Teini-ikäisten käytös kyläpaikoissa

käytöstapoja pliis

Miksi ihmeessä vanhemmat raahaa teini-ikäisiä kakaroitaan mukana tullessaan kyläilemään? Monet näistä itsekeskeisistä lellityistä nuorista ei omaa hiventäkään käytöstapoja. Kyläpaikassa käyttäydytään kuin siat pellossa. Joka asiasta on valittamista, niin ruuasta kun petijärjestelyistäkin.Olen koonnut tässä listan itseäni ärsyttävistä asioista joidenkin nuorten käytöksessä

kovaääninen kinastelu siskon/veljen/äitinsä/isänsä/ kanssa
sohvien valtaaminen täysin itselleen (makuuasento)
"me halutaan" kommentit esim. kaupassa ostatettaisi kaikki mahdollinen
ylenpalttinen sotkeminen joka paikassa
ruoka ei kelpaa aterialla ja kohta valitetaan kovalla äänellä nälkää
lemmikkieläinten kiusaaminen ajanvietteeksi
ovia pidetään auki talvipakkasilla toisia odotellessa
pahantuulinen murjottelu jos sanot vahingossa jotain väärin
ei mennä suihkuun tai pestä käsiä edes käskettäessä, mieluummin haistaan
telkan tai netin ääressä roikkuminen aamuyölle (äidin luvalla)

Tässä muutamia. Lisätkää muutkin jos on samantapaisia kokemuksia. Minä niitä en aio lisää hankkia. Joten siis, ei enää teinivieraita minulle kiitos!

13

2014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulevaisuus nuorissa

      Kinastelusta voi huomauttaa.
      Sohvien valtaamisesta voi huomauttaa.
      "me halutaan" kommentit on ok, kunhan saadaan aikaiseksi kompromissi joka tyydyttää kaikkia osapuolia.
      Sotkemisesta voi huomauttaa (vieraspaikan kodin sotkeminen on epäkunnioittavaa ja siitä seuraa rangaistus), ja paikat siivotaan nuorten toimesta.
      Ruokapöydästä häätö jos ei syö ja mekastaa. Eli asiasta pitää mainita.
      Lemmikkieläimen kiusaamisesta ulos pakkaseen jäähylle.
      Tyrkkäys talvipakkaseen jos oviaukossa heiluu, tai pelkkä terävä huomautus.
      Jos toista loukkaa, niin kunnollinen anteeksipyyntö, niin ei toisen tarvitse pahoittaa mieltään koko illaksi, opettele siis kunnioittamaan toisen tunteita, niin saat kunnioitusta takaisin, opettele kunnollinen anteeksipyyntö, nuoret eivät ole mitään sylkykuppeja.
      Likaisuudesta pitä huomauttaa, bakteerit.
      Terävä huomautus telkkarin katsomisesta, äidille että nuorelle, ei saa olla liian kiltti.

      Oikeastaan kaikista noista ärsyttävyyksistä selviää puhumalla, mutta jos sulla ei ole auktoriteettia omassa kodissas, niin sitä saa mitä tilaa. Ei ainoastaan teinit käyttäydy noin, et missä vitun tynnyrissä sä olet elänyt, jos sulle ei ole kasvanut nahkaa.

      • kaikkea kanssa

        Sun mielestäsi siis noiden nuorten omilla vanhemmilla ei ole mitään vastuuta noissa tilanteissa? Että vieraspaikan emännän/isännän pitäisi ruveta kasvattamaan toisen kakaroita?

        Siinä tapauksessa olet takuulla väärässä.

        Joka hankkii mukuloita, kasvattakoon ne myös, ja sillä sipuli.


      • H Moilanen
        kaikkea kanssa kirjoitti:

        Sun mielestäsi siis noiden nuorten omilla vanhemmilla ei ole mitään vastuuta noissa tilanteissa? Että vieraspaikan emännän/isännän pitäisi ruveta kasvattamaan toisen kakaroita?

        Siinä tapauksessa olet takuulla väärässä.

        Joka hankkii mukuloita, kasvattakoon ne myös, ja sillä sipuli.

        Puutun huonoon käytökseen omassa kodissani mutta kasvattamaan en ala. Paitsi ehkä se puuttuminenkin on jonkinlainen kasvatustilanne.
        Yks juttu oli kun kaveriperhe vieraili kodissani ja perheen nuorimmainen tyhjensi kaikessa hiljaisuudessa keittiössä kaappipakastimen sisällön latialle.
        Äitinsä ei reagoinut siihen mitenkään vaikka kärsivällisesti odotin että hän ottaa omastaan ojentamisvastuun. No mitään ei tapahtunut joten menin sitten itse selvittämään tilanteen tuon pienoisen kanssa. Sovittiin nätisti että tuollaista ei saa tehdä ja että hän lappaa valvonnassani pakasteet takaisin paikalleen ennenkuin ne sulavat.
        Hyvinhän se sujui, ihan turha kuvitella että hän olisi ollut niin pieni etteikö olisi ymmärtänyt. Osasi tehdä tyhmyyksiä ja osasi myös pyydettäessä korjata jälkensä. Äitinsä vain ei osannut mitään.


    • niin ja myös

      Ärsyttävää kieltämättä... mutta vähintään yhtä ärsyttäviä ovat viis'kymppiset hiekkapillut, jotka eivät ole saaneet mieheltään enää vuosiin. Sitten sitä elämän katkeruutta, vihaa ja pahaa oloa puretaan valittamalla lähes kaikesta.

      • Hyi niin ja myös

        Täs muuten aloittaja puhui teinien käytöksestä. Miten voit vetää tähän "hiekkapillut", mitä sitten tarkoitatkin. Sulla lienee siitä puhe mistä puute! Hei, mee seksipalstalle, tää ei oo sua varten.


    • Aloittaja oikeassa

      Olen törmännyt samankaltaisiin ilmiöihin minäkin kun on ollut lapsi tai teinivieraita Mikään kieltäminen tai huomauttaminen ei auta kun vanhemmat ikään kuin antaa luvan moiselle käytökselle, eivätkä puutu asiaan. Ei todellakaan ole mitään syytä pitää vierainaan tuollaisia terroristien alkuja mitkä ei toisen kotia kunnioita . Kyllä se on sellainen lähtökohta että hyvät tavat on oltava jo tullessa. Miksi saattaa emäntä tai isäntä kiusalliseen kasvatustilanteeseen toisen pennuille? Ei tarvii ihmetellä jos kyläkutsut harvenee näiltä perheiltä.

    • hankala sanoakin

      No juu, tuo sohvilla löhöily on omituinen teinien tapa. Muutamankin kerran olen näin aikuisen ihmisen käskytyksellä pyytänyt teiniä nostamaan rankonsa pystympään.

      Tässä jokin aika sitten olin perhejuhlassa, jossa talon omat viistoistakesäiset olivat vallanneet kaikki olohuoneen kolme sohvaa. Kun me varttunut väki tulimme taloon, piti ensimmäiseksi raivauttaa itselle istuinpaikkaa. Eikä minkäänlaista apua perheen emännän tai isännän taholta.

      Toinen merkillinen tapa on nuorison sorkkiminen pöydän antimien kimpussa, ennen kuin vieraita on kutsuttu pöytään. Nuori saattaa sormeilla kakkua ja imaista päällysteen kermavaahtoa tai napsia koristeita suuhunsa.
      Eivätkä vanhemmat sano yhtään mitään.

    • suvaitsevaisuus?!

      On tietysti selvää, että vanhempien velvollisuus on ojentaa jälkikasvuaan. Tosin teini-ikäinen ei usko kuin pesismailalla uhaten, eikä sellaiseen kukaan halua mennä. Niinpä omalla kohdallani yleensä vähän haistelen ilmapiiriä onko teini pakotettu ylihuolehtivien vanhempien tahdosta mukaan ja toisekseen huonotapainen teini usein kokeilee myös rajojaan haluamalla ärsyttää ja kerätä huomiota. Lisäksi en ole tavannut vielä yhtäkään nuorta, joka ei juttelisi jos heille juttelee. On myös omasta asenteesta kiinni, miten ottaa teinin vieraana vastaan ja ihan varmasti, jos itse tuijottaa naama norsun veellä joka juttua provosoi teiniä taatusti olemaan entistä hankalampi.

      Huumori on aina paras lääke ja voin vannoa, että jokaikinen murkku meidän nurkissa on ollut joskus jopa kiinnostavampaa seuraa kuin tapoihinsa kangistuneet vanhemmat. Tuskin keneltäkään vaatii hirveästi vaivaa kysellä teini-ikäisen kuulumisia ja jos viitsii olla vilpittömästi kiinnostunut, niin kaikki ihmisethän tykkäävät tulla huomioiduksi. Ja kyllä minä haluan olla vieraanvarainen ottamalla huomioon jälkikasvunkin, koska on järjetöntä odottaa teini-ikäisten jaksavan innostua samasta kuin aikuiset. Säännöistä ilman muuta sovitaan ja kaikelle voi laittaa rajat, koska jos kiusaa lemmikkiä voi ojentaa remmin että vieppäs samalla energiallasi Musti lenkille tai lähdetään yhdessä.

      Tämän seurauksena meillä on piipahdellut myös teinilapsetkin omin nokkinensa kylässä ja aina on sanottu, että jos yösijaa tarvitaan meille vain.

    • Vihastuttaa veli!

      Mulla on tästä kokemusta ja kyseessä oma PIKKUVELI! Hän on nyt 15v. ja aikamoisessa angsti-iässä. Hän kun sattuu olemaan perheemme nuorin niin hän on tietysti äidin ja isän silmäterä ja puhuvat hänelle kuin pikkulapselle. Minulla ja isoveljelläni on AINA ollut hyvät käytöstavat ihan murrosiässäkin! Äiti ja isä on ne opettanut. Mutta pikkuveljelle ei todellakaan!

      Hän saattaa tulla meille milloin vain ja tietysti ensiksi jääkaapin kautta ja sitten sohvalle lököilemään. Okei, hän on veljeni ja jokseenkin juttu on ihan ok, mutta TÖRKEÄÄ kuitenkin. Hän moittii meidän kämppää suureen ääneen, vähättelee, haukkuu köyhiksi, kun ei ole jotain uutta hienoa elektroniikkaa ym. Olen kerran heittänyt hänet pihalle ja siitä sai sitten jälkeen päin kuulla vanhemmiltamme. Ollaan kyllä otettu yhteen ja juurikin näistä käytösongelmista!

      Oltiin tuossa myös sedän syntymäpäiväjuhlilla ja veljeni käytös oli TODELLA noloa ja kohtuutonta! Ei mitään käytöstapoja, notkui pöydällä, valitti suureen ääneen, kiroili ja lähti loppujen lopuksi menemään kiittämättä ketään. Äiti ja isä vaan naureskeli, että "teinit, heh heh". Meitä muita ei paljon naurattanut ja toinen veljistäni avautukin heille, että MITÄ TÄMÄ TOUHU OIKEIN ON. Jos minä ja toinen veljeni oltaisiin joskus käyttäydytty noin huonosti niin voin uskoa, että oltaisiin lennetty tukasta pihalle saman tien!

      Ihan uskomatonta... Ymmärrän siis ihan täysin, että tuollainen röyhkeä käytös ärsyttää! Mutta kyllä sen osaa muutkin kuin vain teini-ikäiset ;) Mun mielestä vanhempien pitäisi edes sen verran katsoa jälkikasvunsa perään. Ja mikä hiton poikkeus koko perheen nolannut veljeni on!?

    • nii jsut

      älkää valittako

    • Bjfvkv

      Miehen tyttären kaverit ottavat päähän. Tytär käy isällään kerran kuussa ja aina välillä pitää olla kaveri mukana. Tytär asuu toisella paikkakunnalla. Näitä kavereita on ollu vaikka millaisia. Vanhemmat lähettävät näitä teinejä aivan ventovieraisisiin paikkoihin täysin vieraiden ihmisten koteihin ilman rahaa. Näitä teinejä sitten syötetään ja yritetään viihdyttää. Ei kiitosta, vain jotain loukkaavia huomautuksia kodista yms. Kummasti osaavat tulla, mutta kun kotiin pitää lähteä, niin "ei osata" liikkua enää julkisilla liikennevälineillä, vaan yritetään vedättää itselleen vielä ilmainen kotimatka ovelta ovelle. Ihmettelen näiden lasten vanhempia, eikö heitä oikeasti kiinnosta minne he lapsensa päästävät. Olemme kunnollisia, mutta mistä ihmeestä ne vanhemmat voi tietää millaisia olemme? En oikeasti voinut käsittää, että voidaan olla noin röyhkeitä. Tämä asia on sellainen, että muutoin hyvä suhde mieheen ja miehen tyttäreen kärsii...

    • suoraan sanoen..

      Miksi nykyvanhemmat ei jaksa kasvattaa ja opettaa edes alkeellisempia käytöstapoja jälkikasvulleen ?

      Opettajia käy usein sääliksi kun joutuvat työkseen takkkuamaan näiden vetelien hirmuliskojen kanssa, jotka ei muuta osaa kuin naamaansa länkyttää -- ja huoltajista tää "nyt vaan on semmonen vaihe tolla".

      Tiedoksi vaan : tuommoista vaihetta ei ole olemassakaan.
      On vain henkisesti laiskoja kasvattajia joiden tehtävä tulisi opettaa rajat jälkikasvulleen, että he pärjäisivät elämässä hyvin.

      Välinpitämättömät kasvattajat torpedoivat jälkikasvunsa tulevaisuuden. Häpeä on heidän.

    • Anonyymi

      Eikö täällä ole yhtään isovanhemman kommenttia? Tai teinin mukanaan tuoman vanhemman? Kuulostaa kuin teinit ja talonväki olisivat toisilleen todella vieraita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4216
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2189
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1694
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1497
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1458
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1380
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1268
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1184
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1109
    10. 22
      1066
    Aihe