-50 luvun Bel Air jenkeistä

Arrsson

Moron.

Jenkeistä en juuri mitään tiedä, ymmärrä, mutta aina ovat mielessä pyörineet, olihan isällänikin jos jonkinlaista höpöttäjää.

No, nyt iski älytön kuume.

En hae alkuperäistä, haen ok kuntoista enempi käyttöauton (voimakkaan sellaisen) oloista kapistusta.

Mitä kaikkea tuo jenkkilästä ostaminen tuo tullessaan?

16

548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 786543567

      Jenkkilästä ostaminen tuo tullessa rahtikulut, yleensä noin 1200-1800euroa, arvonlisäveron 23%, autoveron ja luonnollisesti rekistöröintikatsastus maksun.
      Autovero ja alv ei noin vanhassa autossa ole kuin muutamia satasia.

      • Aaarrsson

        Miten helposti tuollaisen saa suomen kilpiin? Onko odotettavissa yllätyksiä, jos niin mitä?

        Ja niin, tuollainen -55-57 bel air eritoten miellyttää silmää =)


    • 7+5

      Eipä siinä mitään sen kummempia jekkuja ole että saa kilpiin, samat hommat pätee bel airiinkin kuin muihinkin autoihin. Onneksi 50luvun autoista ei päästöjä mittailla. Hinnoissaan nuo näyttää jenkeissäkin olevan, sellasen suht hyvä kuntosen saa 20 000 dollarilla.

      http://www.carsforsale.com/find_a_vehicle/advancedsearch.aspx?make=Chevrolet&model=Bel Air&location=&zip=&fromyear=1955&toyear=1957&radius=100&fromprice=-1&toprice=-1&po=0&bs=-1&fueltypeid=-1&pordby=displayorder&cursort=desc&bt=-1&ordby=price&curpage=1

      • Aaarrrsson

        Sama kattelin, että siinä 15-20 tuhannen dollarin tienoilla alkaa olemaan sellaisia, mitä hakisin.

        Pitää tovi sulatella ja katsella, josko sitä kesäksi uitattaisi vekottimen. Suomi tarjonta kun on todella onneton..

        Kertokaahan vielä ymmärtävät, että minkälaisella kone/vaihteisto yhdistelmällä moista kannattaa lähteä hakemaan? 350 näkyy monissa olevan, toki taitaa olla melkeimpä yleisin jenkkikasi, joskin isolohkohan se kivempi olisi. Vai olisko?

        Automaatti 350 caminoa olen joskus ajanut, mukavallehan se tuntui, mutta entä jenkki manuaalit?


    • 350 TH350 combon jos löydät ni se on melkein idioottivarma (th 350 = vaihteiston malli) suomeks se ois yhtä kun 5.7l ja kolmivaihteinen automaatti. sen verran että koita kattoa että se on jos alkuperäisyyttä kaipaat ni 283 ois yleisimpiä motteja, tehoa / viripotentiaalia ni mitä tahansa jossa on 427 tai isompi kone, jos käyttövarmuutta kohtuu kulutuksella vaikka pienen virityksen jälkeen 350.

      Vaihteistoissa th200(r4) th400r4 ja th700 on nelivaihteisia joskaan ei aivan yhtä kestäviä kuin toi th350

      • niin.........

        moi TH 400R4 ei ole olemassakaan vaan se on TH400 ja on kolmi vaihteinen laatikko esim th 125 200 350 400 ovat 3 vaihteisia th 700r4 2004r 4L60 4 vaihteisia. th375 on sama laatikko kuin th 400 mutta harvinaisempi käytetty kilpa autoissa aikoinaan ja on myös th 425 kyllä näitä laatikoita on vaikka kuinka paljon ja kaikki kestää kunhan vaihtaa öljyt ja suodattimen säännöllisesti. toi 4L60 on uudempi malli th700r4 (th700r4 on mekaaninen lodju ja 4L60 on sähköinen ylivaihde eli OD )


    • Nick Carter

      Mitä täälä taas höpistään ihan outoja ? TH 350:tä ei tosiaankaan ollut tuotannossa v. -59. Bel Airin vaihteistot olivat 3 ja 4 lovinen manuaali sekä Powerglide. Mallisarjan eri versioista ei ole eriteltyjä lukuja, mutta tuon hintaluokan kansankulkineessa on yleisin moottori ollut Blue Flame I6.
      Mitä sitten ylipäätänsä tulee TH400 ja TH700 automaattivaihtestojen kestävyyteen, niin molempia käytetään GM:n van ja truck käytössä. Mutta toki halutessaan saa rikki vaikka rautakangen.

      • Vanha Kääkkä

        Joo,Nick Carter ihan oikeassa tuohonaikaan olevista vaihteistoista,vaan eihän tää aloittaja alkuperäistä etsinytkään ja tokihan joku 3-pykäläinen tomaatti on paljon mukavampi kuin Powerglide joka jauhaa eestaas 1-2sta tai rattikarahka manuaali..Enempi ihmetyttää että joku ostamassa moista niinkun käyttöautoksi..hmmm..kyse yli 50v vekottimista jotka voivat olla ihan mitä tahansa kunnoltaan(pommista näyttelyautoon) ja tekijästä(tai no omistajia voinut olla vaikka 30..)riippuen löytyy työnjälkeä josta ei ota p..kaan selvää eli kone voi olla ihan millä reseptillä tahansa koottu,pikkulohkoja ei erota kuin alan mies toisistaan(siis 350 voi ollakkin vaikka esim 260,262, 283,305,307,327...siis jokin GM kone mistä tahansa merkistä vm??) ja sama juttu isolohkoissa koska noihin ei saanut tehtaalta isolohkoa.Vaihteisto voi olla ihan mikä vaan nykyään,Sähköt,jarrut ..ja se peltien nykykoostumus...Tehokkain tapa saada muuten mielenkiinto nopeasti loppumaan on hommata joku megamoottori viritettynä joka käy kunnolla vain stripille...,vie bensaa aivan tolkuttomasti loputkin rahat osiin ja jonka ajo-ominaisuudet loppuvat jo peruskoneillaan ellei koko autoa ole rakennettu alustasta alkaen kunnolla(=kalliilla).Kuka sitten taas semmoisen uhraa nykyliikenteeseen?Voihan sitä toki pitää koristeena jossei muuta!Suurin osa tosiaankin lähtenyt maailmalle höyläpenkillä varustettuna(Blue Flame 6) ja tehokkainkin 262-265 V8 jotain 150 nykyhevosta!Jostain pikkulohkostakin saa ihan älyttömäst tehoa(ja paljon halvemmalla kuin BB kanssa touhuten) ja mihin sitä käytät?Viivaa saa kovasti vedettyä jo miedommallakin saastekauden pikkulohkolla ja rallia et kait aja?.Kannattaisi varmaan käydä ihan kokeilemassa jotain paikallista yksilöä että huomaa kyseessä olevan siis ikivanha tavallinen kosla(hieno sellainen) jonka ajo-ominaisuudet,ajomukavuus,käyttökulut ym aivan toiselta planeetalta ja vaatii niitä tee-se-itse taitoja,ennakointia vähän joka asiassa nykyliikenteessä ja asennetta!
        Itse auto on hieno malli ja makuasia mikä vm miellyttää eniten.Vm-55 ensimmäinen V8 malli ja noista korimalleistahan voi sitten ovimäärää vähennellä 4:stä 2:teen joko tolpalla tai ilman ja saihan noita avona sekä farmarinakin eli kukkaron mukaan taalaa tiskiin:Oletan sinun kumminkin himoavan 55- malleja?Ole varovainen kumminkin nettiostoksissasi!Hyvin harvoin saat sitä mitä ostat eli koko auto voi olla aivan jotain muuta kuin kuvassa...


      • Vanha Kääkkä
        Vanha Kääkkä kirjoitti:

        Joo,Nick Carter ihan oikeassa tuohonaikaan olevista vaihteistoista,vaan eihän tää aloittaja alkuperäistä etsinytkään ja tokihan joku 3-pykäläinen tomaatti on paljon mukavampi kuin Powerglide joka jauhaa eestaas 1-2sta tai rattikarahka manuaali..Enempi ihmetyttää että joku ostamassa moista niinkun käyttöautoksi..hmmm..kyse yli 50v vekottimista jotka voivat olla ihan mitä tahansa kunnoltaan(pommista näyttelyautoon) ja tekijästä(tai no omistajia voinut olla vaikka 30..)riippuen löytyy työnjälkeä josta ei ota p..kaan selvää eli kone voi olla ihan millä reseptillä tahansa koottu,pikkulohkoja ei erota kuin alan mies toisistaan(siis 350 voi ollakkin vaikka esim 260,262, 283,305,307,327...siis jokin GM kone mistä tahansa merkistä vm??) ja sama juttu isolohkoissa koska noihin ei saanut tehtaalta isolohkoa.Vaihteisto voi olla ihan mikä vaan nykyään,Sähköt,jarrut ..ja se peltien nykykoostumus...Tehokkain tapa saada muuten mielenkiinto nopeasti loppumaan on hommata joku megamoottori viritettynä joka käy kunnolla vain stripille...,vie bensaa aivan tolkuttomasti loputkin rahat osiin ja jonka ajo-ominaisuudet loppuvat jo peruskoneillaan ellei koko autoa ole rakennettu alustasta alkaen kunnolla(=kalliilla).Kuka sitten taas semmoisen uhraa nykyliikenteeseen?Voihan sitä toki pitää koristeena jossei muuta!Suurin osa tosiaankin lähtenyt maailmalle höyläpenkillä varustettuna(Blue Flame 6) ja tehokkainkin 262-265 V8 jotain 150 nykyhevosta!Jostain pikkulohkostakin saa ihan älyttömäst tehoa(ja paljon halvemmalla kuin BB kanssa touhuten) ja mihin sitä käytät?Viivaa saa kovasti vedettyä jo miedommallakin saastekauden pikkulohkolla ja rallia et kait aja?.Kannattaisi varmaan käydä ihan kokeilemassa jotain paikallista yksilöä että huomaa kyseessä olevan siis ikivanha tavallinen kosla(hieno sellainen) jonka ajo-ominaisuudet,ajomukavuus,käyttökulut ym aivan toiselta planeetalta ja vaatii niitä tee-se-itse taitoja,ennakointia vähän joka asiassa nykyliikenteessä ja asennetta!
        Itse auto on hieno malli ja makuasia mikä vm miellyttää eniten.Vm-55 ensimmäinen V8 malli ja noista korimalleistahan voi sitten ovimäärää vähennellä 4:stä 2:teen joko tolpalla tai ilman ja saihan noita avona sekä farmarinakin eli kukkaron mukaan taalaa tiskiin:Oletan sinun kumminkin himoavan 55- malleja?Ole varovainen kumminkin nettiostoksissasi!Hyvin harvoin saat sitä mitä ostat eli koko auto voi olla aivan jotain muuta kuin kuvassa...

        Ja lisäyksenä vielä nipottajille tiedetään että isolohkoja(348,409..)tuli kylläkin myöhemmin kuvioihin,muttei 55-57 ja myöhemmissäkin vm ovat tosi harvinaisia löytää enää originaalilla moottorilla varustettuna..tai ainakaan suht halvalla!!!Jälkikäteenhän on voitu laittaa ihan mitä tahansa ja jos tahtoo ns matching numbers yksiklö niin sitten vasta tarkkana saa olla!Nykyään väärennetään ihan urakalla moottorinumeroitakin ja isolla rahalla eli tavallisesta kutos/SB mallista taiotaan muutaman kpl ultra- harvinaisuus isolohkolla tai varusteihmeillä Eurooppaan laivattavaksi ellei kotimaahan saada uitettua.


      • TH400

        Vaikka kommentti onkin jo vanha, niin TH400sta oli isokorisissa ja/tai isokoneisissa malleissa laatikkona myös henkilöautoissa.


    • Aaarrrrsson

      Hyvää tekstiä, kiitos tästä.

      Juurikin -55-57 iskee silmään kuin tauti, voi huh. Varmaankin 327 tai 350 kasi fiksuimmat vaihtoehdot, joskin ei isolohkokaan paha olisi. =) Tehoja saisi sen verran olla, että ei tien tukkeena tarvia olla ja ettei nyt ihan jokainen uus turbodiisseli ohi menis vasemmalta ja oikealta.. Siinä 250-300 ihan riittävä (niin, aluks =D )

      Bensakulut nyt ei kamalasti paina, seuraavat 4v alustavasti firman auto alla. Ihan omaa henkistä halua tulee vekotin tyydyttämään. Auto, millä emon kanssa käydään sukuloimassa, kavereilla, hupiajolla.

      Käyttöauton oloisella tarkoitin lähinnä kuntoa. Priimaa en halua ihan senkään vuoksi, että eihän kenenkään verenpaine kestä sitä, kun joku ykköskuntoisen -57:n kylkeen jysäyttää parkkipaikalla oven ja painelee karkuun.

      Kyllä täällä työkalut pysyvät kädessä, joskaan tuumasia ei hyllystä löydy kuin pari. Sähköt enempi oma osa-alue, mutta on noita euro japsikotteroita tullut ylläpidettyä. Vanha jenkki tuskin on monimutkaisimmasta päästä.

      Kiitos jo tulleista vastauksista!

      Lisää vain kommentteja, ideoita ,huomioitavaa, yms.!

      • Retkuilija

        Classic chevyihin saa käsittääkseni lähestulkoon kaikki peltiosat uustuotantona?

        55-57 chevyt kuuluvat mielestäni kauneimpiin jenkkikärryihin.


      • Vanha Kääkkä

        Juu,aikalailla yksinkertaiset sähköthän tuonikäisissä on(miksei nykyäänkin ole??).Ei varmaankaan osien ym puolesta tule ongelmaa,uustuotanto jyllää silläkin osa-alueella ja 55-57 Chevyihin löytyy kait uustuotantona kaikkea,kuten toisaalta 58- eteenpäinkin...Kuitenkin huomioitava että vain ja ainoastaan 2-4DHT tai avoon/farmariin.4D sedanit voi toki käyttää monin osin noittenkin osia mutta peltiosat eri juttu.Ovat lähinnä varaosa autoja ja hinta senmukainen.
        Enempi sähköpuolen murheena nämä lukemattomat omat viritykset vuosien varrelta
        Mikäli tuo tehomäärä on passeli niin ei ongelmaa ja pikkulohkosta löytyy moinen helposti ihan vakiona(riippuu hyvin paljon vm laskeeko SAE brutto/netto hv=paras helpoin vaihtoehto saastevapaa n alle-72 kone)Uudemmistakin toki saa tehtyä mitävaan,vaatii vaan monesti kaikenmaailman saastehimmeleiden kanssa pelaamista eli Suomeksi sanottuna uuden peruskaasuttimen,puristussuhde matala vakiona,kannet on mitä on ja muuta tämmöistä pientä...Tietty nuo saasteettomat vm rupeaa olemaan jo suurin osa haudassa ja loput puolivalmiita...ja hyvistä osataan pyytää.Juurikin 327 haluttu eri versioinaan(kallis),350 puoli-ilmainen tuohon verrattuna ja hyvä kone kaikenmoiseen koriin käyttöön.Ovat tietty erilaisia siinä suhteessa että 350 vääntökone ja 327 kierroskone.Nämä ovat ihan karkeita yleistyksiä ja erikoisversioita löytyy joka lähtöön niin truck kuin kireää kisakonetta.
        Isolohkoissa löytyy tehoa heti rutkasti tuo kuten painoakin etupäähän!Taas tuo sama vm varaus kuin pikkulohkoissa kuten muutkin muutokset.
        Rahanmeno riippuu tietty lähtökohdasta(romu-hyvä ja 4D vai esim avo) ja siitä mihin tasoon kärryn haluat rakentaa(onko teetettävä tms)
        Tuumakokoiset avaimet ym vermeet on ehdottomia ja löytyy edullisesti esim Biltemasta.Joku tietty ei tyydy mihinkään Biltemaan tai muihin halpiksiin ja tilaa kullanarvoiset kalut Jenkeistä tai jostain...Noilla nyt ite olen pärjännyt hyvin.
        Bensakulut on pienin murhe tässä vanhojen jenkkien kanssa touhutessa koska km tulee melkoisen vähän.Aluksi tietty enempi ja monet pitävät enempi Sunnuntaikärrynä Aurinkoisena päivänä(ja niitä ei täällä liikaa..)
        Nykyään kun nuoria miehiä kiinnostaa enää vanhat Bemarinromut tai NokiMersut tms 4D Volvo sportit(heh) eikä tosiaankaan V8 jenkkilotjapaskat(tai mikään muukaan erilainen) niin kalusto jo pääosin 30 ukkomiehillä tallien perukoilla pölyyntymässä kilvettömänä kumit lontossa,takapihalla kuusen alla maatumassa ellei sitten myyty jo poiskin Ruotsiin tai takaisin USA.Suurin osa tänne aikoinaan valuneesta muskelista,avoista tai Caddy/Imperial/Lincoln ym erikoiskärryistä tuhottu/ruostutettu tyhmyyksissään muutamassa vuodessa tai myyty ulkomaille.Paitsi niillä harvoilla ja ehkä valituillakin=)jotka säästi helmensä ja kunnosteli(tai säilytti) pikkuhiljaa nykykuosiin nautiskellakseen sillointällöin.Osia löytyy nyt moninverroin paremmin kuin vielä 20v sitten(netti!) ja sitä aikaisemmin ei mitään löytynytkään eli oli oltava Pelle Peloton,sukulainen Jenkeissä tai jätettävä sinne kuusen alle.
        Toivottavasti löydät sen oikean!


    • Aaarrssson

      Tehdäänpäs nosto tälle =)

      Aaarrsssonille kävi niin, että ei tullutkaan Bel Airia vaan pihaan eksyikin 2012 alkukesästä melko originaali loppupään C3 vette. No, kevään 2013 tultua alkoi taas mieli kutkuttamaan vanhan chevyn puolesta. Lähteekö tää kuume ikänä millään pois =) Muulla kuin bel air:n hankinnalla. Aika näyttäköön. Mieli tekisi tarjotella vetteä vaihdokkina, mutta suomitarjonta kun on olematon.

    • onaboy

      katsele ruotsin puolelta, siellä on parempi tarjonta

    • venäjältä

      Tai Venäjältä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe