Moskeijassa naimisiin

merhaba123

Haluaisin tietää miten käytännössä tapahtuu moskeijassa vihkiminen? Olisi kiva kuulla jo naimisiin menneiltä, mitä tarvitsee Suomen päässä tehdä etukäteen tai tarvitsenko mitään papereita sinne sitä varten? Tämä vihkiminen tapahtuu Turkissa. Pitääkö moskeijassa vihkimisen jälkeen vielä käydä Turkin maistraatissa vai riittääkö että sen vihkimisen jälkeen käy Suomen maistraatissa? Miten tapahtuu muslimiksi kääntyminen esim. Turkissa? Olen vielä kristitty mutta en koe itseäni kristityksi vaan oikea uskontoni tulee olla muslimi.

24

3821

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meidät on

vihitty uskonnolisin menoin, mutta ei suinkaan moskeijassa, sillä se ei ainakaan ole tapana mieheni kotimaassa.

Seremonia itse oli hyvin pelkistetty ja yksinkertainen. Todistajia on oltava kaksi, ja morsiammella tulee olla luovuttaja. Yleensä luovuttajana toimii isä, tai joku vanhempi miespuolinen sukulainen. Mikäli tällaista henkilö ei paikalla satu olemaan syystä tai toisesta, voidaan paikalle hankkia valttuutettu henkilö hoitmaan luovuttajan virkaa.

Ennen vihkimistä allekirjoitetaan nikah-sopimus, joka vastaa avioliiton juridista sopimusta, ja sen jälkeen imaami vihkii pariskunnan avioliittoon.

Mikäli käännyt islamiin saman seremonian yhteydessä, tulee sinun lausua arabiaksi uskontunnustus. Minulle muslimina riitti kun luin imaamin valmiiksi laatiman tekstin, jonka pääsisältö oli että olin astumassa avioliittoon omasta vapaasta tahdostani, lopuksi rukoilimme yhdessä ja imaami siunasi liittomme.

Saimme imaamilta vihkitodistuksen, jonka sitten myöhemmin veimme lakimiehellemme joka toimitti sen alioikeuteen legalisoitavaksi.

• moks mosk

Turkissa kuin missään muussakaan islaminuskoisessa valtiossa ei vihitä moskeijassa. Moskeija on rukoilua varten, se ei ole sama asia kuin meidän kirkko. Avioliittoon siunaaminen tapahtuu imaamin luona, kuten joku aiemmin kirjoittikin.

Jos tietämys on tuota tasoa, kannattaa harkita vielä asiaa uudemman kerran...

• Ei välttämättä

imaamin luona, vaan monissa maissa käytäntö on sellainen, että imaami tulee suorittamaan vihkimisen morsiammen kotona.

Meidän vihkimisemme suoritettiin hotellissa, sillä imaamilla olisi ollut turhan pitkä matka morsiammen kotiin. Luovuttajaksi oli valtuutettu mufti, ja todistajia oli läsnä pari kappaletta.

Ei kannata morkata ap kirjoittajaa tiedon puutteesta, olisit pikemminkin iloinen siitä että hän ylipäätänsä hakee tietoa. Uskonnonvaihtaminen ei koskaan ainakaan saisi olla kepeä asia, tai sen ei pitäisi tapahtua vääristä syistä, joten tiedonhaku eri tahoilta on pelkästään positiivinen asia!

• 152

Siis vihkiminen on virallinen ainoastaan kun sen suorittaa viranomainen jolle se tehtävä kuuluu. Imaanin vihkiminen ei ole virallista. Vai joko se Tayyup ehti senkin systeemin muuttaa?

• Tunnetko sulhasen?

Juu, katteleppa vielä vähän sitä muslimielämää ulkopuolelta ennenkuin naimisiin hötkyt. Siinähän tehdään lupaus loppuelämäksi, josta sinä et tunnu paljoa tietävän.

• Mitenkä

varmistetaan neitsyys,se on muslimille ensiarvoisen tärkeää..Eikä joka paikassa naisilla ole moskeijaan mitään asiaa.

• Sulla näyttää

olevan ihmeellinen pakkomielle tuosta neitsyysasiasta. Onko jotenkin akuutti asia sinulle? Painaako pientä mieltä?

Kuten sanoin, niin olen naisena vieraillut monessa moskeijassa, useassa eri maassa, eikä missään ole ollut naisilta kielletty paikka. Missä sinä olet käynyt moskeijassa johon ei ole naisia päästetty sisään? Ensinäkin olisi islamin vastaista kieltää naisilta rukoilu moskeijassa...

• Ei se minulle
        Sulla näyttää kirjoitti:

olevan ihmeellinen pakkomielle tuosta neitsyysasiasta. Onko jotenkin akuutti asia sinulle? Painaako pientä mieltä?

Kuten sanoin, niin olen naisena vieraillut monessa moskeijassa, useassa eri maassa, eikä missään ole ollut naisilta kielletty paikka. Missä sinä olet käynyt moskeijassa johon ei ole naisia päästetty sisään? Ensinäkin olisi islamin vastaista kieltää naisilta rukoilu moskeijassa...

Ole pakkomielle mutta muslimeille on,siinä mielessä se kiinnostaa koska se tuntuu länsimaisessa ajattelutavassa typerältä.
        Tuntuu että monet naiset ei todellakaan ymmärrä mihin on ryhtymässä,avioliiton solmimisen jälkeen nainen on miehen omaisuutta eikä mikään tasaveroinen kumppani.

• Enemmänkin
        Ei se minulle kirjoitti:

Ole pakkomielle mutta muslimeille on,siinä mielessä se kiinnostaa koska se tuntuu länsimaisessa ajattelutavassa typerältä.
        Tuntuu että monet naiset ei todellakaan ymmärrä mihin on ryhtymässä,avioliiton solmimisen jälkeen nainen on miehen omaisuutta eikä mikään tasaveroinen kumppani.

nyt näyttää siltä, että sinä käsittelet muslimimiehiä jonain homogeenisena ryhmänä. Aivan samalla tavalla kuin minkä muunkin uskontokunnan edustajat, myös muslimit ajattelevat asioista eri tavoin, ja yllätys, yllätys, aivan omilla aivoillaan.

On varmasti niitäkin, jotka edelleen kohtelevat naista 'omaisuutena', mutta aivan yhtäläisesti on niitä, joille nainen on tasaveroinen kumppani. Jos olisit muutakin kuin vain katsellut maailmaa laput silmillä, tietäisit tämän. Esim. Jos vaikka olisit asunut muslimaassa, niin pystyisit näkemään samalaisia eroja yksilöiden välillä kuin vaikkapa mitä täällä ihan tutuissa suomalaisissa.

• Olen kyllä
        Enemmänkin kirjoitti:

nyt näyttää siltä, että sinä käsittelet muslimimiehiä jonain homogeenisena ryhmänä. Aivan samalla tavalla kuin minkä muunkin uskontokunnan edustajat, myös muslimit ajattelevat asioista eri tavoin, ja yllätys, yllätys, aivan omilla aivoillaan.

On varmasti niitäkin, jotka edelleen kohtelevat naista 'omaisuutena', mutta aivan yhtäläisesti on niitä, joille nainen on tasaveroinen kumppani. Jos olisit muutakin kuin vain katsellut maailmaa laput silmillä, tietäisit tämän. Esim. Jos vaikka olisit asunut muslimaassa, niin pystyisit näkemään samalaisia eroja yksilöiden välillä kuin vaikkapa mitä täällä ihan tutuissa suomalaisissa.

Käynyt muslimimaissa ja nähny sen hullunkiillon silmissä jos seurueessa on länsimaisen näköinen nainen..Ei ollut kyse jostain yksilöstä vaan suunnileen kaikki miehet oli kauppaamassa kameleita naista vastaan.

• Kuulostaa
        Olen kyllä kirjoitti:

Käynyt muslimimaissa ja nähny sen hullunkiillon silmissä jos seurueessa on länsimaisen näköinen nainen..Ei ollut kyse jostain yksilöstä vaan suunnileen kaikki miehet oli kauppaamassa kameleita naista vastaan.

aivan pakettimatkalta Hurghadaan!

Tarkoitinkin ihan normaalia elämää enkä lomailua turistirysässä. Oletko muuten ikinä miettinyt mistä esim. Hurhagadassa johtuu sikäläisten/siellä työskentelevien miesten länkkärinaisten perässäjuokseminen (itsekin sen painajaisen olen siellä käynyt kokemassa, valitettavasti!)? Länkkärinaiset ovat hankkineet 'helpon' maineen, ja sitä taakkaa saavat nyt sitten kantaa kaikki länkkärinaiset - aivan samalla tavalla kuin mitä sinä niputat kaikki muslimimiehet naisia alistaviksi hirviöiksi. No, ilman sen kummempaa yleistämistä, niin Hurhadassa kuten monessa muussakin turistirysässä saamme kiittää venäläisiä kanssasisariamme tavaran avokätisestä jakamisesta, niin rahaa vastaan kuin ilmankin. Eikä tämäkään onneksi koske kaikkia venäläisiä naisia, ainoastaan osaa, mutta juuri he ovat niitä jotka pistävät joukosta eniten silmään. Mikä taas johtaa siihen, että tyhmempi väittää venäläisnaisten olevan löyhämoraalisia. Suomalainen mies räkäkännissä Kanarialla = suomalaiset ovat juoppoja? Joko näet miten helposti ihmisiä kategorioidaan muutaman huonon esimerkin takia!!! Avaa silmäsi, ja anna jokaiselle ihmiselle mahdollisuus tulla hyväksytyksi yksilönä ennen kuin päätät tuomita siksi tai tuoksi.

• Selam321

Muakin kiinostais tietaa et mita papereita vihkimista varten tarvitaan Turkissa?

• ihmettelenvaan..

"Tuntuu että monet naiset ei todellakaan ymmärrä mihin on ryhtymässä,avioliiton solmimisen jälkeen nainen on miehen omaisuutta eikä mikään tasaveroinen kumppani. "

Samaa mieltä, itse olen vain tapaillut ja seurustellut parin muslimin kanssa mutta kaikki olivat valitettavasti aivan samanlaisia: vahditaan, soitellaan koko ajan monta kertaa päivässä häiriten silloinkin kun on oikeasti kiire, kysellään tekemisiä koko ajan tarkkaan ja aivan turhaan vaikka olisi istunut koko päivän vain kotona, mies pitää usein montaa eri puhelin numeroa tai nettiprofiilia, ei uskota mitään syytellään ja pistetään kaverit tai sukulaiset vahtimaan perään mutta toki jos joku on valmis tämmöistä sietämään niin great.. tosin eivätpä ne tapaamani muslimit kovin tarkkaan noudattaneet uskontoaan, lähinnä kaikki oli esitystä.

Mites tämä juttu sitten voiko edes kristitty mennä naimisiin muslimin kanssa jos ei suostu vaihtamaan uskontoaan islamiin? ja mitä miehen perhe sitten ajattelee hyväksyykö ihan oikeasti?
      ja miksi miehet ei koskaan halua vaihtaa uskontoaan kristityksi miksi vain naiset vaihtaa uskonnon "heti kättelyssä"?

• Minulla ei ole

omaa kokemusta 'heti kättelyssä' uskonnonvaihtamisesta, sillä olin ollut islaminuskoinen jo yli kymmenen vuotta ennen kuin tapasin mieheni. Henk.kohtaisesti en oikein jaksa uskoa pika-käännynnäisten aitoon uskonvakaumukseen, sillä kääntyminen todellakin ansaitsee pitempi aikaisen pohtimisen, eikä sitä mielestäni pitäisi tehdä kenenkään muun kuin itsensä takia.

Kysymykseesi voiko kristitty mennä naimisiin muslimin kanssa vaihtamatta uskontoaan, vastaus on kyllä voi. Avioliitto on sallittu kaikkien yhteen Jumalaan uskovien kesken. Se mitä miehen - tai naisen - perhe ajattelee, on täysin perhekohtaista. Toisten perheet hyväksyvät, toisten eivät.

