Miten katkaista lestadiolaissuvun kierre?

Köyhyys & kurjuus

Äitini ei voinut kouluttautua, koska ei ollut rahaa. Hänen ainoa "pakokeino" suurperheen raskaasta arjesta oli naidan lestadiolainen mies. Näin hän tekikin ja oli kohta raskaana. Lapsia syntyi paljon, minä yksi niistä.

Sama tilanne oli ollut äitini äidillä jne. sukupolvesta toiseen.

Minäkin elin vähävaraisessa perheessä eikä ollut muita vaihtoehtoja kuin mennä nuorena naimisiin. Nyt odotan kolmatta ja olen alkanut miettimään, etten halua tyttölapsilleni samanlaista tulevaisuutta. Toisaalta haluan heistä mahd. pian "eroon", koska kotona asuessaan kuormittavat perheen taloutta.

Mitä teen? Tekisi mieli naittaa tyttäreni nuorena, kouluttautuminen ei tule kyseeseenkään...

205

6854

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mk

      Eihän suomessa koulutus maksa mitään vaan se eläminen koulutuksen aikana ja opintolainaa saa pankista ja voi käydä opintojen ohessä töissä ja paras tapa on irtautua tuollaisesta huuhaasta ja ruveta elämään notmaalia elämää niinkuin itse haluaa eikä' minkää ohjeen mukaan joak ei pidä paikkaansa.

      • kokenut senkin

        Vai ei kirjat maksa? Kalliita ovat työttömän lapsenkin kirjat, eikä kukaan avusta.


      • sukuko pahin?Ei aina
        kokenut senkin kirjoitti:

        Vai ei kirjat maksa? Kalliita ovat työttömän lapsenkin kirjat, eikä kukaan avusta.

        Lukion kirjoja voi ostaa käytettynä tai lainata kaupungin kirjastosta. Ammattikorkeakouluilla ja yliopistoilla taas on omat kattavat kirjastot joista opiskelumateriaali löytyy. Nykypäivänä mennään yhä enemmän myös netissä opiskelun suuntaan ja pian kirjoja ei edes tarvita. Jotkut korkeamman asteen koulut kuten (Lapin yliopisto) antavat kaikille opiskelijoilleen läppärit käyttöön opiskelua varten. Eli mielestäni jokaisella (joka köyhän perheen lapsella) on samanlainen mahdollisuus opiskeluun. Pitää vaan osata ottaa asioista selvää ennenkuin alkaa valittamaan ettei mikään tässä maassa onnistu. Itsekkin kuuluun lestadiolaiseen sukuun, mutta itse en ole ottanut ks. uskontoa omakseni. Valitsin opiskelut ja uran perheen perustamisen sijaan ja suku on minua tässä kovasti tukenut. Tsemppiä sinne! Kaikki on mahdollista kun vain uskaltaa yrittää! Niin ja aikuisopiskelukin on Suomessa mahdollista, joten itselläsikin on olemassa vaihtoehtoja!


      • sisko X

        Siskoni kuuluu Jehovaan . Haluaisin auttaa hänet sieltä erilleen mutta miten ? Hänet on aivopesty siellä . Hänen ainut lapsikin on pakotettu käymään Jehovan kokouksissa . Onneksi tytär on käynyt kouluja ja on valmistunut Eläinlääkäriksi . Kuka osaa neuvoa miten autan minun siskoa ja hänen tytärtä irti Jehovasta ?


      • mk
        sisko X kirjoitti:

        Siskoni kuuluu Jehovaan . Haluaisin auttaa hänet sieltä erilleen mutta miten ? Hänet on aivopesty siellä . Hänen ainut lapsikin on pakotettu käymään Jehovan kokouksissa . Onneksi tytär on käynyt kouluja ja on valmistunut Eläinlääkäriksi . Kuka osaa neuvoa miten autan minun siskoa ja hänen tytärtä irti Jehovasta ?

        Houkuttele siskosi johonkin viikon tai kahden reissuun erilleen lahkosta ja mene mukaan ja laitappa sisikosi ajattelemaan omilla aívoillaa reissun aikana niin hyvä tulee ja kerro siskollesi että mitä hän itse haluaa elämältään.


      • komppa.
        sukuko pahin?Ei aina kirjoitti:

        Lukion kirjoja voi ostaa käytettynä tai lainata kaupungin kirjastosta. Ammattikorkeakouluilla ja yliopistoilla taas on omat kattavat kirjastot joista opiskelumateriaali löytyy. Nykypäivänä mennään yhä enemmän myös netissä opiskelun suuntaan ja pian kirjoja ei edes tarvita. Jotkut korkeamman asteen koulut kuten (Lapin yliopisto) antavat kaikille opiskelijoilleen läppärit käyttöön opiskelua varten. Eli mielestäni jokaisella (joka köyhän perheen lapsella) on samanlainen mahdollisuus opiskeluun. Pitää vaan osata ottaa asioista selvää ennenkuin alkaa valittamaan ettei mikään tässä maassa onnistu. Itsekkin kuuluun lestadiolaiseen sukuun, mutta itse en ole ottanut ks. uskontoa omakseni. Valitsin opiskelut ja uran perheen perustamisen sijaan ja suku on minua tässä kovasti tukenut. Tsemppiä sinne! Kaikki on mahdollista kun vain uskaltaa yrittää! Niin ja aikuisopiskelukin on Suomessa mahdollista, joten itselläsikin on olemassa vaihtoehtoja!

        "Ammattikorkeakouluilla ja yliopistoilla taas on omat kattavat kirjastot joista opiskelumateriaali löytyy"

        Joskus löytyy joskus ei. Yleensä on ymmärrystä vaihtoehtoisiin materiaaleihin, ei kuitenkaan aina.


      • Sveenski

        Ensinnäkin kirjoittaja on tainnut ottaa muutaman liikaa kirjoitusvirheisiin nähden (jo klo kaksi iltapäivällä). Ja 56 lukutaidotonta on nostanut peukkua pystyyn.

        Kirjoituksessa ei ollut kysymys koulutuksesta (ja jopa suomenruotsalaisena voin sanoa, että edellisen tekstin kirjoittaja ei ole kouluja käynyt), vaan naisen ja lasten asemasta perheessä. Aivan taatusti samanlaisia tilanteita on kauhistuttavia määriä Suomessa. Naisia, joita käytetään hyväksi, naisia joita pahoinpidellään fyysisesti ja psyykkisesti uskonnon nojalla (ja miehiäkin siinä sivussa). Oletteko kukaan mennyt nukkumaan jonkun viereen, joka on etäinen ja joka ei ajattele teidän parastanne ja terveyttänne? Kuka tällaisessa elämässä haluaisi elää? Ja voisiko kauhuelokuva olla kaamottavampi tällaisessa tilanteessa?

        Jos joku pyytää apua pitäisi olla automaattinen systeemi joka apua antaa.

        Herranjestas, kuinka ankea ja traumaattinen elämä kirjoittajalla on ollut. Hänellä on kuitenkin tyttäret, jotka pitävät häntä normaalissa elämässä kiinni.


      • duudel
        sisko X kirjoitti:

        Siskoni kuuluu Jehovaan . Haluaisin auttaa hänet sieltä erilleen mutta miten ? Hänet on aivopesty siellä . Hänen ainut lapsikin on pakotettu käymään Jehovan kokouksissa . Onneksi tytär on käynyt kouluja ja on valmistunut Eläinlääkäriksi . Kuka osaa neuvoa miten autan minun siskoa ja hänen tytärtä irti Jehovasta ?

        Googlaa: Irti Jehovasta!


      • qqqqqqqqqqqqqqqqqqqq
        sisko X kirjoitti:

        Siskoni kuuluu Jehovaan . Haluaisin auttaa hänet sieltä erilleen mutta miten ? Hänet on aivopesty siellä . Hänen ainut lapsikin on pakotettu käymään Jehovan kokouksissa . Onneksi tytär on käynyt kouluja ja on valmistunut Eläinlääkäriksi . Kuka osaa neuvoa miten autan minun siskoa ja hänen tytärtä irti Jehovasta ?

        Voit yrittää Hänta irti Jehovista. Vakuuta että ei kannata olla siellä. Hyväksy, että hän haluaa jonkun seurakunnan tilalle. Ohjaa häntä johonkin muuhun sellaiseen. Pois sulkisin vain mormoonit ja scientologit tai kappala-uskonto. Kaikki muut voi käydä.


      • sivustalukija
        sukuko pahin?Ei aina kirjoitti:

        Lukion kirjoja voi ostaa käytettynä tai lainata kaupungin kirjastosta. Ammattikorkeakouluilla ja yliopistoilla taas on omat kattavat kirjastot joista opiskelumateriaali löytyy. Nykypäivänä mennään yhä enemmän myös netissä opiskelun suuntaan ja pian kirjoja ei edes tarvita. Jotkut korkeamman asteen koulut kuten (Lapin yliopisto) antavat kaikille opiskelijoilleen läppärit käyttöön opiskelua varten. Eli mielestäni jokaisella (joka köyhän perheen lapsella) on samanlainen mahdollisuus opiskeluun. Pitää vaan osata ottaa asioista selvää ennenkuin alkaa valittamaan ettei mikään tässä maassa onnistu. Itsekkin kuuluun lestadiolaiseen sukuun, mutta itse en ole ottanut ks. uskontoa omakseni. Valitsin opiskelut ja uran perheen perustamisen sijaan ja suku on minua tässä kovasti tukenut. Tsemppiä sinne! Kaikki on mahdollista kun vain uskaltaa yrittää! Niin ja aikuisopiskelukin on Suomessa mahdollista, joten itselläsikin on olemassa vaihtoehtoja!

        Lisäksi pelastakaa lapset - eväitä elämään -projektin kautta voi kysellä kirja-avustuksia. Tosin se taitaa koskea vain ammattikoulun ja lukion kirjoja.


      • Sossu..
        komppa. kirjoitti:

        "Ammattikorkeakouluilla ja yliopistoilla taas on omat kattavat kirjastot joista opiskelumateriaali löytyy"

        Joskus löytyy joskus ei. Yleensä on ymmärrystä vaihtoehtoisiin materiaaleihin, ei kuitenkaan aina.

        Mulla ei ollut varaa kirjoihin niin varasin sossuun ajan ja mulle annettiin maksusitoumus suomalaiseen kirjakauppaan :).


      • Painostettu
        sisko X kirjoitti:

        Siskoni kuuluu Jehovaan . Haluaisin auttaa hänet sieltä erilleen mutta miten ? Hänet on aivopesty siellä . Hänen ainut lapsikin on pakotettu käymään Jehovan kokouksissa . Onneksi tytär on käynyt kouluja ja on valmistunut Eläinlääkäriksi . Kuka osaa neuvoa miten autan minun siskoa ja hänen tytärtä irti Jehovasta ?

        Ennen kuin aloitat "auttamisen": mieti omia motiivejasi. Miksi haluat siskosi eroon jehovista? Tiedätkö oikeasti heistä jotain? Oletko käynyt, asiasta jotain tietääksesi, katsomassa heidän tapaamisessa (miksi niitä sitten kutsutaankaan), että millaista siellä on?
        Tämä sen vuoksi, ettet lopulta päädy "auttamaan" siskoasi erilleen itsestäsi.
        Juu, en ole jehova, mutta pännii, kun ihmiset alituiseen ennakkoluulojensa perusteella tuomitsevat ryhmiä, joista eivät tiedä mitään.
        Tosiasiahan on, että et voi siskollesi yhtään mitään tehdä, jos hän ei sitä halua.
        Minusta sinun olisi parasta ennen kaikkea päättää, että tahdot säilyttää kunnioittavat välit siskoosi ja että mielipiteiden ja maailmankatsomuksen erot teidän välillä eivät ole niin suuria, että sen takia kannattaisi laittaa koko teidän välinen suhde koetukselle.
        Kuulostaa siltä, että siskosi ei yritä käännyttää sinua jehovaksi. Jos näin, niin miksi sinunkaan pitäisi yrittää käännyttää hänet?
        Jos pyrit normaaliin yhteydenpitoon, samaan tapaan kuin aina ennenkin, voit sentään olla hänen tukenaan, jos hänelle jotain hankaluuksia myöhemmin sattuisi. Uskoisin hänen olevan kiitollinen sinulle nimenomaan sillä tavoin.
        Omasta kokemuksestani voin sanoa, että jopa alituiset huomautukset "sen sinun lahkosi huonommuudesta" väsyttävät, niin että lopulta ei ihan oikeasti vain jaksa enää pitää yhteyttä, jos on helpompaa elää ilman. Mieti siis tarkkaan ennen kuin sanot yhtään mitään! Ja jos sanot: yksi kerta riittää varmasti!


      • world-dlrow
        qqqqqqqqqqqqqqqqqqqq kirjoitti:

        Voit yrittää Hänta irti Jehovista. Vakuuta että ei kannata olla siellä. Hyväksy, että hän haluaa jonkun seurakunnan tilalle. Ohjaa häntä johonkin muuhun sellaiseen. Pois sulkisin vain mormoonit ja scientologit tai kappala-uskonto. Kaikki muut voi käydä.

        Fucking fuck shut up !!!!!


      • Termios
        sisko X kirjoitti:

        Siskoni kuuluu Jehovaan . Haluaisin auttaa hänet sieltä erilleen mutta miten ? Hänet on aivopesty siellä . Hänen ainut lapsikin on pakotettu käymään Jehovan kokouksissa . Onneksi tytär on käynyt kouluja ja on valmistunut Eläinlääkäriksi . Kuka osaa neuvoa miten autan minun siskoa ja hänen tytärtä irti Jehovasta ?

        Ymmärrän kyllä miltä sinusta tuntuu. Sillä minulla on kaksi siskoistani ollut Jehovan todistajissa. Olen itse aikojen saatossa perehtynyt jehovista kirjoitettuun tietoon ja annan sinulle vinkkejä.


        - verensiirto ehdottomasti kielletty
        - "maailmaloppulahko" sillä niitä on jehovat ennustaneet useita ja kaikki ollut pelkkää puppua (tietoa kirjassa nro.1)
        - jehovissa on kaikkein eniten mielenterveysongelmia eri uskonryhmistä
        - jehovilla on aivan oma raamattu; se on väärennös oikeasta Raamatusta. Kukaan jehova ei tiedä heidän raamattunsa kääntäjiä. Mutta tieto kääntäjistä on kuitenkin saatavissa. Jehovakääntäjät joutuivat oikeuteen ja pääkääntäjälle tuotiin eteen heprean ja kreikankielistä tekstiä.(tietoa kirjavinkissä nro. 1) Pyydettiin tulkkaamaan ne, mutta ei osannut. Eli täysin kileitaidoton. Käännökset tehdään aina Raamatun alkuperäisistä teksteistä, siksi on heprea, kreikka ja aramea pakko osata. Näin ei ollut jehovien käännösryhmässä lainkaan.

        Jehovista kirjoittettuja tietokirjoja:
        1 Pasi Turunen: Vartiotorni. Valtakunta uudessa valossa
        2. Asko Kariluoto: Jehovan todistajien oppi ja Raamattu
        3. Asko Kariluoto: Jehova vai Jeesus ?
        4. W. J. Schnell: Vieras evankeliumi

        Jehoville tyypillistä on se, että he kerta kaikkiaan lopettavat ajattelun omilla aivoillaan - ihan suoraan sanottuna. Jehovat on täysin harhaoppi. Jehovat ihmisinä on harhautettu pahan kerran.

        Onnekseen toinen siskoistani lähti jehovista. Asiaa innosti vielä se, että miehensä joka oli oikea esimerkillinen jehova ruhjoi häntä raakasti alinomaan. Toisen jehovasiskoni mies teki itsemurhan. Hänkin aktiivijehova.

        Jehovia on myös tullut oikeesti uskoon. Ovat olleet mahtavia kertomuksia.

        Onneksi yksikään jehova ei ole toivoton. Siis ei sinunkaan siskosi.


      • *_*
        sisko X kirjoitti:

        Siskoni kuuluu Jehovaan . Haluaisin auttaa hänet sieltä erilleen mutta miten ? Hänet on aivopesty siellä . Hänen ainut lapsikin on pakotettu käymään Jehovan kokouksissa . Onneksi tytär on käynyt kouluja ja on valmistunut Eläinlääkäriksi . Kuka osaa neuvoa miten autan minun siskoa ja hänen tytärtä irti Jehovasta ?

        Ei ne tarvi sinun apua, eikä kuulu sinulle mihin kuuluvat. Huolehdi mielummin itsestäsi ja omista asioistasi. Anna muiden päättää omista asioistaan ja omasta vakaumuksestaan. On se kumma että jotkut ihmiset mainostaa vapautta, "saa tehdä mitä haluaa" mutta tyrkyttävät omia mieltymyksiään muka vapautena, kuten sinäkin teet, mitä vapautta sellainen on?.

        Itsellä on kanta että en sotkeudu toisten valintoihin, he päättävät ja vastaavat elämästään, en minä..


      • päästä minut pelosta...
        Termios kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä miltä sinusta tuntuu. Sillä minulla on kaksi siskoistani ollut Jehovan todistajissa. Olen itse aikojen saatossa perehtynyt jehovista kirjoitettuun tietoon ja annan sinulle vinkkejä.


        - verensiirto ehdottomasti kielletty
        - "maailmaloppulahko" sillä niitä on jehovat ennustaneet useita ja kaikki ollut pelkkää puppua (tietoa kirjassa nro.1)
        - jehovissa on kaikkein eniten mielenterveysongelmia eri uskonryhmistä
        - jehovilla on aivan oma raamattu; se on väärennös oikeasta Raamatusta. Kukaan jehova ei tiedä heidän raamattunsa kääntäjiä. Mutta tieto kääntäjistä on kuitenkin saatavissa. Jehovakääntäjät joutuivat oikeuteen ja pääkääntäjälle tuotiin eteen heprean ja kreikankielistä tekstiä.(tietoa kirjavinkissä nro. 1) Pyydettiin tulkkaamaan ne, mutta ei osannut. Eli täysin kileitaidoton. Käännökset tehdään aina Raamatun alkuperäisistä teksteistä, siksi on heprea, kreikka ja aramea pakko osata. Näin ei ollut jehovien käännösryhmässä lainkaan.

        Jehovista kirjoittettuja tietokirjoja:
        1 Pasi Turunen: Vartiotorni. Valtakunta uudessa valossa
        2. Asko Kariluoto: Jehovan todistajien oppi ja Raamattu
        3. Asko Kariluoto: Jehova vai Jeesus ?
        4. W. J. Schnell: Vieras evankeliumi

        Jehoville tyypillistä on se, että he kerta kaikkiaan lopettavat ajattelun omilla aivoillaan - ihan suoraan sanottuna. Jehovat on täysin harhaoppi. Jehovat ihmisinä on harhautettu pahan kerran.

        Onnekseen toinen siskoistani lähti jehovista. Asiaa innosti vielä se, että miehensä joka oli oikea esimerkillinen jehova ruhjoi häntä raakasti alinomaan. Toisen jehovasiskoni mies teki itsemurhan. Hänkin aktiivijehova.

        Jehovia on myös tullut oikeesti uskoon. Ovat olleet mahtavia kertomuksia.

        Onneksi yksikään jehova ei ole toivoton. Siis ei sinunkaan siskosi.

        sanoit,että jehovalaisten joukossa eniten mt-ongelmia. Tutkimuksen mukaan huonoiten voidaan jehovalaisten JA LESTADIOLAISTEN lahkoissa. Kirjan/tutkimuksen nimi on Päästä minut pelosta, on suht tuore tutkimus.


      • päästä minut pelosta...
        Termios kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä miltä sinusta tuntuu. Sillä minulla on kaksi siskoistani ollut Jehovan todistajissa. Olen itse aikojen saatossa perehtynyt jehovista kirjoitettuun tietoon ja annan sinulle vinkkejä.


        - verensiirto ehdottomasti kielletty
        - "maailmaloppulahko" sillä niitä on jehovat ennustaneet useita ja kaikki ollut pelkkää puppua (tietoa kirjassa nro.1)
        - jehovissa on kaikkein eniten mielenterveysongelmia eri uskonryhmistä
        - jehovilla on aivan oma raamattu; se on väärennös oikeasta Raamatusta. Kukaan jehova ei tiedä heidän raamattunsa kääntäjiä. Mutta tieto kääntäjistä on kuitenkin saatavissa. Jehovakääntäjät joutuivat oikeuteen ja pääkääntäjälle tuotiin eteen heprean ja kreikankielistä tekstiä.(tietoa kirjavinkissä nro. 1) Pyydettiin tulkkaamaan ne, mutta ei osannut. Eli täysin kileitaidoton. Käännökset tehdään aina Raamatun alkuperäisistä teksteistä, siksi on heprea, kreikka ja aramea pakko osata. Näin ei ollut jehovien käännösryhmässä lainkaan.

        Jehovista kirjoittettuja tietokirjoja:
        1 Pasi Turunen: Vartiotorni. Valtakunta uudessa valossa
        2. Asko Kariluoto: Jehovan todistajien oppi ja Raamattu
        3. Asko Kariluoto: Jehova vai Jeesus ?
        4. W. J. Schnell: Vieras evankeliumi

        Jehoville tyypillistä on se, että he kerta kaikkiaan lopettavat ajattelun omilla aivoillaan - ihan suoraan sanottuna. Jehovat on täysin harhaoppi. Jehovat ihmisinä on harhautettu pahan kerran.

        Onnekseen toinen siskoistani lähti jehovista. Asiaa innosti vielä se, että miehensä joka oli oikea esimerkillinen jehova ruhjoi häntä raakasti alinomaan. Toisen jehovasiskoni mies teki itsemurhan. Hänkin aktiivijehova.

        Jehovia on myös tullut oikeesti uskoon. Ovat olleet mahtavia kertomuksia.

        Onneksi yksikään jehova ei ole toivoton. Siis ei sinunkaan siskosi.

        sanoit,että jehovalaisten joukossa eniten mt-ongelmia. Tutkimuksen mukaan huonoiten voidaan jehovalaisten JA LESTADIOLAISTEN lahkoissa. Kirjan/tutkimuksen nimi on Päästä minut pelosta, on suht tuore tutkimus.


      • sisko X
        qqqqqqqqqqqqqqqqqqqq kirjoitti:

        Voit yrittää Hänta irti Jehovista. Vakuuta että ei kannata olla siellä. Hyväksy, että hän haluaa jonkun seurakunnan tilalle. Ohjaa häntä johonkin muuhun sellaiseen. Pois sulkisin vain mormoonit ja scientologit tai kappala-uskonto. Kaikki muut voi käydä.

        Kiitos kaikista neuoista . Olen yrittänyt puhua siskolleni että hän lähtis pois Jehovasta . On niin vaikea katsoa sivusta miten he käyttävät hyväksi minun siskoa . Hän kiertää ovelta ovelle jakamassa niitä Jehovan lehtiä . Menee joka ikiseen kokoukseen vaikka sairaana tai ihan väsyneenä . Hänellä on ensiviikolla syntymäpäivätkin mutta en saa onnitella häntä . Ei vietä jouluakaan ja ei ota vastaan joulukortteja . On siis ihan aivopesty . Olen sanonut sen suoraan siskolleni että sinut on aivopesty siellä kokouksissa . Hän katsoi silmät pyöreenä minua ja sanoi että EI OLE . Hän ei seuraa maailman tapahtumia eikä katso TV,tä . On lukenut monta kertaa raamatun läpi ja puhuu vain raamatun tapahtumista . Pelkään että hän menee kohta sekaisin . APUA mitä minä teen hänet pelastaakseni .


      • vapaus on heilläkin
        sisko X kirjoitti:

        Siskoni kuuluu Jehovaan . Haluaisin auttaa hänet sieltä erilleen mutta miten ? Hänet on aivopesty siellä . Hänen ainut lapsikin on pakotettu käymään Jehovan kokouksissa . Onneksi tytär on käynyt kouluja ja on valmistunut Eläinlääkäriksi . Kuka osaa neuvoa miten autan minun siskoa ja hänen tytärtä irti Jehovasta ?

        jokaisen oma valinta mihin uskoon kuuluu.Kyllä eläinlääkäriksi opiskellut osaa ajatella itsensä parasta omilla aivoilla,siis hyväksy heidän valinta


      • väkivalta ja alistus
        Termios kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä miltä sinusta tuntuu. Sillä minulla on kaksi siskoistani ollut Jehovan todistajissa. Olen itse aikojen saatossa perehtynyt jehovista kirjoitettuun tietoon ja annan sinulle vinkkejä.


        - verensiirto ehdottomasti kielletty
        - "maailmaloppulahko" sillä niitä on jehovat ennustaneet useita ja kaikki ollut pelkkää puppua (tietoa kirjassa nro.1)
        - jehovissa on kaikkein eniten mielenterveysongelmia eri uskonryhmistä
        - jehovilla on aivan oma raamattu; se on väärennös oikeasta Raamatusta. Kukaan jehova ei tiedä heidän raamattunsa kääntäjiä. Mutta tieto kääntäjistä on kuitenkin saatavissa. Jehovakääntäjät joutuivat oikeuteen ja pääkääntäjälle tuotiin eteen heprean ja kreikankielistä tekstiä.(tietoa kirjavinkissä nro. 1) Pyydettiin tulkkaamaan ne, mutta ei osannut. Eli täysin kileitaidoton. Käännökset tehdään aina Raamatun alkuperäisistä teksteistä, siksi on heprea, kreikka ja aramea pakko osata. Näin ei ollut jehovien käännösryhmässä lainkaan.

        Jehovista kirjoittettuja tietokirjoja:
        1 Pasi Turunen: Vartiotorni. Valtakunta uudessa valossa
        2. Asko Kariluoto: Jehovan todistajien oppi ja Raamattu
        3. Asko Kariluoto: Jehova vai Jeesus ?
        4. W. J. Schnell: Vieras evankeliumi

        Jehoville tyypillistä on se, että he kerta kaikkiaan lopettavat ajattelun omilla aivoillaan - ihan suoraan sanottuna. Jehovat on täysin harhaoppi. Jehovat ihmisinä on harhautettu pahan kerran.

        Onnekseen toinen siskoistani lähti jehovista. Asiaa innosti vielä se, että miehensä joka oli oikea esimerkillinen jehova ruhjoi häntä raakasti alinomaan. Toisen jehovasiskoni mies teki itsemurhan. Hänkin aktiivijehova.

        Jehovia on myös tullut oikeesti uskoon. Ovat olleet mahtavia kertomuksia.

        Onneksi yksikään jehova ei ole toivoton. Siis ei sinunkaan siskosi.

        Päästä meidät pelosta......


        http://freepathways.wordpress.com/2010/07/01/alistaminen-ja-vakivalta/

        Aila Ruohon Päästä meidät pelosta:
        Tutkimuksessa on mukana kymmeniä hengellisiä ryhmiä, mutta jälleen suurin osa väkivallan kokemuksista tuli vanhoillislestadiolaisuudesta ja Jehovan todistajista.Pahimmillaan haastatellut olivat kokeneet painostusta ja väkivaltaa kymmeniä vuosia.

        Sama tulos ilmeni myös Tanja Kukkulan tekemässä tutkimuksessa Turun yliopistossa vuonna 2007. Tällöin havaittiin, että näiden kahden hengellisen yhteisön kohdalla koettiin tutkimusaineistossa kaikkein eniten hengellistä väkivaltaa ja painostamista.


      • 2rtt
        Sossu.. kirjoitti:

        Mulla ei ollut varaa kirjoihin niin varasin sossuun ajan ja mulle annettiin maksusitoumus suomalaiseen kirjakauppaan :).

        Sama juttu. Tein selvityksen tuloista ja menoista. Minulle annettiin harkinnanvaraisena tukena tuolloin 200 markkaa lukiokirjoihin. Enemmän kuin pyysin. :) Se olikin ainoa kertani sossun luukulla koskaan. Opiskelu kannatti: nyt vuositulot ovat jo yli 60 000 euroa.

        Ap, ehdottomasti lapset opiskelemaan. Muutoin edessä on sama kohtalo kuin kaikilla muillakin sukunne jäsenillä.


      • hyvää itsenäisyys pv
        Painostettu kirjoitti:

        Ennen kuin aloitat "auttamisen": mieti omia motiivejasi. Miksi haluat siskosi eroon jehovista? Tiedätkö oikeasti heistä jotain? Oletko käynyt, asiasta jotain tietääksesi, katsomassa heidän tapaamisessa (miksi niitä sitten kutsutaankaan), että millaista siellä on?
        Tämä sen vuoksi, ettet lopulta päädy "auttamaan" siskoasi erilleen itsestäsi.
        Juu, en ole jehova, mutta pännii, kun ihmiset alituiseen ennakkoluulojensa perusteella tuomitsevat ryhmiä, joista eivät tiedä mitään.
        Tosiasiahan on, että et voi siskollesi yhtään mitään tehdä, jos hän ei sitä halua.
        Minusta sinun olisi parasta ennen kaikkea päättää, että tahdot säilyttää kunnioittavat välit siskoosi ja että mielipiteiden ja maailmankatsomuksen erot teidän välillä eivät ole niin suuria, että sen takia kannattaisi laittaa koko teidän välinen suhde koetukselle.
        Kuulostaa siltä, että siskosi ei yritä käännyttää sinua jehovaksi. Jos näin, niin miksi sinunkaan pitäisi yrittää käännyttää hänet?
        Jos pyrit normaaliin yhteydenpitoon, samaan tapaan kuin aina ennenkin, voit sentään olla hänen tukenaan, jos hänelle jotain hankaluuksia myöhemmin sattuisi. Uskoisin hänen olevan kiitollinen sinulle nimenomaan sillä tavoin.
        Omasta kokemuksestani voin sanoa, että jopa alituiset huomautukset "sen sinun lahkosi huonommuudesta" väsyttävät, niin että lopulta ei ihan oikeasti vain jaksa enää pitää yhteyttä, jos on helpompaa elää ilman. Mieti siis tarkkaan ennen kuin sanot yhtään mitään! Ja jos sanot: yksi kerta riittää varmasti!

        pakkaa tavarasi ja muuta pois heidän joukostaan,äläkä laahaa heitä perässäsi.kyllä taivaaseen pääsee vähemmälläkin.


      • skunkit
        Termios kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä miltä sinusta tuntuu. Sillä minulla on kaksi siskoistani ollut Jehovan todistajissa. Olen itse aikojen saatossa perehtynyt jehovista kirjoitettuun tietoon ja annan sinulle vinkkejä.


        - verensiirto ehdottomasti kielletty
        - "maailmaloppulahko" sillä niitä on jehovat ennustaneet useita ja kaikki ollut pelkkää puppua (tietoa kirjassa nro.1)
        - jehovissa on kaikkein eniten mielenterveysongelmia eri uskonryhmistä
        - jehovilla on aivan oma raamattu; se on väärennös oikeasta Raamatusta. Kukaan jehova ei tiedä heidän raamattunsa kääntäjiä. Mutta tieto kääntäjistä on kuitenkin saatavissa. Jehovakääntäjät joutuivat oikeuteen ja pääkääntäjälle tuotiin eteen heprean ja kreikankielistä tekstiä.(tietoa kirjavinkissä nro. 1) Pyydettiin tulkkaamaan ne, mutta ei osannut. Eli täysin kileitaidoton. Käännökset tehdään aina Raamatun alkuperäisistä teksteistä, siksi on heprea, kreikka ja aramea pakko osata. Näin ei ollut jehovien käännösryhmässä lainkaan.

        Jehovista kirjoittettuja tietokirjoja:
        1 Pasi Turunen: Vartiotorni. Valtakunta uudessa valossa
        2. Asko Kariluoto: Jehovan todistajien oppi ja Raamattu
        3. Asko Kariluoto: Jehova vai Jeesus ?
        4. W. J. Schnell: Vieras evankeliumi

        Jehoville tyypillistä on se, että he kerta kaikkiaan lopettavat ajattelun omilla aivoillaan - ihan suoraan sanottuna. Jehovat on täysin harhaoppi. Jehovat ihmisinä on harhautettu pahan kerran.

        Onnekseen toinen siskoistani lähti jehovista. Asiaa innosti vielä se, että miehensä joka oli oikea esimerkillinen jehova ruhjoi häntä raakasti alinomaan. Toisen jehovasiskoni mies teki itsemurhan. Hänkin aktiivijehova.

        Jehovia on myös tullut oikeesti uskoon. Ovat olleet mahtavia kertomuksia.

        Onneksi yksikään jehova ei ole toivoton. Siis ei sinunkaan siskosi.

        Veresi on omasi eikä kuulu kellekään mitä sillä teet.


      • skunkki
        *_* kirjoitti:

        Ei ne tarvi sinun apua, eikä kuulu sinulle mihin kuuluvat. Huolehdi mielummin itsestäsi ja omista asioistasi. Anna muiden päättää omista asioistaan ja omasta vakaumuksestaan. On se kumma että jotkut ihmiset mainostaa vapautta, "saa tehdä mitä haluaa" mutta tyrkyttävät omia mieltymyksiään muka vapautena, kuten sinäkin teet, mitä vapautta sellainen on?.

        Itsellä on kanta että en sotkeudu toisten valintoihin, he päättävät ja vastaavat elämästään, en minä..

        etkö huomaa että puhumme samoin samasta asiasta? Jätetään vain se tuittupää pois välistä?


      • skunkki
        Sveenski kirjoitti:

        Ensinnäkin kirjoittaja on tainnut ottaa muutaman liikaa kirjoitusvirheisiin nähden (jo klo kaksi iltapäivällä). Ja 56 lukutaidotonta on nostanut peukkua pystyyn.

        Kirjoituksessa ei ollut kysymys koulutuksesta (ja jopa suomenruotsalaisena voin sanoa, että edellisen tekstin kirjoittaja ei ole kouluja käynyt), vaan naisen ja lasten asemasta perheessä. Aivan taatusti samanlaisia tilanteita on kauhistuttavia määriä Suomessa. Naisia, joita käytetään hyväksi, naisia joita pahoinpidellään fyysisesti ja psyykkisesti uskonnon nojalla (ja miehiäkin siinä sivussa). Oletteko kukaan mennyt nukkumaan jonkun viereen, joka on etäinen ja joka ei ajattele teidän parastanne ja terveyttänne? Kuka tällaisessa elämässä haluaisi elää? Ja voisiko kauhuelokuva olla kaamottavampi tällaisessa tilanteessa?

        Jos joku pyytää apua pitäisi olla automaattinen systeemi joka apua antaa.

        Herranjestas, kuinka ankea ja traumaattinen elämä kirjoittajalla on ollut. Hänellä on kuitenkin tyttäret, jotka pitävät häntä normaalissa elämässä kiinni.

        haukut ja pyydät mitäkin muilta,mitä itse olet heille antanut,koulutuksellasi ilmeisesti tyhjään kaivoon?


    • 16 v kotoa muuttanut

      Mitennii ei ollut vaihtoehtoja?

      Käyt ensin koulun - hyvin.
      Haet jatkokoulutukseen - kauas. Anot asuntolapaikkaa, saat opintotukea ja asumislisää, teet viikonloppuduunia. Hankit ammatin.
      Ihan sama mitä vanhemapsi sanovat, sinä menet ja elätät ittes ja pääset niistä eroon.

      Ei se sen kummempaa ole.

      Ellet sitten halua että sinut lasketaan samaan kastiin syrjäytyneiden kotipoikien kanssa jotka hakkaa pleikkaa vielä nelikymppisinä äitinsä helmoissa...

      • itse loppusuoralla

        Meitä on paljon, jotka olemme juuri noin tehneet muuten, mutta emme ole halunneetkaan päästä eroon rakkaista vanhemmistamme ja sisaruksistamme, emmekä uskostamme. Pidämme yhteyttä kotiin ja käymme opiskelupaikkakunnallamme seuroissa.
        Useilla meistä on opintolainaa ja ilta/viikonlopputöitä, mutta kun kuvioista on poissa viina-ym. sekoilu, jää hyvin aikaa ja voimia perheelle, ystäville ja opiskelullekin. Enkä tiedä, että kenenkään vanhemmat vastustaisivat tyttöjen ammatin hankkimista.


    • 5+17

      Millä ihmeen 1500-luvulla sinä oikein elät?

      Jokaisella on paljon muitakin vaihtoehtoja kuin mennä nuorena naimisiin. Jotkut köyhyyskierteesta pois ponnistelevat esim. hankkivat ammatin ja työpaikan.

      Köyhyyskierre katkeaa kun hankit ehkäisyn ja työpaikan.

      Velvollisuutesi on hoitaa jo olemassa olevat lapsesi mahdollisimman hyvin ja lakata ansaitsemasta taivaspaikkaa itsellesi holtittomalla lisääntymisellä.

      • Historiaa!

        Ei 1500-luvulla ole ollut ns. köyhyyttä!


      • Na'h
        Historiaa! kirjoitti:

        Ei 1500-luvulla ole ollut ns. köyhyyttä!

        1500-luku OLI köyhyyttä.


      • 4 + 16

        Se holtiton lisääntyminen on fiksun miehen kontolla. Jos nainen on kasvatettu palvelemaan (maailman tyhmintä) miestä, mitä muuta hän osaa tehdä?

        "Velvollisuutesi on hoitaa lapsesi"!!!!! Millä ihmeen 1400-luvulla sinä oikein elät?


      • 17+10
        4 + 16 kirjoitti:

        Se holtiton lisääntyminen on fiksun miehen kontolla. Jos nainen on kasvatettu palvelemaan (maailman tyhmintä) miestä, mitä muuta hän osaa tehdä?

        "Velvollisuutesi on hoitaa lapsesi"!!!!! Millä ihmeen 1400-luvulla sinä oikein elät?

        ""Velvollisuutesi on hoitaa lapsesi"!!!!! Millä ihmeen 1400-luvulla sinä oikein elät? "

        Lasten perustarpeista huolehtiminen ei ole aina ihan selvää megasuurissa lestadiolaisperheissä. Pienet lapset jätetään jopa n. 7v isosiskojen huolehdittavaksi ja kasvatettavaksi kun vanhemmilla ei riitä aika/voimat jatkuvasti kasvavasta lapsikatraasta huolehtimiseen. Aikuistuttuaan lestadiolaisperheissä kasvaneet joutuvat usein sitten terapiaan purkamaan traumojaan.

        Tietäisit tämän, jos asuisit lestadiolaisten kansoittamalla alueella.


    • mk

      Eihän sinulta isitä kysytä milloin lapsesi naimisiin menvät ja he päättävät siitä ihan itse ja kerroppa tytöillesi ehkäisystä ja jätä jumalan homppä muille niin rupeaa elämä sujumaan jan töihin vain ja heti. Köyhyys lähteen rahaa tienaamalla.

    • ex lestaadioilainen

      haisee ihan huolella feikiltä. ei oikeen tiiä mistä puhuu

      • 14 + 6

        Niin se on nainen ja sä olet kundi. Miten sä voisitkaan ymmärtää?


      • ex lestaadiolinen
        14 + 6 kirjoitti:

        Niin se on nainen ja sä olet kundi. Miten sä voisitkaan ymmärtää?

        eiköhän nuo kuviot ole mulle tuttuja ku koko suku on vanhoillislestaadiolaisia ja yhteenkään ei ole välit menny poikki vaikka uskosta erosin. tehään vaan eri asioita vapaalla eikä munkaan siskoista ole ku 2 naimisissa ja 3 sinkkuna vaikka ikää on jo niillä 25-31........


    • aito pakana

      Ai pakoon suurta perhettä lestadiolaismiehen luo? Ja höh.

      Nuorten, niin tyttöjen kuin poikien, asema lestadiolaisessa yhteisössä on vaikea. Eroaminen omasta perheestä ja suvusta ei ole helppoa - tutut ihmiset kääntävät selkänsä sananmukaisesti ja sitten vielä uhkaavat helvetillä.

      Suomalaisten on helppo kauhistella muslimien touhuja, mutta lestadiolaisten samanlaisiin juttuihin ei puututa koska moni lessu on tärkeillä paikoilla.

      Niiden, jotka eivät tiedä, mistä on oikeasti kysymys on turha alkaa neuvoa,

      • imaami Dullah

        Terveisin muxlim:in propaganda osasto.


      • mie

        jos vaikka oikasisin vähä tuota edelistä.. lestadiolaiset EI hylkää tai sulje pois sitä ihmistä elämästä joka kieltää uskon,poikkeuksia on,mutta lestadiolaiseen tapaan se ei missään tapauksessa kuulu,lestat ei oo yhtään sen parempia ihmisiä ku kukaan muukaan,ihan kuule samalla viivalla mennään kaikkien kans, me vain uskotaan näin miten uskotaan ja jos tällä uskolla saa hyvän mielen niin saakai sitä uskoa näin jos haluaa. ja kukaan ei pakota menemään nuorena naimisiin ja saatika ettei sais opiskella hohhoij..joo antaapa olla.. mun mies ei oo enään lesta ja entistäki rakkaampana mun porukat pitää häntä, tässä mitään selkää aleta kääntään kellekää,oma valinta on jokaisella lestalla,ollakko vaiko ei


      • EI! lessu-probagandalle
        mie kirjoitti:

        jos vaikka oikasisin vähä tuota edelistä.. lestadiolaiset EI hylkää tai sulje pois sitä ihmistä elämästä joka kieltää uskon,poikkeuksia on,mutta lestadiolaiseen tapaan se ei missään tapauksessa kuulu,lestat ei oo yhtään sen parempia ihmisiä ku kukaan muukaan,ihan kuule samalla viivalla mennään kaikkien kans, me vain uskotaan näin miten uskotaan ja jos tällä uskolla saa hyvän mielen niin saakai sitä uskoa näin jos haluaa. ja kukaan ei pakota menemään nuorena naimisiin ja saatika ettei sais opiskella hohhoij..joo antaapa olla.. mun mies ei oo enään lesta ja entistäki rakkaampana mun porukat pitää häntä, tässä mitään selkää aleta kääntään kellekää,oma valinta on jokaisella lestalla,ollakko vaiko ei

        kyllä hylkää! Ja ei siitä ajasta kauan ole, kun julkisissa hoitokokouksissa ihmisiä syytettiin saatanan omiksi vain siksi, että olivat olleet yhteydessä ei-lestadiolaisiin perheenjäseniin. Hannu karpo, tuo kaikki suomalaisen yhteiskunnan vääryydet nähnyt, kertoi haastattelussa uransa rankimmiksi kokemuksi nähdä ne kohtalot kun perheet hajotettiin lestadiolaisuudessa. Noista tapahtumista on vasta reilu 20v. Kuinka moni ihminen teki itsemurhan? Kuinka moni menetti perheen, ystävät? Kuinka moni alkoi vaan elää pelossa, että kokee sen saman mitä näki muiden kokevan?


      • m..j.
        EI! lessu-probagandalle kirjoitti:

        kyllä hylkää! Ja ei siitä ajasta kauan ole, kun julkisissa hoitokokouksissa ihmisiä syytettiin saatanan omiksi vain siksi, että olivat olleet yhteydessä ei-lestadiolaisiin perheenjäseniin. Hannu karpo, tuo kaikki suomalaisen yhteiskunnan vääryydet nähnyt, kertoi haastattelussa uransa rankimmiksi kokemuksi nähdä ne kohtalot kun perheet hajotettiin lestadiolaisuudessa. Noista tapahtumista on vasta reilu 20v. Kuinka moni ihminen teki itsemurhan? Kuinka moni menetti perheen, ystävät? Kuinka moni alkoi vaan elää pelossa, että kokee sen saman mitä näki muiden kokevan?

        Varmasti tällaista on tapahtunut, en yhtään epäile, mutta älä yleistä! Ei kaikki lessut hylkää jos joku eroaa liikkeestä. Minä tiedän yhden ainoan tapauksen jossa lapsen ja vanhemman välit menivät (hetkeksi) eroamisen takia, ja olen sentään elänyt lestojen keskellä koko ikäni. Tiedän tapauksen jossa lestatyttö kääntyi muslimiksi, mutta niinpä vain tytön perhe otti jopa muslimipoikaystävän avosylin vastaan.
        Ikinä ei saa yleistää koko porukkaa, oli sitten kyse lestoista, ei-lestoista, juutalaisista, romaneista, homoista...


      • ........
        m..j. kirjoitti:

        Varmasti tällaista on tapahtunut, en yhtään epäile, mutta älä yleistä! Ei kaikki lessut hylkää jos joku eroaa liikkeestä. Minä tiedän yhden ainoan tapauksen jossa lapsen ja vanhemman välit menivät (hetkeksi) eroamisen takia, ja olen sentään elänyt lestojen keskellä koko ikäni. Tiedän tapauksen jossa lestatyttö kääntyi muslimiksi, mutta niinpä vain tytön perhe otti jopa muslimipoikaystävän avosylin vastaan.
        Ikinä ei saa yleistää koko porukkaa, oli sitten kyse lestoista, ei-lestoista, juutalaisista, romaneista, homoista...

        no niin olen minäkin elänyt. Onnekseni kohtasin lähtemisen armon 14-vuotiaana. Perhe hylkäsi ja tämä tapahtui 90-luvulla. Nyt olen aikuinen,enkä missään yhteydessä lestoihin tai muihinkaan henkistä väkivaltaa käyttäviin ylipäätään. aikuinen minä ei tarvitse mitään tuolta ns perheeltäni, mutta tuo 14-vuotias lapsi olisi tarvinnut. Ainakin sen, että ilmoittavat lastensuojeluviranomaisille, etteivät aio huolehtia enää alaikäisestä lapsesta. (Kotipaikkakunnallani tämä kaltaisteni kohtalo oli lestayhteisössä ihan tavallista.)

        Huvittavaa sinänsä ja hyvin lestayhteisöä kuvaavaa miten kaikista epäkohdista pitäisi olla hiljaa, ettei yleistä. Kaikki on niin ihanasti, kunhan edes yksi kuuro, sokea on sitä mieltä,että mitään pahaa hän ei ole huomannut tapahtuneen. Vuosia sitten täällä s24:lla jotkut, rohkeat, yksittäiset ihmiset kertoivat lasten hyväksikäytöstä vl-yhteisössä. Lestat hermostuivat ja pitivät sitä asiattomana herjaamisena, provona, valehteluna jne. Hyvä kun eivät vieneet oikeuteen,kun puhtoisesta lintukodosta moisia "valheita" kerrottiin...


      • USKONNON VAPAUS
        EI! lessu-probagandalle kirjoitti:

        kyllä hylkää! Ja ei siitä ajasta kauan ole, kun julkisissa hoitokokouksissa ihmisiä syytettiin saatanan omiksi vain siksi, että olivat olleet yhteydessä ei-lestadiolaisiin perheenjäseniin. Hannu karpo, tuo kaikki suomalaisen yhteiskunnan vääryydet nähnyt, kertoi haastattelussa uransa rankimmiksi kokemuksi nähdä ne kohtalot kun perheet hajotettiin lestadiolaisuudessa. Noista tapahtumista on vasta reilu 20v. Kuinka moni ihminen teki itsemurhan? Kuinka moni menetti perheen, ystävät? Kuinka moni alkoi vaan elää pelossa, että kokee sen saman mitä näki muiden kokevan?

        Taidat olla täysin tietämätön ja uskoa näkymättömiin. Vanhoillislestadiolainen, jos toimii uskonsa mukaan, ei hylkää pahintakaan syntisäkkiä. Jokainen ihminen (myös lestadiolainen) tekee virheitä elämässään. Siinä uskossa vaan on anteeksianto ja armo mukana. Kaikki ovat halutessaan armosta osallisia.

        Vanhoillislestadiolaisten koulutustausta on keskimääräistä korkeampi. Lestadiolaiset ovat ihmisinä tasa-arvoisia, vaikka joukossa on erittäin runsaasti tohtoreita , maistereita ym. Tutkinto tai titteli ei ratkaise siinä joukossa.

        Hannu Karposta sen verran, että hänen juttuihinsa ei normaalijärjellä varustettu henkilö usko. Tunnen miehen henkilökohtaisesti, joten olen varma tiedostani. Hänen propagandansa uppoaa vain heikkolahjaisiin tai vähän tietäviin ihmisiin. Kateus ja katkeruus ovat juuri niitä asioita, joilla pahan puhujat ovat läpi aikojen saaneet heikossa asemassa olevat mukaansa.

        Itse kaksikin akateemista tutkintoa suorittaneena voin sanoa, että opiskelu ei ole rahasta kiinni Suomessa. Jos on motivaatiota opiskella ja kohtuullisesti lahjoja, niin se kyllä onnistuu.

        Joskus sivusta seuranneena tuntuu, että lestadiolaiset ovat aikamme juutalaisia. He ovat kaikkien epäluulojen ja järjettömien väitteiden kohteena. Mitä huonommin ihminen tulee toimeen, sitä kiihottuneempia ovat puheet , joita ruokkii mm. kateus. Aivan sama tilanne oli Saksassa viime vuosisadalla jo paljon ennen toista maailmansotaa. Kateus juutalaisia kohtaan oli sytykkeenä ja helpotti Hitlerin tekoja. Juutalaiset olivat oppineita, menestyivät liikeelämässä ja he eivät osallistuneet sakasalaisten kaikkiin tapoihin. He elivät uskontonsa mukaisesti.

        Eivät ihmiset ole sivistyneet parin tuhannen vuoden aikana. Roskajoukko saadaan aloittamaan helposti huuto: "Ristiinnaulitse". Muut oman edun tavoittelijat ja omien ennakkoluulejn vallassa olijat yhtyvät vähitellen samaan kuoroon.


      • 16
        USKONNON VAPAUS kirjoitti:

        Taidat olla täysin tietämätön ja uskoa näkymättömiin. Vanhoillislestadiolainen, jos toimii uskonsa mukaan, ei hylkää pahintakaan syntisäkkiä. Jokainen ihminen (myös lestadiolainen) tekee virheitä elämässään. Siinä uskossa vaan on anteeksianto ja armo mukana. Kaikki ovat halutessaan armosta osallisia.

        Vanhoillislestadiolaisten koulutustausta on keskimääräistä korkeampi. Lestadiolaiset ovat ihmisinä tasa-arvoisia, vaikka joukossa on erittäin runsaasti tohtoreita , maistereita ym. Tutkinto tai titteli ei ratkaise siinä joukossa.

        Hannu Karposta sen verran, että hänen juttuihinsa ei normaalijärjellä varustettu henkilö usko. Tunnen miehen henkilökohtaisesti, joten olen varma tiedostani. Hänen propagandansa uppoaa vain heikkolahjaisiin tai vähän tietäviin ihmisiin. Kateus ja katkeruus ovat juuri niitä asioita, joilla pahan puhujat ovat läpi aikojen saaneet heikossa asemassa olevat mukaansa.

        Itse kaksikin akateemista tutkintoa suorittaneena voin sanoa, että opiskelu ei ole rahasta kiinni Suomessa. Jos on motivaatiota opiskella ja kohtuullisesti lahjoja, niin se kyllä onnistuu.

        Joskus sivusta seuranneena tuntuu, että lestadiolaiset ovat aikamme juutalaisia. He ovat kaikkien epäluulojen ja järjettömien väitteiden kohteena. Mitä huonommin ihminen tulee toimeen, sitä kiihottuneempia ovat puheet , joita ruokkii mm. kateus. Aivan sama tilanne oli Saksassa viime vuosisadalla jo paljon ennen toista maailmansotaa. Kateus juutalaisia kohtaan oli sytykkeenä ja helpotti Hitlerin tekoja. Juutalaiset olivat oppineita, menestyivät liikeelämässä ja he eivät osallistuneet sakasalaisten kaikkiin tapoihin. He elivät uskontonsa mukaisesti.

        Eivät ihmiset ole sivistyneet parin tuhannen vuoden aikana. Roskajoukko saadaan aloittamaan helposti huuto: "Ristiinnaulitse". Muut oman edun tavoittelijat ja omien ennakkoluulejn vallassa olijat yhtyvät vähitellen samaan kuoroon.

        Sittenhän voitkin tutkintoihisi vedoten korjata Helsingin yliopiston professorin, teologian tohtori Ruokasen näkemykset lestadiolaisuudesta. Myös Lapin yliopistossa tutkija Linjakumpu, joka parhaillaan valmistelee yhtä tutkimustaan liittyen vanhoillilestadiolaisuuteen, tarvitsee oikaisujasi, ettei tule julkaisseeksi mitään kritiikkiiä k.o. lahkoa kohtaan.

        Uskonnon vapaus ei tarkoita oikeutta toimia uskonnon varjolla vapaasti. Se ei ole mikään lupakirja kohdella ihmisiä polkien ihmisoikeuksia.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Vanhoillislestadiolaisuuden_kritiikki


      • 17+6
        USKONNON VAPAUS kirjoitti:

        Taidat olla täysin tietämätön ja uskoa näkymättömiin. Vanhoillislestadiolainen, jos toimii uskonsa mukaan, ei hylkää pahintakaan syntisäkkiä. Jokainen ihminen (myös lestadiolainen) tekee virheitä elämässään. Siinä uskossa vaan on anteeksianto ja armo mukana. Kaikki ovat halutessaan armosta osallisia.

        Vanhoillislestadiolaisten koulutustausta on keskimääräistä korkeampi. Lestadiolaiset ovat ihmisinä tasa-arvoisia, vaikka joukossa on erittäin runsaasti tohtoreita , maistereita ym. Tutkinto tai titteli ei ratkaise siinä joukossa.

        Hannu Karposta sen verran, että hänen juttuihinsa ei normaalijärjellä varustettu henkilö usko. Tunnen miehen henkilökohtaisesti, joten olen varma tiedostani. Hänen propagandansa uppoaa vain heikkolahjaisiin tai vähän tietäviin ihmisiin. Kateus ja katkeruus ovat juuri niitä asioita, joilla pahan puhujat ovat läpi aikojen saaneet heikossa asemassa olevat mukaansa.

        Itse kaksikin akateemista tutkintoa suorittaneena voin sanoa, että opiskelu ei ole rahasta kiinni Suomessa. Jos on motivaatiota opiskella ja kohtuullisesti lahjoja, niin se kyllä onnistuu.

        Joskus sivusta seuranneena tuntuu, että lestadiolaiset ovat aikamme juutalaisia. He ovat kaikkien epäluulojen ja järjettömien väitteiden kohteena. Mitä huonommin ihminen tulee toimeen, sitä kiihottuneempia ovat puheet , joita ruokkii mm. kateus. Aivan sama tilanne oli Saksassa viime vuosisadalla jo paljon ennen toista maailmansotaa. Kateus juutalaisia kohtaan oli sytykkeenä ja helpotti Hitlerin tekoja. Juutalaiset olivat oppineita, menestyivät liikeelämässä ja he eivät osallistuneet sakasalaisten kaikkiin tapoihin. He elivät uskontonsa mukaisesti.

        Eivät ihmiset ole sivistyneet parin tuhannen vuoden aikana. Roskajoukko saadaan aloittamaan helposti huuto: "Ristiinnaulitse". Muut oman edun tavoittelijat ja omien ennakkoluulejn vallassa olijat yhtyvät vähitellen samaan kuoroon.

        "Hannu Karposta sen verran, että hänen juttuihinsa ei normaalijärjellä varustettu henkilö usko"

        Karpon juttu käsitteli vl-liikkeessä 70-luvun hoitokokouksissa erilaisiin "henkiin" vetoamalla liikkeestä erotettuja ihmisiä. Nuo ajat eläneenä voin sanoa (kuten monet monet muutkin), että ainakin tuo juttu on täysin todellisuutta vastaava, ilman mitään katkeruutta.

        Lisäksi myös vl-liikkeessä on ihan viime aikoina "pahoiteltu" hoitokokouksia, ja väitetty, ettei sellaisia enää pidetä. Hoitokokoukset ovat silkkaa hengellistä ja henkistä väkivaltaa. Ne jatkuvat vl-liikkeessä yhä, nyt niitä vain saatetaan nimittää myös "sielunhoidollisiksi keskusteluiksi". Samaa väkivaltaa kuin aiemminkin.

        Vl-liikkeessä on paljon kaikenlaista mätää, jota yritetään peitellä puhumalla julkisuuteen muunnettua totuutta. Tästä löytyy netistä paljon tietoa.


      • totta on
        17+6 kirjoitti:

        "Hannu Karposta sen verran, että hänen juttuihinsa ei normaalijärjellä varustettu henkilö usko"

        Karpon juttu käsitteli vl-liikkeessä 70-luvun hoitokokouksissa erilaisiin "henkiin" vetoamalla liikkeestä erotettuja ihmisiä. Nuo ajat eläneenä voin sanoa (kuten monet monet muutkin), että ainakin tuo juttu on täysin todellisuutta vastaava, ilman mitään katkeruutta.

        Lisäksi myös vl-liikkeessä on ihan viime aikoina "pahoiteltu" hoitokokouksia, ja väitetty, ettei sellaisia enää pidetä. Hoitokokoukset ovat silkkaa hengellistä ja henkistä väkivaltaa. Ne jatkuvat vl-liikkeessä yhä, nyt niitä vain saatetaan nimittää myös "sielunhoidollisiksi keskusteluiksi". Samaa väkivaltaa kuin aiemminkin.

        Vl-liikkeessä on paljon kaikenlaista mätää, jota yritetään peitellä puhumalla julkisuuteen muunnettua totuutta. Tästä löytyy netistä paljon tietoa.

        Tässä alla olevassa videossa opettaja(lehtori) Espo Takkula kertoo kohdassa 5:20, minkä takia hänet erotettiin vl-liikkeestä.

        http://www.youtube.com/watch?v=BeOBOPpC2DI


      • etunimi väärin
        totta on kirjoitti:

        Tässä alla olevassa videossa opettaja(lehtori) Espo Takkula kertoo kohdassa 5:20, minkä takia hänet erotettiin vl-liikkeestä.

        http://www.youtube.com/watch?v=BeOBOPpC2DI

        Ei "Espo", vaan Esko Takkula.


    • vale juttua

      Säälitttävää että tällaiset PROVOT pääsevät etusivulle Suomi-24:lla.

      Kaikesta näkee, että juttu on täysin keksitty ja lestaadiolais uskonyhteisöä mollaava.

      Oikea lestaadiolainen myös erottelisi onko hän vanhoillis-, uusherännyt-, pappis- jne. suuntautunut lestaadiolainen.

      • täyttä totta

        "Säälitttävää että tällaiset PROVOT pääsevät etusivulle Suomi-24:lla."

        Avaus ei ole mikään PROVO, vaan täyttä totta.


      • provonkannalla.
        täyttä totta kirjoitti:

        "Säälitttävää että tällaiset PROVOT pääsevät etusivulle Suomi-24:lla."

        Avaus ei ole mikään PROVO, vaan täyttä totta.

        Provo varmaan. Muutama kirjoitus ja jo etusivulla!


      • perkeleitten pesä
        provonkannalla. kirjoitti:

        Provo varmaan. Muutama kirjoitus ja jo etusivulla!

        Ei tämä aloitus mikään provo ole.

        Minä ainakin voin omasta kokemuksestani vakuuttaa, että kyllä oli suoraan sanottuna perkeleellinen kokemus viettää lapsuus ja osittain nuoruuskin lestadiolaisperheessä, johon synnyin. Se oli perkeleellistä aikaa, kun lapsuus meni kärsiessä jatkuvassa köyhyydessä ja kaikkinaisessa kurjuudessa, jossa köyhyys, puute, väkivalta ja henkinen terrori rehotti.
        Se oli perkeleitten pesä, jota vielä uskovaiseksi sanottiin. Voi taivas, mitä kärsimystä se oli. Se oli niin perkeleellistä aikaa, että on kertakaikkiaan suoranainen ihme, kun minä sieltä hengissä selvisin. Valitettavasti se perkeleellinen aika jätti pysyvät arvet minuun koko loppuelämäkseni. Siitä ajasta voisin kirjoittaa vaikka kirjan ja se kirjan nimi olisi: Perkeleitten pesä. Jos minä tähän yksityiskohtaisemmin siitä ajasta kirjoittaisin, ei sitä kukaan uskoisi.


      • Mie
        perkeleitten pesä kirjoitti:

        Ei tämä aloitus mikään provo ole.

        Minä ainakin voin omasta kokemuksestani vakuuttaa, että kyllä oli suoraan sanottuna perkeleellinen kokemus viettää lapsuus ja osittain nuoruuskin lestadiolaisperheessä, johon synnyin. Se oli perkeleellistä aikaa, kun lapsuus meni kärsiessä jatkuvassa köyhyydessä ja kaikkinaisessa kurjuudessa, jossa köyhyys, puute, väkivalta ja henkinen terrori rehotti.
        Se oli perkeleitten pesä, jota vielä uskovaiseksi sanottiin. Voi taivas, mitä kärsimystä se oli. Se oli niin perkeleellistä aikaa, että on kertakaikkiaan suoranainen ihme, kun minä sieltä hengissä selvisin. Valitettavasti se perkeleellinen aika jätti pysyvät arvet minuun koko loppuelämäkseni. Siitä ajasta voisin kirjoittaa vaikka kirjan ja se kirjan nimi olisi: Perkeleitten pesä. Jos minä tähän yksityiskohtaisemmin siitä ajasta kirjoittaisin, ei sitä kukaan uskoisi.

        Onko vähän liioteltu? Minäkin olen sellaisesta perheestä ja on
        monelta pahalta säästynyt kun on ollut uskovainen koti!!!


      • ike
        perkeleitten pesä kirjoitti:

        Ei tämä aloitus mikään provo ole.

        Minä ainakin voin omasta kokemuksestani vakuuttaa, että kyllä oli suoraan sanottuna perkeleellinen kokemus viettää lapsuus ja osittain nuoruuskin lestadiolaisperheessä, johon synnyin. Se oli perkeleellistä aikaa, kun lapsuus meni kärsiessä jatkuvassa köyhyydessä ja kaikkinaisessa kurjuudessa, jossa köyhyys, puute, väkivalta ja henkinen terrori rehotti.
        Se oli perkeleitten pesä, jota vielä uskovaiseksi sanottiin. Voi taivas, mitä kärsimystä se oli. Se oli niin perkeleellistä aikaa, että on kertakaikkiaan suoranainen ihme, kun minä sieltä hengissä selvisin. Valitettavasti se perkeleellinen aika jätti pysyvät arvet minuun koko loppuelämäkseni. Siitä ajasta voisin kirjoittaa vaikka kirjan ja se kirjan nimi olisi: Perkeleitten pesä. Jos minä tähän yksityiskohtaisemmin siitä ajasta kirjoittaisin, ei sitä kukaan uskoisi.

        terve!!

        sinullaki voi viimeisenä päivänä olla erikäsitys lestadiolaisuudesta. olen lestadiolainen ja iloinen siittä. kaikki on hyvin ei alkoholin tuomia ongelmia yms maailman kötkötyksiä. tv m22v


      • perkeleitten pesä
        Mie kirjoitti:

        Onko vähän liioteltu? Minäkin olen sellaisesta perheestä ja on
        monelta pahalta säästynyt kun on ollut uskovainen koti!!!

