Sitä mietin kun tuo talvi on tulossa ja kelit kylmenee, niin kuinka kylmässä vielä voi kitaraa soittaa ulkona?
Ulkona soittaminen
3
1700
Vastaukset
- miettiitohtiilöytää2
Kyllähän sitä voi soittaa vaikka -40 pakkasessa mutta kovin järkevää se ei ole.
En suosittele ulkona soittamisessa kylmässä ja viileässä (sateisessa) säässä, kun ei se sille kitaralle kauhean hyvää tee ja sitä paitsi ei oikein virekaan pysy kylmässä saati sormet on kohmeessa.
Toki jokainen voi kokeilla omia rajojaan kuinka kylmässä voi soittaa ja eroja varmaan on mutta soitin tykkää kyttyrää liian vilpoisesta säästä, samaten jos taas lämpötila on liian korkea.Niinhän sitä voi, mutta mietin just et miten kitara reagoi lämpötiloihin. Esim, soittelin kitaralla sisällä ja pyydettii tulla ulos soittaa, nii vireethä meni heti. Ja siinä olisko ollu 5-10 asteen heitto kylmempään. Ja yks kaveri sanoi et tarpeeks kylmäs kitaran kaula rupee taipuu..
- miettiitohtiilöytää2
Japi913 kirjoitti:
Niinhän sitä voi, mutta mietin just et miten kitara reagoi lämpötiloihin. Esim, soittelin kitaralla sisällä ja pyydettii tulla ulos soittaa, nii vireethä meni heti. Ja siinä olisko ollu 5-10 asteen heitto kylmempään. Ja yks kaveri sanoi et tarpeeks kylmäs kitaran kaula rupee taipuu..
Tuo lämpötilaero ei vaikuta niin pahalta jos puhutaan vaikka 25 celsius tiloista siirtyy 17 celsius lämpöön omaavaan tilaan kun taas jos siirrytään vaikka 10 celsius tilasta 2 celsius tilaan eli mitä kylmempään päin mennään niin vaikutus kasvaa ja varmaankin ihan senkin takia koska nuo kitarat ei kylmästä tykkää ja vaikutus sitä kautta kasvaa aina kylmempään mentäessa.
Soittajan suhteen sitten on eroja miten pystyy soittamaan eri lämpötiloissa mitä lämpimämpi niin voi toinen hikoilla enempi kuin toinen ja mitä kylmempi voi toinen mennä kohmeeseen/jäykistyä sormet nopeammin jne.
Sanoisin, että jo viileällä syys säällä jossa tuuli tuivertaa ja on suht viileätä eli vaikkapa 8 astetta niin heti sisälle päästyä kun kitaran ottaa käteen ei sormet ole täysillä mukana vaan on syytä lämmitellä ja kitaran kanssa vielä erikseen venytellä/lämmitellä ja sitten pääsee täysmääräisesti soittamaan.
Kitaran kaula kuin myös muutenkin kitara elää lämpötila sekä kosteuserojen takia, riippuen kitarasta/tekotavasta/materiaaleista elämistä esiintyy enempi tai vähempi.
Tarpeeksi kylmässä voi seurauksena olla aika ikäviäkin juttuja kuten kansi haljeta tai vähintäänkin lakkapinta halkeilla (sinänsä pelkän lakkapinnan halkeilu ei haittaa mutta jos itse puu sitten kannesta halkeaa voi se soundiin jo vaikuttaa aika selvästikin, riippuen tietty halkeamasta ja sen paikasta ja siitä kuinka halkeama kohta liikkuu kitaran soidessa/resonointi).
Ihan mielenkiintoinen pohdintahan tämä sinänsä on, hyvä muistaa kuitenkin, että turhia riskeja soittopelin kanssa ei kannata ottaa ja varsinkaan jos soittopeli on vähän kalliimpi, siksi esim. kitaraa kuljettaessa varsinkin talvella sisätiloista toiseen ulkoilman kautta kannattaa antaa kitaran lämpötilojen rauhassa muuttua ennen kuin sillä soittelee, esim. ei niin ,että pakkasesta sisään ja heti kitaralaukusta käteen, vaan pakkasesta sisään ja antaa olla laukussaan hetken, sitten hieman kantta auki ja lämmetä ja sen jälkeen vasta käteen ja soittaa.
Nopea lämpötilan vaihtelu voi tuottaa ikäviä yllätyksiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k395248- 853752
- 483145
- 623045
- 113025
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562383- 411878
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1451848Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….101825- 181751