Avantouinti vs Kylmäsuihku

-Markus-

Tulipa kokeiltua ihan mielenkiinnosta otettua tuntumaa kylmään veteen suihkun avulla. Pari kolme kertaa kävin niin kylmässä suihkussa kun vaan hanasta lähti, vaikutukset ainakin samansuuntaiset kuin avannosta...

Mitä mieltä olette "jääkylmästä" suihkusta?

Onko läheskään vastaavuutta avantoon, itse aion kyllä alkaa harrastamaan avantouintia kun tuo suihkukin teki jo niin upeen vaikutuksen :)

7

4402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä se hieman sinne päin on. :)

      Kannattaa kokeilla orginalia avantouintia, siinä on sitä jotain verrattuna kylmään suihkuun.

      • Kimurrantti

        """"Kannattaa kokeilla orginalia avantouintia""""""

        Kyllä kannattaa, olin aikoinani aktiivinen avantouimari. Avantouintia kylmään suihkuun ei voi verrata ollenkaan.

        itse en pitänyt yhdistelmästä sauna avanto, liian suuri lämpöero, enkä liioin pidä saunastakaan. Kuhnepytty tai hammam-sauna on parasta.


    • -Markus-

      Avantouimarien pukukopin avain pitikin jo laittaa hankintaan.

      Olenpa tässä nyt muutamana päivänä käynyt joka aamu ottamassa tuollaisen kylmän suihkun, niin kylmää kun hanasta vaan tulee ja sellaiset 3-4min tainnut siinä värjotellä, rupeehan se lopussa tuntumaan jo lämpöseltä se vesi:)

      Todella jännä kokemus sinänsä, nyt jo huomattavasti helpompi ottaa tuo kylmä kaste ja tuntuu vaikuttavan monellakin tavalla.

      Suosittelen "lämpimästi" kokeilemaan ja samalla tekis mieli kysyä mahtaako tästä olla mitään haittaa terveelle ihmiselle?
      Pikkusen tuollainen itsensä jäädyttäminen kyllä mietityttää...

      Sellainen havainto tässä nyt on kyllä tullut että päätä on alkanut särkemään kahvin juonnin jälkeen, nämä oireet alkoi samalla kun aloitin nuo kylmät suihkut... Mahtaako olla mitään selitystä.. vois kyllä kahvin jättää ehkä...

    • Neljäs talvi

      Itse kun vertailen kylmiä suihkuja ja avantouintia, niin ei kylmästä suihkusta meikäläiselle ainakaan mitään euforiaa eikä samanlaista verenkierron kiihtymistä tule, kuten kylmäuinnista. Kylmäuinnissahan on jalat ja kädet umpivedessä eikä lämpimällä lattialla. Suihkun alla ei koko vartalo eikä jalat ja kädet ole yhtä aikaa kylmässä vedessä, vaan pieni osa kerrallaan ja väliin menee lämmintä ilmaa. Olen testannut myös kylpylän 11-asteista kylmäallasta, ja kastautuminen sinne nyt jo vähän sinne päin, vastaa jotain syysviileää merivettä.

    • Pirna

      Tällä hetkellä merivesi on 10-asteista. En itse pysty olemaan siellä kun minuutin verran kerrallaan, mutta olen pahasti koukussa, ja voisin mennä vaikka kuinka monta kertaa peräkkäin, mutta maltti on valttia.
      Jos pystyt jo suihkussa olemaan 3-4 min. yhdellä seisomalla, niin ei muuta kuin avoveteen!
      Pidätkö päätäsikin kylmän suihkun alla? Yleensä päätä ei kastella ainakaan avannossa.
      Minäkin seison aina kylmän suihkun alla, mutta en koskaan kastele siinä päätäni.

    • -Markus-

      Joo kyllä avantoon mennään mutta sen ohella tuota suihkua mietin... Tuosta pään kastelusta niin enpä juuri...

      En ole yrittäny varsinaisesti olla pitkäänsuihkussa mutta kyllä tuossa menis helposti varmaan 10min..

      Selvää varmaan on ettei suihkulla pääse "umpiveden" vastaavuuteen mutta sitten kun ottaa reilummin aikaa siinä niin kyllä siinä pääsee varmasti vaikka hypotermiaan asti :)

      Onkohan avantouinnin salaisuus missämäärin nopeassa lämmön tippumisessa? Meinaan että suihkulla varmaan pääsee samaan lopputulokseen ajan kanssa...(?)

      • Neljäs talvi

        Ite veikkaan, että saat pikemminkin kylmästä vedestä suihkussa ihoon paleltumia, koska et mitenkään saa kohdistettua suihkua joka puolelle yhtä aikaa että saisit kehon reagoimaan kuten kylmäuinnilla - kylmyys joka ympäröi joka puolelta umpivedessä. se pulahduksen kesto on vain kork. minuutteja ja kylmyys nostaa verenpaineen ja muut vaikutukset, mitä ei suihkussa tule, ja jolloin vedessä ei voi olla kauan (aloittalijana) kuten kylmässä suihkussa.

        Itse arvelen sen kylmäuinnin salaisuuden olevan nimen omaan nopeassa lämmönvaihtelussa. Ei siinä laiturilla pysty kovin kauan harkitsemaan että meneekö veteen vai ei. Pois tullessa ei olekaan enää niin kiirus. Kun menee siitä vielä saunaan, niin saunan lauteilla iskee semmoinen euforia, että oksat pois. Itse koen juuri saunassa sen ihanan olon... ja se jää koko illaksi ja seuraavaksikin päiväksi. Kuin olisi nousuhumalassa koko ajan, mutta aistit terävinä, varsinkin näkö. Kylmässä suihkussa en ole tätä havainnut, vaikka kylmä virkistääkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2783
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2140
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1924
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1776
    6. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    7. 132
      1744
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe