Potkut??

tyrmistynylähihoitsu

Sillä lailla...
Aloitin siis vajaat 2kk sitten vakituisen lähihoitajan työn vanhustenkeskuksessa. Koeaika siis 4kk. Työni olen tehnyt moitteettomasti ja työkavereiden kanssa tulen hyvin toimeen.
Tänään menin aamuvuoroon, kerkesin noin tunnin töitä pakertaa kun osastonhoitaja kutsui toimistoonsa. Ilmoitti sitten irtisanovansa minut samantien. Suu apposen auki kyselin perustetta irtisanomiselle johon oh vastasi: koeajan purku. Muuta vastausta en saanut.
Eli siis koeajalla olen, ja tiedän että itse periaatteessa voisin siis tämän 4kk:n aikana vaikka päivän varoitusajalla lähteä jos siltä tuntuu, mutta voiko työnantaja näin tehdä!? Ilman pätevää syytä?
Olen TYRMISTYNYT. Minulla on opintolainaa maksettava vielä muutaman erän verran, mutta enpäs sitten ilmeisesti maksakaan sitä tai vuokraa enkä muutakaan kun kerran työpaikka meni alta. Tehyyn ottanen yhteyttä.

10

509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • weraaaa

      Tsemppiä sinulle ja kyllä niitä hommia löytyy aina pienen hetken kuluttua, vaikutat pätevälle ja hyvälle työntekijälle. Kirjoituksestasi sai sen kuvan.

      Itsekin sain reilun 2 kk.n jälkeen kutsun aamulla vierailevan pomon työhuoneeseen ja potkut tuli, syy koeaikapurku Pommihan se oli, en ollut osannut kuvitella moista. Hommat olin aina tehnyt hyvin ja sun muut, työkaverit ym.

      . Eli ilmeisesti tätä koeaikapurkua käytetään aika paljon, olivat syyt sitten mitkä tahansa...

      Juu, eiköhän se ollut hyvä vaan että päästiin molemmat pois noista paikoista, joten tsemppiä Jatkoon sinullekin.

    • ap.

      Kiitos vertaistuesta! :)
      Vielä ei ole sopivaa työpaikkaa löytynyt, mutta eiköhän tästä maassa töitä pitäisi riittää. Pankinkin kanssa sain sovittua maksuerien lykkääntymisestä, luojan kiitos. On kyllä inhottavaa tällainen.. Keikkatyötä tein neljässä-viidessä paikassa ennen tätä vihdoin ja viimein saamaani vakipaikkaa - mutta kuinkas kävikään.
      Attendo MedOne oli siis työnantaja tämän ensimmäisen ja viimeisen kerran minun kohdallani.
      Tsemppiä muillekin saman kohtalon kokeville!

    • hae oikeutta

      Käytetään vaan koeaikaa tekosyynä, palkattukin vaan tilapäiseksi ja on helppoa ilmottaa syyksi koeaika. Varmasti edeltäjälle käyny sama , näistä kun ei vaan puhuta toisille kun se on hävettävä ja harmittava asia syyllistetään vaan itseään siitä mitä tein väärin. Jos tiedät muita sieltä sanotun myös koeajalla niin ilmoitus Työsuojeluun käytännöstä , ottavat kyllä selvää niistä muistakin, kyllä syy pitää olla koeaikanakin irtisanomiseen.

      • Suhteen purkanut

        Koeaikapurku on molemmin puolin pätevä syy. Mikäli työnantaja kertoo muita syitä purkuun, sille tulee näyttövelvollisuus, jos oikeuteen mennään.


      • Kysyn vaan

        "Jos tiedät muita sieltä sanotun myös koeajalla niin ilmoitus Työsuojeluun käytännöstä , ottavat kyllä selvää niistä muistakin, kyllä syy pitää olla koeaikanakin irtisanomiseen."

        Luonnollisesti jonkun tulisi olla se ensimmäinen ensin. Mitä ehdotatte?


      • Kysyn vaan
        Kysyn vaan kirjoitti:

        "Jos tiedät muita sieltä sanotun myös koeajalla niin ilmoitus Työsuojeluun käytännöstä , ottavat kyllä selvää niistä muistakin, kyllä syy pitää olla koeaikanakin irtisanomiseen."

        Luonnollisesti jonkun tulisi olla se ensimmäinen ensin. Mitä ehdotatte?

        Tokihan, jos sieltä firmasta löytyisi joitain toimenpiteitä TODELLISISSA TILANTEISSA esim. ammattiliiton taholta, ei tällaista olisi alunperinkään sattunut.

        Kysynkin aivan kaikkien liittojen (ja samalla siis firmojen), että pitäisikö nyt järjestää hyväosaisten kapina? Eli nämä tytöt psyykkaavat toisensa töihin alalle, jolla on työvoimapula?

        Vai oilisiko teillä jotain muuta etua valvottavana?

        Tytöille pohdittavaksi, että paljonko tulisi korvausta äkkilähdöstä, jos olisi paniikkikohtauksesta todistus? Entäpä siinä vaiheessa, jos ja kun se muuttuu paniikkihäiriöksi?


      • Kysyn vaan
        Kysyn vaan kirjoitti:

        Tokihan, jos sieltä firmasta löytyisi joitain toimenpiteitä TODELLISISSA TILANTEISSA esim. ammattiliiton taholta, ei tällaista olisi alunperinkään sattunut.

        Kysynkin aivan kaikkien liittojen (ja samalla siis firmojen), että pitäisikö nyt järjestää hyväosaisten kapina? Eli nämä tytöt psyykkaavat toisensa töihin alalle, jolla on työvoimapula?

        Vai oilisiko teillä jotain muuta etua valvottavana?

        Tytöille pohdittavaksi, että paljonko tulisi korvausta äkkilähdöstä, jos olisi paniikkikohtauksesta todistus? Entäpä siinä vaiheessa, jos ja kun se muuttuu paniikkihäiriöksi?

        Perustakaa edes itse tietonne puhtaasti ammatilliseen osaamiseen, koska en tule koskaan paljastamaan, kuinka työnantaja (kuka siellä?) hyödyntää ns. mustaa pedagogiikkaa. Liioin ette tule saamaan tietoa oikeudenkäynneistä, koska lääketieteelliset seikat ovat salassa pidettäviä.


      • Kysyn vaan
        Kysyn vaan kirjoitti:

        Perustakaa edes itse tietonne puhtaasti ammatilliseen osaamiseen, koska en tule koskaan paljastamaan, kuinka työnantaja (kuka siellä?) hyödyntää ns. mustaa pedagogiikkaa. Liioin ette tule saamaan tietoa oikeudenkäynneistä, koska lääketieteelliset seikat ovat salassa pidettäviä.

        Sen verran lisään, että kun musta pedagogiikka on pähkinänkuoress sitä, että lyö lastasi vaikka et tietäisi syytä,hän kyllä tietää sen itse, niin tämä tosiasia, että kaksi henkilöä on ollut tietämättä syytä, mutta lyönyt henkisesti jättämällä arvottomaksi saamaan edes tietoa omasta tilanteestaan.

        Tähän kun lisätään käytännön toteutustapa, jota en juuri nyt kykene muistelemaan ...

        Minun ymmärtääkseni näillä perusteilla pystyisi työsuojelupiiri kääntämään joka kiven tuossa firmassa ...

        Siis tytöt, tähän lipsahdetaan tosi nopeasti teidänkin ruusuiseta tilanteestanne. On joko liian hyvä työmarkkinatilanne tai sitten ollaan liian sinisilmäisiä... Onneksi omani alkavat jo ymmärtää esim. työpaikkakiusaamisen ja laittomuuksien perään.

        Mulle muuten Jehovan todistajat kertoivat ensimmäisen kerran kypsällä aikuisiällä, että tällaista on olemassa ...


      • Kysyn vaan
        Kysyn vaan kirjoitti:

        Sen verran lisään, että kun musta pedagogiikka on pähkinänkuoress sitä, että lyö lastasi vaikka et tietäisi syytä,hän kyllä tietää sen itse, niin tämä tosiasia, että kaksi henkilöä on ollut tietämättä syytä, mutta lyönyt henkisesti jättämällä arvottomaksi saamaan edes tietoa omasta tilanteestaan.

        Tähän kun lisätään käytännön toteutustapa, jota en juuri nyt kykene muistelemaan ...

        Minun ymmärtääkseni näillä perusteilla pystyisi työsuojelupiiri kääntämään joka kiven tuossa firmassa ...

        Siis tytöt, tähän lipsahdetaan tosi nopeasti teidänkin ruusuiseta tilanteestanne. On joko liian hyvä työmarkkinatilanne tai sitten ollaan liian sinisilmäisiä... Onneksi omani alkavat jo ymmärtää esim. työpaikkakiusaamisen ja laittomuuksien perään.

        Mulle muuten Jehovan todistajat kertoivat ensimmäisen kerran kypsällä aikuisiällä, että tällaista on olemassa ...

        Ja vielä toteutustavasta sen verran, että pahinkin rikollinen - tai hänen omaisensa - olisi saanut paremman kohtelun. Kuitenkin on ollut juoppoputkassa sen jälkeen ilman, että olisi tullut pidätetyksi ympäristölleen vaarallisena etsintäkuulutettuna rikollisena. MOT


    • Kaikenlaista nähnyt

      Työsopimuslaki (55/2001) 9 luku:

      "2 §
      Työntekijän ja työnantajan kuuleminen
      Ennen kuin työnantaja irtisanoo työsopimuksen 7 luvun 2 §:ssä tarkoitetulla perusteella tai purkaa työsopimuksen 1 luvun 4 §:n perusteella tai 8 luvun 1 §:ssä tarkoitetusta syystä, työnantajan on varattava työntekijälle tilaisuus tulla kuulluksi työsopimuksen päättämisen syistä. Työntekijällä on oikeus häntä kuultaessa käyttää avustajaa.

      Ennen kuin työntekijä purkaa työsopimuksen 8 luvun 1 §:ssä tarkoitetusta syystä, työntekijän on varattava työnantajalle tilaisuus tulla kuulluksi työsopimuksen purkamisen perusteesta."

      Eli kyllä tällaisia impulssinomaisia samantien purkamisia kannattaa molempien osapuolten välttää riippumatta siitä, että vedotaan koeaikaan.

      Avustaja kannattaa valita harkiten: Ystävättäreni sai (vaikkei tilannutkaan) kotiinpäin vetävän työnantajan lipokielisen edustajan, joka ensimmäisenä tarkisti hänen paperinsa, että oliko tämä edes oikea ammattilainen. Eli tilanne on sama kuin jos ketjun aloittajaa epäiltäisiin valehoitajaksi ilman, että sanottaisiin, että olet huono!

      Vähällä olet päässyt, jos vain "tuotannollis-taloudelliset syyt" on yritetty hoitaa oikaisemalla mutkia. Olisi tietysti ollut reilua kertoa se syy. Ei kaiketi ole mahdollista ilman YT-neuvotteluita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4723
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1471
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1061
    Aihe