Työtöntä juoksutetaan kun pässiä narussa

TyötönDI

Olen nyt 4 kk työttömänä ollut Tietotekniikan DI. Tähän mennessä olen käynyt yhteensä 4 työhaastattelussa., 2 pääkaupunkiseudulla ja 2 kantahämeessä.
Puhelinhaastatteluita on myös ollut 2.

Eniten tässä työnhaussa ärsyttää työnhakijoiden järjetön juoksutus työhaastatteluihin pitkienkin matkojen takaa. Yhdellä kasvotusten tapahtuvalla työhaastattelukerralla pitäisi musta saada asiat päätettyä, sensijaan että juoksutetaan 2. tai jopa 3.nelle työhaastattelukierrokselle.

Esimerkiksi voin kertoa yhden työhaastattelumatkan hämeenlinnaan.
Yhteen suuntaan matka oli n. 250 km ja aika menee autolla n. 3,5 h,
ja vielä takaisin sama matka. eli n. 500 km ja aikaa paloi matkoihin 7 h.
Itse haastattelu kesti ekalla kierroksella 15 min. Jonka jälkeen sanoivat, että pääsen ehkä toiselle kierrokselle. Soitto tuli paria päivää myöhemmin, taas sama rumba, ja nyt haastattelu kesti 30 min. Loppujenlopuksi en saanut ks. työtä.

Pointti tässä kaikessa on se, että eikö työnantajat voisi ensin puhelinhaastatella ihmisen ja valita niin sopivimmat toiselle kierrokselle, sitten pyytää haastatteluun, ja 2 kierroksen haastattelun perusteella sitten valita henkilön työhön. Sensijaan, ihmistä juoksutetaan kuin pässiä narussa ja aikaa palaa sekä kohtuuttomia kustannuksia tulee työnhakijalle, sillä työkkärikään ei joka matkalle liikkuvuusavustusta myönnä.

Joku irvileuka voisi sanoa tässäkohdin, "että mitäs haet noin kaukaa työtä". Mutta lähempää täältä itäsuomesta ei löydy IT-alan työtä kovinkaan helposti ja varaa ei työttömänä ole muuttaa noin vain pääkaupunkiseudulle työttömäksi tai juosta kovinkaan monessa työhaastattelussa kuun aikana, kun ei tuo haastatteluissa käynti työttömällekkään ilmaista ole.

9

374

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Häpeä

Mitäs kouluttauduit.

• lauriina l

" Häpeällä" itsellään taitavat asiat olla niin hyvin ,että on mielestään varaa puuttua asiohin ,joista mitä ilmeisimmin ei taida olla itsellä mitään kokemusta eikä tietoa.Tiedoksi hänelle : ihmiset hankkivat koulutusta siksi, että pärjäisivät elämässä, pystyisivät hankkimaan itse elantonsa työllään.Tähän meillä kaikilla pitäisi olla mahdollisuus ,mutta kaikki kun ei aina ole niin kuin pitäisi . Kerropa, hyvä "Häpeä" mihin SINÄ olet hankkinut koulutusta ja pätevyyden ? Vai loppuuko se siihen , että osaat kirjoittaa tuollaisia kahden sanan lauseita nettiin ... Suosittelisin jotain murkkujen halloween- blogia tms. jossa voit vapaasti viljellä "O.M.G" ,"lol" ym. nettifiksuutta osoittavia kääpiöilmaisuja. Parempi olisi tietysti , että tekisit läksysi ja antaisit aikuisten keskustelujen heidän asioistaaan vielä olla.Näin Sinustakin voi vielä joskus tulla jotain.

• häpeä

Mä oon raksamies oma perhe iso talo kaksi autoa rahnaa= hyvin menee!!

En tajua, miksi kouluttauduit työttömäksi!! Vastaa Senki laiska savolainen!!

• sapatilla
        häpeä kirjoitti:

Mä oon raksamies oma perhe iso talo kaksi autoa rahnaa= hyvin menee!!

En tajua, miksi kouluttauduit työttömäksi!! Vastaa Senki laiska savolainen!!

Ei kannata provosoitua nimim "Häpeä" kaltaisista kirjoitteluista. TyöyönID puhui aivan asiaa. Tilanne on sama kaikilla työttömillä, jotka etsivät omaa koulutusta / työkokemusta vastaavaa työtä.

• kokeile rohkeasti

Miten olisi haku ulkomaille väliaikaisesti/pysyvästi töihin ?. Esim. Saksa tarvitsee kovasti insinöörejä.

• toinen kouluttautunu

Mitenköhän se on häpeältä pois, että joku on kouluttautunut? Taitaa Häpeä olla jotenkin katkeroitunut elämäänsä kun noin pitää alkaa provosoimaan?

Tai sitten se on näitä yksinäisiä, tylsistyneitä, joilla ei oo muuta elämää ja huvitusta kuin ihan väenväkisin alkaa provosoimaan toisia netissä.

Mutta alkuperäiselle. Samassa veneessä ollaan. Paitsi että itselläni ei ole edes ollut haastatteluja kahden kuukauden aikana. Yksi viesti, että mahdollisesti valitaan ja sen jälkeen, sori ei valittukaan.

Elämä on.

• r342r4

Tänä päivänä ei hirveästi auta vaikka oli miten DI. Työelämä vaatii usein osaamista, eikä sitä yleensä missään koulunpenkillä teoriaa ja muuta lässytystä kuuntelemalla saa. Voisit vaikka itse opiskella jonkin ohjelmointikielen, jonka osaajista on kysyntää ja sitä kautta yrittää päästä töihin.

Itse en lähtisi noin kauas työhaastatteluun, ei siinä ole oikein järkeä. Jos ei haastattelu onnistu puhelimessa tai muuten, niin antaisin olla. Jos haastattelijalla on vaikka kuva työnhakijasta ja juttelee tämän kanssa puhelimessa, en ymmärrä miksi pitäisi jonnekin kauas haastatteluun.

• AluPerri

Ei tuo ohjelmointikielen opettelu hyödytä yhtään työnsaantia, kun et saa siitä mitään todistusta / paperia, jolla todistat haastattelussa osaavasi kyseistä ohjelmointikieltä vaikka kuinka hyvin olisit itse opetellut. Ja mitä sitten tulee työn hakemiseen, niin jos lähiseudulta etsii, niin suurempi todennäköisyys on tulla pitkäaikaistyöttömäksi kuin edes yrittämällä hakea töitä kauempaa.

• r342r4
        AluPerri kirjoitti:

Ei tuo ohjelmointikielen opettelu hyödytä yhtään työnsaantia, kun et saa siitä mitään todistusta / paperia, jolla todistat haastattelussa osaavasi kyseistä ohjelmointikieltä vaikka kuinka hyvin olisit itse opetellut. Ja mitä sitten tulee työn hakemiseen, niin jos lähiseudulta etsii, niin suurempi todennäköisyys on tulla pitkäaikaistyöttömäksi kuin edes yrittämällä hakea töitä kauempaa.

"Ei tuo ohjelmointikielen opettelu hyödytä yhtään työnsaantia, kun et saa siitä mitään todistusta / paperia, jolla todistat haastattelussa osaavasi kyseistä ohjelmointikieltä vaikka kuinka hyvin olisit itse opetellut"

Ei pidä ollenkaan paikkaansa. Voi sanoa, että monikaan joka etsii jonkin ohjelmointikielen osaajaa, vähät välittää mistään todistuksista koska tietää ettei sellaisia asioita missään koulussa opita. He vaativat lähes aina työnäytteitä osaamisesta tai haluavat jotenkin muutenkin varmistua että ko. henkilö todellakin osaa homman.

Tässä tyypillinen työilmoitus:
        http://www.mol.fi/paikat/Job.do?lang=fi&jobID=7841571&index=18&anchor=7841571

"Lisääthän hakemukseen työnäytteitäsi!"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      1444
    2. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      53
      1364
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      105
      1105
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      121
      1071
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      76
      726
    6. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      168
      691
    7. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      107
      562
    8. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      562
    9. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      368
      548
    10. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      515
    Aihe