Mitä jos matkustajasi kolhii toista autoa?

kukamaksaisi

Kaverini nousi autostani ja kolautti oven isänsä autoon, joka oli parkkeerattu viereen. Pidin kaverille pienen puhuttelun huolimattomuudesta, mutta vähän jäi mietityttämään asia. Onneksi kumpaankaan autoon ei tullut jälkiä ja minun autollani nyt ei ole niin väliä, koska aikaisemmat omistajat ovat siihen jälkensä jo jättäneet, mutta jäi mietityttämään, että kenen olisi pitänyt maksaa, jos kaveri olisi saanut jäljen viereiseen autoon ja se olisi ollut jonkun täysin tuntemattoman.

Mitä jos parkkeeraat oman autosi normaalisti toisen auton viereen ja matkustajasi autosta noustessaan kolhaisee ovella viereen parkkeerattua autoa?

Joutuuko matkustaja korvaamaan sinun ja toisen auton vahingot vai joudutko itse korvaamaan esim. liikennevakuutuksesta toisen auton vahingot, koska sinun autosi ovella on kolhittu toista autoa?

23

5512

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ioewrgiorejgherjhoi

näin maalaisjärjellä ajatellen se saa maksaa joka vahingon aiheuttikin eli matkustajasi maksaa. Auton matkustajat ovat edelleen vastuussa teoistaan olipa heillä ajokortti tai ei, eivät he ole auton omistajan täydellisessä kontrollissa eikä ovella kolhiminen johdu autostakaan joten matkustajakin vastaa aiheuttamistaan kolhuista riippumatta onko hänellä edes ajokorttia tai mitään vakuutuksia.

Ovella kolhiminen näinollen tuskin on liikennevakuutuksesta korvattava vahinko vaan pikemminkin ilkivaltaa ja tuskin mikään vakuutus korvaa tuollaista tahallista ilkivaltaa vaan tekijä joutuu maksamaan.

Hyvä että puutuit kaverisi oven avaustapoihin, toivottavasti hän myös muistaa sen. Toivottavasti isäukkonsa olisi hieman kouluttanut poikaansa(?) myös jos näki tapauksen :D

• fadsdfsda

Mitä pienistä klommoista. Suomalaiset on kyllä herkkähipiäisiä tuollaisista pienistä kolhuista "voi kamala nyt se pyhälehmä sai klommon".

On parempi liueta paikalta kuin mitään ei olisi tapahtunut ja korjauskynällä paikata oman oven pieni maalijälki. Jos vastapuoli sattuu olemaan joku pilkunviilaaja, niin saattaa helposti vaatia koko oven maalaamista ja sehän on suorastaan sairasta tuollaisesta pikku naarmusta. Hommatkaa ihimiset paikkakynät kotia, minulla ainakin on.

• kurki-alli

Ei se huolimattomuus niinkään vituta vaan se ettei kolhija kanna vastuuta hölmöilystään. Kesällä joku onnekas tööttäsi parkkipaikalla autoni takaoven huolella mutkalle, paeten paikalta. Pari päivää sitten kävin postissa, vaimo jäi autoon. Viereen kaarsi herrasmies mersulla, kävi jossain ja lähti samoin tein. Ovea avatessaan kopsautti ovellaan omaan autooni ja peruutti ruudusta ulos. Vaimo otti kynän ja paperia, nousi autosta ylös ja silloin vasta mersumies loihe kysymään jotta tuliko jälkiä. Jos käry ei olisi käynyt, olisi tämäkin herrasmies poistunut, ei voi sanoa että jälkiä jättämättä.

Mutta tuosta ollaan juu yhtä mieltä kovin herkkiä sitä ollaan täällä meillä. Jos joskus käyt esim Ranskassa, vilkaisepa autokantaa siellä. Uudetkin autot ovat suurelta osin pientä kolhua täynnä.

• jgcljgxj
        kurki-alli kirjoitti:

Ei se huolimattomuus niinkään vituta vaan se ettei kolhija kanna vastuuta hölmöilystään. Kesällä joku onnekas tööttäsi parkkipaikalla autoni takaoven huolella mutkalle, paeten paikalta. Pari päivää sitten kävin postissa, vaimo jäi autoon. Viereen kaarsi herrasmies mersulla, kävi jossain ja lähti samoin tein. Ovea avatessaan kopsautti ovellaan omaan autooni ja peruutti ruudusta ulos. Vaimo otti kynän ja paperia, nousi autosta ylös ja silloin vasta mersumies loihe kysymään jotta tuliko jälkiä. Jos käry ei olisi käynyt, olisi tämäkin herrasmies poistunut, ei voi sanoa että jälkiä jättämättä.

Mutta tuosta ollaan juu yhtä mieltä kovin herkkiä sitä ollaan täällä meillä. Jos joskus käyt esim Ranskassa, vilkaisepa autokantaa siellä. Uudetkin autot ovat suurelta osin pientä kolhua täynnä.

No jo on ohuet pellit, jos tööttäyksestäkin tulee lommo.

Mistä päättelet, että mersulla ajava olisi herrasmies? Kaikkea muuta ne yleensä on.

• ^^^^^^^^^^^^^^

Ellei vahingon kärsinyt saa muuten korvausta, niin vahinko korvataan auton liikennevakuutuksesta.
      On aivan sama sama, onko vahinko aiheutettu päin ajamalla vai ovella lyöden.

Tapahtui Tampereella n.4-vuotta sitten: Ystäväni ajoi autonsa (alle vuoden vanha auto) erään hampurilaispaikan parkkipaikalle ja meni syömään. Ikkunasta hän näki, kun viereen ajoi uusi perhefarmari ja repsikan puoleinen ovi aukesi vauhdilla kaverini auton etulokasuojaan.
      Perhefarmarilla tullut perhe tuli myös syömään ko. paikkaan, joten kaverini meni rauhassa tarkastamaan autonsa mahdolliset vauriot. Etulokasuojassa oli selvä lommo.
      Kaverini odotteli, kunnes perhe tuli syömästä ja ilmoitti kohteliaasti, että ilmeisesti he olivat vaurioittaneet kaverini autoa.
      Perheen isäntä suhtautui asiaan hieman naureskellen, ja lopuksi kysyi, mitä haluat korvaukseksi, riittääkö 20€ vai haluatko oikein 50€.
      Tähän kaverini, en halua rahaa, vaan lommon pois.
      Asia meni riitelyksi ja paikalle soitettiin poliisi, joka tutki vauriot ja totesi niiden olevan peräisin tästä perhefarmarista, joka nyt osoittautuikin leasing autoksi.

Perheen isäntä lupasi maksaa käteisellä, kun kaverini on käyttänyt autonsa Laakkosella arvioitavana. Mieli kuitenkin kummasti muuttui, kun korjausarvio oli saatu, hinta oli 1400€. Tässä vaiheessa rehvakkaasti esiintynyt ja lommoa vähätellyt perheen isäntä tuumi, että kun tuo korjaus onkin noin kovin kallista, niin kyllä se varmaan pitää liikennevakuutuksesta korvata. Ja niin siinä sitten kävikin.

Kun tietää noiden pikkulommojenkin korjauksen hinnan, niin kovasti ihmettelen, miten huolettomasti jotkut aukovat autonsa ovia toisten autojen kylkiin.
      Itselläni on käyttöautona useamman vuoden ikäinen auto (kiiltävä musta) eikä vielä ole yhtäkään lommoa, niin varmasti pidä huolen siitä, että kun se ensimmäinen lommo tulee, niin varmasti aiheuttaja myös maksaa sen korjauksen.

• Kyllä minä

ainakin maksatan jos jonkun saan kiinni itse teosta. Minä en ole autoani sen takia hankkinut että sitä saisi ihan lahjaksi kolhia, sen verran kalliita autot ovat. Jälleenmyyntiarvoon pikku lommot eivät varmaan juurikaan vaikuta. En vaan oikein jaksa ymmärtää tätä nykyajattelua että ollaan pilkunviilaajia jos halutaan pitää huolta omaisuudestaan. Kolhija maksakoon. Pari päivää sitten näin erään kauppakeskuksen parkkihallissa kun yksi nainen kolhi viereistä autoa. Lähti vauhdilla paikalta ja minä otin rekkarin ylös ja odotin tupakin verran ja kolhitun auton omistaja tuli paikalle. Annoin rekkarintiedot ja kylläpä tyyppi ilahtui. Näin aion toimia myös jatkossa.

• ^^^^^^^^^^^^
        Kyllä minä kirjoitti:

ainakin maksatan jos jonkun saan kiinni itse teosta. Minä en ole autoani sen takia hankkinut että sitä saisi ihan lahjaksi kolhia, sen verran kalliita autot ovat. Jälleenmyyntiarvoon pikku lommot eivät varmaan juurikaan vaikuta. En vaan oikein jaksa ymmärtää tätä nykyajattelua että ollaan pilkunviilaajia jos halutaan pitää huolta omaisuudestaan. Kolhija maksakoon. Pari päivää sitten näin erään kauppakeskuksen parkkihallissa kun yksi nainen kolhi viereistä autoa. Lähti vauhdilla paikalta ja minä otin rekkarin ylös ja odotin tupakin verran ja kolhitun auton omistaja tuli paikalle. Annoin rekkarintiedot ja kylläpä tyyppi ilahtui. Näin aion toimia myös jatkossa.

Kiitos sinulle, itse toimin samoin.

• fdsfsdsdfsd
        ^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:

Kiitos sinulle, itse toimin samoin.

katsoppas kun kaksi mulqvistia sattui samalle saitille. Kyllä se on kiva, että meillä on keskuudessamme näitä koti-kyyliä. Saatte varmaan suurtakin tyydytystä aina kun pääsette ojentamaan jotakuta tai ilmoittamaan muiden virheistä. Olette itse täydellisiä, mahtavaa !

• huolellinen
        fdsfsdsdfsd kirjoitti:

katsoppas kun kaksi mulqvistia sattui samalle saitille. Kyllä se on kiva, että meillä on keskuudessamme näitä koti-kyyliä. Saatte varmaan suurtakin tyydytystä aina kun pääsette ojentamaan jotakuta tai ilmoittamaan muiden virheistä. Olette itse täydellisiä, mahtavaa !

Nimitätkö Sinä "mulqvistiksi" hyväntekijää, joka joskus saattaa suojella Sinunkin omaisuuttasi?

Ei täydellinen, mutta

• kurki-alli
        fdsfsdsdfsd kirjoitti:

Jos jätkä on niin munaton ettei edes omista toilailuistaan kanna vastuuta, on silloin muiden se tehtävä.

• kolhi janne
        fdsfsdsdfsd kirjoitti:

taidat olla hiukan kieroon kasvanut yksilö tai joku muu provoilija.

• Kyllä minä
        fdsfsdsdfsd kirjoitti:

Onhan se toki väärin jos joutuu maksamaan omat töppäilynsä... Kyllähän se kuuluisi mennä kaikkien muitten pussista.

• ^^^^^^^^^^^^^^^^

Jos omaisuudestaan huolta pitävistä ihmisistä ajattelet noin, niin se on sinun murheesi.
      Itse pidän esim. autoa, kalliina ostoksena ja siitä johtuen haluan sen pitävän arvonsa mahdollisimman hyvin. Siksi en halua autooni kenenkään muun tekemiä kolhuja arvoa alentamaan. Jos joku tekee autooni lommon, joutuu hän sen korjaamisen myös korvaamaan.
      Onko se mielestäsi kohtuutonta?

"Saatte varmaan suurtakin tyydytystä aina kun pääsette ojentamaan jotakuta tai ilmoittamaan muiden virheistä."
      - En koe tuollaisesta minkäänlaista iloa, muuten kuin vahingon kärsineen puolesta. Iloinen olisin siitä, jos vahingon aiheuttajalla olisi sen verran selkärankaa, että vastaisi teoistaan.

Erään viisaamman lausahdus täydellisyydestä: "en minäkään ole aivan täydellinen, toinen hampaistani heiluu hieman"

• parkkikolhun uhri

Varma tieto on , et liikennevakuutus korvaa sen ja koska kysessä on matkustaja ei se vaikuta edes bonuksiin.

Itse vaadin yhtä hyypiötä kerran korvaaamaan vahingon, kun hänen autosta kolhittiin autoani ovella ja tuli kauhea sota siitä, mutta selvitettyäni asian hänelle hän rauhoittui ja kysäisi itse asiaa vak.yhtiöstä tokaisten sitten minulle, että onpa turhaa tullut montakertaa livistettyä paikalta.

• wgiuoerguirejhgiert

Periikö liikennevakuutusyhtiö matkustajalta korvauksen takaisin kun vahingon aiheuttaja kerran on tiedossa? En nimittäin haluaisi maksaa liikennevakuutuksessa ovien kolhijoiden aiheuttamia kustannuksia kun se on aivan turhaa, se maksakoon joka kolhiikin.

• parkkikolhun uhri
        wgiuoerguirejhgiert kirjoitti:

Periikö liikennevakuutusyhtiö matkustajalta korvauksen takaisin kun vahingon aiheuttaja kerran on tiedossa? En nimittäin haluaisi maksaa liikennevakuutuksessa ovien kolhijoiden aiheuttamia kustannuksia kun se on aivan turhaa, se maksakoon joka kolhiikin.

ei peri, mutta huom. se ei vaikuta myöskään bonuksiisi, että kukaan ei häviä paitsi tietysti pilkuntarkasti nuo vahingot maksetaan aina nouseissa vak.maksuissa

• helppokoe!

Aja johonkin vikkaasen pakipaikkaan ja jää autoon istumaan. Viereen tunkee autoja tosi lähelle. Kun näkevät sinut? Ihmeellisiä kiumurteluja, kun tulevayt atosta. Muuten kelki soisi!

• mietitääs

en ymmärrä miksi pitää ajaa markettien pihassa sinne mahdollisimman lähelle ovea?? siellä kaikki joten satavarmana kolhuja tulee esim. lapset kun nousee äitinsä autosta niin koooopsss ovi pamahtaa viereiseen oikeen kovalla pamauksella ja äiti vaan hoputtaa .... nähty monta kertaa
      itse ajan kauaksi muista missä väljää niin ehkä pienempi riski saada kolhuja . no aivan sama mulle koska niitä kolhuja olen huomannut että saa kun esim. joku ääliö näyttää miten hieno bemari on ja kaasuttaa ohi niin että rapina käy ja kiviä ja nastoja lentää ja sen huomaa kun kattoa tai nokkaa katsoo niin maalia on lähtenyt ja pieniä kivenhakkaumia jokapuolella! hymm ja kuka korvaa ohittelian särkemä tuulilasi ? itelläni mersussa uusi lasi ja avot 2 reikää ja nyt ilmat kylmenee niin yhen kerran laittaa lämmityksen ikkunalle niin räks! se on halki .

• kuitti hukassa

Japs hyvä kysymys. Omien poijanviikareiden töppäilyt maksaisin itse, mut jos kyseessä olisikin poijan kaveri, niin nyt mentiin sit kysymykseen. Soitanko poijan perheelle ja kysyn vai maksanko itse.
      Tietysti laittaisin matkustajan korvaamaan, jos kyseessä on täysi-ikäinen henkilö.

Mut omalla kohdallani en ole vielä koskaan joutunut moista tilannetta hetkeä pidempään miettimään. Survon autoni yleensä lasten lastauksen takia rauhalliseen ja tilavaan paikkaan, joko perheparkkiin tai niiden ollessä täynnä. Hiljaisimpaan takanurkkaan.

Mut keskustelussa elänyt välinpitämättömyys minuakin surettaa. Asuessani keskisuuren marketin parkkipaikan lähellä näin ikkunasta tätä harva se päivä. Ovien kolhimista, betonirenkaisiin peruuttamista yms. töpeksimistä. Ja silti suurin osa jatkoi matkaa tarkistamatta edes omia vaurioita. Osa betonirenkaisiin peruuttaneista ei edes huomannut koko kolhaisua, vaan saattoivat jopa nousta autosataan ulos tarkistamaan... arvaa mitä.... taskujensa sisältöä.

• kokemusta on

Matkustajan töppäilyt korvataan liikennevakuutuksesta ilman omavastuuta ja bonusmenetystä.

• odjgeoijhgijtrioito
        kokemusta on kirjoitti:

Matkustajan töppäilyt korvataan liikennevakuutuksesta ilman omavastuuta ja bonusmenetystä.

Ehkä korkeintaan lapsen töppäilyt voisi korvata ilman omavastuuta ja bonusmenetystä mutta aikuinen matkustaja voisi aivan hyvin joutua kärsimään edes symbolisen omavastuun rangaistuksena huolimattomuudesta. Eihän nyt sekään tunnu oikealta että matkustaja voi käyttäytyä aivan ilman aivoja ja maksattaa liikennevakuutuksesta kaiken, sen maksavat kyllä kaikki liikennevakuutusvelvolliset vakuutuksen hinnassa, ihan turhaan kun ko. vakuutuksessa muutenkin on jo hintaa.

• Ruutu ruutu

Sekin on kyllä kumma juttu, että täällä Suomenmaassakin täytyy parkkiruudut tehdä niin ahtaiksi. Täällä Suomessahan on niin vähän tuota maapinta-alaa, että joudutaan kertakaikkiaan säästämään kaikki sentit mitä on mahdollista!

Monesti helpottaisi jos ruudussa olisi ylimääräistä leveyttä vain vaikka 20cm - mutta kun ei. Autot ovat kasvaneet ja kyllä olisi mukava parkkeerata väljempiin ruutuihin.

• ucviuhipojpmklmklkl

miten 2010-luvun kokoinen auto saadaan mahtumaan 70-luvun mitoituksila tehtyyn parkkiruutuun? Vastaus löytyy vain suomesta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2751
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1360
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      954
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    9. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      66
      862
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe