Laboratoriohoitajan työ Norjassa

Vakuumiputki

Olen katsellut laboratorionhoitajan hommia tuolta naapurimaan puolelta. Ongelmana on se, kuten useilla suomalaisilla hoitajilla, että olen ollut lähinnä näytteenottohommissa ja analyysipuolen osaaminen on jäänyt retuperälle. Kuka, tai millä nimikkeellä Norjassa otetaan verikokeita? Olen pyöriskellyt tuolla nav.no ym. sivuilla, mutta ei nappaa silmään yksiselitteistä kategoriaa. Sairaanhoitajat? Lähihoitajat?

Tällainen uniikki 'laboratoriohoitajat ottavat verikokeita'-systeemi taitaa olla käytössä vain Suomessa. Onko Pohjois-Norjassa enemmän suomalaisen kaltaista systeemiä?

Kiitos kaikille, jotka osaavat auttaa!

3

3195

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jepjep

Se nimike on Bioingeniør ja Norjassa olleilta bioanalyytikoilta olen saanut käsityksen, että työnkuva on samanlainen kuin Suomessa.

• jepjep

Sitten muuten muissa maissa laboratorionäytteet ottaa usein siihen erikseen koulutettu henkilö, englanniksi (phlebotomist). Tähänkin siis Suomen bioanalyytikko/lab.hoit. (medical laboratory technician) koulutus pätevöittää varsinaisen laboratoriotyön lisäksi.

• Myös kiinnostunut

Vanha aihe, mutta itseänikin kiinnostaisi miten hommat Norjassa toimii. Joko aloittaja on sinne päin mennyt töihin?? Onkohan kielivaatimukset niin tiukkoja, kuten vaikka sairaanhoitajilla. Potilaiden kanssa ei kuitenkaan niin paljon olla tekemisissä kuin hoitajat ja varmaan englanniksi voisi alkuun hoitaa kanssa käymisen muun henkilökunnan kanssa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      16
      457
    2. Näytät kivalta kun nukut

*zoomaa palohälyttimen kameraa*
      Ikävä
      10
      412
    3. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      16
      347
    4. Arvaa mitä mies

Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      3
      341
    5. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      13
      206
    6. Hyvää yötä

Janne niminen mies🥰
      Ikävä
      1
      103
    7. 0
      90
    8. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      0
      90
    9. Kuinka moni palstalaisista on näin hyvässä kondiksessa

76-vuotias rokkari Rick Springfield esittelee elämäntyyliään : https://www.youtube.com/watch?v=GbxHuNy6d68
      70 plus
      3
      67
    10. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      1
      61
    Aihe