Oletko koskaan miettinyt, miksi rikas nuorukainen lähti pois?

**kultaa ja hopeaa**

Rikas nuorukainen oli noudattanut kaikkia käskyjä, mutta se ei riittänyt. Jeesus sanoi, että "mene ja myy kaikki mitä sinulla on ja seuraa sitten minua." Mutta nuorukainen lähti surullisena pois. (Matt. 19: 16-26.)

Jeesus rakasti tuota nuorukaista ja näki, että hän ei ollut "kaukana" Jumalan valtakunnasta. Mutta mikä mättäsi? Ajattelisin, että nuorukainen oli noudattanut käskyjä, mutta vain "kivisydämellä", ei "lihasydämellä" eli ei rakastaen. Eli mikä puuttui? Puuttui kääntymys.

Rikas nuorukainen ei ollut uudestisyntynyt, hän ei ollut kääntynyt. Jos hän olisi tullut nöyränä Jeesuksen luo, polvistunut Jeesuksen jalkain juureen ja pyytänyt anteeksi syntejään eli kovaa uppiniskaista sydäntään, hän olisi ollut otollinen Jeesukselle. Mutta hän tuli pystypäin kehuskellen omilla teoillaan, "olen pitänyt käskyt", hänen sydämensä ei ollut aivan oikeassa mielentilassa. Meidän on tietenkin vaikea tietää, mitä nuorukaisen mielessä liikkui tuolloin, koska Jeesus suhtautui häneen lämpimästi - ehkä se oli Jeesuksen sääliä ja sympatiaa miestä kohtaan - mutta tämä tuli mieleeni. Jeesushan suhtautui kaikkiin ihmisiin samalla sympatialla, ja eritoten niihin, jotka halusivat häntä seurata.

Jotkut sanovat, että nuorukaisen olisi pitänyt mennä ja myydä kaikki, mitä omisti. No sillä tavalla hän ainakin olisi osoittanut konkreettisesti, että hän oli tosissaan Jeesuksen suhteen. Mutta suurin syy oli nuorukaisen oma asenne, oma sydän: rikkaus oli Jeesusta tärkeämpi. Raamatussa on rikkaita Jumalan miehiä: Aabraham, Job, joille Jumala oli siunannut rikkautta, joten ei siinä sinänsä ole mitään väärää. Mutta heille olikin Jumala kuitenkin se ykkönen.

Kun Jeesus tulee takaisin, ei kulta eikä hopea ketään pelasta, emme me myöskään niitä hautaan mukaamme saa:

Jes. 2:20-22

"Sinä päivänä ihmiset viskaavat pois myyrille ja yököille hopea-ja kultajumalansa, jotka he ovat tehneet kumarrettaviksensa. Ja he menevät vuorenrotkoihin ja kallionkoloihin Herran kauhua ja hänen valtansa kirkkautta pakoon, kun hän nousee maata kauhistuttamaan. Luopukaa siis ihmisistä, joilla on vain henkäys sieraimissa, sillä minkä arvoiset he ovat."

5

109

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • +++

Niinpä, ilman rakkautta kylmin sydämine olen niinkuin "helisevä vaski ja kilisevä kulkunen."

1. Kor. 13:1

Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.

• Hei

Siihen aikaan oli olemassa rikkaita ja köyhiä.

Jeesuksia ei sen sijaan ollut, vaan ensimmäinen seisoi siinä.
      Nuorukaisella ei ollut harmaata aavistusta evankeliumin työstä, ja hän oli Jumalaa pelkäävä ihminen ja oli iloinen pitäessään käskyjä aitoon sen ajan paikalliseen tapaan.

Ehkä hänellä ei ollut tarpeeksi harkinta-aikaa ?

Usein elämän mahdollisuudet ja tilaisuudet vilahtavat ohi, ilman että oli aikaa pähkäillä.

Ei 50 vuotias mies voi tehdä avioratkaisua hetkessä siltä seisomalta, eikä kukaan hetkessä päätöstä että pyhittyy kokonaan evankeliumin työlle sillä tavoin että kuin Jeesus esitti.
      Jeesus seisoi ihmisenä siinä edessä yks kaks.
      Hissunkissun hiljaa hivuttain niin isoja päätöksiä tehdään.
      Ensin pitää nähdä itsensä jollakin paikalla ja kiinnostua, ja vasta sitten seuraa päätös ja mahdollisuuksien ja väylien harkinta.

Kuitenkin opetuksesi oli totta joka sana, siinä ei ollut mitään väärää, se oli ihan oikein.

Ei kerrota kauanko nuorukaisella oli harkinta-aikaa ?

Jumalan Henki alkaa kantamaan kun ihminen tekee ensin päätöksen toimia ja taistelussa päätöksen eteen. Nuo prosessit edeltävät itse funktiota aina evankeliumin työssä.

Kuitenkin hän kaiketi sai tarpeeksi aikaa harkita, mutta oma kotona voitti.
      Hän ei kuitenkaan ehkä ymmärtänyt täysin mahdollisuuksiaan ja asian vakavuutta ?
      Olisi saattanut pienen harkinta-ajan jälkeen tulla toisiin ajatuksiin kun olisi ensin saanut tilaisuutta pähkäillä asiaa joka kantilta ymmärtääkseen asian vakavuuden ja vaihtoehtojen seuraamuksia.

Akaton mieskin on hiukan samanlaisessa tilanteessa. Olisi pitänyt olla aikaa, niin olisi osannut toimia. Turhaa jossitella jälkeenpäin.
      Menetettyjä mahdollisuuksia ei enää saa takaisin.

Akanotossa on suuret riskit silloin kun ne ymmärtää vasta hiukan myöhemmin .
      Ei kaikki ole niin kuin 20 vuotias ajattelee ja luulee.

yst. jari

• .,.

OLEN.

• Amen! Sillävälin kun samasta aiheesta olin kirjoittamassa, sinä sait sen ensin esille. On ilmeisen tärkeää, että tästä ratkaisevasta asiasta kerrotaan - että sydämen asenteesta on kyse, kun Jumala ihmisen töitä arvioi. Motiivi! Ja lisäksi palvelevan nöyrä mieli, "alttiuden kengät".

Luuk. 22:25
      Niin hän sanoi heille: "Kansojen kuninkaat herroina niitä hallitsevat,
      ja niiden valtiaita sanotaan hyväntekijöiksi.
      26 Mutta älkää te niin; vaan joka teidän keskuudessanne on suurin,
      se olkoon niinkuin nuorin, ja johtaja niinkuin se, joka palvelee.

antti

• +++

Rikas mies vakuutti Jeesukselle pitävänsä kaikki käskyt kompastumalla kuitenkin heti ensimmäiseen käskyyn:

2. Moos. 20:2-3
      "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. Sinulla ei saa olla muita jumalia."

Myös vuorisaarnassa Jeesus osoitti, että ei vaan käskyn tekemällä rikkominen vaan myös synnin ajattelimenkin on syntiä:

Matt. 5:27-28
      " Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa."

Jeesus siis näytti, että ihmisen on mahdotonta "pitää" käskyjä, koska Jeesus näkee senkin, mitä me ajattelemme. Käskyt ovat ikuisesti voimassa, mutta me emme voi tulla mahtipontisena Jeesuksen luo ja sanoa, että "olen ne kaikki pitänyt, mitä muuta vielä vaaditaan", vaan kun Jeesuksen luo tulemme, olemme aina armonkerjäläisiä ja tuhlaajapoikia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      559
      1898
    2. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      91
      920
    3. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      917
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      816
    5. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      747
    6. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      739
    7. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      715
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      68
      705
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      74
      658
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      543
    Aihe