Varusteet oikein!

Oikeat välineet

Katsoin tässä mm. Australian ns. "luolasukeltajien" sivustoja ja huomasin, että kuvissa heillä näyttää olevan muut kuin oikeat mustat kumiräpylät !!!

Käyttävät jotain harrastelijoille tarkoitettuja muoviräpsiä - ja vielä kaiken lisäksi kirjavia! Eikä tuokaan riitä, monilla näyttää olevan kuivapukukin väriltään jokin muu kuin musta (tai jotenki hyväksyttävissä oleva tumman punainen).

Kyllä oikeiden sukeltajien täytyisi käyttää oikeita varusteita, räpylöiksi käy vain mustat Jetarit tai niiden kopiot (oltava riittävän raskaat) ja ehdottomasti teräsjousilla!

Tuolla "down under" on ollut joitain onnettomuuksia hiljattain, varmaan johtuu osittain noista lomasukeltajaromppeista. Kyllä pitäisi aina kuunnella oikeita kokeneita sukeltajia ja hankkia vain heidän suosittelemia ja hyväksymiä varusteita.

11

416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • j756h4g3

      Olet oikeassa!

      Ja kuivapuku ei tietenään saa olla mitään nykyaikaisia hömpötyksiä, mitään triminalilaliaatteja vaimitänenytoli, vaan vanha kunnon loitokari sen olla pitä.

      Ja kuka hölmö nyt millään seoskaasuilla sukeltaa. Ihminen on luotu hengittämään ilmaa, joten sillä mennään!

      Painovyöllä pitää olla ihan vähintään 18kg painoa, aina ja kaikilla. Vähemmällä ei tosi sukeltaja sukella. Eihän sitä pääse edes pinnanalle vähemmällä.

    • kapteeni kaihi

      Just joo. Hyvin olen pärjännyt 7 5mm märkäpuvun kanssa 12kg lyijypainoilla.Elä puhu paskaa.

      • j756h4g3

        Kapteeni kaihi ei ilmeisesti ymmärrä sarkasmia ollenkaan.

        Varmuuden vuoksi siis kaihille:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Sarkasmi


        Mihin ihmeeseen muuten tarvitset tuon puvustuksen kanssa 12kg painoja?

        Taidat olla melko rasvapitoinen ihminen...


      • kapteeni kaihi
        j756h4g3 kirjoitti:

        Kapteeni kaihi ei ilmeisesti ymmärrä sarkasmia ollenkaan.

        Varmuuden vuoksi siis kaihille:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Sarkasmi


        Mihin ihmeeseen muuten tarvitset tuon puvustuksen kanssa 12kg painoja?

        Taidat olla melko rasvapitoinen ihminen...

        Se on kyllä ikävä tosiasia, että miehille kertyy automaattisesti lihasmassaa ja naisille rasvaa, eikä sille oikein voi mitään. En oo mikään tonnikeiju, mutta sukelluskaupan myyjä iski mulle vyön ja neljä 3kg:n painoja käteen, eli niillä mennään. Ja kun painoja on parillinen määrä, pysyy paremmin suorassa.


      • j756h4g3
        kapteeni kaihi kirjoitti:

        Se on kyllä ikävä tosiasia, että miehille kertyy automaattisesti lihasmassaa ja naisille rasvaa, eikä sille oikein voi mitään. En oo mikään tonnikeiju, mutta sukelluskaupan myyjä iski mulle vyön ja neljä 3kg:n painoja käteen, eli niillä mennään. Ja kun painoja on parillinen määrä, pysyy paremmin suorassa.

        Nyt olet erehtynyt. Katsopa ympärillesi seuraavan kerran kaupungilla ja arvioi suurinta osaa suomalaisista miehistä. Jotain muuta kun lihasmassaa heille on kyllä kertynyt...

        Sukelluskaupan myyjä otti ja koijasti ja rahasti kunnolla lyijystä valtavina limppuina. Ja sinä tietenkin tulkitsit sen niin, että kaikki on käytettävä.

        Kai olet vielä järjestänyt ne siistiin riviin painovyöhön?


      • kapteeni kaihi
        j756h4g3 kirjoitti:

        Nyt olet erehtynyt. Katsopa ympärillesi seuraavan kerran kaupungilla ja arvioi suurinta osaa suomalaisista miehistä. Jotain muuta kun lihasmassaa heille on kyllä kertynyt...

        Sukelluskaupan myyjä otti ja koijasti ja rahasti kunnolla lyijystä valtavina limppuina. Ja sinä tietenkin tulkitsit sen niin, että kaikki on käytettävä.

        Kai olet vielä järjestänyt ne siistiin riviin painovyöhön?

        Ei merivedessä sukelleta paksun märkäpuvun kanssa jos on alle 12 kg painoja. Näin mun sukelluskouluttajatkin sanoivat.

        Suomalaismiehet ovat kyllä aika paljolti myös sitä rasvaa, mutta ainakin ne mitä meidän sukelluslähdöillä näkee ovat melko hyvässä kunnossa kaikki. Eikai sitä muuten sukellettaisikaan, jos ei ole peruskuntoa!

        Mun painovyössä on taskut. Takana keskellä on kaks tyhjää taskua ja sivuilla olevat kaks ja kaks taskua käytössä. :P


      • j756h4g3
        kapteeni kaihi kirjoitti:

        Ei merivedessä sukelleta paksun märkäpuvun kanssa jos on alle 12 kg painoja. Näin mun sukelluskouluttajatkin sanoivat.

        Suomalaismiehet ovat kyllä aika paljolti myös sitä rasvaa, mutta ainakin ne mitä meidän sukelluslähdöillä näkee ovat melko hyvässä kunnossa kaikki. Eikai sitä muuten sukellettaisikaan, jos ei ole peruskuntoa!

        Mun painovyössä on taskut. Takana keskellä on kaks tyhjää taskua ja sivuilla olevat kaks ja kaks taskua käytössä. :P

        Koitahan hankkia sitten hieman sitä kokemusta ja osaamista omille harteille, että ei tarvitse kaikkia sukelluskouluttajien "ehdottomia totuuksia" kuunnella asiassa, joka muutenkin pitäisi opettaa jokaisen arvioimaan itse ja säätämään oman tarpeen ja muun varustuksen mukaan.

        Mitä tasapainotusasiaan tulee niin ei siihenkään 12kg tarvita. Pienemmillä (kuin 3kg, joka on jo melkoinen) limpuilla onnistuu tasapainottaminen ihan samalla tavalla.

        Nojoo, jos haluat aina ja ikuisesti sukeltaa sen kauhean lyijymöykyn kanssa niin mikä minä olen kieltämään.

        Korostan vielä kuitenkin, että se viestini, johon ensin vastasit, oli pilke silmäkulmassa vastattu aloittajalle, josta nyt ei ihan varma voi olla, oliko sekin pilke silmäkulmassa kirjoitettu vai joku uskomaton yhteen totuuteen uskova törppö.

        Oikeasti itse pärjään kuivapuvulla ja kunnon aluskerroksilla alle kymppikilolla, seoskaasuja pidän järkevänä moneenkin tilanteeseen ja pukuni on trilaminaattia

        Tämä ihan noin varmuuden vuoksi, jos joku muukin huumorintajuton lukee palstaa.


    • SUGELTAJA

      Hei kaikki asiantuntijat, mitä laseja käytätte???


      Alottelija vaan

    • wannabeDiver

      Jos vetää esim. märkkärillä, niin kumiräpskät saattaa olla liian painavat.
      Trimiin pitäminen on raskasta ja hankalaa. Siksi muoviräpskät.

      Siis varusteet valitaan kohteen yms. mukaan. Se mikä toimii meillä, ei välttämättä toi muualla

    • Syvällä rauha

      On niin aika tärkeä tuo laite-puoli. Ei pidä naureskella ja elvistellä, ei semmoset oikeiden sukeltajien joukkoon sovi!

      Se onpi vähän enepi oiketten osaajien touhua tämä sukellus.Ei pidä sinne alle sadalla lähteä rehvastelmaan. Oikea osaaja on ainakin 20 vuotta tätä hrrastanus ja tunnettu hyvin että hänelä oppi hyvä saada.

      Muistapas snorklatessa olla sitten naureskelematta ettei mee vettä henhkheen!!!

    • gusse1

      Mulla on 7kg painoja 7 5 mm märkkärin kanssa makeassa vedessä. Ainakin itselle määrä on tuntunut sopivalta, painoa itsellä 90kg.

      12kg tuntuisi mun korvaan aika paljolta määrältä, mutta jos sillä on jonkun hyvä sukeltaa niin antaa mennä vaan :)

      Hyviä dyykkejä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe