Kiinteästi moottoritilaan asennettava Defan ylläpitolaturi, joka lataa akkua aina, kun moottorinlämmitin on kytkettynä. Onko huonoja tai hyviä kokemuksia?
Ylläpitolaturista kokemuksia
20
14046
Vastaukset
Ihan hyvä. Jos ajaa pätkäajoa niin ei akku siitäkään tykkää. Defan laturi on teholtaan muistaakseni 2 A, ettei se pahaakaan tee. On tarkoitettu kiinteään asennukseen ettei tule noita käsittämättömiä jatkojohto virityksiäkään.
Järjestelmään on saatavana myös älykäs kello. Kertoo vaan lähtöajan niin kello hoitaa lämmitysajan ulkolämpötilan mukaan.- eli humpuukia
"laturi on teholtaan muistaakseni 2 A, ettei se pahaakaan tee"
Ei varmaan, mutta ei juuri hyvääkään. Auton laturi lataa 100:lla ampeerilla, eli on 50 kertaa tehokkaampi. Toisin sanoen normaalin tolppapaikan parin tunnin ajastimella saa ladatuksi kerralla yhtä paljon mitä auton omalla laturilla parin-kolmen minuutin tyhjäkäynnillä.
Eipä kannata juuri ollenkaan eikä kyseinen turhake maksa koskaan itseään takaisin. - Datsun 100 A
eli humpuukia kirjoitti:
"laturi on teholtaan muistaakseni 2 A, ettei se pahaakaan tee"
Ei varmaan, mutta ei juuri hyvääkään. Auton laturi lataa 100:lla ampeerilla, eli on 50 kertaa tehokkaampi. Toisin sanoen normaalin tolppapaikan parin tunnin ajastimella saa ladatuksi kerralla yhtä paljon mitä auton omalla laturilla parin-kolmen minuutin tyhjäkäynnillä.
Eipä kannata juuri ollenkaan eikä kyseinen turhake maksa koskaan itseään takaisin.Mitä hyötyä siitä auton laturin antamasta maksimivirrasta on, jos auto ei pakkasaamuna lähde käyntiin? Ei sen ylläpitolaturin tarvitse koskaan maksaa itseään takaisin, vaan taata, että auto lähtee käyntiin silloin, kun on mentävä vaikkapa töihin.
- alarm'
Kaikissa viranomaisten autoissa on sellainen ja siitä on vaan hyviä kokemuksia.
On se hyvä että tietämättömiäkin on.
Haluan vaan nähdä mitä siintä akusta jää jäljelle jos sitä ladataan 100:lla amppeerilla. Laturihan voi olla teholtaan maan ja taivaan väliltä. Ei se takaa millä virralla akku lataantuu. "ei humpuukia" saa kyllä lähteä koulunpenkille. "alarm" on oikeassa. Tiedän sen kun olen virka autojen kanssa tekemisissä.- virrran puolesta
On tainnut kreikkailmiö levitä Suomeenkin. Virtamiehet jaarittelee virta-ajoneuvojen tuningvarusteista kun eivät muutakaan tekemistä keksi työajalle eivätkä veronmaksajien rahoille.
Arafutukselle kyssäri; mikä mahtaa olla käynnistysakun virranantokyky ampeereina? 2 A? virrran puolesta kirjoitti:
On tainnut kreikkailmiö levitä Suomeenkin. Virtamiehet jaarittelee virta-ajoneuvojen tuningvarusteista kun eivät muutakaan tekemistä keksi työajalle eivätkä veronmaksajien rahoille.
Arafutukselle kyssäri; mikä mahtaa olla käynnistysakun virranantokyky ampeereina? 2 A?Voi polosta. Kymmeneen vuoteen ei ole viran takia päätään tarvinnut vaivata. Toi laitos kun satuu olemaan tossa vieressä niin tulee oltua ajan hengessä näin virka-ajan ulkopuolellakin.
Turha kysymys. Käynnitys tilanteessa voi oikosukuvirta olla hetkellisesti hyvinkin 600 amppeeria jopa yli.
Siintä vaan laskemaan kannattooko akkua varata pienellä virralla.- Tajusit jo?
aratus kirjoitti:
Voi polosta. Kymmeneen vuoteen ei ole viran takia päätään tarvinnut vaivata. Toi laitos kun satuu olemaan tossa vieressä niin tulee oltua ajan hengessä näin virka-ajan ulkopuolellakin.
Turha kysymys. Käynnitys tilanteessa voi oikosukuvirta olla hetkellisesti hyvinkin 600 amppeeria jopa yli.
Siintä vaan laskemaan kannattooko akkua varata pienellä virralla.Tyypillinen pakkaskäynnistys 5 sekuntia = 5 x 600 amperiia = 3000 ampeeria.
2 A laturilla akun lataaminen kestäisi 1500 sekuntia = 25 minuuttia. Aivan turhaa, kun auton oma 100 A laturi lataa akun 15:ssa sekunnissa. Koska auto jää joka tapauksessa käyntiin, niin akku latautuu "itsestään".
Käynnistysongelmat johtuvat käytännössä aina huonokuntoisesta akusta. Voi auton laturikin olla rikki, mutta sitä ei tuollainen säälittävä 2 A laturi korvaa ikinä. Kunnossa oleva auto ei kaipaa ulkopuolista apua. - jhfljfycyu
Tajusit jo? kirjoitti:
Tyypillinen pakkaskäynnistys 5 sekuntia = 5 x 600 amperiia = 3000 ampeeria.
2 A laturilla akun lataaminen kestäisi 1500 sekuntia = 25 minuuttia. Aivan turhaa, kun auton oma 100 A laturi lataa akun 15:ssa sekunnissa. Koska auto jää joka tapauksessa käyntiin, niin akku latautuu "itsestään".
Käynnistysongelmat johtuvat käytännössä aina huonokuntoisesta akusta. Voi auton laturikin olla rikki, mutta sitä ei tuollainen säälittävä 2 A laturi korvaa ikinä. Kunnossa oleva auto ei kaipaa ulkopuolista apua.Akku myös purkaantuu itsestään ja autossa olevien lepovirtojen takia. Kylmyys huonontaa virranantoa. Jos autolla ei ajeta usein eikä pitkiä matkoja, lisälaturista on hyötyä.
- ohmi x käämi
aratus kirjoitti:
Voi polosta. Kymmeneen vuoteen ei ole viran takia päätään tarvinnut vaivata. Toi laitos kun satuu olemaan tossa vieressä niin tulee oltua ajan hengessä näin virka-ajan ulkopuolellakin.
Turha kysymys. Käynnitys tilanteessa voi oikosukuvirta olla hetkellisesti hyvinkin 600 amppeeria jopa yli.
Siintä vaan laskemaan kannattooko akkua varata pienellä virralla.Ei siellä mitään oikosulkua ole käynnistyksen aikana toimivassa laitteessa!
- laddare'
Tajusit jo? kirjoitti:
Tyypillinen pakkaskäynnistys 5 sekuntia = 5 x 600 amperiia = 3000 ampeeria.
2 A laturilla akun lataaminen kestäisi 1500 sekuntia = 25 minuuttia. Aivan turhaa, kun auton oma 100 A laturi lataa akun 15:ssa sekunnissa. Koska auto jää joka tapauksessa käyntiin, niin akku latautuu "itsestään".
Käynnistysongelmat johtuvat käytännössä aina huonokuntoisesta akusta. Voi auton laturikin olla rikki, mutta sitä ei tuollainen säälittävä 2 A laturi korvaa ikinä. Kunnossa oleva auto ei kaipaa ulkopuolista apua.Asia on kuitenkin niin, että teoreettiset laskut ja käytäntö ovat eri asia.
Eihän ylläpitolaturia hankitakkaan tyhjän akun lataamiseen, vaan sen takia, että vajaana oleva akku saataisiin pidettyä täytenä ja valmiina koviinkin rasituksiin.
Oletko ladannut auton akkua tyhjäkäynnillä. ET ole , olet vain luullut ladanneesi. Tyhjäkäynnillä valot ovat kelmeän keltaiset ja kun antaa vähänkin kierroksia niin kas valot kirkastuvat. Aatteleppa vähän . (Lataukseen ajoa n. 15 min on hyvä)
OLetko koskaan ladannut akkua laturilla missä on mittari. Ensin lataa mittari tapissa esim 6 amp., tunnin päästä vaan 4 ja parin tunnin päästä vain 2 A . MIkä on se 2 A, Kas sehän onkin sama kuin tuo ylläpitolaturin virta. Aatteleppa vähän.
Oletko koskaan käyttänyt näitä uudempia ajattelevia latureita esim ctek .
Nehän näyttää heti onko akku vajaa vai täysi. Moden lumihiutaleasennolla lataa melko nopeasti akun täyteen , vaikka virta on mullakin vain 3.7 A. Kyllä moottorilehdetkin suosittaa 1-2 kertaa talvessa latausta. Aatteleppa vähän.
Auton sähköjärjestelmä on suunniteltu tavanomaisille käyttölaitteille, mutta varsinkin firmojen autoissa on paljon lisäyksiä kulutukseen . On perävaunu ja on hälyvaloja ja monenlaisia näyttöjä sekä vahvistimia ja jääkaappi tai polttonestelämmittimiä. Kaikki nämä ovat enemmän kuin mihin auton sähköjärjestelmä on alunperin rakennettu. Sen erotuksen korvaamiseen, käynnistyksen varmistamiseen ja käytön jatkuvuuteen ylläpitolaturi on erinomainen ja versin terpeellinen keksintö. Aatteleppa vähän.
Kyllä tästä selityksestä pitäisi jo tonokinkin ymmärtää tuon laturin edut.
Mutta eihän nämä puppelipojat.... eihän . - kelmi kelmeä
laddare' kirjoitti:
Asia on kuitenkin niin, että teoreettiset laskut ja käytäntö ovat eri asia.
Eihän ylläpitolaturia hankitakkaan tyhjän akun lataamiseen, vaan sen takia, että vajaana oleva akku saataisiin pidettyä täytenä ja valmiina koviinkin rasituksiin.
Oletko ladannut auton akkua tyhjäkäynnillä. ET ole , olet vain luullut ladanneesi. Tyhjäkäynnillä valot ovat kelmeän keltaiset ja kun antaa vähänkin kierroksia niin kas valot kirkastuvat. Aatteleppa vähän . (Lataukseen ajoa n. 15 min on hyvä)
OLetko koskaan ladannut akkua laturilla missä on mittari. Ensin lataa mittari tapissa esim 6 amp., tunnin päästä vaan 4 ja parin tunnin päästä vain 2 A . MIkä on se 2 A, Kas sehän onkin sama kuin tuo ylläpitolaturin virta. Aatteleppa vähän.
Oletko koskaan käyttänyt näitä uudempia ajattelevia latureita esim ctek .
Nehän näyttää heti onko akku vajaa vai täysi. Moden lumihiutaleasennolla lataa melko nopeasti akun täyteen , vaikka virta on mullakin vain 3.7 A. Kyllä moottorilehdetkin suosittaa 1-2 kertaa talvessa latausta. Aatteleppa vähän.
Auton sähköjärjestelmä on suunniteltu tavanomaisille käyttölaitteille, mutta varsinkin firmojen autoissa on paljon lisäyksiä kulutukseen . On perävaunu ja on hälyvaloja ja monenlaisia näyttöjä sekä vahvistimia ja jääkaappi tai polttonestelämmittimiä. Kaikki nämä ovat enemmän kuin mihin auton sähköjärjestelmä on alunperin rakennettu. Sen erotuksen korvaamiseen, käynnistyksen varmistamiseen ja käytön jatkuvuuteen ylläpitolaturi on erinomainen ja versin terpeellinen keksintö. Aatteleppa vähän.
Kyllä tästä selityksestä pitäisi jo tonokinkin ymmärtää tuon laturin edut.
Mutta eihän nämä puppelipojat.... eihän .Sulla on autosta lataussäädin rikki, jos valojen kirkkaus vaihtelee kierrosnopeuden mukaan. Ettet vaan nyt kerro kokemuksestasi suzuki pv:n kanssa?
Normiautossa saa laittaa kaikki sähkölaitteet päälle ja valot loistaa samalla kirkkaudella mitä ilman ylimääräistä kuormaakin. Niin tyhjäkäynnillä kuin suuremmillakin kierroksilla. Niin tyhjällä akulla kuin täydelläkin. Laturi ottaa moottorilta voimaa sen verran kuin tarvitsee ja moottorinohjaus pitää moottorin käynnissä. Joko tyhjäkäynnillä tai jollain muulla käyntinopeudella. - Ehdoton kapistus
ohmi x käämi kirjoitti:
Ei siellä mitään oikosulkua ole käynnistyksen aikana toimivassa laitteessa!
Jos ei sataprosenttista oikosulkua, liki täytyy olla, koska starttaus saattaa napata satoja ampeereita. Joissain akuissa näkyykin maksimi hetkellinen virranantokyky olevan ilmoitettu, esimerkiksi 450A. Jotkut puhuu surutta ampeereista silloinkin, kun tarkoittavat ampeeritunteja. Ylläpitolaturin idea käsittääkseni on, että silloin, kun keli on sellainen, että tarvitaan moottorin lämmitystä, silloin myös ylläpitolaturin käyttö on suositeltavaa. Pakkanen nakertaa sen akun virranantokykyä radikaalisti, vaikka akku olisi hyvässäkin kunnossa. Toisaalta taas akun virranottokykykin heikkenee, mutta aina se jotain vastaanottaa. Ja nuo ylläpitolaturithan on sen verran fiksuja, että ne tarkkailee akun tilaa ja lataa vain tarvittaessa. Eli ei eivät pilaa akkua. On aika turhauttava tilanne, kun sattuu niin, että akku jaksaa juuri ja juuri pyöräyttää starttia siihen pisteeseen, että lähteekö vaiko ei lähde auto käyntiin ja jos kallistuu sille kannalle, ettei lähde, siitä vaan pakkasessa hakemaan apustarttia tai lataamaan akkua. Ja töissä pomo odottaa, missä se taas viipyy? Ylläpitolaturi voi pelastaa tuollaisilta töihin, tai mihin vaan lähdöiltä, kun auto hyrähtää käyntiin ongelmitta.
Jos jollakulla on vielä jotain negatiivista sanottavaa ylläpitolaturista, luulenpa, ettei sanojalla ole muuta motiivia kuin olla eri mieltä ihan periaatteesta.
Sitäpaitsi apustartin käyttö ei taida olla akulle kovinkaan terveellistä. Tarkoitan siis noita boosterilatureita, joissa on starttiapu. - birger bosch
Tajusit jo? kirjoitti:
Tyypillinen pakkaskäynnistys 5 sekuntia = 5 x 600 amperiia = 3000 ampeeria.
2 A laturilla akun lataaminen kestäisi 1500 sekuntia = 25 minuuttia. Aivan turhaa, kun auton oma 100 A laturi lataa akun 15:ssa sekunnissa. Koska auto jää joka tapauksessa käyntiin, niin akku latautuu "itsestään".
Käynnistysongelmat johtuvat käytännössä aina huonokuntoisesta akusta. Voi auton laturikin olla rikki, mutta sitä ei tuollainen säälittävä 2 A laturi korvaa ikinä. Kunnossa oleva auto ei kaipaa ulkopuolista apua.Täällä saa nuo sähkötekniikan laskutkin ihan uusia ulottuvuuksia..
Vaikka auton laturi olisi rikki, niin hyvin pärjää vielä 3,5 A.n laturilla ja taas on seuraavaksi päiväksi virtaa.
Nykyajan huoltovapaat akut vaan on surkeita, kun kestoikä on puolittunut vanhoihin akkuihin verraten.
- Paas mitaten
se starttimoottori. Eipä käämeistä juuri vastusta löydy. Eli käytännössä startatessa akku on oikosulussa.
Nyky autoissa tässä ongelmaksi modostuukin kylmän akun alentunut virrananto kyky. Startti kyllä voi sujuvasti pyörittää. Ainut vaan että jännite laskee niin ales ettei ECU enään toimi. Joten pienikin lataus voi auttaa monelta vaivalta. - Hyvä idea
Mutta sitten taas tulipalopakkasilla akun virranottokyky heikkenee. Siksipä onkin keksitty sellainen kennohoito, johon akku kiedotaan. Mutta kyllä ypl. antaa silloin, kun tarvitaan, usein sen lisäpotkun akulle, jolla moottori pyörähtää käyntiin. Defan laturin ajastintoiminnon voi ohittaa, jolloin se ei itse kuluta edes sitä minimaalista virtaa akusta. Itse tein niin, kun oli ylimääräisiä defakaapeleita. Saa näppärästi auton akun ylläpitolataukseen ilman moottorin lämmitystä, tai toisinpäin, tai kummatkin yhdessä sieltä puskurin alla olevasta miniplugista. Ne tekee, jotka osaa, muut saivartelee.
- Skoda Jaska
Itse asennutin diesel Octaviaan 3:n amppeerin ylläpitolaturin pari vuotta sitten, samalla kun laitettiin lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin. Ja minun mielestäni tämä ylläpitolaturi on hintansa arvoinen vehje. Kun se kovalla pakkasella lataa akkua pari-kolme tuntia niin akku lämpiää jonkin verran, ainakin minun yämmärrykseni mukaan. Ja kun akku on vaikkapa 15 astetta ulkolämpötilaa lämpimämpi, niin se pystyy antamaan enemmän virtaa hehkuille ja starttaukseen. Ja kun auto käynnistyy, niin lämmin akku ottaa myös varausta vastaan paremmin.
Eihän ylläpitolaturin tarkoitus olekaan ladata koko akkua täyteen parissa tunnissa, vaan nimenomaan "herättää" kylmä akku. Ja jos pakkasta on 40 astetta ja lämmität autoa 3 tuntia aamulla ja 3 tuntia illalla, niin sinä aikana 3:n amppeerin laturi työntää akkuun kuitenkin 18 amppeerituntia varausta. Se ei ole ihan vähän. Se saattaa ratkaista sen, että lähteekö auto käyntiin vai pitääkö soittaa taksi. ;-D
Ja sanotaan vielä, että eihän akun hyötysuhde ole 100%. Eli tiedän sen ettei kuuden tunnin lataus 3A:n virralla lataa akkua 18 amppeerituntia todellista varausta. Mutta silti, on se paljon parempi kun se että akkua ei ladattaisi lainkaan. - Skoda Jaska
Kaverilla on Toyota Land Cruiser johon on asennettu lohko- ja sisätilanlämmittimen lisäksi myös Eberspächerin dieseliä polttava lämmitin ja hän käyttää sitä usein. Ja tähän autoon laitettiin 17 A:n ylläpitolaturi koska Eberi vie sähköä paljon. Ja hyvin tämäkin on toiminut, akku ei ole tyhjentynyt kertaakaan viiden vuoden aikana.
Kahlasin viestiketjun läpi ja totesin, että monella on hakusessaan akun lataaminen ja latausvirtojen laskeminen yleensäkin.
20 asteen pakkasessa akku ei ota virtaa vastaan kuin pari ampeeria vaikka sitä olisi tarjolla jonkun mainitsema 100 A. Parin A:n laturi tekee ihmeitä. Ensinnäkin pienikin latausvirta lämmittää akkua ja nostaa sen puolityhjän akun lepojännitteen 12.2 V:sta laturista riippuen 13 V:tiin ja sillä jännitteellä startti pyörähtää ihan eri tavalla kuin ilman laturia.
Joidenkin latureiden yhdeydessä myydään akun lämmitinmatto joka asennetaan akun ympärille. Se on nerokas keksintö, auttaa akkua antamaan virtaa käynnistykseen ja ottamaan vastaan iloisesti heti moottorin käynnistyttyä ja latausolosuhteet lähentelevät kesäkeliä,
näin ollen ei ole haittaa pakkasella tapahtuvasta pätkäajosta.
Onko hintansa väärti, jää jokaisen omaan harkintaan. Jos voi nukkua yönsä rauhassa kovilla pakkasilla, on varteen otettava plussa. Jatkaa
akun käyttökelpoisuutta talven pari.
Etelässä tulee toimeen ilmankin, mutta pohjoisen olosuhteissa ainakin minä asentaisin moiset "releet" autooni oitis.- Skoda Jaska
No, niin. Nyt tuli asiallista tekstiä. ;-) Monet ihmiset eivät vaan ymmärrä miten akut toimivat ja miten niiden virrananto/latauksen vastaanotto heikkenee kylmässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3472784Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201549Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151026Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57997Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27944En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82923Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898- 80898
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839