Itseluottamus ja itseluottamus.
Pilkettä silmäkulmassa.
Hyvä itsetunto
Kertokaa onko itseluottamusta kun tietää missä on hyvä ja missä huono ja hyviä ominaisuuksia löytyy enempi mitä huonoja.
Onkos tämä itse tunto sama asia kun tästä aina jankataan näillä sivuilla.
Sitten voisitteko kertoa esimerkkeja julkkiksista joilla on pilkettä silmäkulmassa.
Itsellä tulee mieleen Nykäs Matti ja Harkimon Hjallis.Näillehän löytyyy aina uutta naista entisen tilalle.
Rupeaa tympimään kun vuodesta toiseen elät ilman naista ja yrität kätkeä epätoivosi ettei se vie viimeisiä mahkuja.
Mitä hyvä itsetunto kansantajuisesti on
19
427
Vastaukset
- le cock
Ei löydy sitten yhtään tippaa. Ehkä joskus vähäsen. En kauheasti nauti itseluottamuksen puutteesta, mutta toisaalta varmaan aika hyvä, etten ole aivan kukkona tunkiolla, koska sitten muita alkais kuitenkin surettamaan jne...
- well...
Minusta mies, jolla on hyvä itsetunto, on varustettu seuravilla ominaisuuksilla:
- realistinen käsitys omista hyvistä ja huonoista puolista
- osaa nauraa myös itselleen
- elää ja antaa elää = hyväksyy erilaisuudet ja omituisuudet myös toissa ihmisissä
- osaa "katsoa peiliin" romahtamatta = itsetunto ei kaadu omiin kömmähdyksiin
- ei rehentele
- on kiltti ja ystävällinen mummoille, lapsille ja eläimille
Hyvä itsetunto ei ole korostunut. Mikäli on, se ei ole enää hyvä itsetunto vaan itsekkys. Ja itsekkyys ei ole todellakaan houkuttavaa - eikä todellakaan seksikästä. - Shole
Itsetunto on tietoisuutta siitä, että on tasavertainen muiden ihmisten kanssa. Sitä saa positiivisista ihmissuhteista. Yleensä myös ihmiset voivat musertaa sen.
Itsevarmuus on taas tieto siitä, että mitä seuraavaksi aiotkin tehdä, se ei vie itsetuntoasi. (Itseluottamuksen synonyymi?)
Nykäsmatilla oli pilke silmäkulmassa kun Mervi löi halolla. - nana mouskouri
moi ykä! Ihan tunnut asian ymmärtäneen kansantajuisesti jetsulleen. Pilkkeestä silmäkulmasta en niin tiedä... Jos sillä tarkoitetaan leikkimielisyyttä, huumorintajua jne, tuntuis nuo hjallis ja masa olevan aika kaukana siitä. mutta enpä mee takuuseen kun en tiedä mitä tuo pilke kullekkin tarkoittaa. Onko nuo oikeesti asioita, joita naiset mainitsevat haluavansa?
- Itsestäänpitävä
Hyvä itsetunto voisi merkitä sitä, että tulee yleensäkin toimeen ihmisten kanssa-ja saa suunsa auki ilman viinaa naisseurassakin. Hyvä huumorintaju auttaa toki-se ei tosin välttämättä tarkoita sitä, että leukailee alapää-juttuja kello 7 alkaen työporukalle.
Siis: jonkin sortin sosiaalista älykkyyttä. Sellaista, millä onnistuu kiinnittämään itsessään huomion hyviin puoliin itsessään, eikä niihin huonoihin. Se vaatinee vähän itsetutkiskelua, ja itsensä hyväksymistä sellaisena kuin on. - tunto itsestä
Hyvä itsetunto on sellainen, että näyttää itsevarmalta sekä puhuu ja käyttäytyy itsevarmasti. Se on realistinen käsitys omasta itsestä.
Tunnen myötähäpeää n. parikymppisiä miehiä kohtaan, joiden puheet ovat täynnä uhoa, rehvastelua ja todistelua. Tuossa iässä miehet ovat monesti vielä niiiiiin lapsia. Oikein korostuu se, ettei itsetunto ole kehittynyt. Siis miten jotkut voivatkin olla niin teinejä? :D :D :D. Tuollaiset miehet usein käyvät jossain punttiksella ja isoon ääneen hölöttävät aina tekemisiään ja asioitaan. Tekisi mieli laittaa käsi silmien eteen. En jotenkin kestä sitä kypsymättömyyttä.- Shole
Kaksvitosena tuli mietittyä, että olinpas minä kakara silloin kakskymppisenä. Kolmekymppisenä olin et "apua ku olin kakara silloin kaksvitosena".
Nyt kolmevitosena alkaa valkenemaan, että kasvunvaraa on jäljellä koko elämänajan. - Mies 37
Itsevarmaa pystyy kyllä myös esittämään, vaikka itsetunto olisi heikko. Oikeastaan juuri niinhän monet sitä heikkoa itsetuntoaan peittelevät. Siis rakentavat itselleen sen näyttävän ja itsevarman ulkokuoren, jonka taakse se todellinen heikko ihminen kätkeytyy. Muut näkevät sen kuoren ja saattavat helposti kuvitella ko. henkilöllä olevan vahva itsetunto, vaikka asia on aivan päinvastoin.
Sanoisin, että itsetunnossa on kyse ennen kaikkea itsensä arvostamisesta ja hyväksymisestä. Kun pystyy rakastamaan itseään, pystyy rakastamaan myös muita. Se on sitä sisäistä varmuutta, joka on todellista itsetuntoa. Vahvan itsetunnon omistavalla ihmisellä ei ole tarvetta korostaa itseään eikä tehdä asioita pelkästään sen vuoksi, että miellyttäisi muita ja tulisi sitä kautta hyväksytyksi. Vahvan itsetunnon omistava ihminen uskaltaa olla oma itsensä mahdollisesta sosiaalisesta paineesta riippumatta. Hän uskaltaa olla myös heikko ja näyttää sen. Se on todellista vahvuutta.
- hiljaisempi mies
Minusta tuntuu että hyvä itsetunto on yhtäkuin että mies on leuhka joka kehuu montako naista on kaatanut,kuinka hieno auto hänellä on ja lisäksi muistaa polkea maanrakoon hiljaisemmat kaverinsa.
Valitettavasti nämä leuhkijat ovat kovassa huudossa naisten keskuudessa.- Mies 37
Nuo asiat eivät kyllä liity hyvään itsetuntoon. Hyvän itsetunnon omistavalla ihmisellä ei ole tarvetta korottaa itseään tai painaa muita maanrakoon.
- 7+20
Välillä miettinyt miksi joillakin ihmisillä on huono itsetunto ja toisilla hyvä itsetunto: esim yksi poika samalla luokalla jota ei voi hyvännäköiseksi sanoa, ylipainoakin löytyy mutta silti on tosi ulospäinsuuntautunut ja naurattaa luokan tyttöjä, menee vapaaehtoisesti luokan eteen puhumaan jne. Minä joka olen ihan hyvännäköinen ja timmissä kunnossa mutta silti täysin ujo arka tuppisuu ihmettelen mistä kaverin itsetunto rakentuu..
Itsetunto/varmuus ainakin paranee onnistumisista suhdeasioissa ja positiivisista kommenteista, mutta entä jos niitä ei ole saanut tarpeeksi ja oikeilta kohteilta, vanhemmat, kaverit, tytöt. Entä jos ei ole koskaan seurustellut ja saanut suurimmaksi osaksi vain negatiivista palautetta.- Shole
Muista, että esiintyminenkin on taito, jota kaikilla ei ole. Se, että olet hiljaisemman sorttinen, etkä pysty generoimaan puhetta jatkuvalla syötöllä ei tee sinusta mitenkään ala-arvoista ihmistä.
- ykä yksinäinen
Kiitos asiaa selventävistä hyvistä vastauksista.
Tulin siihen tulokseen että minun itsetunnossa ei taidakkaan sitten olla mitään vikaa.Suurin ongelmani taitaakin olla että olen oppinut olemaan hirmuisen vaatimaton sillä tunnen välittömästi itseni leuhkijaksi jos vähänkään mainitsen asioista joissa olen onnistunut hyvin,vaikka toisaalta monet kauniin vaimon itselleen saaneet ovat juuri näitä itsensä kehujia kuten joku taisi jo ylempänä asiasta mainita. - silverfire
Joo, hyvä päätelmä - monesti itsetunnossa ei ole vaatimattomilla tyypeillä vikaa (ja se on kuitenkin persoonan perusta) vaan ulosannissa tms. on kehittämisen varaa, näin itsekin koen oman tilanteeni.
Ongelma onkin pidempään sinkkuna ollessa ettei anna yksinäisyyden nakertaa sitä omaa itsevarmuuttaan... merkkejä huononevasta itsetunnosta on mielestäni aina kun alkaa syyttää ulkoisia seikkoja siitä kun itse saa haluamaansa ("pettäjät/ytm:ät/ulkomaalaiset vie naiset", "ei-neitsyet ovat lutkia" tms.). Eli niin kauan kuin jaksaa ottaa epäonnistumiset syyttämättä muita kuin itseään, ja ajatelleen "ensi kerralla teen asian paremmin", niin on hyvän itsetunnon omaava.- Epäitsetuntoinen
"Eli niin kauan kuin jaksaa ottaa epäonnistumiset syyttämättä muita kuin itseään, ja ajatelleen "ensi kerralla teen asian paremmin", niin on hyvän itsetunnon omaava. "
Hienoa, olet oikein kunnolla omaksunut näiden itsetunto-seurakuntalaisten arvot sekä oikein omakohtaisen kontrollin tähän sosiaalisen kontrollin välineeseen.
