RAAMATTU KERTOO JEESUKEN OLLEEN KASTAJA, OPETUSLAPISINEEN:
toisin kuin väitit kirjoituksessasi, sanoen ettei Raamattu muka puhu asiasta mitään.
Johanneksen evankeliumi:
Joh. 3:22; >> Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä, HEIDÄN KANSSANSA JA KASTOI. Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, KOSKA SIELLÄ OLI VETTÄ; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä. Sillä Johannesta ei vielä oltu heitety vankeuteen. Niin Johenneksen opetuslapset rupesivat väittelemään erään juutalaisen kanssa puhdistuksesta. Ja he tulivat Johanneksen luo ja sanoivat hänelle: "Rabbi, se, joka oli sinun kanssasi Jordanin tuolla puolella ja josta sinä olet todistanut, KATSO, HÄN KASTAA, JA KAIKKI MENEVÄT HÄNEN TYKÖNSÄ".
Joh.4:1,2; Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi JA KASTOI USEAMPIA KUIN Johannes - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa -
Pappi PÄIVI AIKASALOLLE HÄMEENLINNAAN TIEDOKSI
64
203
Vastaukset
- vääristellen teksin
sELKEETÄ TEKSIÄ
- Ällli tälli
Sinun ei vääristellen tekstiä.
- Balttis
Heip, Päivi. Päivitä tietosi Uudesta testamentista.
- Balttis täsmentää...
Tämä on oikea toiminnallinen, Jeesuken Kristuksen ja Hänen opetuslapsiensa jättämä esimerkki siitä miten Jumalan valtakuntaa viedään eteenpäin: eli ensin ihimiset kaikista kansoista, tehdään opettamalla ja julistumalla, uskossa kuuliaiksiksi Kristukselle:
Room.1:5; >> me, olemme saaneet armon ja apostolinviran, että syntyisi USKON KUULIAISUUS HÄNEN NIMEÄÄN KOHTAAN KAIKISSA PAKANAKANSOISSA >>
Ja sen jälkeen kun usko Kristukseen Jeesukseen, syntien anteeksi saamiseksi on tullut syntisen luo, sitä uskoa tulee seurata kasteen, Jeesukseen Kristukseen, kuten mm. Apt.2:38-40:ntä opettaa; eli kuten Jeesus teki:
Joh.4:1; >> Jeesus teki opetuslapsiksi ja KASTOI useampia kuin Johannes >> Mutta vauvoja ja lapsia Hän ei kastanut vaan siunasi: Mark.10:13-16; - toisin kuin kirkko pappeineen valheellisesti yrittää väittää, - ohi Jumalan sanan.
Tätä taustaa vasten on nähtävä myös Matt.28:19,20; ja Mark.16:16; jotka osoittavat Jumalan sanan astettaman järjestyken asiolle, eli ensin usko, sitten kaste ja pelastus. Juuri tämä järjestystä vastaan antikristuksen kirkko kapinoi, sanalle vieraalla: "pirunkasteellaan", - jollaista ei voida Raamatusta osoittaa.- Hengenmies
Johannes ja Jeesuksen opetuslapset kastoivat parannuksen kasteella. Kristillinen kaste tuli voimaan vasta Jeesuksen kuleman ja ylösnousemuksen jälkeen ja se suoritetaan Isän ja Pojan ja Pyhän hengen nimeen.
Helluntailaisten ja muiden uudestikastajien puheet "pirunkasteesta" ovat teidän omia keksintöjänne:) - Lue tarkemmin
Balttis:
"uskoa tulee seurata kasteen, Jeesukseen Kristukseen, kuten mm. Apt.2:38-40:ntä opettaa"
Mainitsemassasi kohdassa sanotaan seuraavaa:
"Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." Pietari jatkoi vielä puhettaan. Hän vetosi heihin ja kehotti: "Antakaa pelastaa itsenne, ettette hukkuisi tämän kieroutuneen sukupolven mukana." "
1: kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste
2: silloin saatte lahjaksi Pyhän Hengen
3: lupaus tarkoittaa teitä, teidän lapsianne, etäällä olevia, ketä ikinä Herra kutsuu
Balttis:
"Mutta vauvoja ja lapsia Hän ei kastanut vaan siunasi"
Vauvojen osalta voin ymmärtää kantasi, mutta kun erikseen mainitset vielä lapsetkin kasteesta osattomina. Miksi lapsia ei saisi kastaa, kun heille kuluu sama lupaus kasteessa ja kääntymyksessä saatavasta Pyhän Hengen lahjasta, kuten Apostolien teoista voit lukea tuosta yllä? - Balttis
Lue tarkemmin kirjoitti:
Balttis:
"uskoa tulee seurata kasteen, Jeesukseen Kristukseen, kuten mm. Apt.2:38-40:ntä opettaa"
Mainitsemassasi kohdassa sanotaan seuraavaa:
"Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." Pietari jatkoi vielä puhettaan. Hän vetosi heihin ja kehotti: "Antakaa pelastaa itsenne, ettette hukkuisi tämän kieroutuneen sukupolven mukana." "
1: kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste
2: silloin saatte lahjaksi Pyhän Hengen
3: lupaus tarkoittaa teitä, teidän lapsianne, etäällä olevia, ketä ikinä Herra kutsuu
Balttis:
"Mutta vauvoja ja lapsia Hän ei kastanut vaan siunasi"
Vauvojen osalta voin ymmärtää kantasi, mutta kun erikseen mainitset vielä lapsetkin kasteesta osattomina. Miksi lapsia ei saisi kastaa, kun heille kuluu sama lupaus kasteessa ja kääntymyksessä saatavasta Pyhän Hengen lahjasta, kuten Apostolien teoista voit lukea tuosta yllä?Taroitan nimenomaan sitä että lasten on saatava olla lapsia, eivätkä he saa joutua myöskään lapsenuskossaan manipulaation kohteiksi, vaan suinauksen kohteiksi, kuten Jeesuskin jättäen esimerkin meille osoitti: Merk.10:13-16. Kaste Jeesuksen Kristukseen on tarkoitettu syntisille, kääntymykseksi Kristuksen tykö, kun he itse ovat kypsiä noudattamaan Pietarin ohjeita: Apt.2:38-40; ja uskovien perhekuntien kasteeen yhteydessä, ei kerrota muuta mitään näiden perhekuntien lapsien iästä. Esim. Timoteuksen kohdalla tiedämme että hän tunsi pyhät kirjoitukset toki jo lapsuudestaan asti: 2 Tim.3:15. mutta usko Jeesukseen, kohtasi häntä vasta aikuisiällä, sillä Jeesus ja Timoteus olivat toisitensa aikalaisia.
- Asia selkiytyy
Balttis kirjoitti:
Taroitan nimenomaan sitä että lasten on saatava olla lapsia, eivätkä he saa joutua myöskään lapsenuskossaan manipulaation kohteiksi, vaan suinauksen kohteiksi, kuten Jeesuskin jättäen esimerkin meille osoitti: Merk.10:13-16. Kaste Jeesuksen Kristukseen on tarkoitettu syntisille, kääntymykseksi Kristuksen tykö, kun he itse ovat kypsiä noudattamaan Pietarin ohjeita: Apt.2:38-40; ja uskovien perhekuntien kasteeen yhteydessä, ei kerrota muuta mitään näiden perhekuntien lapsien iästä. Esim. Timoteuksen kohdalla tiedämme että hän tunsi pyhät kirjoitukset toki jo lapsuudestaan asti: 2 Tim.3:15. mutta usko Jeesukseen, kohtasi häntä vasta aikuisiällä, sillä Jeesus ja Timoteus olivat toisitensa aikalaisia.
"Taroitan nimenomaan sitä että lasten on saatava olla lapsia, eivätkä he saa joutua myöskään lapsenuskossaan manipulaation kohteiksi,"
Jos puhuit lastensuojelullisesta näkökulmasta, olisit voinut sen kertoa. Väitteittesi ja etenkin raamatunviittaustesi perusteella sain sen käsityksen, että keskustelit teologiselta pohjalta.
Keskustelu ei siis oikeastaan ole siitä voiko lapsi kääntyä ja vastaanottaa kasteen. Uuden testamentin perusteella on ilman muuta selvää että hän voi sen tehdä. Muussa tapauksessa lapsille osoitettu lupaus Pyhän Hengen lahjasta olisi tyhjä lupaus. Pietarin puhe oli osoitettu myös lapsille, koska heidät puheessa mainitaan osallisina lupauksesta. Lapsikaste ei siis ole väärin, eikä epäraamatullinen.
Keskustelu ilmeisesti koskee vain sitä, että milloin lapsi voi kääntyä. Siihen ei taida olla mitään yksiselitteistä vastausta. Riippuu lapsesta. Timoteus tuli uskoon ehkä vasta aikuisiällä, mutta jokainen ei tietenkään seuraa Timoteuksen esimerkkiä,
- Yks vaan
Mutta eikös tuolloin kastettu kokonaisia perhekuntia ja eikös perhekuntiin kuuluneet kaikenikäiset lapset, siis myös aivan pienet?
- Juuda_S
Vastasin ongelmaasi tuolla ketjussa, jossa olet jo aiemmin aiheesta mesonnut :)
- Balttis tykittää
Ei minulla ole ongelmaa, vaan papilla joka ei tiedä edes sitä, että Uudessa testamentissa osoitetaan Jeesuksen olleen kastaja, opetuslapsineen, toimintansa alusta asti, vieläpä laajamittaisemmin kuin siitä nimensä saanut Johannes kastaja: Joh.3:22-4:2 Ja se että hän ei tästä huolimatta kastanut yhtäkään lasta, jotka hänen luokseen tuotiin, vaan siunasi heitä: Mark.10:13-16; - siitäkin huolimatta että kirkon väärät profeetat, kuten Eero Huovinen ja monet muut sananvääristelijät, tähänkin Markuksen evankeliumin kohtaan, väärämielisesti yrittävät yksinkertaisia pettäen, yleisesti vakuutella: kasteopetuksissaan, joita ei voi Raamatulla perustella kestävästi.
Maksan 5000 euroa 5 min. tilille sille henkilölle, joka osoittaa Raamatusta jakeen jossa vauvaja kastetaan uskosta osattomina, kuten kirkko tekeen - kasteessä JOKA EI OLE JUMALASTA, EIKÄ HÄNEN SANANSA ASETTAMA KASTE, - vaikka sen hegemonian saavuttamiseksi onkin raa-asti joukkotuhottu ihmisiä, myös luterilaisten uskonpuhdistajien ja Lutherin vaatitimuksista, säätäen uskontofasistisia lakeja. - Juuda_S
Kyllä sulla on ongelma jos sulle on noin hirvittävän iso asia jos jollakin papilla on mennyt vastaus pieleen, että pitää ihan kokonainen uusi ketju aloittaa samasta teemasta.
Kirkolla on Raamattu ja kirkolla on traditio ja hamaan kirkon alkuhämärään saakka vauvoja on kastettu uuden liiton merkiksi. Kirkolla ei ole lapsikasteen tai sen perustelujen kanssa ongelmaa. Sinulla on. Mesoa rauhassa. Kyllä se siitä.- Balttis _S:lle
Kirkkohistoria osoitaa että tämä "virhe" oli perustana laajoille kristittyjen joukkotuhoamisille, kerettiläisinä esifasististen valtakunnalakien nojalla.
- SIKSI TIETYSTI
Pappi ESITTÄÄ VALHEELLISIA VÄITTÄMIÄ, ja pakenee sen jälkeen paikalta ottamatta vastuuta perättömistä väittämistään.
- ??
Tiesittekö että Jeesus ympärileikattiin vauvana?, eikö olekkin kauheeta?.
Varjelkoon jos Paavali olisi tiennyt tuon Jeesuksesta,mitenhän kovasti olisi närkästynyt?.
Onneksi eivät oikeasti koskaan tavanneet,näkyilyissä on huono tuonkaltaista havaita.
Mitähän Jumala ajatteli poikansa ympärileikkauksesta?.- ??
Ympärileikkaus kuului/kuluu, Juutalaisten käytäntöön, se on Mooseksen laissa..Paavalilla ei sen kanssa ollut mitään ongelmaa.
- !!
Jeesusta ei kastettu kristillisellä kasteella, Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen! Jeesus oli kastettu vain Johannes Kastajan kasteella eikä sillä kasteella vielä olisi hyväksyttävästi kristillisesti kastettu minkään sen enempää lapsikastetta kuin uskovienkastetta harjoittavan kristillisen kirkon tai seurakunnan silmissä.
Eikö hindut upota veden alle, samaa tarkoittava rituaali?
Onkohan siitä mitään hyötyä, hindujen tai kristittyjen vesitouhuista?
Eihän Jeesuksen puheista ole mitään takuuta, kun ei voida tehdä mitä hän sanoi. Siis suurempia tekoja kuin hän. Tai parantaa sairaita, juoda jopa myrkyllistä juomaa. Ei onnistu sanon minä.- Kehoituksen sanoja
Päivi jos luet vielä joskus Raamattua, katso kohta Joh.3:22-4:2, UT:sta ja ryhdy otettuasi oikean kasteen kertomaan tästä, Johanneksen evankeluimin kolmannesta luvusta muillekin, jotta osaavat etsiytyä kastettaviksi Jeesukseen Kristukseen: kuten Room.6:3; opettaa.
- Pappi M
Luetaanpa tarkkaan Johanneksen kohta:
1 Jeesus sai tietää fariseusten kuulleen, että hän kokosi ympärilleen enemmän opetuslapsia ja kastoi useampia kuin Johannes --
2 tosin hän ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa.
Tuossahan todetaan että fariseusten käsitys oli että Jeesus itse kastaisi mutta Johanneksen evankeliumin kirjoittaja korjaa tämän käsityksen toteamalla ettei Jeesus itse kastanut. Käsitys oli siis virheellinen eikä mikään muukaan kohta Uudessa testamentissa tue sitä että Jeesus itse olisi osallistunut kastamisiin.
Se, että Jeesus Mark 10 kohdassa siunasi lapsia ei puhu puoleen eikä toiseen siitä miten lasten kohdalla kasteen suhteen tulisi menetellä. Pääasia on että Jeesus otti vastaan lapsia vaikka opetuslapset yrittivät tämän estää. Jeesus totesi taivasten valtakunnan olevan lasten kaltaisten, ilman mitään lisävaatimuksia. Jeesus ei siis sanonut, että "lastenkaltaisten kunhan ovat kastetut" tms.
Kaste on merkki ja muistutus Kristuksen maailmaan tuomasta pelastuksesta. Pelastus koskee jokaista maan päällä elävää ihmistä kohdusta hautaan asti ja merkkinä tästä luottamuksesta on se että me kastamme myös lapsemme jo ennen kuin he millään tavalla pystyvät tajuamaan tai ymmärtämään tämän asian. Pelastus ei siis vaadi ymmärrystä tai tietoista valintaa jollakin historiallisella hetkellä vaan se on olemassa oleva fakta jonka uskomiseen jokaista ihmistä kutsutaan. - Balttis
Tulikintasi on luokattomon suurta Pyhän Hengen synnyttämien sanojen vääristelyä, sillä sana toteaa kolmeen kertaan Jeesuksen nimeomaan kastaneen:
Joh.3:22; >> Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssansa JA KASTOI.
jae 3:26; >> "Rabbi, se, joka oli sinun kassasi Jordanin tuolla puolella ja josta sinä olet todistanut, KATSO, HÄN KASTAA, JA KAIKKI MENEVÄT HÄNEN TYKÖNSÄ. > Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi JA KASTOI USEAMPIN KUIN JOHANNES. > VAIKKA Jeesus ei itse kastanut (teknisesti), vaan Hänen opetuslapsensa.- Kommetteje ei kuulu
Onkohan Päivi Aikasalolta jäänyt tämäkin teksti näkemättä, samoin kuin se että näin opettaa Uusi testametti, Jeesuksesta ja Hänen opetuslapsistaan kastajina, heti "taivasten valtakunnan", tultua meitä näin lähellemme?
- Ihmeellistä puuhaa
Kommetteje ei kuulu kirjoitti:
Onkohan Päivi Aikasalolta jäänyt tämäkin teksti näkemättä, samoin kuin se että näin opettaa Uusi testametti, Jeesuksesta ja Hänen opetuslapsistaan kastajina, heti "taivasten valtakunnan", tultua meitä näin lähellemme?
Miksi et laita kommenttia hänelle suoraan?
- Ainkin minusta
Eikös tämä ketju ole otsikoitu hänelle suoraan?
- Shrink
Btw Balttis, olitko paikalla kun Jeesus myös kastoi ihmisiä, vai puhutko mutu tuntumalla siitä, mitä Jeesus kasteella ylipäätään tarkoitti ?
Jeesus myöhemmin kertoo, joka uskoo ja on kastettu, mutta joka ei usko, ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan, vai miten ?
Te uudelleenkastajat teette taivaan valtakunnan "avaimet" normi ihmisille luoksepääsemättömäksi, näillä kasteopeillanne, joilla ei ole mitään tekemistä Jumalanvaltakuntaan pääsylle ?
Sori nyt vaan, muta Jeesuskin sanoo;" Joka ei usko", ei pääse sisälle Jumalan valtakuntaan, vai miten ajattelet ?
Kaste ei ole pelastuskysymys.- Balttis Shrinkille
Markus 16:16: >> Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu. >> Mutta sinä Shrink puhut omiasi.
- http://kotisivu.dnai
- Balttis
Edelläkuvatun linikin mukaiset paikalliset "kotiseurakunnat", ovat se Jumalan seurakuntien toimintamuoto, joka tarvitsee alati: Pyhän Hengen ja Jumalan elävän sanan johdatusta elämääsään, taivaallisen Isämme huolenpidon piirissä, Hänen rakkaan Poikansa valtakunnan osallisuudessa: Kol.1:12,13.
Tämä "kotiseurakunta" on se seurakuntamuoto, joka pystyy toimimaan myös "maanalaisena kirkkona", vainojenkin keskellä, kuten tilanne Kiinassa osoitta (n. 100 000 000 kristittyä). Toki on sanottava että: valekristillistetyissä maissa saattaa olla hengellisesti jopa vaikemapaa, kuin vaikkapa kommunistisissa maissa, joissa krisittyjä vainotaa ateismin pohjalta, eikä saalisteta valheilla kuten vaikkapa meillä täällä.
Heippa,
Kiitos Balttikselle tästä oikein asiallisesta korjauksesta tähän asiaan.
– kyllä saa korjata ja oikaista pappien väitteitä :)
Valitettavasti en täällä pysty koko aikaa päivystämään ja todella näyttää siltä, että papit pakenevat paikalta. Mutta olen palstalla silloin kun muilta töiltäni ehdin päivystysvuoroon.
Kirkko kuulolla
Päivi Aikasalo, pappi HämeenlinnastaHeippa Balttis, on se hienoa miten antaumuksella tähän kasteasiaan olet perehtynyt. Olen ollut palstalta poissa ja sama teema jatkuu. Asia on tärkeä, mutta kun tuo asia on sinulle niin tärkeä niin ehdotan, että tästä kasteasiasta ottaisit yhteytää piispoihin. Meidän luterilaisen kirkon opin mukaan kristityn perheen lapset kastetaan samaan uskoon kuin hänen perheensä. Meidän kirkkomme perustelee kasteen kaste- ja lähetyskäskyllä ( tästä olet tietoinen). Ihmettelen mikä tässä asiassa sinua eniten ahdistaa? Jos ei hyväksy lapsikastetta eikä sitä koe raamatulliseksi niin silloin ei kukaan estä etsimästä sellaista kirkkoa, jossa on aikuiskaste. Kaikella ystävyydellä
Merja Lampila, pappi- Balttis Merjalle
SE on nimeomaan asian keskiössä, että luterilaiset anabaptistit, ovat keksineet oman tradtionaalisen kasteensa, tai tarkemmin sanoen omaksuneet katolisen kirkon yleisen pakanuuden omaavien valtiokirkollisten "pirunkasteiden" mukaisen tavan kastaa, ja tehdä valtioden kaikista asukkaista tämän Raamatulle vieraan kultin kautta: nimi- ja valekristittyjä kaista ihmisistä, miekka tai kaste metodien perustalta. Se nimeomaan että näitä kasteita väitetään kristillisiksi kasteiksi, antaa oikeuden jokaiselle kirjoitukisiin perehtyneelle ihmisellä, väittää ja osoittaa että näiden maailmankirkkojen kasteet, eivät ole kasteita Jumalan sanan tarkoittamassa mielessä, vaan jotakin kristinuskon syntyä myöhäisempää perua olevaa kultti- ja riittiuskontoa ja sen mukaista anabaptismia, eli toisenlaista kuin alkuperäinen kristillinen yksi ainoa kasta: EF.4:5; joka on varsin helppo kaikille osoittaa Raamatusta: Apt.2:38-40:ntä.
Tämän kastetta koskevan totuuden julkituominen on jokaiisen evankeluimin totuutta puolustavan velvollisuus, sekä se että sellaiset uskonnolliset lahkot, jotka eivät ole tämä mukaisen kastekäytännön piirissä eivät edusta aitoa kristinuskoa, sen kirjoituksissa ilmaistussa ilmenemismuodossa harahoppeineen.
Asiaa ei myöskään auta, monarkisten piispojen puoleen kääntyminen sillä he ovat myös opetuksineen istuutuneet, itseasetettuna ja Raamatulle täysin vieraana pakanapapistona, kalajumalan hattuineen eli mitroineen, välittämään pakanallisia vihmonta ja vesikultteja, joista Raamattu ei mitään puhu, kuten mm: Eero Huovinen, ja täällä rovasti Tanaeli, yrittävät epätoivoisesti todistella, Jeesuksen sanoja vääristellen: Mark. 10:13-16:sta että, pienet vauvatkin tulisi vapauttaa muka pakanuuden yöstä.
Minun silmissäni, nämä piispat edustevat babylonialaisen sekauskonnon, jälkikastolista luterilaista lahkoa, jolla olisi toki ilman Kristuksen, ja kristinuskon nimen käyttöä, täysi vapaus uskontonsa kristiikittömään harjoittamiseen, mutta Herran Jeesusken Kristuksen nimen käyttö, tekee välttämättömäksi osoittaa tämä kristinuskon muodon olevan vale- ja antikritillisyyttä.
Kyseessä on se että näin mentellen yritetään, totuutta esiintuoden näitä kirkkoja tappamasta valheillaan ja kulteillaan ihmisiä: nimikritillisyyden kuolenuneen, joka on pahemi kohtalo kuin näiden kirkkojen harjoittama ulkoinen vaina ja kritittyjen joukkotuhoaminen.
Että revihän siitä Merja, syitä ja seurauksia, sekä vastuuta: joka kuuluu evankeluimin totuuden puolustajille, - ilman sinun: rakkauden ammattilaisen antamia ohjeitakin. - Apt. 2: 38-39
Balttis Merjalle kirjoitti:
SE on nimeomaan asian keskiössä, että luterilaiset anabaptistit, ovat keksineet oman tradtionaalisen kasteensa, tai tarkemmin sanoen omaksuneet katolisen kirkon yleisen pakanuuden omaavien valtiokirkollisten "pirunkasteiden" mukaisen tavan kastaa, ja tehdä valtioden kaikista asukkaista tämän Raamatulle vieraan kultin kautta: nimi- ja valekristittyjä kaista ihmisistä, miekka tai kaste metodien perustalta. Se nimeomaan että näitä kasteita väitetään kristillisiksi kasteiksi, antaa oikeuden jokaiselle kirjoitukisiin perehtyneelle ihmisellä, väittää ja osoittaa että näiden maailmankirkkojen kasteet, eivät ole kasteita Jumalan sanan tarkoittamassa mielessä, vaan jotakin kristinuskon syntyä myöhäisempää perua olevaa kultti- ja riittiuskontoa ja sen mukaista anabaptismia, eli toisenlaista kuin alkuperäinen kristillinen yksi ainoa kasta: EF.4:5; joka on varsin helppo kaikille osoittaa Raamatusta: Apt.2:38-40:ntä.
Tämän kastetta koskevan totuuden julkituominen on jokaiisen evankeluimin totuutta puolustavan velvollisuus, sekä se että sellaiset uskonnolliset lahkot, jotka eivät ole tämä mukaisen kastekäytännön piirissä eivät edusta aitoa kristinuskoa, sen kirjoituksissa ilmaistussa ilmenemismuodossa harahoppeineen.
Asiaa ei myöskään auta, monarkisten piispojen puoleen kääntyminen sillä he ovat myös opetuksineen istuutuneet, itseasetettuna ja Raamatulle täysin vieraana pakanapapistona, kalajumalan hattuineen eli mitroineen, välittämään pakanallisia vihmonta ja vesikultteja, joista Raamattu ei mitään puhu, kuten mm: Eero Huovinen, ja täällä rovasti Tanaeli, yrittävät epätoivoisesti todistella, Jeesuksen sanoja vääristellen: Mark. 10:13-16:sta että, pienet vauvatkin tulisi vapauttaa muka pakanuuden yöstä.
Minun silmissäni, nämä piispat edustevat babylonialaisen sekauskonnon, jälkikastolista luterilaista lahkoa, jolla olisi toki ilman Kristuksen, ja kristinuskon nimen käyttöä, täysi vapaus uskontonsa kristiikittömään harjoittamiseen, mutta Herran Jeesusken Kristuksen nimen käyttö, tekee välttämättömäksi osoittaa tämä kristinuskon muodon olevan vale- ja antikritillisyyttä.
Kyseessä on se että näin mentellen yritetään, totuutta esiintuoden näitä kirkkoja tappamasta valheillaan ja kulteillaan ihmisiä: nimikritillisyyden kuolenuneen, joka on pahemi kohtalo kuin näiden kirkkojen harjoittama ulkoinen vaina ja kritittyjen joukkotuhoaminen.
Että revihän siitä Merja, syitä ja seurauksia, sekä vastuuta: joka kuuluu evankeluimin totuuden puolustajille, - ilman sinun: rakkauden ammattilaisen antamia ohjeitakin."joka on varsin helppo kaikille osoittaa Raamatusta: Apt.2:38-40:ntä."
Luetko sinä Balttis lainkaan noita raamatunviitteitäsi? Tuossa kohtaa sanotaan seuraavasti:
"Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." Pietari jatkoi vielä puhettaan. Hän vetosi heihin ja kehotti: "Antakaa pelastaa itsenne, ettette hukkuisi tämän kieroutuneen sukupolven mukana." "
1: kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste
2: silloin saatte lahjaksi Pyhän Hengen
3: lupaus tarkoittaa teitä, teidän lapsianne, etäällä olevia, ketä ikinä Herra kutsuu
Mitenkä siis lapsia ei saisi kastaa, kun heille kuluu sama lupaus kasteessa ja kääntymyksessä saatavasta Pyhän hengen lahjasta?
- Balttis Päiville
Kiiretttä tuntuu pitävän näköjään vähän kaikilla, mutta mukavaa kun kerroit edes sen Päivi. Se tietysti ihmetyttää että: et kommentoinut nytkään itse keskustelut aihettta, eli sitä oliko Jeesus Uuden testamentin, eli Uudenliiton kirjoitusten valossa tarkasteltuna opetuslapsineen kastaja. Tämä tietohan oli "oikasuni" varsinainen sisältö, mutta sen jätit kuitenkin taas kiireessäsi kommentoimatta tämän antamani sanan kohdan valossa, joka oli sinulta sisällöllisesti luterilaisena pappina jäänyt kokonaan vailla huomiota. Siksi kysynkin sinulta Päivi, vaikuttaako tämä uusi eli vanha tieto UT:sta sinun käsityksiisi Jeesuksen ja hänen opetuslapsiensa toimintaa arviodessa, sillä onhan se varsin tavatonta että he olivat , toimintansa alusta asti kastajia, ja tämä on luterilaisuuden piirissä vaijettu, tai tuntematon asia.
Eikös tämä kumoa myös ajatuksen siitä, että lapsia olisi kastettava, sillä Jeesus opetuslapsineen, ei jättänyt tällaista esikuvaa toimintansa yhteydessä, sillä Hän, toisin kuin kirkko opettaa, siunasi vain luokseen tuotuja lapsia: Mark.10:13-16; - ja kastoi vain niitä ihmisiä jotka tulivat sankoin joukoin, Hänen kastettavikseen, Hänen opetuslastensa välityksellä?
PS. Jos on niin kiire ettei ehdi lainkaan kommentoimaan, esittämistään ajatuksista saamaansa palautetta, ei voida puhua enää vastuullisesta keskustelusta sivustolla: eli "dialogista", ja täytyykin kysyä jo että mistä moinen kiire pappien elämässä johtuu, ja kuka on se joka heitä niin kovin kiireesti juoksuttaa?
Eli jäin vieläkin kaipaamaan sitä vastausta, enkä suinkaan selityksiä siihen miksi niitä ei tule. Hei
Siis Jeesus opetuslapsineen kastoi. Ja antoi opetuslapsilleen tehtävän kastaa ja opettaa. Sen jälkeen kastettiin kokonaisia perhekuntia. Näin Apostolien teot kertovat. Siksi luterilaisessa kirkossa on tapana kastaa myös lapsia. Arvostan tätä tapaa, kasteen toimittaminen on ilo. Viikonloppuna sain olla kastamassa neljä lasta. Kaikki tilaisuudet olivat tärkeitä, lapsille tärkeät ihmiset kokoontuivat rukoilemaan heidän puolestaan ja kasteen kautta heidät liitettiin seurakunnan jäseniksi.
P.S. Pidän toimimisesta tällä palstalla, siksi teen tätä työtä. Olen kuitenkin päivystysvuorossa vain neljä tuntia viikossa, ja on totta, että se ei ole riittävä aika dialogiin. Mutta se on se aika, minkä työnantajani, oman kotiseurakuntani kanssa, on tälle työlle sovittu.
Siunausta sinulle,
Päivi Aikasalo, pappi Hämeenlinnasta- Hyvä puoli asiassa
Tottakia palkkapaimenella on palkollisen työajat, joten sen puitteissa, mistä palkaa maksetaan, ei paljon kerkiä.
- Balttis Päiville
Mutta hyvän aika Päivi, miten sinä kastat lapsia, vaikka Jeesus ei tehnyt niin opetuslapsineen, vaikka he olivat kastajia, toimintansa alkumetreiltä asti?
Väittämäsi ei osoita siis että perhekunta kasteidenkaan yhteydessä olisi kastettu ainuttakaan uskosta osatonta lasta, tai vauvaa kuten sinä olet mennyt tekemään, vastoin kirjoitusten opetuksia, ja Jeesuksen jättämään esimerkkiä, jonka mukaan hän vain siunasi, luokseen tuotuja lapsia eikä suikaan kastanut heitä, kuten sinä olet Jumalan sanalle, vieraan tradition mukaisesti mennyt tekemään. Jos taas tutkit huolella asia yhteydet huomioden vaikkapa Apostolien tekoja, voit varmasti havaita että, kun perhekuntia kastettiin: kyseessä olevat nimenomaan uskovat perhekunnat vaikkapa vanginvartijan kohdalla: Apt.16: 15,34; sekä Lyydian perhekunnan kohdalla, koko hänen kotinsa oli uskova koti: jonne Paavali ja Silas menivätkin kastettuaan uskoon tulleen vanginvartijan uskovine perhekuntineen: jae 16:40.
Eli nämä perhekuntakasteet, ja Jeesuksen suorittamat lasten siunaukset, eivät tue ajatusta että, lapsia olisi uskosta osattomina sylivauvoina kastettu, kuten kirkko väittää ja opettaa, eikä tälaista käsitystä tue myöksään historialliset tiedot, "alkuseurakunnallselta ajalta", ja eivät edes lapsikasteriitin käyttöön ottaneet katolisen teologit, yrittäneet perustella, tämän yleiskristillisen ja Raamatulle vieraan kasteen käyttöönottoa aikanaan Uuden testamentin kirjoiukislla.
Maksan sinulle 5 min. - lomarahaa - 5 000 euroa tilillesi, kun osoistat suorittamaisi kasteen kalaisen kasteen Raamatusta. Jos sellaista ei voida Jumalan sanasta osoittaa, herääkin kysymys mistä tämä Jumalan sanalle vieras kaste on peräisin - onka se jopa paholaisesta, koska sen nojalla, ja vuoksi on myös tuhottu ihmisiä ja kokonaisia perheitä, mm. polttaen heitä luoliin paenneina elävältä Ransakassa, ja ymäräi Eurooppaakin, vihkien tuhon omiksi? Voisiko kyseeessä olla, varsinainen uskon vedenjakaja, jonka mukaiseti on syntynyt aidon kasteen: Apt.2:38-40; rinnalle niinkutsuttu "pirunkase", joka on siksi myös toisinajattelijoiden historiallinen tuhoamisperutekin?
PS. Miksi Jeesus ei kastanut lapsia, kuten kirkko tekee vaikka hän oli opetuslapsineen nimomaan kastaja, kuten itsekin tunnustit - aivan oiken?- Mistä sen tiedät
"lapsia, vaikka Jeesus ei tehnyt niin opetuslapsineen, "
"Miksi Jeesus ei kastanut lapsia,"
Mistä tiedät, että hän ei tehnyt niin? - Apt 2:38-39
"miten sinä kastat lapsia, vaikka Jeesus ei tehnyt niin opetuslapsineen"
Apt 2:38-39
- Balttis
Koska kun Hänen luokseen tuotiin lapsia, Hän ei suinkaan kastanut heitä, - kuten kirkko opettaa ja täälläkin rovasti Tanaeli, vaan hän otti heidät syliinsä ja siunasi heitä: Mark.10:13-16; ja ns. "negatiota" ei tarvitse todistaa, sillä raamattu ei kerro myöskää missään, Jeesuksen seuraajienn tehteen niin ! Lisäksi on selvää historiallista faktaa, että koko väestöön kohdistetut, pakko- ja yleiskasteet ovat vasta valtiokirkollisten yleisten eli katolisten maailmankirkkojen kasteita. Kyseessä on siis yritys "anti- ja nimkristillistää koko maailma", mikä onkin ekelleen ekumeenisen pirunkrkon uskonnollinen päätätaoite.
PS. Sen, joka käyttää Raamatulle vierasta kastetta, tule pyrkiä todistamaan oman kasteensa alkuperä, - ja todistaa ettei se ole vain Jumalan sanalle vieras "pirunkaste", - ja siinähän sitä homaa riittääkin, aina pahan maailmanajan loppuun asti - tuloksettomana höpinänä.- Miten lie
"Koska kun Hänen luokseen tuotiin lapsia, Hän ei suinkaan kastanut heitä,"
No kun hänen luokseen tuotiin miehiä, kastoiko Hän aina heidät? Esimerkiksi se halvaantunut mies, joka laskettiin Jeesuksen luo. Kastoiko Jeesus hänet? Ethän sinä Raamatun pohjalta voi tietää mitä Jeesus teki jokaisessa kohtaamisessaan lasten kanssa. Koska Jeesus ei halvaantunutta kastanut, niin tarkoittaako se että halvaantuneita ei saa kastaa?
"Lisäksi on selvää historiallista faktaa, että koko väestöön kohdistetut, pakko- ja yleiskasteet ovat vasta valtiokirkollisten yleisten eli katolisten maailmankirkkojen kasteita"
En tarkoita nyt väestöön kohdistuneita pakkokasteita, vaan aivan vapaaehtoiselta pohjalta tapahtuneita lasten kastamisia. Milloin tiedämme niiden alkaneen?
"Sen, joka käyttää Raamatulle vierasta kastetta,"
Emmehän me näe Raamatussa muuta kuin miesten kasteita. En ainakaan muista, että ainoatakaan naista mainitaan kastetun. Löydätkö sinä sellaisen? Ovatko naisten kasteet Raamatulle vieraita ja tulisiko ne lopettaa? - Balttis Miten leille
Miten lie kirjoitti:
"Koska kun Hänen luokseen tuotiin lapsia, Hän ei suinkaan kastanut heitä,"
No kun hänen luokseen tuotiin miehiä, kastoiko Hän aina heidät? Esimerkiksi se halvaantunut mies, joka laskettiin Jeesuksen luo. Kastoiko Jeesus hänet? Ethän sinä Raamatun pohjalta voi tietää mitä Jeesus teki jokaisessa kohtaamisessaan lasten kanssa. Koska Jeesus ei halvaantunutta kastanut, niin tarkoittaako se että halvaantuneita ei saa kastaa?
"Lisäksi on selvää historiallista faktaa, että koko väestöön kohdistetut, pakko- ja yleiskasteet ovat vasta valtiokirkollisten yleisten eli katolisten maailmankirkkojen kasteita"
En tarkoita nyt väestöön kohdistuneita pakkokasteita, vaan aivan vapaaehtoiselta pohjalta tapahtuneita lasten kastamisia. Milloin tiedämme niiden alkaneen?
"Sen, joka käyttää Raamatulle vierasta kastetta,"
Emmehän me näe Raamatussa muuta kuin miesten kasteita. En ainakaan muista, että ainoatakaan naista mainitaan kastetun. Löydätkö sinä sellaisen? Ovatko naisten kasteet Raamatulle vieraita ja tulisiko ne lopettaa?Lapsikasteet perustuvat nimenomaan yleisille pakkokasteille, joilla antikristilliset kirkot, pyrkivät läänittämään maiden kaikki asukkaat valtansa alle, ja tätä perua on myös se perinne jolla vauvat nimikristillistetään edleen maassamme, jäänteenä tästä yleisestä traditiosta, - kultuurikritillisyyden mukaisesti.
Jos luet Joh.3:.22-4:2; voit huomata että ihmiset jotka Jeesus opetuslapsineen kastoi, menivät tekstin mukaan nimenoaan Hänen tykönsä, ihan henkilökotaiisesti, eikä UT: kuvaa missään että sylivauvoja olisi kastettu missään, koskaan, kuten krikot tekevät niiden omaksuman, - kirjoituksille vieraan tradition mukaisesti. Osoita sinä yksikin vauvakaste UT:sta, niin voimme jatkaa keskustelua, jossa yrität paeta epäoleellisiin väittämiin, joita ei Jumalan sanasta voi perustella. - Johdonmukaisuutta
Balttis Miten leille kirjoitti:
Lapsikasteet perustuvat nimenomaan yleisille pakkokasteille, joilla antikristilliset kirkot, pyrkivät läänittämään maiden kaikki asukkaat valtansa alle, ja tätä perua on myös se perinne jolla vauvat nimikristillistetään edleen maassamme, jäänteenä tästä yleisestä traditiosta, - kultuurikritillisyyden mukaisesti.
Jos luet Joh.3:.22-4:2; voit huomata että ihmiset jotka Jeesus opetuslapsineen kastoi, menivät tekstin mukaan nimenoaan Hänen tykönsä, ihan henkilökotaiisesti, eikä UT: kuvaa missään että sylivauvoja olisi kastettu missään, koskaan, kuten krikot tekevät niiden omaksuman, - kirjoituksille vieraan tradition mukaisesti. Osoita sinä yksikin vauvakaste UT:sta, niin voimme jatkaa keskustelua, jossa yrität paeta epäoleellisiin väittämiin, joita ei Jumalan sanasta voi perustella."Lapsikasteet perustuvat nimenomaan yleisille pakkokasteille,"
Mistä sinä tällaisen tiedon olet saanut? Milloin ensimmäiset lapset ovat sinun tietojesi mukaan kastettu? Missä vaiheessa kirkko oli siinä asemassa, että se saattoi pakkokastattaa väestöä? Joskus 300-luvulla luultavimmin. Olisiko ensimmäiset lapset kastettu vasta silloin? Onko sinulla jotain lähdeviitettä tuollaisen väitteen tueksi?
"Osoita sinä yksikin vauvakaste UT:sta, "
Ongelma tässä nyt on, että sinä haluat UT:stä nimenomaisen maininnan sille, että vauvoja olisi kastettu. Mutta kun ei siellä taida olla myöskään nimenomaista mainintaa siitä, että naisiakaan olisi kastettu. Sinusta maininnan puuttuminen vauvojen kasteesta on osoitus siitä, että vauvoja ei saa kastaa. Et kuitenkaan ole valmis hyväksymään saman periaatteen soveltamista naisten kastamiseen, vaan pidät asiaa epäoleellisena. En oikein ymmärrä miten voit tulkita samoja kasteesta kertovia kohtia Raamatussa niin eri tavoin, kun pohdimme lapsikasteen tai naiskasteen oikeutusta. - Entä halvaus?
Balttis Miten leille kirjoitti:
Lapsikasteet perustuvat nimenomaan yleisille pakkokasteille, joilla antikristilliset kirkot, pyrkivät läänittämään maiden kaikki asukkaat valtansa alle, ja tätä perua on myös se perinne jolla vauvat nimikristillistetään edleen maassamme, jäänteenä tästä yleisestä traditiosta, - kultuurikritillisyyden mukaisesti.
Jos luet Joh.3:.22-4:2; voit huomata että ihmiset jotka Jeesus opetuslapsineen kastoi, menivät tekstin mukaan nimenoaan Hänen tykönsä, ihan henkilökotaiisesti, eikä UT: kuvaa missään että sylivauvoja olisi kastettu missään, koskaan, kuten krikot tekevät niiden omaksuman, - kirjoituksille vieraan tradition mukaisesti. Osoita sinä yksikin vauvakaste UT:sta, niin voimme jatkaa keskustelua, jossa yrität paeta epäoleellisiin väittämiin, joita ei Jumalan sanasta voi perustella."Jos luet Joh.3:.22-4:2; voit huomata että ihmiset jotka Jeesus opetuslapsineen kastoi, menivät tekstin mukaan nimenoaan Hänen tykönsä, ihan henkilökotaiisesti,"
Eli voinko vetää tästä pointistasi sen johtopäätöksen, että halvaantuneita ei tulisi kastaa, koska he eivät henkilökohtaisesti voi mennä kastettavaksi? Jos en, niin miksi en? - Lapsikaste UT:ssä
Nimimerkki Balttis kirjoitti:
"Koska kun Hänen luokseen tuotiin lapsia, Hän ei suinkaan kastanut heitä, "
"Sen, joka käyttää Raamatulle vierasta kastetta, tule pyrkiä todistamaan oman kasteensa alkuperä"
Tartutaan nyt sitten Raamattuun ja katsotaan mitä siellä sanotaan kasteesta ja eritoten sen suhteesta lapsiin. Löytyykö sieltä mainintaa kasteesta ja lapsista?
Mainintoja Uudesta testamentista siitä kenelle kaste on tarkoitettu:
Matt 3:
5 Hänen luokseen tuli paljon väkeä Jerusalemista, joka puolelta Juudeaa ja kaikkialta Jordanin ympäristöstä.
6 He tunnustivat syntinsä, ja Johannes kastoi heidät Jordanissa.
Yllä mainitaan vain, että paljon väkeä tulis Jeesuksen luokse. Siinä ei erikseen mainita vauvoja eikä naisia. Siinä ei tosin myöskään kerrota, että väki saapui omin voimin paikalle. Siten halvaantuneet ovat voineet kuulua tuohon joukkoon.
Mark 1:
4. Ja näin tapahtui. Johannes Kastaja julisti autiomaassa, että ihmisten tuli kääntyä ja ottaa kaste, jotta synnit annettaisiin heille anteeksi.
5 Hänen luokseen tuli paljon väkeä Jerusalemista ja joka puolelta Juudeaa. He tunnustivat syntinsä, ja Johannes kastoi heidät Jordanissa.
Tässäkään ei mainita erikseen vauvoja tai naisia, vaan puhutaan pelkästään että ihmisten tulee kääntyä ja ottaa kaste. Vauva ei varmastikaan pysty hengellisesti kääntymään, mutta pieni lapsi tai nainen niin voi tehdä. Ilmeisesti lapset ainakin voi kastaa, kunhan pystyvät syntinsä tunnustamaan.
Apt 2
14 Silloin Pietari astui esiin, ja muut yksitoista hänen kanssaan. Hän alkoi puhua kuuluvalla äänellä: "Kuulkaa minua, juutalaiset, te kaikki, jotka asutte Jerusalemissa! Tietäkää tämä:
38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.
39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
40 Pietari jatkoi vielä puhettaan. Hän vetosi heihin ja kehotti: "Antakaa pelastaa itsenne, ettette hukkuisi tämän kieroutuneen sukupolven mukana."
41 Ne, jotka ottivat hänen sanomansa vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta henkeä.
Tämä Pietarin puhe on kohdistettu kaikille Jerusalemissa asuville. Jokaisen heistä tulisi kääntyä ja ottaa kaste. Jakeessa 39 kerrotaan lisäksi, että lupaus Pyhän Hengen lahjasta koskee myös lapsia. Lahjanhan saa kääntymisen ja kasteen jälkeen. Mitään alaikärajaa lapsille ei tuossa aseteta.
Apt 13
23 "Daavidin jälkeläisistä Jumala on lupauksensa mukaan antanut Israelille Pelastajan, Jeesuksen. [
24 Hänen edellään kulki Johannes, joka julisti Israelin kansalle, että kaikkien tuli kääntyä ja ottaa kaste.
Yllä Johannes painottaa koko kansalle, että kaikkien tulee kääntyä ja ottaa kaste.
Eli nähdäksäni, kun sanot että vauvoja ei tulisi kastaa, olet raamatullisella pohjalla, koska kaste ja kääntymys liittyvät selvästikin toisiinsa ja vauvan lienee vaikea kääntymystään osoittaa vaikka synnintuntoinen olisikin.
Sen sijaan olet väärässä, jos väität ettei lapsia saisi kastaa. Nuo lainaukseni Apostolien tekojen toisesta luvusta, etenkin jae 39 osoittaa selkeästi että sellainen väite on epäraamatullinen. Juutalaisessa käytännössä 13 vuotias poika luetaan mieheksi. Sitä nuoremmat ovat lapsia. Noiden jakeiden pohjalta näyttää siltä että lapsia voi kastaa siitä lähtien, kun he osaavat kääntymystään ilmaista. - Balttis opastaa
Johdonmukaisuutta kirjoitti:
"Lapsikasteet perustuvat nimenomaan yleisille pakkokasteille,"
Mistä sinä tällaisen tiedon olet saanut? Milloin ensimmäiset lapset ovat sinun tietojesi mukaan kastettu? Missä vaiheessa kirkko oli siinä asemassa, että se saattoi pakkokastattaa väestöä? Joskus 300-luvulla luultavimmin. Olisiko ensimmäiset lapset kastettu vasta silloin? Onko sinulla jotain lähdeviitettä tuollaisen väitteen tueksi?
"Osoita sinä yksikin vauvakaste UT:sta, "
Ongelma tässä nyt on, että sinä haluat UT:stä nimenomaisen maininnan sille, että vauvoja olisi kastettu. Mutta kun ei siellä taida olla myöskään nimenomaista mainintaa siitä, että naisiakaan olisi kastettu. Sinusta maininnan puuttuminen vauvojen kasteesta on osoitus siitä, että vauvoja ei saa kastaa. Et kuitenkaan ole valmis hyväksymään saman periaatteen soveltamista naisten kastamiseen, vaan pidät asiaa epäoleellisena. En oikein ymmärrä miten voit tulkita samoja kasteesta kertovia kohtia Raamatussa niin eri tavoin, kun pohdimme lapsikasteen tai naiskasteen oikeutusta.Kannattaa sinukin lukea myös sitä kirkkohistoriaa, että tulee tuo Konstantinus Suuren (mitralaisen) luoma uusi valtionuskonto eli sekauskonto tutukisi, niin ei tavitse sitten ihmitellä miksi Suomenkin Evankelisluteriaisen kirkon piispat, näyttäytyvät "mitrat" päässä, joka on nimeoaan fileitealaisen Daagon kultin päähine, jonka kantajat muisttavatkin altatarilla käveleviä kalajumalia päähineineen, vai mitä?
- Apt. 2: 38-39
Balttis opastaa kirjoitti:
Kannattaa sinukin lukea myös sitä kirkkohistoriaa, että tulee tuo Konstantinus Suuren (mitralaisen) luoma uusi valtionuskonto eli sekauskonto tutukisi, niin ei tavitse sitten ihmitellä miksi Suomenkin Evankelisluteriaisen kirkon piispat, näyttäytyvät "mitrat" päässä, joka on nimeoaan fileitealaisen Daagon kultin päähine, jonka kantajat muisttavatkin altatarilla käveleviä kalajumalia päähineineen, vai mitä?
Kyse ei nyt ole siitä, että mitä Konstantinus Suuri teki tai oli tekemättä, vaan siitä esiintyikö lapsikastetta ennen Konstantinuksen aikoja.
Tiedämme ainakin, että Uudessa testamentissa Apt. 2: 38-39 Pietari kertoo, että kääntymyksen ja kasteen seurauksena saatava Pyhän Hengen lahja on luvattu lapsillekin. Eli mitään opillista estettä lapsikasteelle ei apostolisista ajoista lähtien ollut. Sinä kuitenkin tunnut väittävän, että Pietarin sanoista huolimatta lapsia ei olisi päästetty lupaukseen osallistumaan. Minusta väitteesi vaatii jotain todisteita, et ole vielä niitä esittänyt.
Piispojen mitrat eivät liity lainkaan lapsikasteen alkamisen ajoittamiseen. Jollei asia liity keskusteluaiheeseen, on sitä turha nostaa esille. - valvokaa
Johdonmukaisuutta kirjoitti:
"Lapsikasteet perustuvat nimenomaan yleisille pakkokasteille,"
Mistä sinä tällaisen tiedon olet saanut? Milloin ensimmäiset lapset ovat sinun tietojesi mukaan kastettu? Missä vaiheessa kirkko oli siinä asemassa, että se saattoi pakkokastattaa väestöä? Joskus 300-luvulla luultavimmin. Olisiko ensimmäiset lapset kastettu vasta silloin? Onko sinulla jotain lähdeviitettä tuollaisen väitteen tueksi?
"Osoita sinä yksikin vauvakaste UT:sta, "
Ongelma tässä nyt on, että sinä haluat UT:stä nimenomaisen maininnan sille, että vauvoja olisi kastettu. Mutta kun ei siellä taida olla myöskään nimenomaista mainintaa siitä, että naisiakaan olisi kastettu. Sinusta maininnan puuttuminen vauvojen kasteesta on osoitus siitä, että vauvoja ei saa kastaa. Et kuitenkaan ole valmis hyväksymään saman periaatteen soveltamista naisten kastamiseen, vaan pidät asiaa epäoleellisena. En oikein ymmärrä miten voit tulkita samoja kasteesta kertovia kohtia Raamatussa niin eri tavoin, kun pohdimme lapsikasteen tai naiskasteen oikeutusta.taidatte kaikki hakea omaa kunnianne kun alatte taas kasteesta saivartelemaan. lukekaa tarkemmin raamattunne ja huomatkaa että lapsiakin kuolee eli hekin on perisynnin alaisia ja lapsikin on vietävä kasteelle. kaikenmaailman lahkolaiset opettavat menemään uudelle kasteelle, yksi kaste riittää,toinen on jo omavanhurskauden pystyttämistä. on hyviä oikeita Jumalan sanan opettajia kuunnelka heitä niin ei tarvitse alakaa vääristelemään. Jeesus antoi selkeän kaste käskyn. eksytte kun alatte ja jaksattekin aina kinastella, pikkupoijat jotka haluaa olla oikeassa, totuuden kustannuksella.
- Narikassa roikkuu
valvokaa kirjoitti:
taidatte kaikki hakea omaa kunnianne kun alatte taas kasteesta saivartelemaan. lukekaa tarkemmin raamattunne ja huomatkaa että lapsiakin kuolee eli hekin on perisynnin alaisia ja lapsikin on vietävä kasteelle. kaikenmaailman lahkolaiset opettavat menemään uudelle kasteelle, yksi kaste riittää,toinen on jo omavanhurskauden pystyttämistä. on hyviä oikeita Jumalan sanan opettajia kuunnelka heitä niin ei tarvitse alakaa vääristelemään. Jeesus antoi selkeän kaste käskyn. eksytte kun alatte ja jaksattekin aina kinastella, pikkupoijat jotka haluaa olla oikeassa, totuuden kustannuksella.
Aika pahaa jälkeä, jättää luterilainen aivopesu.
- dikduk
apostolit ainakin kastoivat perhekuntia ja perhekuntiin kuuluivat kaikki tietyn miehen perheen jäsenet ja omistukset (toisinaan leskeksi jääneen naisen), ei se tarkoittanut nykyistä ydinperhettä tai vain sellaisen vanhempia . Vaimo(t), omat lapset, mutta myös mahdolliset orjat lapsineen kuuluivat perhekuntaan samoin perheenpään elättämät sisaret jotka olivat yhä naimattomia tai jääneet leskiksi ilman omaa perhettä .
- Balttis
Talmudisti esittää olettamuksi, vailla Uudenliiton kirjoitusten vahvistusta asiolle, eli siinä mielelessä hän taas puhuu hölypölyä, esiintyen kultuurin ja vaihteeksi UT:nkin tuntijana.
Talmudistin perustetehtävää, on vääristellä UT:n kirjoituksia, ja väittää niiden erehtyvän pääosin kaikessa. - Balttis dikdukille
Osoita yksikin vauvakaste UT:sta tyhjänpuhuja, niin maksan sinulle viisitonnia tilellessi, viidessä minuutissa.
Jos et pysty, ytitä edes saada valehteleminen tunnustettua synniksesi, ja tee parannus. - dikduk
Balttis kirjoitti:
Talmudisti esittää olettamuksi, vailla Uudenliiton kirjoitusten vahvistusta asiolle, eli siinä mielelessä hän taas puhuu hölypölyä, esiintyen kultuurin ja vaihteeksi UT:nkin tuntijana.
Talmudistin perustetehtävää, on vääristellä UT:n kirjoituksia, ja väittää niiden erehtyvän pääosin kaikessa.Kyllä minä tuon ajan kulttuurista jotain tiedän , en silti yritä esiintyä asiantuntijana, toin vain esiin seikan jonka jokainen antiikin ajan kulttuuria tunteva tietää. Eivät alkukristityt eläneet tyhjiössä sen paremmin Palestiinassa kuin muuallakaan Rooman valtakunnan alueilla jonne kristinuskoa apostolien toimesta levitettiin.
En ole vääristellyt mitään Raamatun osaa tai kohtaa, olen pyytänyt sinua osoittamaan mahdolliset virheeni, mutta näyttöä ei ole kuulunut. Annahan nyt tulla ,Päivi- papin perässä olet ollut pitkään , anna nyt omat näytöt.Missä olen vääristänyt ja mitä? - dikduk
Balttis dikdukille kirjoitti:
Osoita yksikin vauvakaste UT:sta tyhjänpuhuja, niin maksan sinulle viisitonnia tilellessi, viidessä minuutissa.
Jos et pysty, ytitä edes saada valehteleminen tunnustettua synniksesi, ja tee parannus.Jos ihmisiä kastettiin perhekunnittain, kastettiin myös eri ikäisiä lapsia .
- Balttis dikdukille
dikduk kirjoitti:
Kyllä minä tuon ajan kulttuurista jotain tiedän , en silti yritä esiintyä asiantuntijana, toin vain esiin seikan jonka jokainen antiikin ajan kulttuuria tunteva tietää. Eivät alkukristityt eläneet tyhjiössä sen paremmin Palestiinassa kuin muuallakaan Rooman valtakunnan alueilla jonne kristinuskoa apostolien toimesta levitettiin.
En ole vääristellyt mitään Raamatun osaa tai kohtaa, olen pyytänyt sinua osoittamaan mahdolliset virheeni, mutta näyttöä ei ole kuulunut. Annahan nyt tulla ,Päivi- papin perässä olet ollut pitkään , anna nyt omat näytöt.Missä olen vääristänyt ja mitä?Anoit ymmärtää että perhekuntakasteiden yhteydessä, kaikki olisi kastetttu erotuksestta, vaikka vain Apostolien teot osoittavat että vain uskoon tulleita perhekuntia, kastettiin Kristukseen uskovina oman uskonsa perusteella, joka oli edellytys näille uskovien kasteille, joista UT kertoo. Sen sijaa Jeesuskaan ei opetuslapsineen kastanut lapsia, vaan siunasi heitä: varsin hengellisen perineen mukaisesti, käden päällepanon myötä, jonka välitti tämän traditionaalisen siunauksen, tältä Melkisedekin järjestyksen mukaiselta ikuiselta papilta sen vastaanottajiin, kuten esim: 1 Moos.14:18-20.
Oleelinen väärä vaikutelma aisasta on että, kaikki perhekuntiin kuuluvat olisi ikäänkuin muka kastettu, perheen päämiehen uskon perusteella, orjia myöten, - ilman heidän henkilökohtaista uskoaan Jeesukseen Kristukseen. Tällaisia kasteita ei voida osoittaa, vaan ainosataan niitä perhekuntia jotka olivat tulleet uskoo, kokonaisuudessaan kastettiin kuten vanginvartijan ja Lyydian perhekunnan kohdalla tapahtui. Kaikki nämä olivat vastaanottaneet uskon Jeesukseen Kristukseen ennen kastettaan.
Uskosta osattomien vauvojen kasteiden osoittamisesta, maksan 5000 euroa/ jae, joten eikun vaan minua rahastamaan kaikki joukolla, ja jakeita tiskiin, niin raha vaihtaa omaistajaansa. - Entäpä siis naiset?
Balttis dikdukille kirjoitti:
Anoit ymmärtää että perhekuntakasteiden yhteydessä, kaikki olisi kastetttu erotuksestta, vaikka vain Apostolien teot osoittavat että vain uskoon tulleita perhekuntia, kastettiin Kristukseen uskovina oman uskonsa perusteella, joka oli edellytys näille uskovien kasteille, joista UT kertoo. Sen sijaa Jeesuskaan ei opetuslapsineen kastanut lapsia, vaan siunasi heitä: varsin hengellisen perineen mukaisesti, käden päällepanon myötä, jonka välitti tämän traditionaalisen siunauksen, tältä Melkisedekin järjestyksen mukaiselta ikuiselta papilta sen vastaanottajiin, kuten esim: 1 Moos.14:18-20.
Oleelinen väärä vaikutelma aisasta on että, kaikki perhekuntiin kuuluvat olisi ikäänkuin muka kastettu, perheen päämiehen uskon perusteella, orjia myöten, - ilman heidän henkilökohtaista uskoaan Jeesukseen Kristukseen. Tällaisia kasteita ei voida osoittaa, vaan ainosataan niitä perhekuntia jotka olivat tulleet uskoo, kokonaisuudessaan kastettiin kuten vanginvartijan ja Lyydian perhekunnan kohdalla tapahtui. Kaikki nämä olivat vastaanottaneet uskon Jeesukseen Kristukseen ennen kastettaan.
Uskosta osattomien vauvojen kasteiden osoittamisesta, maksan 5000 euroa/ jae, joten eikun vaan minua rahastamaan kaikki joukolla, ja jakeita tiskiin, niin raha vaihtaa omaistajaansa."Sen sijaa Jeesuskaan ei opetuslapsineen kastanut lapsia,"
Miten sinä tuon voit tietää? Eihän Raamatussa ole kuvattu jokaista Jeesuksen ja lasten välistä kohtaamista. Jos perustelet lapsikasteen vääryyttä sillä, että siitä ei ole mainintaa Raamatussa, niin miten puolustat naiskastetta? Onko niistä mainintaa Raamatussa? - Balttis
dikduk kirjoitti:
Jos ihmisiä kastettiin perhekunnittain, kastettiin myös eri ikäisiä lapsia .
Sitä kun ei voi kirjoituksista osoittaa, edes uskovien perhekuntien kohdattua ilosaman Hänestä:
Jes.52:7: >> "Katso, tässä Minä Olen."Kuinka suloiset ovat vuorilla ilosanoman tuojan jalat, Hänen, joka julistaan rauhaa, ilomoittaa hyvän sanoman, joka julistaa Y@shu ´ah, sanoo Siionille: "Sinun Jumalasi on kuningas ! "
Kuten Daavid julisti Hänestä, Herrastaan: Psalmi 110. - Näin se menee
Balttis kirjoitti:
Sitä kun ei voi kirjoituksista osoittaa, edes uskovien perhekuntien kohdattua ilosaman Hänestä:
Jes.52:7: >> "Katso, tässä Minä Olen."Kuinka suloiset ovat vuorilla ilosanoman tuojan jalat, Hänen, joka julistaan rauhaa, ilomoittaa hyvän sanoman, joka julistaa Y@shu ´ah, sanoo Siionille: "Sinun Jumalasi on kuningas ! "
Kuten Daavid julisti Hänestä, Herrastaan: Psalmi 110.Pietari kertoo Apostolien tekojen toisessa luvussa, jakeissa 38-39, että kääntymyksessä ja kasteessa saatava Pyhän Hengen lahja on luvattu myös lapsille. Se tarkoittaa sitä, että lapset on voitava kastaa, muutenhan lupaus on tyhjä lupaus.
- dikduk
Balttis dikdukille kirjoitti:
Anoit ymmärtää että perhekuntakasteiden yhteydessä, kaikki olisi kastetttu erotuksestta, vaikka vain Apostolien teot osoittavat että vain uskoon tulleita perhekuntia, kastettiin Kristukseen uskovina oman uskonsa perusteella, joka oli edellytys näille uskovien kasteille, joista UT kertoo. Sen sijaa Jeesuskaan ei opetuslapsineen kastanut lapsia, vaan siunasi heitä: varsin hengellisen perineen mukaisesti, käden päällepanon myötä, jonka välitti tämän traditionaalisen siunauksen, tältä Melkisedekin järjestyksen mukaiselta ikuiselta papilta sen vastaanottajiin, kuten esim: 1 Moos.14:18-20.
Oleelinen väärä vaikutelma aisasta on että, kaikki perhekuntiin kuuluvat olisi ikäänkuin muka kastettu, perheen päämiehen uskon perusteella, orjia myöten, - ilman heidän henkilökohtaista uskoaan Jeesukseen Kristukseen. Tällaisia kasteita ei voida osoittaa, vaan ainosataan niitä perhekuntia jotka olivat tulleet uskoo, kokonaisuudessaan kastettiin kuten vanginvartijan ja Lyydian perhekunnan kohdalla tapahtui. Kaikki nämä olivat vastaanottaneet uskon Jeesukseen Kristukseen ennen kastettaan.
Uskosta osattomien vauvojen kasteiden osoittamisesta, maksan 5000 euroa/ jae, joten eikun vaan minua rahastamaan kaikki joukolla, ja jakeita tiskiin, niin raha vaihtaa omaistajaansa.Perhekunnasta vastasi ja siitä määräsi sen pää, jos perhekunta kastettiin, siinä kastettiin nekin siihen kuuluvat joilla ei ollut itsenäistä määräysvaltaa, naiset, lapset, orjat.
Juutalaisuus ei tunne Melkisedekin siunausta , mutta kätten päällepanoa käytettiin uhritoimituksissa ja myös siunatessa ihmisiä sekä tiettyyn tehtävään asetettaessa. - dikduk
Balttis kirjoitti:
Sitä kun ei voi kirjoituksista osoittaa, edes uskovien perhekuntien kohdattua ilosaman Hänestä:
Jes.52:7: >> "Katso, tässä Minä Olen."Kuinka suloiset ovat vuorilla ilosanoman tuojan jalat, Hänen, joka julistaan rauhaa, ilomoittaa hyvän sanoman, joka julistaa Y@shu ´ah, sanoo Siionille: "Sinun Jumalasi on kuningas ! "
Kuten Daavid julisti Hänestä, Herrastaan: Psalmi 110.Miehen nimi Jeesus,Jeshuua, on eri asia kuin substantiivi " pelastus" joka on feminiini (Jeshuah) .Kummankin pohjana on Jahve Jeh pelastaa /auttaa.
Juutalaisuudessahan Jahve on ainoa pelastaja "Minä, minä olen Jahve, eikä ole muuta pelastajaa, kuin minä. " Juutalaisuudesta ei puuttunut eikä puutu mitään Jeesusta tai muutakaan. - Balttis Jeshuasta
dikduk kirjoitti:
Miehen nimi Jeesus,Jeshuua, on eri asia kuin substantiivi " pelastus" joka on feminiini (Jeshuah) .Kummankin pohjana on Jahve Jeh pelastaa /auttaa.
Juutalaisuudessahan Jahve on ainoa pelastaja "Minä, minä olen Jahve, eikä ole muuta pelastajaa, kuin minä. " Juutalaisuudesta ei puuttunut eikä puutu mitään Jeesusta tai muutakaan.Aivan oikein siis myös Moshe Zevi opettaa että kyseessä on nimessä Jeshua rukous: JHWH pelasta/auta eli avunpyyntö tätä nimeä lausuttaessa. Hän on tietysti se ilosanoman tuoja: Jes.52:7; jonka jalat seisovat erityisen usein ja merkittäväissä tilantessa, - "Minun vuorellani", eli Ölymäellä, kuten Sakarja 14:sta 4 ja 5 osoittavat; silloinkin kun JHWH Sebaotin ilmestyy pyhiensä kanssa, kansansa avuksi kuningasten kuninkaana, juuri samalta vuorelta jossa hän julisti taivasten / Jumalan valtakunnan, tulleen meitä lähelle, kuten Jumalan Pojan nimi Immauel edellyttääkin. Kyse on siis vuoresta Siionissa, josta Hänet taivaaseen kohtettiin: Psalmi 110; siihen kikkauteen joka Hänellä oli jo ennen maailman perustamista: Joh.17:5.
Eipä siis ihme että myös Moosen julisti tämän Jahven Messiaskuninkaan tulvevan, profeettanakin nimeomaan JHWH nimessä:
5 Moos.18: >> Profeetan minä ole herättävä heille heidän veljiensä keskuudesta, sinun kaltaisesi, ja minä panen hänen sanani hänen suuhunsa, ja hän puhuu heille kaikki, mitä minä käsken hänen puhua. (eikä siis suinkaa 2000 rabbia selitysten selityksineen). Ja joka ei kuule minun sanojani, joita hän MINUN NIMESSÄNI puhuu [ JHWH pelastaa eli Jeshua ], hänet minä vaadin itse tilille.> Uskollisuuteni ja armoni on kanssaan, ja sarvensa kohoaa MINUN NIMESSÄNI. Asetan kätensä meren ylle, ja oikean kätensä virtain ylle. Kutsuu minua, "Sinä Isäni, Jumalani autuuteni kallio". Ja asetan hänet (kaikessa) esikoiseksi, maan kunikaita korkemmaksi. Säilytän hänelle armoni iäti, ja liittoni kanssaan on luja. Teen siemensä iäti pysyviksi ja valtaistuimensa niin kuin taivasten päivät. > Sak.6:12,13; ja se Psalmi 110.
- Apt. 2: 38-39
"Jeesus ei kastanut luokseen tuotuja lapsia, vaan siunasi näitä"
Pietari sen salli:
Apt. 2: 38-39 - vähänkö naurettavaa
raamatunpaikkalyömingit alkoivat taas. Höp 2:31 Öhö 31:2 Pö 5:1-12
- Ei ole
Ei Raamatussa ole mainitsemiasi kirjoja. Tarkistahan viitteesi.
- totuus ei pala
Jeesus antoi lähetyskäskyn ennen taivaaseen menoa kastamisesta kaikessa maailmassa.
naispastoreiden pitäisi päivittää tietojaan lukemalla huolellisemmin Raamatun ilmoitus.
Luulen ettei heistä monikaan ole lukenu koska toimivat virassaan.
kaikella kunnioituksella heitä kohtaan ihmisenä, mutta Raamatun ilmoituksen nojalla en pidä heitä pastoreina, eräässä lehdessä muuan naispastori oli ymmärtäny asemansa Jumalan sanan edessä ja oli luopunu virastaan. heitä on useampia. ilo ja riemu on taivaassa heistä kun tulivat totuuden tuntoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun705005KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1903923- 2033838
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?803377Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo503039- 252024
- 252014
- 1941909
- 301716
HULLU MERSU KUSKI LIIKKEELLÄ
Onko kukkaan pannu merkille shamppanjan väristä w211 mersua josta puuttuu taka puskuri, ajelee hirveitä nopeuksia keskus991457