Sain luvan työskennellä humalassa.

Kalja-Veikko

Käväisin työpaikkalääkärin puheilla, ja juttu kääntyi sitten varsinaisesta aiheesta alkoholinkäyttööni. Kerroin avoimesti, että olen alkoholin suurkuluttaja, ja juon usein iltaisin työviikon aikanakin, vaikka aamulla pitää olla töissä.

Lääkäri alkoi kysellä kaikenlaista. Hän kysyi, olenko juomiseni takia joutunut soittamaan esimiehelleni ja pyytämään sairaslomaa puhelimella, kun en ole päässyt töihin. Vastasin rehellisesti, että en ole. Vaikka olen illalla juopotellut kulmakapakassa, niin aina olen töihin päässyt.

Sitten hän kysyi, onko alkoholinkäyttöni aiheuttanut vaaratilanteita muille työntekijöille (olen ruumiillisessa työssä, työkavereita on kymmeniä samassa paikassa). Vastasin kuten asia on, että ei. Koskaan en ole töissä ollut niin humalassa, että olisin vaarantanut muiden terveyden.

Sen jälkeen hän halusi tietää, olenko joutunut työtapaturmiin alkoholinkäyttöni takia. No en ole, sanoin, ja sanoin myös, että hän voi tarkistaa asian tietokoneeltaan, jossa näkyvät koko työssäoloaikani kaikki sairaslomat ja niiden syyt.

Entä olenko myöhästellyt töistä alkoholin takia, hän kysyi. Sanoin, että kaikkina näinä vuosina en ole myöhästellyt minuuttiakaan, jonka asian voi selvittää esimieheltä.

Hän halusi myös tietää, olenko pystynyt suoriutumaan kaikista työtehtävistäni, joita minun pitää päivän aikana tehdä, vai olenko joutunut siirtämään jotain seuraavalle päivälle. Kerroin, että kaikki työt on tehty ajallaan, ja senkin asian voi tarkistaa esimieheltä.

Hän kyseli paljon muutakin. Johtopäätöksenä tästä kaikesta hän totesi, että jos krapulassa tai laskuhumalassa työskenteleminen häiritsee työntekoa tai vaarantaa työntekijöitä, työnantajan tehtävä on ohjata työntekijä hoitoon. Mikäli työntekijä ei tähän suostu, hänet voidaan laillisesti irtisanoa.

Sen lisäksi hän totesi, että minun tapauksessani kaikki on kunnossa, eikä työnantajalla ole mitään syytä puuttua minun vapaa-ajalla tapahtuvaan alkoholinkäyttööni. Jos hoidan työni, en telo itseäni enkä muita enkä pidä krapulasaikkuja, asia on kunnossa.

Tietenkin hän viran puolesta suositteli myös A-klinikalle hakeutumista, niinhän hänen pitääkin suositella tällaisessa tapauksessa. Minä kuitenkin tulkitsin käydyn keskustelun niin, että minulla on nyt lääkärin suusanallinen suostumus tulla töihin laskuhumalassa, koska siitä ei ole ennenkään aiheutunut ongelmia.

2

325

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No näin

tuon voi kyllä ymmärtää.

• ajattele itse

Krapulainen laskuhumalainen henkilö on kuin tikittävä pommi. Hakeudu hoitoon, ei se että pystyt luimuilemaan töissä, pelasta sinua todennäköisiltä alkoholinkäytöstä johtuvilta sairauksilta ja mahdollisilta ja erittäin todennäköisiltä työtapaturmilta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä hyvää rikkaiden hyysääminen Suomelle tuonut?

Minäpä vastaan: ei yhtikäs mitään, vaan pelkkää vahinkoa. Demareiden ansiosta Suomen valtio oli käytännössä vielä 1980-
      Maailman menoa
      40
      8587
    2. Grahn-Laasonen: "Kansalainen joutuu pettymään, jos demareita äänestää"

Ministeri viittaa tuoreeseen Helsingin Sanomien juttuun, jossa demarijohtajan keinoja Suomen suunnan muuttamiseksi esite
      Maailman menoa
      103
      6378
    3. Tytti Tuppurainen häpäisi Suomen epäisänmaallisella lausunnollaan USA:n ulkoministerille Rubiolle.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011816267.html Miksi Tytti Tuppurainen päästetään antamaan typeriä lausuntoja noin
      Maailman menoa
      119
      4538
    4. Purra hyökkää nyt suomalaisen duunarin kimppuun teettämällä mamuilla palkatonta työtä

Niinpä niin. Persut duunaripuolue, HAH. Joko alkaa kovapäisinkin persu älyämään, että persut ovat Suomen kansan vastain
      Maailman menoa
      74
      4531
    5. Mitä haluaisit sanoa tänään hänelle?

Rakastamallesi ihmiselle.
      Ikävä
      159
      4428
    6. Purra ehdottaa vaan Tanskan mallia, joka on erittäin hyvä malli

Purra ehdotti helmikuussa Suomeen Tanskan mallia, jossa maahanmuuttajilta vaaditaan työntekoa sosiaalitukien saamiseksi.
      Maailman menoa
      69
      2983
    7. Pystyisitkö olla

Kanssani kaiken sotkun jälkeen? Ainakaan tunteet ei ole loppuneet
      Ikävä
      165
      2166
    8. Paras muistosi

kaivatustasi?
      Ikävä
      65
      2068
    9. Miksi miehen on hankala ymmärtää

Että hänen on tehtävä aloite. Niin sen kuuluu mennä luonnollisesti.
      Ikävä
      151
      1982
    10. Mitä sä musta oikein haluat?!

Anna olla jo.
      Ikävä
      48
      1785
    Aihe