työnhaun pelko?

meliaT

Olen 25-vuotias työtön mies, it-alan ammattikorkeakoulututkinto on suoritettuna kuitenkin. Ongelmani on lähes sairaalloinen työnhaun pelko. Pelkään jotenkin etten ole mihinkään tehtävään pätevä ja kun palkkaa maksetaan niin epäonnistumisen pelko on suuri.

Jo edes työpaikkailmoitusten lukeminen saa minut paniikkiin. Rupeaa ahdistamaan ja useimmiten lopetan lukemisen siihen. En voi ymmärtää tätä, koska monissa muissa asioissa koen että minulla on hyvä itseluottamus. Asiaa ei auta pitkäaikaistyöttömyys, joka nakertaa itsetuntoani pahasti. Itseäni tutkien pystyn kyllä ymmärtämään paljon miksi moinen tilanne jännittää, mutta järkikin sanoo että ne on vain jotain töitä mitä ihmiset tekevät päivittäin ja en uskalla edes hakea paikkoja. Onko teillä ollut samanlaista ongelmaa?

14

2639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastausvainabc.

      Itse sitten henkilöstöpäällikköä nähnytkään tyttöseni?

      • arka-akra

        Kyllä. Mulla täysin sama ongelma.
        Olen 21-vuotias nainen, enkä ole koskaan ollut virallisisssa töissä. 17-vuotiaana olin kaksi viikkoa kesätöissä, kun sain yllättävän rohkeuskohtauksen.

        Nyt olen ollut työttömänä puolisen vuotta, siitä lähtien kun valmistuin ammattiin. Ongelmani on huono itsetunto ja sosiaalisten tilanteiden pelko. Katselen melkein päivittäin työkkärin sivuilta työpaikkailmoituksia, mutta jotenkin siinä lukiessani alan ajatella että miksi ihmeessä joku haluaisi tällaisen epävarman häslääjän ottaa töihin.
        Toisaalta työttömyys ahdistaa. Koen olevani huono ihminen, kun elän Kelan tuella. Häpeän sitä. Välttelen joutumasta sellaisiin tilanteisiin, joissa joutuisin kertomaan jollekin olevani työtön. Inhoan sitä vaivautunutta hiljaisuutta, joka siitä syntyy.


      • meliaT
        arka-akra kirjoitti:

        Kyllä. Mulla täysin sama ongelma.
        Olen 21-vuotias nainen, enkä ole koskaan ollut virallisisssa töissä. 17-vuotiaana olin kaksi viikkoa kesätöissä, kun sain yllättävän rohkeuskohtauksen.

        Nyt olen ollut työttömänä puolisen vuotta, siitä lähtien kun valmistuin ammattiin. Ongelmani on huono itsetunto ja sosiaalisten tilanteiden pelko. Katselen melkein päivittäin työkkärin sivuilta työpaikkailmoituksia, mutta jotenkin siinä lukiessani alan ajatella että miksi ihmeessä joku haluaisi tällaisen epävarman häslääjän ottaa töihin.
        Toisaalta työttömyys ahdistaa. Koen olevani huono ihminen, kun elän Kelan tuella. Häpeän sitä. Välttelen joutumasta sellaisiin tilanteisiin, joissa joutuisin kertomaan jollekin olevani työtön. Inhoan sitä vaivautunutta hiljaisuutta, joka siitä syntyy.

        Itellä ollut samaa että välttelen tilanteita missä saattaa joutua keskusteluun jossa tulee puheeksi työnteko ja se häpeäntunne kun en ole missään töissä vaivaa itseäni paljo, vaikka järki sanoo että tuskin muut ovat siitä moksiskaan. Kelassa ja työkkärissä käynti hävettää kerta kerralta myös enemmän, vaikka näiden virastojen tarkoitus on auttaa, eivät ne sitä tee. Palvelu on tylyä ja kylmää ja sellaista "aitoa" auttamista ei missään työkkäreissäkään ole.


    • 248399

      On ollut ja on. Valmistun pian yliopistosta ja suorastaan pelkään työmarkkinoille siirtymistä. En ole oikein varma osaamisestani enkä siitä millaisiin työtehtäviin voisin olla pätevä. En ole vielä edes harjoittelupaikkaa uskaltanut hakea epävarmuuteni vuoksi.

      Miten olen lähestynyt ongelman ratkaisua:
      1. Olen laittanut cv:n kuntoon työelämäneuvojan kanssa. Häneltä sain uskoa, että monenlaiset epämääriset työt, luottamustoimet ym. ovat itse asiassa ihan relevantteja työnhaun kannalta.

      2. Olen osallistunut työnhaun valmennuskurssille, jossa ollaan käsitelty itsetuntemusta, työelämätietoutta ja oman osaamisen kartoitusta.

      3. Olen jutellut asiasta opintopsykologin kanssa.

      4. Olen hakenut kaikkea muuta kuin oman alan töitä vain todetakseni, että olen ihan kelpo työntekijä noin muuten. Oman alan osaamisen miettiminen on sitten asia erikseen ja tulee vastaan tulevaisuudessa.

      Mitä muuta tulee mieleen... Onko sinulla verkostoja, joita voi hyödyntää? Esim. kyselemällä avoimista tehtävistä, työnkuvasta, työyhteisöstä ym.

      Voitko ottaa johonkin oman alasi ihmiseen suoraan yhteyttä ja kysyä "konsultaatioapua"? Tyyliin kertoisit omasta taustastasi ja opinnoistasi ja kysyisit millaisiin tehtäviin olisit varmasti pätevä?

      Askel kerrallaan ja ole avoimesti omana itsenäsi liikkeellä pelkoinesi kaikkinesi. Siinä ei ole mitään hävettävää. Löydät varmasti tiesi, tsemiä!

    • ghghghghghghghhghgh

      Anteeksi offaus,mutta nyt on pakko avautua kun ahdistaa niin silmittömästi.Minä taas sain juuri elokuussa uuden työn edellisen työkatastrofin jälkeen.Olen vielä koeajalla ja marraskuun jälkeen pitäs saada tietää,että jatketaanko työsuhdettani vaiko ei.Maanantaina on jokin palaveri koskien minua ja en tiedä mitä se koskee.Vastaukseksi olen vain saanut,että "käytännönasioista on palaveri".

      Tämä salamyhkäisyys tässä eniten häiritsee, se ei voi tietää mitään hyvää omasta mielestäni.Olen juuri saanut uuden asunnon ja päässyt itsenäisen elämän alkuun.Ei nyt innostaisi jäädä työttömäksi.Paineet on kovat.Onko tukia mahdollista saada liitolta,jos työnantaja irtisanoo?Tuumin vain.

      MeliaT:lle en voi antaa mitään muuta vinkkiä,kuin sen että hae vain rohkeasti paikkoja sillä ne pelot voitetaan!Tsemppiä.

    • Pelko pois

      Sen salamyhkäisen palaverin ei tarvitse olla mitään kummallista. Siellä käydään ehkä uutta tehtävänkuvaasi läpi tai muuta vastaavaa. Jos työnantajallasi on vakiintunut rekrytointiprosessi, niin yleensä istutaan alas käymään läpi tuntoja ja tilannetta, kun koeaika on kulumassa umpeen.

      • ghghghghghghghgh

        No eipä ollut positiivinen palaveri,kun olen mukamas tehnyt kaiken päin helvettiä.Toisesta osasta työstä sain sentään positiivista palautetta.Eli salamyhkäinen palaveri on yhtä kuin varaudu pahimpaan.


    • zcvbcmnb

      Oon 22-vuotias mies enkä ole ollut kuin kerran elämässäni töissä ihan lyhyen ajan. Mulla on niin paha pelko etten pysty hakemaan töitä ollenkaan enkä uskalla mennä edes opiskelemaan. Mikään asia elämässä ei onnistu tän pelon takia. Sosiaalisten tilanteiden pelko on varmaan pilannu mun elämän lopullisesti eikä enää mikään sitä pelasta. Eikai tässä auta kuin ruveta joko alkoholistiksi tai tehdä itsemurha.

    • zcvbcmnb

      Mun mielestä ne on vielä paljon onnellisemmassa asemassa jotka edes jotenkuten pystyy käymään töissä tai opiskelemaan ja seurustelemaan jonkun kanssa. Mulla ei ole mitään noista ja olen menettänyt uskoni siihen että tulisin elämässäni onnistumaan missään. Eikai niin pitäisi olla mutta niin se vaan on. Tämän lisäks mulla on ollu pitkään jo niin voimakasta väsymystä että aina ei pääse edes sängystä ylös eikä jaksa tehdä mitään eikä mikään innosta. Masennuskin vaan pahenee ja ahdistus lisääntyy mitä pidempään näin jatkuu. Alan olemaan myös niin hermona omaan tilanteeseeni että alan saada hallitsemattomia raivokohtauksia.

    • o-ou_

      ihana tietää etten ole ainoa joka pelkää!

      olen 21-vuotias nainen ja sain vähän aikaa sitten opiskelupaikan 2 vuoden tauon jälkeen. tämän 2 vuoden aikana olin 3ssa paikassa töissä ja pelkäsin potkuja aivan kauheasti! lopulta en kestänyt ja lopetin itse jokaisessa paikassa.
      nyt minua pelottaa mennä kouluun koska en halua puhua ihmisille. hermoni ovat äärettömän kireällä jatkuvasti. minua ei kiinnosta small talk!
      olin innoissani tästä opiskelupaikasta saadessani sen mutta ihmiset joihin tutustuin tekivät siitä ankeata. heistä ei pääse eroon koska ovat samassa ryhmässä ja puhuvat koko ajan. haluaisin olla rauhassa! yksin!

      asiakaspalvelun näyttö on tulossa tammikuussa.... ennen sitä pitäisi löytää joku työharjoittelupaikka mutta en uskalla kysyä mistään koska pelkään että he kieltäytyvät.

    • ohvoivoii

      Hmm no juu itselläni on samantyyppistä ongelmaa. Pitäisi mennä pian työharjoitteluun ja tuntuu ettei minusta ole siihen. En ole tarpeeksi sosiaalinen, rohkea, enkä viisas. Sain kyllä paikan, mutta mitä nyt tästä eteenpäin... se pelottaa. Tuntuu että minulta odotetaan aika paljon. Miten muka voisin vastata tuollaiseen???

      Niin ja olen siis 21-vuotias mies.

    • diudiiiu

      arka-akra, allekirjoitan sun viestin.

      Minulla on sama ongelma. Olisi pakko päästä työharjoitteluun että valmistuisin, mutta työ nhakeminen tuottaa tuskaa. Yhen hakemuksenkin tekeminen vie kaikki voimat, kun joutuu uudestaan ja uudestaan muotoilemaan tekstiä ettei mitenkään vaan mokaisi. Kärsin kanssa sos tilanteen peloista. Töissä en ole ollut pariin vuoteen. Olen 23 vuotias nainen ja opiskelen it alaa.

      Äh, kauhea stressi. Moni työ kiinnostaisi, mutta heti kun sinne pitäis hakea niin tulee se fiilis "en mä kummiskaan osaa mitään".

    • Hävettää

      Täysin samat lähtökohdat täällä, tosin olen nainen. Osaan kirjoittaa hyvän cv:n kokemuksen puutteesta riippumatta sekä hakemuksen, mutta nykyajan työnhaku on yhtä helvettiä.

      Erityisen helvetillisiä ovat rekryfirmat: samaan paikkaan voi olla puhelinhaastattelu, nauhoitettu videohaastattelu, live haastattelu, rekryfirman tiloissa tehtävä haastattelu ja SITTEN vasta haastattelu varsinaisen asiakkaan kanssa. Paikkaan, johon ei vaadita aiempaa osaamista.

      Päivittäin itkettää ja hävettää, kun haastattelut ei mene hyvin ja it-tradenomin papereilla olen ollut työttömänä jo pitkään.

      • Paikkalöytyy

        Ei sinulla ole mitään syytä hävetä! Hakijoita on varmaan niin paljon ettei sinua ole vielä onnistanu. Sinulla on tradenomin paperit eli hyvät mahikset päästä töihin. Älä luovuta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1609
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      25
      1301
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1079
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1058
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1051
    6. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      954
    7. 4
      942
    8. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      938
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      924
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      922
    Aihe