Hormonaalinen ehkäisy vs. hormoniton ehkäisy...

nakke.nakuttaja

Olen tuossa viime kuukausina miettinyt seuraavaa:

Miksi hormonaalinen ehkäisyn negatiivinen kommentointi tuntuu olevan niiiiiin vaikea asia, sekä tällä että muilla keskustelupalstoilla?? Eli onko suomalaisilla naisilla jotain hormonitonta ehkäisyä, kuten esim. kuparikierukka, vastaan, vai lisääkö noita miinuksia keskusteluun joku lääkeyhtiön ahne edustaja? Yritin eräällä toisella keskustelupalstalla puhua siitä, että käytän kuparikierukkaa, vaikka en ole synnyttänyt, ja minulle se on sopinut erinomaisesti, ja olen todella tyytyväinen.. Ja siitähän se keskustelusota syttyi, lopulta keksuteluaihe taidettiin loppujen lopuksi poistaa kokonaan..?

35

670

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mr

Mielenkiintoinen pointti tosiaan... Mulle henk.koht. on ihan sama mitä ehkäisyä kukin käyttää, me kun emme ole samasta muotista tehtyjä. Vaikka itse valitsin hormonikierukan, ei tulisi mieleenkään lytätä ketään joka valitsee toisin. Muutenkin mielestäni nämä plussien ja miinuksien antaminen voitaisiin poistaa, eihän siinä ole oikeastaan mitään järkeä. Joku henkilö voi jopa pahoittaa mielensä jos saa rutkasti miinuksia viestilleen ja en kyllä ihmettele, eihän se kivalta tunnu kun viestisi lytätään huonoksi.

Ehkäpä jotkut ovat sitten jotenkin niin juurtuneita siihen ajattelutapaan että heidän mielipiteensä ja kokemuksensa ovat juurikin niitä ainoita ja oikeita. Minun mielestäni sellaisten henkilöiden ei sitten kannattaisi kommentoida ollenkaan, kyllähän jokaisen täytyy älytä se ettei me olla samanlaisia, niin kuin aiemmin totesinkin.

• Kiinnostunut

Toiseen ketjuun jo nämä kysymykset kirjoitin, mutta kukaan ei vastaa... Sinulla kuitenkin on kokemusta sitten kuparikierukasta, ja minä harkitsen sellaista, sillä hormonaalista ehkäisyä kroppani ei tunnu enää kestävän. Jos minulle aikoinaan olisi kuparikierukkaa ehdotettu, niin varmaan sellaisen olisin ottanutkin. En tosin ole tiennyt, että niitä synnyttämättömille edes laitetaan.

Joten muutamaa asiaa kysyisin....

Se on ilmeisesti kivulias toimenpide, mutta miten on sen jälkeen, onko jälkeenpäin kipuja, ja jos niin kuinka kauan? Pystyykö esim. kävelemään gyneltä kotiin, jos matkaa on muutamia kilometrejä?

Paljonko tuo maksaa, kierukka ja sen asentaminen yksityisellä, vai onko joku julkisen terv. huollon kautta saanut sen?

Entäpä kuukautissuojat. Olen kuullut että tamponeja ei voisi enää käyttää, onko tämä totta? Myös luin että kuukupin käyttöäkään ei suositeltaisi, mitä suojia te siis käytätte, varsinkin jos vuodot vielä lisääntyvät kierukan myötä?

Entä onko siitä jotain haittaa seksiä harrastaessa, kun joskus luin, että mies saattaisi tuntea sen narut, pitääkö tämä paikkaansa?

Olen myös lukenut joskus jostain, että kuparikierukka lisäisi tulehdusten riskiä kohdussa, kun se jää vähän auki niiden narujen takia, joten pitääkö tämä paikkaansa?

Kaikki hyvät ja huonot puolet tahtoisin saada tietooni, jo etukäteen ettei tule yllätyksiä. Kuitenkaan pillereihin en enää palaa.

• KaikkiOnYksilöllisiä

Hei "Kiinnostunut"

Itse kävelin asennuksen jälkeen kotiin, n. 3 km. Alavatsaa vähän aristi, mutta se on vähän samanlainen tunne kuin olisi just kuukautiset alkamassa... Gynekologi yleensä kehottaa ottamaan särkylääkettä ennen toimenpidettä, mikä varmaan vaikuttaa asiaan.

Kierukka maksoi 72 euroa, ja asennus gynekologilla 60 euroa. Kyseisellä yksityisellä lääkäriasemalla ei ollut varastossa kuparikierukoita, koska niitä vielä tänäkin päivänä asennetaan suhteellisen vähän verrattuna hormoneja sisältävään vaihtoehtoon. Eli reseptillä piti hakea kierukka apteekista erikseen, ja marssia se mukana sitten gynikselle. Mä olen käyttänyt kyllä ihan kuukautissuojia, tamppooneja ja pikkuhousunsuojia edelleenkin kuukautisten aikaan. En ymmärrä miksei niitä voisi käyttää kierukan kanssa???

Gynekologi sanoi, että joskus miehet voi tuntea ne kierukan langat yhdynnässä, mutta sitten kannattaa vaan ottaa yhteyttä gynekologiin, ja neuvotella asiasta. Yleensä lankoja voi kyllä lyhentää. Tosin joskus (kuulin kaverilta, jolle kuparikierukka asennettiin synnytyksen jälkeen), että vaikka miehet tuntisi langat yhdynnässä, niin kuuluvat jopa pitävän sitä ihan hauskana, eikä niinkään epämiellyttävä tunteena ;D..

Tulehdusriskistä en osaa sanoa mitään, mistä olet tällaista lukenut? Ei mulla ainakaan ole ollut mitään tulehduksia..?!?

• Kiinnostunut

Noista kuukautissuoja-ongelmista luin kerran, että olisi mukamas mahdollisuus, että kierukan narut voisivat jäädä tamponiin kiinni ja kun tamponin poistaa, niin se vetäisi kierukankin pois, mikä kuulostaa lähinnä pelottavan kivuliaaltakin ajatukselta... Sitten kuukuppiin liittyen olen lukenut sellaisen selityksen, että se aiheuttaa pienen alipaineen emättimeen ja kun sen poistaa, niin se myös vetäisi mukanaan kierukkaa.

Tulehdusriskeistä luin jostain keskustelusta, että lääkärit eivät siksi asentaisi kierukoita mielellään, kun jos on useita seksipartnereita (itsellä ei olisi kuin vain yksi, mutta se on eri asia uskooko lääkäri sitä...) niin silloin sisuksiin joutuu useiden ihmisten bakteereja, ja kun kohtu jää vähän auki, niin bakteerit pääsisivät kohtuun, ja se lisäisi tulehdusten riskiä.

En ollenkaan tiedä onko nämä kaikki väitteet jotain puuta heinää, vai onko niissä mitään perää, siksi siis kyselenkin teiltä, joille kierukka on jo laitettu ja tiedätte omasta kokemuksestanne miten asiat on.

• jepjepjee
        Kiinnostunut kirjoitti:

Noista kuukautissuoja-ongelmista luin kerran, että olisi mukamas mahdollisuus, että kierukan narut voisivat jäädä tamponiin kiinni ja kun tamponin poistaa, niin se vetäisi kierukankin pois, mikä kuulostaa lähinnä pelottavan kivuliaaltakin ajatukselta... Sitten kuukuppiin liittyen olen lukenut sellaisen selityksen, että se aiheuttaa pienen alipaineen emättimeen ja kun sen poistaa, niin se myös vetäisi mukanaan kierukkaa.

Tulehdusriskeistä luin jostain keskustelusta, että lääkärit eivät siksi asentaisi kierukoita mielellään, kun jos on useita seksipartnereita (itsellä ei olisi kuin vain yksi, mutta se on eri asia uskooko lääkäri sitä...) niin silloin sisuksiin joutuu useiden ihmisten bakteereja, ja kun kohtu jää vähän auki, niin bakteerit pääsisivät kohtuun, ja se lisäisi tulehdusten riskiä.

En ollenkaan tiedä onko nämä kaikki väitteet jotain puuta heinää, vai onko niissä mitään perää, siksi siis kyselenkin teiltä, joille kierukka on jo laitettu ja tiedätte omasta kokemuksestanne miten asiat on.

Ihan totta nuo lukemasi jutut ovat.

• mr

Ainakin tuo tamponijuttu on totta, luulen kuparikierukkaan pätevän saman asian kuin hormonikierukkaan eli tamponin kanssa pitää olla varovainen, tamponi kun saattaa takertua niihin lankoihin. Tosin ei tamponin käyttöä taideta ihan ehdottomasti kieltää, pitää vaan olla varovainen. Itse en ole käyttänyt tamponia hormonikierukan asentamisen jälkeen, osaltaan juuri tuon vuoksi ja toisaalta vuoto ei ole ollut ihan niin kamalaa kuin ennen asennusta. En tiedä miten jatkossa teen, sen näkee millaiselle tasolle vuoto tasoittuu kunhan kroppa tottuu hormonikierukkaan. Todennäköisesti vastaan tulee tilanteita joissa tamponia tarvii ja enköhän minä sitä uskalla käyttää kunhan vain muistan etten ruotaise tamponia liian voimallisesti pois... =)

• Kiinnostunut

Äh... Inhottava ajatus kieltämättä, että niin kävisi, ei varmaan kovin kivan tuntoista... Eikö hormonikierukan kanssa ole kuitenkin niin, että joillain jää kuukautiset pois kokonaankin, ja joillain taas voi olla, että vuotoa tulee jatkuvasti tai vähän milloin sattuu? Eli mahdollisesti on samat ongelmat kuin kuparikierukankin kanssa. Itse en tosin mitään hormonaalista ehkäisyä uskalla ajatellakaan enää, kun pillerit teki lopulta niin kipeäksi. Olisi vain mahtavaa löytää joku muu ehkäisy kuin kondomi, joka ei kuitenkaan sotkisi hormonitoimintaa...

No siis, kuparikierukan käyttäjiltä kysyisin vielä, että jos ei tamponin käyttäminen onnistu, niin mitä suojia te käytätte kovempina vuotopäivinä? Ja voiko muka tosiaan kuukuppi imaista sitä kierukkaa pois...? Voiko sinne niin kova alipaine syntyä? Inhottavaa, kun ei pysty näitä kaikkia kysymyksiä kysymään suoraan gyneltä, kun se aina maksaa ja tällä hetkellä ei ole varaa juosta lekurilla vain kyselemässä.

• mr
        Kiinnostunut kirjoitti:

Äh... Inhottava ajatus kieltämättä, että niin kävisi, ei varmaan kovin kivan tuntoista... Eikö hormonikierukan kanssa ole kuitenkin niin, että joillain jää kuukautiset pois kokonaankin, ja joillain taas voi olla, että vuotoa tulee jatkuvasti tai vähän milloin sattuu? Eli mahdollisesti on samat ongelmat kuin kuparikierukankin kanssa. Itse en tosin mitään hormonaalista ehkäisyä uskalla ajatellakaan enää, kun pillerit teki lopulta niin kipeäksi. Olisi vain mahtavaa löytää joku muu ehkäisy kuin kondomi, joka ei kuitenkaan sotkisi hormonitoimintaa...

No siis, kuparikierukan käyttäjiltä kysyisin vielä, että jos ei tamponin käyttäminen onnistu, niin mitä suojia te käytätte kovempina vuotopäivinä? Ja voiko muka tosiaan kuukuppi imaista sitä kierukkaa pois...? Voiko sinne niin kova alipaine syntyä? Inhottavaa, kun ei pysty näitä kaikkia kysymyksiä kysymään suoraan gyneltä, kun se aina maksaa ja tällä hetkellä ei ole varaa juosta lekurilla vain kyselemässä.

Juu, joillain saattaa jäädä kuukautiset pois kokonaan ja joillain voi tulla vaikkapa tiputteluvuoto riesaksi hormonikierukkaa käytettäessä. Ite en tosiaan vielä tiedä miten itselle käy, niin vähän aikaa tämä kierukka on ollu. En tiedä mitä teen jos sellainen jatkuva tiputteluvuoto tulee riesaksi, voi olla etten sellaista jaksa katsella kauaa..ellei sitten varsinaiset kuukautiset muutu helpoiksi.

• Kiinnostunut
        mr kirjoitti:

Juu, joillain saattaa jäädä kuukautiset pois kokonaan ja joillain voi tulla vaikkapa tiputteluvuoto riesaksi hormonikierukkaa käytettäessä. Ite en tosiaan vielä tiedä miten itselle käy, niin vähän aikaa tämä kierukka on ollu. En tiedä mitä teen jos sellainen jatkuva tiputteluvuoto tulee riesaksi, voi olla etten sellaista jaksa katsella kauaa..ellei sitten varsinaiset kuukautiset muutu helpoiksi.

No joo... Jatkuva tiputtelu olis kyllä aika ärsyttävää. Yksi oire mikä mulle tuli pitkään jatkuneen pillereiden syönnin seurauksena oli se, että saattoi tulla välivuotoja yms. Aiemmin oli kiva pillereitä syödessä, kun tiesi aina tasan tarkkaan milloin menkat on, kun luonnostaan on aika epäsäännöllinen kierto, niin tykkäsin pillereistä siksi. Sitten kun ongelmia alkoi tulla ja välivuotoja yms. niin totesin että mitäpä järkeä koko touhussa on, että parempi se luonnollinen epäsäännöllinenkin kierto kuin se, että aina saa pelätä että tuhrii vaatteet. Oli aika hermoja raastavaa sekin.

• --

Mulla on kuparikierukka ja käytän kuukuppia. Näin on menty jo yli puolitoista vuotta. Jos kierukka yllättäen tulisikin ulos, varaisin aika hemmetin äkkiä lääkäriajan. Ei kai siinä muuta...

• joopajoo123

Kyllä sitä kierukaa on aika vaikea saada ulos tamppoonin kanssa. Se kierukka on kuitenkin kohdussa, tamppooni emättimessä.. Se, että saisitte tamppoonin kiertymään niihin kierukan poistolankoihin... No, kyllä te aika näppäriä olette jos siinä onnistutte...

• äöpoiu8y76esdfghujkl

Tämä keskustelupaikka on hyvä areena mielipideiden vaihtoon.. MUTTA kun tarvitsette oikeaa tietoa, niin olis hyvä kysäistä mielipidettä myös lääketieteen ammattilaisilta, eli niiltä gynekologeilta. Eli eikun ehkäisyneuvolaan, tai jos et iän ( tai muiden tekijöiden suhteen..) pääse ehkäisyneuvolaan, niin sitten vain yksityiselle gynekologille.

On hyvä muistaa, että kaikki nämä mielipiteet ovat vain yksittäisten ihmisten kokemuksia eri ehkäisymuodoista. Kokeilemalla kuitenkin löydät itsellesi sopivan ehäisynmuodon. Ja on myös sinun velvollisuutesi/oikeutesi vaatia esim. gynekologilta vaihtoehtoisia ehkäisymuotoja, jos nykyinen ehkäisymuotosi ei sovi sinulle.

• mr

Niin, ei tässä nyt pelkästään ole tuosta kyse (ja joskushan kierukka, ainakin hormoni sellainen, voi tulla ulos itsekseen..tosin se on harvinaista), vaan lankojen takertumisesta kierukan lankoihin ja ei sekään nyt mukava juttu ole. Suora lainaus Mirena hormonikierukan pakkausselosteesta menee näin: 'Terveyssiteiden käyttö on suositeltavaa. Jos käytät tamponeja, ne tulisi vaihtaa varovasti, jotta ne eivät tartu MIRENA-valmisteen poistolankoihin'. Eli kyllä, tamponi voi takertua kierukan lankoihin.

• mitäh...????
        mr kirjoitti:

Niin, ei tässä nyt pelkästään ole tuosta kyse (ja joskushan kierukka, ainakin hormoni sellainen, voi tulla ulos itsekseen..tosin se on harvinaista), vaan lankojen takertumisesta kierukan lankoihin ja ei sekään nyt mukava juttu ole. Suora lainaus Mirena hormonikierukan pakkausselosteesta menee näin: 'Terveyssiteiden käyttö on suositeltavaa. Jos käytät tamponeja, ne tulisi vaihtaa varovasti, jotta ne eivät tartu MIRENA-valmisteen poistolankoihin'. Eli kyllä, tamponi voi takertua kierukan lankoihin.

Jaa??? No, mulla on kuparikierukka, eikä sen ohjeessa kyllä mainittu mitään "yllättävää poistumista" esim. tamppoonin kanssa. Sen kierukanhan pitäisi tulla kohdunsuun läpi, eikö siinä tarvii aika helvetisti vetää, että sais kierukan tulemaan sen läpi..?!?!?

• mr
        mitäh...???? kirjoitti:

Jaa??? No, mulla on kuparikierukka, eikä sen ohjeessa kyllä mainittu mitään "yllättävää poistumista" esim. tamppoonin kanssa. Sen kierukanhan pitäisi tulla kohdunsuun läpi, eikö siinä tarvii aika helvetisti vetää, että sais kierukan tulemaan sen läpi..?!?!?

Lue uudestaan viestini. Tuo kierukan itsekseen poistuminen ei liittyne tamponiin. Mutta niin kuin pakkausselosteessa sanotaan (en siis keksinyt tätä omasta päästäni), tamponin kanssa pitää noudattaa varovaisuutta ettei se takerru lankoihin. Ja luulenpa että kyllä se takertuminen tuntuisi ikävältä eli ihan hyvähän tuollainen varoitus on olla olemassa. Sitä en tiedä miten kuparikierukan kanssa on, mutta langathan ne on siinäkin.

Jotenkin tuo sun viestisi oli hyökkäävän sävyinen, ihan kuin puhuisin potaskaa ja sitähän en tee. Keskustelupalstojen pitäisi olla paikka jossa vaihdetaan kokemuksia ilman että aletaan heti lyttäämään toisten kommentteja. Jos et usko minua, lue tästä linkistä hormonkierukasta ja varoituksesta jonka kopioin jo aiempaan viestiin: http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1739&i=BAY

• mr
        mr kirjoitti:

Lue uudestaan viestini. Tuo kierukan itsekseen poistuminen ei liittyne tamponiin. Mutta niin kuin pakkausselosteessa sanotaan (en siis keksinyt tätä omasta päästäni), tamponin kanssa pitää noudattaa varovaisuutta ettei se takerru lankoihin. Ja luulenpa että kyllä se takertuminen tuntuisi ikävältä eli ihan hyvähän tuollainen varoitus on olla olemassa. Sitä en tiedä miten kuparikierukan kanssa on, mutta langathan ne on siinäkin.

Jotenkin tuo sun viestisi oli hyökkäävän sävyinen, ihan kuin puhuisin potaskaa ja sitähän en tee. Keskustelupalstojen pitäisi olla paikka jossa vaihdetaan kokemuksia ilman että aletaan heti lyttäämään toisten kommentteja. Jos et usko minua, lue tästä linkistä hormonkierukasta ja varoituksesta jonka kopioin jo aiempaan viestiin: http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1739&i=BAY

Niin ja kappas vain, ainakin minä löysin kuparikierukan pakkausselosteessa maininnan joka menee näin: 'Kuukautissuojaksi suositellaan terveyssiteitä. Jos tamponeja käytetään, ne on vaihdettava varoen'. Ja löysinpä sieltä myös maininnan itsekseen poistumisesta eli et itse ole tainnut lukea pakkausselostetta tarpeeksi tarkkaan?

• mitäh...???
        mr kirjoitti:

Anteeksi, oli pitkä päivä takana, joten viesti tuli tekaistua vähän äkäisesti, joten viesti ei näin jälkikäteen lukien ole paras mahdollinen... Anyway, toki pakkauksissa koitetaan aina mainita kaikki mahdolliset haitat ja vaaranmahdollisuudet. Ja kun kerta pakkauselosteessa asiasta mainitaan, niin a)joltain kierukka on joskus poistunut itsestään, b) lääkeyhtiössä ainakin epäillään, että tämä saattaisi olla mahdollista. Hyvää jatkoa, ja koitetaan tosiaan pitää asialinja täällä keskustelupalstalla (vaikka minun viestini oli mitä olikin..).

• mr
        mitäh...??? kirjoitti:

Anteeksi, oli pitkä päivä takana, joten viesti tuli tekaistua vähän äkäisesti, joten viesti ei näin jälkikäteen lukien ole paras mahdollinen... Anyway, toki pakkauksissa koitetaan aina mainita kaikki mahdolliset haitat ja vaaranmahdollisuudet. Ja kun kerta pakkauselosteessa asiasta mainitaan, niin a)joltain kierukka on joskus poistunut itsestään, b) lääkeyhtiössä ainakin epäillään, että tämä saattaisi olla mahdollista. Hyvää jatkoa, ja koitetaan tosiaan pitää asialinja täällä keskustelupalstalla (vaikka minun viestini oli mitä olikin..).

Okei, mukava kun selvensit asiaa, kaikillahan meillä on joskus huonot hetket ja saatetaan kirjoittaa äkäisemmin kuin olis tarkoitus. Mullaki varmaan oli huono hetki kun luin tuon aikaisemman viestisi... =) Mukavaa jatkoa sullekin!

• Kiinnostunut

Ilmeisesti olen kysynyt aika monta tyhmää kysymystä liittyen kuukautissuojiin ja kierukkaan... Kyselen siksi, kun olen erinäisiltä palstoilta lukenut väitteitä, että kierukan langat voisivat tarttua tamponiin, ja kuukupin alipaine voisi vetää kierukan pois.

En jaksa uskoa, että ihan noin pystyy tapahtumaan, että kierukka tulisi ulos kummallakaan kuukautissuojalla. Kuitenkin jotkut väittää näin, joten haluan vain tietää mitä kokemuksia niillä naisilla on, joilla kierukka on. Uskoisin kuitenkin, että on ihan mahdollista, että kierukan narut tarttuvat tamponiin. Tuskin se kierukka tamponin mukana ulos tulee, mutta varmaan voi tuntua aika inhottavalta, kun tamponin poistaa.

Gynekologilta tietysti mieluiten kyselisin nämä kysymykset, mutta kun rahatilanne on tällä hetkellä sellainen, etten pysty paljon yksityiselle menemään -ainakaan pelkästään kyselytarkoituksessa. Terv. keskuksen lääkäreistä taas on sellainen kokemus, että siellä minulle ainakin yksi lääkäri suorastaan suuttui, kun aloin oirehtia e -pillereiden takia, ja mietin sitä että ei olisi kannattanut syödä niitä. Lääkäri tiuskaisi jotain tyyliin "haitat on pienemmät, kuin ei toivottu raskaus..." totta tietysti sekin, mutta kun oireiden takia jouduin juoksemaan ties missä sukupuolitautitesteissä ja muissa kokeissa, ja kun viimein sain lähetteen gynelle, niin hän sanoi suurin piirtein heti että kaikki johtuu pillereistä, ja käski lopettaa ne. Pillerit kun lopetin, niin oireetkin katosivat.

Minä en enää uskalla edes harkita hormonaalista ehkäisyä, ja siksi olisin todellakin kiinnostunut kuparikierukasta. Olen vain ollut siinä käsityksessä, että niitä ei voisi laittaa synnyttämättömälle naiselle, ja kun kuitenkin ilmeisesti voi, niin ihmettelen kyllä ettei sitä edes tarjota vaihtoehtona, kun ehkäisyä hakee. Olisihan se elimistön kannalta varmastikin lähes aina parempi ja turvallisempi, kuin pillerit.

• 5*17

pitkä vastaus, pahoitteluni....

Gynekologi sanoi minulle (asennuksen jälkeen), että kotiin EI sitten mennä kävellen, ei pyörällä, eikä mitenkään muuten liikkumalla, vaan mielellään auton kyydissä. Tämä johtui siitä, että liikunta saa kohdun supistelemaan ja kun asennuskin saa kohdun supistelemaan, niin on suurempi riski kierukan ulostulolle. (minulla ensimmäinen kierukka tuli ulos seuraavana päivänä. Menin kotiin kävellen ja seuraavana päivän liikuin jo ihan normaalisti kuntosalia myöten). En sitten huomannut asiaa lainkaan, vaan se tuli ilmi jälkitarkastuksessa. Onneksi oli kondomia käytetty.

Toisella kerralla gyne sitten antoi seikkapeäriset ohjeet siitä miten siellä sohvalla löhötään asennuksen jälkeen :) Nyt on ollut yli vuoden paikallaan eikä mitään ongelmia sen kanssa.

Voisit kysellä nuo tiedot (ja muutkin kysymyksesi) gynekologiltasikin sitten kun alat todella vakavasti harkita kierukkaa, sillä ohjeisiin vaikuttaa paljon potilas itse ja hänen yksilölliset piirteensä. Muutenkin sieltä saa sen parhaimman tiedon. Minullakin gyne osasi jo 1. kerralla sanoa minulle että älä mene sitten kävellen kotiin, mutta minä ajattelin sen johtuvan siitä, että voisin pyörtyä supistusten voimasta, joten päätin mennä kun olo oli niin hyvä. En osannut ajatella, että liikunta voisi saada kohdun supistelemaan enemmän.

Et voi saada selville kaikkia hyviä ja huonoja puolia välttyäksesi yllätyksiltä. Tämä johtuu taas siitä tylsästä yksilöllisyydestä. Kierukka ei sovi kaikille. Monta tyytymätöntä käyttäjää on, kuten tyytyväisiäkin.

Ei kohtu kierukasta mitenkään auki jää. Edes kohdunkaula ei jää mitenkään auki. Kohdunkaula on aina vähän avoinna: eihän muuten kuukautisvuoto pääsisi ulos, tai siittiöt sisään ;) ja ne kierukan langat ovat niin ohuet, että ne eivät availe yhtään mitään. Tulehdusriski johtuu siitä, että bakteerit voivat päästä lankoja pitkin leviämään kohtuonteloon. Tästä syystä jos harrastaa irtosuhteita, on ehdottoman tärkeää käyttää kondomia ja muutenkin huolehtia hygieniastaan paremmin. Jos on pysyvässä suhteessa, voisi teroittaa sille miehelle päähän miten tärkeää on käydä pesulla ennen yhdyntää. Siis sillä kuuluisalla alapääpesulla. Jos ei mies ole vielä sitä oppinut.

Siihenkin on olemassa omat syyt miksei kierukkaa tarjota ensisijaisena ehkäisynä synnyttämättömille nuorille naisille. Joten ihan hyvä niin, että sen saa, jos osaa kysyä.

• miten..??

Siis kumpi kierukka sulle asennettiin "5*17"?? Kuulostaa todella oudolta, että sun kierukka vain tuli ulos? Senhän piti ensin lähteä kohdusta, tulla kohdukaulan läpi jne..?? En ole koskaan kyllä kuullut muilta kierukan käyttäjiltä (sekä hormoni- että kuparikierukankäyttäjiä), että olis tollaista tapahtunut?!? Itse kyllä ihann kävelin kotiin useamman kilometrin, ja myös harrastin liikuntaa tulevina päivinä, eikä se kierukka mihinkään liukunut...??

• 5*17
        miten..?? kirjoitti:

Siis kumpi kierukka sulle asennettiin "5*17"?? Kuulostaa todella oudolta, että sun kierukka vain tuli ulos? Senhän piti ensin lähteä kohdusta, tulla kohdukaulan läpi jne..?? En ole koskaan kyllä kuullut muilta kierukan käyttäjiltä (sekä hormoni- että kuparikierukankäyttäjiä), että olis tollaista tapahtunut?!? Itse kyllä ihann kävelin kotiin useamman kilometrin, ja myös harrastin liikuntaa tulevina päivinä, eikä se kierukka mihinkään liukunut...??

tuli ulos kohdusta (=kohtuontelosta) eli osa kierukasta valui kohdunkaulakanavaan eli kierukka ei ollut enää paikallaan eikä ehkäisytehoa. Näin se vain oli. Ultrakuvat on gynellä. (kuparikierukka siis, hormonikierukka ei olisi edes mahtunut)

Niin. Nämä ovat yksilöllisiä asioita, enhän missään väittänyt, että näin kävisi kaikille, jotka kävelevät kotiin asennuksen jälkeen. Minulle kävi ja gyne osasi siitä jo varoittaa, mutta en tajunnut sitä ekalla kerralla. Toisella kerralla tein kirjaimellisesti siten kuin gyne neuvoi. Minulla on synnyttämättömänä pieni kohtu ja kohdussa hyvät supistusvoimat, mikä osaltaan edesauttoi asiassa.

• ytsdfghjkl,

Siis oikeasti.. Meinaateko tosiaan, että tamppoonin avulla repisitte kierukan kohdunkaulan läpi???? Synnyttäneiltä voin ehkä jotenkin uskoa jutun, koska sieltä kohdunkaulan läpi on tullut lapsi.. Mutta synnyttömättömät - oikeasti kierukka kohdunkaulan läpi ulos, koska tamppooni olisi "takerunut" kierukan poistonaruihin..???

• mr

Vastasin jo tuonne aiemmin eli kierukan ulos tuleminen itsekseen on eri asia kuin tamponin takertuminen kierukan lankoihin eli jospa tämä ihmettely aiheesta loppuisi tähän =) En tiedä voiko tamponi periaatteessa takertua niihin lankoihin kuinka tiukasti, mutta tuskin kukaan on niin hullu että alkaisi väkisellä repimään tamponia irti, silloinhan kierukka voisikin tulla ulos..siis periaatteessa.

• mr

Niin ja siis, jos tamponi takertuu kierukan lankoihin ja jos sitä kiskoo voimallisesti, voi kierukka siirtyä pois paikaltaan. Tuon vuoksi niitä lankoja ei kannata mennä nykimään silloin kun itse tarkistaa tuntuuko langat siellä missä niiden pitääkin tuntua.

• El Stupido

Kysynpä minäkin tyhmän kysymyksen tai pari tähän ketjuun... :D

Elikkäs, ultrallako se kohtu tsekataan, että onko riittävän kokoinen että kierukan voi laittaa?

Siis hormonikierukkako on kooltaan isompi kuin kuparikierukka, vai kumpi on isompi?

Mitkä ne kierukan vaikka kaikista pienimmän kuparikierukan fyysiset mitat on (noin mitat)? Eli ollaanko millimetreissä vai senttimetreissä?

