Tarkoitus olisi kuluvana kesänä toteuttaa pyöräillen reissu, jonka kokonaispituudeksi tulee n.370km. Aikaa matkaan olisi tarkoitus käyttää 3 vrk. Eli matkan olin ajatellut jakaa suunnilleen tasapitkiin 120-130km:n päiväetappeihin.
Varustus tulisi sisältämään vain välttämättömimmät tarvikkeet ja välipalat jotka mahtuvat tavaratelineen laukkuun. Isommat tankkaukset ja varusteiden täydennys on tarkoitus hankkia matkan varrelta. Yöpymistarpeita ei tarvitse kuljettaa mukana.
Pyöräni on perushybridi ja pyöräilytaustani sisältää lähinnä työmatkapyöräilyä ja satunnaisia pidempiä lenkkejä, ei kuitenkaan yhtään yli 100km:n lenkkiä.
Harrastan kohtuullisen aktiivisesti muuta kuntoliikuntaa.
Nyt lähinnä huolettaa kokemuksen puute pitkistä matkoista. Haluaisin kuulla kokeneempien matkapyöräilijöiden vinkkejä ja kokemuksia.
Ovatko suunnitellut päiväetapit realistisia? Ehdinkö palutua edellisen päivän etapista yhdessä yössä? Onko vinkkejä koskien varustusta? Kaikki vinkit ja mielipiteet otetaan kiitollisena vastaan.
Matkapyöräily
15
4406
Vastaukset
- LOGI
Jos et halua laihduttaa niin muista, että kahdenkympin nopeudella kulutat noin 20 kcl/km. Tarkoittaa,että reissu vie n.2500kcl päivässä ylimääräistä energiaa, joka on tietenkin korvattava ruokailemalla riitävästi. Jos normaalisti kulutat 2000kcl päivässä niin nyt olisi tankattava 2500kcl lisää, jos aiot selvitä uupumatta urakasta kolmella päivällä.
- Kassu
Matkat on realistiset, kunhan et yritä ajaa liian kovaa, silloin voi tulla stoppi. Sykemittari voisi olla hyvä tai ainakin etukäteen testailla mittarin kanssa mikä vauhti on riittävän hiljainen. Hitaalla vauhdilla polkee vaikka kuinka, mutta tietty ei kannata liiankaan hitaasti ajella, jotta ehtii perillekin.
- LOGI
Kassu kirjoitti:
Matkat on realistiset, kunhan et yritä ajaa liian kovaa, silloin voi tulla stoppi. Sykemittari voisi olla hyvä tai ainakin etukäteen testailla mittarin kanssa mikä vauhti on riittävän hiljainen. Hitaalla vauhdilla polkee vaikka kuinka, mutta tietty ei kannata liiankaan hitaasti ajella, jotta ehtii perillekin.
matkailupyöräilyssä kannatta pitää mielessä motto: Hitaasti, mutta rauhallisesti!
- Amatööri
Tarkoitus on pakata mukaan riittävästi energiarikasta välipalaa, jota täydennän matkan aikana. Tukevammat tankkaukset olisi tosiaan tarkoitus hoitaa matkan varrella.
Olen aikaisemmin tehnyt muutamia useamman päivän kestoisia erämaavaelluksia rinkka selässä, eli jotain tuntumaa ravintoasoihin on.
Kiirettä minulla ei ole. Pyrkimys on päästä perille ja vieläpä terveenä. Takarajana ainoastaan tuo 3vrk. Keskinopudeksi olen arvioinut n. 16-18km/h, jolla polkemisaika olisi karkeasti 21-24h koko matkalta tauot. Tällä kaavalla laskisin käyttäväni etapin välillä aikaa n.12h, jolloin huoltoon ja lepoon jäisi myös yhteensä 12h.
Vielä kysymys koskien pyörän huoltoa matkalla. Käsittääkseni myynnissä on kompaktin kokoisia toolkittejä esim. renkaan paikkaukseen. Onko kokemusta em. pakkuksista? Minkälaista työkalu arsenaalia suosittelisitte matkalle? Isomman rempan sattuessa olin ajatellut kääntyä lähimmän pajan puoleen.- Kassu
En epäile hetkeäkään etteikö reissusi onnistuisi kuntosi yms. puolesta.
Työkaluja, suosittelen Cranck Brother's:n (jos nimi nyt sattui tulemaan oikein) fillarityökalua. Sisältää kuusiokolot, risti/talttapää meisselin, ketjunkatkaisijan, nippeliavaimen ja olisko ollu 10 mm lenkkiavain. (ainakin Silvesport Lappeenrannassa myy näitä) muitakin hyviä on. Tuolla selviää aika pitkälle. Renkaanpaikkaussarja ja muoviset rengasraudat, ehkä yksi sisuskumi, jolloin voit paikkailla sitten kun huvittaa. Tietty työkalut riippuu myös siitä, millainen pyörä on. Lisäksi, jos kyytiin mahtuu on polkupyöriin saatavana renkaanpaikkauslitkuja, jotka ruutataan (aerosolipullo) puhjenneeseen renkaaseen ja se samalla täyttyy (toki pumppu kannattaa silti olla mukana) ja on myös litkuja, jotka laitetaan renkaaseen valmiiksi, eli tukkivat vuodon itsekseen, mutta en tiedä saako noita aineita sisuskumilliseen renkaaseen. Tossa äkkiseltää mieleen tulevat. - SheDevil
Kassu kirjoitti:
En epäile hetkeäkään etteikö reissusi onnistuisi kuntosi yms. puolesta.
Työkaluja, suosittelen Cranck Brother's:n (jos nimi nyt sattui tulemaan oikein) fillarityökalua. Sisältää kuusiokolot, risti/talttapää meisselin, ketjunkatkaisijan, nippeliavaimen ja olisko ollu 10 mm lenkkiavain. (ainakin Silvesport Lappeenrannassa myy näitä) muitakin hyviä on. Tuolla selviää aika pitkälle. Renkaanpaikkaussarja ja muoviset rengasraudat, ehkä yksi sisuskumi, jolloin voit paikkailla sitten kun huvittaa. Tietty työkalut riippuu myös siitä, millainen pyörä on. Lisäksi, jos kyytiin mahtuu on polkupyöriin saatavana renkaanpaikkauslitkuja, jotka ruutataan (aerosolipullo) puhjenneeseen renkaaseen ja se samalla täyttyy (toki pumppu kannattaa silti olla mukana) ja on myös litkuja, jotka laitetaan renkaaseen valmiiksi, eli tukkivat vuodon itsekseen, mutta en tiedä saako noita aineita sisuskumilliseen renkaaseen. Tossa äkkiseltää mieleen tulevat.Minä syön fillarireissuilla päivän aikana vain banaaneja, jugurttia sekä pari energiapatukkaa. Tupla-patukat ovat myös hyviä. Urheilujuomaa nautin veden lisäksi pitkillä matkoilla.Päivämatkani ovat olleet 65-130 km, maastosta riippuen. Itse en voi syödä päivällä, koska kunnon ruoka tuntuu putoavan heti jalkoihin!
Tauotus on myös hyvin tärkeää, mutta ajan myötä oppii tietämään itselleen sopivan mittaisen tauon. Liian pitkän huilin aikana ikäänkuin laiskistuu ja polkeminen on alkuun raskasta.
Muista venytykset! Ne ovat kaiken A ja O. - Max
No jos jotain kokemuksesta voi sanoa on erittäin runsaan nesteen nauttiminen kaikista tärkein juttu. Magneesiumpitoinen (poretabletti päivässä) pitää lihaskrampit poissa. Ajoin Pirkan pyöräilyn ja Pirkan yöpyöräilyn mielestäni ihan kohtuu vauhtia (1. 27kmAVS ja toinen 29km AVS) ja hämmästyin sitä ,ettei minkäännäköistä jalkojen kipeytymistä ilmennyt kummankaan reissun jälkeen. Mun mielestäni voit pitää jonkunverran kovempaa vauhtia mitä olit aikonut.Jos olet ehtinyt fillaroida tänä vuonna on lihaksistosi jo oppinut polttamaan maitohapot keskiraskaalla rasituksella.
- Örtsi
on varattava varusteita riittävästi ettei tule onkelmia lyhyt luettelo seurauksena: hohtimet sadetaki kompassi kynä kumi viivotin akkuporakone kaasuhella telta luottokortti aurinkorasvaa tupakit harja meiseli kortonkeja narua kumivene mela lompakko koniakkia avaimia lakki kengät takki ruuvipenkki kirves akrekaatti laastarit lastat laakerisarja pattereia ahjo nupinauloja susikoira ja taskuase pitää olla .Niillä potkii pitkänkin matkan eikä aina pelossa ole kun on välineet mukana ja kamera hei hei hei
- masa
Perkele ota tavaratelineet vittuun
ja lokarit ja ota vain 200g varusteita ja 50g
pummppu ja juomapullot täyteen aja vaikka
33 keskaria niin 100km menee 3h - Örtsi
masa kirjoitti:
Perkele ota tavaratelineet vittuun
ja lokarit ja ota vain 200g varusteita ja 50g
pummppu ja juomapullot täyteen aja vaikka
33 keskaria niin 100km menee 3htässä yöllä pääsäni, jotta, että kun pitää nopeuden 50;kimpissä ajan saa lyhenettyä kahteen timmeen, mutta maisemia ei voi katsella ja ekerniaa kuluu yhtä palion kuin jos mikäli ajaa hitaammin koko matkaan nähden! Elikkä runsas varustus, tarvittaessa voi käyttää peräkärryä, ja maltilinen vauhti takaavatten onnistuneen lomapyräretken onnea hei hei hei
- Pyöräilijä
Kyllähän hyväkuntoiselta (jota ilmeisesti oletkin) tuo taival sujuu aikomallasi aikataululla.
Lomapyöräilyn kannalta nuo päivämatkat ovat melko pitkiä mutta kuten kerroit ja varusteiden määrä - yöpymis ynm. suunnitelmat vahvistavat niin tuskin tuota aivan siltä pohjalta teetkään.
Joten ei muuta kuin Hyvää matkaa.- juuri pyöräreissaillut
Glukoosipastillit ovat hyviä pitkäkestoisen rasituksen aikana. Olin juuri viikon pyöräreissulle, ja ruokaa tosiaan sai paljon syödä. Kannattaa kuitenkin pitää riittävän pitkä tauko syömisen jälkeen (½-1 tuntia, ota tämä huomioon myös matka-aikojasi suunnitellessa), jotta jaksaa paremmin polkea, vatsa kestää yms.. Voi vaikka kävellä lähiympäristöön tutustuen sen aikaa. Vaikka varmasti tiedätkin...
Takapuolesi varmasti huomauttaa olemassaolostaan ainakin ensimmäisen päivän jälkeen, eli toinen päivä voi olla aika tuskallinen. Suosittelen geelisatulanpäällistä. Kuntosi varmasti kestää, eihän matka tapa vaan vauhti. Tsemppiä!
- anssku83
Blogini pyöräilystä Portugalissa kohti Espanjaa löytyy osoitteesta:
http://kulkuritarinat.net/2016/04/ensimmainen-pyorailyetappi/
Tästä ensimmäisestä jutusta pääsee kelaamalla eteenpäin. En nyt vastaa enää varsinaiseen kysymykseen, sillä kysymys oli jo niin monta vuotta vanha. - xerxses
Keskikuntoinen matkafillaroitsija pääsee sellaisella 15 kilon kuormalla melko helposti sellaiseen 20 km/h keskinopeuteen normaalissa maastossa. Jos oikein innostuu 50 km menee kahteen tuntiin.
Päivämatkat siinä välissä 80-120 km hieman maastosta ja tuulen suunnasta riippuen. Aivan, mikään ei ketuta enemmän kuin vastatuuli, ylämäki sentään loppuu aikanaan, mutta tuulta voi riittää koko päivän. - Anonyymi
Parhaan avun saat kirjoistani. Juuri ilmestyi kirja Suomi, pyörä ja jussi, kirjailija Jussi Saarikoski. Saat sen kustantajan sivulta: www.bod.fi Sieltä voit lukea kirjan 15 ensimmäistä sivua ja näet, mitä kirja sisältää. Parin viikon päästä saat sen myös kirjakaupoista. t. Jussi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)1169343- 462760
- 1542513
- 222029
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais141776- 111570
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa151527"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla111464- 81356
- 141326