Sain luvan työskennellä humalassa.

Kalja-Veikko

Käväisin työpaikkalääkärin puheilla, ja juttu kääntyi sitten varsinaisesta aiheesta alkoholinkäyttööni. Kerroin avoimesti, että olen alkoholin suurkuluttaja, ja juon usein iltaisin työviikon aikanakin, vaikka aamulla pitää olla töissä.

Lääkäri alkoi kysellä kaikenlaista. Hän kysyi, olenko juomiseni takia joutunut soittamaan esimiehelleni ja pyytämään sairaslomaa puhelimella, kun en ole päässyt töihin. Vastasin rehellisesti, että en ole. Vaikka olen illalla juopotellut kulmakapakassa, niin aina olen töihin päässyt.

Sitten hän kysyi, onko alkoholinkäyttöni aiheuttanut vaaratilanteita muille työntekijöille (olen ruumiillisessa työssä, työkavereita on kymmeniä samassa paikassa). Vastasin kuten asia on, että ei. Koskaan en ole töissä ollut niin humalassa, että olisin vaarantanut muiden terveyden.

Sen jälkeen hän halusi tietää, olenko joutunut työtapaturmiin alkoholinkäyttöni takia. No en ole, sanoin, ja sanoin myös, että hän voi tarkistaa asian tietokoneeltaan, jossa näkyvät koko työssäoloaikani kaikki sairaslomat ja niiden syyt.

Entä olenko myöhästellyt töistä alkoholin takia, hän kysyi. Sanoin, että kaikkina näinä vuosina en ole myöhästellyt minuuttiakaan, jonka asian voi selvittää esimieheltä.

Hän halusi myös tietää, olenko pystynyt suoriutumaan kaikista työtehtävistäni, joita minun pitää päivän aikana tehdä, vai olenko joutunut siirtämään jotain seuraavalle päivälle. Kerroin, että kaikki työt on tehty ajallaan, ja senkin asian voi tarkistaa esimieheltä.

Hän kyseli paljon muutakin. Johtopäätöksenä tästä kaikesta hän totesi, että jos krapulassa tai laskuhumalassa työskenteleminen häiritsee työntekoa tai vaarantaa työntekijöitä, työnantajan tehtävä on ohjata työntekijä hoitoon. Mikäli työntekijä ei tähän suostu, hänet voidaan laillisesti irtisanoa.

Sen lisäksi hän totesi, että minun tapauksessani kaikki on kunnossa, eikä työnantajalla ole mitään syytä puuttua minun vapaa-ajalla tapahtuvaan alkoholinkäyttööni. Jos hoidan työni, en telo itseäni enkä muita enkä pidä krapulasaikkuja, asia on kunnossa.

Tietenkin hän viran puolesta suositteli myös A-klinikalle hakeutumista, niinhän hänen pitääkin suositella tällaisessa tapauksessa. Minä kuitenkin tulkitsin käydyn keskustelun niin, että minulla on nyt lääkärin suusanallinen suostumus tulla töihin laskuhumalassa, koska siitä ei ole ennenkään aiheutunut ongelmia.

2

228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No näin

      tuon voi kyllä ymmärtää.

    • ajattele itse

      Krapulainen laskuhumalainen henkilö on kuin tikittävä pommi. Hakeudu hoitoon, ei se että pystyt luimuilemaan töissä, pelasta sinua todennäköisiltä alkoholinkäytöstä johtuvilta sairauksilta ja mahdollisilta ja erittäin todennäköisiltä työtapaturmilta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      112
      2042
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      177
      1441
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1325
    4. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1255
    5. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1197
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1115
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1050
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      88
      1014
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      803
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      788
    Aihe