Lupa valokuvata????

yksityisyys olla täy

Eikö enää missään tilaisuudessa saa käydä että joku valokuvaa ja kuvat päätyy internettiin?

15

423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotikissako

      pysy kotona....

    • sillisinappi

      Jos kyseessä on julkinen tilaisuus tai katu tms, niin eipä siinä juuri kieltomahdollisuutta ole. Toki olisi kohteliasta toimittajalta tms tehdä selväksi esim muutama sekunti aiemmin, että nyt tulee kuva. Ehtivät naamavärkkinsä toisaalle kääntää hitaammatkin.

    • kotiarkistoon

      julkinen tilaisuus, esim. tapahtumat, joihin tulee lehdistö kuvaamaan on aivan eri juttu kuin nämä harrastaja kuvaajat.
      mitä sanoo laki tähän asiaan?

      • paperikuva

        Fiksu ihminen ei laita kenenkään kuvia nettiin ilman lupaa.
        Ja ainahan voi kysyä viranomaisilta mitä laki sanoo...


    • kuvattukki

      Tietääkseni kuvaamisen voi kieltää, ja kuvien julkaisun.

    • lain mukaan julkisella paikalla saa kuvata nioin paljon ku haaluaa. Kuvattavilta ei tarvitse kysyälupaa. Kuvat saa julkaista ihan missä kuvaaja haluaa. Ainoastaan kuvattavaa loukkaavia kuvia ei saa julkaista.
      Kuvattu ei voi lain mukaan edes kieltää kuvaamista julkisella paikalla.

      Julkisia paikkoja ovat kaikki paikat, joihin yleisöllä on vapaa pääsy. Vapaa pääsy on myös ravintoloihin vaikka sinne pääsymaksyu kerätäänki.

      JOS haluat, ettei sinua kuvata, pysy kotona. Yksityisasunto on kotirauhan piirissä ja siellä kuvaamiseen tarvitaan asunnon haltijan lupa.

    • !!!

      Valokuva on henkilokohtainen tieto.

      Lehdistön kuvaajat on eri juttu.

      Yksityinen kuvaaja ei saa laittaa nettiin kuvia ilman kuvatun suostumusta.

      • että näin

        Kuvata ei saa ketä haluaa ja missä haluaa, eikä kuvia saa julkaista ilman ko. henkilöiden suostumusta.
        Ravintola kuvaamisessakin on oikeudessa ennakkotapaus josta on tullut tuomio kuvaajalle. Lueppa tämä
        http://www.tietosuoja.fi/uploads/qw2kuu7_1.pdf
        Tässä on oikeaa Suomen laki tekstiä.
        Oikeus ja kohtuus linkkisi on huuhaata.


      • ota toiset huomioon

        tämän kirjoittelijan itse täytyy ottaa asioiden oikeellisuus selville
        joku raja sentään kuvaamisenkin suhteen
        omaan napaan tuijottajia, toiset ihmiset ei merkitse mitään

        hyvä asia tällä kertaa palstalla


    • Kuvaaminen julkisilla paikoilla on sallittua. Julkinen paikka
      on sellainen, johon kaikilla on vapaa pääsy. Myös yksittäisten
      ihmisten kuvaaminen on sallittua.
      Kuvaaminen on siis sallittua esimerkiksi: juna- ja linja-autoasemalla
      sekä lentoasemien yleisölle avoimilla alueilla,
      kadulla, puistoissa, kauppakeskusten yleisillä alueilla, kirjastoissa
      ja vastaavissa yleisölle avoimissa julkisen palvelun
      laitoksissa, sairaaloiden ja terveyskeskusten auloissa
      ja virastojen yleisölle avoimilla alueilla.
      Suomen perustuslaki, toinen luku, 12.§:
      Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus
      ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja
      muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä.

      • ammatti kuvaaja

        Kysehän ei aina ole julkisista paikoista, ne voi olla koteja, yritys tilat ym.
        Oletpa hakoteillä asian suhteen.


    • Ammatikseen valokuvaaja

      Hei ammattiuvaaja.
      Otappa itse asioista selvää.
      Tuossa yllä oli selkeä kuvaus missä saa kuvata. JUlkisilla paikoilla saa kuvata yksityiskodissa ei saa. Yrityksen tiloissa joko saa tai ei, riipuen onko tilaan kaikilla vapaa pääsy.

    • ammattilainen 15

      pyllistäkkää mie kuvaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe