SPR-hyytymistekijät-testi

kysyväeitieltäeksy

Onko kukaan palstanlukijoista käynyt SPR-hyytymistekijät-testissä?

Kyseisestä testistä olen kiinnostunut, koska perheenjäseneni on kuollut veritulppaaan, mikä tarkoittaa sitä mahdollisuutta, että mulla voi olla myös geneettistä perimää tällaiseen, ja siksi olisinkin SPR-testistä kiiinnostunut. Testihän ei nyt mitenkään supervarmasti sulje pois veritulppariski-perimää, mutta parempihan se olisi kuin ei mitään. Tämän sukurasitteen vuoksi minulle ei ole määrätty yhdistelmäpillereitä, vaan olen käyttänyt minipilereitä, joiden sivuvaikutukset eivät ole ollet kovinkaan miellyttäviä. Kierukankin laitto on vähän siinä ja siinä, kun en ole synnyttänyt.

Yksityisellähän kyseinen testi maksaa noin 350 euroa, mikä on tällaiselle matalapalkka-alalla työskentelevälle aika iso raha.. Kiinnostaisikin, että miten helposti ja millä perusteilla olette päässeet kunnallisella puolelle testeihin, ja onko se maksanut teille jotain, ja jos on, niin mitä?

7

3593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gfgddfdf

      Kunnallisella minulta mitattiin hyytymistekijäproteiinin protrombiinin geenimuoto... Eli kai eri kun tuo, mistä sinä kirjoitit. Tämä protombiinijutska taitaa olla hitusen harvinaisempi.

      Isäni puolelta tämä mutaatio löytyy ainaki kaikilta naispuolisilta serkuiltani ja tädeiltäni. Kerroin tämän lääkärille ja hän alkoi anomaan labrakoetta jostakin (meidän kunnallamme sitä ei normaaleissa labratesteissä ollut). Sain lopulta kokeen ja samalla mitattiin mm. kolesterolit yms.

      Tosiaan otettiin ihan normaali verikoe. Tuloksien saanti vei muutman viikon. Minulta ja sisareltani ei geeniä löytynyt ja aloinkin miettimään, että periytyykö se kenties vain naisilla, vai kävikö hyvä tuuri, kun emme sitä olleet saaneet...

      Isääni ei koskaan voitu testata, koska hän on kuollut.

      Ilmainen testi oli, joten suosittelen ehdottomasti ihan normaalia kunnallista terveyskeskusta :)

      Oliko tuo veritulppaan kuollut nuori? Koska yhden ihmisen kuolemahan ei viittaa millään tavalla geeniperäiseen vikaan... Useamman kuuluisi olla sairastunut, jotta tällaista epäillään. Toki siis jos kyseessä on ollut terve alta 40-vuotias, niin kannattaa tsekata tuo geeni...

      Sydän- ja verisuonitaudithan ovat yksi Suomen kansantaudeista ja niihin kuolee ihan luonnollisestikin paljon ihmisiä..

      Eräällä tuttavallani oli n. 30-vuotiaana keuhkoveritulppa ja hänelle vain sanottiin, että hänellä oli huono tuuri.. Eli tosiaan ei kannata kauheasti pelätä, että sinulla geeni on. Mutta ehdottomasti testaa jos häiritsee:)

      Koska sittenhän jos geenivirhe löytyy ei saisi miellään lentää ja tulisi välttää yhdistelmäpillereitä. Raskausaikanakin täytyy mahd. piikittää verenohjentajaa jos virhe löytyy.

    • ap

      Tosiaan vain yksi perheenjäsen on kuollut veritulpaan keuhkoissa, ja hän oli reilu 50-kymppinen kuolleessaan. Toki ymmärrän, että kun suvussa ei ole muita veritulpaan kuolleita (tietääkseni), niin on epätodennäköistä, että kyseessä olisi perinnöllinen juttu.. Mutta silti asia on kiusannut mieltäni jo vuosia, toisaalta haluasin tietää, toisaalta mietin haluanko TODELLA tietää..? Entä jos paljastuu jokin perinnöllinen taipumus, elänkö tuon pelon kanssa loppu elämäni? Ja niin, olisivathan ne e-pillerit ihan kätevä juttu..

    • ssassss

      No testaa ihmessä jos askarruttaa!!! Itse elin miltei vuoden sellaisessa "entä jos?"- tilassa ja se oli kamala. :)

      Ei se haittaa, vaikka todennäköisyydet olisivat pienet, jos jokin häiritsee kovasti elämää, kannattaa se tsekata.

      Tuokin on kyllä kinkkinen, että haluaako sitä tietää.. Itse mietin samaa ja oma äitimme oli päättänyt, kun olimme lapseja, että ei sitä testaa... Mutta toisaalta itse sain negatiivisen vastauksen ja sen jälkeen tuli heti paljon terveempi olo :) Ja tosiaan kun noita poikkeustoiminpiteitä on sitten niillä positiivisen tuloksen saaneilla, ja ne on ihan hyvä tietää.

    • ap

      Joo, on se vaan tosi vaikeaa päättää, että mennäkkö testiin vai ei..

      Toisaalta musta tuntuu, että jos testeistä löytyy jotain, niin sekin on aika pelottavaa.. Joka kerta kun tuntisi jotain "outoja" tuntemuksia kehossa, niin sitten miettisi, että nytko se veritulppa tulee? Asiaan vaikuttaa paljolti varmaan myös se, että perheenjäseneni, joka veritulpan sai, myös sitten kuoli hyvin äkillisesti keuhkoveritulppaan. Eli alitajunnassa veritulppa merkitsee minulle kuolemaa, vaikka toki tiedän, että kun hoito aloitetaan ajoissa, niin vaara ei ole kovinkaan suuri.

      Huoh.. Kysyin mitä testi maksaa yksityisellä, se oli 360 euroa, mikä on minun tuloillani aika kova hinta. En tiedä sitten miten onnistuisin pääsemään kunnallisella puolella testeihin, asun suuressa kaupungissa, joten kaikkiin terveyspalveluihin on kova tunku, ja mihinkään testeihin on vaikea päästä vaan "musta tuntuu"- ja "haluaisin"- tyyppisillä pyynnöillä.

      Kaiken lisäksi muutama gynekologikin on sanonut, että testit testaa vain tiettyjä juttuja, eli niillä ei voida sulkea 100%:sti kaikki perinnöllisiä hyytymistekijäongelmia pois...???

      On se ehkäisykin vaikeaa, kun yhdistelmäpillereitä ei suositella, minipillerit sekoittivat elimistöni täysin, ja kierukankin asentaminen ei-synnyttäneellä naisella on vähän niin ja näin :/ No, ei auta itku näillä markkinoilla, meinaan lähiaikoina asennuttaa itselleni kuparikierukan, ja toivotaan parasta..

    • Tyytyväinen

      Kolmannen ( Jalassa olleen) tulpan jälkeen sain lähetteen TYKS:iin verikokeeseen. Sekin tulos sitten hävisi eli en tiedä onko vikaa. Mutta jouduin aloittamaan elinikäisen Marevan-lääkityksen, varmuuden vuoksi. Ja hyvä niin, en halua tulppia. Olin nuori kun tulpat sain, ekasta epäiltiin e-pillereitä. Ja muistaakseni mitään en verikokeesta maksanut:)

    • Anonyymi

      Testit saa terceyskeskuslääkäriltä pyydettäessä esim Hyytek ja Vuotot testit

    • Anonyymi

      Kyllä pääsee hyytymistekijätesteihin, jos osaa selittää asiansa hyvin esim terveyskeskuslääkärille. SPR ei tee enään testejä vaan Fimlab ja HUS.

      Testejä on erilaisia kunnallisella lääkärillä esim.
      - P- Vuotot ( tämä kattavin hyytymistekijöille)
      - P- Hyytek ( suppea)
      - Fosfolipidit
      - Tukosaltiustestit

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1898
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1475
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe