Paljonko on paljon

jnlsakndfämsviosmvsm

Jos uin kilometrin kolmena päivänä viikossa niin onko se kuntoilu mielessä paljon vai vähän?

Kuinka kauan normaali kuntoiselta menee kilometrin uimiseen? Kunto (tai tekniikka) ei riitä vapaa uintiin mutta rintauintina tuo menee omasta mielestä reipasta vauhtia.

PAljonko uinti kuluttaa kaloreita?

33

17735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • läski kasvaa

      Itsepetosta. Et sinä tuolla laihdu että kolme kertaa viikossa uit kilometrin. Lihakset ehkä kasvaa, mutta pelkkä kolmen kilometrin kävely 'polttaa' enemmän energiaa.

      • gnbdhjjgjkhfmkhgmkkg

        en mielestäni puhunut laihduttamisesta mitään vaan kysyin paljonko kaloreita kuluu. Jos et osaa vastata niin pidä turpasi kiinni.


      • läski kasvaa
        gnbdhjjgjkhfmkhgmkkg kirjoitti:

        en mielestäni puhunut laihduttamisesta mitään vaan kysyin paljonko kaloreita kuluu. Jos et osaa vastata niin pidä turpasi kiinni.

        Kaloreita kyselevät vain laihduttajat. Jos olisi vähemmän läskiä päässä ja treenaisit oikeasti, olisit tajunnut googlettaa vastauksen.


      • iuhpiuhpoijpiopoijåp
        läski kasvaa kirjoitti:

        Kaloreita kyselevät vain laihduttajat. Jos olisi vähemmän läskiä päässä ja treenaisit oikeasti, olisit tajunnut googlettaa vastauksen.

        Meeppäs siitä jo kotio kasvamaan kun aikuiset juttelee.
        Voit mennä vaikkapa leikkimään pippelillä peiton alle. Kunhan saat vähän ikää niin isukki varmasti kertoo mihinkä muuhunkin sitä voi käyttää.


      • läski tummuu
        iuhpiuhpoijpiopoijåp kirjoitti:

        Meeppäs siitä jo kotio kasvamaan kun aikuiset juttelee.
        Voit mennä vaikkapa leikkimään pippelillä peiton alle. Kunhan saat vähän ikää niin isukki varmasti kertoo mihinkä muuhunkin sitä voi käyttää.

        Kalorit ja pippelit mielessä, joo-o, taitaapa olla melkoisesti laihdutettavaa, että setä näkee taas pikku veitikkansa vatsakummun yli.


      • Anonyymi
        gnbdhjjgjkhfmkhgmkkg kirjoitti:

        en mielestäni puhunut laihduttamisesta mitään vaan kysyin paljonko kaloreita kuluu. Jos et osaa vastata niin pidä turpasi kiinni.

        Rauhoitu, ei tarvii olla ilkeä.


      • Anonyymi
        iuhpiuhpoijpiopoijåp kirjoitti:

        Meeppäs siitä jo kotio kasvamaan kun aikuiset juttelee.
        Voit mennä vaikkapa leikkimään pippelillä peiton alle. Kunhan saat vähän ikää niin isukki varmasti kertoo mihinkä muuhunkin sitä voi käyttää.

        Just joo. Oliko tuo nyt asiallinen kommentti.


    • os..

      Kilometrin uinti on ihan hyvä suoritus. Paljonko siinä kuluttaa kaloreita, se riippuu myös vauhdista. Pääasia on, että uinti tuntuu hyvältä. Silloin sitä jatkaa mielellään.

    • Pyörällä ja autolla

      Uinti kuluttaa tunnissa 350-800 kcal, helpottaa painonhallintaa, kehittää sydän- ja verenkiertoelimistöä, parantaa kolesterolipitoisuuksia ja sokerinsietoa.
      70 kiloa painava nainen kuluttaa tunnin vapaauinnissa 700 kcal ja 80 kiloinen mies 830 kcal (sama kuin 12 km/t hiihtäen tai juosten).

      Itse uin 6 - 8 km / per kerta / viisi kertaa viikossa, tyylinä vapari.
      Viimeksi tänään uin 8 km ja aikaa meni 2 tuntia 20 minuuttia. Kalorinkulutus oli sykemittarin mukaan 1881. Keskisyke oli 132 ja maksimisyke 160.

      Tälle vuodelle uituja kilometrejä on kertynyt 916 km ja tavoitteena on uida 1000 km.
      Pituutta meikäläisellä on 180 ja painoa 87 kg. Painoa on painoideksin mukaan 7 kg liikaa mutta kuitenkaan minulla ei ole läskiä kropassa vaan olen enemmänkin lihaksikas.

      Nivelvaivaisena ja selkärankareumaaa sairastavana uinti on pyöräilyn lisäksi paras ja vähiten niveliä rasittava laji.
      Uintia ja pyöräilyä minulle on nimeomaan suositellut reumalääkärini, sen sijaan juoksemisen on kiellettyjen lajien listalla samoin kuin muut niveliä rasittavat lajit.

      PS. Itse aloitin uinnin juuri tuolla kilometri / kolme kertaa viikossa ja siitä sitten pikkuhiljaa lisäsin matkan pituutta ja kertoja viikossa.

      Pisin matka mitä olen uimahallissa uinnut on 15 km ja aikaa siihen meni 4 tuntia.
      Hallissa missä käyn uimassa on 25 metrin rata joten käännöksiä tulee ihan tarpeeksi.

    • Joakim_

      Tämän laskurin mukaan menee n. 300 kcal/km vauhdista riippumatta: http://www.swimmingcalculator.com/swim_calories_calculator.php

      Varmaankin oikea suuruusluokka eli 800 kcal/h kulutuksiin saa uida kovaa.

      Mikä nyt kenellekin on paljon ja vähän. "Reipasta vauhtia" tarkoittaisi ainakin minulle rintauintina vain reilun 20 min suoritusta kerralla. Eihän se ole paljoa. Jos käyn hiihtämässä tai pyöräilemässä, on suoritus helposti 1-2 tuntia eli kuntoilu- ja kalorimielessä paljon enemmän. Uiminen 1-2 tuntia kerralla on ainakin minulle paljon vaikeampaa kuin yhtä pitkä ja tehokas hiihto, pyöräily, squash tai sulkapallo. Pitäisi tosiaan päästä sinne usean (ainakin 3) kilometrin uinteihin.

      • Anonyymi

        Pidät vissiin muita idiootteina. 20min kilometri rintaa🤣🤣🤣🤣🤣


    • Painonhallinnasta en paljoa tiedä. Uinnin rasitustakin on vähän hankala arvioida, erityisesti suhteessa matkaan, koska joku tekee töitä pysyäkseen pinnalla, ja toinen pystyy liukumaan kymmenen metriä joka altaanmitalla lähes vaivattomasti.

      Mikäli tarkoitus on kohentaa kuntoa ja laihduttaa, niin yleinen ohje lienee edelleenkin tunti hengästyttävää liikuntaa vähintään kolme kertaa päivässä. Ruokailua kannattaa miettiä, mutta ei missään nimessä ryhtyä paastolle samalla kuin yrittää aloittaa liikuntaharrastusta.

      • Joakim_

        Tarkoitit varmaan kolme kertaa VIIKOSSA tunti hengästyttävää liikuntaa.

        Kolme kertaa päivässä tunti tekisi vuodessa 1100 tuntia, mikä on jo kova luku maajoukkuetason urheilijalle useimmissa lajeissa ja tuosta selviäminen ilman vakavaa ylikuntoa vaatii erinomaisen kuntotason jo pohjalle sekä huolella mietityn harjoitusohjelman, jossa 80% varsin matalalla sykkeellä.


      • Joakim_ kirjoitti:

        Tarkoitit varmaan kolme kertaa VIIKOSSA tunti hengästyttävää liikuntaa.

        Kolme kertaa päivässä tunti tekisi vuodessa 1100 tuntia, mikä on jo kova luku maajoukkuetason urheilijalle useimmissa lajeissa ja tuosta selviäminen ilman vakavaa ylikuntoa vaatii erinomaisen kuntotason jo pohjalle sekä huolella mietityn harjoitusohjelman, jossa 80% varsin matalalla sykkeellä.

        Jahas, kävi näköjään ajatusvirhe kirjoitettaessa, eli juurikin kolme kertaa viikossa.

        (Tosin kun lasketaan kaikki liikunta yhteen, niin kolme tuntia päivässä on yläkouluikäisen harrasteuimarin annos, olettaen että kyseisenä päivänä ei ole koulun liikuntatuntia. Tuonikäisten huippu melkein treenaakin sitten jo kaksi kertaa päivässä, eli liikuntamäärä lähestyy viittä tuntia päivässä, viitenä tai kuutena päivänä viikossa, 48 - 50 viikkoa vuodessa.)


    • -

      Kolmekertaa viikossa 1km on kyllä aika vähän. Ihan alkuun sekin on hyvä jos ei muuta ole tehnyt mutta pikku hjljaa tulisi kyllä matkaa nostaa. Parempi tapa uida on aikaa vastaa kuin matkaa. Eli keskity uimaan yhtäjakoisesti vaikka 45-60min eikä sitä kilometriä.
      Tollasen kilometrin meikäläinen uiskentelee siinä 20min rintauinnilla.

      • mitäh*lvettiä??

        aika saatanan kovaa uit rintaa jos uit 20min tonnin rintaa!?! Ootko joku entinen maailmanmestari??


    • Sehän riippuu omasta kunnosta jos fyysinen kuntoasi katsot niin voisitko/jaksaisitko uida pidemmänmatkan kerrallaan. 3 päiv/vkko on aivan hyvä alkuun mut sitten voit lisätä matkaa tai kertoja. Tekniikastakin paljon riippuu miten jaksaa, jos uit rinulia niin ettet pistä kasvojasi veteen niin se on rastasta. Vapari ja selkä on parempi vaihtoehto sille mut niissäkin tekniikka sanelee jaksamisen. Jos tuntuu tylsältä pelkkä uiminen voit ottaa siihen ns. potku ja käsitreenejä... Uinninvalvojat mielellään sinua opastaa.. Sekä voit mennä aikuisten tekniikka kurseille, niin saat varmuutta ja uiminen tuntuu hauskalta ja nautit vedessä olemisesta. Vesi on hyvä elementti.. Kalorien kulutuksesta nyt en muista lyhyillä matkoilla kun itse uin pitkää matkaa rasitus on kovempi silloin kuluu noin 650 kcal

      Mukavia treenihetkiä sinulle

      • Anonyymi

        70 vuotiaana, nivelvaivaisena käppänänä, uin kaksi kilsaa vaihtelevasti kroolaten ja selkää uiden, noin
        70 minuuttiin.
        Tärkeää on että ui matkan tasavauhtisesti ilman taukoa. Loppua kohden voi vähän puristaa vauhtia. Koen tämän hillitsevän painonnousua paremmin kuin spurtit ja ehkä se "tekniikka" vähän kohentuu useissa toistoissa.
        Ylivauhti pilaa pitemmän päälle motivaation. Rennosti edeten mieli keittää mettä.


    • -

      No ei se todellakaan ole kovin kovaa. Tuo 20min/1km aikakin on otettu mun pitemmästä pätkästä eli 3km/60min. Se ei tosin ollut pelkkää rinulia mutta 95% oli rintauintia sekin. Se kun on taloudellisempaa kuin Vapari.
      Siis ei todellakaan ole mikään vaikea saavutus tuo. Alle vuoden uimisella saavutin ton.
      Ja aloitus tasona oli käytännossä se etten osannut juurikaan uida rintaa saati vaparia. Itse opettelin ja seurasin muiden nopeitten uimareiden tekniikkaa.

      • Taloudellisuus riippuu aika paljon henkilökohtaisesta tekniikasta. Alkeisrinta lienee taloudellisempaa kuin vaikkapa vesipallouinti (ns. Tarzan-krooli), mutta uskallan luvata, että nykyaikaisilla tekniikoilla krooliuinti (vapari) on kaikkein taloudellisin uintimuoto. Perustelu: Tasatahtilajeissa (rintauinti, perhosuinti) nopeus vaihtelee vedon ja liu'un välillä, ja siten vauhtia joudutaan kiihdyttämään koko ajan. Hyvä vapaauimari taas pystyy ylläpitämään uintinopeutta.

        Tosin kilometri kahteenkymmeneen minuuttiin (100 m / 2 min) on hyvää rintauintivauhtia. Kolme-neljä kertaa viikossa uiva kuitenkin pystyy hyvällä tekniikalla parin kuukauden harjoittelun jälkeen uimaan sata metriä 1:40 vauhtia hengästymättä. Olennaisin osa tekniikkaa on vartalon saaminen vaakatasoon ja pinnalle sekä vartalon käyttö käsivedon voimantuotossa. (Itse en tee tuota täysin oikein, vaan veto lähtee ehkä liikaa selkälihaksista, rintalihaksia ja kylkeä pitäisi saada enemmän mukaan.)


      • rjretjntr

        No on se kyllä kovaa jos 95% matkasta uit rinulia ja silti menee 3km/1h! Meikäläinen vetää pelkkää vaparia 50min/3km sellasella normaalilla löysällä kelausvauhdilla. Oon kuitenkin itse entinen kilpauimari ja päälaji oli vielä rinta. Täytyy sanoa että en itse pystyis moiseen suoritukseen tällä hetkellä (siis 20min/ 1km rintaa). Tosin on tuosta kilpauran lopettamisestakin jo 3 vuotta.


      • ksenja

        Sinun kyllä täytyy olla entinen tai nykyinen kilpuri että pystyt tuohon suoritukseen 3km/60min.

        Kyllä vapari on taloudellisempaa kuin rinuli.


      • Kuntouimmari
        ksenja kirjoitti:

        Sinun kyllä täytyy olla entinen tai nykyinen kilpuri että pystyt tuohon suoritukseen 3km/60min.

        Kyllä vapari on taloudellisempaa kuin rinuli.

        Vaparia menee 3km/60min kohtuu helposti. Triathloneissa avovesiuinti menee yleensä tunnissa ja se on 3km.

        Rintaa voi kyllä uida 1km/20min mutta se on kyllä kova suoritus. MM-tasolla vaparia uidaan 1,5km 14minuuttiin.


    • Pyörällä ja autolla

      Tän vuoden puolella on tullut uitua 1151 km ja tavoite on 1200 km tälle vuodelle.
      Uintikertoja olen tuon 1151 km käyttänyt 166.
      Tänään viimeksi vedin 8 km vaparia ja aikaa meni 2 tuntia 25 minuuttia.
      Harmi että hallissa missä käyn on vain 25 metrin rata joten käänöksiä tulee aika lailla, mutta toisaalta saa potkaistua päädystä vauhtia ja liuttua enemmän kuin mitä 50 metrin altaassa tulisi tehtyä.

      En ole enkä ole ollut kilpauimari vaan olen ihan muuten vain hurahtanut uintiin.

      Onko tämä sitten paljon vai vähän kertokaa te. Hallissa missä käyn uimassa ne pitää mua ihan hulluna, noin positiivisesti sanottuna.

    • Pyörällä ja autolla

      Vuoden 2011 viimeinen uinti tuli tänään suoritettua ja koska vuosi päättyy lukuun 11 niin uin sitten 11 kilometriä.
      Yhteensä vuonna 2011 tuli uintikilometrejä 1235 ja uintikertoja tuohon meni 179.

    • --

      Tää on siis vastausta tohon 3km/60min juttuun.
      Ja edelleen sanon että ei tuo voi olla kovin nopeasti.. en todellakaan ole mikään entinen tai nykyinen kilpuri. pari vuotta vasta harrastanut uintia ja käytännössä opettelin uimaan uudestaan kun en juuri muistanut miten rinuliakin uidaan oikeaoppisesti. siinä meni oikeastaan 1 vuosi ennenkuin se rupes kulkemaan ja ilmeiset tekniikka virheet oli korjattu, kun ei ollut kukaan neuvomassa ja piti vakoilla vieressä uivilta uimaseuran tyypeiltä ja yrittää tehdä samalla tavalla.
      Valtaosa tuolla hallilla jotka nopeitten uimareiden puolella uivat vaparia silleen keskivauhdilla niin jäävät kyllä jalkoihin.
      Itsellä ei kyllä vapari kulje tai no kulkee hyvin lyhyen matkan ja tosi kovaa mutta en osaa sitä uida ollenkaan taloudellisesti. Välillä väki pakolla harjoittelen sitäki ja yritän tutkia mikä siinä menee pieleen. pitäis joku opettaja saada siihen hommaan niin vois alkaa kulkea.

      • Itselläni kevyt matkavauhti on tuo 3 km/h vapaauinnissa, ja kyllä tuossa pysyy altaanmitan verran mukana nopeampia rintauimareita. 25 metrin altaassa kun matkanopeuteen vaikuttaa ympäri kääntyminen melkein yhtä paljon kuin itse uiminen, jos joka kerta päädyssä jalat käyvät pohjassa (tai kääntyminen tapahtuu hitaasti hiissaamaalla vartalo vaakatasossa ympäri), niin äkkiähän tuosta tulee viitisen sekuntia joka 25 metrillä. Eli 20 sekuntia sadalla metrillä, 200 sekuntia (3'20") kilometrillä, ja 3 km/h uintivauhtia siis ero on 60 min / 70 min.

        Jos päätyyn jaa vielä seisahtamaan, niin äkkiähän siinä tulee jo kymmenestä viiteentoista sekuntia - eli siinä missä samaa nopeutta uiva nopea kääntyjä ui kolme kilometriä tuntiin, niin taukoilijalla siihen menee puolitoista tuntia (2 km/h). Kun huomioidaan, että uinti on noin neljä kertaa hitaampaa kuin juoksu, niin tämä vastaisi juoksulenkillä pienen tauon pitämistä sadan metrin välein!

        Ja vaparissa olennainen nopeuden kannalta on kyky pysyä pinnassa (mutta ei sen yläpuolella) ja minimoida vastus. Varsinkin, jos hengityksen kanssa ei ole täysin sinut, vedon alkuosa suuntautuu helposti pohjaa kohti. Tästä seuraa, että (1) vedon alkuosa ei tuota propulsiota ja (2) syntyvä pyörre vedessä kasvattaa veden vastusta huomattavasti. Niin kuin rintauinnissa on veto-potku-liuku -rytmi, niin krooliuinnissakin on mahdollista pyrkiä vähän liu'uttamaan. Nopeammassa uinnissa tietysti liukuvaihetta ei tule, mutta liu'uttelun avulla voi opetella vartalon virtaviivaistamista.


    • Moments_matter

      "Liiku ylistääksesi sitä mihin kroppasi kykenee, ei rangaistuksksi siitä mitä söit" lienee parhaita lausahduksia mitä normaali kuntoliikkujalta olen kuullut. Nauttikaa veden vastuksesta, liikkeen sulavuudesta, jokaisen uintivedon tuomasta rauhasta, hengityksen rytmistä, vartalon yhteydestä veteen. Nälkä ja ylensyömisen tarpeet häviävät taivaan tuuliin kun sielu on levännyt liikunnassa!

    • Anne531007

      Hei! Minä olen 53v lähes uimataidoton, ja aloitin uimisen huhtikuussa. Käyn uimassa 2-4 krt vkossa ja uin rintauintia omaan tahtiin 500-700 m / 45 min. Lisäksi vesijumppaa.En ole possumunkkiläski, vaan ihan normaalikokoinen. Kyllä minulla on kilojakin karissut, tai joku lihas lienee löytynyt kun vaatteisiin kun on tullut väljyyttä.

      Pääasia on ilo siitä, että on mukava ja innostava harrastus. Jotka hikipinkoilee niin antaa palaa. Mulle on pääasia, että kunto kohenee pikkuhiljaa ja ylipäätänsä harrastan jotain liikuntaa.

      • Anonyymi

        Fiksua! Tuosss on järkeä!


    • Kuntouimmari

      Olen mies ja mulla menee 27min 1km rintaa (Garmin mittaa), se myös ilmoittaa kulutuksen joka on n. 400kcal per harjoitus. Oon käyny nyt uimassa 1,5v joka viikko 3-4krt.

      Vapari menee vähän nopeemmin ja kuluttaa vähemmän kaloreita. Yleensä kyllä lämmittelen vaparilla ja sitten vedän rintaa loput. Rinnassa on vaarana nilkkojen kipeytyminen niin lämmittely tärkeetä.

      • Anonyymi

        Uinti sopii vaivoista kärsiville, kun vesi pehmeä ja joustava elementti. Sopii käppänällekin, tekniikka ei varmaankaan ole täydellistä, vaivatkin sitä rajoittaa. Tosi mukava liikuntamuoto, hyvä tapa hieman altaan päädyssä väistää nopeampia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe