Lauantai vai sunnuntai vai..??!

Sivustahuutelija

Kyselisin sapatista:

1. Eli kun viikon päivät ovat mitä ovat, ne on ihminen nimennyt. Jumala siis loi maapallon kiertämään aurinkoa tietyssä ajassa, ja ihmiset sitten jakoivat sen kuukausiin, viikkoihin, päiviin, tunteihin jne. Ihmiset myös nimesivät nämä. Eli mitä väliä on sillä että koska lepopäivää viettää? Sunnuntai voisi yhtä hyvin olla tiistai tai maanantai keskiviikko. Se, mikä on nykyään viikon ensimmäinen päivä, voisi olla yhtä hyvin viikon keksimmäinen päivä. Riippuu mistä lasketaan.

2. Tämän lisäkis ristiriitaa aiheuttaa VT:n ja UT:n välinen suhde. Raamattu sanoo ettemme ole lain alaisia enää. Ja myöskin sen että laki sitoo ihmisen syntiin.

3. Niin ja jos sunnuntai on pedon merkki.. pedin merkistähän sanotaan että ilman sitä ei voi ostaa eikä myydä.. ja että se laitetaan ihmiseen... miten tämä voisi muka liittyä viikonpäivään?

Selvittäkää tämä asia minulle, kiitos.

32

123

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1234567...

Vastine Sivustahuutelijalle. . . .Katoliset sanovat itse: Sunnuntai on valtamme merkki. Lutheri tunnisti antikristuksen pedon paavin, josta vanha Luterilainen virsi kertoo "Jumalan käskyi wastaan räyskyi".
      Vuosi-satoja eivät sapatin pyhittäjät ole saaneet pitää kauppojaan sunnuntaisin auki, sillä laki määräsi niin.
      Nyt on muutaman vuoden ollut sunnuntaisin kaupat auki nähtäväksi jää kuinka kauan.
      Tämä peto sai kuolinhaavan Ranskan vallankumouksessa. Raamattu puhuu pedon kuolinhaavan paranemisesta Ilm.13:3.
      Ilm.17:12-13 kertoo kuinka peto saa vallan ja voiman yhdeksi hetkeksi, sillä hänen kuolinhaavansa on parantunut.
      Silloin kun valta saadaan sitä myös käytetään. Ennen Jeesuksen toista tulemista tulee vaino niitä kohtaan, jotka eivät pedon käskyä tottele.
      Pedon merkki on sunnuntai ja vastaavasti Jumalan merkki on sapatti.

Pedonmerkki sunnuntai on ollut pedon merkkinä v.321 jKr. lähtien, jolloin Keisari Konstantinus sääti kuuluisan sunnuntailakinsa. Katolinen kirkko Laodikean kirkolliskokouksessa v.364 jkr. siirsi pyhyyden lauantailta sunnuntaille, näinollen sunnuntaista tuli pedon merkki, mikrosirut ovat pedon hallussa olevia valvontavälineitä.

Vain yhden viikonpäivän sapatin on Jumala siunannut ja pyhittänyt pyhä/lepopäiväksi. Jeesuskin sanoi: sapatti on annettu ihmistä varten.

Lakiin ja todistuksiin, elleivät he näin sano, ei heillä aamun koittoa ole.

• Sivustahuutelija

En ole kuullut katolisten noin sanoneen.. Lähde?

Onko se Raamatun sanan valossa ratkaisevaa että pidetääkö kauppoha auki, ja että miten pidetään vai pidetäänkö sapattia ollenkaan?

Ranskan vallankumouksessa sai lähtölaukauksen myös mm. liberalismi ja humanismi joista on kehittynyt kristinuskolle vakava vastavoima ja vastustaja.
        Täten siis oletat että petoa edustaa paavin valta? Periaatteessa voi pitää paikkaansa, mutta on myös muita näkemyksiä. Raamattu ei yksiselitteisesti asiaa näin kerro. Miksi juuri tämä käsitys on oikea?

Raamattu sanoo että pedin merkki on jokin millä voi ostaa ja myydä. Se ei siis voi olla viikonpäivä. Tämä ei nyt ihan mahdi raamattuun täysin mun mielestä..
        Enkä edelleenkään näe, että Raamatussa sapattia nostettaisiin niin isoon arvoon että sillä olisi mitään tekemistä pedon kanssa. UT:ssä kerrotaan myös VT:n ja UT:n suhteesta, ja selkeästi sanotaan ettei lain avulla pelastu. tämä taas kuulostaa lailta ainakin näin yhtäkkiseltään.

Jeesus tosiaan sanoi noin. Ja VT:ssäkin, kun Jumala tästä Moosekselle ilmoittaa niin käytetään monessa kohtaa sanaa " virkistäytyä". Eli viittaa siihen että Jumala hyvää hyvyyttään sen on asettanut koska tietää että ihminen kaipaa lepoa ja yhteistä aikaa perheensä kanssa, ja myöskin päivän jonka se pyhittää Jumalalle. Mutten edelleenkään näkisi tätä tuollaisena, lepopäivä voi ihan hyvin olla sunnuntaikin. Ja vaikkei lepopäivää pitäiisi, niin ei taivat paikka siitä ole kiinni.

• taivas ja maa on.
        Sivustahuutelija kirjoitti:

Onko se Raamatun sanan valossa ratkaisevaa että pidetääkö kauppoha auki, ja että miten pidetään vai pidetäänkö sapattia ollenkaan?

Ranskan vallankumouksessa sai lähtölaukauksen myös mm. liberalismi ja humanismi joista on kehittynyt kristinuskolle vakava vastavoima ja vastustaja.
        Täten siis oletat että petoa edustaa paavin valta? Periaatteessa voi pitää paikkaansa, mutta on myös muita näkemyksiä. Raamattu ei yksiselitteisesti asiaa näin kerro. Miksi juuri tämä käsitys on oikea?

Raamattu sanoo että pedin merkki on jokin millä voi ostaa ja myydä. Se ei siis voi olla viikonpäivä. Tämä ei nyt ihan mahdi raamattuun täysin mun mielestä..
        Enkä edelleenkään näe, että Raamatussa sapattia nostettaisiin niin isoon arvoon että sillä olisi mitään tekemistä pedon kanssa. UT:ssä kerrotaan myös VT:n ja UT:n suhteesta, ja selkeästi sanotaan ettei lain avulla pelastu. tämä taas kuulostaa lailta ainakin näin yhtäkkiseltään.

Jeesus tosiaan sanoi noin. Ja VT:ssäkin, kun Jumala tästä Moosekselle ilmoittaa niin käytetään monessa kohtaa sanaa " virkistäytyä". Eli viittaa siihen että Jumala hyvää hyvyyttään sen on asettanut koska tietää että ihminen kaipaa lepoa ja yhteistä aikaa perheensä kanssa, ja myöskin päivän jonka se pyhittää Jumalalle. Mutten edelleenkään näkisi tätä tuollaisena, lepopäivä voi ihan hyvin olla sunnuntaikin. Ja vaikkei lepopäivää pitäiisi, niin ei taivat paikka siitä ole kiinni.

Laki osoittaa synnin, laki ei pelasta, mutta ohjaa armonalttarille ja vaeltamaan Hengessä Jumalan lain osoittamaa tietä.
        Lain rikkominen kadottaa.

Rienaaja ei mielellään halua silmiemme avautuvan, vaan käyttää suissamme sanoja, että laki ei pelasta. ts. valkeuden enkeliksi pukeutuneena.
        Siksi Jeesus, kun erämaassa kohtasi rienaajan, vastustajan, niin kirjoituksiin rienaaja vetosi, mutta Jeesus sanan todelliseen merkitykseen.

Siksi meidänkin on tärkeä löytää se lain todellinen merkitys, ettemme eksyisi.
        Lain päämäärä on rakkaus, koska se on lähtöisin Jumalasta.
        Lain kautta opin tuntemaan synnin ja ymmärtämään sen, mikä pelastaa minut tästä synnin ruumiista.
        Hänen ristinsä ja minun, eli on Kristuksen kuoleman kautta uskottava sovitukseemme, omalle kohdalle. Ylösnousemuksen kautta siihen toivoon, joka on tuleva ja ajassa myös omistettava se risti omalle kohdalle.

Ristillä kuolee oma liha, eli se vanha aadam, kun uskossa Kristukseen vaelletaan ja kuoleman kautta Pyhä Henki pääsee täyttäämään Jumalan lain Hengen voimassa meissä, eli täyttyy rakkaus.

Laki alkujaan kieltää pitämästä ja kumartamasta pakanoiden Jumalaa, eli on kumarrettava Jahvea.
        Kun ihmisen osoittaa synnin paikalle laki, ihminen tarvitsee sovitusta, astuu Jumalan määräämä uhri, eli veri on vuodatettu, synnin palkka on kuolema, sijainen on kuollut, että sinä ja minä saamme elää.

Näin pakana, kääntyy Jahve, Jumalan puoleen saa armon, Kristuksen täytetyn työn tähden ja on Jumalan maan kansalainen, ei siinä mielessä enää pakana, epäjumalia palvova aadami.
        Vaan on Uusi Aadamin synnyttämä kansalainen, johon hän on Uudessa liitossa painanut lakinsa sydämeen. Se ei tuomitse, vaan ohjaa.

"Minun ei tarvitse kumartaa muita jumalia, vaan saan palvoa Häntä!".

Näin laista on tullut kasvattaja Kristukseen, joka ottaa ristinsä ja seuraa Häntä.
        Sapatin Herraa. Laki on sydämessä oikeassa asemassa ja suhde Jumalaan ja lähimmäiseen jubileeraa oikeassa sävellajissa, tuoden kiitos laulua suun hedelmänä Herralle.

ts. se laki on kokonaisuus, myös sapatin siunaavan lähteen merkityksessä.
        Se hoitaa viikoittaisen elämänmatkan ajan. Kiitosvirret ja rukoukset veljien ja sisarten kanssa, Herran edessä.

Siinä yhteydessä sanan saarnat kertovat kaikille pelastuksen valtaisan armon lähteistä, matkasta, mitä kaikkea Pyhä Henki antaa sanottavaksi.

Eli ei se laki ole paha kirous kenellekään muulle, kuin hänelle, jolla se ei ole sydämessä. Laki, eli Jumalan Sana tulee kerran tuomitsemaan ja jos se ei ole kunniapaikalla ollut sydämen alttarilla, voi olla, että Jumala voi joutua Raamatun Sanan mukaan sanomaan tuomiolla.

!"Menkää pois Minun työkäni te laittomuuden tekijät!"

Jeesus ja laki
        "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.

Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi.

Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

Minä sanon teille:

ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

• Sivustahuutelija kirjoitti:

Hei, kiitos

En kertaa mitä kirjoitin.

Kerroin myös mitä Luther on sanonut ja mitä Jari on sanonut.
        Minä en ole koskaan ketään ihmistä pedoksi nimitellyt. Siis.

Nk. Mainitsin kukaan ei voi määrätä lepopäivää.
        Se on Sinun omantunnon kysymys Jumalan edessä kokonaan.

Lain antamisen lisäksi on neuvot Jes 58:13-14, ja mitä Jeesus opetti ja nuhteli fariseuksia ja opetti oikean lepopäivän viettoon, eli siis nostelkaa aaseja kuopista eikä lepopäivä ole tarkoitettu taakkojenkaan tekemiseen ihmiskäskyin. Fariseuksillahan oli yli 600 määräystä mitä sai- ja mitä ei saanut lepopäivänä tehdä. Mm. paljonko sai kävellä ja miten paljon kuumaa vettä sai kaataa kylmän veden sekaan ettei mennyt työnteoksi, siis heh, meni järjettömyyksiin ja taakkoihin, jotka ovat lähinnä järkyttävän surkuhupasia meidän aikamme kulttuureja ajatellen.

Päivä on siis ilon ja levon päivä, jolloin pannaan syrjään kaikki arkkinen omat askareet ja työ. Kaupankäynti myös.
        Hätä on aina hätä tietysti, aasi voi olla kuopassa nurkan takana.

Vuosisatoja on ollut vilpittömiä sunnuntain viettäjiä joilla ei ole harmaata aavistustakaan lepopäivän historiasta ja ovat viettäneet hyvällä omallatunnolla pyhäpäivänsä sunnuntaina. Pyykit pesemättä ja auton öljy vaihtamatta ja nurmikko ajettu viikolla. Siis. Huvikakauppoja ei hieroja pyhäpäivänään.

Siis sellaisen kaiken mielihalun sanelee ihmisen omatunto ja sydämen tila ja mitä siellä on.

Käsi sydämellä omantunnon kanssa ja Jumalan edessä lepopäivä vietetään.

Toiset siis tahtovat viettää alkuperäistä Jumalan itsensä säätämää raamatullisen viikon raamatullista seitsemättä päivää joka osuu lauantaille ja toiset Heliumin valon juhlaa sunday:ta, siis ollut alunperin sunday, nk. nimikin sanoo.

Monissa maissa lauantai on vielä 7 päivä ja suomessa sunnuntai muutettiin lakiasetuksella voimaan alkaen 1.1.1973 päiväksi.

Siis Jumala on säätänyt aikoinaan päivänsä ja lailla ihmiset ovat halunneet siihen koskea. Se on ennustettu sekin jo Dan 7:25.
        Tuo aika on määrätty aika, ja se on keski-aika joka loppui tuohon Ranskan vallankumoukseen.

Kuule, jos siellä joku adventtikirkkolainen pelleillee kanssani ja luulee etten ole kirjoja ja kansia lukenut, niin kyllä minä olen ne kaikki lukenut.
        Pidät vaan minua tyhmenmpänä kuin olen.

Kyllä minulla on 11 metriä hengellistä kirjallisuutta hyllyssäni, ja olen kaikki EGW kirjat ostanut, osittain jouduin etsimään kodeista sillä joistakin otettiin viimeinen painos 50 luvulla. Siis nekin kaikki hyllyssäni mitä on suomennettu joka ikinen vaikka ei olisi vuosikymmeniin painettu.

Ilm 18:10 taas sitten kehottelee itse kutakin sinne missä kuvittelee ruohon olevan vihreämpää aidan toisille puolelle jos joku huomaa että on turhan papulonialaista touhua. Babylon oli langenneen yhteisön vertauskuva aina.'
        Tarkoittaa siis jotakin suurempaa ryhmää, massaa, kansaa ihmisiä jossakin aina joidenka yhteinen tunnus on lankeemus ja synnin avoin harjoittaminen, jumalaton meno oikein koko kylän tai kansan tai kansanosan tai ihmisryhmän toimesta.

yst. jari

• Sivustahuutelija
        taivas ja maa on. kirjoitti:

Laki osoittaa synnin, laki ei pelasta, mutta ohjaa armonalttarille ja vaeltamaan Hengessä Jumalan lain osoittamaa tietä.
        Lain rikkominen kadottaa.

Rienaaja ei mielellään halua silmiemme avautuvan, vaan käyttää suissamme sanoja, että laki ei pelasta. ts. valkeuden enkeliksi pukeutuneena.
        Siksi Jeesus, kun erämaassa kohtasi rienaajan, vastustajan, niin kirjoituksiin rienaaja vetosi, mutta Jeesus sanan todelliseen merkitykseen.

Siksi meidänkin on tärkeä löytää se lain todellinen merkitys, ettemme eksyisi.
        Lain kautta opin tuntemaan synnin ja ymmärtämään sen, mikä pelastaa minut tästä synnin ruumiista.
        Hänen ristinsä ja minun, eli on Kristuksen kuoleman kautta uskottava sovitukseemme, omalle kohdalle. Ylösnousemuksen kautta siihen toivoon, joka on tuleva ja ajassa myös omistettava se risti omalle kohdalle.

Ristillä kuolee oma liha, eli se vanha aadam, kun uskossa Kristukseen vaelletaan ja kuoleman kautta Pyhä Henki pääsee täyttäämään Jumalan lain Hengen voimassa meissä, eli täyttyy rakkaus.

Laki alkujaan kieltää pitämästä ja kumartamasta pakanoiden Jumalaa, eli on kumarrettava Jahvea.
        Kun ihmisen osoittaa synnin paikalle laki, ihminen tarvitsee sovitusta, astuu Jumalan määräämä uhri, eli veri on vuodatettu, synnin palkka on kuolema, sijainen on kuollut, että sinä ja minä saamme elää.

Näin pakana, kääntyy Jahve, Jumalan puoleen saa armon, Kristuksen täytetyn työn tähden ja on Jumalan maan kansalainen, ei siinä mielessä enää pakana, epäjumalia palvova aadami.
        Vaan on Uusi Aadamin synnyttämä kansalainen, johon hän on Uudessa liitossa painanut lakinsa sydämeen. Se ei tuomitse, vaan ohjaa.

"Minun ei tarvitse kumartaa muita jumalia, vaan saan palvoa Häntä!".

Näin laista on tullut kasvattaja Kristukseen, joka ottaa ristinsä ja seuraa Häntä.
        Sapatin Herraa. Laki on sydämessä oikeassa asemassa ja suhde Jumalaan ja lähimmäiseen jubileeraa oikeassa sävellajissa, tuoden kiitos laulua suun hedelmänä Herralle.

ts. se laki on kokonaisuus, myös sapatin siunaavan lähteen merkityksessä.
        Se hoitaa viikoittaisen elämänmatkan ajan. Kiitosvirret ja rukoukset veljien ja sisarten kanssa, Herran edessä.

Siinä yhteydessä sanan saarnat kertovat kaikille pelastuksen valtaisan armon lähteistä, matkasta, mitä kaikkea Pyhä Henki antaa sanottavaksi.

Eli ei se laki ole paha kirous kenellekään muulle, kuin hänelle, jolla se ei ole sydämessä. Laki, eli Jumalan Sana tulee kerran tuomitsemaan ja jos se ei ole kunniapaikalla ollut sydämen alttarilla, voi olla, että Jumala voi joutua Raamatun Sanan mukaan sanomaan tuomiolla.

!"Menkää pois Minun työkäni te laittomuuden tekijät!"

Jeesus ja laki
        "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.

Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi.

Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

Minä sanon teille:

ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

"Laki osoittaa synnin, laki ei pelasta, mutta ohjaa armonalttarille ja vaeltamaan Hengessä Jumalan lain osoittamaa tietä.
        Lain rikkominen kadottaa. "

Laissa on kuitenkin paljon sellaista mikä ei meitä koske enää.

"Rienaaja ei mielellään halua silmiemme avautuvan, vaan käyttää suissamme sanoja, että laki ei pelasta. ts. valkeuden enkeliksi pukeutuneena.
        Siksi Jeesus, kun erämaassa kohtasi rienaajan, vastustajan, niin kirjoituksiin rienaaja vetosi, mutta Jeesus sanan todelliseen merkitykseen."

Eli toisin sanottuna kaikki muut paitsi adventistit ovat rienaajan eksyttämiä?
        Miksi Raamatussa mm. paavali kertoo muunmuassa juuri näin että emme elä lain vaan armon alla? Vai onko Raamattukin rienaajan manipuloimaa?

"Siksi meidänkin on tärkeä löytää se lain todellinen merkitys, ettemme eksyisi.
        Hänen ristinsä ja minun, eli on Kristuksen kuoleman kautta uskottava sovitukseemme, omalle kohdalle. Ylösnousemuksen kautta siihen toivoon, joka on tuleva ja ajassa myös omistettava se risti omalle kohdalle."

Näin juuri, mutta mitä sillä on tekemistä tämän kanssa että minä päivänä pitää sapatin tai että syökö possua vai ei?

Itse evankeliumi on siis tuttu, ja olen uskossa. Minua vain mietityttää tämä sapatti, ja sen erityiseen arvoon nostaminen kun puhutaan pedon merkistä jne. Ja että lauantai olisi jotenkin parempi kuin sunnuntai? Nämä minua mietityttävät.
        Onko siis paha asia pitää lepopäivää sunnuntaina?

Tiedän nämä Jeesuksen sanat laista. Mutta samalla hän kumosi mm. kuolemantuomion. Kun hän pelasti naisen tuomiolta, jonka Jumala on ehdottomasti asettanut. Samalla Paavalille ilmoitetaan että kaikkea saa syödä siinä jossa hänen eteen laskeutuu maan eläimet ja Jumala käskee tappaa ja syödä niitä.

Sivustahuutelija Oletko sitä mieltä ettei kaupankäynti sunnuntaina liity mitenkään pedon merkkiin ?
        On totta, ettei sunnuntaita voi ostaa, eikä myydä, mutta ostaminen ja myyminen sunnuntaina voidaan kieltää, jos pedon merkkinä pidetään mikrosirua, jonka avulla voidaan valita asiakkaat joille halutaan myydä, tai joilta halutaan ostaa.

Pedon merkin vaikutus ulottuu kaikkialle työhön, vallan käyttöön, kristillisiin elämän muotoihin joita katolinen kirkko haluaa yhtenäisesti noudatettavan Uudessa maailmanjärjestyksessä.
        Mitä tulee Paaviin sunnuntai kysymyksessä, joka viittaa Ranskan vallankumouksen aikoihin jolloin Paavin kirkko sai kuolinhaavan ja "Vive La Raise "Eläköön järki" yritti syrjäyttää katolisen uskon.

Tähän liittyen nykyinen Paavi sanoi vieraillessaan EU:ssa: Eurooppa on palaamassa juurilleen sunnuntain pyhittämisessä, ja eiköhän se niiltä juurilta löydy katolisen vallan tunnusmerkki "sunnuntai" , joka on vastakkainen Jumalan merkille sapatille.

Kysymys on valtajärjestelmästä joihin liittyy muitakin pedon merkkiin kuuluvia asioita, kuten televisio, jossa peto näkyy, että puhe kuuluu ja viivakoodi-järjestelmä johon kuuluu pedon luku 666 ja salainen tunnusnumero, jota järjestelmä valvoo.
        Ei ole myöskään väärin pitää mikrosirua pedon merkkinä ja valvontavälineenä ostojen maksamisessa, vaikkapa huoltoasemilla, jossa maksamiseen käy vaan sirukortti, eikä raha kelpaa maksamiseen.

Huomattavaa on, ettei mikrosiruun, eikä television katseluun ole nähtävissä uhkaa kuoleman rangaistukseen niiden käyttämisestä tai hyväksymisestä tulevaisuudessa. Sunnuntain kohdalla tilanne on ollut toisin jo vuodesta 321 jKr. lähtien sunnuntai-lakien astuessa voimaan erilaisin sanktioin jalkapuineen kirkon edessä häpeäpenkissä istuen.

Lopullista muotoa sunnuntailain kohdalla on odotettavissa antikristuksen vallan lisääntyessä, lopulliseen muotoonsa myöhemmin, ennen Jeesuksen toista tulemista.

• taivas ja maa on.

"Laki osoittaa synnin, laki ei pelasta, mutta ohjaa armonalttarille ja vaeltamaan Hengessä Jumalan lain osoittamaa tietä.

"Rienaaja ei mielellään halua silmiemme avautuvan, vaan käyttää suissamme sanoja, että laki ei pelasta. ts. valkeuden enkeliksi pukeutuneena.
        Siksi Jeesus, kun erämaassa kohtasi rienaajan, vastustajan, niin kirjoituksiin rienaaja vetosi, mutta Jeesus sanan todelliseen merkitykseen."

Miksi Raamatussa mm. paavali kertoo muunmuassa juuri näin että emme elä lain vaan armon alla? Vai onko Raamattukin rienaajan manipuloimaa?

Hänen ristinsä ja minun, eli on Kristuksen kuoleman kautta uskottava sovitukseemme, omalle kohdalle. Ylösnousemuksen kautta siihen toivoon, joka on tuleva ja ajassa myös omistettava se risti omalle kohdalle."

Näin juuri, mutta mitä sillä on tekemistä tämän kanssa että minä päivänä pitää sapatin tai että syökö possua vai ei?

Itse evankeliumi on siis tuttu, ja olen uskossa. Minua vain mietityttää tämä sapatti, ja sen erityiseen arvoon nostaminen kun puhutaan pedon merkistä jne. Ja että lauantai olisi jotenkin parempi kuin sunnuntai? Nämä minua mietityttävät.

Tiedän nämä Jeesuksen sanat laista. Mutta samalla hän kumosi mm. kuolemantuomion. Kun hän pelasti naisen tuomiolta, jonka Jumala on ehdottomasti asettanut. Samalla Paavalille ilmoitetaan että kaikkea saa syödä siinä jossa hänen eteen laskeutuu maan eläimet ja Jumala käskee tappaa ja syödä niitä.

Mitä tällä tarkoitat, Jeesus itse sanoi, laista, että siitä ei katoa yksikään kirjain ja nyt puhutaan tästä perusopetuksesta, lyhyestä, jonka lapsikin ymmärtää. 10 käskyn laista.
        Niin yksikään kirjain tjaa. linaampa sitä.
        18. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

koskeeko tämä meitä vai ei?
        opetuksen käsite on ajanjakso, joka on tässä ja nytkin. Taivas ja maa on, niitä ei ole luotu uudeksi, elämme synnin kiroamaa maata ja tarvitsemme Jumalan lain tähän selkeyttämään ihmismielet totuuteen.

19. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. ..... tätäkö osaa haet väittämälläsi elämään?
        Jumalan sana sinua ja meitä kaikkia ohjeistaa ja ojentaa samassa luvussa.

Vai haluatko sittenkin ojentautua sanaan ja lukea osaasi tämän samasta luvusta jatko?!

Kun sydämestäsi seisot armahtavan Jeesuksen edessä, joka on sanat lausunut, niin haluatko sydämeesi ne omia? Joka noudattaa lakia ja niin opettaa, niin siitä on seuraus, häntä, siis sinuakin kutsutaan sen seurauksena taivasten valtakunnassa suureksi.

Haluatko olla samanmielinen, kuin Job, josta Jumala antoi tunnustuksen ja siksi alkoi tästä uskon sankarista väittely.

Kyllä meidän on helppo kieltää jotain, mutta kiellämme osaamme Isän edessä, vai mitä?
        Entä, kun Vapahtaja vielä jatkaa sinne mietintämysyyn ajatusta.

20. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

! Pysäyttääkö viimeinen lauseke, Jeesuksen sanoista, Minä sanon teille, myös sinulle, kun vertaat itseäsi ehkä fariseuksiin, ettei noin.
        Ellette noudata, ts. ole esimerkkinä, Jumalan tahtoa, ts. Jeesus ja laki opetuksessa, .. paljon paremmin, kuin ketkä? nämä lainopettajat ja fariseukset, ....... tulee vakava loppupäätelmä, ... te ette pääse taivasten valtakuntaan..

Tähän voisin päättää tämän kirjoituksen, siihen meillä kenellälään ei ole mitää lisättävää tahi pois otettavaa, koska siinä riippuu meidän paikkamme Jumalan edessä, joko, tai... siis joko hyväksymme siunaukseksi, tahi hylkäämme kadotukseksemme..
        Eikä tässä ole kyse adventisteista, vaan koko kristikunnasta.
        Eli sinun ei pidä selittellä tähän muuta.

No, en tähän jatka vastaus on vastaansanomaton, ilman lisäyksiä muihin kysymyksiisi.

• taivas ja maa on

Tuo Matt. ev. asia oli aivan oma lukunsa, etten siihen kirjoittanut muuta.
        Se onkuin palava pensas, jonka edessä riisuu jalkineensa, se on Pyhä.
        Jumala puhuu sanansa kautta. Siksi jatkan tästä muihin kysymyksiisi.

Miksi lauantai on parempi kuin sunnuntai?

Minulle aikoinaan asia selvisi juuri siksi, kun saarnaaja käveli saappaineen sapatin yllä ja korotti sunnuntain arvoon arvaamattomaan.
        Tunnettu suuren herätysliikkeen saarnamies, kirjailija, Ilmestyskirjan selittäjä, hyvä tuttuni, pian 40 vuoden ajalta. Hän jopa kastoi minut.
        Sukelsin sanaan, aloin penkomaan sitä ja ainut perusta lepopäivälle, eli raamatulliselle sapatille oli Jumalan luomistyö.
        Kaikki se, mitä sen äärellä on kirjoitettu sunnuntain pyhyydestä, en raamatusta löytänyt sille mitään Jumalan opetuksen pohjaa. Siksi voin sanoa vain, että sapatti on raamatullinen lepopäivä ja siksi siinä on sen Jumalallinen sisältö.
        Sunnuntai- ylösnousemuspäivän juhlapäivä, ymmärrän, että ihmiset juhlivat tietämättään sitä isien perinnäissääntökirjasta olevaa opetusta.
        Se on niin valkeudenopiksi noussut, että sen avaaminen ymmärrykseen on vain Pyhän Hengen työ, että se ei ole niitä raamatullisia juhlia, mitä Sana opettaa. Itselleni koko pääsiäissanoma, pitkäperjantaineen, "se on täytetty", kuolema ja ylösnousemus, se on kokonaisuus ja siinä lepää pelastukseni ja sitä puhuu tämä muistoateria. Siitä ei nouse raamatulliseen lepopäivään muutosta. Siksi on Apostolinen helluntailiike, joka viettää sapattia, siksi on Baptisteja, ym. jotka viettävät sapattia lauantaina, kun se on raamatullinen lepopäivä.

Mitä taas tulee tähän Baapelin uskonnon kirjoon, niin kun sitä pengotaan, niin jopa alkaa löytymään paljon elementtejä, jotka on sisäistetty eri kirkkokuntien opetuksiin, niin Maria kultit, ym. Sinne löydät sunnuntai ja auringonpäiväopetukset ja nyt puhun aivan muista lähetistä kuin adventistien lähteet. Meillä on omassa maassammekin kristittyjän jotka viettävät sapattia.
        On kesäleiriä, jossa on mukana ent. helluntalaisia ja Vapaakirkosta, oikein saarnamiehiä. Eli voit aivan reilusti kengästäsi poistaa kiven, adventisti ja sapatti, se on väärä. Vaan voidaan yhdessä todeta, että adventisteilla on raamatullinen sapatti opetuksessaan ja se on silloin oikein.
        Eli tähän aiheeseen todeten, kun Pyhä Henki avaa eteen kirkkaan valon, niin siinä valossa ei näe enää pimeään, ts. ota siinä sunnuntaita raamatulliseksi opiksi.
        Tulikohan tämä nyt sinulle avattua, niin että huomaat raamatusta, että näinhän se on, mutta vielä sanon, että avatkoon Pyhä Henki sen sinulle, ja Hän avaa, jos et itse pidä lukittuna ymmärrystäsi määrättyjen opetusten komeroissa.

• 1234567...

Vastine sivustahuutelijalle.
        Pietarille näytettiin näky, jossa liinavaatteella laskettiin erilaisia matelijoita ja sanottiin teurasta ja syö.
        Ymmärsitkö mitä tämä näky tarkoittaa, sitäkö, että kaikki mikä elää ja liikkuu on ruokaa ? Eikös näky tarkoittanut sitä, että pakanoillekin tulee julistaa evankeliumia.
        Kaikista ei ole näkyjen selittäjiksi esim. Nebukadnessarin unta eivät muut pystyneet selittämään kuin Daniel.
        Jeesuskin puhui aina vertauksilla. Jumala sanoo sanassaan syömisistä Jes.66:17. Jotka syövät sianlihaa ja muuta inhoittavaa, sekä hiiriä niistä kaikista tulee loppu, sanoo HERRA. 18. Minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa. Aika tulee, että minä kokoan kaikki kansat ja kielet, ja he tulevat ja näkevät minun kunniani.

Ilm.22:14. Autuaat ovat ne, jotka Hänen käskynsä pitävät, että heidän voimansa elämän puussa olisi ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät. Siis Jumalan kymmeneen käskyyn kuuluu myöskin sapatti.

Ilm.12:17. Ja lohikäärme vihastui vaimoon ja lähti käymään sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistus.

• Sivustahuutelija
        taivas ja maa on. kirjoitti:

Mitä tällä tarkoitat, Jeesus itse sanoi, laista, että siitä ei katoa yksikään kirjain ja nyt puhutaan tästä perusopetuksesta, lyhyestä, jonka lapsikin ymmärtää. 10 käskyn laista.
        Niin yksikään kirjain tjaa. linaampa sitä.
        18. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

koskeeko tämä meitä vai ei?
        opetuksen käsite on ajanjakso, joka on tässä ja nytkin. Taivas ja maa on, niitä ei ole luotu uudeksi, elämme synnin kiroamaa maata ja tarvitsemme Jumalan lain tähän selkeyttämään ihmismielet totuuteen.

19. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. ..... tätäkö osaa haet väittämälläsi elämään?
        Jumalan sana sinua ja meitä kaikkia ohjeistaa ja ojentaa samassa luvussa.

Vai haluatko sittenkin ojentautua sanaan ja lukea osaasi tämän samasta luvusta jatko?!

Kun sydämestäsi seisot armahtavan Jeesuksen edessä, joka on sanat lausunut, niin haluatko sydämeesi ne omia? Joka noudattaa lakia ja niin opettaa, niin siitä on seuraus, häntä, siis sinuakin kutsutaan sen seurauksena taivasten valtakunnassa suureksi.

Haluatko olla samanmielinen, kuin Job, josta Jumala antoi tunnustuksen ja siksi alkoi tästä uskon sankarista väittely.

Kyllä meidän on helppo kieltää jotain, mutta kiellämme osaamme Isän edessä, vai mitä?
        Entä, kun Vapahtaja vielä jatkaa sinne mietintämysyyn ajatusta.

20. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

! Pysäyttääkö viimeinen lauseke, Jeesuksen sanoista, Minä sanon teille, myös sinulle, kun vertaat itseäsi ehkä fariseuksiin, ettei noin.
        Ellette noudata, ts. ole esimerkkinä, Jumalan tahtoa, ts. Jeesus ja laki opetuksessa, .. paljon paremmin, kuin ketkä? nämä lainopettajat ja fariseukset, ....... tulee vakava loppupäätelmä, ... te ette pääse taivasten valtakuntaan..

Tähän voisin päättää tämän kirjoituksen, siihen meillä kenellälään ei ole mitää lisättävää tahi pois otettavaa, koska siinä riippuu meidän paikkamme Jumalan edessä, joko, tai... siis joko hyväksymme siunaukseksi, tahi hylkäämme kadotukseksemme..
        Eikä tässä ole kyse adventisteista, vaan koko kristikunnasta.
        Eli sinun ei pidä selittellä tähän muuta.

No, en tähän jatka vastaus on vastaansanomaton, ilman lisäyksiä muihin kysymyksiisi.

Ei katoa ei, mutta se on täytetty. Eli enää ei tarvitse kivittää ketään, ei tarvitse pitää kiinni ulkoisista toimintatavoista, saa syödä possua jne. Uusi testamentti vahvistaa nämä, eikä se ole ristiriidassa sen kanssa että laki ei katoa.

"Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi"

Mutta sittenhän meidän pitäisi kivittää syntisiä ja noudattaa kaiken maailmn ulkoisia toimintatapoja pukeutumisesta hiusten muotoiluun...

Miksi Raamatussa sitten sanotaan ettemme elä lain, vaan armon alla. Mitä tämä tarkoittaa?

Ps. Haluan vastauksia kysymyksiin, ei käännytystä. Etsin Jumalaa ihan koko sydämelläni, haluan siis löytää totuuden. Mutta haluan keskustella asiasta. Tämä ei siis kehenkään yksilöön, vaan yleisenä kommenttina eiiet vastauket venyisi liian pitkiksi ja olisi helpompi lukea.

• Sivustahuutelija
        taivas ja maa on kirjoitti:

Tuo Matt. ev. asia oli aivan oma lukunsa, etten siihen kirjoittanut muuta.
        Se onkuin palava pensas, jonka edessä riisuu jalkineensa, se on Pyhä.
        Jumala puhuu sanansa kautta. Siksi jatkan tästä muihin kysymyksiisi.

Miksi lauantai on parempi kuin sunnuntai?

Minulle aikoinaan asia selvisi juuri siksi, kun saarnaaja käveli saappaineen sapatin yllä ja korotti sunnuntain arvoon arvaamattomaan.
        Tunnettu suuren herätysliikkeen saarnamies, kirjailija, Ilmestyskirjan selittäjä, hyvä tuttuni, pian 40 vuoden ajalta. Hän jopa kastoi minut.
        Sukelsin sanaan, aloin penkomaan sitä ja ainut perusta lepopäivälle, eli raamatulliselle sapatille oli Jumalan luomistyö.
        Kaikki se, mitä sen äärellä on kirjoitettu sunnuntain pyhyydestä, en raamatusta löytänyt sille mitään Jumalan opetuksen pohjaa. Siksi voin sanoa vain, että sapatti on raamatullinen lepopäivä ja siksi siinä on sen Jumalallinen sisältö.
        Sunnuntai- ylösnousemuspäivän juhlapäivä, ymmärrän, että ihmiset juhlivat tietämättään sitä isien perinnäissääntökirjasta olevaa opetusta.
        Se on niin valkeudenopiksi noussut, että sen avaaminen ymmärrykseen on vain Pyhän Hengen työ, että se ei ole niitä raamatullisia juhlia, mitä Sana opettaa. Itselleni koko pääsiäissanoma, pitkäperjantaineen, "se on täytetty", kuolema ja ylösnousemus, se on kokonaisuus ja siinä lepää pelastukseni ja sitä puhuu tämä muistoateria. Siitä ei nouse raamatulliseen lepopäivään muutosta. Siksi on Apostolinen helluntailiike, joka viettää sapattia, siksi on Baptisteja, ym. jotka viettävät sapattia lauantaina, kun se on raamatullinen lepopäivä.

Mitä taas tulee tähän Baapelin uskonnon kirjoon, niin kun sitä pengotaan, niin jopa alkaa löytymään paljon elementtejä, jotka on sisäistetty eri kirkkokuntien opetuksiin, niin Maria kultit, ym. Sinne löydät sunnuntai ja auringonpäiväopetukset ja nyt puhun aivan muista lähetistä kuin adventistien lähteet. Meillä on omassa maassammekin kristittyjän jotka viettävät sapattia.
        On kesäleiriä, jossa on mukana ent. helluntalaisia ja Vapaakirkosta, oikein saarnamiehiä. Eli voit aivan reilusti kengästäsi poistaa kiven, adventisti ja sapatti, se on väärä. Vaan voidaan yhdessä todeta, että adventisteilla on raamatullinen sapatti opetuksessaan ja se on silloin oikein.
        Eli tähän aiheeseen todeten, kun Pyhä Henki avaa eteen kirkkaan valon, niin siinä valossa ei näe enää pimeään, ts. ota siinä sunnuntaita raamatulliseksi opiksi.
        Tulikohan tämä nyt sinulle avattua, niin että huomaat raamatusta, että näinhän se on, mutta vielä sanon, että avatkoon Pyhä Henki sen sinulle, ja Hän avaa, jos et itse pidä lukittuna ymmärrystäsi määrättyjen opetusten komeroissa.

Sapatti on viikon viimeinen päivä, jota lauantai ei ole. Voi olla että joskus oli toisin, mutta tällä hetkellä asia nyt vain on näin. En ymmärrä mikä tässä on ongelma.

• Sivustahuutelija
        1234567... kirjoitti:

Vastine sivustahuutelijalle.
        Pietarille näytettiin näky, jossa liinavaatteella laskettiin erilaisia matelijoita ja sanottiin teurasta ja syö.
        Ymmärsitkö mitä tämä näky tarkoittaa, sitäkö, että kaikki mikä elää ja liikkuu on ruokaa ? Eikös näky tarkoittanut sitä, että pakanoillekin tulee julistaa evankeliumia.
        Kaikista ei ole näkyjen selittäjiksi esim. Nebukadnessarin unta eivät muut pystyneet selittämään kuin Daniel.
        Jeesuskin puhui aina vertauksilla. Jumala sanoo sanassaan syömisistä Jes.66:17. Jotka syövät sianlihaa ja muuta inhoittavaa, sekä hiiriä niistä kaikista tulee loppu, sanoo HERRA. 18. Minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa. Aika tulee, että minä kokoan kaikki kansat ja kielet, ja he tulevat ja näkevät minun kunniani.

Ilm.22:14. Autuaat ovat ne, jotka Hänen käskynsä pitävät, että heidän voimansa elämän puussa olisi ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät. Siis Jumalan kymmeneen käskyyn kuuluu myöskin sapatti.

Ilm.12:17. Ja lohikäärme vihastui vaimoon ja lähti käymään sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistus.

Raamatussani ei puhuta vain matelijoista. :o

• 1234567...

Raamatussani ei puhuta vain matelijoista. :o

Sivustahuutelijalle .Apostolien teot 10:12. Ja siinä oli kaikkinaisia maan nelijalkaisia ja matelijoita ja taivaan lintutuja. 13. Ja tuli ääni teurasta ja syö.

Huomaa, että tämä oli näky, ja tarvitsi selittäjän johon ei kaikista ole, siis näkyjen selittäjiksi. Jumala kieltää näyssä pitämästä pakanoita saastaisina. Pietarille käy selväksi, että pakanatkin voivat olla Jumalalle otollisia ja hän julistaa evankeliumia Kristuksesta.

Jumala jaotteli puhtaat ja saastaiset eläimet, saastaiset eläimet eivät kuulu ruokiin.
        Jeesus sanoi kaikki ruuat puhtaiksi huom. ruuat, mutta ei sika ja muut saastaiset eläimet ruokiin kuuluneet.
        Jeesus ei syönyt sianlihaa ja muuta inhoittavaa. Jeesus eli Isän tahdon mukaan. Isäni käskyt minä olen pitänyt sanoi Jeesus.

• taivas ja maa on

Sapatti on viikon viimeinen päivä, jota lauantai ei ole. Voi olla että joskus oli toisin, mutta tällä hetkellä asia nyt vain on näin. En ymmärrä mikä tässä on ongelma.

Sivustahuutelija on kuin korkkiruuvi Jumalan edessä, edustaen juuri sellaista maallistunutta kristillisyyttä.
        Miehen ja naisen välinen yhteys on rakennettu Jumalan tahdon ja mielen mukaisesti Eedenparatiisissa, jossa kaikki oli hyvää ja niinkuin alkujaan piti olla.

Myöhemmin tuli erokirjat ym. ihmisenmieleinen rakennelma, joka ei kuulunut Jumalan suunnitelmiin ja siitä Sana sanoo, että alussa ei niin ollut.

Nyt astuu mukaan samaa sukupuolta olevat liittosuhteet johon haetaan ihmisenmieleisesti siunaus ja siihen ihmisen päätös tuo sen ihmisen siunauksen, mutta alussa ei niin ole, niin ei siihen astu Jumalan siunaus.

Tuo olkoon sinulle sivustahuutelija Jumalan Sanan miekan ojennus, jossa sinun vastuusi on Jumalan eteen asetettu, niinkuin kaikille meille muillekin.

Eli me EMME kierra Sanaa, Eedenin elämänpuulle johtavalle tielle on asetettu kerubit, välkkyvin MIEKOIN, Sana on kaksiteräinen miekka.
        Se halkaisee sydämet, joko käymään oikein tahi jäämään oman mielensä tielle.

Sinä Jumalaasi vastaan kieroilet, vaikka sana opettaa aivan muuta.
        Et minun mielipiteisiin vaan Jumalan itsensä asettamaan, joka alussa on ollut.

Eli aina elämme joko Jumalan valtakunnan sisällä, sen siunauksen sisällä, tahi oman mielenmaailman syövereissä, mitä edustaa ihmisen syntiinlankeemuksen olemusta, "onko Jumala sanonut", eikä ojentauduta kirjoituksiin.

• taivas ja maa on
        taivas ja maa on kirjoitti:

Sivustahuutelija on kuin korkkiruuvi Jumalan edessä, edustaen juuri sellaista maallistunutta kristillisyyttä.
        Miehen ja naisen välinen yhteys on rakennettu Jumalan tahdon ja mielen mukaisesti Eedenparatiisissa, jossa kaikki oli hyvää ja niinkuin alkujaan piti olla.

Myöhemmin tuli erokirjat ym. ihmisenmieleinen rakennelma, joka ei kuulunut Jumalan suunnitelmiin ja siitä Sana sanoo, että alussa ei niin ollut.

Nyt astuu mukaan samaa sukupuolta olevat liittosuhteet johon haetaan ihmisenmieleisesti siunaus ja siihen ihmisen päätös tuo sen ihmisen siunauksen, mutta alussa ei niin ole, niin ei siihen astu Jumalan siunaus.

Tuo olkoon sinulle sivustahuutelija Jumalan Sanan miekan ojennus, jossa sinun vastuusi on Jumalan eteen asetettu, niinkuin kaikille meille muillekin.

Eli me EMME kierra Sanaa, Eedenin elämänpuulle johtavalle tielle on asetettu kerubit, välkkyvin MIEKOIN, Sana on kaksiteräinen miekka.
        Se halkaisee sydämet, joko käymään oikein tahi jäämään oman mielensä tielle.

Sinä Jumalaasi vastaan kieroilet, vaikka sana opettaa aivan muuta.
        Et minun mielipiteisiin vaan Jumalan itsensä asettamaan, joka alussa on ollut.

Eli aina elämme joko Jumalan valtakunnan sisällä, sen siunauksen sisällä, tahi oman mielenmaailman syövereissä, mitä edustaa ihmisen syntiinlankeemuksen olemusta, "onko Jumala sanonut", eikä ojentauduta kirjoituksiin.

ts. tuo avioliitto, suhde miehen ja naisen välillä, oli sen raamatullisen ketjun yksi side Jumalalta, joka tuo siunauksen.
        Sitä Edenissä oli sapattikin, se oli viikon 7. päivä ja jos siinä on epäselvyys, mieti pääsiäisen pitkäperjantaita, sapatti on senjälkeen.
        Silloin sapattimme on meidän lauantaimme.
        Se ei muutu mihinkään, sillä on raamatullinen näyttö.

• taivasonuskoni määrä

Ei katoa ei, mutta se on täytetty. Eli enää ei tarvitse kivittää ketään, ei tarvitse pitää kiinni ulkoisista toimintatavoista, saa syödä possua jne. Uusi testamentti vahvistaa nämä, eikä se ole ristiriidassa sen kanssa että laki ei katoa.

"Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi"

Mutta sittenhän meidän pitäisi kivittää syntisiä ja noudattaa kaiken maailmn ulkoisia toimintatapoja pukeutumisesta hiusten muotoiluun...

Miksi Raamatussa sitten sanotaan ettemme elä lain, vaan armon alla. Mitä tämä tarkoittaa?

Ps. Haluan vastauksia kysymyksiin, ei käännytystä. Etsin Jumalaa ihan koko sydämelläni, haluan siis löytää totuuden. Mutta haluan keskustella asiasta. Tämä ei siis kehenkään yksilöön, vaan yleisenä kommenttina eiiet vastauket venyisi liian pitkiksi ja olisi helpompi lukea.

Tuomio on Jumalan porteilla jokaiselle. Ennen synnintekijän matka päättyi jo ajallisesti. Se päättyi jopa silloin ajallisesti Jumalan tuomiona, kun väärät hiilipannut tuotiin alttarille.
        Jumala halkaisi maan ja se nieli syntiin langenneen, joka toi väärää alttarille.

Jos teet synnin, elät lain alla, mutta armon alla elävä, ei riko lakia.
        Jos silmäsi viettelee, on parempi repäistä se pois, ettei heitettäisi helvetin tuleen.
        Näin vakavasta asiasta on kyse.
        No, ei se tarkoita silmän repimisiä, lihan mielessä vaan asennettamme syntiä kohtaan, eli parannuksen kautta vaeltamaan Hengen voiman alle niin, ettemme enää syntiä tee.
        Jos olet vielä etsivällä paikalla, ehkä kieleni ehdottomuus on kovanluontoinen, mutta se tarkoittaa sitä, että Jumalan valtakunta täällä ajassa vaatii meidän taistelua syntiä ja saastaisuutta vastaan.
        Siihen rakentuu Jumalan valtakunta ja sen VOIMA annetaan ylhäältä.
        Ihminen saa tulla Jumalan eteen sellaisenaan, kun sana on avannut mielen, että olen syntinen ihminen. Eli sana RIISUU meidät omista päätelmistä ja niistä rakennelmista, jotka ovat rakennelmina omanmieleistä Jumalanpalvelusta.
        Jeesus on sinutkin lunastanut ja armahtanut, se annetaan lahjaksi ihmiselle, lahjaksi, kun emme aseta ehtoja.
        Antaudumme sellaisena, kuin olemme, saamme syntien anteeksiantamuksen Hänen veressään. Sinun ja Jumalan välissä on vain Jeesus Kristus, sinun Lunastajasi. Tähän lunastusuhriin, joka kuoli ristillä sinun sijaisenasi syntiesi kuoleman, eli katsot sitä ristillä, uhrikaritsaa.
        Kun esim. haavoitit lähimmäistä, se oli rienaajanmallinen teko, samanmielisesti lähimmäistä kohtaan, jota sinun Jumalan mielen mukaan olisi kuulunut rakastaa.
        Se oli synti. Juuri näitten syntien tähden rakkaudessaan hän näyttää runnellun ruumiinsa, kun Hän, Jeesus alistui, lyötäväksemme, kun syljimme häntä jne.
        Eli siinä näemme tekomme, siinä näemme hänen rakkautensa ja juuri sen saamme vastaanottaa sydämeemme.
        Se on täydellinen lahja ja kutsu vaeltamaan hänen tietään.
        Kun astumme sisälle tähän valtakuntaan, se tapahtuu Jeesuksen, Uuden Aadamin kautta, ja meistä tulee näitä Jumalan valtakunnan kansalaisia, seisomaan muuriaukossa, syntiä ja saastaisuutta vastaan.
        Pukemaan Jumalan sota-asun päällemme, ja turvaamaan Hänen Hengessään hengen taisteluin valtakunnan rajoilla, että turvakaupungissa, täissä ajassa, etsivät voisivat päästä sisälle ja elää turvallisin mielin seurakunnan sisällä.
        Tervetuloa, kilvoittelevien joukkoon, hyvän uskon kilvoitusta, Jumalan mielenmukaisiin asioihin, Jumalan maan kansalaisena, jonka lopullinen päämäärä on Uusi taivas ja maa.
        Tie on valmis, on vain käytävä sitä tietä. Voima annetaan ylhäältä, emme ole yksin. Koko taivaallinen sotajoukko on ympärilläsi, siinä on hyvä elää, vaikka maailman voimat ympärillä huutaa kirousta.
        Herra ei hylkää omaansa, ei edes sitä suitsevaista kynttilää, joka halajaa olla Hänessä kiinni.

nm. taivas ja maa on.

• syötävä vai opetus..
        1234567... kirjoitti:

Sivustahuutelijalle .Apostolien teot 10:12. Ja siinä oli kaikkinaisia maan nelijalkaisia ja matelijoita ja taivaan lintutuja. 13. Ja tuli ääni teurasta ja syö.

Huomaa, että tämä oli näky, ja tarvitsi selittäjän johon ei kaikista ole, siis näkyjen selittäjiksi. Jumala kieltää näyssä pitämästä pakanoita saastaisina. Pietarille käy selväksi, että pakanatkin voivat olla Jumalalle otollisia ja hän julistaa evankeliumia Kristuksesta.

Jumala jaotteli puhtaat ja saastaiset eläimet, saastaiset eläimet eivät kuulu ruokiin.
        Jeesus sanoi kaikki ruuat puhtaiksi huom. ruuat, mutta ei sika ja muut saastaiset eläimet ruokiin kuuluneet.
        Jeesus ei syönyt sianlihaa ja muuta inhoittavaa. Jeesus eli Isän tahdon mukaan. Isäni käskyt minä olen pitänyt sanoi Jeesus.

Näin se on, jota minäkin ymmärrän sanasta.
        seuraava jae, kun Pietari sanoi.
        14. Mutta Pietari sanoi: "En suinkaan, Herra; sillä en minä ole ikinä syönyt mitään epäpyhää enkä saastaista." 15. Ja taas ääni sanoi hänelle toistamiseen: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi."

Ts. Pietari tunnustaa, ettei ikinä ole syönyt mitää epäpyhää, enkä saastaista.
        ts. Pietari tunnustaa sen, että raamatun sana sanoo epäpyhäksi ja saastaiseksi ihmisravinnoksi kelpaamattomaksi matelijoita ym.
        Eli ravintoketjussa sitä, joka syö raatoja ym. Sairaus tarttuu, sen olemme todenneet terveyspuolen ihmisten puheista.
        Mutta oliko tuo liinavaateasia sitten se, että raadonsyöjä olisi ravinnoksi kelpaava. Ei, siitä ei tässä ollut kyse, kuten tämä (nm. 1234567...) totesi.

vaan, raamattu selittää liinavaate asian.

17. Ja kun Pietari oli epätietoinen siitä, mitä hänen näkemänsä näky mahtoi merkitä, niin katso, ne miehet, jotka Kornelius oli lähettänyt ja jotka kyselemällä olivat löytäneet Simonin talon, seisoivat portilla 18. ja tiedustelivat kuuluvalla äänellä, majailiko siellä Simon, jota myös Pietariksi kutsuttiin. 19. Kun Pietari yhä mietti tuota näkyä, sanoi Henki hänelle: "Katso, kaksi miestä etsii sinua; 20. niin nouse nyt, astu alas ja mene arvelematta heidän kanssaan, sillä minä olen heidät lähettänyt." 21. Niin Pietari meni alas miesten tykö ja sanoi: "Katso, minä olen se, jota te etsitte; mitä varten te olette tulleet?" 22. He sanoivat: "Sadanpäämies Kornelius, hurskas ja Jumalaa pelkääväinen mies, josta koko Juudan kansa todistaa hyvää, on pyhältä enkeliltä ilmestyksessä saanut käskyn haettaa sinut kotiinsa ja kuulla, mitä sinulla on sanottavaa."
        .............
        25. Ja kun Pietari oli astumassa sisään, meni Kornelius häntä vastaan, lankesi hänen jalkojensa juureen ja kumartui maahan. 26. Mutta Pietari nosti hänet ylös sanoen: "Nouse; minäkin olen ihminen." 27. Ja puhellen hänen kanssaan hän meni sisään ja tapasi monta koolla. 28. Ja hän sanoi heille: "Te tiedätte, että on luvatonta juutalaisen miehen seurustella vierasheimoisen kanssa tai mennä hänen tykönsä; mutta minulle Jumala on osoittanut, etten saa sanoa ketään ihmistä epäpyhäksi enkä saastaiseksi.

tuossa se näyn selitys on, aivan kuin edell. nimimerkki sen kirjoitti, sen minäkin ymmärrän. .... mutta minulle, (Pietarille)= opetettiin, Jumala on osoittanut, etten saa sanoa ketään IHMISTÄ .... epäpyhäksi ... enkä .... saastaiseksi ......

Siinä se liinavaateopetus on, ei se, että syömme mitä sattuu, vaan ihmistä, jonka Jumala on puhdistanut, ei ole epäpyhä, eikä saastainen.

No niin, pannaampa ylös koneelle, ettei tässä kuukausien aikana tarvitse huonomuistisena uudelleen ja uudelleen kysellä, jookos!

• 1234567...

Vastine Sivustahuutelijalle. . . Jos Jumalan näyttämässä näyssä Pietarille laskettiin kaikkinaisia saastaisia eläimiä liinavaatteella ja sanottiin teurasta ja syö. Näky näytti kuinka saastaisina pidettyille pakanoille tuli julistaa evankeliumia, sillä näitä pakanoita näyssä verrattiin saastaisiin eläimiin.

Pietarin julistaissa heille evankeliumia, he puhdistuivat synneistään. Näistä pakanoista tuli Jumalan sanaan uskovia ja he hyväksyivät Jumalan pyhittämän sapatin pyhäpäiväkseen auringonpäivän sundayn sijaan, joka oli pakanoiden palvontapäivä.
        Saastaiset eläimet eivät enää kuuluneet heille ruuaksi kuten sika, johon pakanat olivat tottuneet .
        He halusivat kaikessa seurata Jumalan antamia ohjeita.

• se on lauantai-sapat

Sivusta huutelija on oikeassa, että mitä väliä.. ts. ihmisten ajatus ja rakenne.

Mutta jos tarkastat raamatullisesti asioita, on raamatulliset juhlat, so. Jumalan juhlat. Asia nousee monesti tuolla TV7. ssa esiin.

Sitten on nämä ihmisten juhlat. Siinä on ero ja erot.

Mutta mennään raamattuun.

Luominen
      Alussa Jumala loi taivaan ja maan.
      Tämän jälkeen lue ja ymmärrä.

14. Jumala sanoi: "Tulkoon valoja taivaankanteen erottamaan päivän yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa määräaikoja, hetkiä ja vuosia.

Tästä näkemyksestä oli tuolla TV7 erään Italialaisen raamatunopettajan hyvä opetus. Eli Jumala on asettanut meille määräajat asioihin.

Myös meille pakanoille, jotka olemme alkujaan epäjumalanpalvelualttarilla, on pimeys yllämme, joka on Jumalallinen tieto, tarvitaan Sanan valoa.

Jumala asetti meille raamatullisen lepopäivän, jonka sisään on rakennettu siunaus, ihmistä varten.
      Tästä on monin sanoin täällä kirjoitettu vuosien varrella.

Raamatullinen Jumalan juhla on sapatti ja meidän lauantaimme.
      Jeesus ja pääsiäissanoma, ymmärrät sen kautta ajankohdan.
      Keskiviikko sattuu keskelle viikkoa, nythän se on muutetulla paikalla tuo viikkojärjestys, koska kalenterimmekin vaihdettiin sen jälkeen kun kävin puolisoni kanssa vihillä.

ts. vilpitön raamatuntutkija löytää totuuden ja sapatille ei ole muuta perustetta raamatussa kuin luominen. Tämän itsekin löysin ilman adventismia ja moni muukin on maassamme löytänyt tämän totuuden ilman adventismia, eli voit siksi tutkia asian ja ilman isien perinnäissääntö oppikirjaa.

Jos epäilyttää, ja jaat tapamme mukaan vuorokauden klo 24.00 jälkeen, niin tämän kaiutuksen, tosin valtionkirkkomme hieman harhassa louskuttaa lepopäivän kirkonkelloillaan alkavaksi lauantai-iltana klo 18.00, eli jäänne on vuoronkauden todellisesta vaihtumisesta oikeassa, päivä on vain eksynyt siinä kalenterissa.

Mutta luomisessa on jo valot pantu sinullekin merkiksi, kun katsot taivaalle ja mietit, miksi viikko on piirretty aikaan, sillä ei ole muuta kuin sen todistus, Jumala on kaiken luonut ajallaan.

• jarlau

Osa 2, jatkoa "sivustahuutelijalle"..................................

Raamatussa on selvät velvoitteet oikeastaan ainoastaan seuraaviin juhliin;
        - Viikottainen lepopäivä ja kaste. Vihkiminen avioliittoon.
        Siinä kaikki velvoitteet. On monia juhlia aina ollut myös kristillisiä joita voi viettää sopivassa hengessä ja koko joukko juhlia juhannuksia ja vappuja joissa sitten on työnväenaatteista esim. kyse.

Viikottainen lepopäivä on siis yhtä muuttumaton kuin Jumalan laki. Siveyslaki, eli 10 käskyn laki osoittamassa mikä on syntiä.

Lain merkitys on muuttunut ainoastaan että vanhan liiton aikana se tavattiin kivitauluista, ja uuden liiton aikana Jumala on luvannut henkensä voiman uskoviin että tuo sama laki on ihmisen sydämessä "sydämen lihatauissa" ja laki muistuttaa olemassa olostaan silloin kun ihminen on kiusattu ja langennut. Silloin Jumalan Henki puhuttelee asiassa lain kontekstia vasten.
        Hebr 8:10, Jes 31-33, Hes 36:26-27. >>> Siinä uuden liiton uskovan etuoikeudet. Itse Jumala tahtovien ja vilpittömien kanssa varje dag, Jeesus taivaallisessa oikeassa temppelissä josta vanha temppelipalvelus kaikkineen päivineen oli vain esikuvaa. Hebr 8-9 luvut.
        Vanhan liiton seremonialait kaikki kumoutuivat ristillä, koska ne vertauskuvasivat Jeesusta ja Jeesus tuli ja oli ja meni.

"Lain alla ollaan silloin kun laki syyttää" ja "armon alla" sillloin kun laki ei syytä.
        Armo ei koske niitä jotka tekevät tahallaan syntiä tietoisesti katumatta.

Pedon merkki näkyy sitten kun sen aika on. Kukaan ei ota petomerkkejä ennen kuin Ilm 13 luvun tapahtumat tapahtuvat tai niitä käsittää.
        Jokainen maajussi sitten jokaisella porkkanapellolla tajuaa että maailmankirjat ovat sekaisin kun nuo tapahtuvat ja tekee ratkaisunsa.
        Toteutumattomista profetioista ei voida ketään syyttää eikä tuomita.

Jos jollakin väitetään olevan profetian lahja, Raamattu antaa siihen veuvon;
        1 Tess 5:20-23. Se tarkoittaa että pidä minkä itse näet sillä hetkellä hyväksi, ja käytä loppu paperi vessapaperina.
        Käytännössä olen havainnut että ajan kanssa hankalammatkin asiat selviää itsekseenkin kun aika on kypsä siis ihmiselle itselleenkin tarpeeksi tietoa ensin evankeliumin perusteista ja osaa yhdistellä lisää tietoa.

Kaikki edellyttää Jumalan edessä vilpittömyyttä jos ihminen aikoo mitään saada, edes ymmärrystä.
        Pelastusoppi sinänsä ei ole vaikea, läpiluku UT läpi valottaa kristinuskon ydinasiat. Rakkaus.
        Monet vertauskuvalliset ja lisää avautuu koko elämän jokaiselle.
        Muistan kun 94 vuotias koko elämänsä pastorina ollut mies piti puhetta 94 vuotiaana vielä edelleenkin palveli vuosikymmenet, muistan hänen riemunsa kun löysi raamatusta uutta yhdestä jakeesta eli lisää näkökulmia avautuu aina.

Ystävällisesti Jumalan siunausta
        jari
        http://jarinhotelli.blogspot.com

• Sivustahutelija

"Eli Jumala on asettanut meille määräajat asioihin."

Tähän viittasinkin. Eli maapallon kierto auringon ja oman akselinsa ympäri on ne raamit, jonka sisällä ihminen ajan jakaa.

"vilpitön raamatuntutkija löytää totuuden ja sapatille ei ole muuta perustetta raamatussa kuin luominen."

Mooseksen kirjassa Jumala perustelee sitä levolla ja virkistymisellä myöskin. Ja tässä kohtaa pitää sanoa myös että se liitto on tehty Israelin kanssa.

Uskon siis Jumalaan ja hänen luomistyöhönsä. Luen Raamattua ja haluan oppia tuntemaan Jumalaa. En vaan ymmärrä tätä paikoin jopa hysteeristä aseennoitumista lauantai vs. sunnuntai sapattikeskustelua, kun se ei sen perusteella mitä olen raamattua lukenut ole ratkaiseva tekijä pelastukseen ja hyvän hedelmän tuottamiseen

• Sivustahuutelija
        jarlau kirjoitti:

Osa 2, jatkoa "sivustahuutelijalle"..................................

Raamatussa on selvät velvoitteet oikeastaan ainoastaan seuraaviin juhliin;
        - Viikottainen lepopäivä ja kaste. Vihkiminen avioliittoon.
        Siinä kaikki velvoitteet. On monia juhlia aina ollut myös kristillisiä joita voi viettää sopivassa hengessä ja koko joukko juhlia juhannuksia ja vappuja joissa sitten on työnväenaatteista esim. kyse.

Viikottainen lepopäivä on siis yhtä muuttumaton kuin Jumalan laki. Siveyslaki, eli 10 käskyn laki osoittamassa mikä on syntiä.

Lain merkitys on muuttunut ainoastaan että vanhan liiton aikana se tavattiin kivitauluista, ja uuden liiton aikana Jumala on luvannut henkensä voiman uskoviin että tuo sama laki on ihmisen sydämessä "sydämen lihatauissa" ja laki muistuttaa olemassa olostaan silloin kun ihminen on kiusattu ja langennut. Silloin Jumalan Henki puhuttelee asiassa lain kontekstia vasten.
        Hebr 8:10, Jes 31-33, Hes 36:26-27. >>> Siinä uuden liiton uskovan etuoikeudet. Itse Jumala tahtovien ja vilpittömien kanssa varje dag, Jeesus taivaallisessa oikeassa temppelissä josta vanha temppelipalvelus kaikkineen päivineen oli vain esikuvaa. Hebr 8-9 luvut.
        Vanhan liiton seremonialait kaikki kumoutuivat ristillä, koska ne vertauskuvasivat Jeesusta ja Jeesus tuli ja oli ja meni.

"Lain alla ollaan silloin kun laki syyttää" ja "armon alla" sillloin kun laki ei syytä.
        Armo ei koske niitä jotka tekevät tahallaan syntiä tietoisesti katumatta.

Pedon merkki näkyy sitten kun sen aika on. Kukaan ei ota petomerkkejä ennen kuin Ilm 13 luvun tapahtumat tapahtuvat tai niitä käsittää.
        Jokainen maajussi sitten jokaisella porkkanapellolla tajuaa että maailmankirjat ovat sekaisin kun nuo tapahtuvat ja tekee ratkaisunsa.
        Toteutumattomista profetioista ei voida ketään syyttää eikä tuomita.

Jos jollakin väitetään olevan profetian lahja, Raamattu antaa siihen veuvon;
        1 Tess 5:20-23. Se tarkoittaa että pidä minkä itse näet sillä hetkellä hyväksi, ja käytä loppu paperi vessapaperina.
        Käytännössä olen havainnut että ajan kanssa hankalammatkin asiat selviää itsekseenkin kun aika on kypsä siis ihmiselle itselleenkin tarpeeksi tietoa ensin evankeliumin perusteista ja osaa yhdistellä lisää tietoa.

Kaikki edellyttää Jumalan edessä vilpittömyyttä jos ihminen aikoo mitään saada, edes ymmärrystä.
        Pelastusoppi sinänsä ei ole vaikea, läpiluku UT läpi valottaa kristinuskon ydinasiat. Rakkaus.
        Monet vertauskuvalliset ja lisää avautuu koko elämän jokaiselle.
        Muistan kun 94 vuotias koko elämänsä pastorina ollut mies piti puhetta 94 vuotiaana vielä edelleenkin palveli vuosikymmenet, muistan hänen riemunsa kun löysi raamatusta uutta yhdestä jakeesta eli lisää näkökulmia avautuu aina.

Ystävällisesti Jumalan siunausta
        jari
        http://jarinhotelli.blogspot.com

"Lain merkitys on muuttunut ainoastaan että vanhan liiton aikana se tavattiin kivitauluista, ja uuden liiton aikana Jumala on luvannut henkensä voiman uskoviin että tuo sama laki on ihmisen sydämessä "sydämen lihatauissa" ja laki muistuttaa olemassa olostaan silloin kun ihminen on kiusattu ja langennut. Silloin Jumalan Henki puhuttelee asiassa lain kontekstia vasten."

UT:n kirjeistä saa hyvin erilaisen käsityksen. Siellä sanotaan suoraan että laki sitoo lihaan ja syntiin. Lain kautta ei ole kukaan pelastunut.

Jos oikein käsitin niin Advestistit suhtautuvat hyvin erilaisesti lakiin kuin muut herätysliikkeet tai kirkot. Tätätkin paljon mietin.
        1. Laki perustuu liittoon, joka on Israelin ja Jumalan välinen. Ei muiden.
        2. UT:ssä kumotaan selvästi mm. ruokaan liittyvät rajoitukset ja kuolemantuomio. Jos pidetään sapatista niin ljasti kiinni, niin miksei samantien kaikesta muustakin? Jeesuksen esimerkki jota myöhemmin apostolitkin seurasivat näyttää mun mielestä sen että laki on toissijainen asia rakkauden ja ja elävän yhteyden elvään Jumalaan rinnalla.

• se on lauantai-sapat
        Sivustahutelija kirjoitti:

"Eli Jumala on asettanut meille määräajat asioihin."

Tähän viittasinkin. Eli maapallon kierto auringon ja oman akselinsa ympäri on ne raamit, jonka sisällä ihminen ajan jakaa.

"vilpitön raamatuntutkija löytää totuuden ja sapatille ei ole muuta perustetta raamatussa kuin luominen."

Mooseksen kirjassa Jumala perustelee sitä levolla ja virkistymisellä myöskin. Ja tässä kohtaa pitää sanoa myös että se liitto on tehty Israelin kanssa.

Uskon siis Jumalaan ja hänen luomistyöhönsä. Luen Raamattua ja haluan oppia tuntemaan Jumalaa. En vaan ymmärrä tätä paikoin jopa hysteeristä aseennoitumista lauantai vs. sunnuntai sapattikeskustelua, kun se ei sen perusteella mitä olen raamattua lukenut ole ratkaiseva tekijä pelastukseen ja hyvän hedelmän tuottamiseen

Oletko ollut pitkään näillä kirjoituspalstoilla?
        Meinaan tätä asiaa on kirjoitettu vuosien saatossa pilvin pimein.
        Tottakai, sapattiin astuu tämä virkistäytymienen, niin ihmiselle kuin orjalle ja eläimille, työjuhdille ym. Näin Jumala haluaa, että koko luomakunta lepää.
        Orja on korvaan kalskahtava asia, mutta aikoinaan se on tällainen "työmies!!". sanoittaisin näin.
        Viittaat sapatin ja lainmerkityksen Israelille. Aivan oikein, sitäkin se on Egyptistä lähtö, orjuudesta vapaaksi. Mutta se on myös Aadamia, eli Aadamin jälkeläisiä varten. ts. koko ihmissukua varten. Jumala halusi, että me kaikki saisimme olla siitä osallisia, kuulla armon sanomaa. Meidätkin on vapautettu synnin orjuudesta.
        Samoin kuin verensively pihtipieliin ja kuoleman enkeli meni ohi, niin meidänkin sydämen pihtipielet on oltava veren merkitty, että kuoleman enkeli menee ohi.

Sitten kun olet tutkinut, Baapelin uskonnon sisällön merkityksiä, johon myös päädytään matkanvarrella, tähän Maria- palvontaan ja sunnuntaihin, niin ilman adventismia voin todeta, että sen jatkumon takia, minulle sunnuntai ei ole pyhä.

Kumarran vain raamatullisten juhlien merkityksien äärellä, koska niillä on sanomallinen sisältö. Silloin ne opettavat ihmistä taivaasta käsin.
        Mutta maalliset juhlat ja merkitykset ovat taas ihmislähtöisiä, mitä tämä baapelilaisuus on. Miksi niitä aamentaa? Jos pakana niistä tulee autuaaksi, siis epäjumalanpalvelija, ei se minua kostuta. Juhlikoon siihen asti, kun Pyhä Henki hänet pysäyttää, mutta Jumalan asettamassa muuriaukossa seisten, haluan olla maailman ja Jumalan valtakunnan välissä, että ihminen joka kääntyy Kristukseen uskovaksi, voi olla vapaana tässä Jeesuksen turvakaupungissa, enkä minä ole eksyttämässä väärille alttareille, vaikka heikointa lenkkiä hengellisen vaeltajan kohdalla.

Jumalan valtakunnassa on selvät rajat ja siksi pasunan on annettava selvä ääni. Ei palvoen kultaista vasikkaa, tanssien sen tahtiin vaan perusta on Kristuksessa ja sille kaikki rakentukoon, myös meidän jokaisessa elämässä.

"Lain merkitys on muuttunut ainoastaan että vanhan liiton aikana se tavattiin kivitauluista, ja uuden liiton aikana Jumala on luvannut henkensä voiman uskoviin että tuo sama laki on ihmisen sydämessä "sydämen lihatauissa" ja laki muistuttaa olemassa olostaan silloin kun ihminen on kiusattu ja langennut. Silloin Jumalan Henki puhuttelee asiassa lain kontekstia vasten."

UT:n kirjeistä saa hyvin erilaisen käsityksen. Siellä sanotaan suoraan että laki sitoo lihaan ja syntiin. Lain kautta ei ole kukaan pelastunut.

Jos oikein käsitin niin Advestistit suhtautuvat hyvin erilaisesti lakiin kuin muut herätysliikkeet tai kirkot. Tätätkin paljon mietin.
        1. Laki perustuu liittoon, joka on Israelin ja Jumalan välinen. Ei muiden.
        2. UT:ssä kumotaan selvästi mm. ruokaan liittyvät rajoitukset ja kuolemantuomio. Jos pidetään sapatista niin ljasti kiinni, niin miksei samantien kaikesta muustakin? Jeesuksen esimerkki jota myöhemmin apostolitkin seurasivat näyttää mun mielestä sen että laki on toissijainen asia rakkauden ja ja elävän yhteyden elvään Jumalaan rinnalla.

Lue kaikki raamatunpaikat jotka annoin.

Sellaista armoa ei ole olemassa joka kattaa tahallisen jatkuvan synninteon ilman katumusta ja kääntymystä.

Vaikka isoissa huoneistoissa poltettaisiin paljon kynttilöitä ja kaapuja valkoisia ja purppuranpunaisia olisi vaikka kuinka paljon ei synti muutu muuksi kuin katumalla ja kääntymällä ja Kristuksen ansioihin anteeksiannon puolesta.

Ihminen voi pelastua synneistään, ei synneissään.

Sitä tarkoittaa se uuden liiton kansalaisuuden jäsenyys, lue mitä kirjoitin kaikki raamatunpaikat jos todella haluat asiassa vastausta.

yst. jari

• Hei

Älä huutele sivusta, tule mukaan palstalle !

1. Kts. 1 Moos 2:1-3. Siellä on ensimmäinen lepopäivä vietetty asia pyhitetty, lailla vahvistettu siellä 2 Moos ja 5 Moos missä Jumalan valtakunnan perustuslaki on annettu kirjalliseen muotoon. Aina se voimassa ollut on jo 1 Moos 1 lukien ja jatkuu vielä niin kauan kuin taivas ja maa ovat paikoillaan. Luuk 16:17, pyhien ihmisten asioita Jeesuksen usko ja lain kunniassa pitäminen nk. Ilm 14:12 sanoo ja opettee ja kertoo ja täsmentää. 1 Joh 5:3, Jaak 2:10-13.
      Uudessa maassakin sama perustuslaki voimassa on, Ilm 21, mutta sitä ei enää samanlaisessa muodossa tarvita koska kaikki viettelevä paha on saanut loppunsa Ilm 20 tapahtumissa ja pyhät nauttivat palkkansa Room 6:23, ilman kiusaavia voimia. Jes 66:23.

Lepopäivä on ollut luomisessa luomisen muistomerkki ja lain antamisen yhteydessä se on ihmisen hyväksi ja tarpeeseen hengelliseen ja fyysiseen lepoon tarkoitettu. Ihminen tarvitsee kiireinen nykyaikanakin ollakseen kokonaan yhden päivän kaiken arkisen murheen ulkopuolella rakkaittensa parissa rakkaimman >>Jumalan >> Jeesuksen seurassa yhdessä.
      Olkoonkin ja vaikka että on Jumalalle pyhittynyt joka päivä Hebr 12:14.

Ajanlaskua on laskettu monin tavoin ajan saatossa.
      Erilaisia lähtökohtia on ollut mm. vedenpaisumuksestankin lähtien alakanut ajanlasku, Jeesuksen kuolemasta alkanut ajanlasku sekään ei heti alkanut ristillä vaan vasta myöhemmin. Tietosanakirja auttaa asiassa.
      Vuorokauden rytmejä on laskettu Jeesuksen aikaan auringon noususta ja laskusta, ja siitä laskettiin lepopäiväkin, ei ollut kelloja.
      Kellojen aikaan noudatetaan tuota alkuperäistä aurongonlasku/nousu laskutapaa ja alkuperäistä raamatullisen viikon 7 päivää joka osuu meidän lauantaille.

Lepopäivän vietto on omantunnon kysymys kumman päivän vietät sovussa Jumalan kanssa käsi sydämellä, >>> omantunnon kysymykset ovat omantunnon kysymyksiä. Niitä ei voida määrätä, käskeä eikä vaatia.
      Ei mitään asiaa voida käskeä eikä vaatia mikä liittyy kristinuskoon koska kristinusko on rakkauteen perustuva kokonaan ja ollakseen rakkautta pitää olla sydämestä lähtevä rakkaus ja vastavuoroinen ollakseen rakkautta eikä jotakin määräävää valtaa.
      Meillä ei ole ongelmia kun valtakunnassa on 5 työpäivää ja 2 lepopäivää.
      Joskus 100 luvulla juutalaisvastaisuudesta johtuen on hylejeksitty 7 päivää ja 300 luvulla asia oli valtakunnan hallintoon kuuluva ongelma kun oli 6 työpäivää ja osa kansasta vietti kristittyjen 7 päivää "sapattia" ja osa kansasta Heliumin auringon ja valon juhlaa sundayta. Silloin keisari päätti yhdistää lepopäivät kansantaloudellisista syistä.

jatkuu.................................oli liian pitkä.........................heti lisää...................odota....

• Sivustahuutelja

Vaikka laki onkin voimassa, niin se on Israelin kanssa tehty. Jumala sopi asiat Mooseksen ja Israelin heimopäälliköiden kanssa. Eli jos laki jotakin koskee niin eikö se ole he? Armo taas on koko ihmiskunnan oma, kunhan sen ottaa vastaan ja seuraa Jeesusta.

Se on luomisen muistomerkki, totta. Mutta kun nyt viikon viimeinen päivä on sunnuntai, ja Jumala lepäsi viikon viimeisenä päivänä niin eikö ole loogista että lepopäivä on sunnuntai? Yhtä hyvin voisin viettää sitä keskiviikkonakin jos päätettäisiin että sunnuntai ja keskiviikko vaihtavat paikkaansa. Se että mikä juuri sattuu olemaan viikon viimeinen päivä, on epäolennaista.
        Viikon 7 päivä ei osu launtaille, koska ei ole selvää viikon ensimmäistäkään päivää. Se on vain ihmisen määrittelemä asia. Niinkuin numeroiden nimetkin. Viikko alkaa siitä kun ihmiset ovat päättäneet että mistä se alkaa. Maapallo pyörii samaa rataa, ei sen kiertoradalla ole mitään merkkiä että "tässä alkaa vuosi" tai että "tässä alkaa viikko". Se on vain tiedemiesten määrittelemä tapa mitata aikaa. 7. päivä voisi olla yhtä hyvin mikä tahansa muu, laskutavasta riippuen.

• rohkeasti mukaan
        Sivustahuutelja kirjoitti:

Vaikka laki onkin voimassa, niin se on Israelin kanssa tehty. Jumala sopi asiat Mooseksen ja Israelin heimopäälliköiden kanssa. Eli jos laki jotakin koskee niin eikö se ole he? Armo taas on koko ihmiskunnan oma, kunhan sen ottaa vastaan ja seuraa Jeesusta.

Se on luomisen muistomerkki, totta. Mutta kun nyt viikon viimeinen päivä on sunnuntai, ja Jumala lepäsi viikon viimeisenä päivänä niin eikö ole loogista että lepopäivä on sunnuntai? Yhtä hyvin voisin viettää sitä keskiviikkonakin jos päätettäisiin että sunnuntai ja keskiviikko vaihtavat paikkaansa. Se että mikä juuri sattuu olemaan viikon viimeinen päivä, on epäolennaista.
        Viikon 7 päivä ei osu launtaille, koska ei ole selvää viikon ensimmäistäkään päivää. Se on vain ihmisen määrittelemä asia. Niinkuin numeroiden nimetkin. Viikko alkaa siitä kun ihmiset ovat päättäneet että mistä se alkaa. Maapallo pyörii samaa rataa, ei sen kiertoradalla ole mitään merkkiä että "tässä alkaa vuosi" tai että "tässä alkaa viikko". Se on vain tiedemiesten määrittelemä tapa mitata aikaa. 7. päivä voisi olla yhtä hyvin mikä tahansa muu, laskutavasta riippuen.

Oletko ''sivustahuutelija '' tosissaan sitä mieltä että kymmenen käskyä ei ole enään voimassa ? Tai voimassa ainoastaan niiltä osin kuin sinulle sopii ?

Myös taivaan valtakunnassa vietetään sapattia. Sapatti on ollut luomisesta lähtien, olisikohan (joskus v. 329 jkr.) Jumala viettänyt kahdeksan päiväisen viikon siirtyessään pyhittämään sunnuntaita ihmisten mieliksi, tokkopa.
        Suomessa kalenteri muutettiin vasta v.1973 siten että sunnuntaista tuli viikon viimeinen päivä ja keskiviikko ei enään ollut viikon keskellä.

Vaikka käsky pyhittää sapatti olisi käskyistä vähäisin ( en väitä niin) niin se on kuitenki yksi käskyistä.
        Kovasti pistät hanttiin Jumalan rakkauden käskyjä vastaan, miksiköhän?

• pyh!
        Sivustahuutelja kirjoitti:

Opetat kahden eri pelastustien oppia, joka on väärin.

• huh ja ohhoh !

Sivustahuutelija on niin sekaisin kuin lankarerä, joka oikein sekoittuu ja menee solmuun.
      Sivusta huutelijan sanoma on täysin epäluotettava, joka on sanomaltaan niin selvä, että ei voi erehtyä.

• pyh!

Jumala sanoo, että sillä on väliä HÄNELLE.

Kyllä me tiedämme, mikä päivä on sapatti. UT kertoo sen.

Uskonto tulee olemaan lopussa se, jota käytetään keppihevosena pedon vallan ajamiseen. Niin on ollut aina.

• ?????...????.

Jokos pyH! on tunnistanut kuka on peto ja MIKÄ ON HÄNEN MERKKINSÄ MIKÄ ?

• Aloitushan oli näin: ### Lauantai vai sunnuntai vai..??! ###

Kyllä, sekä lauantai että sunnuntai! Mutta myös maanantaina Herra pitää sinut tolpillasi eli harmaamaanantaikin on Herran Päivä.

Ef. 6:10 Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa.
      Kol. 1:17 ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.

HERRAN VOIMAT JA HERRAN PÄIVÄT

1. Kor. 4:20

Sillä Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa.

1. Kor. 15:43
      kylvetään alhaisuudessa, nousee kirkkaudessa; kylvetään heikkoudessa, nousee voimassa;

2. Kor. 6:7
      totuuden sanassa, Jumalan voimassa, vanhurskauden sota-aseet oikeassa kädessä ja vasemmassa;

Ef. 3:16
      että hän kirkkautensa runsauden mukaisesti antaisi teidän, sisällisen ihmisenne puolesta, voimassa vahvistua hänen Henkensä kautta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      537
      1768
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      867
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      84
      863
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      796
    5. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      711
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      705
    7. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      697
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      63
      666
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      66
      613
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      533
    Aihe