"Hoitajien järkyttävät tarinat"

Rasva-apina

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011102914651671_uu.shtml

Kukin voi itse lukea tarinat kyseisestä linkistä ja muodostaa mielipiteensä. Oman mielipiteeni mukaan aika mustavalkosilla linsseillä taas tätäkin asiaa katsotaan.

Kauhistellaan kun 11kk lapsi on 9h hoidossa. Ikävä kyllä kaikilla ei ole vanhempainrahakauden päätyttyä jäädä hoitamaan lastaan kotiin. Työpäivä on sen 8h ja matkoihin on kohtuullista olettaa se puolituntia/suunta menevän. Kyllä, mielestäni lapsen paikka on kotona, mutta kun valtio ei sitä mahdollista vaan liputtaa päivähoidon puolesta on aika törkeää arvostella huonoksi äitiksi jos lapsen hoitoon vie.

"miksei minulla ole koskaan vapaapäivää?" ehkä olisi jos päivähoito systeemi olisi päiväkohtainen eikä silloinkin kun lapsi ei ole hoidossa joutuisi maksamaan. Joskus vanhemmilla on paljon asioita vapaapäivänään hoidettavana. Hammaslääkäriä, lainaneuvotteluja, joskus jopa täytyy kampaajalla käydä. Onko kohtuutonta viedä lapsi silloin pariksi tunniksi hoitoon josta maksaa?

Ja sehän vasta kamalaa onkin jos lapsella on nälkä kun on aamupalan aika.. Se varmasti olisi parempi että lapselle tuputettaisiin aamupala kotona ja sitten tarhassa ei suostuisi syömään ja joku kiva tarhatäti vaikka teippaisi tuoliin ja pakkosyöttäisi.

Ja jos perjantaina on samat vaatteet kuin maanantaina on aina se mahdollisuus että kyseessä on tarhavaatteet. Vaatteet jotka otettiin päältä heti perjantaina tarhasta tullessa ja laitettiin taas maanantai aamuna päälle. HUI KAMALAA!

Miten ihmeessä ryhmän koostakin voi vanhempia syyllistää.. Jos kodinhoitotukea jatkettaisiin kouluun saakka tai nostettaisiin sen määrää, varmasti monet hoitaisivat lapset itse kotona. Muistetaampa vielä se että päivähoidon kustannukset kunnalle on moninkertaiset verrattuna siihen mitä kustannukset on kotihoidon kohdalla. On siis todellakin totta että ryhmäkoot ovat liian suuria ja kohtuutonta rasitusta hoitajat kärsivät mutta se on kunnan/valtion vika, ei vanhempien.

Toki myös kammottavia tarinoita tuossa oli ja varmasti joutuvat hirveitä tilanteita tarhoissa kestämään ja käsittelemään mutta suhteellisuus kaikessa.

Tiedä sitten oliko nämä kauhutarinat irrotettu kontekstista ja totuus aivan muuta kuin lukemalla irti sai. Mutta tältä pohjalta aika turhaa hypetystä taas.

Ja ihan selvennykseksi: Oma lapseni on kotihoidossa, mielestäni lapsen paikka on kotona ja kasvatustyö on vanhempien ja osittain koulun tehtävä. Jokainen tekee itse ratkaisunsa siitä miten vanhemmuuden näkee, kokee ja toteuttaa.

56

1096

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • patesson
    • Siruliisa

Sitä ollaan monesti päiväkodissa pohdittu, että jos vanhemmilla on mahdollisuus liukumiin, niin miksei vanhemmat tee niin, että toinen tuo ja toinen hakee? Siten lapsen päivä lyhenisi edes hiukan. Kun me tulemme töihin klo 7, jolloin ensimmäiset lapset saapuvat, työpäivämme päättyy 14.40. Tämä samaan aikaan saapunut lapsi lähtee klo 16.00, jolloin hänen päivänsä pituus on 9 tuntia, minun 7.40.

• Rasva-apina

Eli kun mennään vaikka samaa matkaa töihin täytyykin ostaa kaksi autoa ja ruveta kulkemaan eriaikaan? Tai kun liukumia ei ole olet automaattisesti surkea vanhempi? Ja sitten napataankin se pari tuntia vanhempien lapsien kanssa olosta ja vanhempien yhteisestä ajasta pois kun täytyy mennä samaa aikaa kolmivuotiaan kanssa nukkumaan jotta jaksaa herätä puoli viisi että on ajoissa hakemassa lasta pois tarhasta kun muuten tarhatätit suuttuu ja pitää huonona ihmisenä? Kiva kun tarhatätien mielestä kaikki on niin helppoa.

Tilanteita on monia, tapoja on monia. Ei yksikään tarhatäti voi sanoa mikä on se ainoa oikea tapa.

• Ja vanhemmalla

on oikeus lyhennettyyn työviikkoon kouluikään asti mutta eipä moni sitäkään hyödynnä.Kyllä 6h päivästa paljon enemmän rahaa saa kuin kodinhoitotuki joten luulisi sillä pärjäävän mutta ei..
        En oikeen ymmärrä että aloittaja puolustelee noita juttuja.Se että vanhemmat näkee joka arkipäivä 11 kk ikäistä vauvaansa vain 2 tuntia on aika järkyttävää.

• ertaergtfaew
        Rasva-apina kirjoitti:

Eli kun mennään vaikka samaa matkaa töihin täytyykin ostaa kaksi autoa ja ruveta kulkemaan eriaikaan? Tai kun liukumia ei ole olet automaattisesti surkea vanhempi? Ja sitten napataankin se pari tuntia vanhempien lapsien kanssa olosta ja vanhempien yhteisestä ajasta pois kun täytyy mennä samaa aikaa kolmivuotiaan kanssa nukkumaan jotta jaksaa herätä puoli viisi että on ajoissa hakemassa lasta pois tarhasta kun muuten tarhatätit suuttuu ja pitää huonona ihmisenä? Kiva kun tarhatätien mielestä kaikki on niin helppoa.

Tilanteita on monia, tapoja on monia. Ei yksikään tarhatäti voi sanoa mikä on se ainoa oikea tapa.

Aina kun sanotaa, että "tilanteita ja tapoja on monia", niin siinä ollaan oikeassa. Osa vanhemmista kun ajattelee lapsen etua tekemällä kaiken mahdollisen, että pienen lapsen ei tarvitsisi olla hoidossa (tai ainakaan pitkiä päiviä), osa vanhemmista taas ajattelee omia etujaan ja tarpeitaan ensisijaisesti (tämä näkyy siten, että vanhemmat haluavat omaa ja yhteistä aikaa jatkuvasti ja luoda vielä uraa vaikka lapset olisivatkin pieniä). Kyse on viime kädessä siitä, että laitetaanko lasten vai aikuisten tarpeet ensisijalle. En ymmärrä, miksi nykyvanhemmat eivät tunne ymmärtävän sitä asiaa, että kaikkea ei voi saada yhtä aikaa! Ei voi laittaa vaikka 1-vuotiasta hoitoon joka päivä 9-10h, sitten vanhemmat vielä iltaisin harrastaa omia juttuja ja viikonloppuisin lapsi viedään hoitoon, jotta vanhemmat saavat "yhteistä biletysaikaa"! Mielestäni lasten ensimmäisinä vuosina ne lasten tarpeet tulisi olla etusijalla ja vasta myöhemmin tulisi olla aikuisten "muiden juttujen vuoro"! Joten kyllä, tilanteita ja tapoja on monia, toiset ajattelee lapsia ja toiset itsekkäästi sitä omaa napaa.

• aikahyppy?

Monet, todella monet meistä tekevät niin, että toinen vie ja toinen hakee, juuri siksi, että päivä saataisiin lyhenemään.

Mutta kun niinä päivinä, jolloin ei vastuuta voida jakaa tuon lapsen päivähoitoon seitsemältä olen itse töissä vähän jälkeen puoli kahdeksan. Olen töissä kahdekan tuntia eli pääse töistä vähän jälkeen puoli neljä enkä ihan ehdi neljäksi päiväkodille. En voi liukua päivääni lyhyemmäksi voin vain siirtää aloitus tai lopetusajankohtaa. Vaikka päiväkodissa työaika on vain 7t 40 minuuttia ei se kaikilla aloilla näin ole. Ja kun se työmatkakin ottaa aikaa, vanhemman työaika ei ala sillä sekunnilla kun päiväkodin oven laittaa takanaan kiinni.

• Rasva-apina
        Ja vanhemmalla kirjoitti:

on oikeus lyhennettyyn työviikkoon kouluikään asti mutta eipä moni sitäkään hyödynnä.Kyllä 6h päivästa paljon enemmän rahaa saa kuin kodinhoitotuki joten luulisi sillä pärjäävän mutta ei..
        En oikeen ymmärrä että aloittaja puolustelee noita juttuja.Se että vanhemmat näkee joka arkipäivä 11 kk ikäistä vauvaansa vain 2 tuntia on aika järkyttävää.

Tosin sitä ei ole työnantajan pakko myöntää joten mikään automaattinen oikeus se ei ole.. Tosin työnantajalla täytyy olla pätevä syy tämä kieltää..

Mistä ne tarhatätit tietävät että he näkevät lastaan 2h päivässä? Mistä he tietävät että lapsi menee seitsemältä nukkumaan? Vai onko siitäkin joku laki että 11kk täytyy mennä nukkumaan seitsemältä? Jos lapsi on 9h hoidossa.. Nukkuu vaikka 10h yöunet ja päikkäreitä tarhassa niin kyllä siinä jää työpäivän molemmin puolin enemmän kuin 2h..

• kyllä kai
        Rasva-apina kirjoitti:

Tosin sitä ei ole työnantajan pakko myöntää joten mikään automaattinen oikeus se ei ole.. Tosin työnantajalla täytyy olla pätevä syy tämä kieltää..

Mistä ne tarhatätit tietävät että he näkevät lastaan 2h päivässä? Mistä he tietävät että lapsi menee seitsemältä nukkumaan? Vai onko siitäkin joku laki että 11kk täytyy mennä nukkumaan seitsemältä? Jos lapsi on 9h hoidossa.. Nukkuu vaikka 10h yöunet ja päikkäreitä tarhassa niin kyllä siinä jää työpäivän molemmin puolin enemmän kuin 2h..

ne tarhatädit puhelee lasten vanhempien kanssa ja ihan voi tulla puheeksi se mihin aikaan lapsi menee nukkumaan.Ihme puolustelua koko ajan..Ihan kuin asia ei voisi olla niin kuin lehdessä luki.
        Pitkät työmatkatkin on ihan oma valinta,itse ainakin muuttaisin lähemmäksi työpaikkaa juuri sen takia ettei lasten tarvitsisi olla pitkää päivää hoidossa.Asiat voi ihan oikeasti järjestää erilailla jos siihen on halua.

• rasva-apina
        kyllä kai kirjoitti:

ne tarhatädit puhelee lasten vanhempien kanssa ja ihan voi tulla puheeksi se mihin aikaan lapsi menee nukkumaan.Ihme puolustelua koko ajan..Ihan kuin asia ei voisi olla niin kuin lehdessä luki.
        Pitkät työmatkatkin on ihan oma valinta,itse ainakin muuttaisin lähemmäksi työpaikkaa juuri sen takia ettei lasten tarvitsisi olla pitkää päivää hoidossa.Asiat voi ihan oikeasti järjestää erilailla jos siihen on halua.

Tulikohan nyt ihan loppuun saakka mietittyä..?

Sä saatkin varmaan vuoden äiti palkinnon jos revit lapsen totutuista piireistä muuttamaan toisaalle ja vaihtamaan tarhaa koska oot niin helkutin hyvä äiti..

Hei järki käteen!

Kuka oikeasti myis kämpän alta jos on siellä perheen unelmien koti ja lapsella tarhapaikka, toisilla lapsilla koulu ja vaikka ystäviä ja sukua lähellä ja muuttais sen puolen tunnin työmatkan takia työpaikan viereen missä ei oo mitään muuta ku se työ..

• sdfhsdhadha
        Rasva-apina kirjoitti:

Kuulehan rasva-apina. Vasukeskustelut käydään sen takia että hoitajat tietävät mitä lapsen kotona tehdään, nukkuma-ajat ym. Vanhemmat siis ovat itse kertoneet nämä asiat hoitajille.

• kyllä kuule
        rasva-apina kirjoitti:

Tulikohan nyt ihan loppuun saakka mietittyä..?

Sä saatkin varmaan vuoden äiti palkinnon jos revit lapsen totutuista piireistä muuttamaan toisaalle ja vaihtamaan tarhaa koska oot niin helkutin hyvä äiti..

Hei järki käteen!

Kuka oikeasti myis kämpän alta jos on siellä perheen unelmien koti ja lapsella tarhapaikka, toisilla lapsilla koulu ja vaikka ystäviä ja sukua lähellä ja muuttais sen puolen tunnin työmatkan takia työpaikan viereen missä ei oo mitään muuta ku se työ..

tiedän monta perhettä ketkä on unelmataloa ostaessa myös miettinyt työmatkaa ja sitä että se on pois lasten ajasta joten unelmien talo löytyikin lähempää.Itse en kyllä käyttäisi kahta tuntia päivästä työmatkoihin.Ei sitä vuoden äiti titteliä myös siitäkään saa että lapsi on 10 h tarhassa vai saako?

• rasva-apina
        kyllä kuule kirjoitti:

tiedän monta perhettä ketkä on unelmataloa ostaessa myös miettinyt työmatkaa ja sitä että se on pois lasten ajasta joten unelmien talo löytyikin lähempää.Itse en kyllä käyttäisi kahta tuntia päivästä työmatkoihin.Ei sitä vuoden äiti titteliä myös siitäkään saa että lapsi on 10 h tarhassa vai saako?

Mä taas mietin meidän unelmataloa ostettaessa sitä että lapsilla on hyvä alue elää, koulu on lähellä, tarha jos joskus sellaista tarvitaan on lähellä. En miettinyt että muutamme viereisen kaupungin keskustaan "betonihelv*ttiin" jossa työpaikkani odottaa kun lastenhoidontuelta sinne joskus palaan jos emme keksi keinoa jolla lasta vielä voisi hoitaa kotona ilman että talous menee miinuksen puolelle.

Ei sitä vuoden äiti titteliä varmasti sillä 10h päivässä systeemilläkään saa, mutta ei se vielä huonoksi äidiksikään tee jos muut asiat ovat ok.

• !!!!
        rasva-apina kirjoitti:

Mä taas mietin meidän unelmataloa ostettaessa sitä että lapsilla on hyvä alue elää, koulu on lähellä, tarha jos joskus sellaista tarvitaan on lähellä. En miettinyt että muutamme viereisen kaupungin keskustaan "betonihelv*ttiin" jossa työpaikkani odottaa kun lastenhoidontuelta sinne joskus palaan jos emme keksi keinoa jolla lasta vielä voisi hoitaa kotona ilman että talous menee miinuksen puolelle.

Ei sitä vuoden äiti titteliä varmasti sillä 10h päivässä systeemilläkään saa, mutta ei se vielä huonoksi äidiksikään tee jos muut asiat ovat ok.

Paras sijoitus on lasten varhaiset vuodet, mikään talo tai mukavuus juttu ole tähän verrattavissa.Talot ovat taloja ja niiden rinnalla onnellinen ihmiselämä jossa pystytään vaikeudet kohtaamaan on huomattavasti arvokkaampi asia, ja siihen meillä on mahdollisuus lastemme kohdalla vaikuttaa kun he meitä eniten tarvitsevat eli silloin kun ovat vielä ilman omia taitoja ja tarvitsevat meidät lähelleen opettamaan miten elämässä pärjätään.

• siinähän ne
        rasva-apina kirjoitti:

vaihtoehdot ovatkin betonihel..ti tai tunnin matka kaupungista.Mitään välimuotoa ei tietenkään löydy..

• rasva-apina
        siinähän ne kirjoitti:

vaihtoehdot ovatkin betonihel..ti tai tunnin matka kaupungista.Mitään välimuotoa ei tietenkään löydy..

Varmasti löytyy.. Mutta on muitakin kriteereitä kodin hankinnalle kuin äidin työmatka..

Meillä paras vaihtoehto vain oli koti hyvältä alueelta, koulujen ja läheisten läheltä, mieheni työpaikan läheltä vaikka omani kauempana onkin.

Meillä paras vaihtoehto on että hoidan lapset itse niin pitkään kun rahallisesti vain mitenkään mahdollista.

Se mikä oli meillä lapsille ja näin ollen koko perheellemme paras vaihtoehto ei varmasti ole sitä jokaiselle. Ja se ei tee minusta huonoa äitiä että elän niin kuin minun lapsilleni ja meille oli parasta, eikä se tee kenestäkään muustakaan automaattisesti huonoa äitiä että tekee sillä tavalla mikä heille on eri elämänvaiheissa parasta.

• tietenkin muitakin
        rasva-apina kirjoitti:

Varmasti löytyy.. Mutta on muitakin kriteereitä kodin hankinnalle kuin äidin työmatka..

Meillä paras vaihtoehto vain oli koti hyvältä alueelta, koulujen ja läheisten läheltä, mieheni työpaikan läheltä vaikka omani kauempana onkin.

Meillä paras vaihtoehto on että hoidan lapset itse niin pitkään kun rahallisesti vain mitenkään mahdollista.

Se mikä oli meillä lapsille ja näin ollen koko perheellemme paras vaihtoehto ei varmasti ole sitä jokaiselle. Ja se ei tee minusta huonoa äitiä että elän niin kuin minun lapsilleni ja meille oli parasta, eikä se tee kenestäkään muustakaan automaattisesti huonoa äitiä että tekee sillä tavalla mikä heille on eri elämänvaiheissa parasta.

kriteerejä on mutta jos molemmilla olisi pitkät työmatkat niin kyllä itse kallistuisin asumaan lähempänä työpaikkaa.Sullahan tilanne on ihan eri koska lapsesi ei tule olemaan pitkää päivää jos miehesi työpaikka on vieressä.Tai no sitähän en tiedä vaikka tulisikin olemaan koska niin puolustelet pitkää päivää..

• rasva-apina
        tietenkin muitakin kirjoitti:

kriteerejä on mutta jos molemmilla olisi pitkät työmatkat niin kyllä itse kallistuisin asumaan lähempänä työpaikkaa.Sullahan tilanne on ihan eri koska lapsesi ei tule olemaan pitkää päivää jos miehesi työpaikka on vieressä.Tai no sitähän en tiedä vaikka tulisikin olemaan koska niin puolustelet pitkää päivää..

Hah, en puolustele pitkää päivää vaan puolustelen sitä että ei ole mikään kauhutarina että lapsi joutuu hoidossa sen "täyden" päivän olemaan.. Se kun on vain normaalia arkea, mihin monella ei ole syystä tai toisesta aitoja vaihtoehtoja..

Ja tosiaan on paljon tullut mietittyä näitä järjestelyjä että millä saada sitten tulevaisuudessa systeemi omalla kohdallamme toimivaksi kun tarhan aika tulee ja aika tarkat n.6h/pv 4 kertaa viikossa on nyt suunnitelmissa lapselle.. ja joskus saattaa jopa tulla tällainen "huonon äidin statuksen" antava 9h..

Toki sitä vielä toivoo että tulisi vaikka lottovoitto tai miehen tulot pomppaisivat ylös kun molemmat haluaisimme lapsen vielä kotona pitää..

• xsdfgsfg
        !!!! kirjoitti:

Paras sijoitus on lasten varhaiset vuodet, mikään talo tai mukavuus juttu ole tähän verrattavissa.Talot ovat taloja ja niiden rinnalla onnellinen ihmiselämä jossa pystytään vaikeudet kohtaamaan on huomattavasti arvokkaampi asia, ja siihen meillä on mahdollisuus lastemme kohdalla vaikuttaa kun he meitä eniten tarvitsevat eli silloin kun ovat vielä ilman omia taitoja ja tarvitsevat meidät lähelleen opettamaan miten elämässä pärjätään.

just näin. Me asutaan vanhassa rivarikolmiossa nelihenkinen perhe ahtaasti (70 neliötä), mutta ei olla ostettu isompaa vielä, koska halutaan hoitaa lapset itse mahd. pitkään. Alle kouluikäinen ei vielä osaa vaatia mitään hienoja taloja eikä hän sitä vaadi ellei lasta kasvata siihen ehdoin tahdoin (materialistiksi). Tuttavaperheessä moni rakentaa taloa ja sanoo "pakko laittaa lapsi hoitoon", mutta sehän on selvä, että jos talolainaa on helkutisti, niin silloin ei voida olla kotona kolmea vuotta...mutta kun se hieno elintaso on monelle NIIN TÄRKEÄ, siis niille aikuisille, ei ne pienet alle kolmevuotiaat sitä vielä arvosta vaan läsnäoloa.

• siruliisa

Niinpä, me tarhantädit emme koskaan ymmärrä teidän vanhempien puolustautumisia, aina ollaan piikit pystyssä. Onko teillä aina niin pitkät työmatkat, että tarvitaan kaksi autoa? Minä menen pyörällä, 15 min, ja mieheni vie autolla lapset. Jos menen myöhemmin, vien lapset ja mies hakee. Lastemme hoitopäivä on keskimäärin kahdeksan tuntia päivässä.

Mitä taas tulee vanhempien kuuden tunnin työpäivään, lapset ovat kuitenkin 8-9 tuntia hoidossa, koska äiti tarvitsee omaa aikaa! Tämän te äidit olette meille itse kertoneet.

• osa-aikainen

Minulla on 6 tunnin työaika. Mutta kappas vaan, lapseni on päiväkodissa 8 tuntia. Ensinnäkin: kuuden tunnin työpäivä ei sisällä ruokataukoa, joten puolen tunnin ruokatauko tulee tuohon kuuteen tuntiin lisäksi. Toisekseen: työmatkoihin menee 45 minuuttia suuntaansa, yhteensä siis 1,5 tuntia. Lasketaanpa: 6 0,5 1,5 = 8.

Ehkäpä minun pitäisi päiväkodissa kertoa tämä asia. Jotteivät siellä luule, että vietän "omaa aikaa" lapsen ollessa päiväkodissa.

• prrluits.
        osa-aikainen kirjoitti:

Minulla on 6 tunnin työaika. Mutta kappas vaan, lapseni on päiväkodissa 8 tuntia. Ensinnäkin: kuuden tunnin työpäivä ei sisällä ruokataukoa, joten puolen tunnin ruokatauko tulee tuohon kuuteen tuntiin lisäksi. Toisekseen: työmatkoihin menee 45 minuuttia suuntaansa, yhteensä siis 1,5 tuntia. Lasketaanpa: 6 0,5 1,5 = 8.

Ehkäpä minun pitäisi päiväkodissa kertoa tämä asia. Jotteivät siellä luule, että vietän "omaa aikaa" lapsen ollessa päiväkodissa.

eihän sillä ole mitään merkitystä mitä ne luulevat, sulla on subjektiivinen oikeus seisoa vaikka päälläsi tuo hoitoaika!

• yleistyshän se taas.

Ette koskaan ymmärrä puolustatumista? Pakkohan meidän on puolustautua kun suhtautuminen on noin hyökkäävää. Lähtökohtainen olettamus tuntuu olevan, että vanhemmat vai laistavat vastuutaan ja hoidattavat lapset päivähoidossa, että pääsevät itse vähemmällä. Tämä on yleistys, virheellinen sellainen.

"koska äiti tarvitsee omaa aikaa! Tämän te äidit olette meille itse kertoneet. "
        Ja kuinkakohan moni äiti noin tekee, tuskin monikaan. On vain niin helppo yleistää, taas.

• taruska

Kuule tarhatäti, kaikilla lapsilla ei edes ole kahta vanhempaa jakamassa vastuuta. On onni, että sinulla on varttitunnin pyörämatka ja mies vie lapset. Mutta kun perhe saattaa koostua vain ja ainoastaan yhdestä vanhemmasta ja lapsesta/lapsista, ja työpaikkakin saattaa olla niin kaukana, ettei polkupyörällä auta lähteä.

Sitä en todellakaan ymmärrä nykyaikuisissa, että heidän täytyy saada lapsesta välillä vapaata. Olisiko kyseinen vapaa-aika kuulunut minullekin, joka olen kasvattanut lapseni viimeiset 15vuotta itse? Omaa hölmöyttä kai kun en ole sitä osannut keneltäkään vaatia, vaan olen elänyt kaiken ajan lasteni kanssa. Itseasiassa, en keksi vieläkään, keneltä olisi omaa aikaa lähtenyt pyytämään ja hakemaan.

• sfhshshs

Suomessa kuulemma valtio maksaa vanhemmille rahaa siitä, että he suostuvat olemaan omien lastensa kanssa. Perin kummallista.

• kopll

valtio ei maksa yhtään mitään, se on kunta ja kunta olet myös sinä, halusit eli et.

• ....
        kopll kirjoitti:

valtio ei maksa yhtään mitään, se on kunta ja kunta olet myös sinä, halusit eli et.

Siis tee jotain äläkä vain ihmettele!

• äiti 4*

tuli kyllä niin paha mieli kun luki noita iltalehden juttuja, mikä ihmeen totuuden torvi tuo lehti on??? Oikea pas...lehti sanon minä. Ei tuota voi yleistää, että Suomen jokaisessa päiväkodissa on sellaista, tai lasten vanhemmat käyttäytyvät noin, niinhän tuo juttu on kirjoitettu, että se saa tietyn leiman. Varmasti SUURIN osa on ihan normaaleja työssä käyviä vanhempia jotka todella yrittävät ettei lapsen tarvi olla pitkää päivää hoidossa ja tekevät sen pohjalta sellaisia järjestelyitä.

Totuus vain on se, että työpäivä on 8h ja matkat siihen päälle niin 9h on normaali päivä niin se vain on, miksi siitä tehdään niin ihmeellinen asia, ikäänkuin se olisi epänormaalia. Eihän voi olla muuta jos teet normaalia työpäivää, eikö se ole luonnollista. Se on sitten taas eri asia kuuluko pieni lapsi hoitoon, mutta niinkuin monet ovat täällä sanoneet aina ei ole mahdollisuutta jäädä kotiin.

Itse teen lyhennettyä työviikkoa ja 1v. sekä 4v. ovat hoidossa 3-4 pv:nä viikossa, vaikka se on vähemmän silti joka kerta kirpaisee kun vien heidät hoitoon, mietin vastataanko heidän tarpeisiin, halitaanko heitä, huomioidaanko heidät yksilöinä ym. mutta pakkohan sitä on luottaa kun ei muutakaan voi.

• adfgadfgadsf

"Totuus vain on se, että työpäivä on 8h ja matkat siihen päälle niin 9h on normaali päivä niin se vain on, miksi siitä tehdään niin ihmeellinen asia, ikäänkuin se olisi epänormaalia." Mielestäni tämä onkin hälyttävää, kun siitä on tehty normaalia viime vuosikymmeninä. Missään muussa maassa ei lapset ole niin pitkiä päiviä hoidossa kuin Suomessa! Kyllä se on kuule pienelle lapselle ihmeellinen asia olla 9h vieraassa ympäristössä metelilaumassa, mutta kun se halutaan unohtaa nykySuomessa! Mielestäni todellakin on epänormaalia, että lapsi viettää enemmän aikaa hoitajien kuin oman äidin kanssa ja sitä vielä ihannoidaan! Sen takia äitejä kirpaisee viedä lapset hoitoon, koska se on heidän oman äidinvaiston vastaista - eihän äidit muuten tuntisi niin! Jos äidit kuuntelisivat oikeasti sisintään, lapset hoidettaisiin paljon enemmän kotona. Siksi äideillä on huono omatunto, koska he tietävät, että heidän kuuluisi itse hoitaa omat lapsensa. Niin se on luonto luonut.

• ....

Surullistahan juuri on että alle kolmevuotiaan tarpeita ei pystytä Suomen kasvatuskäytännössä kunnioittamaan.On lukuisia syitä, ihan aiheellisia miksi ei pystytä näitä yhteikunnan pienimpiä kotona hoitaa. Se että tämä on todellisuus ei poissulje tosiasiaa että lapsi tässä iässä ei ole valmis ryhmähoitoon ja pitkiin päivittäisiin eroihin hoivaavasta vanhemmasta. Tämä on ihan kehityspsykologinen tosiasia. Siis jos vanhemmat eivät pysty hoitamaan on tämän ikäisille lapsille kuitenkin turvattava riittävän turvallinen vaihtoehto. Se mikä tässä eniten harmittaa on että Suomessa on rakennettu yhteiskunta joka olettaa vanhempien varsin varhaisessa vaiheessa pistävän lapsensa ryhmähoitoon ja tekevän ylipitkiä työpäiviä samalla tarjoten hoitoa joka ei pysty riittävän hyvin vastaamaan taaperoikäisen normaaleihin tarpeisiin. On väärin lapsia kohtaan ja on väärin vanhempia kohtaan!

• sfghshsh

Palattaisiinpa vanhaan hyvään aikaan, jolloin vanhemmat hoitivat itse lapsensa eikä mitään oikeuksia päivähoitoihin ollut. Silloinkin pärjättiin. Lapset pärjäsivät paremmin.
      Nykyvanhemmat käyttävät työtään verukkeena sille etteivät hoida itse lapsiaan. Kyllä se on itsestä kiinni, miten asiat järjestää ja mikä on tärkeintä. Varsinkin kun sitä oman lapsen hoitoa vielä tuetaan taloudellisesti!!!

• nimkki

Taloudellinen tuki oman lapsen hoitamiseen on äärimmäisen niukka, ja niukkenee sen mukaan, mitä lapselle tulee ikää. Tätä nykyä ajatellaan lapsen pärjäävän kotonaan jo todella pienenä, ja samaan aikaan ihmetellään, kun lasten ja nuorten pahaolo vain lisääntyy. Eikö näitä asioita voisi tarkastella rinnakkain ja kysyä, mikä on syytä, mikä seurausta.

Edes pitkäaikaissairaan lapsen hoito kotona ei hellytä yhteiskuntaa, vaan pikemminkin paiskotaan rangaistuksia.

• se oli silloin se.

Yhteiskunta oli silloin toisenlainen; asuttiin lähellä edellisiä sukupolvia ellei samassa talossakin ja oletettiin, että mummot ja vaarit osallistuvat lastenkasvatukseen.
        Nyt asutaan etäällä - ennen muuta töiden takia, niitä on tarjolla vain kasvukeskuksissa ja näin "mummo-korttia" ei ole käytettävissä.
        Sitten on vielä mummot, jotka ovat sitä mieltä, että ovat omat lapsensa hoitaneet eikä heillä ole velvollisuutta osallistua seuraavien sukupolvien kasvattamiseen. Juu, siihen on mummolla oikeus, mutta tämä menneisiin aikoihin vetoaminen sisältää oletuksen, että mummolla(kaan) ei ole omaa elämää vaan hän hoitaa lapsi, että vanhemmat pääsevät työelämään.

• rasva-apina
        se oli silloin se. kirjoitti:

Yhteiskunta oli silloin toisenlainen; asuttiin lähellä edellisiä sukupolvia ellei samassa talossakin ja oletettiin, että mummot ja vaarit osallistuvat lastenkasvatukseen.
        Nyt asutaan etäällä - ennen muuta töiden takia, niitä on tarjolla vain kasvukeskuksissa ja näin "mummo-korttia" ei ole käytettävissä.
        Sitten on vielä mummot, jotka ovat sitä mieltä, että ovat omat lapsensa hoitaneet eikä heillä ole velvollisuutta osallistua seuraavien sukupolvien kasvattamiseen. Juu, siihen on mummolla oikeus, mutta tämä menneisiin aikoihin vetoaminen sisältää oletuksen, että mummolla(kaan) ei ole omaa elämää vaan hän hoitaa lapsi, että vanhemmat pääsevät työelämään.

Ja ne mummotkin tuppaa työelämässä nykyään olemaan..

• jetyjsj

Siis mitä? miksi ihmeessä mummon pitäisi hoitaa lapsenlapsiaan. Onko kaien ydin ja tärkein asia että lapsen vanehmmat voivat olla työelämässä täydet päivän ja molemmat vaikka ovat itselleen lapsen hankkineet? Eiköhän se mummokin hoitanut omansa ihan itse, ilman omien vanhempiensa apua.
      Ja kun kunta maksaa oman lapsen kotihoidosta minimisti, ennen ei maksanut ollenkaan ja silti pärjättiin. Lapet pärjäsivät paremmin, ei ollut mielenterveysongelmia jne. Eikä aina vedottu sukulaisiin ja isovanhempiin jne. vaan hoidettiin ITSE omat lapset. Sitä eivät nykyvanhemmat edes tajua. OMAT lapset = oma aika.
      Vanhemmat voivat tehdä työtä vuorotellen jos moelmpien on pakko työtä tehdä (lue= pitää saada talo, auto, matkoja jne.). Lasta ei ole mikään pakko hoidattaa muilla, ei yhteiskunnalla, ei sukulaisilla eikä kenelläkään. Se lapsen kanssa oleminen on juuri sitä omaa aikaa, sen jälkeen kun on päättänyt lapsen tehdä.

Metsässä kasvaa yhä marjoja ja sieniä. Vaatteet voi ommella itse, voi kierrättää ja tukea kestävää kehitystä. Virikkeitä voi järjestää ilmaiseksi. Polkupyörällä ja kävelleen pääsee eteenpäin. Mutta toiset valitsevat lapsen elämisen laitoksissa pitkiä päiviä jotta he saavat kaikki ylellisyydet itselleen "vapaa-aikaa" omasta lapsestaan. Itsekästä.

Lapsen ei oleteta eikä tarvitse pärjätä kotonaan pitkiä aikoja yksin. Lapsella on sitä varten luonnostaan vanhemmat että he pitävät huolta omasta jälkikasvustaan. Se on lapsen oikeus. Hyi teitä, jotka sälytätte oman vastuunne yhteiskunnalle, sukulaisille, isovanhemmille jne. Vaadittel isää rahaa parempia palveluita. Mit itse teette? Hylkäätte lapsennne yhteiskunnan hoidettavaksi ja kasvatettavaksi. No saattehan lapsilisät ym. Ehkä voitte tehdä sillä taas lapsivapaan etelänmatkan tai ostaa uuden auton.

• sdfgszdfg

Toi on muuten ihan soopaa, että meitä 1980-luvulla syntyneitä ei olisi hoitanut isovanhemmat, oma mummoni hoiti minut alle kouluikäisenä ja myöhemmin olin toisella mummolla monesti lauantaisin yökylässä alakouluiässä! Suurin osa lapsuusmuistoistani liittyykin mummoihin, ei äitiini - ja tämä on tosi yleistä! Nyt itse olen kotiäitinä, jotta omilla lapsillani olisi läheisemmät suhteet OMAAN ÄITIINSÄ, eikä mummoon! Nykyään onneksi tosi hyvät välit omaan äitiini, mutta lapsuudesa hän ei ollut juuri läsnä kun oli aina töissä. Toki mummo meillä välillä auttaa tarvittaessa kun itse haluaa, mutta ei koko ajan päivittäin!

• 11115
        sdfgszdfg kirjoitti:

Toi on muuten ihan soopaa, että meitä 1980-luvulla syntyneitä ei olisi hoitanut isovanhemmat, oma mummoni hoiti minut alle kouluikäisenä ja myöhemmin olin toisella mummolla monesti lauantaisin yökylässä alakouluiässä! Suurin osa lapsuusmuistoistani liittyykin mummoihin, ei äitiini - ja tämä on tosi yleistä! Nyt itse olen kotiäitinä, jotta omilla lapsillani olisi läheisemmät suhteet OMAAN ÄITIINSÄ, eikä mummoon! Nykyään onneksi tosi hyvät välit omaan äitiini, mutta lapsuudesa hän ei ollut juuri läsnä kun oli aina töissä. Toki mummo meillä välillä auttaa tarvittaessa kun itse haluaa, mutta ei koko ajan päivittäin!

Aika tuttua. Itse olen myös 80-luvulla syntynyt. Ja mummo hoitanut... Päiväkodin aloitin 5-vuotiaana. Pelkkiä hyviä muistoja on päiväkodista muuten. En muista yhtään, että se olisi ollut vieraassa ympäristössä metelilaumassa. Päiväkoti oli jännä ja kiva paikka, missä oli aina kavereita ja tiukat, mutta mukavat hoitotädit. Oma poikani oli aiemmin hoidossa vain 3 päivänä viikossa ja kyseli miksei saa mennä jokapäivä kun muutkin saa :D

• pk:n lastenhoitaja

Kun lehdet kirjoittavat, että päiväkodista on karannut lapsi. Täällä palstalla moni "hyökkää" päiväkotihenkilöstöä ja päiväkoteja vastaan. Haukkuu päivähoidon ja myös yleistääkin asioita. Mutta, nyt kun lehdessä (kerrankin) kerrotaan totuuksia myös toiselta kantilta......alkaa hyökkäys taas siitä, kuinka mustavalkoista tekstiä lehdet kirjoittaa. Iltalehdessä olleet asiat olivat lähes kaikki tuttuja tarinoita...ainakin minä olen niihin päivähoitotyössä vuosien varrella törmännyt, lähes kaikkiin esimerkkeihin. Mutta, ei se tietysti tarkoita sitä, että ne asiat tapahtuisi jokaisen perheen kohdalla. Ei tietenkään.
      Mielestäni on erittäin hyvä, että näitäkin puolia tuodaan mediassa esille.

• ehkä apua

Surullista koko tässä syyttelyssä puolin ja toisin on että lapset ne tässä eniten kärsivät. Hoitajat ja vanhemmat ovat varmasti monet omalla tavallaan kovilla, molemmat haluava myöst varmasti lapsen parasta, mutta vasta kun pystytään yhdessä lapsen tilannetta ymmärtämään, vasta kun uskalletaan yhdessä myös nähdä hankalat asiat päivähoidossa vasta silloin lasta pystytään yhdessä oikealla tavalla auttamaan ja tukemaan.

• äiti itsekin

Kommenttia teille, jotka väitätte, että lapset hoidettiin ennen itse. Kyllä lapset olivat ennen paljon ihan vaan keskenään "hoidossa", isommat katsoivat pienempien perään, jos olivat katsomassa, kun aikuisilla oli tekemistä. Mummoni lukitsi aikanaan lapsensa yksin kotiin, kun lähti asioille... Moni joutui aikuisten töihin viimeistään 12-vuotiaana.

Parempi olla päiväkodissa kuin heitteillä!

• ....

Todellisuus tuntuu olevan että jos ensimmäiset kolme vuotta saa hoivaavan aikuisen riittävää läheisyyttä pärjäävät lapset kummasti hyvinkin pieninä, Tästä on paljon esimerkkejä kehitysmaista joissa hyvinkin pienet lapset kantavat suurta vastuuta sekä itsestään että sisarruksistaan ja jopa vanhemmistaa.Nämä lapset ovat pärjääjiä koska ovat saaneet varhaisen tuen kasvulleen, Kivijalka on hyvä ja luja.Jopa kehitysmaissa saatikka Suomessa ennen vanhaan ei alle kolmevuotiaita sijoitettu isoihin ryhmiin kauaksi kotoa vaihtuvien aikuisten hoivaan.Näissä olosuhteissa kehittyvät taaperon taidot hyvin huonosti.

• nh

rasva-apina ei halua tinkiä taloudellisesta olotilastaan. Toivottavasti se lottopotti napsahtaa samalla tavalla kuin siittiöt löysivät paikkansa.

• Rasva-apina

Rasva-apina haluaa tarjota lapsilleen tarvittavan, pitää katon päällään ja maksaa laskut. Lottovoiton toivonta nyt oli heitto mikä nyt ensimmäisenä tuli mieleen joka mahdollistaisi vielä pidempään lasten kotona kasvattamisen.

Nytkö tämä kääntyi siihen että olen rahan ahne kun menen töihin sitten kun tuet loppuvat kun ei ainoastaan mieheni palkalla pärjätä? Mahdollisesti silloin olisin mieheni kanssa tehnyt pikkasen erilaisen valinnan lasten hoidon suhteen...

• Tytär tarhatätinä

Satunpa minäkin tietämään aika paljon näistä nykyvanhempien asioista. Tehdään lapsia ihan vaan siksi kun muutkin tekevät, laitetaan lapsi sitten nopeasti päiväkotiin kun ollaan kyllästytty siihen ja ihana vauva-aika on ohi. Äiti haluaa nopeasti takaisin työelämään vedoten siihen ettei pärjää rahallisesti. Vanhemmat viettävät jopa lomiaan ilman lapsiaan, lapset kipataan päivähoitoon. Sen lisäksi lapset viedään sairaina hoitoon jossa tartuttavat heti muut sekä vielä nämä hoitajat jotka ovat koko ajan sairaina.

Nykyvanhemmat ovat todella itsekkäitä !!!

• ph93

"Kauhistellaan kun 11kk lapsi on 9h hoidossa. Ikävä kyllä kaikilla ei ole vanhempainrahakauden päätyttyä jäädä hoitamaan lastaan kotiin."

Minusta on hyvin surullista, että noin pienilläkin hoitopäivät venyvät noin pitkiksi. Se ei ole pienen etu, ei sittenkään, vaikka vanhemmilla ei muuta vaihtoehtoa olisikaan. Lapsen etu ei aina ole se, mihin vanhemmilla on mahdollisuus, valitettavasti.

""miksei minulla ole koskaan vapaapäivää?" ehkä olisi jos päivähoito systeemi olisi päiväkohtainen eikä silloinkin kun lapsi ei ole hoidossa joutuisi maksamaan."

Tällaista ajattelutapaa en ymmärrä. Mikä estäisi vanhempaa tarjoamasta lapselleen joskus vapaapäivää kun itsellä sellainen on, vaikka siitä ei maksuvähennystä saisikaan? Onko se tosiaan päivähoidon laskutussysteemin vika, jos vanhemmat itse mieltävät tärkeämmäksi saada vastinetta rahoilleen kuin tarjota omalle lapseellen joskus vapaapäivän?

"Joskus vanhemmilla on paljon asioita vapaapäivänään hoidettavana. Hammaslääkäriä, lainaneuvotteluja, joskus jopa täytyy kampaajalla käydä. Onko kohtuutonta viedä lapsi silloin pariksi tunniksi hoitoon josta maksaa?"

Ei minusta ole.

"Ja sehän vasta kamalaa onkin jos lapsella on nälkä kun on aamupalan aika.. Se varmasti olisi parempi että lapselle tuputettaisiin aamupala kotona ja sitten tarhassa ei suostuisi syömään ja joku kiva tarhatäti vaikka teippaisi tuoliin ja pakkosyöttäisi."

Huomasitko että tässä tapauksessa kyse oli hieman muusta kuin siitä, että lapsi on normaalilla tavalla nälkäinen aamupalan aikaan?

"Ja jos perjantaina on samat vaatteet kuin maanantaina on aina se mahdollisuus että kyseessä on tarhavaatteet. Vaatteet jotka otettiin päältä heti perjantaina tarhasta tullessa ja laitettiin taas maanantai aamuna päälle. HUI KAMALAA!"

Sama kysymys kuin edellisessä kohdassa. Huomasitko, että tähän liittyi myös se, että lapsi oli myös likainen ja henkilökunnan mieltä painoi mm se haetaanko lasta hoidosta, kuka häntä hakee ja onko hakija miten kännissä vaiko selvinpäin? Olisiko sinun kannattanut lukea koko ko. tapauksen kokonaisuuskuvaus?

"Miten ihmeessä ryhmän koostakin voi vanhempia syyllistää.."

Missä kohdassa tuossa artikkelissa vanhempia syyllistettiin päivähoidon ryhmäkoosta? Minä en sellaista huomannut.

Olet oikeassa siinä, että jokainen voi omat mielikuvansa artikkelista luoda. Minulle vain tuli mieleen, että aika mustavalkoisilla linsseillä sinäkin tunnuit sen näkevän. Paikoitellen tuntui, että et ihan itsekään huomioinut suhteellisuutta tässä avauksessasi.

• ennen paremmin?
    • ihan hyvä äiti

Mielipiteitä on miljoona. Lapsoseni aloitti juuri tarhan ja ikää on reilu 10kk.."paha äiti" vie lapsen tarhaan ja lähti itse töihin ( täten jää käteen yli 1000€ enemmän kuin olisin kotona). Näen että lapselleni voi olla jopa hyväksi mennä päivähoitoon.. siellähän on jopa muita lapsia.. lapseni pitää muista lapsista. Lapseni nauttii kun saa seurata muita lapsia ja leikkiä.. oppii ken ties sosiaaliseksi. Päivä on varmasti pitkä (ainakin minulle töissä) lapselleni mutta aamupala, leikkimistä, ulkoilua, nukkumista (jopa 2 tuntia yrittävät), syömistä, ulkoilua, leikkiä..tosin lapseni ei tunne vielä kelloa..ainoa ajatukseni on kuka antaa lapselleni haleja ja hellyyttä? sen teemme me vanhemmat kun pääsemme töistä ja nautimme lapsen kansssa koko illan (lapsi menee 9 aikaan nukkumaan) ja viikonlopun! Niin meillä ja tässä yhteiskunnassa.. uskon että lapsestani tulee täysjärkinen ja fiksu aikuinen vielä!

• Halit...

En tiedä muista, mutta minusta parasta päiväkodissa on halit=)
        Vaikka päivä olisikin pyllystä, esim nukkunut huonosti, auto ei käynnisty jne, niin piristää kyllä kummasti kun aina joku tulee halimaan heti kun näkee=)
        Ja kyllä 1 aikuinen ehtii hyin muun hoidon ohella halia 4 alle 3vuotiasta, tai 7 yli 3vuotiasta, ainakin meidän päiväkodissa.
        Toki pakko myöntää että pienimmät saavat ehkä eniten haleja...

• erqerwqe

Luepa joskus MLL:n tai niitä neuvolan oppaita tuon ikäisen mielen toiminnasta, ehkäpä mielesi muuttuu. Tuon ikäinen ei vielä varsinaisesti edes vastavuoroisesti leiki muiden kanssa, vaan leikki on rinnakkaisleikkiä. 1-2-vuotias lapsi toki nauttii muiden lasten seurasta, mutta erityisen tärkeää on, että se oma rakas, läheinen aikuinen (äiti tai isä) on siinä vieressä mukana, jonka luokse voi aina palata tankkaamaan läheisyyttä ja turvallisuutta jos rupeaa pelottamaan tms. Olet "ihan hyvä äiti", mutta viestissä kuitenkin paljastit, että raha on sinulle tärkeämpää kuin lapsi, kaikki psykologit sanovat, että päivähoito vaarantaa alle 3-vuotiaan psyykkisen kehityksen. Ymmärrän, että kaikki eivät voi olla 3 vuotta kotona, mutta edes sen 1,5 vuotta pitäisi olla mahdollista olla kaikkien kun vähän vähentää elintasovaatimuksia! Lapsesi ei edes vielä ymmärrä ajankäsitettä, jos sanot aamulla, että palaat illalla klo 17, ei hän sitä ymmärrä, vaan kokee sen aina hylkäyksenä :-(. Kaikki päiväkodissa työskentelevät ovat sanoneet, että älä tuo pieniä sinne! Lisäksi itse näen (olen kotiäiti) lasten kanssa päivittäin puistossa 1-2-vuotiaita hoitolapsia, jotka eivät todellakaan nauti hoidosta isossa ryhmässä! Vasta ne 3-4-vuotiaat oikeasti leikkivät ja nauttivat leikistä ja hoidosta siellä isommassa ryhmässä!

• lapsen paras

Äidin kanssa kymmenkuukautinen on kaikkea sitä mitä kuvasit, kun äiti taasen ei ole mukana on lapsi hyvinkin erilainen, turvallinen luotettava satama hädän tullessa ei ole saatavilla. Päiväkodin isossa lapsiryhmässä ilman äitiä on valitettavasti näin pienelle liikaa. Äidit oppisivat paljon jos saisivat katsoa videota lapsensa päivästä. Kyllä olisivat hämmästyneitä siitä miten erilainen lapsen käytös silloin on verrattuna siihen kun itse on paikalla. Suosittelen hoitajaa kotiin tai pph. Sori.

• ihan hyvä äiti

Pitääpä lukea opuksia (myönnän että ei ole tullut luettua). Kyynel kyllä vierähti tässäkin taas poskelle. Kyllä tässä tapauksessa raha on tärkeää jotta voin suoda lapselleni kaiken tarvittavan ettei tarvitse kotona tapella ja itkeä mistä laskuihin rahaa.. Mutta mielestäni ei voi yksiselitteisesti sanoa että raha on tärkeämpää kuin lapseni. Raha vain nyt sattuu pyörittämään tätä maailmaa! Vaikuttaa meidän taloudessa ainakin tuo 1000e. Tällä mennää tässä tapauksessa..ja edelleen uskon että lapsestani tulee täysjärkinen!

• sreter

Raha ei pyöritä ainakaan mun maailmaa, vaikka totta helvetisti se 1000e enemmän kuussa toisi paljon lisää...ei ne lapset siellä hoidossa kuole, kasvaa jopa menestyviä uraihmisiä, tasapainoisista en sitten tiedä, meillä "iha normaalisti kasvaneilla päiväkotilapsilla" on kuitenkin kaikennäköisiä ongelmia: mielenterveysongelmia, masennusta, unettomuutta, syömishäiriötä yms., huono itsetunto yms. Samat ihmiset sanovat "ihan hyvä minustakin tuli", mutta kun kukaan ei osaa kyseenalaistaa mitään yhteiskunnassa. Sitä mitä ei ole koskaan saanut, ei osaa kaivatakaan: 1980-luvulla eläneet vanhat päiväkotilapset eivät ole koskaan saaneet kokea normaalia kotielämää, äidin rakkautta ja siksi eivät usko kodin olevan parasta omallekaan lapselle, vaikka uskon, että jokaisen äidin sydän ja omatunto sanoo muuta! Joskus olisi hyvä miettiä, miksi tunnen niin huonoa omaatuntoa jos vien lapsen tarhaan ja kuunnella sitä omaa sydämen ja äidin vaiston ääntä! Se on yleensä oikeassa. Toki päiväkoti on parempi jos äiti ei jaksa, pysty tai halua hoitaa, mutta ei pidä ajatella että normaalissa tilanteessa koti ei olisi parempi vaihtoehto pienelle! Itse olin muuten hoidossa aina pienenä (en juuri muista, että äiti olisi mua hoitanut tai leikkinyt kanssani) ja vasta nyt vanhempana olen pystyneet kyseenalaistamaan moniakin asioita lapsuudessa ja toisaalta olen ymmärtänyt, mistä monet ongelmani nuoruudessa johtuivat! Olen toki näennäisesti jopa menestynyt elämässä: on korkeakoulututkinto ja ihan hyvä työpaikka odottamassa. Silti kaikkea ei voi saada rahalla.

• minäkin äiti
        sreter kirjoitti:

Raha ei pyöritä ainakaan mun maailmaa, vaikka totta helvetisti se 1000e enemmän kuussa toisi paljon lisää...ei ne lapset siellä hoidossa kuole, kasvaa jopa menestyviä uraihmisiä, tasapainoisista en sitten tiedä, meillä "iha normaalisti kasvaneilla päiväkotilapsilla" on kuitenkin kaikennäköisiä ongelmia: mielenterveysongelmia, masennusta, unettomuutta, syömishäiriötä yms., huono itsetunto yms. Samat ihmiset sanovat "ihan hyvä minustakin tuli", mutta kun kukaan ei osaa kyseenalaistaa mitään yhteiskunnassa. Sitä mitä ei ole koskaan saanut, ei osaa kaivatakaan: 1980-luvulla eläneet vanhat päiväkotilapset eivät ole koskaan saaneet kokea normaalia kotielämää, äidin rakkautta ja siksi eivät usko kodin olevan parasta omallekaan lapselle, vaikka uskon, että jokaisen äidin sydän ja omatunto sanoo muuta! Joskus olisi hyvä miettiä, miksi tunnen niin huonoa omaatuntoa jos vien lapsen tarhaan ja kuunnella sitä omaa sydämen ja äidin vaiston ääntä! Se on yleensä oikeassa. Toki päiväkoti on parempi jos äiti ei jaksa, pysty tai halua hoitaa, mutta ei pidä ajatella että normaalissa tilanteessa koti ei olisi parempi vaihtoehto pienelle! Itse olin muuten hoidossa aina pienenä (en juuri muista, että äiti olisi mua hoitanut tai leikkinyt kanssani) ja vasta nyt vanhempana olen pystyneet kyseenalaistamaan moniakin asioita lapsuudessa ja toisaalta olen ymmärtänyt, mistä monet ongelmani nuoruudessa johtuivat! Olen toki näennäisesti jopa menestynyt elämässä: on korkeakoulututkinto ja ihan hyvä työpaikka odottamassa. Silti kaikkea ei voi saada rahalla.

Tasan tarkkaan raha pyörittää jokaisen maailmaa tavalla tai toisella.. ruoka maksaa ja vuokra on maksettava.. ellei ole sitten niin "onnellisessa" tilanteessa että muut tekee ja maksaa kaiken puolesta. Totta on ettei ne lapset kuole sinne tarhaan kuole. Onnellisia ovat varmaan kotiäidit ja hienoa ettätoiset voivat nauttia lapsistaan kotona.. toivottavasti se kotiaika sitten on juuri niin upeaa ja lapselle täydellistä. Kotiäitihän ei väsy..

• varmaan tarkoitettii
        minäkin äiti kirjoitti:

Tasan tarkkaan raha pyörittää jokaisen maailmaa tavalla tai toisella.. ruoka maksaa ja vuokra on maksettava.. ellei ole sitten niin "onnellisessa" tilanteessa että muut tekee ja maksaa kaiken puolesta. Totta on ettei ne lapset kuole sinne tarhaan kuole. Onnellisia ovat varmaan kotiäidit ja hienoa ettätoiset voivat nauttia lapsistaan kotona.. toivottavasti se kotiaika sitten on juuri niin upeaa ja lapselle täydellistä. Kotiäitihän ei väsy..

ettei raha pyöritä maailmaa siinä määrin että täytyisi valita se 1000 e rahaa ja mennä töihin.Väsyykö työssä käyvä äiti ikinä? Varmasti molemmat väsyvät välillä mutta kotona ollessa on se hyvä puoli että tunteja lapselle riittää vaikka välillä miten väsyttäisi.

• pointti siis...

Jos oma tilanne pakottaa töihin palaamisen, lapsen ollessa vielä hyvin pieni, voi jokainen vanhempi kuitenkin pyrkiä varmistamaan hoitomuodon lapselleen, joka lapsen hyvinvoinnin kannalta on paras mahdollinen, tämä se pointti on, joka jostain syystä niin vaikea käsittää.

• gfsdgfdsgs

Kaikki ihmiset eivät ole työelämässä vaikkei heillä ole edes niin suurta syytä jättäytyä pois, kuin lapsi on.

• menno

Eli hoitomuodosta: pph koetaan usein hyväksi pienelle lapselle, mutta tuttava perheen hoitaja ei ollutkaan niin mukava vaan huusi lapsille, jos tuli pissa housuun alle 2vuotiaalla.. Myös muita ongelmia oli! Eli ei asiat ole niin yksinkertaisia.

Mummoista: oma äitini on alle 2 vuotiaana annettu mummon hoitoon ja näki omia vanhempiaan n. kerran/kk, joten uskon, että lapselle on parempi nähdä vanhemmat edes muutaman tunnin päivässä, kuin asua eri paikkakunnalla! Ja lapseni mummo eli äitini ei ole lapsiaan kotona hoitanut, vaikka olisi halunnut, sillä rahaa ei kotiin saanut, miehen palkka ei riittänyt kuusihenkisen perheen elättämiseen riittänyt ja äitiysloman kestettyä 6kk työpaikka ilmoitti, että jos kauemmin on palkattomalla vapaalla, ei ole työtä johon palata! Itse olin siis 9kk ja veljeni 6kk mennessämme päiväkotiin.. Koemme silti, että vanhempamme meitä rakastivat, vaikka isä joutui tämänkin lisäksi tekemään paljon ylitöitä, että meillä olisi koti, jossa mahdumme asumaan mukavasti..

(bytheway-imetyskin lähentää lasta ja äitiä, eikö? oma äitini ei pystynt maitoa tuottamaan ja kas! kaikki lapset ovat terveitä ja hyvin läheisiä äitiin, jos vertaan ystäviini, jotka näkevät vanhempiaan vain harvoin, itse soitan äidille aina kun on hätä- ja äiti auttaa)

Itse vein lapseni hoitoon 10kk iässä. Tästä kärsin tavallani. En mennyt töihin vaan kouluun, että joskus pääsisin töihin. Raha ei ole motivaattorina, koska sitä ei ole. Toisina aamuina lapsi ei halua mennä tarhaan, eikä silloin menekään, jos voin jäädä kotiin. Vapailla ollaan usein kesken viikon, mutta meno yltyy pidemmällä lomalla mahdottomaksi, kun lapsi vaatii päästä tarhaan leikkimään. Tahdon kuitenkin valmistua mahdollisimman nopeasti, että voisin tarjota lapselleni edes joskus taloudellista turvaa. Nyt joku sanoo, että olisit hankkinut lasesi myöhemmin. Raskauduin kuitenkin vahingossa ja on valitettavasti kohdallani hyvin todennäköistä, etten olisi enää koskaan tullut raskaaksi.. näin ollen pidimmi lapsen ja olemme hyvin onnellisia, että meillä on edes yksi lapsi, jos meille ei toista suoda..

Tällaisen valinna minä tein. Se ei ehkä ole täydellinen, mutta se on minun valintani.

tällaisen valinna minä tein

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5785
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      45
      5295
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3688
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3643
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      90
      3181
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2864
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57