Ilmaston lämpeneminen

Ei aivan suoraan kuulu palstan aiheeseen, mutta hyväksyvätkö kreationistit ilmastonmuutoksen? Tuntuu siltä, että denialisteina kiellätte niin monen muunkin asian, niiin haluaisin tietää kantanne ilmaston lämpenemiseen.

"Global warming is real, according to a major study released Oct. 20. Despite issues raised by climate change skeptics, the Berkeley Earth Surface Temperature study finds reliable evidence of a rise in the average world land temperature of approximately 1°C since the mid-1950s."

http://www.sciencedaily.com/releases/2011/10/111021144716.htm

http://www.nature.com/news/2011/111020/full/news.2011.607.html

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmaston_lämpeneminen

19

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a.

      Koska moukkana nimittelet jo kysyessäsi niin et ansaitse vastausta.


      • asianharrastaja
        solon1 kirjoitti:

        Denialisti on henkilö, joka kieltää asian, josta vallitsee tiedeyhteisössä yksimielisyys. Kieltämällä evoluution ja iänmääritykset, olet määritelmän mukaisesti denialisti. En minä ole kyseistä termiä keksinyt.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Level_of_support_for_evolution

        Tiedeyhteisön yksimielisyys ilmastonmuutoksesta on sen verran pehmeämpi kuin evoluutioteoriasta, etten ihan vielä nimittelisi asiaa epäilevää denialistiksi. Vastustaahan sitä toki pitää, koska ihmiskunta on jokseenkin tottunut nykyiseen ilmastoon.


      • asianharrastaja kirjoitti:

        Tiedeyhteisön yksimielisyys ilmastonmuutoksesta on sen verran pehmeämpi kuin evoluutioteoriasta, etten ihan vielä nimittelisi asiaa epäilevää denialistiksi. Vastustaahan sitä toki pitää, koska ihmiskunta on jokseenkin tottunut nykyiseen ilmastoon.

        Luehan vähän tarkemmin. Avauksen kysymys oli suunnattu kreationisteille ja kreationistit ovat denialisteja edellä mainitsemistani syistä. Avauksessa halusin kuulla heidän kantansa ilmastonmuutokseen.


      • asianharrastaja kirjoitti:

        Tiedeyhteisön yksimielisyys ilmastonmuutoksesta on sen verran pehmeämpi kuin evoluutioteoriasta, etten ihan vielä nimittelisi asiaa epäilevää denialistiksi. Vastustaahan sitä toki pitää, koska ihmiskunta on jokseenkin tottunut nykyiseen ilmastoon.

        "Tiedeyhteisön yksimielisyys ilmastonmuutoksesta on sen verran pehmeämpi kuin evoluutioteoriasta, etten ihan vielä nimittelisi asiaa epäilevää denialistiksi. Vastustaahan sitä toki pitää, koska ihmiskunta on jokseenkin tottunut nykyiseen ilmastoon."

        Tiedeyhteisö on yksimielinen ilmastonmuutoksesta, sen sijaan sen syistä on vielä muutamia pienen väjemmistön eriäviä näkemyksiä.


      • asianharrastaja
        moloch_horridus kirjoitti:

        "Tiedeyhteisön yksimielisyys ilmastonmuutoksesta on sen verran pehmeämpi kuin evoluutioteoriasta, etten ihan vielä nimittelisi asiaa epäilevää denialistiksi. Vastustaahan sitä toki pitää, koska ihmiskunta on jokseenkin tottunut nykyiseen ilmastoon."

        Tiedeyhteisö on yksimielinen ilmastonmuutoksesta, sen sijaan sen syistä on vielä muutamia pienen väjemmistön eriäviä näkemyksiä.

        Niin, onhan maan keskilämpötila noussut samanaikaisesti ilmakehän hiilidioksidin kanssa. Takana taitaa silti olla myös auringonsäteilyn voimakkuuden muutoksia, jotka etenkin tulevaisuutta ennustettaessa kannattaa ottaa huomioon.


      • epär
        moloch_horridus kirjoitti:

        "Tiedeyhteisön yksimielisyys ilmastonmuutoksesta on sen verran pehmeämpi kuin evoluutioteoriasta, etten ihan vielä nimittelisi asiaa epäilevää denialistiksi. Vastustaahan sitä toki pitää, koska ihmiskunta on jokseenkin tottunut nykyiseen ilmastoon."

