Oletko koskaan miettinyt, miksi rikas nuorukainen lähti pois?

**kultaa ja hopeaa**

Rikas nuorukainen oli noudattanut kaikkia käskyjä, mutta se ei riittänyt. Jeesus sanoi, että "mene ja myy kaikki mitä sinulla on ja seuraa sitten minua." Mutta nuorukainen lähti surullisena pois. (Matt. 19: 16-26.)

Jeesus rakasti tuota nuorukaista ja näki, että hän ei ollut "kaukana" Jumalan valtakunnasta. Mutta mikä mättäsi? Ajattelisin, että nuorukainen oli noudattanut käskyjä, mutta vain "kivisydämellä", ei "lihasydämellä" eli ei rakastaen. Eli mikä puuttui? Puuttui kääntymys.

Rikas nuorukainen ei ollut uudestisyntynyt, hän ei ollut kääntynyt. Jos hän olisi tullut nöyränä Jeesuksen luo, polvistunut Jeesuksen jalkain juureen ja pyytänyt anteeksi syntejään eli kovaa uppiniskaista sydäntään, hän olisi ollut otollinen Jeesukselle. Mutta hän tuli pystypäin kehuskellen omilla teoillaan, "olen pitänyt käskyt", hänen sydämensä ei ollut aivan oikeassa mielentilassa. Meidän on tietenkin vaikea tietää, mitä nuorukaisen mielessä liikkui tuolloin, koska Jeesus suhtautui häneen lämpimästi - ehkä se oli Jeesuksen sääliä ja sympatiaa miestä kohtaan - mutta tämä tuli mieleeni. Jeesushan suhtautui kaikkiin ihmisiin samalla sympatialla, ja eritoten niihin, jotka halusivat häntä seurata.

Jotkut sanovat, että nuorukaisen olisi pitänyt mennä ja myydä kaikki, mitä omisti. No sillä tavalla hän ainakin olisi osoittanut konkreettisesti, että hän oli tosissaan Jeesuksen suhteen. Mutta suurin syy oli nuorukaisen oma asenne, oma sydän: rikkaus oli Jeesusta tärkeämpi. Raamatussa on rikkaita Jumalan miehiä: Aabraham, Job, joille Jumala oli siunannut rikkautta, joten ei siinä sinänsä ole mitään väärää. Mutta heille olikin Jumala kuitenkin se ykkönen.

Kun Jeesus tulee takaisin, ei kulta eikä hopea ketään pelasta, emme me myöskään niitä hautaan mukaamme saa:

Jes. 2:20-22

"Sinä päivänä ihmiset viskaavat pois myyrille ja yököille hopea-ja kultajumalansa, jotka he ovat tehneet kumarrettaviksensa. Ja he menevät vuorenrotkoihin ja kallionkoloihin Herran kauhua ja hänen valtansa kirkkautta pakoon, kun hän nousee maata kauhistuttamaan. Luopukaa siis ihmisistä, joilla on vain henkäys sieraimissa, sillä minkä arvoiset he ovat."

5

109

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • +++

Niinpä, ilman rakkautta kylmin sydämine olen niinkuin "helisevä vaski ja kilisevä kulkunen."

1. Kor. 13:1

Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.

• Hei

Siihen aikaan oli olemassa rikkaita ja köyhiä.

Jeesuksia ei sen sijaan ollut, vaan ensimmäinen seisoi siinä.
      Nuorukaisella ei ollut harmaata aavistusta evankeliumin työstä, ja hän oli Jumalaa pelkäävä ihminen ja oli iloinen pitäessään käskyjä aitoon sen ajan paikalliseen tapaan.

Ehkä hänellä ei ollut tarpeeksi harkinta-aikaa ?

Usein elämän mahdollisuudet ja tilaisuudet vilahtavat ohi, ilman että oli aikaa pähkäillä.

Ei 50 vuotias mies voi tehdä avioratkaisua hetkessä siltä seisomalta, eikä kukaan hetkessä päätöstä että pyhittyy kokonaan evankeliumin työlle sillä tavoin että kuin Jeesus esitti.
      Jeesus seisoi ihmisenä siinä edessä yks kaks.
      Hissunkissun hiljaa hivuttain niin isoja päätöksiä tehdään.
      Ensin pitää nähdä itsensä jollakin paikalla ja kiinnostua, ja vasta sitten seuraa päätös ja mahdollisuuksien ja väylien harkinta.

Kuitenkin opetuksesi oli totta joka sana, siinä ei ollut mitään väärää, se oli ihan oikein.