Ennen oli omatunto ja nykyään on itsetunto.
Syyttele vain itseäsi, siellähän se vika tosiaan on jos uskot että vika on aina sinussa itsessäsi ja sitä nuo muut haluavat sinun ajattelevan sekä olevan kiltti toimija joka ei syytä koskaan ketään muuta vaikkeet koskaan onnistuisi muiden vuoksi missään. - silverfire
Epäitsetuntoinen kirjoitti:
"Eli niin kauan kuin jaksaa ottaa epäonnistumiset syyttämättä muita kuin itseään, ja ajatelleen "ensi kerralla teen asian paremmin", niin on hyvän itsetunnon omaava. "
Hienoa, olet oikein kunnolla omaksunut näiden itsetunto-seurakuntalaisten arvot sekä oikein omakohtaisen kontrollin tähän sosiaalisen kontrollin välineeseen.
Ennen oli omatunto ja nykyään on itsetunto.
Syyttele vain itseäsi, siellähän se vika tosiaan on jos uskot että vika on aina sinussa itsessäsi ja sitä nuo muut haluavat sinun ajattelevan sekä olevan kiltti toimija joka ei syytä koskaan ketään muuta vaikkeet koskaan onnistuisi muiden vuoksi missään.OK, vähän turhan yksinkertaistetusti tuli tuo loppupäätelmä minulta, en halunnut että sen tulkitsisi ajattelemallasi tavalla - huonosti muotoiltu minulta, yritin olla lyhytsanainen. Ajattelin itsetuntoa (-varmuutta, mitä näitä nyt on) työkaluna ymmärtämään sitä, miksi minusta tuntuu pahalta jos nainen torjuu minut, joku sanoo minulle "olet ruma" tms. ja miten voisi olla niin, ettei toisen arvostelu aiheuta pahaa oloa ja vastavuoroisesti ettei purkaisi epäonnistumistaan muihin tai itseensä negatiivisena ajatteluna.
Esim. 1. Jos nainen ei kiinnostu minusta, niin hyvä itsetunto = olankohautus, ihan naisen oma asia jos ei kiinnostunut, uusi yritys vaan toiselle naiselle joka sopii minulle paremmin. Huono itsetunto = se @&/% nainen oli tyhmä, huora tms. Kirjoitan Suomi24-palstalle naisia alentavaa tekstiä kostoksi.
Esim 2. Baarissa joku kännimies tulee sanomaan "oot kyllä sen näköinen että sun on turha hakea pesää täältä, hahha". Hyvä itsetunto = tiedostan, että kyseessä känniääliö joka, vaikka osin voi olla oikeassa, niin kuitenkin itse omaa selvästi heikomman itsetunnon koska joutuu purkamaan tunteitaan olemalla negatiivinen tai on vaan ilkeä, eli sivuutan tyypin niin, ettei tappelua synny mutten myöskään näytä alistuneen hänen toiveilleen. Huono itsetunto = jää harmittamaan, koska hän oli mielestäni aivan oikeassa. Menen kotiin itkemään. Tai joudun tappeluun hänen kanssaan.
Ehkä se tiedostaminen tässä on se pointti - jos tiedostaa mistä asiat johtuvat, niin voi vaikuttaa käyttäytymiseensä ja valita toisin. Eikä tehdä niin kuin muut haluavat. Mutta tottakai ollaan ihmisiä, ja tunteet estävät toimimasta Mr. Spock -tyylin loogisuudella (mitä itse Ihailen, siis). - ..........
silverfire kirjoitti:
OK, vähän turhan yksinkertaistetusti tuli tuo loppupäätelmä minulta, en halunnut että sen tulkitsisi ajattelemallasi tavalla - huonosti muotoiltu minulta, yritin olla lyhytsanainen. Ajattelin itsetuntoa (-varmuutta, mitä näitä nyt on) työkaluna ymmärtämään sitä, miksi minusta tuntuu pahalta jos nainen torjuu minut, joku sanoo minulle "olet ruma" tms. ja miten voisi olla niin, ettei toisen arvostelu aiheuta pahaa oloa ja vastavuoroisesti ettei purkaisi epäonnistumistaan muihin tai itseensä negatiivisena ajatteluna.
Esim. 1. Jos nainen ei kiinnostu minusta, niin hyvä itsetunto = olankohautus, ihan naisen oma asia jos ei kiinnostunut, uusi yritys vaan toiselle naiselle joka sopii minulle paremmin. Huono itsetunto = se @&/% nainen oli tyhmä, huora tms. Kirjoitan Suomi24-palstalle naisia alentavaa tekstiä kostoksi.
Esim 2. Baarissa joku kännimies tulee sanomaan "oot kyllä sen näköinen että sun on turha hakea pesää täältä, hahha". Hyvä itsetunto = tiedostan, että kyseessä känniääliö joka, vaikka osin voi olla oikeassa, niin kuitenkin itse omaa selvästi heikomman itsetunnon koska joutuu purkamaan tunteitaan olemalla negatiivinen tai on vaan ilkeä, eli sivuutan tyypin niin, ettei tappelua synny mutten myöskään näytä alistuneen hänen toiveilleen. Huono itsetunto = jää harmittamaan, koska hän oli mielestäni aivan oikeassa. Menen kotiin itkemään. Tai joudun tappeluun hänen kanssaan.
Ehkä se tiedostaminen tässä on se pointti - jos tiedostaa mistä asiat johtuvat, niin voi vaikuttaa käyttäytymiseensä ja valita toisin. Eikä tehdä niin kuin muut haluavat. Mutta tottakai ollaan ihmisiä, ja tunteet estävät toimimasta Mr. Spock -tyylin loogisuudella (mitä itse Ihailen, siis).hyvän itsetunnon omaava kykenee vastaanottamaan kritiikkiä. Hänen oman arvon tunto kestää erehtymisen, riittämättömyyden etc. Tottakai luonnollinen seuraus pakeista on pettymys ja turhautuminen, mutta eron tekee se miten nuo tunteet käsittelee. Selviytymiskeinoa noista tunteita muiden haukkuminen on aika kehittymätöntä, normaalia varmaan 5-vuotiaalle, muttei enää 10-vuotiaalle. Joidenkin käytös taantuu lapsen tasolle netissä, kai se on usein todettu tosiasia.
- Epäitsetuntoinen
Itsetuntoa ei ole olemassa.
Siis oikeasti.
Se on vain amerikkalaisten ja muiden psykologien keksimä ja markkinoima valhe sekä iiluusio. Termi jonka alle on kytketty monia odotusarvoja "normaaliin" sosiaaliseen kanssakäymiseen eli toisin sanottuna kyseessä ei ole varsinainen mielen rakennelma vaan kasa arvolauselmia sekä oletuksia ihmisen "minuudesta".
Itsevarmuus taas on usein se varmuus joka liittyy toimiessa tietyissä asioissa kuten itseluottamuskin.
Mutta "itsetunto" on pelkkää huuhaata positiivisuuksineen ja itsensä analysointeineen.
Mitä enemmän käyt sitä läpi niin sitä syvemmällä olet.
Huomattavaa on myös että monilla ihmisillä jotka väittävät olevansa "hyvä itsetunto" saattaa olla hyvin kapea-alainen näkemys itsestä ja usein se oma turvallinen ja rikkoutumaton ego on kuin tuulentupa, rakennttu korttitaloksi tiettyjen asioiden varaan.
Nykyaikana yleisempi ovat juuri nämä ihmissuhteet, niiden vaikutuksen ja oman sekä toisten ulkoisten olemusten arviointi. Tämän lisäksi omaa menestystä yms. pidetään mittarina itselle. Tätä kautta rakennettu itsetunto voi olla todellisuudessa sekä ihmisen psyykeelle että itse elämälle tuhoisa.
Tietysti Itsetunnon puolustajat vetoavat että tuo ei ole oikeaa itsetuntoa vaan "huonoa" tai "väärää" itsetuntoa jonka jälkeen kerrotaan miten noin ja näin toimimalla sekä olemaa ihminen on arvostettu jäsen yhteisössä ja hänellä on hyvä itsetunto.
Käsite on paskaa. Se on ainut asia jonka sinun tarvitsee tietää ja sen jälkeen vain tehdä asioita.
Nykyisen populistisen psykologian antama kuva ihmisestä jonkinlaisena ehehänä olentona on hyvin pitkälle valhetta ja sitä pitää yllä nämä uskojat sekä uskovaiset jotka kuuluvat itsetunto-seurakuntaan.- käyrä gaussi
ihan asiaa... Mutta ei kai psykologiassa puhuta hyvästä vs huonosta itsetunnosta vaan normaalista vs epänormaalista/normaalista poikkeavasta. Oletuksena on tietenkin se kuvitteellinen keskiverto-tyyppi, joka on saatu keräämällä aineisto laajasta joukosta. kaikki poikkeamme tuosta keskivertotyypistä, mutta ilmeisesti epänormaaliuden rajan yli menevä poikkeavuus tekee vaikeaksi kanssakäymisen normaalin rajoissa olevan kanssa. Tai sitten ei :p.
Se,mikä nyt on normaalia, voi huomenna olla epänormaalia ja päinvastoin....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803