Veivaan pari kertaa viikossa kympin pituista työmatkaa. Olisiko pehmustetuista pyöräilyhousuista jotain iloa?
pyöräilyhousut - mihin tarvitsee?
37
7639
Vastaukset
Varmasti ne olisivat mukavammat. Tuo on kuitenkin vielä sen verran lyhyt matka, että lisävaiva ylittänee saavutetun hyödyn.
- Mukavuutta lisää
Kuin niin ylittää? Kokemus on henkilökohtainen ja vaivan määrä riippuu lähinnä asenteesta.
Mutsi aloitti pyöräilemisen oikeastaan vasta jäätyään eläkkeelle. Hän osti silloin ensimmäiset pyöräilyhousunsa ja on sen jälkeen niitä aina ajaessa pitänyt. Ja sitä kehujen määrää. Pyöräileminen kun jäi silloin keski-iässä sen vuoksi ettei hanuri kestänyt työmatkaa...
Kysyjä voisi miettiä tätä. Housuja on monentasoisia, halvoillakin pääsee alkuun. - camuli
Samaa mieltä. Itellä tulee viikossa 110 ja ihan kuoripuku meiningillä mennään.
- Pomppukeppi
"Kuin niin ylittää? Kokemus on henkilökohtainen ja vaivan määrä riippuu lähinnä asenteesta."
Kai tuo vaiva tarkoitti sitä että tuskin kukaan haluaa koko työpäivää viettää pyöräilyhousut jalassa joten joka kerta pitäisi vaihtaa housut niin töihin lähtiessä, sinne tullessa kuin taas kotiin lähtiessä ja tullessa. Ei siis ehkä kannata noin lyhyelle matkalle jos esim. töissä ei ole kätevää paikkaa vaatteiden vaihtamiseen. Esim. monissa toimistoissa ei ole pukukaappeja missään lähellä omaa työpistettä eli pitäisi aina mennä jonnekin kellariin vaihtamaan.
Muuten kyllä olen sitä mieltä että pyöräilyhousut ovat todella hyvä varuste ja kun on niihin tottunut, ei ilman oikein haluaisi ajaa... - -
Pyöräilyhousujen ensisijainen funktio ei ole suinkaan ylimääräinen pehmustekerros vaan hiertämisen vähentäminen.
Jos 10km matkalla ei tule hiertymiä niin itse en vaivautuisi noita "vaippoja" pitämään. Sen sijaan vaikkapa 100km lenkillä hiertymät alkavat oikeasti olemaan ongelma jos ajaa ilman pyöräilyhousuja. Itse tein moisen virheen yhdellä 150km lenkillä ja sain aikaan melkoisen kivuliaat haavaumat.
Mainittakoon vielä, että koska se pyöräilyhousujen pointti on tuo hiertämisen katkaisu niin sinne allehan ei sitten tule alushousuja.- Anonyymi
Juu, jos pystyy ajamaan ilman pyöräilyhousuja vaivoitta, niin eihän niitä silloin välttämättä tarvitse ollenkaan.
- Anonyymi
Itse kyllä käyttäisin kysyjän tilanteessa nimenomaan pyöräilyalushousuja. Pehmusteitahan tuossa ei tarvitse kympin lenkillä.
- alkup.tuna
Ei. Noin vähät ajot polkee ihan normi kamppeilla.
- atlatl
Hiertämistä estää oikea ajotekniikka enemmän kuin jotkut housut. Satulan korkeus on ratkaiseva tekijä. Liian korkealla oleva satula aiheuttaa keinumista, joka taas aiheuttaa hankautumia.
Olen ajanut paljon pidempiäkin matkoja ilman pehmustettuja housuja.
Ratkaisevampaa on mielestäni oikea satula, kuin ajohousut.
Ajohousut on yleensä suunniteltu ns ihannevartaloiselle.
Itselleni ne eivät sovi. - Fogus
Voivoi näitä kommentteja!!!....
- -
Jaahan meille sitten fiksumpia kommentteja, jos sellaisia löytyy. ;)
- Alkup. Maantiepyöräi
Tuli vain mieleen, minkälainen satula pyörässä on? Ettei vain ole liian leveä ja pehmeä? Leveä ja pehmeä satula voi hiertää jo tuolla matkalla.
Kova ja kapea satula on aina paras. Tarkka mitta voidaan nykyään mitatakin (esim. Spessu) tai perinteisesti kokeilla.- Ooooo.
> Kova ja kapea satula on aina paras.
Ei ole.
Kyykkypyörissä ehkä, ja pitkällä matkalla. Taajama-ajossa, pystyllä ajoasennolla monikin muunlainen satula on parempi kuin kova ja kapea. Tuolla aiemmin joku asiantuntija todisti, että "näin lyhyillä matkoilla" ei tarvitse pyöräilyhousuja. Ei niillä tarvitse matka-ajoon tarkoitettua pyörääkään sitten varmaan?
Ketjun tarkoitus oli kyllä antaa kokemukseen perustuvaa tietoa pyöräilyhousuista. Tämä taitaa jo olla aika kaukana siitä.
- Pyörällä ja autolla
Jos ei halua käyttää pyöräilyhousuja, niin sitten voi käyttää tavallisten housujen alla pyöräilyyn suunniteltuja alushousuja joissa on pehmusteet ja niissä ei ole saumoja hiertämässä.
Itse käytän niitä tavallisten housujen alla silloin kun ajan lyhyitä kauppa ja uimahallireissuja ja ovat todella mukavat.
Pitkille pyöräilylenkeille laitan sitten pyöräilyhousut. - Satulaseppä
Riippuu pyörän satulastakin..., jos kapea, kova, keskiuralla ja sporttinen, niin pyöräilyhousut on tarpeen.
Jos pehmeä. leveä ja perinteinen jousitettu, niin riittää kunhan kuteet ei hierrä.
Ketjuvaihteellisen pyörän kanssa kapealahkeiset pyöräilyvaatteet hyvät, perinteellisemmällä pyörällä voi lahkeetkin hieman lepattaa...- 32
kaupunkiliikenteessä ei tarvitse "säämiskähousuja", mutta yli kympin matkoilla on parempi käyttää tarkoitukseén sopivia. Joku kertoi, että hänelle ei pyöräilyhousut sovi, liikkuukohan hameessa vapaa-jalla ! ?
- peräpukama_mies86
Varsinkin jos on peräpukamia niin ajaminen ilman pehmustettuja pyöräilyhousuja on yhtä tuskaa. Muutenkin noiden housujen käyttö ehkäisee peräpukamien syntymistä, koska melkoiset suuri paino tulee suoraa peräreijän päälle.
- Pomppukeppi
"Muutenkin noiden housujen käyttö ehkäisee peräpukamien syntymistä, koska melkoiset suuri paino tulee suoraa peräreijän päälle"
Painon ei oikeankokoisella satulalla pitäisi olla juuri lainkaan reiän kohdalla vaan lantion istuinluiden kohdan pitäisi kantaa lähes koko istujan paino. Kovahkon ja omaan anatomiaan sopivan satulan ei pitäisi painaa välilihaa, peräaukon kohtaa tai mitään muitakaan arkoja kohtia vaan juuri noita istumaluun kohtia.
Liian pehmässä satulassa taas käy juuri noin, eli kun istumaluut painuvat liian syvälle, myös muihin kohtiin kohdistuu enemmän painetta kuin kovalla satulalla ajettaessa vaikka luulisikin toisin olevan. - nbgftyu
Itse olen huomannut juurikin kovan ja varsinkin kapean satulan painavan ikävästi.
Olen noin viiden vuoden ajan ostanut joka kevät uuden satulan,koska sopivaa ei ole vielä löytynyt.
Kesän aikana kuitenkin tulee ajettua noin äkkiä arvioiden 600-1500 kilometriä vähintään....
Mutta aina satuloissa on ollut jotakin häikkää.
Nyt löysin ensi kesäksi uuden satulan.
On kuin suomilenkin puolikas,ei siis kärkeä ollenkaan,vaan vain tuollainen kiekura.
Jää nähtäväksi,onko tuo hyvä.
Pyöräilyhousuista on huonoja kokemuksia. Olen tanakka ja jos löytyy tarpeeksi suuret vyötäröltä niin pehmusteosa on liian suuri ja ryttääntyy ajaessa.
Lisäksi olen hikoavaa sorttia,joten koen ne hautoviksi.
Meitä on moneksi,mutta itse tulen toimeen ilman ajohousuja pitkilläkin matkoilla.
Mutta ilman hyvää satulaa alkaa ketuttaa.....Monet pyöräretkeilijät ja pitkän matkan maantiekuskit vannovat Brooksin nahkasatuloiden nimeen. Niissä nahka on jännitetty metallikehikon varaan kuin riippumatto. Ne muotoutuvat ajan kanssa käyttäjälle sopivaksi.
- sitkutisit
Täällä kans yks joka pohtii pyöräilyyn sopivien (=täydellisten?) housujen hankkimista, lähinnä n. puolen tunnin työmatkoja varten. Tavoitteena ei ole hikiliikunta, vaikka puolessa tunnissa paita vähän kostuukin. Etsinnässä on vettä hylkivät, hengittävät housut, joilla pärjäis talvellakin lisäkerroksen kera. Tähän asti oon menny ihan Haltin tuulipuvun housuilla, mutta ainut ongelma on ollu, että ne ei takapuolesta kestä kuin vajaan vuoden työmatkat. Nyt on jo kahdet pöksyt revitty lahkeesta ja hanurista. Onko kellään havaintoa/kokemusta suht keveistä tuulipuvunhousuista, jotka ois vähintääkin takamuksesta vahvistetut? Olis ehkä ihan jees jos samoilla housuilla vois vielä ulkoillakin, ettei olis ihan trikoo-mallia. En tiedä onko vähän liikaa toiveita yksille housuille... Entä millaisia kokemuksia löytyy erilaisista softshell-tapauksista?
- Börje 321
Itse olen käyttäny Löfflerin löysiä Winstopper-housuja. Nämä on nimenomaan kevyet kalvohousut. Housut on perusmustat ja saa myös täysin suorina. Yleensä pyöräliikkeissä on kuitenkin tuo missä on leikkaus tehty pyöräilyyn eli housu on leikattu niin kuin polvi olisi hieman koukussa (vastaava asento kuin jos satula on säädetty oikealle korkeudella: kammen ollessa suoraan alaspäin ja päkien ollessa keskellä poljinta housu istuu "suoraan" jalkaan täydellisesti"). Sama on mennyt kyllä ihan hiihdossakin. Housu on mallia löysä ja punteissa kahdet heijastimilla varustetut tarrat millä puntin saa alhaalta tiukaksi eikä se mene rattaiden väliin. Lisäksi ne on haaroista vahvistettu nimenomaan sen takia ettei hankaudu puhki vaikka maastossa olisi hiekanmurusia satulan ja housun välissä hankaamassa. Alla sit tietenkin säämiskällä varustetut shortsit tai alushousut. Menee itsellä noilla about -5 asteeseen ja sen jälkeen tykeillä olen ajellu viime vuonna -20 asteessa tunnin lenkkejä. Silloinkin joutuu lopettaa sormien ja varpaiden takia. Kyseiset housut olleet aktiivisessa käytössä nyt pari vuotta ja edelliset meni vaihtoon kaatumisen takia. Hintaa noilla on toki satasen pintaan, mutta taitaa melkein muillakin oikealla winstopper-kalvolla varustetuilla pyöriä siinä samoissa.
- sitkutisit
Börje 321 kirjoitti:
Itse olen käyttäny Löfflerin löysiä Winstopper-housuja. Nämä on nimenomaan kevyet kalvohousut. Housut on perusmustat ja saa myös täysin suorina. Yleensä pyöräliikkeissä on kuitenkin tuo missä on leikkaus tehty pyöräilyyn eli housu on leikattu niin kuin polvi olisi hieman koukussa (vastaava asento kuin jos satula on säädetty oikealle korkeudella: kammen ollessa suoraan alaspäin ja päkien ollessa keskellä poljinta housu istuu "suoraan" jalkaan täydellisesti"). Sama on mennyt kyllä ihan hiihdossakin. Housu on mallia löysä ja punteissa kahdet heijastimilla varustetut tarrat millä puntin saa alhaalta tiukaksi eikä se mene rattaiden väliin. Lisäksi ne on haaroista vahvistettu nimenomaan sen takia ettei hankaudu puhki vaikka maastossa olisi hiekanmurusia satulan ja housun välissä hankaamassa. Alla sit tietenkin säämiskällä varustetut shortsit tai alushousut. Menee itsellä noilla about -5 asteeseen ja sen jälkeen tykeillä olen ajellu viime vuonna -20 asteessa tunnin lenkkejä. Silloinkin joutuu lopettaa sormien ja varpaiden takia. Kyseiset housut olleet aktiivisessa käytössä nyt pari vuotta ja edelliset meni vaihtoon kaatumisen takia. Hintaa noilla on toki satasen pintaan, mutta taitaa melkein muillakin oikealla winstopper-kalvolla varustetuilla pyöriä siinä samoissa.
Kuulostaa juuri sopivalta, kiitos vastauksesta. Pitänee etsiä kyseiset pöksyt jostain ja kokeilla. Satanen ei hyvistä housuista oo paha hinta, jos niillä kuitenkin lähes päivittäin ajaa ja enemmän kuin vuoden päivät...
- Anonyymi
Hei! Pyöräilen päivittäin 30 km myös talvella. Kysymys: mistä saisi kunnon pehmustetut pitkät pyöräilyhousut?
- Anonyymi
Kävisin sovittamassa paikan päällä jossain urheiluliikkeessä. Ensimmäiset omani löysin ihan vain Intersportista. Sitten kun on tuntumaa mikä sopii itselle, voisi tilata netin kauttakin.
Pehmusteen paksuimman kohdan on osuttava istuinkyhmyjen kohdalle, joten tunnustele ostaessa tätä. Housujen on oltava kooltaan istuvat, eivät saa roikkua haaroista eivätkä rullautua tai rypistyä lahkeista tai vyötäröltä. Itse ostin polven yläpuolelle yltävät PEARL iZUMIN pöksyt ja olen tyytyväinen niihin. Käytän alushousuinani myös talvisin. Housuissani on silikonia lahkeiden sisäreunassa, joten pysyvät hyvin paikoillaan.- Anonyymi
niin ja vaippaan voi lirauttaa ilman että pahemmin valuu pitkin reisiä
- Anonyymi
Ilman pehmustettuja pyöräilyhousujakin pärjää.
Suosittelen Brooksin satuloita, ovat nahkaa ja muotoutuvat oman hanurin mukaiseksi - lyhyen (100-200 km) tuskavaiheen jälkeen.
Ovat ehkä kalliita, mutta toimivat. Itse olen ajanut yli satasen lenkkejä ilman perseen puutumista juoksutrikoohousuilla ym. (Kannattaa vain tarkistaa pöksyistä, että mille kohdalle ja miten saumat on ommeltu.)
Omistan ajohousutkin, mutta ei niitä viitsi käyttää, ovat jotenkin epämukavat.- Anonyymi
Voihan ne ajohousut olla epämukavat, jos ne on huonot tai väärän kokoiset. Hyvät on oikein mukavat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan ne ajohousut olla epämukavat, jos ne on huonot tai väärän kokoiset. Hyvät on oikein mukavat.
Jep, mutta pointti oli, että eivät välttämättömät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, mutta pointti oli, että eivät välttämättömät.
Tärkein jo tuli ilmi, eli ne saumat :)
- Anonyymi
jollekin kanssapolkijalle voi olla, mitä mitä ihmettä muitamiellytttään, samat matkat tahkottu tuulipuveulla, sateella kuivuu parhaiten eikä hiosta...vetäkää kumipuvut päälle koska ne on muotia
- Anonyymi
Joo tuulipuvut on hyviä. Tuuli ottaa kiinni niin ettei eteenpäin meinaa päästä.
- Anonyymi
Ennen pyöräiltiin talvella pilkkihaalarissa, niin nykyisinkin tosimiehet.
- Anonyymi
Vanhoihin kalsonkeihin liimaa superlonit, niinkuin vaipoiksi, siihen haalarit päälle. Tarvittaessa Kansanuutisia lahkeisiin windstoppereiksi.
Siinä talviajoasu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhoihin kalsonkeihin liimaa superlonit, niinkuin vaipoiksi, siihen haalarit päälle. Tarvittaessa Kansanuutisia lahkeisiin windstoppereiksi.
Siinä talviajoasu.Vieläkös paperista KUta on saatavilla ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vieläkös paperista KUta on saatavilla ?
Uskollisimmilla haalarikonkeloijilla on varmasti kiloittain vanhoja numeroita komeroissa joita on nostalgista lukea ennen haalareihin sullomista. Muuten tuo lienee lakkautettu paperintuhlauksena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskollisimmilla haalarikonkeloijilla on varmasti kiloittain vanhoja numeroita komeroissa joita on nostalgista lukea ennen haalareihin sullomista. Muuten tuo lienee lakkautettu paperintuhlauksena.
no nyt ollaan asias ytimessä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481568Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 271112
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881064- 88980
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee188914Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99855Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789