Älkää te jotka paremmin tiedätte hermostuko, jos me muut kysellään tyhmiä! :D Ei ole tarkoitus ärsyttää, kun vaan saada tietoa, ja tosiaan kierukkaan liittyen on monenlaista kummaa tietoa liikkeellä. Itse olen esim. lukenut, että synnyttäneellä naisella vois aika helpostikin ja huomaamattomasti hulahtaa kierukka ulos tamponin mukana, tai muuten vaan itsekseen. Mutta että synnyttämättömille näin ei ihan helposti pystyis käymään. Mites siis on?

• greerg

Kierukoiden mitat löytyy googlaamalla.

Hormonikierukka on iso, kuparikeirukkaa on kahta mallia normaalikokoinen ja ns. synnyttämättömien malli. Normaalikokoisessa on enemmän kuparia (parempi ehkäisyteho). Normaalikokoinenkiin on pienempi kuin hormonikierukka, myös synnyttämättömille voi sopia normaalikoon kuparikierukka, josta syystä monilla synnyttämätömillä on tavallinen kuparikierukka.

muut kysymykset voisit kysyä lääkäriltä, sillä nämä asiat ovat oikeasti yksilöllisiä. Myös se voitko käyttää tamponia kierukan kanssa.

On yksilökohtaista miten tutkitaan kierukan mahtuminen tai tarvitseeko sitä lainkaan tutkia. YLEENSÄ synnyttämättömillä mitataan kohtuontelon sisämitat ultralla ja sen jälkeen mietitään mikä kierukka on paras.

Kierukka voi tulla ulos niin synnyttäneillä kuin synnyttämättömillä yhtä hankalasti tai helposti.

Tietoa ei kannata etsiä netin keskustelupalstalta, vaan valmistajien ja viranomaisten sivuilta, joista näkee samalla tiedon lähteet. Keskustelupalstoilta kannattaa lukea vain kokemuksia tai etsiä vertaistukea, nauruhermoja tai kiistelyseuraa ;) (tietoakin toki myös täällä on, mutta ei kannata mitään pitää varmana vain sen vuoksi, että keskustelupalstoilla oli siitä juttua tai joku väitti siellä olevansa sairaanhoitaja tai lääkäri tai "asiantuntija" eikä varmistaa keskustelupalstalta saamaansa tietoa keskustelupalstalta.) Näissä asioissa sitten ensisijaisena tiedonlähteenä kannattaa käyttää lääkäriä, joka tutkii/potilashitoriasi tietää lääkäriä, joka on ennenkin asentanut kierukoita

Ei nuo nyt niin tyhmiä kysymyksiä olleet. Mietitytti se itseäkin etukäteen moni "tyhmä" asia.

• El Stupido
        greerg kirjoitti:

Kierukoiden mitat löytyy googlaamalla.

Hormonikierukka on iso, kuparikeirukkaa on kahta mallia normaalikokoinen ja ns. synnyttämättömien malli. Normaalikokoisessa on enemmän kuparia (parempi ehkäisyteho). Normaalikokoinenkiin on pienempi kuin hormonikierukka, myös synnyttämättömille voi sopia normaalikoon kuparikierukka, josta syystä monilla synnyttämätömillä on tavallinen kuparikierukka.

muut kysymykset voisit kysyä lääkäriltä, sillä nämä asiat ovat oikeasti yksilöllisiä. Myös se voitko käyttää tamponia kierukan kanssa.

On yksilökohtaista miten tutkitaan kierukan mahtuminen tai tarvitseeko sitä lainkaan tutkia. YLEENSÄ synnyttämättömillä mitataan kohtuontelon sisämitat ultralla ja sen jälkeen mietitään mikä kierukka on paras.

Kierukka voi tulla ulos niin synnyttäneillä kuin synnyttämättömillä yhtä hankalasti tai helposti.

Tietoa ei kannata etsiä netin keskustelupalstalta, vaan valmistajien ja viranomaisten sivuilta, joista näkee samalla tiedon lähteet. Keskustelupalstoilta kannattaa lukea vain kokemuksia tai etsiä vertaistukea, nauruhermoja tai kiistelyseuraa ;) (tietoakin toki myös täällä on, mutta ei kannata mitään pitää varmana vain sen vuoksi, että keskustelupalstoilla oli siitä juttua tai joku väitti siellä olevansa sairaanhoitaja tai lääkäri tai "asiantuntija" eikä varmistaa keskustelupalstalta saamaansa tietoa keskustelupalstalta.) Näissä asioissa sitten ensisijaisena tiedonlähteenä kannattaa käyttää lääkäriä, joka tutkii/potilashitoriasi tietää lääkäriä, joka on ennenkin asentanut kierukoita

Ei nuo nyt niin tyhmiä kysymyksiä olleet. Mietitytti se itseäkin etukäteen moni "tyhmä" asia.

Oon sitten vissiin huono googlettaan, eli en osaa oikeilla sanoilla etsiä, kun en löydä muuta kun vain jotain keskustelupalstojen linkkejä. :D

Jokatapauksessa, se on helpompi kysellä tietoo täältä, kun mennä lääkärille kyseleen, kun se aina maksaa, ja itte olen opiskelija niin ei ole hirveesti ylimääräistä rahaa.

Tietenki sit jos päätän kierukan laittaa, menen gynelle ja keskustelen asiasta, mutta ensin vain tahdon kysellä muitten kokemuksia ja ymmärrän kyllä, et yksilöitä ollaan ja mikä pätee yhteen ei välttämättä päde toiseen. :)

Vikipediasta aika hämmentävää tietoo löysin kierukasta. Sielläkin sanotaan tosta kuukupista, että sen vaikutuksesta kiistellään tai jotain, et voiko se imeä paikaltaan kierukan. Mä en ihan usko, että pystyy niin kovasti imaseen, vaikka mikä alipaine tulis.

Mutta se mikä itseä hämmensi tossa tietopläjäyksessä oli se, että lekurit ei mielellään laita kierukoita synnyttämättömille naisille siksi, kun heillä on sellainen asenne, et synnyttämättömät/naimattomat harrastais irtosuhteita! :D Että niinkään ei olis kyse siitä, että kierukkaa ei vois fyysisten ominaisuuksien vuoksi laittaa synnyttämättömälle...

Kumma et sit samat lekurit kuitenki samaan aikaan antaa reseptit pilsuihin, ja sehän se vasta varma keino onkin ehkäistä raskautta, mut ei sukupuolitauteja... Outoa logiikkaa, jos toi nyt paikkansa pitää.

• ap

Minulla gynekologi vaan tutki minut muuten sisäisesti. Kohtuni oli pieni, koska tosiaan en ole synnyttänyt, mutta koska e-pillereitä en voi käyttää, ja minipilliritkin osoittautuvat epäsopiviksi, niin päätettiin sitten kokeilla kuparikierukkaa.

Minulle laitettiin Flexi-T 300 ( 28 mm pitkä ja 23 mm leveä).

• El Stupido
        ap kirjoitti:

Minulla gynekologi vaan tutki minut muuten sisäisesti. Kohtuni oli pieni, koska tosiaan en ole synnyttänyt, mutta koska e-pillereitä en voi käyttää, ja minipilliritkin osoittautuvat epäsopiviksi, niin päätettiin sitten kokeilla kuparikierukkaa.

Minulle laitettiin Flexi-T 300 ( 28 mm pitkä ja 23 mm leveä).

No ei sentäs ihan hirveän kokoiselta kapistukselta vaikuta... :D Tosin isompi, kuin olin toivonut, mutta kai se kohtu normaalisti on sen kokonen et mahtuu, vaikka ei olis synnyttänytkään...

• ap
        El Stupido kirjoitti:

No ei sentäs ihan hirveän kokoiselta kapistukselta vaikuta... :D Tosin isompi, kuin olin toivonut, mutta kai se kohtu normaalisti on sen kokonen et mahtuu, vaikka ei olis synnyttänytkään...

No, siis gynekologi sen loppujen lopuksi arvioi, että minkä kokoinen kohtusi on.

Minulle aiemmat gynekologit olivat päivitelleet äärettömän pikkuruista kohtuani, joten olin varma, ettei mulle mikään kierukka sovi.

Sitten puolivahingissa päädyin uudelle gynekologille (sen hetkinen "vakigynikseni", oli jollain lomalla, ja sitten varasin ajan toiselle gynekologille..) No, kyseiselle uudelle gynekologille sitten selitin taustani juurta jaksaen (e-pillereitä ei suositella terveydellisistä syistä, minipillereitä olin käyttänyt useamman vuoden - tuloksena jatkuvia välivuotoja ja todella epäsäännölliset menkat, kuparikierukkaakaan ei suositeltu, kun en ole synnyttänyt jne..)

Kyseinen gynekologi päätti, että tutkitaan sut nyt ensin, ja katsotaan sitten.. Päädyttiin kokeilemaan kuitenkin kuparikierukan pienintä mallia.. Ja hyvin on mennyt.. Harmittaa vaan, etten aikaisemmin osannut vaatia k-kierukkaa muilta gynekologeilta, olisi kai vaan pitänyt olla päättäväisempi, vaatia edes kokeiluun muitakin ehkäisykeinoja..

• mmkkllfds

Kohdun koko mitataan jollakin tikulla.
      Enpä usko, että noilla olisi mitään konkreettista kokoeroa (hormoni vs. kupari). Mutta nykyään on olemassa erimallisia kierukoita, jotka on suunnattu synnyttämättömille naisille.

Se kuukautiskuppi EI OLE MIKÄÄN IMURI!

t. 2v kuparikierukan ja kupin yhteismatkaa...

• El Stupido

Aina vain kuulostaa paremmalta toi kierukka, jos kuitenkin kuukuppia pystyy käyttään, kun kuukupin hankintaa olen tässä suunnitellut joka tapauksessa. :)

• siinäotatää
    • säännöllisetmenkat:)

Minulle kuparikerukassa on ollut parasta se, että sain taas säännölliset kuukautiset takasin. Käytin aiemmin minipillereitä, jotka vetivät koko kehoni sekaisin; eli kuukautiset/välivuodot saatoi olla viikon- kahden- kolmen- neljän välein.. Eli mitään säännölisyyttä ei ollut. Nyt olen päässyt takaisin normaalin kuukautisrytmiini, ja se on kyllä aika ihanaa, voi taas "ennustaa" etukäteen, koska ne seuraavat kukkautiset tulee, joten elämäkin on helpompaa. Minulla kuparikierukka ainakin toimi, mutta onhan näissä toki yksilöllisiä eroja varmaan paljon..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1536
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      21
      1035
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe