidän täytyi ottaa se vastaan.
Sitä varten olivat silloin voimassa vielä myös vanhan liiton sakramentit, ympärileikkaus ja uhrit, lupauksineen.
Nyt oli näiden sakramenttien varsinainen sisältö, Jeesus, paikalla. Lasten estäminen Jeesuksen luokse tulemasta oli suuri synti ja ristiriidassa vanhan liiton sakramenttien kanssa. (250)
(Matti Väisänen)- Niko.
Tapio522 kirjoitti:
Matti Väisänen:
Lapsia ’tuotiin’ (Mark. 10:13) eli kannettiin Jeesuksen tykö. Opetuslapset moittivat tuojia.
Mutta Jeesus suorastaan närkästyi siitä ja sanoi: ”Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.” (Mark. 10:14).
Matteus ja Markus käyttävät Jeesuksen tykö tuoduista lapsista sanaa paidion, jota Uusi Testamentti käyttää 0-12 vuotiaista, kuten esim. Johannes Kastajasta 8 päivän vanhana (Luuk. 1:59) ja Markus 12-vuotiaasta tytöstä (Mark. 5:39-40).
Luukkaan sanavalinta on mielenkiintoinen: ”Jeesuksen luo tuotiin myös pieniä lapsia” (kai ta brefee) (Luuk. 18:15). Luukkaan ’pienistä lapsista’ käyttämä sana brefos tarkoittaa ’äskensyntynyttä’, ’vauvaa’. Samaa sanaa käytetään myös sikiöstä.
Luukaan maininnasta, että Jeesus siunasi myös pieniä lapsia, käy ilmi, että kysymyksessä olivat lapset sylivauvoista jonkin verran isompiin asti, siis kaikki lapsenmieliset. (259)
Muille Jeesus sanoi: ”Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse.” (Luuk. 18:17).
Mitä nämä sanat sisältävät? Lasten viattomuudesta tai esikuvallisesta nöyryydestä ei ole kysymys.
Lapset eivät kuuluneet luonnostaan Jumalan valtakuntaan, vaan heidän täytyi ottaa se vastaan.
Sitä varten olivat silloin voimassa vielä myös vanhan liiton sakramentit, ympärileikkaus ja uhrit, lupauksineen.
Nyt oli näiden sakramenttien varsinainen sisältö, Jeesus, paikalla. Lasten estäminen Jeesuksen luokse tulemasta oli suuri synti ja ristiriidassa vanhan liiton sakramenttien kanssa. (250)
(Matti Väisänen)Markus 10:13 jakeessa opetuslapset moittivat lasten tuojia.
Sana jota alkukieli käyttää on tuojista nimenomaan maskuliini muodossa, jos kyseessä olisi olleet äidit, olisi käytössä feminiinimuoto.
Tuojat olivat näin ollen miehiä, eli isät toivat lapsia Jeesuksen tykö siunattavaksi.
Koska tuojat olivat isät, eivät lapset missään nimessä olleet pieniä pienokaisia saatika sylivauvoja sillä pienimmät lapset eivät kulkeneet isien matkassa minnekään. - raamattutunti
Tapio522 kirjoitti:
Matti Väisänen:
(Matti Väisänen)Jälleen professori Väisänen runoilee omiaan.
Juutalaisuudessa vauvojen piti pysyä kotona määrättyyn ikään asti, ja
tuskin kukaan äiti olisi edes lähetnyt kantamaan vauvaansa kuumaan erä-
maahan, kauaksi kotoaan!
On se erikoista, että koko vauvakaste-oppia pitää puolustaa omilla
OLETTAMUKSILLA ja keksityillä tarinoilla.
Mutta ei edes Väisänen uskalla raiskata Raamattua niin paljon, että
väittäisi Jeesuksen kastaneen nuo lapset!
Raamattuhan ilmoittaa selvästi, että nuo lapset osasivat jo puhua ja
huutaa Hoosiannaa!!! raamattutunti kirjoitti:
Jälleen professori Väisänen runoilee omiaan.
Juutalaisuudessa vauvojen piti pysyä kotona määrättyyn ikään asti, ja
tuskin kukaan äiti olisi edes lähetnyt kantamaan vauvaansa kuumaan erä-
maahan, kauaksi kotoaan!
On se erikoista, että koko vauvakaste-oppia pitää puolustaa omilla
OLETTAMUKSILLA ja keksityillä tarinoilla.
Mutta ei edes Väisänen uskalla raiskata Raamattua niin paljon, että
väittäisi Jeesuksen kastaneen nuo lapset!
Raamattuhan ilmoittaa selvästi, että nuo lapset osasivat jo puhua ja
huutaa Hoosiannaa!!!raamattutunti: "Juutalaisuudessa vauvojen piti pysyä kotona määrättyyn ikään asti, ja tuskin kukaan äiti olisi edes lähetnyt kantamaan vauvaansa kuumaan erämaahan, kauaksi kotoaa"!
>>>>>>>>>>>
Milloin Jeesus tuotiin ensimmäisen kerran temppeliin (Lue Lk.2:21-40)?
(Jeesuksen vanhemmat toimivat Mooseksen lain mukaan.)Niko. kirjoitti:
Markus 10:13 jakeessa opetuslapset moittivat lasten tuojia.
Sana jota alkukieli käyttää on tuojista nimenomaan maskuliini muodossa, jos kyseessä olisi olleet äidit, olisi käytössä feminiinimuoto.
Tuojat olivat näin ollen miehiä, eli isät toivat lapsia Jeesuksen tykö siunattavaksi.
Koska tuojat olivat isät, eivät lapset missään nimessä olleet pieniä pienokaisia saatika sylivauvoja sillä pienimmät lapset eivät kulkeneet isien matkassa minnekään.Niko:
"Koska tuojat olivat isät, eivät lapset missään nimessä olleet pieniä pienokaisia saatika sylivauvoja sillä pienimmät lapset eivät kulkeneet isien matkassa minnekään".
>>>>>
Toimivatko Jeesuksen vanhemmat päinvastoin, kuin mitä väität?
(Lue Luuk.2:21-40!)jaikal.se kirjoitti:
Jeesus piti puheensa kaukana asunnoista asmattomilla seuduilla.
Pienten sylivauvojen vienti erämaahan ei ole uskottavaa eikä luultavaa. Siitä olisi seurannut suuret vaikeudet. Ymmärrät varmaan mitkä. Lapset, jotka olivat vanhempiensa mukana, täytyivät olla vähän varttuneempia lapsia. Tuo erämaahan mukaan otetun lapsen ikä 10 vuotta on hyvin todennäköinen.jaikal.se: "Jeesus piti puheensa kaukana asunnoista asumattomilla seuduilla.
Pienten sylivauvojen vienti erämaahan ei ole uskottavaa eikä luultavaa. Siitä olisi seurannut suuret vaikeudet".- Niko.
Tapio522 kirjoitti:
Niko:
"Koska tuojat olivat isät, eivät lapset missään nimessä olleet pieniä pienokaisia saatika sylivauvoja sillä pienimmät lapset eivät kulkeneet isien matkassa minnekään".
>>>>>
Toimivatko Jeesuksen vanhemmat päinvastoin, kuin mitä väität?
(Lue Luuk.2:21-40!)Kuinka niin?
Luukashan kertoo, että Maria sekä Joosef veivät lapsen temppeliin.
Ei Maria suinkaan antanut pienokaista Joosefin matkaan yksin, sillä Betlehemistä on ainakin päivän kävelymatka karussa maastossa Jerusalemiin. - raamattutunti
Tapio522 kirjoitti:
raamattutunti: "Juutalaisuudessa vauvojen piti pysyä kotona määrättyyn ikään asti, ja tuskin kukaan äiti olisi edes lähetnyt kantamaan vauvaansa kuumaan erämaahan, kauaksi kotoaa"!
>>>>>>>>>>>
Milloin Jeesus tuotiin ensimmäisen kerran temppeliin (Lue Lk.2:21-40)?
(Jeesuksen vanhemmat toimivat Mooseksen lain mukaan.)Tapio.
Huomaan jälleen, että sinä luet Raamattua huolimattomasti, koska kysyt:
"Milloin Jeesus tuotiin ensimmäisen kerran temppeliin"?
Mooseksin lain mukaan poikavauvat ympärileikattiin kahdeksan päivän ikäisenä, ja tavallisesti tuo seremonia suoritettiin kotona, kuten Jeesuksenkin tapauksessa!
Tuo "puhdistuspäivä", josta Luuk 2:22, tapahtui, oli paljon myöhemmin ja vasta SEN JÄLKEEN äiti vei lapsen temppeliin uhratakseen , kuten Mooseksen laki vaatii
3. Moos 12
Joten aivan pieniä vauvoja tuskin vietiin erämaahan monen päivän
rasittavalle matkalle!
Jeesus ei sanonut, että kantakaa vauvanne tänne, niin minä siunaan.
Eiköhän Tapio 522 sinunkin ole syytä pohtia itseksesi Jeesuksen todistuksia, eikä mennä raamattutunnille kuulemaan, mitä joku on asiasta järkeillyt. Sinä jos kukaan tarvitse sitä lapsenuskoa, joka ei epäile Jeesuksen todistuksia, vaan uskoo niihin.
Eräs sellainen todistus on tämä, johon minä lapsenuskollani uskon:
Mark. 12:29
Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
Raamattutunnillanne teille väitetään, että Jeesus on jumala, ja sinä uskot siihen, et mitä Jeesus itse sanoi.Kannattaa tutustua seuraavaan linkkiin: Miten Jeesus suhtautui lapsiin.
(Ote Matti Väisäsen kirjasta Pyhä kaste Raamatussa)
http://www.lyrs.fi/arkisto/tekstit/vaisanen_matti_001.htmlTapio522. Sinun mielestäsi on tärkeämpää tutustua Matti Väisäsen mielipiteisiin kuin uskoa Jeesuksen sanaa. Osoitat tuolla todeksi sen, että sinä uskot ennemmin Matti Väisästä kuin Jeesusta.
- Jeesus elää
Näin sanoo järki: "Vauva ei kykene uskomaan eikä ottamaan vastaan yhtään mitään".
Samainen järki väittää myös sillä tavalla että Herran Pyhässä Ehtoollisessa jaetaan ainoastaan symbooleja ja muistellaan Jeesusta.
Symbolit eivät kuitenkaan pelasta ketään, sellaista oppia ei löydy Raamatusta että symbolit olisivat perlastaneet ketään. Symboleilla ei voi pyyhkiä syntejä pois, siihen tarvitaan Jeesuksen ruumis joka on minun puolestani annettu
ja Jeesuksen veri joka on minun puolestani vuodatettu.
Jeesusta ei ole meidän puolestamme uhrattu ainoastaan MUISTOKSI, - VAAN SYNTIEN ANTEEKSIANTAMISEKSI.
M. Luher
Eksyttäjät
Hurmahenget kieltävät ensimmäisen uskonkappaleen
Mitäpä puuttuu meidän hurmahengiltämme ja sakramenttien halveksijoilta kuin se, etteivät.he tiedä eivätkä tahdo tietää mitään meidän lapsenuskostamme:
"Minä uskon Jumalaan, Isään kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan.
" Mitä on vesi?, he sanovat. Vesi on vesi, kuinka on mahdollista, että se voisi pestä pois synnin ja pelastaa meidät kuolemasta?
He eivät usko Jumalaa olevan, sillä he kieltävät hänen tyonsä. He kuulevat kyllä korvillaan ja sanovat suullaan: "Minä uskon Jumalaan, Isään kaikkivaltiaaseen", mutta sydämessään he eivät sitä usko.
-Sillä kun hän itse sanoo: "Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi, mutta joka ei usko, se kadotetaan", ...
... ja kun kaikki on mahdollista hänelle, joka on kaikki luonut, miksi sitten ei olisi mahdollista, että vesi samassa puhdistaa ihmisen ja tekee hänet autuaaksi? Jumalalle ei mikään ole mahdotonta, sanoo enkeli Gabriel Marialle.
- Kuinka leipä voi muuttua Jeesuksen ruumiiksi?
- Kuinka viini voi muuttua Jeesuksen vereksi?
Nämä kaksi asiaa avautuvat vasta sitten kun Pyhä Henki on lahjoittanut ihmiselle USKON.
Järjelle on mahdotonta että neitsyt synnyttää. Järjelle on mahdotonta että kuolleet heräävät uuteen elämään. Järjelle on mahdotonta, että Jeesuksen ruumis ja veri jaetaan tänäänkin TUOREINA meille syntisille syntien nateeksiantamiseksi ja iankaikkiseksi elämäksi.
Joh. 6:52 Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"
Joh. 6:53 Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne. - ml213.
Huomaatteko, miten ihmisen epäusko Jumalan sanan sisältöön,- jossa ilmentyy Jumalan tahto, niin juuri tämä epäusko vaikeuttaa kokonaisuuden näkemisen ja tietenkin aktivoi riitoja uskovan ihmisen kanssa.
Niin, olipa aihe tai elue mikä tahansa.
Se olisi paljon se, jos ihminen myöntäisi,- jos näkisi tämän itselleen ja näin mahdollistuisi uudistumaan mieleltään.
Niin, vekkuli on tuo ihmisen usko.
PS.
Tapiollekkin tiedoksi. Kyllä kastamista tapahtui jo Jeesuksen aikanakin.Mutta, taas siunaaminen on kokonaan eri käsite kuin kaste. Samoin hyvä esimerkki on siitä, miten puolueen oppi sitoo/vangitsee puolöueen jäsenen mielenuudistuksen ja tähän juuri liittyy Jumalan ilmoitus toisaalla, miten tulee lähteä ulos kaikesta uskonnololisuudesta/puolueista.Tapio522 kirjoitti:
ml213: "...siunaaminen on kokonaan eri käsite kuin kaste".
>>>>>>>>Kasteessa Jumala siunaa ihmistä yhteydellä Kristukseen Jeesukseen.
Ihmisen oma järki ja ymmärrys, johon usein vetoat, ei auta tämän tiedon vastaanottamisessa.
Jumalan sana näin yksinkertaisesti todistaa ja yksinkertaisella lapsenuskolla voimme sen myös ottaa vastaan.
Kasteessa toimii Jumala, ei ihminen.
Kaste on evankeliumia, sellaista, mikä tulee kokonaan ihmisen ulkopuolelta, yksin Jumalan armosta.
Kaste on lupaus ja lahja, ei vaatimus tai käsky (ei lakia).
Kasteessa Jumala antaa hyvää meille, jota emme millään tavoin voi itse ansaita.
Kaste toki vaikuttaa myös aktiivisesti ihmisen elämään.
Kaste velvoittaa meitä jokapäiväiseen parannuksentekoon eli kääntymiseen pois synneistä kohti Jeesusta (Room. 6:1-14).
Jos kastettu kieltäytyy itsepintaisesti tekemästä parannusta, joutuu hän lopulta eroon Jumalasta ja pelastuksesta, ja päätyy helvettiin.
- ml213.
Kokonaan toinen asia,- jolla on merkityksensä vauvan kastamisessas. Eihän koko rituaalilla/vauvan kastamisella ole mitään merkitystä kun se tapahtuu usein vielä jumalattomien ihmisen tekemänä ja seurassa.
Todellisuudessa harva pappi on edes uudestisyntynyt,- puhumattakaan lapsen vanhemmista ja kummeista puhumattakaan. Todellisuudessa koko rituaalinen tehtävänä on sitoa kumit ja vanhemmat ja vauva kirkon toimintaan ja pitää se atiivisena.
Jos pidämme kiinni Jeesuksen opetuksesta, ettei sovi estellä, niin vauvakaste on suurin estämisen yritys todellisuudessa. Mutta, kiittäkäämme Jumalaa, ettei mikään toisen ihmisen tekemä este ole esteenä ihmisen uudestisyntymiselle.
Jumalalle on yks hailee, mitä ihminen fiktiivisellä kuvittelullaan kuvittelee ja epäuskossaan muuttelee Jumalan aivoituksia. Omaksi kadotuksekseen ihminen tekee.- ihmettelevä!
ml213:lle
kirjoitat:. Eihän koko rituaalilla/vauvan kastamisella ole mitään merkitystä kun se tapahtuu usein vielä jumalattomien ihmisen tekemänä ja seurassa."
Mutta kun Tapio pääsee tästä ongelmasta eroon sanomalla, että Jumalalle on kaikki mahdollista!!
Se on noin yksinkertaista päästä eroon kiusallisesta kysymyksestä.
Samalla periaatteella voitasiin lopettaa evankeliumin julistaminenkin,
sillä eikö Jumala voisi hoitaa senkin asia, kun hänelle kaikki on
mahdollista! - ml213.
ihmettelevä! kirjoitti:
ml213:lle
kirjoitat:. Eihän koko rituaalilla/vauvan kastamisella ole mitään merkitystä kun se tapahtuu usein vielä jumalattomien ihmisen tekemänä ja seurassa."
Mutta kun Tapio pääsee tästä ongelmasta eroon sanomalla, että Jumalalle on kaikki mahdollista!!
Se on noin yksinkertaista päästä eroon kiusallisesta kysymyksestä.
Samalla periaatteella voitasiin lopettaa evankeliumin julistaminenkin,
sillä eikö Jumala voisi hoitaa senkin asia, kun hänelle kaikki on
mahdollista!Niimpä. Jumalalle on KAIKKI mahdollista ja mitä Jumala tahtoo, niin se 100% myös toteutuu. Mutta,- ydin asia onkin, että Jumala tahtoo, että uudestisyntynyt ihminen ymmärtää pelastuksen ja miten on saanut syntinsä anteeksi Jumalan Pojan ristinkuoleman sovituksenkautta ja tähän uskomiseen liittyy kasteen ottaminen.
Jokainen Erkkikin ymmärtää, miten ihmisen on ensin kuultava Jumalasta ja hänen aivoituksestaan pelastaa ihminen ja joka uskoo Jumalan uhranneen poikansa syntiensä sovitukseksi,- niin eikun kasteelle.
Tapion on näköjään mahdoton ymmärtää,- puhuimattakaan uskoa, että ihmisen on kertakaikkiaan ymmärrettävä ja uskottava mistä on kysymys ja jos uskoo, niin ottaa sydämen uskossaan kaste.
Mutta,- kuten toisaalla jo kirjoitin kertaalleen, niin toistan vielä. Jos ihminen on uskonnolliseen puolueeseen sidottu eli oppiin, niin hänen mieltään on mahdoton uudistaa. Ihmisen on ensin luovuttava hapatuksestaan ja vasta tämän jälkeen on mahdollista mielenuudistuminen.
Ei turhaan Jumala tahdo, että ihmisen on lähdettävä ulos uskonnolisuudesta.
Mutta, kukaan uskonnollinen ihminen ei edes usko, mikä estää hänen mielen uudistuksensa. - Miksi kiistelette
ml213. kirjoitti:
Niimpä. Jumalalle on KAIKKI mahdollista ja mitä Jumala tahtoo, niin se 100% myös toteutuu. Mutta,- ydin asia onkin, että Jumala tahtoo, että uudestisyntynyt ihminen ymmärtää pelastuksen ja miten on saanut syntinsä anteeksi Jumalan Pojan ristinkuoleman sovituksenkautta ja tähän uskomiseen liittyy kasteen ottaminen.
Jokainen Erkkikin ymmärtää, miten ihmisen on ensin kuultava Jumalasta ja hänen aivoituksestaan pelastaa ihminen ja joka uskoo Jumalan uhranneen poikansa syntiensä sovitukseksi,- niin eikun kasteelle.