        Tiedeyhteisö on yksimielinen ilmastonmuutoksesta, sen sijaan sen syistä on vielä muutamia pienen väjemmistön eriäviä näkemyksiä.

        Evokkien suosima tiede on ilmastonmuutoksessa suurin tekijä.
        Ja tässäkin kaikki laitettaisiin yhdessä asiaa korjaamaan vaikka pieni evokkijoukko on varsinainen syyllinen.
        Osa evokeista on jopa ryöstänyt kehitysmaiden ihmisten elinkeinon ja maat öljylähteineen. Hävyttömyyden ja tekopyhyyden huippua.


      • mnvb
        asianharrastaja kirjoitti:

        Niin, onhan maan keskilämpötila noussut samanaikaisesti ilmakehän hiilidioksidin kanssa. Takana taitaa silti olla myös auringonsäteilyn voimakkuuden muutoksia, jotka etenkin tulevaisuutta ennustettaessa kannattaa ottaa huomioon.

        Ongelma ei ole maan pinnassa mitatut lämpötilat vaan ne lämpötilan muutokset jotka sulattavat jäätiköitä.
        On nimittäin oletettu, että ilmakehän välikerroksen lämpötilat ovatkin muuttuneet enemmän kuin täällä alhaalla.
        Ongelmallista sikäli, että korkeammilla seuduilla on liian vähän mittauspisteitä eikä niitä muutoksia ole likikään yhtä helppoa seurata pitkällä ajalta.
        Aavikoitumisen vaikutukset paikallisesti vaikuttavat myös muutokseen ja sitä on vaikeaa tulkita.
        Sademetsillähän on ollut merkittävä vaikutus ilmastoomme vielä 50vuotta sitten.
        Hakatut sademetsäalueet ovat ilmastoltaan muuttuneet eniten.
        Kaupunkien kasvu jo sinällään vaikuttaa lähialuellaan ilmastoonkin asfaltti ja rakennusten pintojen kautta. Kaupunkialueella on ympäri vuoden lämpötilaeroa 2-4 astetta ympäröivään alueeseen verrattuna.


      • asianharrastaja
        mnvb kirjoitti:

        Ongelma ei ole maan pinnassa mitatut lämpötilat vaan ne lämpötilan muutokset jotka sulattavat jäätiköitä.
        On nimittäin oletettu, että ilmakehän välikerroksen lämpötilat ovatkin muuttuneet enemmän kuin täällä alhaalla.
        Ongelmallista sikäli, että korkeammilla seuduilla on liian vähän mittauspisteitä eikä niitä muutoksia ole likikään yhtä helppoa seurata pitkällä ajalta.
        Aavikoitumisen vaikutukset paikallisesti vaikuttavat myös muutokseen ja sitä on vaikeaa tulkita.
        Sademetsillähän on ollut merkittävä vaikutus ilmastoomme vielä 50vuotta sitten.
        Hakatut sademetsäalueet ovat ilmastoltaan muuttuneet eniten.
        Kaupunkien kasvu jo sinällään vaikuttaa lähialuellaan ilmastoonkin asfaltti ja rakennusten pintojen kautta. Kaupunkialueella on ympäri vuoden lämpötilaeroa 2-4 astetta ympäröivään alueeseen verrattuna.

        Jäätiköt kasvoivat 1600-luvulla auringonsäteilyn vähäisen alenemisen takia. Koko Suomi oli jään alla 15´000 vuotta sitten isomman alenemisen vuoksi. Alenemiseen päin ollaan nytkin menossa.

        Kivihiilikaudella ilman hiilidioksidi oli nykyisestä noin kymmenkertainen, jäätiköt kokonaan poissa ja elämä kukoisti.

        Tämä ei ole niin triviaali juttu kuin päästökaupasta (sinänsä hyvä asia) luulisi.


    • mnvb

      Periaatteessa en hyväksy mitään ihmisen toiminnan vaikutusta ilmastoon.
      En läpenemiseen vaikuttavia asioita enkä myöskään ilmaston säätelyyn pyrkiviä tekoja.
      Ilmaston saastumisen verottaminenkin on kyseenalaista ja johtaa helposti siihen, että ilmakehäkin otetaan omistettavaksi asiaksi ja näin aletaan ilmankäytöstä vaatimaan erillisiä maksuja joiden lopullinen maksaja onkin sitten kukin jokainen ihminen.

    • "Periaatteessa en hyväksy mitään ihmisen toiminnan vaikutusta ilmastoon."

      Miksi teoilla ei olisi seurauksia? Elätkö jossakin Liisan ihmemaassa?

      • 34

        Varmaan se luottaa siihen että Jumalahan tämän nyt meneillään olevan muutoksen on aiheuttanut eikä uskovilla ole mitään hätää, Jumala kyllä pitää huolen omistaan ja bää bää bää...


      • nöyrä ihmine

        100 vuotta sitten ihmisen vaikutus ilmastoon oli minimaalista.
        Markkinatalous on ollut ilmaston pahin vihollinen eikä mikään poliittinen järjestelmä, jossa evokit olisivat asioista päättämässä olisi sen parempi.
        Itse olen elänyt 70 vuotta eikä maailmassa ole mikään oikeasti parempaa kuin 1960 luvulla. Jos senaikaista elämisen tasoa olisi korotettu siten, että saatumista ei olisi sallittu millään elämän alalla, olisimme tyytyväisiä ja ilmastomme saastumatonta.


      • mnvb
        34 kirjoitti:

        Varmaan se luottaa siihen että Jumalahan tämän nyt meneillään olevan muutoksen on aiheuttanut eikä uskovilla ole mitään hätää, Jumala kyllä pitää huolen omistaan ja bää bää bää...

        En hyväksy urbaanin kulttuurin aiheuttamia vaikutuksia ilmastoomme.
        Itse elän jokseenkin omavaraistaloutta kasvattaen melkein kaiken itse ja viljatuotteita ostamme naapurista joka jauhaa viljan omalla kotitarvemyllyllään.
        riihessä kuivattua viljaa jopa.
        Perunat viljelemme yhteismaalla monen talouden voimin niin tulee helpommaksi sekin.
        Marjat ja sienet lähimetsistä.Marjojakin on taas talveksi parisataa litraa. Toisen mokoman olen kerännyt myyntiin.


    • vaikka minkälaista

      1950-luvulta 1 aste Celsiusta? Entä sitten ?

      Onhan nyt maapallo ollut olemassa miljardeja vuosia, siihen on mahtunut vaikka minkälaista ilmastoa.

      Kysy geologeilta, jos et usko!

    • ¤%&/()=

      ಕ್ರೋನ್ಸ್ ಕಾಯಿಲೆ

    • ilmastohihhulismi

      Geologien ja yleisesti hyväksytyn tieteellisen käsityksen mukaan Maa on miljardeja vuosia vanha.

      Tiukkapipoisimmat kreationistit arvelee Maan luoduksi n. 4000 eKr.

      Ja nyt sitten ilmastohihhulit pistävät paremmaksi ja alkavat laskea Maan lämpötiloja "from the mid-1950's", eli n. v:sta 1955 jKr !!!!

      • -vaari-

        Ilmastohihhulimme haluavat olla joka asiassa puheenjohtajina.
        Itse olin 50-60-luvulla lapsi ja silloin oli kuumia kesiä, 70 luvulta eteenpäin oli kolmattakymmentä vuotta ennenkuin nyt taas ovat kesät pari kolme kertaa olleet kuin vanhaan hyvään aikaan.


      • kylmä kesä oli
        -vaari- kirjoitti:

        Ilmastohihhulimme haluavat olla joka asiassa puheenjohtajina.
        Itse olin 50-60-luvulla lapsi ja silloin oli kuumia kesiä, 70 luvulta eteenpäin oli kolmattakymmentä vuotta ennenkuin nyt taas ovat kesät pari kolme kertaa olleet kuin vanhaan hyvään aikaan.

        Minäkin muistan että 1970-l. ja 1980-l. oli pirullisia kesiä.

        Esim. v. 1982 satoi lunta n. viikko ennen juhannusta monin paikoin Suomea. Kaameaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1185
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1004
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      94
      761
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      286
      713
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe