Innokkaan talvirenkaan vaihtajan on syytä painaa nenänsä auton käyttöohjekirjaan ennen marraskuuta. Sieltä pitäisi selvitä, voiko auton omaa tunkkia käyttää rengastöissä.
Joidenkin autovalmistajien tunkki on tarkoitettu vain yksittäisiin hätätilanteisiin, kuten puhjenneen renkaan vaihtoon. Toistuvaa käyttöä tällaiset välineet eivät kestä.
Pitävää listaa autoista, joiden tunkki ei sovellu kausittaiseen renkaanvaihtoon, ei löydy Tukesista, Kuluttajansuojavirastosta tai maahantuojien yhdistykseltä.
Tukesin mukaan varmin nostoväline on niin sanottu hallitunkki, josta löytyy standardimerkintä SFS-EN 1494.
ESS 16.10
Tarkistatko tunkkisi ennen hommia
22
1889
Vastaukset
- 38
Tänä syksynä jää auton oma tunkki kiinnityksiiinsä. Homma hoituu ilman veivaamisen hikeä Motonetin 20 euron 2000 kg tunkilla.
- pidä tunkkisi
Hyvä aihe, noilla alkuperäistunkeilla ei tosiaan tee mitään. Itse käytän pullotunkkia, kun hallitunkille ei oikein löydy säilytystilaa, mutta hallitunkki on kuitenki paras vaihtoehto.
Mistä niin matalan pullotunkin löysit, että henkilöauton alle mahtuu?
Minä ostin juuri oikean hallitunkin. Painava on (36 kg) ja kalliskin oli (n. 90 €) mutta riittää minun ikäni. Eikiä keikahda ivulle. Edellisen, halvan hallitunkin tiiviste alkoi valskaamaan 35 vuoden käytön jälkeen enkä kehnoilla välineillä saanut vaihdettua joten meni sulattoon koko tunkki...- Jörgenjönssön
sitroen kirjoitti:
Mistä niin matalan pullotunkin löysit, että henkilöauton alle mahtuu?
Minä ostin juuri oikean hallitunkin. Painava on (36 kg) ja kalliskin oli (n. 90 €) mutta riittää minun ikäni. Eikiä keikahda ivulle. Edellisen, halvan hallitunkin tiiviste alkoi valskaamaan 35 vuoden käytön jälkeen enkä kehnoilla välineillä saanut vaihdettua joten meni sulattoon koko tunkki...Pullotunkki on myös erittäin herkkä lipsatamaan, mikä nostopää on kaltevalla pinnalla, jolloin pullotunkki kaatuu kuin myös auto. Pullotunkkihan on tarkoitettu nostamaan kohdetta kohtisuoraan ylöspäin, mikä ei auton renkaanvaihdossa onnistu ihan helposti.
- Aina vaihtanut
omalla tunkilla. Hallitunkit on raskaita ja muutenkin hankalia etenkin ahtaissa tiloissa. Oma auto on 5 v vanha japsi ja kyllä sen tunkki näyttää ihan työkalulta, kuten on ollut aikaisemmissakin autoissa. Ehkä ihan uusissa sitten on hempulampia.
- Rdio433
Hyvä aloitus..
Muistan kirjoittaneeni tästä viime vuonnakin, mutta on nurinkurinen idea, että vaarallista tunkkia voisi käyttää hätätapauksissa..
Millainenkohan hätä tapaus pitäisi olla, että rengas kannattaa vaihtaa sillä uhkalla, että auto kaatuu renkaanvaihtajan päälle? Ihan pieni hätätapaus ei kannattaisi olla kyseessä, ja vaikka olisi, pahentaisi kaatunut auto vielä vaikeaa tilannetta entisestään.
Joten ihmettelen, miksi autonvalmistaja saa laittaa auton varusteeksi vaaralliseksi tiedetyn välineen? Riittääkö tosiaan, että siitä varoitetaan? Eihän meillä saa olla vaarallisia leluja, sähkölaitteita, henkilönostimia, hygieniatuotteita. Ei edes siten, että siitä varoitettaisiin tarralla. Joten miksi ihmeessä on hyväksytty hiljaa tilanne, että auton tunkki saa olla vaarallinen?- tunkki kuntoon
Mulla oli kymmenisen vuotta sitten auto, jossa ensimmäisessä tunkin käytössä 'veivi' meni mutkalle ensimmäisen pultin vääntöyrityksessä, ja ei, en hyppinyt veivin päällä.
- Veivaatko
tunkki kuntoon kirjoitti:
Mulla oli kymmenisen vuotta sitten auto, jossa ensimmäisessä tunkin käytössä 'veivi' meni mutkalle ensimmäisen pultin vääntöyrityksessä, ja ei, en hyppinyt veivin päällä.
sinä tunkilla pultteja? Mulla on siihen tarkoitukseen ihan oma työkalu. Eikä senkään päällä tarvii hyppiä.
- Tunkki kuntoon
Veivaatko kirjoitti:
sinä tunkilla pultteja? Mulla on siihen tarkoitukseen ihan oma työkalu. Eikä senkään päällä tarvii hyppiä.
Anteeksi moukkamaisuuteni. Tunkin kylkiäisenä tullut veivi meni mutkalle.
- Jaritsu
Minä en tarkista tunkkia, tarkistan vain että puhelimesta löytyy tuore tiepalvelun numero. Sillä siitä selviää likaamatta käsia ja sen sellaista ällöä.
- Onnistuu...
Ei siinä kukaan kuole tai loukkaannu, jos auto putoaa tunkilta renkaanvaihdon aikana.
On kerran kaatunut nostettaessa ja silloin oli vielä pyörä kiinni. Vähän tuli helmapeltiin naarmua.
Ennen renkaan irrotusta kokeilen tönimällä, ettei tunkki kaadu. - gjeigjgio3jgh3jh+54k
Renkaita vaihtaessa pitää laittaa vielä kiilat toisen puolen renkaiden etu- ja takapuolelle jolloin auto ei pääse liikkumaan, käsijarru tietenkin päälle kytkettynä.
Jos autonvalmistaja ei raatsi laittaa kunnon tunkkia auton varusteisiin, on parempi ettei laiteta sitten ollenkaan, millään paskavehkeellä kun ei tee kukaan yhtään mitään.
Mitenkähän lienee uusien autojen muiden osien laatu:
"Autossa on vakiona heikkotekoinen kertakäyttömoottori, sitä ei suositella käytettäväksi kuin äärimmäisessä hätätilanteessa. Todellista arkikäyttöä varten suosittelemme vahvasti kunnollisen moottorin hankkimista."
"Auto on suunniteltu kertakäyttöiseksi, sitä ei suositella käytettäväksi kuin äärimmäisessä hätätilanteessa. Tavanomaista käyttöä varten suosittelemme kunnollisen auton hankkimista."
:D - wieojgiregoieigjerio
Autonvalmistajille voisi sanoa sitten että pitäkää tunkkinne perkele.
- %(O%O(T
Ne kunnon tunkit oli jäänne ristikudos rengas kaudelta ja huonomilta teiltä kun oli rengasrikkoja jatkuvasti.Hallitunkin ja avaimen saa kyllä jo kolmellakympillä ettei tarvitse leikkiä hengellään peltitunkkien kanssa.
- omatunkki
itse ainakin vaihdoin viime vuonna talvirenkaat auton omalla tunkilla, heiveröisennäköinen se kyllä on mutta hyvin sillä renkaat vaihtaa
- ai omalla vai
Mites kun se tunkki on siellä auton alla niin sitten vielä sillä vaihtaa renkaat, kuinkas se nyt sitten niinkuin menee.
- tue yrittä'mistä
Renkasliike tarkistaa 30 euroa, samalla ne vaihtaa renkaatkin.
- 26
Vaihtoehto 1:
Sovi vaihtoaika. Nosta renkaat takakonttiin varastosta. Varo paskaamasta vaatteitasi. Tätä ongelmaahan sinulla ei varmaankaan ole kun renkaat on alkuperisissä puhtaissa suojapusseissa. Kyttää työpäivän aikana että muistat mennä ajallasi vaihtoon. Matkat odottelu. Menet töihin takaisin. Töiden jälkeen nostat renkaat takaisin varastoon varot taas paskaamatta työvaatteitasi. Vaivatonta vai mitä?
Vaihtoehto 2:
Lauantaina kun promillet on laskeneet vedät työhaalarin päälle käyt pesemässä auton sellaisessa pesussa että renkaatkin tulee puhtaaksi. Ajat varaston eteen kierität renkaat hallista auton viereen kunkin kohdalleen. Löysytät pultit. Otat pumpputunkin nostat kulman ylos vaihdat renkaan *4
ps. jos käytät liikettä niin muista tarkistaa että liikkeessä asennetuissa renkaissa on asennuksen jälkeen pyörimissuunta oikein. - 26+1
26 kirjoitti:
Vaihtoehto 1:
Sovi vaihtoaika. Nosta renkaat takakonttiin varastosta. Varo paskaamasta vaatteitasi. Tätä ongelmaahan sinulla ei varmaankaan ole kun renkaat on alkuperisissä puhtaissa suojapusseissa. Kyttää työpäivän aikana että muistat mennä ajallasi vaihtoon. Matkat odottelu. Menet töihin takaisin. Töiden jälkeen nostat renkaat takaisin varastoon varot taas paskaamatta työvaatteitasi. Vaivatonta vai mitä?
Vaihtoehto 2:
Lauantaina kun promillet on laskeneet vedät työhaalarin päälle käyt pesemässä auton sellaisessa pesussa että renkaatkin tulee puhtaaksi. Ajat varaston eteen kierität renkaat hallista auton viereen kunkin kohdalleen. Löysytät pultit. Otat pumpputunkin nostat kulman ylos vaihdat renkaan *4
ps. jos käytät liikettä niin muista tarkistaa että liikkeessä asennetuissa renkaissa on asennuksen jälkeen pyörimissuunta oikein.Vaihtoehto 3:
Varaat netistä renkaiden vaihtoajan, tilaat muistutuksen sähköpostiin ja kännykkääsi. Menet paikalle, ja ammattilainen on hakenut renkaat säilytyksestä, laittaa ne alle, ja laittaa kesätassut pinoon pesua ja varastoimista odottamaan. Vajaan 10 minuutin aikana ehdit juurin kahvin juoda. Takaisin töihin, sillä työajallahan tämä kaikki hoitui.
- Väärä ohje
Niimpä... käytän huonoa käyttökelvotonta tunkkia pyöränvaihdossa hyvissä olusuhteissa kotipihalla. Auttoon olen hankkinut paremman, mikä toimii ja on varma myös epämääräisemmissä tie-olosuhteissa. Tie-olosuhteissa en niitä heikkokuntoisia käyttäisi mistään hinnasta, mutta hyvissä "pihaolosuhteissa" ja autotallissa niilläkin pärjää.
Ohje, minkä mukaan käyttökelvottomia tunkkeja saa käyttää ainoastaan epämääräisissä tieolosuhteissa, on suorastaan perseestä.- FGSEio3334t56
Aika ihmeellistä on myös se, että auton käyttöohjekirjassa kyllä neuvotaan hienosti miten käyttää sitä auton mukana tulevaa tunkkia. Kuitenkaan itse en ainakaan ole missään käyttöohjekirjassa nähnyt ohjetta, miten ja minne pitäisi se turvallinen hallitunkki sijoittaa.
Eli käytännössä neuvotaan ainoastaan käyttämään vaaralliseksi tiedettyä ´tilapäistunkkia´, muttei ole halaistua sanaa, miten sitä kunnollista pitäisi käyttää. Eikä se maallikolle todellakaan ole aivan selvää, mistä sitä autoa kannattaa nostaa.
Useastikaan autoa ei voi nostaa hallitunkilla edes siitä kohtaa, mihin se auton oma tunkki tulee. Ainakin monissa saksalaisissa autoissa tunkin nostotappi menee helmapellin läpi. Joten jos autoa nostaa siitä samasta kohtaa helmapellin alta hallitunkilla, on helma rutussa. Myös joissakin ranskalaisissa autoissa on pohjassa auton suuntainen kanttipelti, joka ei kestä nostoa. Auton omassa tunkissa on lovi, joka jättää tämän pellin ehjäksi. Mutta jälleen kerran hallitunkilla ei siihen kohtaan ole asiaa. Joten tämä tunkkiasia on kyllä kerrassaan melko outo.
Ainoastaan yksi auto tulee mieleen, missä asia on hoidettu melko näppärästä. BMW Mini, jossa on kunnolliset kumiset nostopalat auton alla. Tosin Mineissä ei taida ainakaan vakiona olla mitään omaa tunkkia, joka saattaa selittää miksi se on tehty niin asiallisesti.
- Tunkkimies
En tarkista, mutta vaimo tarkastaa sen oikein mielellään. Sitten vaan hommiin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 20914410
Uusnatsien ilkivalta Joensuussa jatkuu.
Saavat mellastaa persujen suojissa miten haluavat. Särkevät ja tuhoavat toisten omaisuutta, tähän on johtanut persujen m172148Voima biisejä, mikä antaa hyvää mieltä ja vomaannuttaa
Mikä antaa voimaa ja hyvää mieltä, jos tuntuu hankalalta ja vaikealta, voima biisi tai biisejä?381783Huomenna sähkö maksaa jo yli 60 snt/kWh. Milloin ALV putoaa?
Kysynkin persuilta, että milloin aiotte pudottaa sähkön arvonlisäveron kuten Marinin hallitus teki sähkön hinnan noustes941176- 1171133
- 221080
Huomioon ottaminen
Oletko osannut ottaa kaivattusi tai hänen (mahdolliset) tunteet huomioon? Oletko sivuuttanut ne tarkoituksella tai vahin30862Nainen, se on sellainen juttu että kun sä vain nautit
Niin me miehet tehdään ne työt että sä voisit nauttia. Kato siinä ku sä meet mukamas töihin suojatyöpaikkaas lämpimään t80688Sinkkusiskoni pliis kertokaa
Sinkkunaisena haluaisin joskus normaalia läheisyyttä ja yhdessäoloa, ilman velvoitteita. Olen vapaa ja lapseton, eikä ex80683- 64663