        "Onko vähän liioteltu? "

        Ei varmasti ole yhtään liioiteltu. Sitä perkeleitten pesää, jossa lapsuuteni vietin kuvastaa hyvin se tapahtuma, että käytyäni armeija-aikoinani syntymäkodissani, yllytti lestadiolainen äitini, joka oli leskeksi jäänyt kun olin 12-vuotias vanhinta veljeäni, (joka myös oli lestadiolainen) tekemään minusta rikosilmoituksen, että kävin armeija-aikoinani valalomalla ollessani syntymäkodissani, jossa olin pienestä pitäen raatanut kuin orja maataloustöissä.
        Niinpä minua sitemmin syytettiin Lappajärven silloisessa kihlakunnanoikeudessa siitä "rikoksesta", että olin käynyt ja keittänyt armeijasta valalomalla ollessani kahvit syntymäkodissani, jossa olin lapsuuteni viettänyt muun muasa tuon vanhimman veljeni omistukseen siirtyneen maaatilan työt peruskouluikäisenä niin kesällä kuin talvellakin koulunkäynnin ohessa tehden. Lappajärven silloinen kihlakunnanoikeus sittemmin tuomitsi minut kuukaudeksi ehdottomaan vankeuteen siitä "rikoksesta", että kävin syntymäkodissani keittämässä kahvit armeija-aikoinani. Vaasan hovioikeus muutti tuon ehdottoman tuomion ehdolliseksi.

        Kun lestadiolaissukuni ei saantu minua vankilaan, yrittivät he saada minua Seinäjoelle Törnävän psykiatriseen sairaalaan siinäkään onnistumatta. Se, että ajauduin tuosta lestadiolaislahkosta pois, olikin sukulaisteni käsityksen mukaan sellainen sairaus, että olisi pitänyt joutua joko vankilaan taikka psykiatriseen sairaalaan.

        Sellaista "onnea oi verratonta" se elämä oli siinä lestadiolaisperheessä, jossa lapsuuteni kärsien vietin. Ihmettelen nyt vieläkin, miten sieltä hengissä selvisi.


        Kyllä on irvosta ajatella sitä lestadiolaisliikkeessä käytettyä laulua, "onnea oi verratonta...", kun mietin tuota perkeleitten pesää, jossa jouduin lapsuudestani lähtien kärsimään aina armaijaikäiseksi saakka. Tuo lestadiolaisesta lapsuudenkodistani alkanut kärsimykseni jatkui sukulaisteni minuun kohdistaman sairaan henkisen terrorin muodossa vielä armeija-aikoinani, kun esimerkiksi vanhin veljeni soitteli lestadiolasisukuni ohjeitten mukaisesti varusmiesaikoinani armeijaan silloiselle komppanianpäälliköllemme tarkoituksenaan solvaten halventaa minua.
        Onneksi se komppanianpäällikkö ei silloin armeijassa ollessani noteerannut noita sairaita sukulaisiani, eikä lähtenyt heidän sairaisiin herjauksiin mukaan.

        Kun olin lapsi, rehotti syntymäkodissani kaikkinainen ankeus ja ahdistus, jossa väkivalta kilpaili köyhyyden kanssa. Se oli perkeleitten pesä, jota uskovaiseksi sanottiin. Voi kauhistus.


      • Ilman höpötyksiä
        ike kirjoitti:

        terve!!

        sinullaki voi viimeisenä päivänä olla erikäsitys lestadiolaisuudesta. olen lestadiolainen ja iloinen siittä. kaikki on hyvin ei alkoholin tuomia ongelmia yms maailman kötkötyksiä. tv m22v

        Minulla ei uskon lahkon tuomia ongelmia eikä alkoholiongelmia. Olen aina kaikki hullutukset osannut välttää niinkuin uskonnon tuomat ja alkoholinkin. Olen kai niin vahva ilman kumpaakaan ongelmaa


      • perkeleitten pesä
        perkeleitten pesä kirjoitti:

        "Onko vähän liioteltu? "

        Ei varmasti ole yhtään liioiteltu. Sitä perkeleitten pesää, jossa lapsuuteni vietin kuvastaa hyvin se tapahtuma, että käytyäni armeija-aikoinani syntymäkodissani, yllytti lestadiolainen äitini, joka oli leskeksi jäänyt kun olin 12-vuotias vanhinta veljeäni, (joka myös oli lestadiolainen) tekemään minusta rikosilmoituksen, että kävin armeija-aikoinani valalomalla ollessani syntymäkodissani, jossa olin pienestä pitäen raatanut kuin orja maataloustöissä.
        Niinpä minua sitemmin syytettiin Lappajärven silloisessa kihlakunnanoikeudessa siitä "rikoksesta", että olin käynyt ja keittänyt armeijasta valalomalla ollessani kahvit syntymäkodissani, jossa olin lapsuuteni viettänyt muun muasa tuon vanhimman veljeni omistukseen siirtyneen maaatilan työt peruskouluikäisenä niin kesällä kuin talvellakin koulunkäynnin ohessa tehden. Lappajärven silloinen kihlakunnanoikeus sittemmin tuomitsi minut kuukaudeksi ehdottomaan vankeuteen siitä "rikoksesta", että kävin syntymäkodissani keittämässä kahvit armeija-aikoinani. Vaasan hovioikeus muutti tuon ehdottoman tuomion ehdolliseksi.

        Kun lestadiolaissukuni ei saantu minua vankilaan, yrittivät he saada minua Seinäjoelle Törnävän psykiatriseen sairaalaan siinäkään onnistumatta. Se, että ajauduin tuosta lestadiolaislahkosta pois, olikin sukulaisteni käsityksen mukaan sellainen sairaus, että olisi pitänyt joutua joko vankilaan taikka psykiatriseen sairaalaan.

        Sellaista "onnea oi verratonta" se elämä oli siinä lestadiolaisperheessä, jossa lapsuuteni kärsien vietin. Ihmettelen nyt vieläkin, miten sieltä hengissä selvisi.


        Kyllä on irvosta ajatella sitä lestadiolaisliikkeessä käytettyä laulua, "onnea oi verratonta...", kun mietin tuota perkeleitten pesää, jossa jouduin lapsuudestani lähtien kärsimään aina armaijaikäiseksi saakka. Tuo lestadiolaisesta lapsuudenkodistani alkanut kärsimykseni jatkui sukulaisteni minuun kohdistaman sairaan henkisen terrorin muodossa vielä armeija-aikoinani, kun esimerkiksi vanhin veljeni soitteli lestadiolasisukuni ohjeitten mukaisesti varusmiesaikoinani armeijaan silloiselle komppanianpäälliköllemme tarkoituksenaan solvaten halventaa minua.
        Onneksi se komppanianpäällikkö ei silloin armeijassa ollessani noteerannut noita sairaita sukulaisiani, eikä lähtenyt heidän sairaisiin herjauksiin mukaan.

        Kun olin lapsi, rehotti syntymäkodissani kaikkinainen ankeus ja ahdistus, jossa väkivalta kilpaili köyhyyden kanssa. Se oli perkeleitten pesä, jota uskovaiseksi sanottiin. Voi kauhistus.

        Haluan vielä jatkaa tuota edellä kertomaani, että kyllä minä halveksin ja syvästi, niin syvästi, ettei sillä syvyydellä ole mittaa silloisen Lappajärven kihlakunnanoikeuden jäseniä, jotka oli tuomitsemassa minua kuukaudeksi vankeuteen siitä, että kävin armeija-aikoinani valalomalla ollessani syntymäkodissani keittämässä kahvit.

        Niin kuin natsit tuomitsivat 1930-luvun lopun ja -40-luvun alun Saksassa ja Itä-Euroopassa juutalaisia syntyperän vuoksi keskitysleireille natsien murhattavaksi, oli aikoinaan Lappajärven kihlakunnanoikeuden jäsenet valmiita tuomitsemaan minua kuukaudeksi vankilaan sen vuoksi, että keitin kahvit varusmiesaikoinani siinä lestadiolaistalossa, jossa olin syntynyt ja jossa olin jo pienestä pitäen tehnyt maataloustyöt vanhimman veljeni ja eräitten sukulaisteni eteen lapsiorjana 10-vuoden ajan 6-vuotiaasta aina 16-vuotiaaksi saakka.
        Voi taivas, että minä halveksin niitä Lappajärven kihlakunnanoikeuden silloisia jäseniä! Voi helëvetti minkälaista porukkaa oli Lappajärven kihlakunnanoikeudessa minua tuomitsemassa. Kyllä minä halveksin niitä.


        Se vanhin veljeni jäi niin sanotuksi vanhaksi pojaksi ja asui yksin viimeiset vuotensa, koska se oli riidoissa vähän joka suuntaan ja kuoltuaan siltä oli löytynyt talon yläkerran vinttikamarista televisio. Sellaisessa lestadiolaisuskossa se minua kohtaan monin eri tavoin sukulasiteni avustuksella terrorisoinut veljeni oli, että katseli televisiota salaa yläkerrassa ja puheissaan piti TV:n ohjelmia "uskovaiselle sopimattomana".

        Jos olin terrorin kohteena ikävuosien 16-19-välissä oli varhaislapsuuteni väkivallan täyttämää ankeaa ahdistusta, josta kertomiseen ei tähän riitä palstatila. Oli se ihme, että sieltä hengissä selvisin.

        Ja kyllä minä sanon vielä, että kyllä minä halveksin niitä Lappajärven kihlakunnanoikeuden silloisia jäseniä. Voi taivas, sanon minä.


      • täyttä totta kirjoitti:

        "Säälitttävää että tällaiset PROVOT pääsevät etusivulle Suomi-24:lla."

        Avaus ei ole mikään PROVO, vaan täyttä totta.

        Miten voit olla noin varma?


      • lähetisen armo
        Mie kirjoitti:

        Onko vähän liioteltu? Minäkin olen sellaisesta perheestä ja on
        monelta pahalta säästynyt kun on ollut uskovainen koti!!!

        koska sä olet aivopesty! Et uskalla avata silmiäs, niin et tietenkään näe pahoja asioita. Menet vaan kiltisti seuroihin, jossa puhtoinen puhujasetä, joka on juuri raiskannut 5-vuotiaan tyttärensä, kertoo sinulle kuinka etuoikeutettu olet, että saat kuulua tuohon joukkoon ja muualla ihmisillä on asiat niin pahasti. se on propagandaa, aivopesua. Olen ollut siellä ja samanlailla ollut aivopesty. Onneksi olen päässyt pois ja nyt tajuan, että se kaikki pahuus (valheellisuus, tekopyhyys, henkinen väkivalta, kateus jne) jäi sinne.


      • perkeleitten pesä
        perkeleitten pesä kirjoitti:

        Haluan vielä jatkaa tuota edellä kertomaani, että kyllä minä halveksin ja syvästi, niin syvästi, ettei sillä syvyydellä ole mittaa silloisen Lappajärven kihlakunnanoikeuden jäseniä, jotka oli tuomitsemassa minua kuukaudeksi vankeuteen siitä, että kävin armeija-aikoinani valalomalla ollessani syntymäkodissani keittämässä kahvit.

        Niin kuin natsit tuomitsivat 1930-luvun lopun ja -40-luvun alun Saksassa ja Itä-Euroopassa juutalaisia syntyperän vuoksi keskitysleireille natsien murhattavaksi, oli aikoinaan Lappajärven kihlakunnanoikeuden jäsenet valmiita tuomitsemaan minua kuukaudeksi vankilaan sen vuoksi, että keitin kahvit varusmiesaikoinani siinä lestadiolaistalossa, jossa olin syntynyt ja jossa olin jo pienestä pitäen tehnyt maataloustyöt vanhimman veljeni ja eräitten sukulaisteni eteen lapsiorjana 10-vuoden ajan 6-vuotiaasta aina 16-vuotiaaksi saakka.
        Voi taivas, että minä halveksin niitä Lappajärven kihlakunnanoikeuden silloisia jäseniä! Voi helëvetti minkälaista porukkaa oli Lappajärven kihlakunnanoikeudessa minua tuomitsemassa. Kyllä minä halveksin niitä.


        Se vanhin veljeni jäi niin sanotuksi vanhaksi pojaksi ja asui yksin viimeiset vuotensa, koska se oli riidoissa vähän joka suuntaan ja kuoltuaan siltä oli löytynyt talon yläkerran vinttikamarista televisio. Sellaisessa lestadiolaisuskossa se minua kohtaan monin eri tavoin sukulasiteni avustuksella terrorisoinut veljeni oli, että katseli televisiota salaa yläkerrassa ja puheissaan piti TV:n ohjelmia "uskovaiselle sopimattomana".

        Jos olin terrorin kohteena ikävuosien 16-19-välissä oli varhaislapsuuteni väkivallan täyttämää ankeaa ahdistusta, josta kertomiseen ei tähän riitä palstatila. Oli se ihme, että sieltä hengissä selvisin.

        Ja kyllä minä sanon vielä, että kyllä minä halveksin niitä Lappajärven kihlakunnanoikeuden silloisia jäseniä. Voi taivas, sanon minä.

        Jatkan vielä, että ikävuodet 0-6 eli varhaislapsuuteni elin väkivallan keskellä, jossa köyhyys ja kurjuus reotti.

        kävuoteni 6- vuotiaasta 16-vuotiaaksi täytti lapsiorjana oleminen, kun tein lapsiorjaksi pakotettuna maataloustyöt sekä syntymäkotonani että laiskan setäni maatilantyöt aina heinätöistä perunannostoon saakka ja siltä väliltä orjan asemassa eläen kurjuuden keskellä siinä talossa, jota lestadiolaisuskovaiseksi perheeksi sanottiin.

        Ikävuoteni 16-vuodesta 19-vuotiaaksi saakka täytti tuo kurjuus, jota olen edellä kuvannut.

        Kun armaijasta pääsin, en sen roskajoukon kanssa ole olut missään tekemisissä, joka minun elämääni ensimmäiset 20-vuotta terrorisoi.

        Niin ja mikä oli se palkka, että lapsuuteni tuhoutui tuollaisessa kurjuudenpesässä, josta olen kertonut? Palkka oli se, että armeija-aikoinani käytyäni keittämässä kahvit siinä lestadiolaistalossa, jossa olin syntynyt ja orjana lapsuuteni raatanut, tuomitsi Lappajärven kihlakunnanoikeus minut kuukaudeksi ehdottomaan vankeuteen, minkä Vaasan hovioikeus muutti ehdolliseksi.

        Tuon kokemukseni jälkeen, mistä edellä olen kertonut minä halveksin kaikkia niitä Lappajärven kihlakunnanoikeuden silloisia jäseniä jokaista erikseen ja kaikkia yhdessä sekä koko Suomen oikeusjärjestelmää niin syvästi koko loppuelämäni, että se halveksuntani on ääretöntä. Missään mahtaa sekään jätkä se Evijärven silloinen nimismies Markku Kaunisto nykyään mennä, joka minua syytti Lappajärven kihlakunnanoikeudessa aikoinaan siitä, että olin käynyt keittämässä varusmiesaikonani kahvit syntymäkodissani.


    • P-Pohjanmaalta normi ev.lut.

      Miten voi pistää uskonnon piikkiin jos et edes täysin valtion kustantamaa amista viitsinyt käydä?

      Sinulla on tyhjänpäiväinen, aloitteeton "no, emmää kuitenkaan"-asenne elämään, ja sillä todellakin pääset toisten holhottavaksi ja ohjailtavaksi.

      Jos et halua omaa perinnettäsi jatkaa, kasvata ne lapset, että ainakin yrittävät elämässä. Vapaa kasvatus on laiskojen kakkapuhetta, ja määrä ei ole siihen tekosyy jos kerran olet työtön ja kotona.
      Meillä päin ainakin ovat uskovaiset sukupuolesta riippumatta korkeakoulutettuja ja bisneksessä.

      Älä ihmeessä lössähdä mihinkään femakoiden pilluerioikeuksiin ja kampanjointiin, jos et mitään osaa niin et sinä pelkän sukupuolen takia ole yhtäkkiä kansallisaarre.

      • vai miten se meni?

        helepompi on kamelin kulkea neulansilmän läpi,kuin rikkaan päästä taivasten valtakuntaan!


      • Perusasioita
        vai miten se meni? kirjoitti:

        helepompi on kamelin kulkea neulansilmän läpi,kuin rikkaan päästä taivasten valtakuntaan!

        Sitä rahaa saa tehdä niin paljon kuin suvun elättäminen vaatii, rikkaalla tuossa tarkoitetaan omaa taskua täyttäviä pröystäilijöitä.


      • lestadiolainen

        oon ihan samaa mielta!! Kuulostaa uskomattomalta ettei muka voi kouluttautua kun on koyhasta kodista, kouluthan on ilmaisia Suomessa!!
        Ja opintolainaa sa akun vaan viitsii hakea, ite oon lestadiolainen ja mua ei kukaan oo pakottanu naimisiin. Oon monilapsisesta perheesta ja hyvin oon pystynyt kouluttautumaan ilman etta aiti on kaskeny naimisiin :D Naurettavaa!!


      • Missä Jeesus kulki
        Perusasioita kirjoitti:

        Sitä rahaa saa tehdä niin paljon kuin suvun elättäminen vaatii, rikkaalla tuossa tarkoitetaan omaa taskua täyttäviä pröystäilijöitä.

        Hmm,siis voidaanko ihmiset jakaa eri uskontokuntiinkin hänen tulojensa mukaan?


    • minä

      olipa provo tai ei. Kyse on enemmänkin siitä, että aloittajan suvussa ei ole arvostettu koulutusta - opiskelua. Ainoa malli on ollut, että mennään nuorena naimisiin ja tehdään lapsia. Vahvistusta omalle ajattelulle ja toiminnalle haetaan samalla tavalla ajattelvista ja toimivista ihmisistä.

      Katkaise kierre. Kun lapsiluku on mielestäsi täynnä, hanki ehkäisy. Jos olet sitä mieltä, ettet todellakaan halua enää lapsia, esim. 5 kpl on maksimi, ota sterilisaatio.
      Tämä ei ole yhteistön asia, tämä on sinun ja Jumalan välinen asia. Meitä kristittyjä on, jotka käytämme ehkäisyä tai otamme sterilisaation, meidän yhteisössä se ei ole tuomittavaa. Ja sama Jumala, sama Raamattu. On vain eri ihmiset.

      Lasten syntymän jälkeen opiskelu onmahdollista,e sim. oppisopimuskoulutus, mutta raskasta se on ja edellyttää että mies tukee ja auttaa. Ja että lapset on isompia, osaavat jo itse tehdä asioita, esim. koulussa kaikki.

      Kannusta lapsiasi hankkimaan kunnon koulutus. Opintojen ohella voi mennä töihin, niin köyhien kakarat tekee. Yliopisto-opintoja ei tarvitse havitella, kunhan ammatillisen koulutuksen hankkii itselleen. Duunareitakin tarvitaan.

      • 4+4

        Joo. Koulutusta ei ole arvostettu, tai koulumenestys ollut heikko.
        Mutta saattaa olla niinkin miten meilläpäin "vanhat" sanovat avioon menosta:
        " Ensin siihen hinkuu
        ja sitten siinä vinkuu."


      • Membrane_man
        4+4 kirjoitti:

        Joo. Koulutusta ei ole arvostettu, tai koulumenestys ollut heikko.
        Mutta saattaa olla niinkin miten meilläpäin "vanhat" sanovat avioon menosta:
        " Ensin siihen hinkuu
        ja sitten siinä vinkuu."

        Kyllä se luonto tikanpojan puuhun ajaa.. Jos ei ole muuta mahdollisuutta kuin avio päästä panemaan ni avioonhan sitä mennään :D


    • 8+18

      Eräs tuntemani ex-lestadiolaisnainen sai tarpeekseen sekä miehen suvun että oman sukunsa painostuksesta. Otti ja lähti, mutta tenavat jäivät isälleen. Löysi ns. normaalimiehen elämäänsä ja elää elämänsä onnellisinta aikaa tasapainoisessa suhteessa. Lapset ovat murrosikäisiä ja tapaavat äitiään säännöllisesti. Mainittakoot, että ex-lestadiolaismiehelle ei kelvannut aina ns. normiseksi vaan kakkosportistakin tultiin miehen oikeuksilla. Millaista jumalaa tällainen mies palvoi???? Ai mistäkö tiedän? No minä satun olemaan tämä nykyinen mies.

      • Leena ja Lissu

        Ai sekö oli ainoa syy eroon. Ollaan ihmetelty,, miten voi jättää lapsensa noin, mutta ei olla tuollaista syytä hoksattu ajatellakaan.


    • Le Niinistöä äänestänyt

      Sarjassamme vihervasemmiston leimauskampanja.
      Nyyhnyyh ihmiset ei tykkää kivittäjistä, silpojista ja pussimuodista, rinnastetaan kaikki uskonnot niihin vihakampanjoilla ja uutisoidaan Westboroughn ateistilakimieskirkkoa kristinuskon virallisena äänenkannattajana.
      Nyyhnyyh eivät usko, no tungetaan sama sosiaaliseen mediaan ja ulistaan kovempaa.

      • Äänestämättä

        Naurua. Lue teksti mitä olet kirjoittanut ja tulkkaa se meille muillekin.


    • ,,,,,,,,

      lestadiolaiset köyhiä? oon nähny ihan muuta....

      • Björn Borg

        Etelässä vissiin kaikki rehelliset ihmiset köyhiä jos sukuyhteisölläkään ei saa laillista firmaa kannattamaan.


    • Snöfrid

      Minun veli meni naimisiin viehettävän naisen kanssa joka on ollut juuri samassa tilanteessa kuin sinä- eli sellaisia löytyy. Nainen joka on mennyt nuorena naimisiin lestadiolaisen miehen kanssa. Lapsiakin tuli mutta vain kaksi ennen kuin päätti jättää miehensä . Välirikko siinä tuli perheen kanssa koska hän jätti myös uskomuksensa mutta nykyään perhe on taas hänen kanssa tekemisessä. Luulen että hän iloitsee siitä tänä päivänä kovasti.
      Itse en ole tiennyt lestadiolaisista paljon mitään kun täälläpäin niitä ei juuri ole . Olen kuitenkin oppinut paljon uutta minulle tuntematonta ja olen iloinen että veljeni löysi itselleen hyvän vaimon (hän on opiskellut amattia itselleen ja hänellä on työpaikkakin ).

    • elämän saanut

      Hei! Elän sydämessäni kanssasi tuskan tilanteestasi.Mutta älä naita tyttöjäsi ensimmäiselle kiinnostuneelle! Minä itse olen kiittänyt jumalaa että uskalsin perääntyä ajoissa naimisiin menosta ensimmäisen ihastuksen ilmaantuessa ja myöhemmin pääsin irrottautumaan lestadiolaisuuden kahleesta.Kipujen kautta löysin Jumalan, joka ei ole lestadiolaisten oma Jumala vaan kaikkien ihmisten Jumala, joka pelastaa myös niitä jotka eivät ole lest. liikkeeseen kuuluvia.Minäkin olen 10-lapsisesta perheestä ja kouluttautunut lainan avulla.
      Opintolainaa saa Suomessa ja sen kyllä pystyy maksamaan takaisin. Aikuisenakin voi opiskella. Ole rehellinen tyttärillesi elämän realiteeteista ja siitä että Jumala ei varmasti hylkää jos uskaltaa elää lestadiolaisen elämäntavan ulkopuolella. Iso, iso osa lestadiolaiseen liikkeeseen kuuluvista ei tunnu uskovan oikeasti sen ideologiaan, eivät vaan uskalla lähteä pois kun pelkäävät jäävänsä yksin. Eivät oikeasti jää, todellinen elämä arkineen vapauttaa kahleista. Onhan toki lestadiolaisessa liikkeessä hyvääkin: raittius, yhteisöllisyys, solidaarisuus( jos olet samaa mieltä),perhekeskeisyys silloin kun se on terveellä pohjalla.
      Armahda tyttäriäsi ja anna heille mahdollisuus löytää oma elämä omine valintoineen ja mahdollisuuksineen.
      Rakkaudella

    • Varman päälle

      Ei kannattais kauheesti alkaa mesomaan ku maailmanloppu tullee kuitenki ni entäs sitte jos...arvaa loput.

    • 7+6

      Mistä näkee, että provo, no mm. tästä:
      "Sama tilanne oli ollut äitini äidillä jne. sukupolvesta toiseen."

      Lestadiolaisuus kehittyi 1800- luvun puolessa välissä, joten kovin montaa sukupolvea ei näiden ajatusten mukaan ole voinut elää...

      • Tissit näkyy

        Ihan perus naisten asema muutenkin tuo joskus sata vuotta sitten.


      • Huomautus..

        Kyllä siinä aikamonta, kun sukupolvet vaihtuvat tiuhaan.


    • f(/&///(/&&/(

      kaikki jeesusteliat saa painua vittuun ja odotella sitä jeesuksen toista tulemista miljardi vuotta tai maanpäällistä eedeniä!huh uhh

      • Virallinen valvoja

        Kek, provo provossa


    • ErkQ

      Ite oon vanhoillislestadiolaisesta perheestä. Äiti on lääkäri ja isä insinööri.
      Minulla on useita sisaruksia ja asumme isossa talossa. Meillä ketään ei ole pakotettu naimisiin, vaan kaikki sisarukset ovat menneet silloin, kun ovat sattuneet löytämään sen oikean. Meillä on kannustettu koulun käyntiin, mutta annettu mahdollisuus tehdä omat valinnat. Suurin osa sisaruksistani ovat käyneet lukion ja menneet sen jälkeen yliopistoon tai ammattikorkeaan opiskelemaan.
      Silti sisaruksistani löytyy myös yksi suoraan yläasteen jälkeen työelämään siirtynyt, sekä yksi putkimies.
      Sisaruksistani vain yksi on jättänt uskon, ja hän on just tuo kouluja käymätön.
      Hän valitsi nuoruudessaan rakkauden ja sen takia koulut jäivät. Ja tämä nainen, johon hän rakastui, ei ollut vanhoillislestadiolainen.. Rakkaus ei-vl:ään vei hänet ulos tästä yhteisöstä, sekä elävästä uskosta.

      • Naisasiamies5

        Eiköhän kirjoittaja tiedä mitä hän kertoo elämästään? Meitä ei kiinnosta sinun elämäsi. Jos sinulla on sanottavaa, aloita oma palsta. Nyt on kysymyksessä naisen asema ja nainen on aivan mahdottomassa tilanteessa.

        Jos miteenkän voisi ilmoittaa asiaa, nainen joka aloituksen kirjoitti on ollut perheväkivallan uhri vuosia.

        Tsempiä sinulle K & K!


      • ex-vl, armosta ex!

        just... Eli te hylkäsitte, ainakin henkisesti, tämän pakanan,joka niin suuren synnin teki,että epäuskoisen otti kumppanikseen... Oisko siinä syy siihenkin,että on jääny opiskelut, kun kaikki energia menny selviämiseen tosta teidän ihanasta kohtelusta? Se teidän eläväusko on saatanasta elävää, ei jumalasta. Hävetkää!


      • Rehellisyys maan per

        Oli teidänkin perheessä sentään yksi, jolle oli kasvanut järki päähän. Luuletko olevasi taivaskelpoisempi ihminen, kuin monet muut ihmiset, jotka elävät esimerkillistä elämää vouhottamatta vanhoillislestadiolaisuudellaan??

        Olen elämän varrrella törmännyt vanhoillislestadiolaisiin, joita voin luonnehtia kierouden esikuviksi. Mielestäni tekokullattu- ja epärehellinen ihminen joutuu helvetin kiirastuleen ensimäisenä ja on paljon pahempi, kuin reilusti syntinen. Mutta näistä asioista päättää yksin Jumala.


    • Mummo

      Kyllä minäkin olen suurperheen lapsi. Lähtenyt piikomaan heti kansakoulun jälkeen. Säästin pienistä palkoista koulurahaa ja anoin opintotukea. tein käsitöitä varakkaille ja välillä taas töitä. Sain vanhoja vaatteita joita ompelin itselleni sopiviksi ja niin vain olen vaihtanut ammattia. sain kyllä kuulla kun en avioitunut ennen 30, että en kelpaa kellekkään. kyllä olisi päässyt lapsentekokoneeksi, eihä ehkäisyjä ollut 50, eikä 60 luvuillakaan. Kun on tottunut elämään suurperheessä on alkuun ikävä, mutta siihenkin tottuu ja aina löytää ystäviä kun on avoin. Onnea elämääsi ja rohkeutta muuttaa asioita, joita voi. Onnellinen oman elämänsä vastuksista huolimatta elänyt. .

      • Höhö höö

        Kaksimielisyydestäni johtuen pakko ilmoittaa naurahdus kohdassa käsitöitä varakkaille.


      • 35 synt.

        -olipas ehkäisyvälineitä.50 luvulla ja aikaisemmin .kortsut oli .


      • Ag_nostikko
        35 synt. kirjoitti:

        -olipas ehkäisyvälineitä.50 luvulla ja aikaisemmin .kortsut oli .

        Eiks ole näin, ettei katolilaisetkaan saa käyttää kortsua? Ei taatusti saa lestadiolaisetkaan!?


      • Ag_nostikko

        Kiva, kun "Mummo" kirjoitat positiivisesti ja kerrot elämästäsi. Hyviä jatkoja Sinulle!


      • Lestadiolaisista
        35 synt. kirjoitti:

        -olipas ehkäisyvälineitä.50 luvulla ja aikaisemmin .kortsut oli .

        Niinpä. Itse olen lapsuuteni viettänyt paikassa, jossa jokapuolella oli vanhoillislestadiolaisperheitä. Tilanteet olivat usein melko ahdistavia ja pelottaviakin. Etenkin puolustuskyvyttömiä vanhuksia kiusattiin seuroissa henkisesti ja milteipä fyysisestikin milloin mistäkin merkityksettömästä asiasta. Muistankauhean tilanteen,kun menin lapsena seuroihin erääseen perheeseen. Seuroissa eräs vanha-, vaivainen- ja puolustuskyvytön mies joutui nuhtelun ja painostuksen kohteeksi siitä, että hän oli käynyt ostamassa talvipakkasella tulitikkuaskin kyläkauppana toimivasta, silloisesta E-liikkeestä. Vanhan n. 85 vuotiaan miehen katsottiin tehneen syntiä asioidessaan E-liikkeessä. Oikea tapa olisi ollut ajaa 30 asteen pakkasella keskustan kauppoihin n.20 km:n päästä mopolla. AJATELKAA TILANNETTA!!! Ihmiset ilkeävät olla raadollisia, ilkeitä ja pirullisia, esimerkillisen elämän elänyttä vanhusta kohtaan. Lapsena jouduin näkemään kuinka tuo vanhus itki petojen kynsissä. Nyky nuorille tarjottaisiin kriisiapua kyseiseen tilanteeseen joutumisen läpikäymiseen. Näin yöllä painajaisia ja podin pelkotiloja. Voitte vain kuvitella, millainen olotila oli tuolla sairaalla vanhuksella. Toivottavasti Jumala rankaisee noita mielestään parempia ihmisiä, jotka ovat ottaneet uhrikseen heikkoja vanhuksia kaiken lisäksi lasten nähden...


      • Vastaus "Lestad"
        Lestadiolaisista kirjoitti:

        Niinpä. Itse olen lapsuuteni viettänyt paikassa, jossa jokapuolella oli vanhoillislestadiolaisperheitä. Tilanteet olivat usein melko ahdistavia ja pelottaviakin. Etenkin puolustuskyvyttömiä vanhuksia kiusattiin seuroissa henkisesti ja milteipä fyysisestikin milloin mistäkin merkityksettömästä asiasta. Muistankauhean tilanteen,kun menin lapsena seuroihin erääseen perheeseen. Seuroissa eräs vanha-, vaivainen- ja puolustuskyvytön mies joutui nuhtelun ja painostuksen kohteeksi siitä, että hän oli käynyt ostamassa talvipakkasella tulitikkuaskin kyläkauppana toimivasta, silloisesta E-liikkeestä. Vanhan n. 85 vuotiaan miehen katsottiin tehneen syntiä asioidessaan E-liikkeessä. Oikea tapa olisi ollut ajaa 30 asteen pakkasella keskustan kauppoihin n.20 km:n päästä mopolla. AJATELKAA TILANNETTA!!! Ihmiset ilkeävät olla raadollisia, ilkeitä ja pirullisia, esimerkillisen elämän elänyttä vanhusta kohtaan. Lapsena jouduin näkemään kuinka tuo vanhus itki petojen kynsissä. Nyky nuorille tarjottaisiin kriisiapua kyseiseen tilanteeseen joutumisen läpikäymiseen. Näin yöllä painajaisia ja podin pelkotiloja. Voitte vain kuvitella, millainen olotila oli tuolla sairaalla vanhuksella. Toivottavasti Jumala rankaisee noita mielestään parempia ihmisiä, jotka ovat ottaneet uhrikseen heikkoja vanhuksia kaiken lisäksi lasten nähden...

        Kuulepa "Lestadiolaisista" kirjoittanut. Epäilen kolmea eri vaihtoehtoa kohdallasi.
        1. Olet nähnyt unta "vanhus petojen kynsissä"
        2. Olet kuullut ympäristössäsi lapsuudesta asti juttuja "lestadiolaisten pahoista teoista" ja uskonut ne. Olet siis itse uskovainen heidän puheilleen.
        3. Olet patologinen valehtelija eli valehtelija, joka ei osaa puhua totta. Sellainen innostuu omista jutuistaan ja lähes uskoo ne itsekin.


      • lisää valheita?
        Vastaus "Lestad" kirjoitti:

        Kuulepa "Lestadiolaisista" kirjoittanut. Epäilen kolmea eri vaihtoehtoa kohdallasi.
        1. Olet nähnyt unta "vanhus petojen kynsissä"
        2. Olet kuullut ympäristössäsi lapsuudesta asti juttuja "lestadiolaisten pahoista teoista" ja uskonut ne. Olet siis itse uskovainen heidän puheilleen.
        3. Olet patologinen valehtelija eli valehtelija, joka ei osaa puhua totta. Sellainen innostuu omista jutuistaan ja lähes uskoo ne itsekin.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Vanhoillislestadiolaisuuden_kritiikki


      • ????
        Vastaus "Lestad" kirjoitti:

        Kuulepa "Lestadiolaisista" kirjoittanut. Epäilen kolmea eri vaihtoehtoa kohdallasi.
        1. Olet nähnyt unta "vanhus petojen kynsissä"
        2. Olet kuullut ympäristössäsi lapsuudesta asti juttuja "lestadiolaisten pahoista teoista" ja uskonut ne. Olet siis itse uskovainen heidän puheilleen.
        3. Olet patologinen valehtelija eli valehtelija, joka ei osaa puhua totta. Sellainen innostuu omista jutuistaan ja lähes uskoo ne itsekin.

        Eipäs unohdeta vaihtoehto nro 4: kirjoittaja on ollut todistamassa ns. hoitokokousta.
        Jos kyseisiä hoitokokouksia ei olisi esiintynyt, miksi SKR:n johto on pahoitellut Päivämiehessä hoitokokouksissa esiintyneitä väärinkäytöksiä ja harhaoppia?


      • 17+5
        Vastaus "Lestad" kirjoitti:

        Kuulepa "Lestadiolaisista" kirjoittanut. Epäilen kolmea eri vaihtoehtoa kohdallasi.
        1. Olet nähnyt unta "vanhus petojen kynsissä"
        2. Olet kuullut ympäristössäsi lapsuudesta asti juttuja "lestadiolaisten pahoista teoista" ja uskonut ne. Olet siis itse uskovainen heidän puheilleen.
        3. Olet patologinen valehtelija eli valehtelija, joka ei osaa puhua totta. Sellainen innostuu omista jutuistaan ja lähes uskoo ne itsekin.

        Vl-liikkeessä vainottiin ihmisiä E-liikkeessä käymisestä 70-luvulla, koska vl-liikkeen johto oli ottanut rahaa siitä, että edistää kommunismin vastaista taistelua.

        Samalla liikkeestä erotettiin myös SMP:tä tai jotain muuta puoluetta kuin keskustaa tai kokoomusta äänestäneitä.

        Tarina tulitikkuja E-liikkeestä ostaneen vanhuksen piinaamisesta voi hyvinkin olla totta.


    • Onko kaikki hyvin ?

      Onko nämä Martyyri järjestöjä :

      Muslimi Oman henkensä -kautta :
      Lisäntyvät valoitavat pakana- Euroopan
      Kanadan Julkiliusuma
      Lestaadiolaisuus lisääntymisen kautta
      Lisäntyminen maan - hallintoon ?

      Kerro joka Tunnet asian ?

      Onko Lapsen oikeudet kunnossa ?

      Lapset Hoitaa -Lapsia ?

      Onko kaikki hyvin ?

      • Ag_nostikko

        Ota vielä yksi.


    • cuuup

      provo!

    • amikseen

      Käytä ihmeessä ehkäisyä ja jätä lapsen teko kolmeen. Niin kaikki uskovaiset nykyisin tekevät.

      Ammattikoulu ei maksa mitään ja alaikäisenä kukaan ei palkkaisi kunnon töihin muutenkaan. Innosta tyttäriäsi kouluttautumaan ns. miesten aloille. Niissä maksetaan enemmän kuin lähihoitajalle ja työkään ei ole nykyisin fyysisesti liian rasittavaa. Valmistuttuaan tyttäresi voisivat asua kotona pari vuotta ja säästää palkastaan oman asunnon omarahoitusosuuden. Sen jälkeen sinun ei tarvitsisi miettiä heidän pärjäämistään. Heillä olisi varaa valita vähän parempia sulhasehdokkaita tai elellä sinkkuina.

      • Ag_nostikko

        Kannatan ajatustasi.

        Mutta miehenä ilman ehkäisyä kuullostaa kivalta:)


    • JK

      JOTENKIN

    • nauraaaa!!!

      Naurettavaa PASKA PUHETTA!!
      Haiskahtaa hiukka kateudelta lestaadiolaisia kohtaan.
      Suurin osa lestaadiolaisista on korkeasti koulutettuja ja menestyviä elämässään. Teidän perheessä suuria aukkoja kasvatuksessa, ja itselläsikin tuntuu olevan itseluottamuksen puutetta. Sinähän se koulut käyt, jos kiinnostusta on ja hankit rahaa perheellesi. Tsemppiä elämääsi, joka näyttä kyllä melko harmaalta!!!

      • No just joo...

        Aika sairas täytyy jonkun olla ja vialla päästään jos olisi lestadiolaisille kateellinen!!!! Miten KUKAAN täysjärkinen olisi kateellinen jollekin niin sairaalle ja läpimädälle yhteisölle?!


      • Lespo

        Eiköhän heikko-osaista pidä kannustaa, eikä lyödä maan rakoon?


      • tosi tosi
        No just joo... kirjoitti:

        Aika sairas täytyy jonkun olla ja vialla päästään jos olisi lestadiolaisille kateellinen!!!! Miten KUKAAN täysjärkinen olisi kateellinen jollekin niin sairaalle ja läpimädälle yhteisölle?!

        toi on enemmän kun totta.


    • hande-56

      Kristuksessahan on vapaus,hänhän vapautti meidät. Elkää antako vangita itseänne alkeisvoimien alle.
      Minun käsittääkseni juuri näitä alkeisvoimia on kun Raamatun tulkinta tapahtuu juuri näiden herätysliikeiden ns. vanhinten kautta. Eikä vaivauduta itse ottamaan selvää kirjoituksista onko asiat niin kuin ne olla pitäisi. Siinä vaiheessa kun näin käy ollaan jos jonkinlaisen uskonnon uhreja.
      Sitä kun joku uskossa olevakin harhautuu jossain vaiheessa, omassa itsessään kehittelemään sääntöjä toisille ns.omassa pyhyydessään.Vaatii toisilta jotain enempi kuin itse pystyy täyttämään. Meitä uskovia kun eksyttää enempi se oma liha,joka niin vahvasti on läsnä tässä ajassa.
      Minusta ei ole kielletyä käyttää tervettä harkintaa kaikissa asioissa mitä päivittäin eteen tulee,olkoot mitä hyvänsä.
      Järjenkäyttöhän ei ole kiellettyä,siinä on paikka ilman valmiiksipureksimista.
      ROOM. 12:1-3
      Että ei olla Luterin , Lestadiuksen tai jonkun muun,vaan Jeesuksen seuraajia.
      Tässäpä tätä,,,,,,,,,,,,,,,,vetäkää omat johtopäätökset ilman minun vastakommenteja. kiitos.

      • Ag_nostikko

        Taisit heittää ensimmäisen kiven!


    • uskonnot syvältä

      ei helevetti ei se niin saatanan vaikiaa oo päästä irti jokaasella on oikeus päättää itte unohra lestaariolais paska ja huuhaa mitä sanotahan son vain lahko muutaku lähäret kävelemähän hei me eletähän nykypäivää lestaadiolaiset on tosi pahoja narsisteja

      • Ag_nostikko

        Oletko oppinut uuden sanan: narsisti? Tiedätkö mitä se tarkoittaa?


    • Oivoi!!!

      Sinulla on ainakin netti.

      (Rasittamassa talouttasi)
      Mutta senhän avulla voit kouluttautua - jos tahdot!

      >>>Tekisi mieli naittaa tyttäreni nuorena,

      • Miehen_koriläs

        Eiköhän hän ole ollut kirjastossa.


    • Entinen nuori

      Voi olla provokin, aloitus meinaan, mutta totta tuo elämä kuitenkin lestadiolaispiireissä on.
      Minä olen ollut lapsuuteni lestatiolaispiireissä kummiperheeni mukana, vaikka vanhempani eivät olleet mitenkään uskovaisia.
      Nyt vanhempana olen vasta tajunnut että avioliitot siellä järjestetään lähes samoin kuin islamilaisissa maissa ja ne solmitaan myös nuorena ettei tulisi mitään houkutuksia esiaviollisiin suhteisiin. Minä en kelvannut avioliittoon kun vanhempani eivät olleet "uskossa", mutta kyllä minä kelpasin muuten, varsinkin pimeässä.

      • tsemppiä sinulle

        Niimpä. Lastenraiskaajia nuo lestadiolaiset. Ole onnellinen,että pääsit karkuun ja onnea elämääsi.


    • ei lessu

      ei voi kun hymy huulilla lukea näitä viestejä, kuinka moni teistä kirjoittajista oikeasti tuntee siis tuntee ja on tekemisissä vanholislestaatiolaisen kanssa??

      Heistä lähes jokainen on erinlainen tai perheet ovat erinlaisia, eivät kaikki rukoile ja laula ennen ruokailua tai aamulla herätessä ( riippuen tämäkin perheestä ) Kuinka moni perhe on oikeasti köyhä? eiköhän se enemmän ole sitä, ettei rahalla rehvastella ja nykyään kuitenkin eletään 2000 luvulla eikä enään 1940 luvulla.
      Mitään ihme sääntökirjaa heillä ei ole jossa kielletään jonkun tekeminen.
      Vähän sama asia kun en minäkään polta tupakkaa, kaiva nenää, räi lattialle tai varasta kaupasta koska ne on minusta paheita, väärin tai huonoa käytöstapaa.
      Ei heitä määrätä nuorena menemään naimisiin, pakoteta kouluu. Taitaa toi nuorena naimisiin meneminen enemmänkin olla sitä, että pääsee pois kotoa ja elämään omaa elämää sekä ottamaan vastuuta omista asioista.

      Se mikä sai minut kirjoittamaan on se, että tunnen ja olen tekemisissä tähän uskontoon kuuluvien henkilöiden kanssa. Mun oma mielipide on se, että ne ovat muuten ihan samanlaisia kun me muut paitsi, että ne eivät juo, kiroile, varasta tai heillä ei ole kotona tv mut näitäkin löytyy kuulemma ketkä tekevät noita asioita. Tietenkin se on poikkeus, että uskovat siihen mihin uskovat. Ottakaahan ihmiset ennakko käsitykset pois, en usko, että heilläkään on ennakko käsityksiä meitä kohtaan.

      Kirjoitin

    • Half Woman

      Nyt menet vaikka salaa kirjastoon, lainaat ja luet Lorna Byrnen kirjat "Enkeleitä hiuksissani ja portaat taivaaseen", pääset sinäkin ulos umpikujasta!!! :)

      • Half Woman

        Yllä oleva siis nimimerkille "Köyhyys & kurjuus"


    • master87

      Kuten muutkin ovat täällä kommentoineet, raha ei varmasti ole se suurin syy siihen, ettei mene koulutukseen, siis nykyisin. Myös äitisi on luultavasti senikäinen, että olisi voinut saada opintolainaa opintoihin. Koulutus on Suomessa muuten lähes ilmaista, mutta asuminen ja muut elinkustannukset pitää opintojen aikana hoitaa. Opintoraha ja opiskelijan asumistuki auttavat jo aika paljon. Useat opiskelijat käyvät jonkin verran myös työssä opintojen aikana. Kyllä muutaman vuoden pärjää aika pienillä rahoilla ja sitä auttaa se, että opiskelukaverit ovat samassa jamassa. Niukka opiskelijaelämä tavallaan kuuluu nuoruuteen.

      Rahaa suurempi syy siihen, että et ole nähnyt opiskelua varteenotettavana vaihtoehtona, on perheessäsi/suvussasi vallitseva kulttuuri/näkemykset tms., joihin eivät opinnot kuulu. Mutta nyt voit itse katkaista tämän ketjun ja kannustaa lapsiasi opiskelemaan.

      Olen itse keski-ikäinen nainen ja tulen lestadiolaisesta kodista. Olimme tavallinen perhe. Vanhempani kannustivat opiskelemaan ja kaikki meistä lapsista kävivät itselleen jonkin koulutuksen. Muistan, kun sain opiskelupaikasta tiedon siitä, että olin päässyt opiskelemaan. Seuraavaksi lähdinkin sitten pankkiin neuvottelemaan opintolainasta. Lainan turvin sitten opiskelin ja töihin päästyäni maksoin lainan pois. Silloin ei ollut nykyisen suuruista opintorahaa. Lähes kaikki ottivat lainaa.

      Nyt siis tsemppaat kaikkia lapsiasi opintoihin. Mieti jokaisen kanssa erikseen, mikä olisi kullekin se sopivin koulutus. Tärkeitä asioita ovat mm. omat vahvuudet, mielenkiinnon kohteet ja tietysti myös se, että tulevassa ammatissa on luultavasti töitä tarjolla. Tosin maailma muuttuu niin nopeasti, että työmarkkinoita on vaikea ennustaa kovin pitkälle, mutta suuntaa voi nähdä jo nyt. Ja on sellaisia aloja, jotka suurella todennäköisyydellä työllistävät aina, kuten terveys- ja sosiaaliala, tekniikka, kauppa.

    • L.O.V.E.E.E.E.

      Tämä Suomi24 on kyllä varsinainen PROVO-ALOITUSTEN luvattu maa...hoh hoijaa...huomaa hyvin kyllä Suomi24:n henkilökunnan suppean katsantokannan elämään. Jos on vähänkin vieraampi asia, tai itselle vähemmän mieluisa, niin siitä tehdään provo-aloitus ja aina hieman negatiiviseen sävyyn. OLKAA VAIKKA POSITIIVISIA VÄLILLÄ. KOKEILKAA EDES. Kuka tahansa osaa tuhota ja aiheuttaa skismaa ja levittää sitä ympärilleen, mutta kuka osaa RAKENTAA JA LISÄTÄ RAKKAUTTA? Sitä kuitenkin tarvitaan yhä enemmän.

    • Sairaus.

      Te lessut olette sekaisin. Ottaisi minuakin päähän jos ei saa tehdä mitä itse haluaa. Kaikki lestadiolaiset ovat jollai tavalla väkinäisiä ihmisiä. Ajatteletteko te että hei, tää on todella siistii olla lessu! Mä en saa tehdä mitään!(muuta kuin lapsia niin paljon etten pysty huolehtii kaikista). Ja jos haluat erota siitä, vanhemmat, sukulaiset ja kaverit hylkäävät sinut. Kuka uskaltaa erota, kun jää täysin yksin. Ja sielä keskellä korpea isoissa taloissaa pedofiilia, ja väkivalta on arkipäivää. Lestadiolaisuus on sairaus josta harva toipuu. Kun kaikki on kiellettyä, teille jää se uskonto on ainut elämä, elämän sisältö. Lapset aivopestään pienestä pitäen siihen. Pitäisi olla laki että 18v täytettyä saa päättää haluaako liittyä johonkin, sitä ennen ei sanaakaan uskonnoista.

      • ei uskiva

        Nimen omaan ...osuit asian ytimeen...nuo pienet viattomat lapset aivopestään johonki sairaaseen uskontoon!!
        Ei varmaan kukkaa omasta tahosta liity tuohon kastiin!!
        Siis elä tuomihe heitä vaan lähinnä kannattaa sääliä heitä kun heidän vanhempansa ovat lapsilleen misen rangaistuksen luoneet!!


      • xxxxxxzxxxxxxx

        samaa mieltä... Lessuperheessä kasvoin, 18-vuotiaana erosin kirkosta. Lestoihin en ole missään yhteydessä,en edes vanhempiini, koska haluan voida hyvin, enkä olla henkisen väkivallan kohde. Sairas lahkohan se on. Onnellisia ne ketkä siitä irti pääsevät :)


    • Provon paskahan tämä on.
      Suoli24:n ideatyöryhmä vääntää tästä aiheesta pökäleen säännöllisin väliajoin. Kuolisi muuten pystyyn koko palsta.

      "Minäkin elin vähävaraisessa perheessä eikä ollut muita vaihtoehtoja kuin mennä nuorena naimisiin."
      - Voi kettujen kevät!

      • *Sologdin*
        >>Provon paskahan tämä on>>

        Mistä sinä tämän tiedät?

        >>Suoli24:n ideatyöryhmä vääntää tästä aiheesta pökäleen säännöllisin väliajoin>>

        Uskontonne toimintaa jonkin aikaa seuranneena sanoisin kyllä, että on jo aikakin tuoda näitä asioita julkisuuteen ja suuren yleiön tietoon. Vanhoillis- / esikoislestadiolaisissa piireissä käytetään todistetusti perusteetonta valtaa ja poljetaan ihmisoikeuksia, kuten monissa muissakin tiukasti kontrolloiduissa uskonyhteisöissä ja lahkoissa (esim. krishnaliike ja Jehovan todistajat).

        Kun tällaisia tosiasioita tuodaan sitten esiin, ei ole ollenkaan yllättävää saada niihin kaltaisisasi vastauksia, joilla pyritään aggressiivisesti mitätöimään kritiikin aiheet ja haukutaan kritiikin esittäjiä perusteettomasti. Tuollaiset reaktiot kuitenkin osoittavat vain sen, että esitetty kritiikki on osunut aivan oikeaan osoitteeseen ja että sille on tarvetta jatkossakin.


      • diovmorf kirjoitti:

        *Sologdin*
        >>Provon paskahan tämä on>>

        Mistä sinä tämän tiedät?

        >>Suoli24:n ideatyöryhmä vääntää tästä aiheesta pökäleen säännöllisin väliajoin>>

        Uskontonne toimintaa jonkin aikaa seuranneena sanoisin kyllä, että on jo aikakin tuoda näitä asioita julkisuuteen ja suuren yleiön tietoon. Vanhoillis- / esikoislestadiolaisissa piireissä käytetään todistetusti perusteetonta valtaa ja poljetaan ihmisoikeuksia, kuten monissa muissakin tiukasti kontrolloiduissa uskonyhteisöissä ja lahkoissa (esim. krishnaliike ja Jehovan todistajat).

        Kun tällaisia tosiasioita tuodaan sitten esiin, ei ole ollenkaan yllättävää saada niihin kaltaisisasi vastauksia, joilla pyritään aggressiivisesti mitätöimään kritiikin aiheet ja haukutaan kritiikin esittäjiä perusteettomasti. Tuollaiset reaktiot kuitenkin osoittavat vain sen, että esitetty kritiikki on osunut aivan oikeaan osoitteeseen ja että sille on tarvetta jatkossakin.

        Mitä sinä tiedät minun uskonnostani? Et mitään. Voin sen verran paljastaa, että kyseessä ei ole minun uskonlahkoni.


      • tosi tosi

        mitä hittoja oikein keuhkoot?eikös tämä ole palsta missä voi tuoda omat mielipiteensä esille????


    • Vapauta veesi

      Toi on nyt kovasti muotia. Ei tartte kun kattoo marketin jonossa ämmälehtien kansia. Oioiooooooiiiiiii kun on vaikeeta!

    • jahvettiin

      Ja työ asioista... Ette varmaan tienneet,että monissa taloyhtiöiden hallituksissa lestadiolaisia..
      ja lestadoilaisilla on yrityksiä.. Arvatkaa kaksi kertaa kelle ne työt menevät...

      ja monet asukkaat eivät sitä tiedä ja päivittelevät remonttien hintaa..=)))

      ns. hyvä veli verkosto.. Olkaapa tarkkana, tai rahat menevät sinne..

      Ja tämä on sitten toden totta... Jaa miksi, Koska olen ollut töissä kyseisessä firmoissa.

      (ja kaikki synnit annetaan sitten anteeksi seuroissa)

      Ja sekin vielä.. Otetaan sukulaisia ympäri suomea toihin... Ei juurikaan ammattitaitoa.

    • sdfgjikl

      Ei muka ollut muuta mahdollisuutta kuin mennä naimisiin. Älä viitsi paskaa puhua.

      Pelkkä trollihan sinä olet.

    • indeed

      Mielenkiintoinen aloitus ja vastaukset myös. Itse olen ihmetellyt lestaadiolaisten tapaa kieltäytyä telkkarista. Ovatko muuten tajunneet että telkkarissa näytetään aika paljon samoja juttuja, kuin mitä vanhempien lapset joutuvat näkemään pienestä pitäen. Mitäköhän ne jutut saattaisivat olla...Meikäläisenkin perheessä saatiin nähdä aika usein sitä turpaan vetämistä, tukasta vetämistä, lattialle alistamista, kintuille lyömistä, älykkyyden vähättelyä plus mustasukkaisuutta iskän puolelta. Very nice....

    • tiuku

      Ensinnäkin ,mikä uskontokieltääTV:n,mutta ei tietokonetta...herää..!!
      En vaan voi uskoa kuinka nuoria aivopestään täälläkin suomessa johonkin hiivatun "uskonlahkoon" jotka antavat etupäässä miehille jos jonkinmoisia oikeuksia!!
      Herätkää naiset! Teilläkii on ihan samat oikeudet ja mahollisuudet ku miehillä!!

    • hei Sinä

      kun suomen kansalainen lue:nainen, on täyttänyt 30 vuotta TAI hänellä on kolme lasta, hänellä on oikeus saada sterilisaatio. Ihan helppo toimenpide,jonotusaika kunnallisessa on about vuosi tai riippuu paikkakunnasta. Maksaa kunnallisessa jotain 70-80 euroa. Nykyisin tehdään essure-menetelmällä, toimii hyvin ja ei tarvitse sairaslomaa. (itse kävin tuon, yksi lapsi ja olen yli 30 v. mutta oli komplikaatioita sen verran että en lähde riskeeraamaan enempää). Sinulla on oikeus päättää sekä omasta elämästäsi että siitä, montako lasta synnytät.

      • jl65

        Uskossa oleva mies voi lempata pihalle jos tietää sterilisaatiosta ja läheiset ihmettelevät "lapsettomuutta" ja mistä se johtuu. Jos yhteisössä tahtoo elää olisi mies ainakin saatava puolelleen.


    • hei Sinä

      Niin, heti synnyttämisen jälkeen on mahdollista asentaa vaikka kierukka ja vaadit samantien ajan sterilisaatioon. tuon essuren voi asentaa myös heti synnyttämisen jälkeenkin, riippuen tilanteesta. Suosittelen, että keskustelet asiasta joneuvolakäyntien yhteydessä. Miehesi ei liene kokoajan paikalla? Tytöt voit laittaa opiskelemaan ammattia johonkin sellaiseen paikkaan, missä on asuntola, ja heille e-pillerit heti kun asia tulee ajankohtaiseksi - tai yhdynnästä kieltäytyminen!

    • hei Sinä

      "menkää ja täyttäkää maa" Tämä maa (pallo) on jo täytetty...

      • kyllä...

        overloaded


    • roskisposkispotti

      Asutteko jossain periferiassa, jos kouluttautuminen ei tule kyseeseen?
      Suomessa se ei ainakaan ole rahasta kiinni.
      Vai onko tämä lestadiolaiskerpeleitten keino pitää naiset kurissa ja nuhteessa?

    • 1+7

      Selvä Provo!

    • oululainen äiti

      voisitko yrittää saada edes nuorimmat tyttäret kouluun? luulisi olevan varaa, jos vanhemmat lapset ovat tuossa vaiheessa lentäneet pestästä.

    • Lestaksi haukkuvat

      Selvä provo.
      Eihän koulunkäyminen Suomessa nykyisin mitään maksa. Kun viitsii kesällää olla muutaman kuukauden töissä, niin säästöillä pystyy talven opiskelemaan. Ei siinä vanhempien juurikaan tarvitse avustaa. Nytkin on kolme lasta opiskelemassa ja he tulevat aivan hyvin toimeen (tosin tarkastihan sitä pitää miettiä mihin rahansa käyttävät) Itse opiskelin 80-luvulla, jolloin otettiin opintolainaa ja saatiin opintotukea.

      Oli mullakin muutama opiskelukaveri, jotka ryyppäsivät syksyn opintotuet jo lokakuhun mennessä. Rahaa ei ole koskaan riittävästi, jos sitä ryhtyy tuhlaamaan.

      Meillä lapset saavat aivan itse mennä naimisiin silloin kun haluavat. Ei heille aviopuolisoita etsitä.

    • Arvosta koulutusta. Se on viesti jonka lapset omaksuu...

    • ........

      "Äitini ei voinut kouluttautua, koska ei ollut rahaa. Hänen ainoa "pakokeino" suurperheen raskaasta arjesta oli naidan lestadiolainen mies. Näin hän tekikin ja oli kohta raskaana. Lapsia syntyi paljon, minä yksi niistä."

      Ei minunkaan äidillä ollut rahaa kouluttautua tai kiinnostusta. Sisaruksia äidilläni on yksi ja toki lestadiolaisia hekin olivat. Pakokeino naida lestadiolainen mies? Ei minun äidilläni sellaista pakokeinoa ollut ja hän kyllä meni naimisiin ihan ei-lestadiolaisen kanssa, eikä meitä lapsiakaan suurperheen verran ole. Äitihän on käynyt töissä ja käytännössä elättänyt perhettä. Kun isä on loisinut kotona.

      "Minäkin elin vähävaraisessa perheessä eikä ollut muita vaihtoehtoja kuin mennä nuorena naimisiin. Nyt odotan kolmatta ja olen alkanut miettimään, etten halua tyttölapsilleni samanlaista tulevaisuutta. Toisaalta haluan heistä mahd. pian "eroon", koska kotona asuessaan kuormittavat perheen taloutta."

      Minäkin olen vähävaraisesta perheestä enkä ole vielä 3-kymppisenäkään naimisissa. AMK:n olen suorittanut ja kesätöillä elättänyt itseni, toki valmistumisen jälkeen menin töihin. Asun avoliitossa. Toki lapsen hankinta ja avioliitto on käynyt mielessä, mutta kaksi lasta on iha maksimi.

      "Mitä teen? Tekisi mieli naittaa tyttäreni nuorena, kouluttautuminen ei tule kyseeseenkään..."

      Jos minä teen lapsia, niin haluan että he suorittavat yliopisto tai korkeakoulututkinnon jos vain siihen kykenevät. Jos heitä ei kiinnosta niin amiskin on ihan ok, kyllä sitäkin kautta töihin pääsee ja jatkokoulutukseen. Ja miten niin naimisiin meno, jotenkin liittyy työn tekemiseen? Nehän ovat kaksi ihan eri asiaa. Ei naimisiin meno tarkoita sitä ettei voisi luoda uraa.

    • Kumillakuuhun

      Onnea ja menestystä vaan LarsLeevin lateksiallergikko lapset!

    • jyuj67ijk

      Mitä teet? Lopetat ton jaskan jauhamisen ,provo. MENE TÖIHIN.

    • minä

      joo siinä uskonossa on eritäin kieroja ihmisiä.olen joutunut kokemaa sen aika raskaasti.en itse ole siinä uskonossa enkä missään muussakaa,mutta elin usemaan vuoden miehen kanssa joka oli lesdaadioperheestä .sitte tuli ero niin miehen äiti ja mies aivopesivät lapset ja veivät lapseni .kyllä niillä on telkkarit mutta ne on piilossa sillon kun niitä ei katsota ja kyllä ne tekevät ihan samoja asioita kun ei uskovaiset mutta ne tehdää salassa.vihaan koko uskontoa kokemuksieni vuoksi.

    • Miehen_korilas

      Hyvä, että sinä ajattelet kerrankin itseäsi ja tulevaisuuttasi ja lastesi tulevaisuutta. Et rakasta miestäsi ja haluat elää omaa elämääsi ja antaa lapsillesi paremman tulevaisuuden. Hyvä niin. Voit olla tyytyväinen ja rauhallinen, kun kerran olet tehnyt päätöksesi. Olen samaa mieltä kanssasi, että sinun ja lastesi elämä tulee parantumaan.

      Ensimmäinen askel minkä otat on, että menet kuntasi sosiaalitoimistoon. Anot sieltä huoneistoa sinulle ja lapsillesi (on aivan selvää, että sinä saat lapset, koska olet heidät yksin kasvattanut ja hoitanut). Tulet saamaan asumistukea (rahaa). Sinun tulisi saada neljä huonetta ja keittiö.

      Sitten pyydät, että sosiaalitoimisto hoitaa mieheltäsi lapsillesi elatusapua. Elatusapu on lasten elämisen ja harrastusten kulut (rahaa).

      Lapsilisät (rahaa) jokaisesta lapsesta kuuluvat lapsillesi ja niillä voit ostaa vaikka vaatteita lapsillesi.

      Näillä eväillä pääset elämisen alkuun ja on aivan varmaa, että saat piakkoin töitä, koska olet kunnollinen, siisti, hyväkäytöksinen ja tunnollinen ihminen.

      Oikein hyvää elämän alkua sinulle!
      Helsinkiläinen miehenköriläs

    • Pastori........

      Mitä helvetttiä. Tollaset uskonlahkot on 100 kertaa pahempia ku saatananpalvojat. niistä pitää hommautua eroon keinolla millä hyvänsä, ne pilaa ihmisten elämiä, pitäis lailla kieltää tollaset.

      • hurjaisinmies

        Vai oletko varma ettei eläimiä?


    • buuuuts

      En ole lestadiolainen, muta minulla on lapsia sellaisen keskivertolestadiolaisperheen edestä. Ei tulisi mieleenkään vaatia vaimolleni sterilisaatiota. Varovaisia toki olemme, ja koitamme luonnollisella tavalla varoa lasten alullepanoa tiettyinä päivinä kuukaudesta, mutta välillä saattaa lipsahtaa ja 9 kuukauden päästä eikun taas synnytysosastolle.
      Lapsi tuo leivän, sanotaan ja tälläinen työtönkin on sen huomannut. Mitään ei minulta puutu. Kiitos Herralle!

      • abcdef

        Varoppas seuraavalla kerralla paremmin ... en taho omia verorahoja laittaa sun muksujen elättämiseen! Jos sul ei oo töitä, etkä haluu niitä kenties etsiäkkään, niin neuvoisin laitattamaan ne omat piuhat solmuun .


    • suosta noussut

      Mietipä ihan itse, mitä haluat tehdä. Jos menet samaa polkua kuin äitisikin, niin älä valita, vaan elä onnellisena sitä elämää, jonka haluat. Jos haluat muutosta, ole rohkea ja tee eri tavalla. Kun selvität asioita yksi kerrallaan, niin selviät kyllä.

      Itsekin olen kahden lapsen YH enkä halua enempää lapsia, kun ei ole rahaa eikä voima kasvattaa enempää lapsia. Ei se lasten määrä, vaan laatu... Olen opiskellut myös työn ohessa ammattikorkeassa aikuislinjalla eli päivällä töissä, illalla kotona ja lasten mentyä nukkumaan opiskelua. Aikuisopintotukea olen saanut, mutta en muuta. Tenttipäivinä olen joutunut olemaan pois töistä, joten silloin olen ottanut lomapäiviä tai tehnyt tunteja etukäteen sisään. Oli rankkaa, mutta näytin itselleni, että pystyn siihen ja pärjään!!!

      Opiskella voit kotonakin (avoin yliopisto) tai ota opintolainaa. Myös työväenopistoilla on esimerkiksi kielikursseja, joissa voi opiskella edes englantia ja perus-ATK-taitoja. Kun valitset sellaisen alan, jolla työllistyy, niin minusta opintolainan ottamista ei kannata kauhistella. Sehän on päinvastoin paras mahdollinen investointi itseesi ja sinun & lastesi elintason kohoamiseen. Sitä kautta voit myös olla hyvänä esimerkkinä lapsillesi, että itsensä kehittäminen kannattaa.

      Ihmettelen kovasti sitä, että ihmiset ovat valmiit ottamaan autolainaa ja kulutusluottoa tosi hepposin perustein, mutta hyödyllisiin asioihin ei olla valmiita panostamaan. Eikö koulutukseen panostaminen ole paljon tärkeämpää kuin peltilehmään? Peltilehmä on romuttamolla viimeistään 10 vuoden päästä, kun taas tutkintoja ei voi kukaan ottaa pois.

      • aina on toivoa

        Hienoa suosta noussut ! Tuo on oikea asenne, ja opiskella voi myös oppisopimuksella, jos ammatin haluaa, siitä saa myös palkkaa.


    • Ihmiset hoi!

      SUOMI 24:n SUOLTAMAA PROVO-SONTAA, NIIN KUIN MONET MONET MUUTKIN JUTUT. Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko näitä juttujen aloituksia, joita säännöllisesti tähän etusivulle putkahtelee. SUOLI 24:n väki siellä vaan suoltaa sontaa tuuttiin.

      Pyrkivät vain lisäämään negatiivisuutta ja kriittisyyttä. Ja usein vielä hyvien arvojen kustannuksella. Syytä en tiedä. Muuten vaan kai. Ja mitä tarjoavat tilalle? Pelkkää eripuraa, ristiriitaa, sotaa.

      Helppo homma on aiheuttaa sotkua ja riitaa, enemmän vaatii jo rakkaus ja rakentaminen. Rakkatta ja rakentamista me tarvitsemme, emme enää repiviä riitoja.

      • saunan taakse ja...

        --SUOMI 24:n SUOLTAMAA PROVO-SONTAA, NIIN KUIN MONET MONET MUUTKIN JUTUT.--

        vedä sinä kuule vit.u päähäs.


    • mikä pimeys..

      No ompa järkyttävä viesti..!
      Miksi et mene pois tuosta kuristavasta opista.
      Ei Raamattu käske tehdä lapsia, enempää kuin jaksat hoitaa.
      Maa on jo täytetty, ei sinun enää tarvitse sitä tehdä jos et halua, ehkäisy on keksitty jne.
      Jumala antoi ihmiselle järjen, käytä sitä. Äläkä kosta niille viattomille lapsille ("haluan heistä mahd. pian "eroon" ) kuten äitisi teki sinulle.

      Ajattele mikä kuorma se on lapsille, eivät he saa valita, kenen perheeseen syntyvät.
      Ja jokainen lapsi haluaa olla TOIVOTTU ja RAKASTETTU !

      Jeesus kuoli ristillä TÄYTTÄÄKSEEN LAIN ! Et sinä lasten synnyttämisellä pelastu, van uskomalla häneen.

      • 23

        Ei ole niin yksinkertaista "vain lähteä pois"...

        http://fifi.voima.fi/voima-artikkeli/2011/numero-6/herrain-huoneissa

        "Vanhollislestadiolaisuutta riivaa rakenteellinen väkivalta. Yhteisöstä paennut nainen kertoo, että uhrit pakotetaan anteeksiantoon & hiljaisuuteen."

        Täälläkin moni kommentoi kuinka mukavia ja "tavallisia" ihmisiä lestadiolaiset ovat. Ihan varmasti on YKSILÖINÄ, mutta pitää ymmärtää, että yksilö joka kuuluu tiiviiseen yhteisöön toimii sen yhteisön asettamien vaatimusten mukaan, jos niin vaaditaan.

        Me kaikki toimimme niin, toiset tiedostavat sen ja toiset eivät. toiset ovat helpommin manipuloitavissa kuin toiset. Yksinkertaisin esimerkki on vaikkapa sota: miten saada jotkin ihmiset, jokta eivät yleensä halua tappaa muita, tappamaan ihmisiä. Tarvitaan propagandaa, joka saa ihmiset uskomaan "meihin", uhkaan ulkopuolella, omaan oikeutukseen toimia "arkimoraalin" vastaisesti.

        Lestadiolaisyhteisössä propaganda on sen suuntaista, että he ovat jumalan valittu kansa ja muualla on kaikki pahuus, joka yrittää tuhota heidät (kateudesta heidän jumalanlapsi-asemasta esim.). Tuon propagandan tarkoitus on saada jäsenet pysymään liikkeessä. Silti jäsenet pysyvät siinä heikosti, joten on keksitty ehkäisykielto tuottamaan jäseniä. Lestadiolaisyhteisö ei ole demokraattisesti toimiva ja olisiko se vallanhalu motiivina tälle kaikelle...?


    • Sveenski

      Eikö löydy naisasia naisia, jotka voisivat auttaa hädässä olevaa naista? Lukekaa teksti! Jos miehenköriläs näkee hädän kouluttautumaltoma ihmiseltä (ja olen vielä vieraskielinen), niin eikö Suomen muutama kouluttautunut nainen näe hätää?

    • näinonjatuleeolemaan

      Nythän on niin jotta lapset kouluun vaan ja anna heidän opiskella niin pitkään kun vain on mahdollista. Opintutuet ja opintolainat on tehty sitävarten jotta niillä pärjää jos elelee säästeliäästi. Nyt puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä, opiskelin insinööriksi omin avuin ilman vanhempieni tukea...

    • täyspäinen minä

      Miten niin naittaa tyttäresi? Missä maassa ja millä vuosisadalla oikein elät, hyvä nainen? Katkaiset kierteen siten, ettet jatka sitä. Hanki ehkäisy. Mikään jumala ei rankaise sinua siitä. Ainoastaan toiset lestadiolaiset tuomitsevat, eivät ymmärtäväiset ja myötätuntoiset, täyspäiset ihmiset. Kuten suurin osa väestöstä on. Anna lastesi elää, valita oma tiensä. Käydä koula, opiskella jos haluavat. Itsenäistyä, muuttaa omilleen. Ei tarvitse mennä naimisiin, voi asua itsenäisesti ja elättää itsensä. Usko pois, se on tässä maassa ollut mahdollista jo yli puoli vuosisataa. Ei se ole sinun asiasi miettiä heidän elämäänsä valmiiksi. Sinä annat vain eväät, joiden turvin he jaksavat aikuisina ottaa vastuun itsestään. Niin se menee normaaleissa piireissä.

    • heh heh

      Aika hyvä provo!
      Että kaksi pientä lasta kuormittaa perheen taloutta! Kannattaa mennä sossuun ;-D

    • Marjjjo

      Itse olen lestadiolaisesta suvusta, vastaan nyt 19-vuotiaana tulevana äitinä. Olen onnellinen että isä ja äitini ovat yhdessä, isä lestadiolaisesta perheestä ja äiti vähemmän lestadiolaisesta. Sinä päivänä kun äitini nai isäni hän teki selväksi että häntä on turha käännyttää, eikä näinkään myöskään heidän lapsiaan. Olen kumminkin joutunut juoksemaan seuroissa muutamiakin kertoja pienestä pitäen, että *pitäisin perheen mainetta yllä* näissä uskovaisissa piireissä. Nyt olen raskaana, tälle sukuni mukaan *pahalla miehelle*, jonka kanssa olen seurustellut reilun vuoden, eronnut ja hän on pettänyt, emme myöskään ole kihloissa. Olen niin helvetin tyytyväinen kun saan lopultakin antaa kaiken takaisin mitä minusta ollaan kylille laulettu ja yritetty esittää että ollaan uskovaisia.. Olen siis ylpeä siitä että vanhempani eivät ole minua käännyttäneet ja ONNEKSI HE antavat minun elää omaa elämääni. Tee siis sinunkin lapsistasi ylpeä, siitä että he saavat itse päättää tavan jolla elää, eikä heidän elämäänsä suunnitella etukäteen kuten lestadiolaisperheissä tehdään.. Hyvä ettei lapsen kumppaniakin hommata jo seuroista valmiiksi ovelle. Säästä lapsesi tältä perhehelvetiltä, paineilta mitä esim. lestadiolaisäidit kokevat joutuessaan tekemään lapsia. KIITOS! :D

    • Ymmärrän

      kantasi, mutta ei raha ole elämän itsensä kannalta kovin oleellinen asia. Jos näet elämäsi köyhänä ja kurjana, näetkö sen ainoastaan maallisena taipaleena paikallisessa kulttuurissa? Maailma on täynnä onnelisia ihmisiä, joilla ei ole juurikaan mitään. Suomessa ilmapiiri on se, että köyhyys on kurjuutta. Tietystikin rahan käyttö kuuluu maassamme elämiseen, mutta yltäkylläisyyteen kuuluu monta muutakin asiaa, joista rahan perässä juoksijat jäävät paitsi. Kolikon kääntöpuolella on iso vaikutus, josta saa surullisia uutisia lukea päivittäin. On hyvä, että joukossamme on kaltaisianne vähällä toimeentulevia esimerkillisiä ihmisiä. Ihminen on kuitenkin oikeutettu saamaan rahaa tarpeensa mukaan, joten älä ainakaan ajattele köyhyyttä ja ajattele luovasti, pyydä sitä, niin keksit kyllä keinot ja raha löytää tiensä kotiinne, kunhan se vain palvelee kokonaisuutta.

    • ehdotus

      Jos alottaja ei uskostaan halua luopua, niin voisi harkita erilaista kristinuskon suuntausta, esim. ev-lut kirkko, helluntailaisuus taikka vapaakirkko, esimerkiksi.

      • Usko ei joka ukon

        Ai niinkuin uskosta luopuminen on sama asia kuin että et kuulu mihinkään seurakuntaan....no jo on heikoilla jäillä sinunkin uskosi, jos ihan tosissasi tuollaista haastelet.

        Katsos usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta ja jos on kerran asian kuullut ja siihen uskoo, niin sepä riittää, siihen ei suurkirkkoja, lahkoja eikä mitään muutakaan tarvita.


    • eghtrehrt

      kaikenlaiset uskonlahkot, on pahoja.Ne pyrkii vaan manipuloimaan ja kasvattaa kieroon jäsenensä.Muutamat narsistiset paskiaiset niitä johtaa ja päättää idioottiensa elämästä.Suuri vaara on tulla narsistiseksi,tai muuten mielisairaaksi jos lahkojen oppeja uskoo.
      Niin,eihän ne mitkään moraalisäännöt lestojenkaan lahkosaarnaajia koske,ne on vaan tavallisille riviääliöille tarkotettuja.

      • Ainutlaatuinen

        Mm. suomalaiset työpaikat ovat pullollaan näitä pikkunarsisteja ja vain murto-osa niistä kuuluu johonkin lahkoon, mutta luterilaiseen nimelliskirkkoon taitaa kuulua suurin osa....onhan se tärkeää päähän pirskottaa vettä heti penskana, ettei vain erotu joukosta!


    • Peikkotyttö*

      Miten niin kouluttautumiseen ei ole varaa, mutta lasten tekemiseen on varaa? Mistä se vara siihen naimisissa olemiseen on? Pitääko sen miehen sitten maksaa ja elättää kaikki. Toi on täyttä huuhaata koko juttu, ettet sä voi laittaa niitä lapsia kouluun mutta voit tunkea ne naimisiin. Miten muka se ratkasee asian.

      Voihan ne mennä ihan samallalailla "tavallisiin töihin" kuin joku kouluttautumaton tolvana. Ja elättää itsensä sitä kautta.

      Sitä paitsi, kouluttautuminen avartaa maailmaa vähän näkee muutakin tapaa elää kuin vain yksi tapa.

    • purut lämpiää uskoss

      Vain hullut ja humalaiset rupeaa höyryämään uskonlahkojen kanssa! Luterilaiseen kirkkoon papin luokse pääsee juttelemaan ja Sunnuntaina kirkkoon jos alkaa siltä tuntua! Tuo lahkohöyryäminen pitäisi kieltää lailla ettei ihmisä saa häiritä kiertämällä ovelta ovelle! Lahkopapitkin taitaa vielä osa olla pedofiliaan taipuvaisia!

      • Voi voi sentään

        Voi, voi, lahkohöyryäminen on kyllä tosi pientä koko kansan oluenhuuruiseen höyryämiseen ja monen lakanoissa hyppimiseen....ammattihuoraajia koko kansa tyystin.


      • vapautukaaa

        lestat kuuluu evlut kirkkoon. En ymmärrä miten evlut kirkko pitää sisällään tuollaisen lahkon?? Olen itse vl-perheessä kasvanut ja nähnyt mitä se on. Kun evlut kirkko ei tee mitään, tehkää te -> eroakirkosta.fi


      • tosi tosi
        Voi voi sentään kirjoitti:

        Voi, voi, lahkohöyryäminen on kyllä tosi pientä koko kansan oluenhuuruiseen höyryämiseen ja monen lakanoissa hyppimiseen....ammattihuoraajia koko kansa tyystin.

        eipä kuitenkaan taida kukaan tulla sinun ovellesi tyrkyttämään olutta saati sitten huoria......??


      • eroa kirkosta
        vapautukaaa kirjoitti:

        lestat kuuluu evlut kirkkoon. En ymmärrä miten evlut kirkko pitää sisällään tuollaisen lahkon?? Olen itse vl-perheessä kasvanut ja nähnyt mitä se on. Kun evlut kirkko ei tee mitään, tehkää te -> eroakirkosta.fi

        Tässä linkki, eikö olekkin tosi helppoa erota kirkosta?

        http://eroakirkosta.fi/


      • mikä on elämäsi tavo
        tosi tosi kirjoitti:

        eipä kuitenkaan taida kukaan tulla sinun ovellesi tyrkyttämään olutta saati sitten huoria......??

        oliko edellinen sitä mieltä että hän on tyrkyttämässä jotain?


    • Jos ja kun haluat eroon synnytyksistä, suorituta leikkaus jolla munasarjasi johtimet katkaistaan...

      • Vasektomia

        Mitä sitä nainen itseään rasittamaan, ei muuta kuin mies siemenjohtimien katkaisuun, hopi-hopi.


    • Satu Runoilija

      Olipas tosi satu keksitty aloitukseksi...hohhoijaa.

    • poikamies ja nuukuus

      Ainut mahdollisuus olisi ollut pysyä vanhana piikana, niillä sitä varallisuutta kertyy... höpön löpö..

    • AVAUS TÄYTTÄ TUUBAA

      Huomioikaa muutama asia: Usko tai yhteisö ei tätä naista(jota ei tn oikeasti edes ole) estä toteuttamasta unelmiaan elämässä. Naista estää oma asenne! Usko, eikä kukaan siellä yhteisössä, käske asennoitumaan tuolla tavalla elämään. Päinvastoin! Toteuta unelmasi, minkä tiedät hyväksi. En usko että se voi olla väärin.

      Negatiiviset kirjoittajat(melkein kaikki) kirjottaa omista katkerista kokemuksistaan intoutuneina. Voimia heille, mutta kommentit eivät kuvaa niinkään lastadiolaisuutta vaan heidän oman pään sisältöä. Enemmän sattumaa on että kokemukset on hankittu uskonyhteisössä. Myönnän kyllä että uskon tietynlainen ehdottomuus saattaa joskus kärjistää henkisiä ongelmia.

      Avaus on tuubaa: Useimmat onneksi näkee provokaation helposti, mutta selitetään vielä. Lestadiolaiset ei opeta, että nuorena naimisiin, ei tietoisesti alista naista, ei tietoisesti käytä hengellistä valtaa väärin, ei kiellä sitä sun tätä. Päin vastoin tärkeä hengellinen opetus on että EI SAA OLLA MITÄN SYNTILISTOJA, missä lueteltaisiin, mitä ei saa tehdä. Hyviin valintoihin tietenkin kehoitetaan niinkuin missä tahansa pakanallisessakin yhteisössä tehdään kaikenaikaa. Sitä kutsutaan esim. kasvatukseksi tai aikuisilla valistukseksi tai tiedottamiseksi, siis yleisesti, ei lestoilla.

      Lestadiolaisten joukossa on vähemmän pedofiliaa, kuin keskimääräisessä väestössä(tutkimuskin on,vaikka ei netissä). Ovat keskimääräistä rehellisempää porukkaa ja aitoja välittömiä ihmisiä, ei tekopyhiä tai teeskentelijöitä. Iloisia ja vapaita ihmisiä suurin osa. Uskovaiset yrittäjät ottavat usein mieluummin töihin epäuskoisia(riippuu tosin alasta), koska liikaa uskovaisia samassa työyhteisössä saattaa tehdä tilanteen jotenkin kummalliseksi ikäänkuin talkootyöksi esim.

      Jos joku eroaa liikkeestä, yhteisö neuvoo nykyään, että häntä ei saa hylätä. Tilanne on sitten perhekohtainen, miten hyvin osataan asiaan suhtautua.

      Virallinen neuvo on nykyään myös se, että kannattaa kouluttautua. Mutta ei ole silti syntiä mennä heti töihin! :) Ei me olla ihan niiiiiiiiin tyhmiä, mitä siellä kirjoittajien päässä liikkuu. Asioita saa kritisoida, vaikka pyrimme tietysti yhteisymmärrykseen uskoon liittyvissä kysymyksissä.

      "Ehkäisykielto" on siinä mielessä totta, että hengellinen neuvo on "ottaa vastaan kaikki lapset". Sitä vaan ei tietenkään valvota mitenkään ja lopulta nykyään ns. virallinen kanta muotoillaan niin että se on "yksityisasia". Toki ajatellaan, että uskossa voi olla vikaa, jos toimii toisin kuin neuvotaan.

      Hoitokokouksia eli neuvomistilaisuuksia ei nykyään juurikaan pidetä, vaikka ei niitä kokonaan ole lopetettu.

      Lestadiolaisuus ei ole lahko, jos edes ymmärrätte mitä sillä tarkoitetaan. Uskossa ei ole mitään epäilyttävää, sairasta tai lahkomaista. Oikeastaan se on hyvin lähellä perusluterilaista harmaata uskoa.

      Vanhoillislestadiolaisuuden piirissä on ollut ns. eriseurojen aikoja, jolloin on tullut valtavasti virheitä ja ylilyöntejä. Historia ei siis ole aivan puhdas, mutta huomioikaa, että joku kirjoittaja saattaa yhä kelata näitä vanhoja juttuja. Nykyään opetetaan niistä tapahtumista terveesti, ettei samoja virheitä toistettaisi.

      Uskosta on vaikea erota, mutta syy ei ole yksiselitteinen, eikä se tee liikkeestä lahkoa. Lyhyesti voisi vain todeta, että ainakin vanhoillislestadiolaiseen liikkeeseen kuulutaan hyvin kokonaisvaltaisesti ja erotessa koko elämä on rakennettava uudestaan. Ja huomatkaa eroajatkin haluavat yleensä pitää hyvin monet entiseen elämään kuuluneet asiat samana, koska pitävät niitä edelleen hyvinä, ihan aidosti ja lopunikäänsä. Vain usko on kuollut ja rehellisyyden takia se halutaan kertoa julkisesti.

      • totta on

        Avaus ei ole mitään "tuubaa", vaan täyttä totta, tosielämän tosi tapahtuma.


      • ex-lessu

        tuo kommenttis oli täyttä tuubaa. En edes jaksanut kunnolla lukea kun oli niin lestapropagandaa taas. Lesta-sääntökirjan ensimmäinen sääntö kuuluu: ei ole olemassa mitään sääntökirjaa. Kun valheita hokee tarpeeksi kauan, niistä tulee totta.


    • PROVOKAATIOTA

      Tämä on kyllä täyttä provokaatiota: Suomessa koulutus ei maksa tippaakaan. Minua eivät vanhemmat tukeneet pennilläkään ja silti olen korkeasti koulutettu. Ketään ei käsittääkseni tarvitse pelastaa Suomessa naimisiin: on opintotuki ja asumistuki. Jos tahtoo myös jotain leivän päälle, voi tehdä kesäisin, viikonloppuisin tai opintojen ohessa vähän töitä. Provokaation voisi suunnitella paremminkin.

      Jos olet aivan tosissasi ja niin eristetty yhteiskunnasta, tässä neuvoja: Kehota ja kannusta tyttöjäsi opiskelemaan. Opo auttaa etsimään heitä itseään kiinnostavan alan ja sopivan opiskelupaikan (kannusta tähän!). Kannusta opintoihin ja kerro, että jos elävät yhteisön ohjeiden mukaan, naimisiin ei tietystikkään kannata mennä ennen kuin tutkinto taskussa.

      Tiedän satapäin koulutettuja lestadiolaisnaisia, osalla on lapsia ja osalla ei, vaikuttavilla paikoilla.

    • TUUBAA

      Niin kyllähän nämä vastaukset on isompaa tuubaa. :)

      Avaaja voi olla tosihenkilö ja jos näin on lähetän hänelle paljon positiivista energiaa :) Täältä sivuilta et kovin helposti löydä mitään positiivista voimaa elämääsi. Pelkkää negatiivista ärhentelyä ja omaa sisäistä agressiota tai negatiivia ennakkoluuloja yms. vastaajat suoltavat. Siis omaa sontaa toisille. Se ei auta ketään, eikä ole arvostettavaa toimintaa. Toisaalta tästä tyylistä on näköjään tullut keskustelupalstojen yleinen tyyli.

      En usko että lestadiolaisia haukkumalla maailma kovin paljon paranee. Eläkää vaikka välillä sitä ihanaa elämäänne, sillai ihanasti ja kertokaa sitten niitä positiivisia juttuja muillekin. Objektiivisuuden vuoksi on todettava, että eihän tämä maailma kyllä parane noita kommenttejakaan haukkumalla. :)

      Jos joku on kokenut kovia uskovaisten kanssa, se ei oikeuta lietsomaan vihaa tiettyä ihmisryhmää kohtaan! Pakko ei ole uskoa, eikä kuulua mihinkään. Mutta jos joku kuuluu, on pakko antaa hänelle uskonrauha! Joten so so älkääpä rikkoko lakia! On myös uskon vapaus. Teille se ei kuulu, miten minä uskon. Sitä se yksinkertaisesti tarkoittaa.

      Syytös lahkoksi on myös vakava väite ja saattaisi joissain tilanteissa olla rikos.

      No en piittaa enkä haasta ketään oikeuteen :)

      Joka tapauksessa ainakin vanhoillislestadiolaiset on ihan tavallisia tallaajia, jotka ei mitenkään uhkaa ketään, eivät ole pahempia eikä parempia, ei pyhimyksiä eikä rikollisia.

      Niin että eiköhän viimeinkin uloteta suvaitsevaisuus koskemaan myös uskovaisia.

    • sairasta

      ei jumalauta... eihän tuohon viitsi edes vastata! sen verran tyhmää tekstiä on. koulutus on suomessa ilmainen! laita nyt hyvä ihminen lapses kouluun, ellei koulut kiinnosta, suoraan töihin. anna niiden elää omaa elämää, sulla ei oo oikeutta naittaa ketää kellekään. jokaisen kuuluu saada itse päättä mitä elämältään haluaa ja koska!

    • Onneksi Jumala on!

      On aivan eri asia kuulua joukkona johonkin yltiöryhmään, jonka sääntöjen paineessa joutuu sitten kitumaan hyvänkin nimen alla muiden mukana, kuin omata henkilökohtainen rakkaussuhde HYVÄÄN JUMALAAN. Vapauteen Kristus meidät vapautti eikä toisiamme hallitsemaan, vallitsemaan ja vartioimaan.

      Hyvä Jumala siunatkoon sinua itsenäisellä ajattelullasi. Voit joutua tekemään ihmissuhteissasi ALUKSI kipeitäkin ratkaisuja, mutta henkilökohtaisessa suhteessasi Jeesukseen älä anna periksi. Hän on persoonallisesti kanssasi joka hetki. Opettele rukoilemaan yksin niin, että sydämesi aukeaa Hänen puhettaan kuulemaan. Hän on Vapahtaja eikä vangitsija. Hän on hyvyydessään paljon enemmän kuin osaamme kuvitellakkaan, vaikka aika paljon osaammekin kuvitella. Hänhän on ITSE RAKKAUS ja HYVYYS.
      http://www.youtube.com/user/21per3?feature=mhee#p/u/0/t3GXri7izYI

      p.s. olen kirjautunut nyt tänne, joten suomi24 muistuttaa minua mahdollisesta vastauksestasi sähköpostiini nimimerkilläsi. Ole siunattu, iloinen VAPAA ihminen.

    • tyhmyydestä kärsii

      Ei tullut sinulla mieleen että menisit töihin. Ei ole ollut sinun mikään pakko avioitua. kyllä nyksyisin koulutusta saa ja ammatin. Valehtelet kyllä. Tai olet tyhmä. Kirjoituksesi on provo - oletan.

      • Kurjuus & köyhyys

        Kirjoitukseni ei ole mikään provo, enkä valehtele, vaan kerron totuutta.


    • Lestadiolainen

      Teille kaikille!
      Onnellinen olen näin. Meille on tulossa jo viides lapsi ja vanhin on neljä vuotias. Ja yhtään näistä rakkaistani en antaisi pois. Kiitollinen Jumalalle siitä että vaikka on ollut elämä täynnä Rosoja, köyhyyttä, vaikeuksia, pilkkaa ja tuskaa en kaipaa "maailmallista elämää. Itselle riittää tää mitä jo on ja omistaa, enkä enempää tarvitse. Onko ihminen milloinkaan tyytyväinen? Jos aina vaan halajaa enemmän ja enemmän. Onnellisuus on arjessa, pienissä asioissa, kun ymmärtää etsiä oikeasta paikasta. Turha mennyttä on katsella. En minäkään katso, vaikka mitä olisin kokenut, kuka meistä olisi täydellinen?
      Aina löytyy pilkkaajia joka paikasta, joka uskosta, kaikilla omat mielipiteensä.
      Minulle riittää tämä usko, jossa minulla on hyvä olla ja olen itse saanut onnen.
      Olen mennyt nuorena naimisiin enkä kadu sitä yhtään. Omistan rakkaan aviomiehen, ihanat rakkaat lapset. Kaikki koettu elämä on ollut hyväksi.
      Minulla ei ole ammattia vielä, enkä ole sitä edes vielä miettinytkään, silti olen tehnyt työtä 13 vuotiaasta saakka. Täytyy osata etsiä ja pitää kiinni omista unelmista, jos jotain haluaa.

      • pelastakaa lapset!

        Oletko tullut ajatelleeksi mitä teet noille lapsille, joita synnytät kuin uhrilapsia ollaksesi kunnon uskovainen? 5 alle 5 vuotiasta... Oletko varma, että jokaiselle riittää aikaa niin paljon kuin lapset tarvitsevat ensimmäisinä elinvuosinaan? Pelkkien fyysisten tarpeiden täyttäminen ei riitä, vaan pienet lapset tarvitsevat vakaan vuorovaikutussuhteen jo aivojen kehittymisenkin vuoksi. Maatalousyhteisössä entisvanhaan lapsia oli perheissä enemmän, mutta niin oli aikuisiakin, kun perheissä eli useampia sukupolvia.

        Olen itse perheeni 8. lapsi. Mieluummin olisin syntynyt vaikka alkoholistiperheeseen. Lestaperheissä lapset joutuvat samalla tavalla olemaan vastuullisia liian varhain ja jäävät vaille aikuisten huolehtimista. Siinä missä alkikset useinkin myöntävät tehneensä virheitä viinan takia, lestavanhemmat tekopyhästi vakuuttavat kuinka kaikki lapset on haluttuja ja arvokkaita. Silti yhtä huonosti kohdeltuja... Ristiriitaista ja hämmentävää, lapset ei voi sitä käsittää.

        Itse naisena ja äitinä en voisi ikinä tehdä tuollaista viattomille lapsille. Lapsilla on oikeus muuhunkin kuin täyttämään joidenkin sovinististen lahkojohtajien halua kasvattaa jäsenmäärää. koko hommalla ei ole muuta funktiota. koko lahko kuolisi 50 vuodessa, jos ehkäisykielto lopetettaisiin. Ero liikkeestä on niin voimakasta. Tämä on vl-liikkeessä arvostetun puhujan ja tutkijan arvio.


      • pelastakaa lapset!

        Oletko tullut ajatelleeksi mitä teet noille lapsille, joita synnytät kuin uhrilapsia ollaksesi kunnon uskovainen? 5 alle 5 vuotiasta... Oletko varma, että jokaiselle riittää aikaa niin paljon kuin lapset tarvitsevat ensimmäisinä elinvuosinaan? Pelkkien fyysisten tarpeiden täyttäminen ei riitä, vaan pienet lapset tarvitsevat vakaan vuorovaikutussuhteen jo aivojen kehittymisenkin vuoksi. Maatalousyhteisössä entisvanhaan lapsia oli perheissä enemmän, mutta niin oli aikuisiakin, kun perheissä eli useampia sukupolvia.

        Olen itse perheeni 8. lapsi. Mieluummin olisin syntynyt vaikka alkoholistiperheeseen. Lestaperheissä lapset joutuvat samalla tavalla olemaan vastuullisia liian varhain ja jäävät vaille aikuisten huolehtimista. Siinä missä alkikset useinkin myöntävät tehneensä virheitä viinan takia, lestavanhemmat tekopyhästi vakuuttavat kuinka kaikki lapset on haluttuja ja arvokkaita. Silti yhtä huonosti kohdeltuja... Ristiriitaista ja hämmentävää, lapset ei voi sitä käsittää.

        Itse naisena ja äitinä en voisi ikinä tehdä tuollaista viattomille lapsille. Lapsilla on oikeus muuhunkin kuin täyttämään joidenkin sovinististen lahkojohtajien halua kasvattaa jäsenmäärää. koko hommalla ei ole muuta funktiota. koko lahko kuolisi 50 vuodessa, jos ehkäisykielto lopetettaisiin. Ero liikkeestä on niin voimakasta. Tämä on vl-liikkeessä arvostetun puhujan ja tutkijan arvio.


      • jumalan 1tyhmät

        olet mielisairas kuten kaikki uskovaiset hörhöt. Ehkä lisäksi tyhmä!


      • jotain perillä vielä
        pelastakaa lapset! kirjoitti:

        Oletko tullut ajatelleeksi mitä teet noille lapsille, joita synnytät kuin uhrilapsia ollaksesi kunnon uskovainen? 5 alle 5 vuotiasta... Oletko varma, että jokaiselle riittää aikaa niin paljon kuin lapset tarvitsevat ensimmäisinä elinvuosinaan? Pelkkien fyysisten tarpeiden täyttäminen ei riitä, vaan pienet lapset tarvitsevat vakaan vuorovaikutussuhteen jo aivojen kehittymisenkin vuoksi. Maatalousyhteisössä entisvanhaan lapsia oli perheissä enemmän, mutta niin oli aikuisiakin, kun perheissä eli useampia sukupolvia.

        Olen itse perheeni 8. lapsi. Mieluummin olisin syntynyt vaikka alkoholistiperheeseen. Lestaperheissä lapset joutuvat samalla tavalla olemaan vastuullisia liian varhain ja jäävät vaille aikuisten huolehtimista. Siinä missä alkikset useinkin myöntävät tehneensä virheitä viinan takia, lestavanhemmat tekopyhästi vakuuttavat kuinka kaikki lapset on haluttuja ja arvokkaita. Silti yhtä huonosti kohdeltuja... Ristiriitaista ja hämmentävää, lapset ei voi sitä käsittää.

        Itse naisena ja äitinä en voisi ikinä tehdä tuollaista viattomille lapsille. Lapsilla on oikeus muuhunkin kuin täyttämään joidenkin sovinististen lahkojohtajien halua kasvattaa jäsenmäärää. koko hommalla ei ole muuta funktiota. koko lahko kuolisi 50 vuodessa, jos ehkäisykielto lopetettaisiin. Ero liikkeestä on niin voimakasta. Tämä on vl-liikkeessä arvostetun puhujan ja tutkijan arvio.

        jokaisella lapsella on oikeus syntyä. on ollut aina ja on tulevaisuudessakin. yksin herra päättää mitä sallii ja antaa. onko teistä ihmiset kadonnut herran pelko nykyään? ei aikakaudet muuta tosiasiaa jumalan sanaa miksikään!


    • ilkka11

      miten saisin kotiin ne antaa pillua koko ajan

      • ilkka11

        siis kaikki meni päin vtä kun se akka sano ettei saa laskea lakanoille ni nyt siellä on perkeles lapsetkin ,,,,,,kauheeta vielä kauheempi ku UTAH hyi vittu


    • Ei köyhyys synti ole

      ...mutta tyhmyyttä voisi pitää jo syntinä.

      Elät täysin sairaassa yhteisössä, jos tytöillä ei ole samaa arvoa kuin poijilla vaan tytöt vain "kuormittavat perheen taloustta".
      Lestadiolaisten keskuudessa, köyhyydessä ja kurjuudessa kasvaa näemmä huonoja äitejä.

      • suoraiiro

        suoraan sanottuna 100% paskaa toi kommenttis. luuletko muka jotakin tietäväskin.


    • kasvatuksen tulosta

      Uskonlahkoissa on kaikissa sama tosiasia: Helpointa saada uusia jäseniä seurakuntaan on luoda uskontoon sellainen "pykälä", että naisen tehtävä on lisääntyä holtittomasti. On paljon vaikeampaa käännyttää seurakuntaan 10 uutta jäsentä kuin että pakottaa lisääntymisikäistä naista tekemään ne 10 lasta uusiksi seurakunnan jäseniksi. Nainen on uskonlahkoille lisääntymiskone.

      Jos lapsia hankitaan yksi per vuosi, niin miten ihmeessä äiti jaksaa kasvattaa ja kouluttaa lapsiaan? Käytännössä lapset joutuvat kasvattamaan toinen toisiaan sillä ikävällä periaatteella, että vahvin ja voimakkain määrää. Aika kurjaa, että esim. 8-1 vuotiaissa lapsissa se 8-vuotias on se, joka eniten ohjaa ja määrää, miten asiat pitää tehdä!!!

      Meillä on "vain" kaksi lasta ja niissäkin on ollut kova työ kasvattaa ja kouluttaa. Olen kuulustellut läksyjä, käyn vanhempainilloissa ja olen mukana koulun toiminnassa, kuljetan harrastuksiin, olen mukana varainhankinnassa jne. Toinen lapsista on nyt lukiossa ja toinen ammattikoulussa. Kumpikin on pidettyjä, pärjäävät hyvin koulussa, ovat tehneet 14-vuotiaasta asti kesäisin töitä jne. Se kasvatus on vanhempien tehtävä, ei yhteiskunnan eikä isompien sisarusten.

      Lapset ovat käyneet rippikoulun ja käymme joulukirkossa. Iltarukouksen olen lapsille opettanut. Silti lapsille voi opettaa myös inhimillisyyttä, anteeksiantoa, empatiaa ja muita tärkeitä inhimillisiä taitoja ilman kirkkoakin. Jumalalliset teot pitäisi olla sydämessä eikä huulilla.

    • äitinä olemisen

      Luo tyttäriisi hyvä suhde .Voit heille kertoa myös mitä toivot ja miksi.Keskustelu on elämän tärkein oppi.Anna heille vapaus päättää aikuisena miten elämänsä rakentavat.
      Lapsethan voi joku kokea rikkaudeksi ja elämään sisältöä antavaksi,joillekin he ovat rajoite ja rasite.

    • Fiksuja kommentteja

      on tässä ketjussa ainakin tullut nimenomaan uskovaisilta, joten kyllä nuo solvaukset ja kiroilut alkaa kyllästyttään. Tosi törkeää, lapsellista ja idioottimaista kiroilla ja haukkua uskiksia täällä. Eihän se auta tätä aloittajaakaan mitenkään. Mitä ihmettä teillä on uskiksia vastaan, kun ette näytä heistä edes mitään tietävän. Tämä on sitä perussuomalaista rasismia puhtaimmillaan. Pelkkää ennakkoluuloa. Onneksi aina on muutama fiksu seassa.

      Toki on sitten entisiä uskiksia, joiden "kärsimykset" on varmasti aitoja, mutta katkeruus paistaa sieltä ja vääristää totuutta. Tästä on tullu tällainen tekstimuotoinen kansanradio, johon ihmiset tilittää omia kärsimyksiään ja vääryyden kokemuksiaan. No jossainhan niitä pitää tietysti yrittää purkaa. Tämähän on lopulta halpaa terapiaa.

      Kuka tekee oikein, kuka väärin ja kuka osaa vastata? Kuitenkin meidän pitää elää yhdessä mieluummin rauhallisesti kuin toisiamme haukkuen. Kunnolla asian on käsitellyt mielessään vasta silloin, kun asiaan voi suhtautua rauhallisesti.

    • rivi_vl

      "on tässä ketjussa ainakin tullut nimenomaan uskovaisilta,"

      "Oikein uskovat" lestadiolaiset eivät saa käydä ja osallistua s24:n tyylisille palstoille. Se kielto on muotoiltu niin, että "emmehän me halua kunnon uskovaisina liata itseämme noissa pahan hengen nettikeskusteluissa" jne. joten tuskinpa täällä edes niitä "oikeita lestoja" on mukana. On varmaan joitakin lestoja, mutta he eivät ole oman yhteisön mielestä "oikein uskomassa".

      Uskoakseni tuo pelko osallistua nettikeskusteluihin on nyt kunnolla saatu tartutettua lestadiolaisiin, kun eräällä "puhtaasti" lestadiolaisella keskustelupalstalla kaikki srk:a (Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistystä)
      kritisoivien, anonyymien keskustelijoiden henkilöllisyys pyrittiin selvittämään.

      Samoin eräs lestadiolaisnaisen pitämä julkinen blogi, on saanut aikaan, että hänen perhettään häiriköidään, tätä naista kehoitetaan miettimään valitseeko lestadiolaisuuden vai bloginsa.

      Samoin blogia pitävä pappi, Johanne Alaranta, hyllytettiin tehtävistään lestadiolaisessa yhteisössä julkisessa blogissa ilmaistujen mielipiteidensä vuoksi.

      Etc...

      Joten suvaitaan toki, mutta mitä suvaitaan? Sitä, ettei kukaan uskalla kertoa epäkohdista? Pitääkö vääryydet suvaita?

    • afreji

      Kaikki uskonnon kanssa palaavat on aivopeseviä ja aivopestyjä paskaaivo lampaita lampaita

      • karmeeta katseltavaa

        niin muistakaapa vielä tämä munatonna eli nimetönnä huutelu täällä. toiv. joskus kaikki palstat vaativat oikean nimen kuten livenäkin puhelin ym keskustelut


    • elämästä iloinen

      aatella ja me ollaan kaikki ihmisiä erilaisia..muistakaa kuitenki ihmisarvo näin kireänä aikana. kunnioittakaa toisianne

    • Anonyymi

      Nai ulkomaalainen :p

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 143
      4048
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      111
      3662
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2565
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe