Yli-Vainion lasketakaava?

Niilo Yli-Vainio kirjoittaa kirjassaan Jeesuksen tulemisen tapahtuvan viimeistään vuonna 2000.
Hän käyttää laskentakaavassaan ns. Raamatun aikajanaa ja ottaa huomioon tieteentekijöiden epäilemän virheen Jeesuksen syntymäpäivässä, joka muuttaisi Jeesuksen tulon vielä aikaisemmaksi.

Niilo yksinkertaisesti laskee luomispäivät tuhansiksi vuosiksi saaden maan iäksi 7000 vuotta ja vähentää sapatin (tuhatvuotiskauden) ja tulee yksinkertainen tasaluku 2000.

Keneltähän Niilo on kuullut tuon yksinkertaisen kaavan vai onko ite keksinyt?
Yleensä olen kuullut joidenkin helluntailaisten laskevan kaavoja joissa on nykyisen Israelin Valtion perustaminenkin mukana ym.

En mainitse Raamatun varoituksia väärästä profetoinnista ja yleensäkin tuon laskemisesta.

Alla lainaus Niilon kirjasta:

"Pietari kirjoittaa näin: ”Yksi päivä on Herran edessä niin kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niin kuin yksi päivä.” 2 Piet. 3 : 8. Siis yksi luomispäivä vastaa tuhatta vuotta. Luomisesta Kristukseen on 4000 vuotta. Kristuksen syntymästä tähän aikaan on 1978 vuotta. Yhteensä siis 5978 vuotta. Auki on vain 22 vuotta, niin 6000 vuotta on täysi. Siis kuusi päivää on kulunut! Tiedemiehet vakuuttavat, että ajanlaskumme on vieläpä muutaman vuoden jäljessä, joten aika voi olla pidemmällä kuin 1978. Ja seitsemäs päivä oli lepopäivä. Toisin sanoen: kohta on käsillä seitsemäs vuosituhat, jolloin maan päällä alkaa sapatin lepo, tuhatvuotinen valtakunta. Ja vielä ennen tuhatvuotisvaltakunnan alkua on vihan aika, joka kestää noin seitsemän vuotta.(Yö ilman unelmia1978)

23

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • * Miksi teet uusia joutavia aloituksia? Kyllä tuo ensimmäinen, ei sinun vaan toisen nim. aloitus olisi hyvin riittänyt, mutta sun pitää aina saada sanoa viimeinen sansi, vaikk nytkin vääristelit Niilon kirjan sanomaa. niin kuin tapasi on, vääristellä toisten kirjoituksia, etkä myönnä, olet saanut minulta anteeksi, vaikka et nöyrtynyt selvää valehteluasi anteeksi pyytämään, sellainen vilpillinen ja kiero sinä olet.

      • Tuosta asiasta ei ole ollut koskaan aloitusta palstalla eikä tietääkseni edes keskusteltu siitä aiheesta.

        Lainaamani kohta on suoraan Yli-Vainion kirjasta eikä minun vääristelyä.


      • Pe.ku kirjoitti:

        Tuosta asiasta ei ole ollut koskaan aloitusta palstalla eikä tietääkseni edes keskusteltu siitä aiheesta.

        Lainaamani kohta on suoraan Yli-Vainion kirjasta eikä minun vääristelyä.

        * Ai Niilostako ? :)))


    • Googlatessani huomasin tuon Niilon laskentakaavan olleen myös Lutherilla, joskaan hän ei saanut täsmällistä tasalukua (2000).

    • Laskentakaava
      ”Yksi päivä on Herran edessä niin kuin tuhat vuotta
      ja tuhat vuotta niin kuin yksi päivä.”ei ollut Niilo Yli-Vainion,
      vaan Jumalan Sanassa, Pietarin kirjeessä, oleva kaava.

      Mitä Pietari sitten meille paljastaa, niin sitä pitää tutkia Sanasta.
      Minä löydän siitä myös tuon,
      että nykyinen armotalauskausi on kaksi tuhatvuotiskautta.
      Ja tämä armotalouskausihan alkoi Jeesuksen ylösnousemuksesta.

    • ei nimmaria

      Mitä haittaa siitä on, jos yritetään laskea aikoja? Minäkin yrittäisin, mutta en ole perehtynyt asiaan niin tarkasti, että edes viitsisin yrittää. Eikö tuo laskeminen, jos mikä osoita suurta uskoa Jumalan lupauksiin. Uskovaiset siis uskovat, että vihan ajan jälkeen alkaa rauhan aika ja tuhatvuotinen valtakunta. Mielestäni jokainen saa yrittää laskea aikoja. Ei tietenkään ole hyvä, jos annetaan "varmuudella" tarkkoja aikoja, vaikka sitä varmuutta ei taida viellä olla kenelläkään. Vai joko on aika, että Jumala on antanut jollekin tarkan ajan vihan ajan alkamisesta? Onhan se aika varmasti jo hyvinkin lähellä ja Jumala on luvannut olla tekemättä mitään meitä koskevaa ilmoittamatta siitä ensin meille. Minulle Hän on aina ilmoittanut edeltä minua koskevat asia ja siksi uskon Hänen ilmoittavan kansalleen edeltä kansaansa koskevat asiat.

    • Arto T

      Minusta kyllä Raamattu kun sanoo että yksi päivä on kuin tuhat vuotta, niin se tarkoittaa sitä että ajalla ei ole Jumalalle merkitystä, Jumala on sen yläpuolella, me olemme sidottuja aikaan mutta ei Jumala, mielestäni tuo Raamatun paikka ilmaisee juuri sitä, ei sitä että yksi päivä olisi tarkallen juuri tuhat vuotta.

      • No yksikään ei ymmärtänyt edes kysymystä.

        Raamatussa kerrotaan että yksi päivä voi Jumalalle olla tuhat vuotta ja päinvastoin.

        Se että tuon kaavan mukaan lasketaan tempausajankohtaa, onkin jo sitten täysin Raamatun vastaista.
        Kysyinkin että miksi nuo kaksi asiaa yhdistetään, vaikka Raamatussa sanotaan ettei Jeesuskaan tiedä kyseistä asiaa, vaan yksin Isä.


      • Pe.ku kirjoitti:

        No yksikään ei ymmärtänyt edes kysymystä.

        Raamatussa kerrotaan että yksi päivä voi Jumalalle olla tuhat vuotta ja päinvastoin.

        Se että tuon kaavan mukaan lasketaan tempausajankohtaa, onkin jo sitten täysin Raamatun vastaista.
        Kysyinkin että miksi nuo kaksi asiaa yhdistetään, vaikka Raamatussa sanotaan ettei Jeesuskaan tiedä kyseistä asiaa, vaan yksin Isä.

        2 Piet 3 on nimenomaan vastaus sinun kysymykseesi.

        Pietari ei tuossa lausu mitään latteuksia,
        vaan käy läpi viimeiset päivät, päivä päivältä.

        Asiaa koskeva aloitukseni on tässä
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10066577#comment-50865768


      • kalamos kirjoitti:

        2 Piet 3 on nimenomaan vastaus sinun kysymykseesi.

        Pietari ei tuossa lausu mitään latteuksia,
        vaan käy läpi viimeiset päivät, päivä päivältä.

        Asiaa koskeva aloitukseni on tässä
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10066577#comment-50865768

        Eihän tuossa ollut mitään koko asiasta.

        Ei siinä ollut luomiskertomuksen seitsemästä päivästä mitään, saatika että niiden mukaan laskettaisiin tempauksen ajankohta.


      • Pe.ku kirjoitti:

        Eihän tuossa ollut mitään koko asiasta.

        Ei siinä ollut luomiskertomuksen seitsemästä päivästä mitään, saatika että niiden mukaan laskettaisiin tempauksen ajankohta.

        Eikö juuri avauksesi asiaa ole tämä, kun Pietari kirjoittaa:

        Mutta tämä yksi älköön olko teiltä, rakkaani, salassa, että
        "yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhat vuotta
        ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä."

        Pietari siis sanoo, että jos haluat ymmärtää jotain lopun ajoista,
        niin älköön sinulta olko salassa, että yksi päivä on kuin tuhat vuotta.
        Etkö sinä todellakaan ymmärrä tuota kaavaa, mihin päiviin se viittaa.

        Lue itse avaus "Viimeisistä päivistä", jospa saisit korvat kuulla.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10066577


      • Pe.ku
        kalamos kirjoitti:

        Eikö juuri avauksesi asiaa ole tämä, kun Pietari kirjoittaa:

        Mutta tämä yksi älköön olko teiltä, rakkaani, salassa, että
        "yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhat vuotta
        ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä."

        Pietari siis sanoo, että jos haluat ymmärtää jotain lopun ajoista,
        niin älköön sinulta olko salassa, että yksi päivä on kuin tuhat vuotta.
        Etkö sinä todellakaan ymmärrä tuota kaavaa, mihin päiviin se viittaa.

        Lue itse avaus "Viimeisistä päivistä", jospa saisit korvat kuulla.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10066577

        Ei siinä ole luomiskertomuksen seitsemästä päivästä mitään, saatika että niiden mukaan laskettaisiin maailman lopun ajankohta.


      • Pe.ku kirjoitti:

        Ei siinä ole luomiskertomuksen seitsemästä päivästä mitään, saatika että niiden mukaan laskettaisiin maailman lopun ajankohta.

        Tuossa luvussa Pietari käy tarkoin läpi
        2 viimeistä päivää (nyt meneillään oleva armotalouskausi)
        sapatinpäivän ja iankaikkisuuden päivän.
        Nämä ja niiden taitekohdat löytyvät luvusta 2 Piet 3.

        Ja tietänet, että tuo sapatin päivä on nimenomaan seitsemäs päivä.
        Seitsemäntenä päivänä Jumala lepäsi kaikesta luomistyöstänsä,
        samoin mekin Hänen luomakuntansa saamme 1000 vuotta kestävän sapatin levon.


    • ½kas

      Luomiskertomus antaa toisenlaisen variaation, luomisen aikataulu ja lepopäivä,
      ymmärtääkseni ei mainita tuhansiavuosia lainkaan.

      Herra määrääsi kansalleen juhlapäivät,mahtoiko kysymyksessä olla vuosi, vaiko
      tuhatvuotta?

      VT:n Jumalalle lienee tullut jonlainen lapsus aikakäsitteessä.

    • teapot

      Otin sitten tämän taaskin esille, eikä aiheeksi riittänyt "laskentakaava" vaan nimenomaan "Ylivainion laskentakaava" vaikka samaa ajatusta on käyttäneet monet muutkin eri kirkkokuntien ja herätysliikkeiden piiristä. Vähän haiskahtaa tarkoitushakuiselta ampumiselta? Nimittäin kun olet tehnyt aiheesta vähintään yhden aloituksen aiemminkin, samaa Ylivainon kirjaa siteeraten, ja silloin yritit Matt.24:24 arvovallalla leimata Ylivainon vääräksi profeetaksi, koska hänen mainitsemansa laskelma ei ole toteutunut.

      Kolme huomiota sinulle pohdittavaksi:

      1. Profetoiminen on vajavaista Raamatun mukaan.

      2. Niilo ei edes tuo tätä asiaa PROFETIANA vaan esittää tulkintansa raamatunkohdasta "yksi päivä on kuin tuhat vuotta" ja sen mukaisen arvionsa asiasta.

      3.
      >Tuosta asiasta ei ole ollut koskaan aloitusta palstalla eikä tietääkseni edes keskusteltu siitä aiheesta.<

      Väite ei pidä paikkaansa. Muistaisin törmänneeni pariinkin keskusteluun jossa otit esiin tämän asian, en tosin muista aivan varmasti. Mutta varmuudella muistan ainakin yhden aloituksen missä otit nimenomaan tämän asian aiheeksi leimaten tällä perusteella Ylivainion vääräksi profeetaksi. Vastoin väitettäsi palstalla siis on keskusteltu aiheesta ja olet ottanut keskusteluun osaa, jopa tehnyt aloituksen.

      Eipä se mitään... Ihminen on erehtyväinen ja voi muistaa asioita väärin, mutta olisi hyvä katsoa peiliin, siinäkin asiassa. Kun itse olet kovin kärkkäästi ollut tarkastelemassa ja tulkitsemassa kirjoittajien viestejä esittäen epäilyksiä heidän luotettavuudesta jne.

      • Ylivainion laskentakaavasta en ole ennen tehnyt aloituksia tai keskustellut, enkä ole siitä aiheesta huomannut kenenkään muunkaan keskustelleen.
        Ihan perättömiä sinä kirjoitat.

        Yli-Vainio kirjassaan selkeästi sanoo Jeesuksen tulon ajankohdaksi viimeistään vuoden 2000.
        Kun Niilo sen selkeästi painetussa tekstissään sanoo niin et sinä voi sanoa että hän ei sano.


      • teapot
        Pe.ku kirjoitti:

        Ylivainion laskentakaavasta en ole ennen tehnyt aloituksia tai keskustellut, enkä ole siitä aiheesta huomannut kenenkään muunkaan keskustelleen.
        Ihan perättömiä sinä kirjoitat.

        Yli-Vainio kirjassaan selkeästi sanoo Jeesuksen tulon ajankohdaksi viimeistään vuoden 2000.
        Kun Niilo sen selkeästi painetussa tekstissään sanoo niin et sinä voi sanoa että hän ei sano.

        Pe.ku 3.11.2011 18:40
        >Ylivainion laskentakaavasta en ole ennen tehnyt aloituksia tai keskustellut, enkä ole siitä aiheesta huomannut kenenkään muunkaan keskustelleen.
        Ihan perättömiä sinä kirjoitat.<

        Pe.ku 13.5.2011 21:06
        >Niilo Yli-Vainio kirjoitti kirjassaan "Yö ilman unelmia" (1977) tuhatvuotiskauden alkavan 2000 jKr. eli silloin olisi tempauksen pitänyt hänen mielestään tapahtua. Nyt tuo aika on mennyt jo reippaasti umpeen eikä sitä edeltävää seitsemän vuoden "vihanaikaakaan" ole näkynyt.<

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9866313

        Niin että kun et keskustelussa 13 05 11 suoraan maininnut "laskentakaavaa", nämä on eri aiheita? No, jos tuolta kantilta katsotaan, onhan se. Siinä mielessä vedän sanojani takaisin. Mutta pääpointti lienee sama, eli helluntailaisen Ylivainion leimaaminen vääräksi profeetaksi?

        Tai jos voit rehellisesti olla sitä mieltä että uudessa aloituksessasi todellakin olet kiinnostunut "tuhat vuotta on kuin yksi päivä" -mallista... eli että pääpointti ei nyt ole Ylivainio ja hänen erehtymisensä, vaan laskentakaavat... joopa joo.


      • Pe.ku kirjoitti:

        Ylivainion laskentakaavasta en ole ennen tehnyt aloituksia tai keskustellut, enkä ole siitä aiheesta huomannut kenenkään muunkaan keskustelleen.
        Ihan perättömiä sinä kirjoitat.

        Yli-Vainio kirjassaan selkeästi sanoo Jeesuksen tulon ajankohdaksi viimeistään vuoden 2000.
        Kun Niilo sen selkeästi painetussa tekstissään sanoo niin et sinä voi sanoa että hän ei sano.

        * Ei sano ! Lue tarkemmin, ennen kuin annat tuomiosi, Niilo sanoo päinvastoin, että, aivan niin kuin Raamatussakin, "siitä päivästä ei tiedä kukaan, Isä ainoastaan."!


    • eki123

      Ymmärryksesi on näköjään aika vajavaista tai sitten haluat ymmärtää väärin ennakkoluulojesi vuoksi tai ennakko-olettamuksiesi vuoksi. Haluat löytää Yli-Vainiosta negatiivista arvosteltavaa väen väkisin. Mutta salli mun selvittää kuitenkin tätä juttua ikäänkuin rautalangasta vääntäen, jos edes sitten ymmärrys avautuisi.

      Kirjoitit; "Niilo yksinkertaisesti laskee luomispäivät tuhansiksi vuosiksi saaden maan iäksi 7000 vuotta ja vähentää sapatin (tuhatvuotiskauden) ja tulee yksinkertainen tasaluku 2000."

      Kuinka maan ikä voisi olla 7000 vuotta, kun ihmiskuntakin on ollut jo täällä ainakin sen 6000 vuotta raamatun sukuluettekoista laskemalla? Ennenkuin ihminen on tullut näyttämölle on maaplaneetta täytynyt olla luotuna ties kuinka kauan. Ja itse ihmisen aikakin on enemmän kuin mitä sukuluetteloista voi laskea.


      "Keneltähän Niilo on kuullut tuon yksinkertaisen kaavan vai onko ite keksinyt?
      Yleensä olen kuullut joidenkin helluntailaisten laskevan kaavoja joissa on nykyisen Israelin Valtion perustaminenkin mukana ym".

      Niilon käyttämä ja monen muunkin puhujan "kaava" on vanha jo apostolien aikaan ulottuva asia. Mm kirjassa "Apostoliset isät" on Barnabaan evankeliumi missä Barnabas käyttää samaa mallia. Ihmisen aika Aadamista ns sapattiaikaan eli 1000 vuotiseen Messiaaniseen rauhanvaltakuntaan on 6000 vuotta ja se viimein ajanjakso on siis 1000 vuotta.

      6000 vuotta on täyttymässä meidän aikanamme, mutta aivan tarkkaa ajankohtaa ei silti voi kukaan varmuudella sanoa.

      Tämä yksi päivä on Herralle tuhat vuotta löytyy profeetallisena viitteenä muualtakin raamatussa mm Hoosean kirjan 5. luvun loppu ja 6. alku (vanhemman käännöksen mukaan ) uudemmassa käännöksessä alkuperäinen ajatus on väännetty piloille eikä sitä voi siitä ymmärtää oikein.

      Niilo oli tässä asiassa aivan oikeilla jäljillä vaikka toiveikkaasti odotti täyttymyksen tulevan ennemmin. (Hän toivoi hartaasti Jeesuksen tulevan pian)

      Paha palvelija toivoo, että Jeesus ei tulisi ollenkaan.

      • No niin. Niilon Herran tulemisesta tulee kuluneeksi 16.11.2011 30 vuotta. Aikanaan se minunkin Herrani tulee ja sisäisen minäni tempaa, ja saan sanoa että Herra Jeesus, ota minun henkeni! [Apt.7:59] "Mutta jokainen vuorollaan." [1.Kor.15:23] joka (vuoro) ei todennäköisesti ole kaikille samanaikainen.


    • Aatamista Jeesuksen syntymään 4028 vuotta Raamatun mukaan. Ja Jeesuksen syntymästä tähän päivään 2011 vuotta. 4028 2011=6039 vuotta.

      Tämän aikamäärän mukaanhan me elämme.

      • ..ja dinosaurus kuoli sukupuuttoon noin 65 miljoonaa vuotta sitten - olikohan sekin luomistyön tuloksena syntynyt elikko ?


    • Alkuperäinen Mooseksen kauutta annettu "tuhannen vuoden määritelmä", jotaPietari vähän muunnelleen ulkomuististaan lainasi, on annettu Psalmin 90:4. jakeessa:

      Psalmit 90
      4 "Sillä tuhat vuotta on sinun silmissäsi niin kuin - e i l i n e n - p ä i v ä, - joka meni ohitse, ja niinkuin öinen vartiohetki."

      Toisaalla - e i l i n e n - p ä i v ä, - Raamatussa kuvaa sellaista aikaa, joka ei ole enää meidän hallinnassamme, sillä se kuvaa
      t i e t ä m ä t t ö m y y t e m m e - a i k a a, jolloin emme vielä Jumalan totuutta tunteneet.

      Job 8
      9 "Mehän olemme - e i l i s p ä i v ä n - lapsia - e m m e k ä -
      m i t ä ä n - t i e d ä, -päivämme ovat vain varjo maan päällä."

      - E i l i n e n - p ä i v ä, - Raamatussa kuvaa siis seuraavassa selitettyä aikaa: "Niin kuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, - t i e t ä m ä t t ö m y y t e n n e - a i k a n a, - elitte," [1.Piet.1:14]

      Raamatun ilmoittama tuhannen vuoden aikajana kronologisesti ajateltuna on siis hyvin venyvä, menneestä ajasta eli eilisestä päivästä öiseen vartiohetkeen asti. (Yövartiohetket minun armeija-aikanani olivat enintään kahden tunnin kestoisia).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      290
      11382
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      133
      7030
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      101
      5803
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      41
      5151
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      52
      4301
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4019
    7. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3544
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3531
    9. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3055
    10. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      79
      3040
    Aihe