..ja joudun tekemään vielä yhden.
Ensimmäisen kerran tulin raskaaksi omasta huolimattomuudestani, toisella ja kolmannella kerralla pillerit eivät ole tehonneet.
Minulle määrättiin Cerazette nimisiä minipillereitä edellisen abortin jälkeen, ehdin vajaa puoli vuotta syödä niitä aivan tarkkaan otin joka päivä samaan kellon aikaan, silti tulin raskaaksi. Ja nyt olen aivan sekaisin mitä minun pitäisi tehdä.
Kuinka kehtaan enää näyttää naamaani lääkärillä ja poliklinikalla jos menen tekemään abortin, syyllistivät viimeksikin vaikka ehkäisystä olen pitänyt huolen, silti olen tullut raskaaksi taas. Mutta siellä tuskin uskotaan mitä sanon kun neljättä kertaa olisin menossa tekemään abortin!
Voiko lääkäri kieltäytyä aborttilausunnon tekemisestä kun on jo kolme aborttia takana?
En tosiaan pysty, enkä halua synnyttää enkä pitää lasta. se on täysin mahdotonta. On vaan hirveän suuri kynnys mennä taas sinne. Kaikki nämä abortit ovat olleet kolmen vuoden aikana.
Tällä kertaa on laitettavaa esim. ehkäisykapseli, pillerit eivät ole luotettavia ainakaan minun kohdallani.
Eniten pelkään jos en saa enää aborttia, kolme on jo aivan liikaa niin miten neljäs..
kamala tilanne. Ei pysty nukkumaan tai syömään, pelkään aivan liikaa, ja samalla hävettää kuinka voin taas olla tässä pisteessä.
Olen tehnyt 3 aborttia
76
2746
Vastaukset
- Mietintämyssytär
Jotkut ehkäisypillereiden kanssa samaa aikaa nautitut lääkkeet tai luontaistuotteet tai jopa greippimehu voi haitata pillerin imeytymistä ja ehkäisyteho jää riittämättömäksi. Just oli telkkarissa tänään nainen, joka oli syönyt mäkikuismatabletteja viikon, ja oli pamahtanut heti raskaaksi, kun mäkikuisma on juuri sellainen aine, joka estää tehokkaasti hormoniehkäisyn imeytymisen. Lääkärille tulis kertoa aina kaikki valmisteet mitä syö.
Pakkohan sun on vaan mennä sinne polille. Mikseikähän muuten sulle ole laitettu kierukkaa? Sehän melkein tuupataan väkisin, kun on abortti tehty. - Toivotonta!
"Jospa vaikka oisit paneksimatta kun et kuitenkaan halua vastuuta loppuun saakka kantaa? Kumeja tuskin oot nähnykään jos et tajua ukoilta sellasia vaatia.."
Jos et osannut lukea, niin olen syönyt pillereitä aivan oikeaoppisesti, en suinkaan ole ajatellut että haluan joutua tähän tilanteeseen yhä uudestaan. Ja toki jos ukkoja kävisin paneskelemassa käyttäisin aina kondomia. Mutta mulla varmaankin on oikeus harrastaa seksiä poikaystäväni kanssa, olen pitänyt huolen ehkäisystä mutta tilanne on nyt tämä.- mutta oot
ollu varmasti täysin tietonen RISKISTÄ että ehkäsystä huolimatta noin VOI käydä... ja silti oot antanu ukolles paljaalla!
Piuhat pitäs katkasta tollasilta ja lisäks kumit ja pillerit ja vaikka vielä pessaarikin.. on se nyt kumma jos joku niidenkin läpi vielä sikiää!! Se ois jo NIIN suuri ihme että se lapsi ois taatusti tarkotettu tähän maailmaan (kuten kyllä tämä neljäskin esteiden voittaja..).
- Tuota...
Ensinnäkin, on kohtuutonta vaatia että toinen synnyttäisi aina kun huomaa olevansa ehkäisystä huolimatta raskaana.
Toiseksi, se että sinun kirjoituksiasi poistetaan ei ole aloittajan vika, joten todella toivon että tällä kerralla osoittaisit olevasi aikuinen, etkä lähde aloitusta poistattamaan sen takia etä joku sabotoi keskustelua.
Näytä olvasi aikuinen ihminen kerrankin.- ja TAAS vinku kävi
Mikä on kohtuutonta?
On kohtuutonta vaatia lapsen koko ihmiselämää uhrattavaksi jonkun vastuuttoman mukavuudenhalujen ja oikkujen takia.
Voit edelleen vedota siihen joka täysin asiallisia vastauksia poistattaa. ja TAAS vinku kävi kirjoitti:
Mikä on kohtuutonta?
On kohtuutonta vaatia lapsen koko ihmiselämää uhrattavaksi jonkun vastuuttoman mukavuudenhalujen ja oikkujen takia.
Voit edelleen vedota siihen joka täysin asiallisia vastauksia poistattaa."On kohtuutonta vaatia lapsen koko ihmiselämää uhrattavaksi jonkun vastuuttoman mukavuudenhalujen ja oikkujen takia."
Olen itse tähän ikään mennessä tehnyt useasti sen havainnon, että seksiä harjoitetaan etupäässä mukavuus ja kiva mielessä, toinen funktio on tietenkin lastensaaminen. Mutta tuskin ihmiset ehkäisee silloin, kun he haluvat lapsia? Jos ehkäistään, on se sen merkki, että lapset ei sovi kuvioon ja sen eteen on kaikki mahdollinen tehty lääkärin ohjeiden mukaan.
Eli jos nyt mietitään sitä abortinvastustajien suosimaa rangaistusnäkökulmaa aina silloin, kun puhutaan mukavuudesta, niin pitäisikö mukavuuden harjoittamisesta rankaista ei-toivotuilla lapsilla, kun ehkäisy vaan on pettänyt.
On todella kummaa, ettei Suomessa sitä sterilisaatiota saa, jos kerran on päättänyt valita lapsettomuuden, varsinkin kun ja jos joutuu turvautumaan abortteihin. Jos saisin päättää, aloittajan tapauksesessa sterilisaatio olisi varmaan paras vaihtoehto. Mutta koska ketju on vanha, aloittaja on tainnut jo siirtyä elämässään muiden asioiden pariin eikä ole kommentoimassa täällä näihin saamiinsa vastauksiin.
- pupu tupuna
suosittelen lämpimästi ap että menet rohkeesti lääkärille puhumaan tuosta!! se että ehkäisy on pettänyt ei ole todellakaan sun vikasi ja jos lääkäri ei suostu kirjoittamaan lähetettä aborttiin niin voit aina mennä toiselle lääkärille..
tottahan on että tilanteesi on hankala koska olet noin monessa abortissa ollut lyhyen ajan sisään..
joten samalla kun menet lääkäriin hakemaan lähetettä aborttiin niin voisit samalla kysyä esim kierukkaa itsellesi ehkäisyyn tai voithan myös yrittää sterilisaatiota siis jos et todellakaan ikinä halua lapsia!! muista että sterilisaatio ON ikuinen..
mutta se on todellakin sitten vasta jos ei edes kierukka ehkäise raskautta kohdallasi.. ja et halua lapsia..
muutoin olisin sillä kannalla että menet rohkeasti lääkärin juttusille ja kerrot totuuden mukaisesti asioistasi.. älä pelkää jos lääkäri saarnaa.. se on vain ihminen siinä missä sinäkin.. mutta joutuu työnsä puolesta hoitamaan asioita joita ei ehkä syystä tai toisesta hyväksy.. (ja rääkyiitalle tiedoksi etten tarkoita nyt pelkästään abortteja.. )
aloittaja.. mene rohkeasti lääkäriin!! ja kysele muista ehkäisy keinoista myös!! ei sun tartte pelätä.. :) - Lapsesi sydämen alla
Olisiko kuitenkin niin, että sinulle on lähetetty - kenties tarkoituksella - pieni mutta suureksi kasvava elämä myös sinun omaksi lahjaksesi.
Olisiko lopulta syytä ottaa lapsi vastaan, kun hän jo neljättä kertaa asuu kohdussasi ja kasvaa sydämesi alla? Tuo lapsi on rakkaudessa kutsuttu ja hän on kutsuunne vastannut.- eräs äiti
Lapsi ei ole sydämen alla, vaan suoliston alla. Onko uskovaisten jotenkin vaikea käyttää asioista niiden omia nimiä? Tuollaiset oudot termit on sitä aikaa jostain 1950-luvun ideaalimaailmasta, kun kohdusta ja sukupuolielimistä ei saanut puhua ääneen, vaan käytettiin outoja ja peiteltyjä ilmaisuja "sydämen alla".
Ja seksi ja siihen liittyvät asiat olivat tietty aivan tabuja. Lasten siittämisenkin ja seksinkin joku hengellistää, vaikka kyseessä on hyvin fyysinen tapahtuma. Seksiä ei saanut olla olemassa kuin siellä jossain "sydämen alla" tai jossain siellä päin ja tietty vaan lisääntymistarkoituksessa pelkästään. Kaikki fyysisyys on jotenkin kartettavaa ja pakollista. Mutta niin se vaan on, että Jumala loi meidät tämmöisiksi, me käydään paskalla, kusella ja me vaan paneskellaan ja ollaan verisiä ja lihallisia, eikä Jeesuksenkaan sp-elimien tilalla ollut mitään utua. Penis ja kivekset ja himot silläkin oli ja kusella ja paskalla sekin kävi kun kerran ihminen ja mies oli. Turha siis kaunistella fyysisiä juttuja.
Noilla todellisuuspakoisilla mieli- ja kielikuvilla yritetään antaa sellainen kuva äitiydestä, kuin se olisi pelkkää pumpuliprinsessana oloa ja vaaleanpunainen vauveli jokeltelee iän päivää iloisesti ja on kiitollinen koko ajan. Jokainen äiti tietää, että todellisuus on raadollisempi. Uhmaikä, sairaudet ja kaikki muu "kiva vie kyllä viimeisenkin pumpulinpehmeyden vanhemmuudesta, ja teinihirviöt saavat välillä toivomaan, että olispa tullut tehtyä silloin joskus abortti. Semmosta se vaan on. Ei äitiydellä pidä pelotellakaan, mutta se vaan on aika raakaa työtä ja kieltäymystä vuorotta noin 21 vuotta. - no huhhuh
eräs äiti kirjoitti:
Lapsi ei ole sydämen alla, vaan suoliston alla. Onko uskovaisten jotenkin vaikea käyttää asioista niiden omia nimiä? Tuollaiset oudot termit on sitä aikaa jostain 1950-luvun ideaalimaailmasta, kun kohdusta ja sukupuolielimistä ei saanut puhua ääneen, vaan käytettiin outoja ja peiteltyjä ilmaisuja "sydämen alla".
Ja seksi ja siihen liittyvät asiat olivat tietty aivan tabuja. Lasten siittämisenkin ja seksinkin joku hengellistää, vaikka kyseessä on hyvin fyysinen tapahtuma. Seksiä ei saanut olla olemassa kuin siellä jossain "sydämen alla" tai jossain siellä päin ja tietty vaan lisääntymistarkoituksessa pelkästään. Kaikki fyysisyys on jotenkin kartettavaa ja pakollista. Mutta niin se vaan on, että Jumala loi meidät tämmöisiksi, me käydään paskalla, kusella ja me vaan paneskellaan ja ollaan verisiä ja lihallisia, eikä Jeesuksenkaan sp-elimien tilalla ollut mitään utua. Penis ja kivekset ja himot silläkin oli ja kusella ja paskalla sekin kävi kun kerran ihminen ja mies oli. Turha siis kaunistella fyysisiä juttuja.
Noilla todellisuuspakoisilla mieli- ja kielikuvilla yritetään antaa sellainen kuva äitiydestä, kuin se olisi pelkkää pumpuliprinsessana oloa ja vaaleanpunainen vauveli jokeltelee iän päivää iloisesti ja on kiitollinen koko ajan. Jokainen äiti tietää, että todellisuus on raadollisempi. Uhmaikä, sairaudet ja kaikki muu "kiva vie kyllä viimeisenkin pumpulinpehmeyden vanhemmuudesta, ja teinihirviöt saavat välillä toivomaan, että olispa tullut tehtyä silloin joskus abortti. Semmosta se vaan on. Ei äitiydellä pidä pelotellakaan, mutta se vaan on aika raakaa työtä ja kieltäymystä vuorotta noin 21 vuotta.Mikä kumma voi saada jonkun noin kylmän kyyniseks? Ettei vaan se abortin jälkimaininkien raadollisuus..? Sen rinnalla kyllä takuulla mitkä tahansa vaippavuoret, uhmaiät, ja pahimmatkin teinihirviöt on vielä pikku juttuja ja pumpulinpehmeetä prinsessaelämää.
- bellaa
aika kurja tilanne kyllä sinulla!
Mutta lääkärille sun on vaan mentävä, sitä ei voi välttää
Missähän ajassa nuo abortit ovat olleet? luulis et Eivät kai kovin helpolla anna jos lyhyen ajan sisään kolme jo tehnyt ja neljättä vielä tekemään! - 1977*
Elämme holhousyhteiskunnassa. Jos et ole itse kyennyt ajamaan omaa parastasi, niin kyllähän yhteiskunnan olisi pitänyt toimia paremmin kohdallasi. Kyllä neuvolajärjestelmän olisi pitänyt puuttua elämääsi tehokkaammin jo aiemmin.