Tapion on näköjään mahdoton ymmärtää,- puhuimattakaan uskoa, että ihmisen on kertakaikkiaan ymmärrettävä ja uskottava mistä on kysymys ja jos uskoo, niin ottaa sydämen uskossaan kaste.
Mutta,- kuten toisaalla jo kirjoitin kertaalleen, niin toistan vielä. Jos ihminen on uskonnolliseen puolueeseen sidottu eli oppiin, niin hänen mieltään on mahdoton uudistaa. Ihmisen on ensin luovuttava hapatuksestaan ja vasta tämän jälkeen on mahdollista mielenuudistuminen.
Mutta, kukaan uskonnollinen ihminen ei edes usko, mikä estää hänen mielen uudistuksensa.Miksi te yritätte tehdä väkisin luterilaisen kirkon lapsikasteesta upotuskasteen?
Näillä kahdella kasteella on suuri ero.
Luterilaisessa lapsikasteessa ei ole kysymys uudestisyntymisestä niinkuin upotuskasteessa. Siinä lapsi otetaan vain seurakunnan jäseneksi, eikä mitään muuta.
Tuo jaikalin kertoma, että jotkut kummit olisivat sanoneet että he uskovat lapsen puolesta, on täyttä valetta. Semmoista ei kukaan voisi sanoa koska siitä lapsikasteessa ei ole edes kysymys, uskosta nimittäin, vaan pelkästään nimen antamisesta ja seurakunnan yhteyteen ottamisesta. ml213. kirjoitti:
Niimpä. Jumalalle on KAIKKI mahdollista ja mitä Jumala tahtoo, niin se 100% myös toteutuu. Mutta,- ydin asia onkin, että Jumala tahtoo, että uudestisyntynyt ihminen ymmärtää pelastuksen ja miten on saanut syntinsä anteeksi Jumalan Pojan ristinkuoleman sovituksenkautta ja tähän uskomiseen liittyy kasteen ottaminen.
Mutta, kukaan uskonnollinen ihminen ei edes usko, mikä estää hänen mielen uudistuksensa.ml213: "Mutta, kukaan uskonnollinen ihminen ei edes usko, mikä estää hänen mielen uudistuksensa".
- Ich bin German
piti olla Ich bin German.
Voi noita helluntailaisten tekoja niitä on riittänyt aina sen liikkeen perustajien toimista alkaen. ml213. kirjoitti:
Mutta, kukaan uskonnollinen ihminen ei edes usko, mikä estää hänen mielen uudistuksensa.ml213 kirjoitit ylempänä: "Toki ihminen saa pysyä ja uskoa vauvakasteeseen/oppiin, mutta itse pidän harmilisena sitä kun tämän opin omaksujat eivät usko ".
>>>>>>>>>>>>>>>>>
Tekeekö siis sellainen uskova väärin, kun uskoo Jumalan sanaan kirjaimellisesti jakeen Joh.3:5 suhteenkin?
(Sanoo ymmärryksemme ja järkemme mitä tahansa!)
Elikkä:
Vesi= vettä
Henki= HenkiTapio522 kirjoitti:
ml213 kirjoitit ylempänä: "Toki ihminen saa pysyä ja uskoa vauvakasteeseen/oppiin, mutta itse pidän harmilisena sitä kun tämän opin omaksujat eivät usko ".
>>>>>>>>>>>>>>>>>
Tekeekö siis sellainen uskova väärin, kun uskoo Jumalan sanaan kirjaimellisesti jakeen Joh.3:5 suhteenkin?
Elikkä:
Vesi= vettä
Henki= HenkiJäi pois loppu!
ml213 siis sanoo:
"Toki ihminen saa pysyä ja uskoa vauvakasteeseen/oppiin, mutta itse pidän harmillisena sitä kun tämän opin omaksujat eivät usko JUMALAN SANAAN KIRJAIMELLISESTI".Tapio522 kirjoitti:
ml213 kirjoitit ylempänä: "Toki ihminen saa pysyä ja uskoa vauvakasteeseen/oppiin, mutta itse pidän harmilisena sitä kun tämän opin omaksujat eivät usko ".
>>>>>>>>>>>>>>>>>
Elikkä:
Vesi= vettä
Henki= HenkiIhan lyhyesti. Ongelmasi Tapio on se, ettet kertakaikkiaan usko, että ihmisen on ensin kuultava Junmalan aivoitus pelastuksesta ja ymmärrettävä se ja uskottava sydämessään ja näin on mahdollista ihmisen pelastuminen. Muuta tietä ei ole.
Vasta tuon jälkeen tulee kasteen pohtiminen mitä se on ja tuleeko se ottaa vai ei jne...
Tarkoitin siis, että Raamatun ilmoitukset tulee ottaa ja ymmärtää todellisesti sanojen sisältöä myöten. Ymmärtänet, ettei vauvaan voi liittää näitä asiota huomioiden vauvan tila. Aivan sama tilenne, jos ihminen opettaisi koiralleen/kissaleen Jumalan aivoittamaa pelastusta.
Anna hyvä ihminen sen " vauvasi" varttua aikuisemmaksi ja kuulla sanoma ja ymmärtää se ja siten uudestisyntyä todellisesti ja tämän jälkeen ajatella sitä kastetta.
Ymmärrä, miten Pyhä Henki tulee olla kastettavan ihmisen ....s-y-d-ä-m-e-s-s-ä... ja tämän hän saakin uudestisyntymässä ja samalla liittyen todelliseen seurakuntaan; Yhdessä Hengessä kastaen yhdeksi ruumiiksi jne..)
Sydämen uskolla ja suun tunnustuksella ihminen pelastuu,- ei kastamalla.
- Oikaisu!!
Mitähän sinä sekoilet:
"Luterilaisessa lapsikasteessa ei ole kysymys uudestisyntymisestä niinkuin upotuskasteessa. "???
Jos tarkoitat tuolla upotuskasteella USKOVIEN KASTETTA, NIIN MENIT
KYLLÄ HARHAAN!
KASTEESSA EI KUKAAN UUDESTISYNNY!!!
Kaste on uudestisyntymisen peso, eli kun ihminen on uudestisyntynyt
eli uskonut Jeesuksen Kristuksen sovitustyön omalle kohdalleen, hänet
voidaan SEN JÄLKEEN pestä eli kastaa!
Se on ulkoinen merkki siitä, mitä sydämessä on tapahtunut!
Pesemällä ei kukaan synny! Vauvakasteessa koetetaan synnyttää
lapsi pesemällä! Oikaisu>>>>>>>>>>>
Kastekko on vain pelkkä ulkonainen merkki!
Turhaanko Jeesus liittää kasteeseen veden lisäksi Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimen (Huom. yksikkömuoto)?
Eikö kolmiyhteisellä Jumalalla ole mitään tekemistä kristillisessä kasteessa?- ihmettelevä!
Miksi kyselet noin typeriä? Tuokin asia on selitetty sinulle kymmeniä
kertoja!
Onko vika ymmärryksessä vai ennakko-asenteesasi?
Kun kaste suoritetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen NIMEEN, niin se tar-
koittaa sitä, että kaste suoritetaan kolmiyhteisen Jumalan arvovallalla.
Eikä sitä, että Jumala sukeltaisi veteen!
Aivan vastaavasti, kun poliisi pidättää sinut "lain nimessä", niin poliisin
turvana ja liikkeellepanijana on LAKI! Ei tällöinkään "laki" siirry
pidätettävän syliin.
Meniköhän perille?
ihmettelevä: "Kun kaste suoritetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen NIMEEN, niin se tarkoittaa sitä, että kaste suoritetaan kolmiyhteisen Jumalan arvovallalla.
Eikä sitä, että Jumala sukeltaisi veteen"!
>>>>>>>>>>>
Tarkoitatko ihmisen toimintaa kasteessa, kun sanot; "kaste suoritetaan..".
Ei kaste ole pelkkää vettä ja ihmisteko ("suoritus")!
Raamatun sanan mukaan kasteessa on kahdenlaiset asiat:
-vesi (eli materia)
-taivaalliset (Isä ja Poika ja Pyhä Henki; Matt.28:19, Joh.3:5).
-----------------
Onko mielestäsi kasteessamme Isä ja Poika ja Pyhä Henki oikeasti tai vain vertauskuvallisesti läsnä?- tilastonikkari!!
Oletko koskaan laskenut, monesko kerta se on, kun esität tuon saman typerän kysymyksen?
Tapio522. Mielestäni olet käynyt liikaa siellä raamattutunneilla. Sinulla ei ole enää omaa käsitystä Raamatun sanasta, vaan esitätä koko ajan sitä, mitä sinulle on valmiiksi pureskeltuna syötetty. Ja sen alkuperä on katolisen kirkon oppiväännöksistä.
tilastonikkari, en ole aikaisemmin keskustellut kanssasi nimimerkki tilastonikkari!
(Vai käytätkö useampia nimimerkkejä, jolloin minun on mahdotonta tietää, kenen kanssa kulloinkin keskustelen.)
Selvyyden vuoksi toivoisin, että käyttäisit samaa nimimerkkiä, ettei tule sekaannusta.
>>Toisaalta Paavalin sanoin:
Fil. 3:1
"Samoista asioista teille kirjoittaminen ei minua kyllästytä,...".- asteen karmoko
Tapio522
12.10.2011 12:10asteen karmoko: "On käsittämätöntä, ettei sinulle Jumalan Sana opetus kelpaa,.....".
>>>>>>>>
Kyllä minulle kelpaa Jumalan Sana.
Esim. uskon "niin kuin on KIRJOITETTU" Joh.3:5:
-Vesi on vettä
-Henki on Henki.
(Vrt. Tiit.3:5!)
Ei pidetä halpana Jumalan Sanaa, eikä muuteta sitä mieleiseksemme omiin järjenpäätelmiin sopivaksi.
- aasteen karmoko
"asteen karmoko: "On käsittämätöntä, ettei sinulle Jumalan Sana opetus kelpaa,.....".
>>>>>>>>
Kyllä minulle kelpaa Jumalan Sana.
Esim. uskon "niin kuin on KIRJOITETTU" Joh.3:5:
-Vesi on vettä
-Henki on Henki.
(Vrt. Tiit.3:5!)
Ei pidetä halpana Jumalan Sanaa, eikä muuteta sitä mieleiseksemme omiin järjenpäätelmiin sopivaksi. "
- Oletkohan nyt tutkinut KOKO Sanan ilmoitusta kasteesta? Epäilen, jos olisit tutkinut Jumalan ilmoitusta kaikilta osiltaan avoimin mielin, toinen käsitys sinulla varmasti olisi.
Onkohan sulla evlutin mustat lasit pääsä lukiesasi Raamatusta saatavaa oppia kasteesta?
Ainoa päätelämä, mitä Raamatusta kasteesta saa on se, etä vain uskonsa Jeesukseen tunnustavat kastettiin, ei muita.
"Ne, jotka ottivat Sanan vastaan, kastettiin".... yksi esim.
Raamattu olisi itsensä kanssa ristiriidassa, jos kaste koskisi sylivauvoja, ymmärtämättöminä mistään tämän maailman asioista. Ja vielä väitätte, että lapsi kykenee ymmärtämättömänä ymmärtämääm hengellsisä asioita Raamatusta.
Etkö näe totuutta, vai etkö halua nähdä?
Koko lapsikasteoppi on yhtä sekamelskaa, vailla mitään yhteneväisyytta Raamatun kanssa.
Luther jo aikanaan, kun oli herännyt katolilaisuuden harhasta, kivenkovaan teroitti, että "uskomatonta ei saa kastaa."
Lapselle (ymmärtämättömälle vauvalle, sylilapselle) ja uskottomalle aikuiselle ei kaste kuulu. Kumpaankin käy sama peruste. Kumpainenkaan ei tunnusta Jeesusta Kristusta Herrakseen ja Vapahtajakseen. Silloin kastetta ei saa antaa, eikä kastetta pyydettäessä uskotonta saa kastaa.
Vauva on otollinen sellaisenaan Taivasten Valtakuntaan. Ei se, että on taipumus lihassa synnin tekoon, tee syntistä.
Jos on taipumus varastaa, ei varkaaksi tule ennenkuin varastaa. Eikä syntiseksi tule ennen kuin tekee syntiä.aasteen karmoko:
"Raamattu olisi itsensä kanssa ristiriidassa, jos kaste koskisi sylivauvoja, ymmärtämättöminä mistään tämän maailman asioista. Ja vielä väitätte, että lapsi kykenee ymmärtämättömänä ymmärtämääm hengellsisä asioita Raamatusta.
>>>>
Tämän ketjun aiheena on: "NIIN KUIN LAPSI" (Mark.10:13-16)
-Mark. 10:15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle." -
Oletko sinäkin sitä mieltä, että Jeesus asetti ymmärtäväisen lapsen aikuisille esikuvaksi?
Toisin sanoin Mark. 10:15 voidaan ymmärtää jotenkin tähän tapaan:
"Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin YMMÄRTÄVÄINEN lapsi, se ei pääse sinne sisälle."- helllitä jo
Tapio522 kirjoitti:
aasteen karmoko:
"Raamattu olisi itsensä kanssa ristiriidassa, jos kaste koskisi sylivauvoja, ymmärtämättöminä mistään tämän maailman asioista. Ja vielä väitätte, että lapsi kykenee ymmärtämättömänä ymmärtämääm hengellsisä asioita Raamatusta.
>>>>
Tämän ketjun aiheena on: "NIIN KUIN LAPSI" (Mark.10:13-16)
Oletko sinäkin sitä mieltä, että Jeesus asetti ymmärtäväisen lapsen aikuisille esikuvaksi?
Toisin sanoin Mark. 10:15 voidaan ymmärtää jotenkin tähän tapaan:
"Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin YMMÄRTÄVÄINEN lapsi, se ei pääse sinne sisälle."Miksi sinä Tapio jatkuvasti vedät tuon "ymmärtäväisen lapsen" esille.
Etkö usko, että vauva ei ota vastaan mitään sanomaa, eikä hänen tarvitsekkaan.
Hän on turvallisesti Jumalan kämmenellä, ymmärtääpä hän sitä tai ei!!!
Sotket käsitteet vauva ja lapsi!!!
Sinä yritä johdattaa keskustelua siihen suuntaan, että kaikki vauvat ottavat
vastaan Jumalan valtakunnan, kunhan vain pappi ripottelee hieman
vettä hänen päähänsä.
Oletat liikaa!
Raamattu ei anna tukea tuollaiselle liukuhihnauskolle!
Tapio522 noudattaa kirkon oppi ja opetusta, joten tietysti hän mainostaa sitä omana totuutenaan. Se ei ole kielleytä, mutta päin honkia se on.
- ml213.
Olin äskettäin vauvakastajaisissa ja seurasin jälleen kerran läheltä tätä seremoniaa. Tuli vain mieleeni, että ymmärsikö edes pappi mitä potaskaa laskee suustaan ymmärtämättömien ihmisten kuultavaksi ja harhaan johtamiseksi.
Mutta,- Luterilainen kirkko tekisi Jumalan tahdon ja erikoisen syvän vaikutuksen kulttuuriimme ja siten ihmisiin, jos muuttaisi tämän tilaisuuden Raamatun ilmoitusten mukaisiksi eli koko tilaisuus olisi lapsen siunaamista ja samalla suvulle ilmoitettaisiin lapsen nimi.
Tänä aikana muutenkin sukujen jäsenet on harvoin yhdessä koolla ja näin kokoontuen yhteen lapsen siunaaminen ja sen merkitys korstuisi ja jäisi kuulijoiden mieleen syvemmin. Olisihan totuus vaikuttajana tilanteessa ja jokainen voisi kotonaan tarkistaa sen Raamatustaan.Eikö Kristus olekkaan läsnä kasteessa, vaikka kaste tapahtuu Hänen nimeensä (Apt. 2:38, 1. Kor. 6:11, Matt. 28:19, Room. 6:3)?
Eikö hän, joka ottaa kasteen vastaan, ota vastaan itsensä Kristuksen?
Vai pidätkö edelleen kastetta pelkkänä vetenä?
Huom! Tämän ketjun aihe: "NIIN KUIN LAPSI".- ml213.
Tapio522 kirjoitti:
Eikö Kristus olekkaan läsnä kasteessa, vaikka kaste tapahtuu Hänen nimeensä (Apt. 2:38, 1. Kor. 6:11, Matt. 28:19, Room. 6:3)?
Vai pidätkö edelleen kastetta pelkkänä vetenä?
Huom! Tämän ketjun aihe: "NIIN KUIN LAPSI"."""Eikö hän, joka ottaa kasteen vastaan, ota vastaan itsensä Kristuksen?""
Mutta,- ymmärrätkö, ettei vauva ota vastaan kastetta. Vauva kastetaan olipa mitä mieltä tahansa. Ihasn vakavasti. Täälläpäin kastevesi on kunnan ylläpitämästä verkoistista laskettua,- kastettimpa vedellä vauva tai ottipa kasteenuudestisyntynyt ihminen tietoisesti.
Aikuisen,- uudestisyntyneen ihmisen sydämessä kylläkin on kaste hetkellä Pyhä Henki,- ei siis vedessä. ml213. kirjoitti:
"""Eikö hän, joka ottaa kasteen vastaan, ota vastaan itsensä Kristuksen?""
Mutta,- ymmärrätkö, ettei vauva ota vastaan kastetta. Vauva kastetaan olipa mitä mieltä tahansa. Ihasn vakavasti. Täälläpäin kastevesi on kunnan ylläpitämästä verkoistista laskettua,- kastettimpa vedellä vauva tai ottipa kasteenuudestisyntynyt ihminen tietoisesti.
Aikuisen,- uudestisyntyneen ihmisen sydämessä kylläkin on kaste hetkellä Pyhä Henki,- ei siis vedessä.ml213: "Aikuisen,- uudestisyntyneen ihmisen sydämessä kylläkin on kaste hetkellä Pyhä Henki,- ei siis vedessä".
>>>>>>>>
Vesi ilman Jumalan sanaa on pelkkää vettä, eikä kaste.
Kaste on uuden syntymisen peso Pyhässä Hengessä (Joh.3:5, Tiit.3:5).
Etkö mitenkään liitä Kristusta ja Pyhää Henkeä kasteeseen, vaan pidät kastetta pelkkänä kraanavetenä?
Tätä yhä uudelleen ihmettelen, vaikka kuinka monta kertaa sinulle on toistettu ja toistettakoon se tässäkin:
KASTE EI OLE PELKKÄÄ (KRAANA)VETTÄ!
Jotkut pitävät kastetta siis pelkkänä vesikasteena, johon Jeesuksen työ ja Pyhä Henki ei liity OIKEASTI mitenkään...ehkä vain vertauskuvallisesti.
- ml213.
Tapio.Sinun viesteistäsi ei tule esille, tuleeko mielestäsi kastettavan ihmisen uskoa tai tarvitseeko edes kastettavan ihmisen kuulla pelastuksesta/Jumalan valtakunnasta.
Kerroppa OMIN SANOIN miten tuo aloituksesi liittyy vauvakasteeseen. Kuten toisaalla jo kerroin olleeni äskettäin tässä tilasiuudessa. Totuus on,- ettei edes vauvaa pyritä ottamaan Jumalan valtakuntaa vastaan ja siten tuo koko ilmoitus ei sovi vauvakasteen tueksi. Täällä päin papitkin ymmärtävät vauvan tilan ja eivät edes yritä tuoda vauvalle Jumalan valtakuntaa otettavaksi.
Pappihan todellisuudessa ei edes julista Jumalan valtakuntaa vauvalle ja siten ei toteudu edes teoriassa; Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
PS.
Tovon todella, että vastaat omin sanoin kuvaten tilannetta ja miten vauva mielestäsi uskoo,- vai tarviiko ihmisen ylipäätänsä uskoa edes Jumalan aivoituksiin. Vastaappa rohkesti, niin saan jotakin tolkkua asioiden ymmärtämisestäsi.ml213: "...tarviiko ihmisen ylipäätänsä uskoa edes Jumalan aivoituksiin. Vastaappa rohkesti, niin saan jotakin tolkkua asioiden ymmärtämisestäsi".
>>>>>>>>>>>
Ilman uskoahan ihmisen on mahdotonta olla otollinen Jumalalle.
Mark. 9:42 Ja joka viettelee yhden NÄISTÄ PIENISTÄ, JOTKA USKOVAT, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen.
Jeesus opettaa siis, että lapsikin USKOO!
Kysyt, mien pieni vauva voi uskoa?
>>>Eikö sinun mielestäsi Jumala, jolle kaikki on mahdollista, voi vaikuttaa uskoa pienissä lapsissa?
Sanot: "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta".
>>>Muistaakseni itsekkin myönsit, etteivät pienet lapset ole kuuroja!
Mielestäni järkeilet liikaa, etkä usko, mitä Jeesus opettaa lapsista!
Asetat oman järkesi ja ymmärryksesi Jumalan Sanan yläpuolelle.
Ei ole. Evl-kirkon suorittamassa kasteessa ovat läsnä vanhemmat, kastettava, kummit sekä joukko sukulaisia ja tuttuja. Kasteeksi nimitetyn rituaalin suorittaa ammatikseen papin virkaa harjoittava henkilö, jolla palkan maksaa instituutio nimeltään kirkko.
Rituaalissa lapsi otetaan kirkon ja kansainvälisen kirkon jäseneksi, ja saa nimen, mitään muuta siinä ei tapahdu. Jos Tapio 522 olet tästä eri mieltä, niin perustele se sitten erittäin tarkkaan ja harkiten Jeesuksen sanalla. Mikään muu ei kelpaa.- Tapio hoi!!
-Mark. 10:15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
Kerro Tapio, miten tämän jakeen sisältö liittyy vauvan kastamiseen? Eihän vauvalle kukaan tuo Jumalan valtakuntaa, jonka hän ottaisi vastaan. Pappi etukäteen sopii vain kastepäivän ja sillä siisti. Missä välissä vauva on kerinnyt ottamaan sen Jumalan valtakunnan vastaan??Tapio hoi: "Eihän vauvalle kukaan tuo Jumalan valtakuntaa, jonka hän ottaisi vastaan".
>>>>>>>>
Etkö liitä Jeesusta (Jumalan valtakuntaa) kasteeseen?
Eikö Kristus olekkaan läsnä kasteessa, vaikka kaste tapahtuu Hänen nimeensä (Apt. 2:38, 1. Kor. 6:11, Matt. 28:19, Room. 6:3)?
Eikö hän, joka ottaa kasteen vastaan, ota vastaan itsensä Kristuksen?Tapio522 kirjoitti:
Tapio hoi: "Eihän vauvalle kukaan tuo Jumalan valtakuntaa, jonka hän ottaisi vastaan".
>>>>>>>>
Etkö liitä Jeesusta (Jumalan valtakuntaa) kasteeseen?
Eikö hän, joka ottaa kasteen vastaan, ota vastaan itsensä Kristuksen?Kirjoitin:
(Tapio522)
>>>>>>>>>>>
Rovasti MATIAS ROTO:
Kastekäsky Matteuksen evankeliumin lopussa
http://www.roto.nu/doku.php/text004
--
6. Kaste vie meidät Jumalan nimen sisälle.
Vanhassa testamentissa Jumalan nimi oli Jumalan läsnäolon vakuus. Siellä missä nimi esiintyi, siellä oli myös Jumala itse läsnä. Koska Jumala on näkymätön, niin hänen läsnäolonsa ihmisten keskuudessa on nimen läsnäoloa ihmisten keskuudessa.
Tämän mukaisesti Jeesus myös sanoo, että kun hänen nimeensä kokoonnutaan, niin silloin hän on tilanteessa läsnä.
Vanhaa testamenttia luettaessa oli tapana lukea Pyhän Nimen kohdalla joko ’Adonai’ eli ’Herra’ tai ’Shema’ eli ’Pyhä Nimi’.
Pyhän Nimen esilläpito on Jumalan itsensä läsnäolo. Niinpä Jumalan nimeen kastaminen merkitsee Jumalan yhteyteen kastamista.
Näemme että ’tó ónoma’ eli tekstimme ’Nimi’ tässä kertoo koko Jumaluuden läsnäolosta. Propositio ’eis’ tarkoittaa johonkin tilaan sisälle tuloa, silloin kun se liittyy akkusatiiviin niin kuin tekstissämme on asia.
Kun siis kaste siirtää meidät Jumalan nimen sisään, niin tulemme Jumalan ympäröimäksi. Meidät siirretään
Jumaluuteen.
Tässä yhteydessä me elämme, olemme ja liikumme Jumalassa.
(Matias Roto)Tapio522 kirjoitti:
Kirjoitin:
(Tapio522)
>>>>>>>>>>>
Rovasti MATIAS ROTO:
--
Vanhassa testamentissa Jumalan nimi oli Jumalan läsnäolon vakuus. Siellä missä nimi esiintyi, siellä oli myös Jumala itse läsnä. Koska Jumala on näkymätön, niin hänen läsnäolonsa ihmisten keskuudessa on nimen läsnäoloa ihmisten keskuudessa.
Tämän mukaisesti Jeesus myös sanoo, että kun hänen nimeensä kokoonnutaan, niin silloin hän on tilanteessa läsnä.
Vanhaa testamenttia luettaessa oli tapana lukea Pyhän Nimen kohdalla joko ’Adonai’ eli ’Herra’ tai ’Shema’ eli ’Pyhä Nimi’.
Pyhän Nimen esilläpito on Jumalan itsensä läsnäolo. Niinpä Jumalan nimeen kastaminen merkitsee Jumalan yhteyteen kastamista.
Näemme että ’tó ónoma’ eli tekstimme ’Nimi’ tässä kertoo koko Jumaluuden läsnäolosta. Propositio ’eis’ tarkoittaa johonkin tilaan sisälle tuloa, silloin kun se liittyy akkusatiiviin niin kuin tekstissämme on asia.
Kun siis kaste siirtää meidät Jumalan nimen sisään, niin tulemme Jumalan ympäröimäksi. Meidät siirretään
Jumaluuteen.
(Matias Roto)Rov. Matias Roto jatkaa:
1 Kor 12:12-13 vuoden 1992 käännös:
“12. Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin.
13. Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.”
Toista prepositiota käytetään Pietarin helluntaisaarnassa.
Apt 2:38 on teksti “epì tô onómati”.
Tässä nimi –sana “onómati” on datiivissa joten epi –sanalla on useita vaihtoehtoisia merkityksiä. Sanan yleisistä vastineista -lla,-llä, -lle, - ssa, -ssä, päällä, kanssa, kohti, jkn tähden, jtkn varten, soveltuu monikin tähän yhteyteen.
Kun ajatellaan että näitä vastineita on myös heprean Be –prepositiolla niin asia tulee ymmärretyksi.
Edellä esitettyjen lisäksi tulevat sellaiset vastineet kuin –h-n, -iin, -sta, -stä, jne.
Sanatarkan käännöksen mukaan kaste tehdään tässä Herran Jeesuksen nimessä, mutta sanonta tarkoittaa
kastetta Herran Jeesuksen nimeen.
Apt 2:38-39 vuoden 1992 käännös:
38. Pietari vastasi: “Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.
39. Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä - keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”
Jumala on yksi ja niin ollen myös sana Nimi on Matteuksen mukaisessa tekstissämme yksikössä.
Tämä yksi nimi on Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimi.
Kolmiyhteisen Jumalan nimi esiintyy myös suunnilleen Matteuksen evankeliumin aikalaisessa, Didakhessa, joka on maailman vanhin säilynyt kirkkokäsikirja. Siinä ovat sanat
baptísate eis tò ónoma kastakaa sisään nimeen
toû patròs kaì toû hyioû kaì toû hagíou pneúmatos, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.
Tässä kastaa verbi on selvästi imperatiivissa eli käskymuodossa, kastakaa.
Ensimmäisen aoristin imperatiivi antaa merkityksen, pitäkää huoli siitä, että tulee kastetuksi. Tässä siis annetaan velvoite, että saatetaan kastettuna olemisen tilaan.
Tuo kastettuna olemisen tila ei puolestaan ole mitään sellaista jonka piirteet johdettaisiin kastetun ominaisuuksista, vaan sen tuntomerkkinä on itse Jumalan todellinen läsnäolo ihmisten keskellä, Jumalan nimi. Myös tässä Nimi on yksikössä ja myös tässä on Pyhän Kolmiyhteisen olemus selkeästi ilmaistu.
Nimi on yksi, Jumala on yksi, hän on Isä ja Poika ja Pyhä Henki.
Kastettuna olemisen tuntomerkkinä on se, että kastettu on otettu Jumalan nimen yhteyteen, Jumalan yhteyteen.
(Rov. Matias Roto)- rotias mato
Tapio522 kirjoitti:
Kirjoitin:
(Tapio522)
>>>>>>>>>>>
Rovasti MATIAS ROTO:
--
Jumaluuteen.
(Matias Roto)Missä vaiheessa kirkko on riistänyt vauvat Jumalan käden alta?
"Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, oon suurempi kaikkea, eikä
kukaan voi riistää heitä minun Isäni kädestä"! - rotias mato
Tapio522 kirjoitti:
Rov. Matias Roto jatkaa:
1 Kor 12:12-13 vuoden 1992 käännös:
“12. Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin.
13. Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.”
Toista prepositiota käytetään Pietarin helluntaisaarnassa.
Apt 2:38 on teksti “epì tô onómati”.
Tässä nimi –sana “onómati” on datiivissa joten epi –sanalla on useita vaihtoehtoisia merkityksiä. Sanan yleisistä vastineista -lla,-llä, -lle, - ssa, -ssä, päällä, kanssa, kohti, jkn tähden, jtkn varten, soveltuu monikin tähän yhteyteen.
Kun ajatellaan että näitä vastineita on myös heprean Be –prepositiolla niin asia tulee ymmärretyksi.
Edellä esitettyjen lisäksi tulevat sellaiset vastineet kuin –h-n, -iin, -sta, -stä, jne.
Sanatarkan käännöksen mukaan kaste tehdään tässä Herran Jeesuksen nimessä, mutta sanonta tarkoittaa
kastetta Herran Jeesuksen nimeen.
Apt 2:38-39 vuoden 1992 käännös:
38. Pietari vastasi: “Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.
39. Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä - keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”
Jumala on yksi ja niin ollen myös sana Nimi on Matteuksen mukaisessa tekstissämme yksikössä.
Tämä yksi nimi on Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimi.
Kolmiyhteisen Jumalan nimi esiintyy myös suunnilleen Matteuksen evankeliumin aikalaisessa, Didakhessa, joka on maailman vanhin säilynyt kirkkokäsikirja. Siinä ovat sanat
baptísate eis tò ónoma kastakaa sisään nimeen
toû patròs kaì toû hyioû kaì toû hagíou pneúmatos, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.
Tässä kastaa verbi on selvästi imperatiivissa eli käskymuodossa, kastakaa.
Ensimmäisen aoristin imperatiivi antaa merkityksen, pitäkää huoli siitä, että tulee kastetuksi. Tässä siis annetaan velvoite, että saatetaan kastettuna olemisen tilaan.
Tuo kastettuna olemisen tila ei puolestaan ole mitään sellaista jonka piirteet johdettaisiin kastetun ominaisuuksista, vaan sen tuntomerkkinä on itse Jumalan todellinen läsnäolo ihmisten keskellä, Jumalan nimi. Myös tässä Nimi on yksikössä ja myös tässä on Pyhän Kolmiyhteisen olemus selkeästi ilmaistu.
Nimi on yksi, Jumala on yksi, hän on Isä ja Poika ja Pyhä Henki.
Kastettuna olemisen tuntomerkkinä on se, että kastettu on otettu Jumalan nimen yhteyteen, Jumalan yhteyteen.
(Rov. Matias Roto)Selityksiä selitysten perään!!
Roto selittää niin kiivaasti, että ei ehdi ajattelemaan, mitä kirjoittaa:
"13. Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.”
Onko Rotolla tapana juoda kastevettä???
Entäs jos about viisvuotias tulee kello 12.00 kelvolliseksi kasteelle ja kuolee tapaturmaisesti kello 12.10 ehtimättä sen paremmin "uudestisyntymiseen" kuin "kasteeseenkaan"?
Viaton 5 v. palleroinen käristyy helluntalaisten helevetissä...:O- rotias mato
Mikä on tehnyt KTS:stä tuollaisen lastenvihaajan?
"Sen kaltaisten on taivasten valtakunta".
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi453696Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4653534Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan302979Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!882095- 1501749
- 1051700
- 1221465
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541410Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401192Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l61085