Kerroit omista huonoista kokemuksistasi suhteista muslimimiehiin. Kerron sen verran omistani, että olen ollut kymmenisen vuotta naimisissa mieheni kanssa. Elämme kahden aikuisen, tasa-arvoisen ihmisen parisuhteessa, ja olemme kaikin tavoin hyvin onnellisia. Niinkuin yksi tuttava äsken lempeästi toteisikin, 'te ootte niin ällön rakastuneita toisiinne vieläkin, että miten se on mahdollista - monet suomi-suomi-liitot ovat jo kariutuneet tuossa ajassa'. Annan kaiken kunnian miehelleni, hän on avoin ja suvaitsevainen - suvaitsee jopa minun ärripurri-päiviäni (jotka onneksi ovat tasoittuneet vuosien myötä), hän hyvin kotikeskeinen ihminen (ei siis mikään surullisen kuuluisa Assan Arabi - ei edes arabi). Hänen elämänsä ei ole koskaan pyörinyt kaveripiirin ympärillä, vaan hän viihtyy paremmin vanhan isäni kalakaverina mökkireissuilla.

Koskaan en ole kokenut olevani kenenkään omaisuutta, tai että mieheni olisi vahtinut minua. Luotamme toisiimme, eikä kumpikaan ole koskaan antanut aihetta moiselle vahtaamiselle. Olisiko nyt kuitenkin niin, että kohdallesi on vain osunut 'vääriä miehiä' ei välttämättä 'vääriä muslimimiehiä'?

• Nettimette

Mistä tuollainen kiire? Tuntuu että olet aika nuori etkä kovin paljoa ole tutustunut tulevan miehesi kulttuuriin. Eikö olisi parempi tutustua kaikessa rauhassa ja vaikka asua yhdessä jonkin aikaa ensin jotta saisit jonkinlaisen kuvan arkielämästä hänen kanssaan? Toivotan onnea teille, mutta muista kuitenkin että epäonnistuneet jutut on useimmiten niitä jotka on alkaneet nopeasti ja siis loppuvatkin pian.

• ??...

jos suomalainen nainen menee naimisiin muslimi miehen kanssa ja sellaisessa maassa jossa "vallitsee" eri uskontoja(muu kuin kristin usko) tai islam..toki erimaissa on erillaiset lait olkoot ne sitten uskonnon tai minkä mukaan nyt sitte ikinä liekään. niin kysymys siis tää. ni onko tää suomalais nainen näiden lakien alaisuudessa jotka muslimi/islam maissa on jos siellä mennään naimisiin muslimi miehen kanssa.ei kai paina yhtään mitään se et on itse suomen kansalainen(nainen) et esim:jos jostain maasta vaaditaan nainen ulkomaille niin onko silloin mentävä? suomihan ei tietenkään voi määrätä muiden maiden lakeja jne..toivottavasti joku ymmärsi edes tään kyssän mitä tarkotin..kait huonosti sen esitin,mutta kiitos niille jotka vastaa. ps. itse olisin arka menemään muualla kuin länsimaissa naimisiin muslimi miehen kanssa.en siis missään aasian tai arabi maissa.

• ei ymmärrystä

En ymmärtäny sanaakaan. Niin paljon yhdyssanavirheitä, eikä ainuttakaan isoa alkukirjainta.

• Ämpäri päässä

'jostain maasta vaaditaan nainen ulkomaille... ' mitäh? No, joidenkin maiden välillä on luovutussopimuksia. jos olet tehnyt rikoksen jossain, niin Suomen poliisi luovuttaa sinut sinne. Silloin on mentävä.

Sekavasti osasit laittaa! Suomen lait ei tosiaan päde muualla, eikä muidan maiden Suomessa. Hassua, eikö?

• Tosiaankin

melkoisen sekavasti onnistuit ilmaisemaan itseäsi, mutta yritän nyt kuitenkin ottaa edes jostakin kiinni.

Itse asiassa islamilaisittain solmitussa avioliitossa kummatkin osapuoet pystyvät vaikuttamaan avioliittosopimukseen aivan valtavasti. Kerroinkin jo tuolla aikaisemmassa postauksessani nikah-sopimuksesta. Siinä on mahdollisuus määrittää vaikka minkälaisia ehtoja koskien esim. vaimolle maksettavia korvauksia mahdollisessa avioerotilanteessa, käykö vaimo töissä vai ei, onko miehellä oikeutta esim. toisen vaimon ottamiseen (asia, joka yleensä tuntuu kovasti kiinnostavan länkkäreitä :D), yms, yms. Molempien osapuolten tulee hyväksyä ja allekirjoittaa sopimus. Sopimuksen allekirjoittavat myös läsnäolevat todistajat, sekä imaami. Nikah on juridistisesti sitova sopimus, joten jos sitä ei noudateta, niin asia on aina riitautettavissa.

• milloin piti nauraa?
        Ämpäri päässä kirjoitti:

'jostain maasta vaaditaan nainen ulkomaille... ' mitäh? No, joidenkin maiden välillä on luovutussopimuksia. jos olet tehnyt rikoksen jossain, niin Suomen poliisi luovuttaa sinut sinne. Silloin on mentävä.

Sekavasti osasit laittaa! Suomen lait ei tosiaan päde muualla, eikä muidan maiden Suomessa. Hassua, eikö?

ni mikä on hassua? sun kommenttisi tolle immeiselle vai.tuo pätemisesi? no joo kieltämättä melko hassua juu soomi

• tyhmä/kö.
        ei ymmärrystä kirjoitti:

En ymmärtäny sanaakaan. Niin paljon yhdyssanavirheitä, eikä ainuttakaan isoa alkukirjainta.

hoono soomi kenties? etko ymmarra..miten sina ymmartaa sita ulkomaalaista miestä?

• strangeasthat

"vaimolle maksettavia korvauksia mahdollisessa avioerotilanteessa, käykö vaimo töissä vai ei, onko miehellä oikeutta esim. toisen vaimon ottamiseen (asia, joka yleensä tuntuu kovasti kiinnostavan länkkäreitä :D), "

Mutta eikö tuo että saa ottaa peräti neljä vaimoa kuulu ihan islamin oikeuksiin niin miten pitkälti joku nainen arabimaassa voi määrittää sen ettei hyväksy ja kuka valvoo lakia naisten oikeuksien osalta? en usko että naista kuunnellaan jos mies on vain päättänyt ottaa monta vaimoa koska uskonto sallii sen.. Joissain maissa ylipäätään nainen ei voi kuulemma itse erota vaan mies pystyy eroamaan sanomalla kolme kertaa eroavansa ja miehellä on oikeus pitää lapset erotilanteessa, näin olen kuullut Irakista.

• Sinulla näyttää

olevan asiasta enemmän harhaluuloja kuin tietoa, mutta niinpä tuntuu olevan aika monella muullakin!

Ensinäkin hyvin harva muslimimies edes haluaa ottaa yhtä vaimoa useampaa, eikä kaikissa muslimimaissa edes lakikaan sitä salli. Ja kyllä morsiammella tosiaankin on oikeus vaatia sellainen klausuuli nikah-sopimukseen, joka on juridinen sopimus jonka rikkomista seuraa rangaistus.

Jos nyt kuitenkin kävisi niin, että mies rangaistuksenkin uhalla ottaisi toisen puolison, saa vaimo nro 1 halutessaan automaattisesti eron miehestään, ja ne erorahat sekä omaisuudenjaon nikahin mukaisesti. Lasten huoltajuudestakin mahdollisessa erotilanteessa voidaan ennakkoon sopia nikahissa.

Ja tässä yhteydessä on hyvä muistaa myöskin se fakta, että muslimimaa ei ole arabimaan synonyymi. Eikä myöskään kaikki tavat joita muslmi- tai arabimaassa harjoitetaan kuulu islamiin, vaan edustaa juuri sen kyseisen maan perinettä ja tapoja.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2248
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1863
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1490
    4. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      22
      1484
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1186
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      177
      1144
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      21
      1096
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      105
      1074
    9. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      929
    10. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      922
    Aihe