Ei kerrota kauanko nuorukaisella oli harkinta-aikaa ?

Jumalan Henki alkaa kantamaan kun ihminen tekee ensin päätöksen toimia ja taistelussa päätöksen eteen. Nuo prosessit edeltävät itse funktiota aina evankeliumin työssä.

Kuitenkin hän kaiketi sai tarpeeksi aikaa harkita, mutta oma kotona voitti.
      Hän ei kuitenkaan ehkä ymmärtänyt täysin mahdollisuuksiaan ja asian vakavuutta ?
      Olisi saattanut pienen harkinta-ajan jälkeen tulla toisiin ajatuksiin kun olisi ensin saanut tilaisuutta pähkäillä asiaa joka kantilta ymmärtääkseen asian vakavuuden ja vaihtoehtojen seuraamuksia.

Akaton mieskin on hiukan samanlaisessa tilanteessa. Olisi pitänyt olla aikaa, niin olisi osannut toimia. Turhaa jossitella jälkeenpäin.
      Menetettyjä mahdollisuuksia ei enää saa takaisin.

Akanotossa on suuret riskit silloin kun ne ymmärtää vasta hiukan myöhemmin .
      Ei kaikki ole niin kuin 20 vuotias ajattelee ja luulee.

yst. jari

• .,.

OLEN.

• Amen! Sillävälin kun samasta aiheesta olin kirjoittamassa, sinä sait sen ensin esille. On ilmeisen tärkeää, että tästä ratkaisevasta asiasta kerrotaan - että sydämen asenteesta on kyse, kun Jumala ihmisen töitä arvioi. Motiivi! Ja lisäksi palvelevan nöyrä mieli, "alttiuden kengät".

Luuk. 22:25
      Niin hän sanoi heille: "Kansojen kuninkaat herroina niitä hallitsevat,
      ja niiden valtiaita sanotaan hyväntekijöiksi.
      26 Mutta älkää te niin; vaan joka teidän keskuudessanne on suurin,
      se olkoon niinkuin nuorin, ja johtaja niinkuin se, joka palvelee.

antti

• +++

Rikas mies vakuutti Jeesukselle pitävänsä kaikki käskyt kompastumalla kuitenkin heti ensimmäiseen käskyyn:

2. Moos. 20:2-3
      "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. Sinulla ei saa olla muita jumalia."

Myös vuorisaarnassa Jeesus osoitti, että ei vaan käskyn tekemällä rikkominen vaan myös synnin ajattelimenkin on syntiä:

Matt. 5:27-28
      " Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa."

Jeesus siis näytti, että ihmisen on mahdotonta "pitää" käskyjä, koska Jeesus näkee senkin, mitä me ajattelemme. Käskyt ovat ikuisesti voimassa, mutta me emme voi tulla mahtipontisena Jeesuksen luo ja sanoa, että "olen ne kaikki pitänyt, mitä muuta vielä vaaditaan", vaan kun Jeesuksen luo tulemme, olemme aina armonkerjäläisiä ja tuhlaajapoikia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moottoripyöräonnettomuus

Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää
      Alajärvi
      62
      763
    2. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      25
      730
    3. haluatko lopettaa

ihan lopullisesti
      Ikävä
      153
      717
    4. Jos oikeasti haluat mies

Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.
      Ikävä
      98
      702
    5. Uusi ruokapaikka

Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä
      Haapavesi
      27
      698
    6. Miten sinä voit?

Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua
      Ikävä
      93
      667
    7. Kerro minulle totuus

Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒
      Ikävä
      193
      626
    8. voi luoja kun uskaltaisin

laittaa viestiä sinulle...
      Ikävä
      22
      582
    9. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      61
      562
    10. VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN

Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisika­laumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa
      Iisalmi
      40
      539
    11. Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!

Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks
      Suomussalmi
      34
      508
    12. 39
      445
    13. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      57
      445
    14. Jos näkisimme vielä joskus

... mihin veisit miut treffeille? 😊
      Ikävä
      70
      423
    15. Useita poliisiautoja kunnantalolla

Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.
      Ähtäri
      9
      419
    16. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      25
      417
    17. sinulle....

Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.
      Ikävä
      74
      412
    18. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      74
      404
    19. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      53
      399
    20. On kyllä tosi surullista

jos kaivattuni (nainen) luulee palstan tyhmien viestien olevan multa. 😔Ei ole mitään syytä, miksi kirjoittaisin sellais
      Ikävä
      68
      397
    Aihe