Kun nyt sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä taas lääkäriin, niin teroitapa tällä kertaa sitä puolta, että tarvitset todellakin asiatuntija apua raskauksien ehkäisyssäsi. Aborttiin meillä on oikeus, myös sinulla tietenkin, mutta oikeudet tuovat mukanaan velvollisuuksia. Abortti on sinun oikeus, joten se on terveydenhuollon velvollisuus. Terveydenhuollolla on myös velvollisuus pyrkiä ehkäisemään abortteja ja sinun kohdallasi se ei ole onnistunut tehtävässään. Älä siis ota syytä yksin itsellesi ja rohkeasti tulta päin vain. Itse voit ottaa myös sen verran vastuuta, että vaadit tällä kertaa ehkäisysi laitettavan kuntoon. - äippä hesasta
mullakin on 3 aborttia takana sekä 2 ihan synnytettyä omaa lastani.abortti ei oo mikään ehkäisykeino. mulle laitettiin klipsit kun mikään hormonaalinen ehkäisy ei käynyt ja tuopa on sitten lopun elämän ehkäisy. suosittelen sterilisaatiota jos ei lapsia halua mutta seksiä harrastelee.
- jo 3 palasina
Jo 5 helmeä heitelty lätin saastaiselle lattialle.. kaksi vielä sinnittelee murskaksi polkemisilta.
- Tän täytyy
olla pahainen provo..Yhden abortin vielä ehkä jotenkin ymmärtää jos tilanne lapsen saantiin on täysin mahdoton.
- toivotonta!
tänään kävin lääkärissä ja sain lähetteen keskeytykseen. sovittiin uusi aika että laittaa ehkäisykapselin, joten on toivottavasti viimeinen kerta kun joudun abortin tekemään :)
- pupu tupuna
muista että kapseli voi kapseloitua ihon alla eli toisin sanoen menettää ehkäisytehonsa täysin.. se riippuu miten sun kehos reagoi siihen.. kierukka ois järkevämpi tai vaikka laastari..
ja nyt ihan vain vinkkinä.. vaikka en vastausta abortteja niin toi alkaa olee jo turhan paljon.. ihan sinun itsesi kannalta.. - 1977*
Hienoa! Kaikkea hyvää sinulle, toivotaan jatkoon parempaa tuuria...
Kerro vielä kuinka suhtautuivat, ihan kuin se meille kuuluisi, muuta kun aloit, niin jää kiinnostamaan? - taitaa hävitä alotus
Mitään et siis oppinut, VIELÄKÄÄN. Surullista. Jo neljäs ihmiselämä haaskataan kuolon kitaan. Tuskin on aikaakaan kun olet hinkuamassa sitä viidettä, kapseli kun ei ole yhtään sen varmempi kuin pilleritkään.
- Ei tehoa
Käyttämäsi pillerit eivät todellakaan ole luotettavimmasta päästä niille joille ne eivät sovi. Ne ovat minipillereitä. Ehkäisyteho pitäisi olla yhtä hyvä kuin tavallisten pillereiden, mutta jokainen on yksilö. Sinulle ne eivät selvästikkään ole tarpeeksi tehokkaat. Kapselissa on samaa hormonia kuin noissa tableteissa, joten en sinuna luottaisi siihenkään. Miksi et ole saanut ns. normaaleita pillereitä? Yaz? Yasminelle? Kierukka on myös yksi vaihtoehto, tosin näitä kierukka lapsiakin syntyy yllättävän paljon..
- toivotonta!
niin käsitinkin, mutta lääkäri suositteli vain tota kapselia vaikka kerroin että mulla oli ollut käytössä minipillerit ja oli pettäneet. Mutta vaikutti että ajatteli vain että en ollut muistanu ottaa pilleriä jokapäivä, vaikka sen asian kanssa olin tarkka.
Tuo lääkäri joka teki lähetteen oli ihan asiallinen ja mukava mutta tiedän varautua kun menen keskeytykseen että siellä tulee sanomista tietysti kun siellä neljättä kertaa olen ja vielä melko lyhyessä ajassa. Mutta tilanne on nyt tämä ja se on kestettävä.. - .
Siinä ehkäisykapselissa on ihan sama vaikuttava lääkeaine kuin noissa minipillereissä, eli kannattaa kyllä siirtyä muuhun kuin kapseliin.
- Aino Elina Isoaho
Jumala sinnuu siunatkoon
- KONDOOMIT
KIITOS. MULLE TULI IHAN HELVETIN HUONO OLO...
OOTKO KUULLUT SANAA KONDOOMI?! JA MUUTENKIN VAIKUTAT AIKA JAOLTA NIIN VOISIT MUUTENKIN KÄYTTÄÄ ETTEI TULE TAUTEJA! - jerryadam
En hyväksy mukavuus syistä tehtyjä abortteja. Ystäväni nainen teki abortin kun tuli raskaaksi ja nyt ystäväni sanoi naisen haluavan ehkä muutaman vuoden päästä lapsen. Voi herrajumala, toiset ei koskaan edes saa omaa lasta. KAnnatan aborttia kyllä, mutta en tilanteessa, että sitten muutaman vuoden päästä vauva voi tulla ellei ole teini tai muuten asiat pielessä.
- nuorinainen4
Tein itse eilen jo toista kertaa tänä vuonna lääkkeellisen abortin. Kuten myös keskustelun aloittajalla, pettivät minullakin ehkäisypillerit. Kyseiseen ratkaisuun päädyin sen takia, etten ole henkisesti valmis kasvattamaan ja ottamaan vastuuta toisesta ihmisestä. Eniten minua huvittaa kaikki nämä ihmiset täällä jotka tulevat tänne haukkumaan ja sortamaan ihmisiä, jotka ovat joutuneet tämän vaikean tilanteen eteen, koska jos esim minä olisin pitänyt jommankumman näistä lapsista, niin valmistautumaton kun siihen olenkin, niin olisitte seuraavaksi tulleet haukkumaan ja sortamaan minua siitä, kuinka huono äiti olen enkä ansaitse saada lasta. Eli niin tai näin, aina on joku jonka elämällä ei ole sisältöä, ja on tultava arvostelemaan muiden elämää. Jos haukutte abortin tekijöitä, älkää sitten haukkuko huonoja äitejä. Sama myös toisinpäin.
Kun näitä vanhoja ketjuja nostellaan ylös ja moni ketju on jo vuosia vanha niin minua ainakin kiinnostaisi tietää, miten tälläkin aloittajalla asiat lutviutuivat ja onko elämä selkeytynyt. Jotenkinhan asiat aina menee eteen päin, tavalla taikka toisella.
- yhteinen päätös
Tehtyä ei saa tekemättömäksi ja elämäntilanne kun toinen, voi kaduttaa, mutta itselle pitää olla armollinen ja useinhan mies ei halua lapsia, vaikka muuta vois antaa ymmärtää..myös isät on vastuussa.
- Kyselyikäinen
Justiinsa luin jutun, jonka mukaan jotkut naiset ovat usein abortissa:
"Osalle jopa viides abortti
Pieni, mutta kasvava joukko turvautuu raskauden keskeytykseen jopa viidettä kertaa. He ovat nuoria naisia, joiden elämä on monella tavalla sekaisin. Heillä on päihteiden käyttöä, heillä ei juuri ole koulutusta ja työpaikkaa on vaikea saada, luonnehtii tutkimusprofessori Mika Gissler."
http://yle.fi/uutiset/puolet_aborteista_perheenaideille/5662849
Mutta Britanniassa tämä on jo yleistä:
http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/elamantaito/2508/tuhansille_brittiteineille_tehty_useita_abortteja
" Yli 5300 teini-ikäiselle tehtiin Isossa Britanniassa abortti vähintään toista kertaa vuonna 2010. Brittiteineille tehtiin silloin yhteensä 38 269 raskaudenkeskeytystä. Näistä kolmella kyseessä oli seitsemäs abortti, neljällä kuudes. Teini-ikäiseksi lukemissa katsottiin 19-vuotiaat tai nuoremmat.
Neljälletoista nuorelle naiselle abortti suoritettiin viidettä kertaa, 57:lle neljättä kertaa. Kolmatta toimenpidettä läpikävivät 485 teini-ikäistä naista."
vuonna 2009 tehtiin Briteissä 189,100 aborttia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Abortion_in_the_United_Kingdom - niin??
Ja tämmösen massamurhameininginkö sinä haluaisit tännekin yleistyvän?
- ole armollinen...
...älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi...
- tekstin aloittaja
Löysin tämän aloittamani keskustelun.
Abortteja nyt takana viisi, ja nyt vasta toimiva ehkäisy, enää en kestäisi .. nyt jo melko turtakin. Tosin kärsin mielenterveysongelmistakin ja takana erittäin,erittäin raskaita vuosia.- hankala tilanne
Millainen ehkäisy sinulla nyt on? Kyllä pitäisi sterilisaatiosäännöissä joustaa sen verran että sen saisi vaik kolmen abortin jälkeen.
- 56456
Ikävä kuulla.
Mutta olet parhaasi kuitenkin yrittänyt ja käyttänyt ehkäisyä, joten sinua ei voi syyttää ei-toivotuista raskauksista. Ikävä homma toki teettää abortti noin monta kertaa, ymmärrän että se on sinulle raskasta.
Kenties sterilisaation olisi hyvä vaihtoehto, mikäli olet sen ikäinen, että sen pyytäessäsi saat. Toisaalta, jos vielä joskus tahdot lapsia, sekään ei ole hyvä ratkaisu. - Haukkuuko ne?
Hei jos sulla on abortteja jo viisi niin kerro miten ne sinuun suhtautui sairaaalssa tai lääkärissä?
Siis jokaisen abortin kohdalla? Yrietttiinkö sulle joka kerta jotain ehkäisyä kuitenkin ja kaikki meni mönkään???
haluisin tietää koska joudun varmaan meneen toiseen aborttiin itsekin ja pillerit on. - näin..
Haukkuuko ne? kirjoitti:
Hei jos sulla on abortteja jo viisi niin kerro miten ne sinuun suhtautui sairaaalssa tai lääkärissä?
Siis jokaisen abortin kohdalla? Yrietttiinkö sulle joka kerta jotain ehkäisyä kuitenkin ja kaikki meni mönkään???
haluisin tietää koska joudun varmaan meneen toiseen aborttiin itsekin ja pillerit on.Kun menet lääkärinvastaanotolle hän ei kaivele sinun vanhoja potilastietoja ilman hyvää syytä. Jos ja kun menet aborttia hakemaan etkä kerro että olet aikaisemmin abortin tehnyt, niin lääkärit "eivät saa sitä tietää"
Sairaalassa hoitajien ja lääkärien on toimittava hyvien käytöstapojen mukaan. Tietysti jotkut näyttää mieltänsä mutta se ei ole oikein ja siitä voi tehdä aina valituksen jälkikäteen. Yleensä kyllä ne jotka sitä työtä tekevät eivät pahemmin näytä edes sitä jos ovat vastaan, ovathan he itse työnsä valinneet :) Jokainen joka naistentauteihin menee töihin niin tietää että abortteja tulee eteen.
- "ei voi (muka) syytt
"sinua ei voi syyttää ei-toivotuista raskauksista"
mutta lapsien massamittasesta tappamisesta kylläkin..
"Toisaalta, jos vielä joskus tahdot lapsia,"
Toivottavassti EI TUU enää ikinä vaikka joskus ryhtyis hinkuaan... 5 helmee heitty jo lätin pohjalle eikä edes yhdenkään murskaajat oo enempää ansainnu.
"Kun menet lääkärinvastaanotolle hän ei kaivele sinun vanhoja potilastietoja ilman hyvää syytä."
Tietenkin kaikki näkyy hyvinkin siellä potilashistoriassa ja etenkin kun gynen asioissa tarvii juurikin näitä tietoja. Johan noista muistaakseni kysellään esitietokaavakkeessakin,.. kai sinnekin jotkut yrittää häpeissään valehdella aborttien määräks 0...vaikka lääkärit ja muut näkee kyllä sen totuuden.
"Sairaalassa hoitajien ja lääkärien on toimittava hyvien käytöstapojen mukaan."
Ihmisiä nekin vaan on omine mielipiteineen. Ja niiden ilmasuvapaus toki niilläkin on, jos ei muuten niin juuri kohteluna, ilmeinä, eleinä jne.- pari epäkohtaa
"Kun menet lääkärinvastaanotolle hän ei kaivele sinun vanhoja potilastietoja ilman hyvää syytä."
Tietenkin kaikki näkyy hyvin siellä potilashistoriassa ja etenkin kun gynen asioissa tarvii juurikin näitä tietoja. Johan noista muistaakseni kysellään esitietokaavakkeessakin,.. kai sinnekin jotkut yrittää häpeissään valehdella aborttien määräks 0...vaikka lääkärit ja muut näkee kyllä sen totuuden."
-Enköhän minä nyt tiedä tämän asian vähän paremmin kuin sinä. Enkä väittänyt että tiedot eivät siellä näy, vaan lääkärit eivät niitä sieltä erikseen kaivele. Luuletko että he jonkun muun asian takia pyytää täyttämään esitietokaavakkeen? Juurikin siksi että he eivät katso vanhoja tekstejä, tiedätkö että jokainen käynti niin sairaanhoitajalla kuin lääkärillä kirjataan rekisteriin joka on yksi pitkä litania sivussa menee erivärinen raita joka kertoo että onko kirjaus kenen tekemä. Vuodessa näitä kertyy jo ihan kivasti (tietysti riippuen sairastelusta) Mutta erikseen lääkärit eivät lähde sitä litaniaa selaamaan vaan he olettavat sinun vastaavan rehellisesti. jos ihminen valehtelee, niin se on hänen oma valintansa, ei tietenkään mikään kannattava valinta kylläkään. Eli jos sinulta kysytään että "oletko tehnyt abortin" vastaat "en" niin ei lääkäri ala sitä sieltä etsimään että jaahas, enpä usko katsotaan.
Tuo siis koskee aivan kaikkia toimenpiteitä. Eikä vain aborttia. Näin se vaan tuolla terveydenhoitopuolella menee. Jos lääkäri aina ennen jokaista potilasta katsastaisi potilaan mennyttä elämää koneelta, niin 20min aika ei riittäisi mihinkään vaan siinähän menisi aikas kivasti aikaa kun selataan esim. viimeinen viisi vuotinen. Että näin.
"Sairaalassa hoitajien ja lääkärien on toimittava hyvien käytöstapojen mukaan."
Ihmisiä nekin vaan on omine mielipiteineen. Ja niiden ilmasuvapaus toki niilläkin on, jos ei muuten niin juuri kohteluna, ilmeinä, eleinä jne.
- Ei, meillä ei ole ilmaisuvapautta. En ole lääkäri, mutta olen sairaanhoitaja. En kylläkään abortteja avusta. Monen monta kertaa sitä on joutunut tilanteeseen jossa on tiennyt olevansa murhaajan, raiskaajan tai pedofiilin kanssa tekemisissä, mutta sitä mitä heistä ajattelee ei tosiaankaan saa näyttää heille. Sitä pitää purra kieltä ja näyttää tunteensa vasta jälkikäteen. Valitettavasti on niin että ne jotka tunteensa näyttävät ovat epäammattitaitoisia ja heistä tehdään valitus ja myöskin pitää tehdä.
Ja jokaisella lääkärillä ja sairaanhoitajalla on oikeus päättää mitä työtä he tekevät. Siitä lähtien kun abortti laki tuli tälläisenään voimaan niin jokainen opiskeleva lääkäri on tiennyt että jos he gynekologiksi erikoistuvat niin saattavat joutua abortteja tekemään. Heillä ei tämänä lain mukaan ole oikeutta siitä kieltäytyä (valitettavasti) joten heidän on sitten purtava sitä huulta, he eivät saa sitä mieltä potilaalle näyttää. Kuitenkin epäilen että yksikään aborttia vastustava erikoistuva lääkäri ei valitse naistentauteja ja synnytystä erikoisalakseen.
Sairaanhoitajalla tietysti on vähän rajatumpi tuo valinanvapaus töiden suhteen. Itse en suostuisi abortissa avustamaan ja se rajaakin sen, että koskaan en mene päiki osastolle töihin sillä siellä niitä tulee eteen. Harmillista siinä on se, että päikissä tehdään myös niin paljon muita mielenkiintoisia toimenpiteitä, mutta koska tiedän että minusta ei todellakaan olisi aborttia avustamaan niin sen takia koko tämä puoli jää sitten näkemättä.
Mutta siis tuon sepustuksen jälkeen vielä todettakoon että sairaalan henkilökunnalla ei ole ilmaisunvapautta työssään. Vapaalla saa ilmaista niin paljon kun haluaa, mutta töissä on nieltävä tai käy huonosti. Oli sitten kyseessä se aborttiin tuleva nainen, apua tarvitseva pedofiili tai joku muu. Ketään kun ei saa suomen lakien mukaan jättää hoitamatta ja jokaisella on oikeus hyvään hoitoon ja hyvä hoito pitää sisällään lääkärien ja sairaanhoitajien etiikan mukaan sen että jokaista asiakasta/potilasta tms kohdellaan samanarvoisesti riippumatta siitä mitä uskontokuntaa tai rotua hän edustaa, mitä hän on tehnyt yms.
Räsänenhän ajaa asiaa jossa lääkäri saisi kieltäytyä abortin tekemisestä oman etiikan mukaisesti. MIelestäni tämän kyllä pitäisi tarkoittaa myöskin sairaanhoitajia.
- ja mitenkähän
"Valitettavasti on niin että ne jotka tunteensa näyttävät ovat epäammattitaitoisia ja heistä tehdään valitus"
"Vapaalla saa ilmaista niin paljon kun haluaa, mutta töissä on nieltävä tai käy huonosti."
joku höyrypäinen aborttitramaatikko sitten todistaa ja kelle että on kohdeltu jotenkin "epäammattimmaisesti"? Ja miten se todistaa sen jos ilmeiden, eleiden jne. perusteella nyt vaan "tuntu siltä", ettei oo sen ihan omaa harhasta mielikuvitusta? Moniko tällänen potilasasiamiehelle valitus on johtanu mihinkään toimenpiteisiin? - vastaus..
Jokainen valitus käsitellään työntekijän kanssa esimiehen toimesta. Ja kyllä niistä ollaan varoituksia jaettu, se on samanlainen sääntörikkomus kun muutkin työpaikan säännöt.
- hienosti..
väistit oleellisimmimmat kysymykset niiden omien mutujen TODISTAMISESTA.
Ja siis onko joku saanu jonkun potilaan mielestä "väärien" ilmeiden, eleiden yms. takia potkut? Tuskin.- vastaus..
Todisteita löytyy aina, yleensä tälläiset asiat selvitetään sairaalassa perinpohjin ja suurimmat käräyttäjät ovatkin ne työkaverit. Valitettevasti kyllä se potilas on yleensä oikeassa. Potkuja ei ole suoriltaan saanut, mutta niinkuin varmasti tiedät että kolmannesta varoituksesta yleensä katkaistaan työsuhde. Eli jos jatkuvasti kulnee naama norsun v:llä ja näyttää potilaille sen fiiliksen niin hyvin nopeasti on saappaan kuva takalistossa. Etkö tosiaan tätä tajua?
- eli ei todisteita
sana vastaan sana, kun jotkut haluaa vaan savustaa epämieluisan ja "väärää" mieltä olevan työkaverin pihalle?
- ei jaksa!
nyt en enää jaksa väitellä sinun kanssai, kun olet nyt periaattessa päättänyt olla tajuamatta että mitä tarkoitan. Oma on häpeesi
- RaivoRoosnanen
Puutun tähän. On aivan sama onko mielipide jonkun näkökulmasta oikea vai väärä. Työn etiikkaan kuuluu omien mielipiteiden ja moraalikäsitysten pitäminen omana tietonaan. Palstan räyhääjä sais fudut alle tunnissa. Siks kai se työtön onki kun ei kykene käyttäytymään missään.
- raivotraumaRaijaselle
Kukas se siellä taas mutuilee muille samaa kohtaloo minkä ite on kokenu? Pakko vakuutella että edes jollain menis vielä surkeemmin kun sulla? ;DD
"sais fudut alle tunnissa."
Kuule tuskimpa vaan... vaikka sehän se sun märkä fantasias onkin että muut saa potkuja "väärien" mielipiteiden takia ;)))) itehän sä et mitään töitä pääse edes hakeen (ei sillä että tollasta hullua raivoräyhää mihkään otettaiskaan) kun mätänet siellä pehmosen huonees pahnoilla.. siellä lojut yhteiskuntakelvottomana sekopollatraumaatikkona muiden elättinä koko loppuikäs. - SoriAnteeks
raivotraumaRaijaselle kirjoitti:
Kukas se siellä taas mutuilee muille samaa kohtaloo minkä ite on kokenu? Pakko vakuutella että edes jollain menis vielä surkeemmin kun sulla? ;DD
Kuule tuskimpa vaan... vaikka sehän se sun märkä fantasias onkin että muut saa potkuja "väärien" mielipiteiden takia ;)))) itehän sä et mitään töitä pääse edes hakeen (ei sillä että tollasta hullua raivoräyhää mihkään otettaiskaan) kun mätänet siellä pehmosen huonees pahnoilla.. siellä lojut yhteiskuntakelvottomana sekopollatraumaatikkona muiden elättinä koko loppuikäs.Korjaan. Ethän sä pääsis ees mihinkään kouluun. Saati alan töihin.
- mielipiteenvapausonjuu
raivotraumaRaijaselle kirjoitti:
Kuule tuskimpa vaan... vaikka sehän se sun märkä fantasias onkin että muut saa potkuja "väärien" mielipiteiden takia ;)))) itehän sä et mitään töitä pääse edes hakeen (ei sillä että tollasta hullua raivoräyhää mihkään otettaiskaan) kun mätänet siellä pehmosen huonees pahnoilla.. siellä lojut yhteiskuntakelvottomana sekopollatraumaatikkona muiden elättinä koko loppuikäs.Ei väärän mielipiteen takia kukaan saa potkuja, vaan sen takia että käyttäytyy asiattomasti asiakkaita kohtaan. Mielipiteet saa olla millaiset tahansa, eri asia on näyttääkö niitä. Saahan lääkäri olla vaikka tummaihoisista ihmisistä ihan sitä mieltä kuin haluaa, mutta jos käyttäytyy rasaistisesti maahanmuuttaja-asiakasta kohtaan niin varmasti tulee seurauksia jos potilas tekee valituksen.
- se_uskotaan
SoriAnteeks kirjoitti:
Korjaan. Ethän sä pääsis ees mihinkään kouluun. Saati alan töihin.
Et varmasti ookaan päässy kun et kyenny suoriutuun loppuun edes siitä aparista. Että otan osaa.
"Ei väärän mielipiteen takia kukaan saa potkuja,"
Ei niin vaikka kuinka haluisit niin.
"sen takia että käyttäytyy asiattomasti asiakkaita kohtaan. "
Eri asia taas miten ne todistetaan ja mikä on "asiatonta" :D joillekin ne on "väärät" ilmeet, eleet ja äänensävy.. ;) - mielipiteenvapausonjuu
"Ei niin vaikka kuinka haluisit niin."
Enpä tainnut väittääkään haluavani. Ei mielipiteen vuoksi saa potkuja antaa, Suomessa ei rangaista ajatuksista, kunhan niiden mukaan ei tietyissä tilanteissa toimita.
Jos antaa ilmeillään, eleillään ja äänensävyllään ymmärtää että pitää asiakasta murhaajana niin kyllä se on "väärin" ja epäasiallista ja siitä voi tehdä valituksen. Työpäivän aikana pitää pitää mölyt mahassa ja tunteeet kurissa ja suhtautua jokaiseen asiakkaaseen neutraalisti ja kohteliaasti. Kotona voi vaikka potkia tyynyä jos se helpottaisi sisällä pidettyä kiukkua. - yhäodotellaan
"Ei mielipiteen vuoksi saa potkuja antaa"
Paitsi jos sattuu olemaan "väärää" mieltä abortista ;)
"Jos antaa ilmeillään, eleillään ja äänensävyllään ymmärtää että pitää asiakasta murhaajana "
Joo-o, ja kerro nyt jo miten tää olikaan todistettavissa :D eikä vaan yliherkistyneen palkonenuisen potilaan omaa harhakuvitelmaa... - mielipiteenvapausonjuu
"Paitsi jos sattuu olemaan "väärää" mieltä abortista ;)"
Ei siitä "väärästä" mielipiteestä edelleenkään mitään potkuja saa, jos sitä ei näytä potilaalle. Montako kertaa tämä pitää sanoa?
"Joo-o, ja kerro nyt jo miten tää olikaan todistettavissa :D eikä vaan yliherkistyneen palkonenuisen potilaan omaa harhakuvitelmaa..."
No, eihän sitä voikaan todistaa jos tilanteessa ei muita ole ollut, ja onhans se totta että jos on sana sanaa vastaan niin valitus ei välttämättä johda toimenpiteisiin. Ei se silti tarkoita että lääkärin toiminta olisi ollut oikein, ja melkoisen huono lääkäri on kyllä kyseessä jos suhtautuu potilaaseen asiattomasti omien mielipiteidensä vuoksi. Eikä se, ettei jotain voi todistaa, tarkoita että se olisi vain "yliherkistyneen palkonenuisen potilaan harhakuvitelmaa", ihan näin btw. - montakokertaavielä
"Ei siitä "väärästä" mielipiteestä edelleenkään mitään potkuja saa"
EI NIIN, vaikka kuinka haluaisitkin. Ja vaikka näyttäiskin (tai näkyis pakostakin eleistä ym.) niin sitä on oikeestaan mahdottomuus todistaa.
"Ei se silti tarkoita että lääkärin toiminta olisi ollut oikein,"
Mitään väärää ei ole siinä että lääkäri yrittää valansa mukaisesti suojella alkanutta elämää, ja lääkäritkin on ihmisiä joilla on oikeus mielipiteisiin. - mielipiteenvapausonjuu
"vaikka kuinka haluaisitkin."
Osoita nyt viimeinkin se kohta jossa olen osoittanut toivovani että väärän MIELIPITEEN vuoksi saisi potkut. (Huom! Mielipide on eri asia kuin sen näyttäminen julkisesti.)
"niin sitä on oikeestaan mahdottomuus todistaa."
Kuten aiemmin sanottiin, tällainen käytös voi tulla ilmi esim. työkaverien kautta, jos käytös on toistuvaa. Kovin usein näitä valituksia ei tehdä, vain muutaman kerran vuodessa, mutta kyllä niitä tulee. Ja useimmathan eivät edes tee valitusta vaikka saisivat huonoa palvelua.
"Mitään väärää ei ole siinä että lääkäri yrittää valansa mukaisesti suojella alkanutta elämää"
Jos lääkäri suhtautuu potilaaseen asiattomasti, koska potilas haluaa tehtävän täysin laillisen toimenpiteen, se todellakin on asiatonta ja väärin. Lääkärin pitää vain pitää mölyt mahassa ja tunteet kurissa. Työpäivän jälkeen saa raivota.
"ja lääkäritkin on ihmisiä joilla on oikeus mielipiteisiin."
Tätä ei kukaan ole kiistänytkään. Lääkärillä on oikeus mielipiteisiin, mutta työpaikalla niitä ei saa näyttää. Voin minäkin olla vaikka sitä mieltä että kaikki muslimit pitäisi tappaa, eikä siinä ole mitään väärää. Sitten kun alkaisin käyttäytyä rasistisesti, SE olisi väärin. Mielipiteessä ei ole mitään väärää niin kauan kun se pysyy oman pään sisällä. - ethänsä
"olen osoittanut toivovani että väärän MIELIPITEEN vuoksi saisi potkut"
sitä suoraa kehtais myöntää :D kuitenkin väität että abortin paheksunta elein, ilmein jne. riittää vaikka sitä ei voi mitenkään todistaa :)
"voi tulla ilmi esim. työkaverien kautta, "
Ei ne oo aina paikalla ja kukas sen tietää jos nekin valehtelee, ja niillä on vaan sitä yhtä työkaveria jotain vastaan, ketä kiusaa.
"Lääkärin pitää vain pitää mölyt mahassa ja tunteet kurissa."
Ei sen mitään mölyjä tarvikaan ulos päästää kun sen voi tehdä hienovarasemminkin. - mielipiteenvapausonjuu
"sitä suoraa kehtais myöntää :D kuitenkin väität että abortin paheksunta elein, ilmein jne. riittää vaikka sitä ei voi mitenkään todistaa :)"
Jos lääkäri osoittaa selvästi potilaalle paheksuvansa tämän valintoja, siitä pitäisi seurata varoitus. Jos lääkäri paheksuu potilaan valintoja mutta käyttäytyy kohteliaasti ja asiallisesti pitäen tunteensa kurissa, hän ei ole tehnyt mitään väärää. Mitään ylimaallista "ilmaisuvapautta" ei lääkäreillä ole. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?
"Ei ne oo aina paikalla ja kukas sen tietää jos nekin valehtelee, ja niillä on vaan sitä yhtä työkaveria jotain vastaan, ketä kiusaa."
Samoinhan voisi sitten ajatella kaikissa vastaavanlaisissa tapauksissa, kaikissa viroissa. Jos kuudesluokkalainen Jari hakkaa neljäsluokkalaisen Timon ja koko tilanteen nähnyt luokka selittää opettajalle että Jari hakkasi Timoa, niin opettajan ei pitäisi uskoa, koska nehän voi valehdella? Jos kuka tahansa tekee valituksen mistä tahansa niin sehän varmaan vaan valehtelee? Mitä järkeä on käyttää todistajia, ku eihän ne välttämättä puhu totta? Jos työyhteisössä on yksi tyyppi joka kiusaa ja terrorisoi kaikkia niin pitäisi vain kestää hammasta purren, koska jos asiasta kertoo eteenpäin, syytetään valehtelijaksi.
"Ei sen mitään mölyjä tarvikaan ulos päästää kun sen voi tehdä hienovarasemminkin."
Mikä on sekin väärin. Se on väärin silloinkin, kun sitä ei pysty todistamaan. - veteenpiirrettyviiva
"osoittaa selvästi potilaalle paheksuvansa tämän valintoja, siitä pitäisi seurata varoitus. Jos lääkäri paheksuu potilaan valintoja mutta käyttäytyy kohteliaasti ja asiallisesti pitäen tunteensa kurissa, hän ei ole tehnyt mitään väärää. "
Ja se juuri on vaikee/mahdoton osottaa missä raja ylittyy vai ylittyykö edes tai onko mitään rajaa.
"Jos työyhteisössä on yksi tyyppi joka kiusaa ja terrorisoi kaikkia niin pitäisi vain kestää hammasta purren, koska jos asiasta kertoo eteenpäin, syytetään valehtelijaksi."
Eihän sitä varmaks voikaan tietää kumpi siinä on se kiusaava terroristi joka valehtelee.
"Se on väärin silloinkin, kun sitä ei pysty todistamaan."
Se on taas ihan mutujen varassa onko väärin käyttää sanan- tai pikemminkin ilmaisunvapauttaan, ja yrittää hoitaa työnsä kunnialliseks kokemallaan ja valan mukasella tavalla, vaikkei se kaikkia potilaita miellyttäiskään. - mielipiteenvapausonjuu
"Ja se juuri on vaikee/mahdoton osottaa missä raja ylittyy vai ylittyykö edes tai onko mitään rajaa."
Se, ettei jotain pysty todistamaan, ei tee siitä sallittua. Sinusta raiskauskin varmaan olisi ihan ok juttu jos silminnäkijöitä ei ole, rikosilmoitusta ei tehdä eikä kukaan saa koskaan tietää kuka tekijä oli.
"Se on taas ihan mutujen varassa onko väärin käyttää sanan- tai pikemminkin ilmaisunvapauttaan, ja yrittää hoitaa työnsä kunnialliseks kokemallaan ja valan mukasella tavalla, vaikkei se kaikkia potilaita miellyttäiskään."'
Kertoisitko, missä lääkärille on määritelty jokin kummallinen "ilmaisunvapaus" joka oikeuttaa tämän kohtelemaan tiettyjä potilaita kylmästi ja tylysti? Jos kokee potilaan syyllistämisen kunnialliseksi, on väärällä alalla. Lääkärin pitää edelleen suhtautua jokaiseen potilaaseen yhtä lailla neutraalisti, vitutti se häntä miten paljon hyvänsä. Kuten joku aikaisemmin sanoi: "Oli sitten kyseessä se aborttiin tuleva nainen, apua tarvitseva pedofiili tai joku muu, ketään kun ei saa suomen lakien mukaan jättää hoitamatta ja jokaisella on oikeus hyvään hoitoon ja hyvä hoito pitää sisällään lääkärien ja sairaanhoitajien etiikan mukaan sen että jokaista asiakasta/potilasta tms kohdellaan samanarvoisesti riippumatta siitä mitä uskontokuntaa tai rotua hän edustaa, mitä hän on tehnyt yms." Tämä tiivistää aika hyvin sen mitä yritän nyt sanoa. - rikosVSihmisoikeus
"Sinusta raiskauskin varmaan olisi ihan ok juttu jos silminnäkijöitä ei ole,"
Missä olinkaan sanonu että raiskaus ja sananvapaus on verrannollisia? Onko jälkimmäinenkin rikos? Sen sijaan sun mielestä varmaan murhakaan ei oo rikos eikä mitään murhaa oo edes tapahtunu, jos tekijä ei jää koskaan kiinni eikä siis joudu tuomiollekaan...
"missä lääkärille on määritelty jokin kummallinen "ilmaisunvapaus" joka oikeuttaa tämän kohtelemaan tiettyjä potilaita kylmästi ja tylysti? "
Varmaan ihan samanlainen ihmisoikeus kun muillakin? Vai onko lääkärit jotenkin siitä poissujettuja?
"Jos kokee potilaan syyllistämisen kunnialliseksi, on väärällä alalla."
Se on voi voi jos joku kokee toisen pienemmän potilaan hengen suojelun ja tiettyjen tosisioiden kertomisen "syyllistämisenä". Lääkäri on tasan oikeella alalla suojellessaan pienimpienkin ihmiselämää. Ei ne muut potilaat pedofiilit yms. yleensä kai oo tappamassa muita tai vaadi vieläpä lääkäriä sen likasen työn tekijäks.
- eijei kuule
eihän se nyt muiden häpee oo jos sinä puhut höpöjä ja väität sellasta miten toivoisit asioiden olevan muttei mitä ilmeisimmin ole.
- AinoSonni
Hei aloittaja jos luet tätä, ninua kiinnostaa onko ehkäisy sulla viimeinkin toiminnut ja vielä kiinnostaa onko näistä viidestä abortista tullut jotain vaivoja tai haittoja??? Kun ne on tehty aika tiheään.
- kyllä.jaksaa
Sama räyhääjä ja samat rähinät sanasta sanaan jo neljä vuotta sitten :)
- vahinkovilkasupeiliis
"Sama räyhääjä ja samat rähinät"
Niinpä, miksi et ole jo lopettanut?- kiitossinulle
Neljä vuotta sitten en edes tiennyt tällaista palstaa olevan. Sitten huomasin että täältähän löytää hupia jos pitkästyy, sinä järjestät sitä 100% varmasti.
- seliseli_
kiitossinulle kirjoitti:
Neljä vuotta sitten en edes tiennyt tällaista palstaa olevan. Sitten huomasin että täältähän löytää hupia jos pitkästyy, sinä järjestät sitä 100% varmasti.
"Neljä vuotta sitten en edes tiennyt tällaista palstaa olevan."
Juu, "uskotaan" :D mutta mites sitten järjestit sitä hupia jo 4 (vai oliko se 10) vuotta sitten.. ? Kaikki autuaasti "unohtunu" ajantajunkin täällä hämärtyessä? - hohhoijaasaatana
Ja todisteet esiin kummaltakin puolelta että teistä kumpikaan olisi ollut täällä neljä vuotta sitten. Lapsellista tapella tuollaisesta kun kumpikaan ei voi omaa kantaansa mitenkään todistaa.
- murhako
Siellä ne abortoidut lapset odottavat Taivaassa. Entä jos tulevat kysymään: "äiti, miksi et antanut minun elää?" Raamatun mukaan kenessäkään murhaajassa ei ole iankaikkista elämää :(
- turistitsygootit
Jos abortin tehnyt ei pääse Taivaaseen niin miten ne siellä odottelevat tsygootit voivat mitään kysyä? Matkustavatko tieten tahtoen Helvettiin turistimatkalle äitiä tapaamaan?
- 7675673asd
jumala sitkeästi haluaa antaa sinulle lapsen lahjan ja sinä kieltäydyt siitä, kyllä ihmiskunta on sairas!
- koiraonjumalanlahja
Onko lahja pakko ottaa vastaan, jos sitä ei halua? Jos minä lahjoittaisin sinulle kolemkymmentä labradorinnoutajaa niin sinä varmaan ilomielin pitäisit huolta niistä kaikista, kerta lahjoja ovat?
- niinmitenon
koiraonjumalanlahja kirjoitti:
Onko lahja pakko ottaa vastaan, jos sitä ei halua? Jos minä lahjoittaisin sinulle kolemkymmentä labradorinnoutajaa niin sinä varmaan ilomielin pitäisit huolta niistä kaikista, kerta lahjoja ovat?
Pitäskö ne sitten oikopäätä tappaa vai ehkä antaa ne johonkin eteenpäin mitä kautta niille voitas etsiä uudet kodit joissa niitä on odotettu ja niistä iloitaan?
- koiraonjumalanlahja
Pitäisikö lahjan vastaanottajan hoitaa sitä valtavaa koiralaumaa yhdeksän kuukautta vasten tahtoaan ennen kuin ne voisi antaa pois?
- ontuvavertaus
"hoitaa sitä valtavaa koiralaumaa yhdeksän kuukautta vasten tahtoaan"
Mikäs siinä kun ei se aiheuttas mitään erityisempää vaivaa eikä lisäkuluja kuten ei raskauskaan ;) tosin melko vertailukelvotonta kun ne koirat hankalammin kulkeutuu siinä sivussa kropan mukana mihkään :D - koiraonjumalanlahja
Entä jos kylkiäsienä tulisi oksentelua, selkäkipuja, väsymystä, heilahtelevat mielialat jne. Olisiko asia silloin eri? Plus tuleehan niitä kuluja, ei paljon mutta jonkin verran, esmes äitiysvaatteet. Särkylääkkeet kipuihin jne. ja sitten se synnytys, sairaalaan jäädään usein pariksi päiväksi.
- hauvojentähden
"Entä jos kylkiäsienä tulisi oksentelua, selkäkipuja, väsymystä, heilahtelevat mielialat jne. Olisiko asia silloin eri?"
En mä tollastenkaan takia pystyis tunnoilleni ottaan koirien tappamista. Sittenkään vaikken eläimiä yhtä suuressa moraalisessa arvossa pidäkään kun ihmisiä.
"Plus tuleehan niitä kuluja, ei paljon mutta jonkin verran, esmes äitiysvaatteet. Särkylääkkeet kipuihin jne. "
Ei kaikille sellasia tuu. Ja särkylääkkeet nyt ei paljoo maksa, niitähän yleensä joutuu ostaan jokatapauksessa :D
"sitten se synnytys, sairaalaan jäädään usein pariksi päiväksi."
Adoptoijan kulut pitäs tietenkin korvata, ja "köyhällehän" sossu maksaa.
Ketjusta on poistettu 36 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1212266
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4242153Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971176Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?13968Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34790- 44784
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109766Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!15754Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte166706Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti32679